Dat is mij bekend. Om het even in perspectief te plaatsen. Het is het niveau van een pelotonscommandant van het KCT die meedraait in de ploegen brigadecommandant maken van een mechbrig. Daarmee doe verder ik niks af aan de individuele kwaliteiten van betrokken PC maar ik zie wel wat beren op de weg.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:28 schreef ExTec het volgende:
Budanov leid dat Kraken regiment hé? Het is voor ons ongewoon dat een intelafdeling daadwerkelijk een gevechtseenheid aanvoert, maar hun zijn niet ons.
Dus de Oekraieners hebben de afgelopen dik 10 jaar alleen maar denkbeeldige oefeningen gedraaid ofzo?quote:En tenzij zaluzhni WO2 nog mee had gemaakt, heeft die zijn daadwerkelijke ervaring ook pas recent opgedaan. Voorheen deed hij ook niet anders dan denkbeeldige troepen op kaarten verschuiven.
Ik vind deze uitval van Soloyvev uiterst vreemd. In de staatsmedia doen ze er alles aan om verliezen te minimaliseren, zo is er nog geen berichtgeving over het zinken van de Inanovets.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 23:30 schreef Delenlill het volgende:
https://www.kyivpost.com/post/27524
[..]
Een aantal filmpjes en foto's kun je in het artikel vinden.
In plaats van kwaad te worden op de bloggers die dit soort nieuws bekend maken zouden ze hun woede moeten richten op de legerleiding die dit soort zinloze en dure aanvallen keer op keer bevelen.
Ik zou juist willen stellen dat in oorlogstijd, en zeker wanneer het voortbestaan acuut wordt bedreigd, juist het militaire gezag boven het civiele gezag hoort te staan. Politici hebben nou eenmaal ook veel politieke overwegingen die niet per se de strijd helpen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het punt is dat militairen verantwoording moeten afleggen aan de regering. Gaat een topgeneraal dan in de pers kritiek lopen spuien op die regering is dat niet een hele handige move want je kunt het insubordinatie noemen. Of die kritiek nou terecht is of niet maakt dan niet heel veel uit. Daarnaast gaf Zalushny toe dat hij fouten heeft gemaakt door te denken dat Rusland wel zou stoppen als ze een paar honderdduizend man zouden verliezen. Wat heeft die fout Oekraïne gekost? Had hij geen andere strategie moeten kiezen?
Maar goed, de regering ontkende al dat ze van plan waren hem te ontslaan en gisteren was er dus een vergadering waar ze beiden aanwezig waren en Zalushny is niet ontslagen.
Absoluut niet.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:40 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik zou juist willen stellen dat in oorlogstijd, en zeker wanneer het voortbestaan acuut wordt bedreigd, juist het militaire gezag boven het civiele gezag hoort te staan.
Hij regeert niet bij decreet. Maar er is een noodtoestand.quote:Politici hebben nou eenmaal ook veel politieke overwegingen die niet per se de strijd helpen.
Als soldaten elke dag hun makkers zien sterven zullen ze ook eerder de kant van het leger kiezen dan de regering. Zelensky mag dan wettelijk gezien de absolute macht hebben ondertussen, maar de facto valt dat wel mee.
Ik zie de soep gewoon niet zo heet gegeten worden.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:30 schreef AchJa het volgende:
Het is alleen wel zo (zeker binnen militaire organisaties) dat commandanten die nul draagvlak hebben vanwege incompetentie/nul ervaring een directe weerslag hebben op het moreel van de troepen. Voor de ene zullen ze vechten tot de dood en bij de ander breekt er muiterij uit en zijn ze er klaar mee.
Ik ookquote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:39 schreef AchJa het volgende:
En oh ja, als je goed leest zeg ik: "Ik ben dus wel benieuwd hoe dit uit gaat pakken"
Nu je het toch ter sprake brengt: Waar is Gerasimov eigenlijk? Hij is al een maand niet gespot. Ook in Rusland lijkt hij uit het nieuws te zijn verdwenen. Is hij ineens een on-persoon geworden? Dood? Ontslagen?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
Een gemiddelde Russische generaal is al snel dood
https://www.newsweek.com/(...)gone-missing-1866349quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nu je het toch ter sprake brengt: Waar is Gerasimov eigenlijk? Hij is al een maand niet gespot. Ook in Rusland lijkt hij uit het nieuws te zijn verdwenen. Is hij ineens een on-persoon geworden? Dood? Ontslagen?
Wat denk je van dit citaat uit dat artikel?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
https://www.newsweek.com/(...)gone-missing-1866349
De eerste beste Google hit. Weinig uitsluitsel. Er zijn wel redenen te bedenken waarom men hem niet in het openbaar ziet.
quote:Mikhail Troitskiy, professor of practice at the University of Wisconsin-Madison, told Newsweek via email on Friday that Russia's relative silence is unsurprising considering the ongoing conflict and a lack of incentives to publicly disclose the whereabouts and/or deaths of top military commanders.
"That said, political leaders may prefer not to let those commanders speak publicly and on the record, even if they are alive and well," Troitskiy said. "The job of the military commanders is to plan operations out of the public sight."
Binnen de meeste westerse krijgsmachten (ook bij ons) zijn de (lange afstands) verkenners feitelijk ook gewoon inlichtingen eenheden. Dat is oa bv. ook een taak van het KCT. Het is bij ons alleen administratief anders ingeregeld.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:28 schreef ExTec het volgende:
Budanov leid dat Kraken regiment hé? Het is voor ons ongewoon dat een intelafdeling daadwerkelijk een gevechtseenheid aanvoert, maar hun zijn niet ons.
En dan daarna hopen dat meneer mevrouw de macht weer teruggeeft aan de burgers?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:40 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik zou juist willen stellen dat in oorlogstijd, en zeker wanneer het voortbestaan acuut wordt bedreigd, juist het militaire gezag boven het civiele gezag hoort te staan. Politici hebben nou eenmaal ook veel politieke overwegingen die niet per se de strijd helpen.
Er zit een hoop sentiment in hé? Is het je inzake rus wel eens opgevallen dat ook al pleurt alles om ze heen in elkaar, het nooit putin is die de schuld krijgt, maar men voor het gemak de lokale gouverneur die welbeschoud geen enkele kant op kan, de zwarte piet maar toeschuift?quote:Als soldaten elke dag hun makkers zien sterven zullen ze ook eerder de kant van het leger kiezen dan de regering. Zelensky mag dan wettelijk gezien de absolute macht hebben ondertussen, maar de facto valt dat wel mee.
Interessantquote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:01 schreef AchJa het volgende:
Ik wil overigens, puur ter info, wel even wat meer duiding geven mbt deze opmerking van je:
[..]
Binnen de meeste westerse krijgsmachten (ook bij ons) zijn de (lange afstands) verkenners feitelijk ook gewoon inlichtingen eenheden. Dat is oa bv. ook een taak van het KCT. Het is bij ons alleen administratief anders ingeregeld.
Het is een voorbeeld om het een beetje in verhouding te zien. 2000 man vs 500.000 man vwb Budanov en 30 vs 5000 man vwb de PC waar ik het over had.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:04 schreef ExTec het volgende:
Interessant
Als ik wiki is kraken ong. 2000 man sterk. Dan lijkt budanov me meer dan slechts een PC. Maar mss gaf je slechts een voorbeeld.
Helder.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is een voorbeeld om het een beetje in verhouding te zien. 2000 man vs 500.000 man vwb Budanov en 30 vs 5000 man vwb de PC waar ik het over had.
https://www.mil.gov.ua/en(...)lerii-zaluzhnyi.htmlquote:MILITARY CAREER
1997 — 2005 platoon, company, and battalion commander;
2007 — 2009 Chief of Staff — First Deputy Commander of the 24th detached motor brigade of the 13th Army Corps of the Land Forces of the Armed Forces of Ukraine;
2009 — 2012 Commander of 51st detached motor brigade of the 13th Army Corps of the Land Forces of the Armed Forces of Ukraine;
2015 — 2016 Head of the Combat Training Department — Deputy Commander for Troops Combat Training of the Operational Command “East” of the Land Forces of the Armed Forces of Ukraine;
2016 — 2017 Deputy Commander of the Operational Command “South” of the Land Forces of the Armed Forces of Ukraine;
2017 — 2018 Chief of Staff — First Deputy Commander of the Operational Command “West” of the Land Forces of the Armed Forces of Ukraine;
2018 — 2019 First Deputy Chief of the Joint Operational Staff of the Armed Forces of Ukraine;
2019 — 2021 Commander of the Operational Command “North” of the Land Forces of the Armed Forces of Ukraine;
since July 27, 2021 Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine.
He is awarded state and service regals.
Lieutenant General Valerii ZALUZHNYI is married and father of two children.
...
EDUCATION
1997 Odesa Land Forces Institute, graduated with honors;
2007 National Defense Academy of Ukraine, operational tactical level, graduated with a gold medal;
2014 Ivan Cherniakhovskyi National Defense University of Ukraine.
Leuke gedachtenoefening:quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:24 schreef Hyperdude het volgende:
Info Lieutenant General Valerii ZALUZHNYI
[..]
https://www.mil.gov.ua/en(...)lerii-zaluzhnyi.html
Ik weet niet hoe het in Oekraiene is geregeld natuurlijk maar hier in Nederland ben je na afronding KMA startbekwaam om een peloton van een man of 30/40 te leiden. Op basis van ervaring in verschillende functies en verdere opleidingen kom je steeds een stap hoger. Tegen de tijd dat je bataljonscommandant bent (leiding over een man of 800) ben je wel een jaar of 15-20 verder.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:19 schreef ExTec het volgende:
Helder.
In principe geld: je hebt de militaire academie afgerond, dus je hebt al het onderleg gehad om een leger te kunnen leiden.
Dat zeg ik ook nergens. Het gaat er ook om dat je als bevelhebber niet meer te maken hebt met alleen een klein clubje van je eigen bloedgroep waarvan je weet hoe de hazen lopen en je ze van haver tot gort kent. Voor zover het CV van Budanov bekend is is dit het hoogste niveau waarop hij geacteerd heeft.quote:Dan mag je wmb idd concluderen dat budanov de minder ervaren partij is, maar ervaring alleen mag niet tot in het oneindige de doorslag geven.
Maar dat doet Zaluzhni dus niet voor zover we dat kunnen beoordelen. Daarbij is hij helemaal niet van de old school Soviet tactieken...quote:Als, bv, zaluzhni bij voortduring draalt, en daar lijkt soms sprake van, met rotte commandanten vervangen, die door slecht leiderschap hun onderofficieren korps kaltstellen, en voor de rest als ware ze rus, denken dat de frontale aanval met meatwaves the way to go is,
Dan heeft zelensky gewoon een punt dat hij hem wil vervangen.
quote:Zaluzhnyi is widely regarded as an open-minded officer. Representing a new generation of Ukrainian officers, Zaluzhnyi has radically departed from established Soviet military practices.One of his first steps in office was to allow the military at the front to open fire in response to the enemy without the consent of the upper leadership and eliminate the need for the military to fill out unnecessary documents.
Regarding his priorities as Commander-in-Chief, Zaluzhnyi said: "The overall course of reforming Ukraine's Armed Forces in line with NATO principles and standards remains irreversible. And the key here is the principles. Changes must take place primarily in the worldview and attitude toward people. I would like you to turn your face to the people, to your subordinates. My attitude towards people has not changed throughout my service
Zoals de meeste van ons weten & erkennen, is deze topic natuurlijk vaak een oekraine goed nieuws show.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:45 schreef AchJa het volgende:
Maar dat doet Zaluzhni dus niet voor zover we dat kunnen beoordelen.
Weinig vlees op de botten.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:46 schreef ExTec het volgende:
Ook wel uitgekookt. Het allergrootste vuilnis uit de PoW voorraden terugsturen. De rus maatschappij zal heel blij zijn met de terugkomst van deze pareltjes.
[ twitter ]
Zaluzhni schijnt juist ontzettend populair te zijn bij met name onderofficieren, omdat hij niet schroomt om incapabele figuren te ontslaan. Maar dat haalt natuurlijk twitter maar zelden dus we kunnen er slechts naar gissen. Ik zeg ook niet dat het de waarheid is maar het zo zomaar kunnenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zoals de meeste van ons weten & erkennen, is deze topic natuurlijk vaak een oekraine goed nieuws show.
Maar rotte commandanten, zijn een ding binnen het oekrainse leger. Schrijnende gevallen daarvan, halen twitter niet, of zelden.
En de mate waarin hij daar wat aan doet, kan doen, de intentie heeft om wat aan te doen, enz, daar kunnen we naar gissen
Het imago wat je van wiki opvist, is me bekend.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |