Aan de andere kant komen die datacenters niet op plekken waar je normaal woningen neer zou zetten, het zijn niet bepaald "A-locaties".quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nederland heeft geen Datacenters of Distributiecenters nodig, Nederland heeft woningen nodig.
Gek genoeg krijgen de eerste twee alle medewerking van overheden, maar met de laatste is dat toch echt anders.
Ofwel, er klopte geen bal van je stelling.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Sinds hoe lang? 2 jaar?
[..]
Sinds hoe lang? 2 jaar?
Uitermate valide voor de afgelopen 20-30 jaarquote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ofwel, er klopte geen bal van je stelling.
In 2024 komt er een nieuwe grotere centrale, goed voor 132.000 kwh (40 woningen), tevens werken ze aan een plan voor een centrale van 100 MW (150.000 woningen). Denk ergens dus wel dat het expiriment iets opgeleverd heeft.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bleu energy. Op de afsluitdijk bij Breezanddijk staat al jaren een proeffabriekje maar je hoort er nooit meer van dus zal het experiment wel niet hebben opgeleverd wat voorspeld was.
Jammer dat sinds het openen van dit deel de sfeer opeens een stuk minder gezellig is. Met elkaar eens zijn hoeft niet maat je kunt elkaar daarom nog wel serieus nemen.
Ook niet natuurlijk. Maar goed, je mantra heeft van feiten weer weinig last.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Uitermate valide voor de afgelopen 20-30 jaar
Dat gaat natuurlijk van geen kant opschieten.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Afijn, we dwalen (wederom) af.
Hoe staat het met de voortgang van deze 2 nieuwe kerncentrales?
Toen alles om olie draaide waren er weinig problemen met Libie. Marokko is redelijk stabiel, maar daar liggen bergen in de weg. De politieke instabiliteit is inderdaad wel een flink obstakel, maar als er miljarden te verdienen zijn, en met wat hulp vanuit Europa, dan is er vast wel een stabiel regime te installeren.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:15 schreef J.B. het volgende:
[..]
Landen als Mauritanië, Senegal en Westelijke Sahara liggen voor een aanzienlijk deel westelijker dan Ierland. Een groter probleem lijkt mij dat in een aanzienlijk deel van de Sahara in feite anarchie heerst waar centrale overheden weinig zeggenschap hebben. Daar komt nog bij dat de landen waar de centrale overheden wel volledige controle over hun grondgebied uitoefenen lang niet allemaal op de hand van Europa zijn, integendeel.
En ik kan me ook nog eens voorstellen dat in die landen waar dan grote zonnecentrales komen dan wat meer welvaart komt waardoor er minder immigratie uit die landen zal komen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Toen alles om olie draaide waren er weinig problemen met Libie. Marokko is redelijk stabiel, maar daar liggen bergen in de weg. De politieke instabiliteit is inderdaad wel een flink obstakel, maar als er miljarden te verdienen zijn, en met wat hulp vanuit Europa, dan is er vast wel een stabiel regime te installeren.
Mooi. Hopen dat het een betaalbare stabiele energiebron gaat worden. Het feit dat een proef tien jaar moet draaien voordat er opgeschaald wordt naar een grotere proefinstallatie vind ik echter niet heel overtuigend. Maar ik blijf het volgen. Het gebouwtje zie ik regelmatig staan.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:37 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In 2024 komt er een nieuwe grotere centrale, goed voor 132.000 kwh (40 woningen), tevens werken ze aan een plan voor een centrale van 100 MW (150.000 woningen). Denk ergens dus wel dat het expiriment iets opgeleverd heeft.
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 10:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Mooi. Hopen dat het een betaalbare stabiele energiebron gaat worden. Het feit dat een proef tien jaar moet draaien voordat er opgeschaald wordt naar een grotere proefinstallatie vind ik echter niet heel overtuigend. Maar ik blijf het volgen. Het gebouwtje zie ik regelmatig staan.
Deze trajecten zijn best kapitaal intensief en er zit best een risico aan, daarom is het ook best lastig om geld los te krijgen.quote:Uit de menging van 1 m³ rivierwater met 1 m³ zeewater kan theoretisch 0,5 kilowattuur elektriciteit gewonnen worden bij 25 oC
De stacks zijn opgeschaald met een factor 1000, van labscale 0,25 m 2 naar 250 m2 pilot schaal.
Deze opschaling van de membraanstapels van 0,25 m2 tot 250 m2 membraan per stack had geen negatieve invloed op de energie-genererende-efficiëntie, noch per m 3 water noch per m2 membraan, het rendement bleef hetzelfde tijdens de opschaling.
CFD-modellering laat zien dat verdere opschaling naar 2000 m2 membraan per stack (TRL 8) niet zal leiden tot een verminderde efficiëntie. Dat zal de komende tijd blijken.
Een langdurige continue werking van de installatie is mogelijk en bewezen.
Studies van onafhankelijke partijen (bijvoorbeeld Deltares en NIOZ) toonden een minimale ecologische impact van de Blue Energy pilot plant.
quote:Aan het terrein zie je het niet af - zand, wat onkruid, afgebakend met een kaarsrechte sloot - maar dit onooglijk stuk grond in Delfzijl is de bestemming van ruim een half miljard euro aan belastinggeld. In 2020 en 2021 zegde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in totaal 535 miljoen subsidie toe voor een vergassingsfabriek. Geen ander initiatief kreeg in die periode zoveel duurzaamheidssubsidie toegezegd.
Het is tragisch dat zulke dingen gebeuren, maar het voelt ook een beetje als linkdump Jan. Wat wil je hiermee zeggen?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Miljoenen subsidie vervlogen in een groen luchtkasteel
[..]
Dat er vele miljoenen aan subsidie voor de K zijn K zijn verspiltquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:58 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is tragisch dat zulke dingen gebeuren, maar het voelt ook een beetje als linkdump Jan. Wat wil je hiermee zeggen?
Ik heb ergens een tijd geleden in een Studio Energie podcast gehoord van een expert dat data centers de piek groene zonnestroom die niemand wil hebben en nodig heeft (en die steeds groter wordt dus wsl nog meer datacenters aan zal trekken) in de zomer netjes opvreten zodat het net niet overbelast raakt om als tegenprestatie in de winter gesubsidieerd te worden.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jawel, google Datacenters hebben een continue last, die vreten de dag in dag uit dezelfde hoeveelheid stroom, goed, in de zomer meer ivm koeling.
Dit is de basislast die gedekt moet worden.
Maar goed, omdat er met veel bombarie giga datacenters naar NL werden en worden gehaald zit het stroom net veel voller, vooral rond Amsterdam, maar zeker alleen niet daar. Datacenters die vrijwel niets bijdragen aan de Nederlandse economie. Stroom niet niet verbruikt kan worden voor de energietransitie.
Zie je wel. Voor iedere oplossing is wel een probleem te vinden.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:36 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik heb ergens een tijd geleden in een Studio Energie podcast gehoord van een expert dat data centers de piek groene zonnestroom die niemand wil hebben en nodig heeft (en die steeds groter wordt dus wsl nog meer datacenters aan zal trekken) in de zomer netjes opvreten zodat het net niet overbelast raakt om als tegenprestatie in de winter gesubsidieerd te worden.
Om cynisch van te worden.
Dat al koeling zijn, die is erg nodig en daarvoor gebruiken ze dus naast mijn zonnestroom ook heel veel drinkwater en dat is nu net wel wat minder overvloedig aanwezig in de zomer.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:36 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik heb ergens een tijd geleden in een Studio Energie podcast gehoord van een expert dat data centers de piek groene zonnestroom die niemand wil hebben en nodig heeft (en die steeds groter wordt dus wsl nog meer datacenters aan zal trekken) in de zomer netjes opvreten zodat het net niet overbelast raakt om als tegenprestatie in de winter gesubsidieerd te worden.
Om cynisch van te worden.
Dat mag je nog eens doen. Overigens, dat soort batterijcomplexen bestaan al. Moderne kerncentrales bestaan nog helemaal niet. Futuristisch toekomst gelul, dus hoe wil je dat vergelijken met bestaande batterijparken die zich in de echte wereld al hebben terug verdient?quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb hier ergens een maand geleden voorgerekend dat batterijopslag om een paar dagen te kunnen overbruggen al snel tien keer zo duur is als een vergelijkbare kerncentrale.
quote:Tesla Big Battery in Australia Pays for itself in 2.5 Years with Huge Profit
The Tesla big battery in South Australia, which is officially known as the Hornsdale Power Reserve, delivered a windfall profit to its Paris-based owner Neoen in the first half of 2020. Tesla's battery paid itself in 2.5 years.
Tesla's "Hornsdale battery, along with another Tesla battery at Lake Bonney and the Dalrymple North battery, were asked to play a key role stabilizing the South Australia grid during the 17 days that the state was “isolated” from the rest of the main grid, and it reaped a huge bonus in revenue and profits in return, reports Giles Parkinson in Renew Economy.
Reporting its first-half 2020 results Neoen says, "Revenue also benefited from excellent wind conditions in Europe during the first quarter of 2020.
These factors more than offset the lower availability of Australian assets in the second quarter, as well as a lower average price earned by the Hornsdale 3 wind farm in Australia compared with the first half of 2019. This asset had temporarily benefited from early generation revenue prior to the entry into force of its longterm power purchase agreement in October 2019."
"The windfall returns from the latest half means that the Hornsdale battery has delivered total earnings (EBITDA) in it first two and a half years of operation of ¤54.4 million, which translates to $A88 million – for a battery that cost a little over $A90 million," Gilles says based on Neoen's media release.
In 2017, Elon Musk set up a system for the Hornsdale wind farm in Australia to store its electricity using lithium-ion batteries.
Installed in less than a hundred days for 90 million Australian dollars [56 million euros], the Hornsdale Power Reserve was intended to help the French operator Neoen to respond to a shortage of electricity caused by a storm.
According to the latter, the project has since saved 150 million Australian dollars [93 million euros] to its customers.
For three years, Tesla's “big battery” has been the world's most powerful lithium-ion battery energy storage system. On September 2, its power was further increased by 50%, bringing its total storage capacity to 150 megawatts.
Niet dat ik stel dat je voor een week accu-opslag neer moet gaan zetten maar er zijn meer chemische samenstellingen voor accu's dan lithium. Je ziet nu dat So-Ion (of Na-Ion) ook een opmars maakt en daar is niet bepaald een tekort aan. Kobalt is ook niet meer nodig voor de kathode, dat kan ijzer-gebaseerd. Idem voor nikkel, ook dat is niet nodig.quote:Op woensdag 7 februari 2024 07:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je zelf je energie wilt opwekken in de Sahara, gaan we dan eerst een paar landen veroveren? Of laten we het aan de lokale ondernemers aldaar over?
En zoals al gezegd, zon en wind is alleen goedkoop als het waait en/of de zon schijnt. Ja, je kunt accu's gebruiken, maar een accupakket dat een week lang hetzelfde vermogen kan leveren als een kerncentrale is vele malen duurder. En zoveel Lithium hebben we niet.
Maar het uranium komt wel uit Nederland?quote:En ja, als je dan gascentrales aan moet zetten, moeten we die wel gebouwd en bemand hebben. Kerncentrales zijn duurder dan gascentrales, maar produceren geen CO2 en gaan veel langer mee. Ook hoef je dan geen gas in het buitenland te kopen.
Atoomstroom van moderne kerncentrales is duur. Hinkley Point C zit al rond de 15 cent per kWh en hij is nog niet klaar, dus dat zal nog oplopen.quote:En als je al voldoende capaciteit hebt in kerncentrales om de tijden dat het niet of te veel waait en de zon niet schijnt, dan is het veel goedkoper om die zonnepanelen en windmolens niet te bouwen en het door die kerncentrale op te laten wekken.
Er komt geen batterijopslag voor een paar dagen.quote:Ik heb hier ergens een maand geleden voorgerekend dat batterijopslag om een paar dagen te kunnen overbruggen al snel tien keer zo duur is als een vergelijkbare kerncentrale. Ok, dat merk je niet zo als je de huishoudens en industrie zelf hun eigen accu's laat kopen. Maar dan nog heb je in de winter geen warmte.
Warmteopslag hoeft niet boven de grond.quote:Warmteopslag is wel een alternatief, maar dat neemt inderdaad heel veel ruimte in.
Ja, die gigantische accu kan ongeveer even veel vermogen opslaan als een aardgascentrale in 1 uur kan leveren...quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat mag je nog eens doen. Overigens, dat soort batterijcomplexen bestaan al. Moderne kerncentrales bestaan nog helemaal niet. Futuristisch toekomst gelul, dus hoe wil je dat vergelijken met bestaande batterijparken die zich in de echte wereld al hebben terug verdient?
[..]
Daarom zeg ik ook. Die accu-parken zijn bedoeld als stabilisatie, niet als opslag voor langere periode.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die gigantische accu kan ongeveer even veel vermogen opslaan als een aardgascentrale in 1 uur kan leveren...
Nee, dat klopt. Maar je hebt daar maar weinig van nodig en ze hebben in Frankrijk recyclingfabrieken.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar het uranium komt wel uit Nederland?
Inderdaad. Maar je moet het wel in de buurt doen. Als je stadswarmte centraal op probeert te slaan in Utrecht, gaat het niet werken. Per wijk heb je een opslag nodig.quote:Warmteopslag hoeft niet boven de grond.
Dat klopt. Je hebt er weinig van nodig. Maar wel voor 60 jaar vanaf de datum dat zo'n centrale klaar is (wat 75 tot 80 jaar vanaf nu is).quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Maar je hebt daar maar weinig van nodig en ze hebben in Frankrijk recyclingfabrieken.
[..]
Ik ben wel voor "all electric" oplossingen maar ik besef ook dat dat eerst forse investeringen (en tijd) kost.quote:Inderdaad. Maar je moet het wel in de buurt doen. Als je stadswarmte centraal op probeert te slaan in Utrecht, gaat het niet werken. Per wijk heb je een opslag nodig.
Om die opslag te verwarmen, moet je dan ook zorgen dat de energie van de zonnepanelen en windmolens daar terecht komt. Je kunt dus het beste per huishouden een extra meter en het liefste ook een extra elektriciteitskabel er naar toe leggen. Op zich geen probleem, want je moet toch gaan graven voor de buizen.
Je kan het ook via het elektriciteitsnet doen, als je dat flink gaat verzwaren.
Ook nog een optie. Ik dacht wel dat ze voor EV's wat minder geschikt zijn vanwege een laag piekvermogen en lage laadsnelheid. Maar dan baseer ik me op wat ik een paar jaar geleden gelezen heb.quote:
Er zijn inderdaad veel bruikbare technieken. Het is wel zo, dat je iedere week hoort dat er weer een nieuwe accu is bedacht die alle problemen op gaat lossen, waar je dan een maand later niets meer van hoort. Eerst zien, dan geloven.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waar het op neerkomt: er zal geen tekort aan grondstoffen zijn voor energy storage, tenzij je je blindstaart op lithium, simpelweg omdat dat je doel is in een discussie.
Ik bedoelde dat je de elektriciteit ook via het elektriciteitsnet aan kan voeren, niet dat je dan van de warmte weer elektriciteit maakt. Dan gooi je 60% weg. Je zult toch buizen moeten leggen, daarom moet het ook lokaal.quote:Ik ben wel voor "all electric" oplossingen maar ik besef ook dat dat eerst forse investeringen (en tijd) kost.
So-Ion van CATL en BYD is al in massaproductie, er rijden al auto's rond met deze accu's er in.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad veel bruikbare technieken. Het is wel zo, dat je iedere week hoort dat er weer een nieuwe accu is bedacht die alle problemen op gaat lossen, waar je dan een maand later niets meer van hoort. Eerst zien, dan geloven.
Zonder kobalt wordt het al een stuk stabieler, zoals je in LiFePO4 cellen ook ziet.quote:Lithium is niet alleen enorm reactief, maar de accu's zetten ook uit als ze opgeladen worden. Wat dat betreft zijn solid-state accu's het ultieme doel, maar die komen ook maar moeizaam uit het laboratorium en op de markt.
Wat het grootschalig wordt zou ik nog niet durven zeggen.quote:Voor grootschalige opslag moet je denken aan accu's die bestaan uit zwembaden vol gesmolten zout. Maar ook die zitten nog in het prototype stadium.
[..]
Theoretisch kun je die zwembaden gesmolten zout in de zomer opladen, laten afkoelen en dan in de winter weer opwarmen en dan de elektriciteit gebruiken. Maar het opwarmen kost heel veel energie en vergeleken met een aardgascentrale is de energiedichtheid ook maar peanuts.quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat het grootschalig wordt zou ik nog niet durven zeggen.
Er zijn projecten met waterstof maar dat is energetisch wel een ramp
Ik kan me dit soort jubelberichten van 20-30 jaar geleden nog herinneren.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Nog tientallen jaren weg, maar weer een stapje dichterbij:
https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-68233330
https://www.nu.nl/klimaat/6300742/europese-wetenschappers-breken-eigen-kernfusierecord-ontwikkeling-gaat-hard.html
Je hoeft feitelijk maar delen van de snelweg te elektrificeren, de tijd dat je daar rijd kan de accu ook weer geladen worden. Het lijkt me een prima idee, je kan behoorlijk ruimte en gewicht besparen omdat de accu kleiner mag blijven. Of het echter uit de experimentele fase komt vraag ik me af.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Paar weken geleden over een autobahn in de buurt van Frankfurt gereden, daar hingen bovenleidingen over de linkerbaan. Je zou zo alle snelwegen van een bovenleiding boven de rechterbaan kunnen voorzien, en zo het vrachtverkeer kunnen elektrificeren. Of dat economisch gezien iets zinnigs is, is twee. Zo zijn er wel meer mogelijkheden net als Waterstof die technisch gezien wel interessant zijn, maar of het slim is daar in te investeren is een ander verhaal.
Dit is idd veel logischer.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je hoeft feitelijk maar delen van de snelweg te elektrificeren, de tijd dat je daar rijd kan de accu ook weer geladen worden. Het lijkt me een prima idee, je kan behoorlijk ruimte en gewicht besparen omdat de accu kleiner mag blijven. Of het echter uit de experimentele fase komt vraag ik me af.
De grootste hindernis voor dit soort experimenten is dat je een kip en ei verhaal krijgt. De infra is van een partij, ws overheid maar de auto's zijn van een ander. Dan krijg je de vraag of er eerst afnemers moeten melden of dat eerst de infra (bovenleiding) er moet zijn. Beide vergt nogal investering en als het niet echt gaat werken heeft het een hoop gekost.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:00 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dit is idd veel logischer.
Op de kermis werkt het ook prima![]()
Maar serieus, de trolleybus is al lang uit de experimentele fase.
Het is nu een kwestie van een "klein" accupakket toevoegen voor de laatste kilometers en onvoorziene omstandigheden.
Sterker nog, je kunt draadloos opladen, een van de drie opties waar ze in Zweden naar kijken:quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je hoeft feitelijk maar delen van de snelweg te elektrificeren, de tijd dat je daar rijd kan de accu ook weer geladen worden. Het lijkt me een prima idee, je kan behoorlijk ruimte en gewicht besparen omdat de accu kleiner mag blijven. Of het echter uit de experimentele fase komt vraag ik me af.
Draadloos laden of draadloos op netstroom rijden is niet echt nieuw, er zijn al trams die zo worden aangedreven. ben benieuwd wat de resultaten van de pilots onder wegen is, zeker in Zweden met sneeuw en zo. Dat inductie veel power kan overbrengen is duidelijk, dat merk je al met inductie koken, dat gaat sneller dan op gas.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 18:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Sterker nog, je kunt draadloos opladen, een van de drie opties waar ze in Zweden naar kijken:
https://www.euronews.com/next/2023/05/09/sweden-is-building-the-worlds-first-permanent-electrified-road-for-evs-to-charge-while-dri
De andere zijn via een bovenleiding, of een soort rail met een stick.
Wat een fantasie heb jequote:Op zaterdag 10 februari 2024 19:23 schreef KareldeStoute het volgende:
Volgens mij moet je transport veel eenvoudiger doen. Het grootste deel is redelijk voorspelbaar met beperkte afstanden en kan op termijn vrij eenvoudig elektrisch. Voor de langere afstanden kan het volgens mij redelijk goed modulair, dus ofwel de accu’s ofwel de truck vervangen als het einde van de accu in zicht is (eigenlijk een variant op Drs. P. 't Is prettig dat de paarden. Net vanmiddag zijn ververst). Dat is logistiek best te organiseren in combinatie met de rijtijdenwet. 4,5 uur elektrisch rijden moet binnen afzienbare tijd elektrisch te realiseren zijn. Met een goed logistiek netwerk lijkt me dat te doen.
Visie is het juiste woord. En het "tanken" door een nieuw batterij-pack in je auto te zetten is geen nieuw idee.quote:
Maar dat is nooit wat geworden tot nog toe. Het heeft namelijk een aantal nadelen. Ten eerste kan de batterij niet meer bijdragen aan de sterkte van de auto, eerder tegengesteld. De auto moet dus sterker en dus zwaarder en duurder worden. Je moet veel meer batterijen hebben, voor elke gebruikte heb je ook een of meer reserve nodig bij vrachtverkeer. Batterij zal geen eigendom kunnen zijn, er moet dus een lease systeem opgezet moeten worden. Tot slot zullen er her en der voldoende infra opgezet moeten worden inclusief personeel om die dingen te vervangen, die infra is vele malen duurder dan een benzinepomp. Dat wordt dan of niet efficient gebruik of wachtrijen.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Visie is het juiste woord. En het "tanken" door een nieuw batterij-pack in je auto te zetten is geen nieuw idee.
Nog nooit van de grond gekomen en dat zal ook nooit lukken.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Visie is het juiste woord. En het "tanken" door een nieuw batterij-pack in je auto te zetten is geen nieuw idee.
Maar zoals Tom al aangaf in de film wil je zelf ook een keer pauze houden en dat valt wel te combineren met een half uur snelladen. Laadpalen zijn redelijk goed te vinden in geheel Europa.quote:Op maandag 12 februari 2024 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voordelen:
- als er geen file staat is het sneller
Ik zie er ook niets in.quote:Op maandag 12 februari 2024 13:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar zoals Tom al aangaf in de film wil je zelf ook een keer pauze houden en dat valt wel te combineren met een half uur snelladen. Laadpalen zijn redelijk goed te vinden in geheel Europa.
Gezien de kosten van de infra komen er niet zo snel op regelmatige afstand van dergelijke stations. Voortijdig gaan laden kost je niets extra waar voortijdig vervangen je waarschijnlijk de volle hap kost.
Mogelijk gaat het wisselen iets worden voor de vrachtwagen wereld met min of meer vaste route maar ik zie het voor privé niet zo snel nut hebben. Ze zijn dus al een paar jaar bezig en er zijn slechts drie wisselpunten in NL.
Is het nadeel met de Tesla Semi niet vooral het gewicht ipv de range?quote:Op maandag 12 februari 2024 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie er ook niets in.
En voor vrachtwagens is een laadnetwerk ook ruim voldoende. Je hebt de rijtijdenwet, dus hele lange ritten kan je toch niet maken zonder onderbreking.
Ik zag dat de Tesla Semi zelfs genoeg range heeft om 87% van alle ritten in de US te doen en PepsiCo bevestigt dat ze ook echt een goede range halen. Dus je kan het grootste deel van het vrachtwagenpark wel vervangen en voor die paar "long haul" wat diesels aan de gang houden voorlopig.
Maar ook daar zal het afhangen van het laadnetwerk.
Afijn, de staat van het stroomnetwerk staat weer los van kerncentrales, of welke manier dan ook van grootschalig stroom opwekken, dus niet echt on-topic hier.
Het gewicht is officieel nog niet bekend, dat zal pas komen als de massaproductie start.quote:Op maandag 12 februari 2024 14:08 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is het nadeel met de Tesla Semi niet vooral het gewicht ipv de range?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |