abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 januari 2024 @ 10:24:07 #176
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212210841
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:03 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit lijkt mij het PVV programma.
Dan heeft Sinterklaas zijn baard afgeknipt en op zijn kop geplakt
pi_212210869
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 19:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
PVV wil alle subsidie op cultuur afschaffen...
Dat is omdat de PVV van mening is dat onze culturele sector cultureel-links is.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 10:28:04 #178
5428 crew  miss_sly
pi_212210885
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Heel het eieren eten met identiteit en dan vooral nationale identiteit is nu juist dat het erg lastig te definiλren is, maar dat vrijwel iedereen doorheeft wat het is als er echt elementen zijn die die identiteit in gevaar brengen.

Heel extreem voorbeeld: wat is nu de Joodse identiteit? dan kun je allerlei verschillende dingen opnoemen, die soms ook helemaal geen verband met elkaar hebben. Maar toch: de nazi's brachten die identiteit in gevaar. En niet pas bij het uitmoorden, maar al bij de begin maatregelen.

Of de Armenen tijdens het Ottomaanse rijk.

Dan alsnog de vraag: hoe wordt de Nederlandse identiteit dan op dit moment dusdanig in gevaar gebracht dat die ernstig bescherming nodig heeft?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 10:28:48 #179
5428 crew  miss_sly
pi_212210888
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dan heeft Sinterklaas zijn baard afgeknipt en op zijn kop geplakt
Niet van het Limburgse schuttersgilde, overigens. Daar moet extra geld naartoe.

twitter
pi_212210894
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2024 19:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die identiteit bestaat vooral uit gebruiken. En ja, daar horen in Nederland zuinigheid en boterhammen met kaas bij. Dat maakt Nederland tot wat het is. Als je aan buitenlanders die hier wonen vraagt wat ze op valt, krijg je deze reacties. Als je aan Nederlanders in het buitenland vraagt waar ze aan moeten wennen, is het de afwezigheid van deze gebruiken. De dagelijkse gebruiken maken de identiteit van een bevolking.

En nee, identiteit en cultuur is niet 1 op 1 hetzelfde.
Met alle respect, maar als je Nederlanders als 'zuinig' ziet, dan geloof je vooral in de mythevorming van onze cultuur.

We zijn een grote consumptie-maatschappij man. _O-
pi_212210924
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan alsnog de vraag: hoe wordt de Nederlandse identiteit dan op dit moment dusdanig in gevaar gebracht dat die ernstig bescherming nodig heeft?
Ik vind het wel meevallen. Maar door de vraag zo te stellen, maak je er ook nogal een karikatuur van. Het valt wat mij betreft nu nog mee, maar laten we asjeblieft ook de nadelen van ongereguleerde migratie blijven inzien.

Het gaat niet enkel om de sociale context van cultuur, maar ook om de welvaart die wij hebben opgebouwd (wat weer een link heeft met culturele gebruiken) die toch behoorlijk in duigen kan vallen als je niet een klein beetje kijkt wie er door je deur naar binnen komt.

Sinds enkele jaren wordt de wereld weer onveiliger. Verschillende totalitaire leiders zijn uit op chaos en macht, er zullen weer meer vluchtelingenstromingen komen. Mag Europa (want we moeten het samen doen) nog zeggen dat het opvangen van bijvoorbeeld Gazanen een risico is voor onze eigen veiligheid? om maar een voorbeeld te noemen.
pi_212210947
Aan de andere kant: door onze straten Hamas leden op een scooter, waar iemand achter aan is vastgebonden brengt ook wel weer een bepaalde sfeer in dit land.

Je moet een beetje out of the box denken, maar het kan gezellig zijn.
pi_212210953
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Met alle respect, maar als je Nederlanders als 'zuinig' ziet, dan geloof je vooral in de mythevorming van onze cultuur.

We zijn een grote consumptie-maatschappij man. _O-
We zijn op onderdelen wel zeer zuinig. Dat blijkt uit die tikkies voor een paar cent, maar ook uit kilometers omrijden voor een paar cent korting op de benzine (dat zie je ook in andere landen niet) en het jagen op reclames in bijvoorbeeld de supermarkt.

Dat we op andere momenten dat geld net zo hard over de balk smijten klopt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212210957
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
We zijn op onderdelen wel zeer zuinig. Dat blijkt uit die tikkies voor een paar cent, maar ook uit kilometers omrijden voor een paar cent korting op de benzine (dat zie je ook in andere landen niet) en het jagen op reclames in bijvoorbeeld de supermarkt.

Die tikkies voor paar cent is een meme. Gebaseerd op uitzonderingen. Daar lachen we juist om...
  maandag 29 januari 2024 @ 10:40:27 #185
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212210959
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Penny Wise, Pound Foolish
pi_212211116
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 08:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Links/progressief is de boel weer bij elkaar aan het houden.
Door ervoor te zorgen dat de lezingen door gaan. Ja. Heel goed opgemerkt.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 11:00:19 #187
5428 crew  miss_sly
pi_212211122
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik vind het wel meevallen. Maar door de vraag zo te stellen, maak je er ook nogal een karikatuur van. Het valt wat mij betreft nu nog mee, maar laten we asjeblieft ook de nadelen van ongereguleerde migratie blijven inzien.

Het gaat niet enkel om de sociale context van cultuur, maar ook om de welvaart die wij hebben opgebouwd (wat weer een link heeft met culturele gebruiken) die toch behoorlijk in duigen kan vallen als je niet een klein beetje kijkt wie er door je deur naar binnen komt.

Sinds enkele jaren wordt de wereld weer onveiliger. Verschillende totalitaire leiders zijn uit op chaos en macht, er zullen weer meer vluchtelingenstromingen komen. Mag Europa (want we moeten het samen doen) nog zeggen dat het opvangen van bijvoorbeeld Gazanen een risico is voor onze eigen veiligheid? om maar een voorbeeld te noemen.
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die ongereguleerde migratie een goed idee vinden. Overigens is er geen sprake van ongereguleerde migratie, naar mijn mening, maar is er ruimte voor verbetering op dat punt. Jij maakt er nu een karikatuur van.
pi_212211152
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die ongereguleerde migratie een goed idee vinden. Overigens is er geen sprake van ongereguleerde migratie, naar mijn mening, maar is er ruimte voor verbetering op dat punt. Jij maakt er nu een karikatuur van.
Maar waarom zou dat geen goed idee zijn, als er niets is dat Nederland Nederland maakt. Of Europa, Europa.

Dat maakt het toch allemaal geen reet uit? er zijn geen verschillen immers.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 11:05:44 #189
5428 crew  miss_sly
pi_212211172
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar waarom zou dat geen goed idee zijn, als er niets is dat Nederland Nederland maakt. Of Europa, Europa.

Dat maakt het toch allemaal geen reet uit? er zijn geen verschillen immers.
Ik begrijp je vraag niet. Waarom zou wat geen goed idee zijn? Ongereguleerde migratie?
pi_212211175
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]
Ik begrijp je vraag niet. Waarom zou wat geen goed idee zijn? Ongereguleerde migratie?
Ja.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 11:06:28 #191
5428 crew  miss_sly
pi_212211179
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja.
Want er zijn geen verschillen, volgens jou?
pi_212211218
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Want er zijn geen verschillen, volgens jou?
Uiteraard wel. Maar jij vraagt je af wat de Nederlandse identiteit is. Het is lastig om daar een duidelijke definitie van te maken, maar het is wel duidelijk dat er allerlei culturele verschillen bestaan. En dat je problemen kan ontwikkelen door te ongereguleerd allerlei verschillende culturen bij elkaar te brengen.

Werkt ook de andere kant op. Ik weet zeker dat het een heel tijd gaat duren tot jij je thuis kunt voelen in India. Na verloop van tijd kun je het best je thuis maken, hoor. Maar het kost niet voor niets tijd (en dat heeft niet enkel te maken met dat je de taal niet spreekt).
pi_212211227
Ondertussen is er best een interessante begrotingsbehandeling bezig. Van Ooijen zet in elk geval vol in op het schrappen van de door zijn eigen coalitie onderhandelde bezuiniging: https://nos.nl/artikel/25(...)-jeugdzorg-schrappen

Goed dat hij gewoon voor heeft laten rekenen wat die bezuinigingen aan schade op zouden leveren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212211255
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Uiteraard wel. Maar jij vraagt je af wat de Nederlandse identiteit is. Het is lastig om daar een duidelijke definitie van te maken, maar het is wel duidelijk dat er allerlei culturele verschillen bestaan. En dat je problemen kan ontwikkelen door te ongereguleerd allerlei verschillende culturen bij elkaar te brengen.

Werkt ook de andere kant op. Ik weet zeker dat het een heel tijd gaat duren tot jij je thuis kunt voelen in India. Na verloop van tijd kun je het best je thuis maken, hoor. Maar het kost niet voor niets tijd (en dat heeft niet enkel te maken met dat je de taal niet spreekt).
Hoe reguleer je cultuur?

Verder, er zijn legio verschillen tussen landen en regio's, de vraag is echter hoe specifiek die zijn per land en hoe dat te definieeren. De een zal Rembrand noemen, de ander van Gogh. De een zal klompen noemen, de ander directheid in communicatie.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2024 11:13:17 ]
pi_212211304
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoe reguleer je cultuur?
Gaat hier om het reguleren van migratie. Waardoor Nederland, Nederland blijft. Een leidcultuur blijft behouden.

Met een duidelijk voorbeeld: ik heb weinig trek om de verkrachtingscijfers uit bepaalde landen te importeren, of conflicten. Of dat wij in Nederland net als in India elkaar ook met koeienstront gaat ondersmeren.

En bij je edit noem je kleine verschillen. Daar zit het hem juist in he. Hoe dichterbij een cultuur bij je staat, hoe makkelijker die zullen integreren.
pi_212211325
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:13 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Gaat hier om het reguleren van migratie. Waardoor Nederland, Nederland blijft. Een leidcultuur blijft behouden.

Met een duidelijk voorbeeld: ik heb weinig trek om de verkrachtingscijfers uit bepaalde landen te importeren, of conflicten. Of dat wij in Nederland net als in India elkaar ook met koeienstront gaat ondersmeren.
Dus Amerikanen laten we niet meer toe? De VS heeft een verkrachtings cijfer wat 7 maal hoger is dan het EU gemiddelde.

Laten we dat maar even terzijde houden, de Nederlandse cultuur is geen monolitisch en vaststaand geheel maar is constant in beweging, doen alsof je dat kan bevriezen en roepen "Dit is Nederlandse cultuur" vind ik lachwekkend.
Ik ben 59 en de cultuur in Nederland is dramatisch veranderd in de afgelopen 50 jaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2024 11:16:27 ]
  maandag 29 januari 2024 @ 11:15:54 #197
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_212211326
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 08:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Leuk, maar dan ga je eenvoudig voorbij aan tientallen jaren onderdrukking van Israel tov Palestijnse bevolking. Of doen we dat ook maar af als een los incident? Israelisch kolonialisme. Genocide wat zelfs niet door ICJ wordt uitgesloten. Ogen dicht en doorlopen allemaal!
Wat zielig dat dit onschuldige volk zomaar onderdrukt werd.... Ga toch fietsen man.....
Hier ook wat losse incidenten :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_aanslagen_in_Isra%C3%ABl
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 11:17:14 #198
5428 crew  miss_sly
pi_212211349
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Er zijn al verschillen tussen de verschillende regio's in Nederland. Is dat cultuur, zijn dat gewoontes?

Ik vind je stelling wat vreemd. Omdat ik vraag wat nu precies die Nederlandse identiteit is die in gevaar is en beschermd moet worden, zou ongereguleerde migratie geen probleem moeten zijn, want er is geen Nederlandse identiteit. Dat is een rare cirkelredenering.
pi_212211354
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dus Amerikanen laten we niet meer toe? De VS heeft een verkrachtings cijfer wat 7 maal hoger is dan het EU gemiddelde.

Laten we dat maar even terzijde houden, de Nederlandse cultuur is geen monolitisch en vaststaand geheel maar is constant in beweging, doen alsof je dat kan bevriezen en roepen "Dit is Nederlandse cultuur" vind ik lachwekkend.
Ik ben 59 en de cultuur in Nederland is dramatisch veranderd in de afgelopen 50 jaar.
Laten we asjeblieft zo min mogelijk Amerikanen toe laten, ja.

En dat culturen veranderen is niet een weerlegging van iets..
pi_212211371
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er zijn al verschillen tussen de verschillende regio's in Nederland. Is dat cultuur, zijn dat gewoontes?

Ik vind je stelling wat vreemd. Omdat ik vraag wat nu precies die Nederlandse identiteit is die in gevaar is en beschermd moet worden, zou ongereguleerde migratie geen probleem moeten zijn, want er is geen Nederlandse identiteit. Dat is een rare cirkelredenering.
Wat is daar vreemd aan? ik erken dat het lastig te definieren is. Maar wij krijgen door wat het 'is', door naar de verschillen te kijken.

In China, India of waar dan ook krijg jij door wat de Nederlandse identiteit is, zonder dat je het heel categorisch kan aanwijzen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')