Dat hadden ze dan beter aan de badkamer kunnen uitgeven. Je schoonpa was toen ook al 65....quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:08 schreef V. het volgende:
'.....toen ze er in kwamen hebben ze er zelf voor 15.000 euro een keuken in laten zetten.
thanks, cpt. Hindsightquote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:24 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Dat hadden ze dan beter aan de badkamer kunnen uitgeven. Je schoonpa was toen ook al 65....
Nuttige bijdrage. Het ging mij erom te verduidelijken dat die kloterige woninbouw in 15 jaar tijd zelf nooit iets nuttigs qua groot onderhoud hebben gedaan. Ik vind het belachelijk dat een woningbouwvereniging tegen mensen zegt: breek je nek maar en anders wacht je maar tot je 86 bent.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:24 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Dat hadden ze dan beter aan de badkamer kunnen uitgeven. Je schoonpa was toen ook al 65....
Proberen ze het daadwerkelijk kostenloos voor elkaar te krijgen of hebben ze ook al gevraagd of eea met een eigen bijdrage en/of huurverhoging wel mogelijk is?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:08 schreef V. het volgende: proberen al een tijd hun woninbouwvereniging zo ver te krijgen dat zij een gewone (eenvoudige) douche krijgen, maar die weigert dat ten enen male.
Woningbouw denkt niet mee. 2030 en bek houden.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:41 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Proberen ze het daadwerkelijk kostenloos voor elkaar te krijgen of hebben ze ook al gevraagd of eea met een eigen bijdrage en/of huurverhoging wel mogelijk is?
Ik snap de woningbouw wel.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:08 schreef V. het volgende:
Ola, mijn schoonouders wonen nu inmiddels 15 jaar in hun woningbouwhuis. Zij moeten sinds zij daar wonen douchen in de badkuip. Nu is mijn schoonvader inmiddels 80 met flink wat gezondheidsklachten en mijn schoonmoeder bijna 77. Zij moeten halsbrekende capriolen uithalen om te douchen en proberen al een tijd hun woninbouwvereniging zo ver te krijgen dat zij een gewone (eenvoudige) douche krijgen, maar die weigert dat ten enen male. Hun standaard tekst is dat grootschalig onderhoud voor hun woning gepland is in 2030 en dat ze daar maar op moeten wachten. Mijn vraag is: heeft iemand enig idee wat hun rechten zijn? Ik vind hun verzoek namelijk niet zo heel gek. Het is toch raar dat je oude van dagen in een (gladde) badkuip laat douchen?
Er is al 15 jaar niets gedaan aan het huis, toen ze er in kwamen hebben ze er zelf voor 15.000 euro een keuken in laten zetten.
Iemand advies? Thanks.
Ja, dat bad moet er gewoon uit voor er ongelukken gebeuren. Dat hoeft niet heel duur te zijn. Krijg je dan een heel mooie badkamer? Nee. Maar dat staat blijkbaar voor 2030 op de begroting en veel woningen tegelijk doen is veel efficienter en goedkoper dan nu 1 huis doen van oudere mensen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:46 schreef hangtime het volgende:
Ik snap de woningbouw wel.
E.e.a. is allang begroot en gaat meestal met tientallen woningen tegelijk.
Je schoonouders hadden het ook aan kunnen zien komen.
En wat opzij kunnen zetten om het zelf aan te pakken.
Dergelijke aanpassing moet toch makkelijk voor max 5k te regelen zijn lijkt me.
Er hoeft niet direct een hele nieuwe badkamer in.
Sloop het bad, betegel het opnieuw en klaar.
Klopt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:49 schreef Mickytjuh het volgende:
Onderhoud is voor de woningbouw, maar dit soort medisch noodzakelijke aanpassingen niet.
Of de gemeente, vanuit Wmo of Wlz: https://www.rijksoverheid(...)oor-woningaanpassingquote:Dat is voor de bewoner of de zorgverzekeraar.
Precies dit.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:46 schreef hangtime het volgende:
[..]
Ik snap de woningbouw wel.
E.e.a. is allang begroot en gaat meestal met tientallen woningen tegelijk.
Je schoonouders hadden het ook aan kunnen zien komen.
En wat opzij kunnen zetten om het zelf aan te pakken.
Dergelijke aanpassing moet toch makkelijk voor max 5k te regelen zijn lijkt me.
Er hoeft niet direct een hele nieuwe badkamer in.
Sloop het bad, betegel het opnieuw en klaar.
Dat is wel heel rigide, hoor.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:01 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Precies dit.
Maar in Nederland zijn we inmiddels zo ver, dat als mensen een probleem hebben er altijd iemand anders voor moet opdraaien. Hier ook weer zo'n voorbeeld.
Kijk, je woont in het huis van een ander, houd je dan ook aan die regels van die ander.
En wat is dan de stinkende wond? De woningbouwvereniging moet vooral verschoond blijven van lastige vragen van bewoners?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:07 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...
Ik snap die woonstichting wel. Ik vermoed zo dat de overige woningen in dat complex ook een ligbad hebben. En daar zullen ongetwijfeld ook andere hoogbejaarden wonen. Als ze aan het verzoek van ts' schoonouders zouden toegeven, schept dat een precedent en dan komt de hele tena-garde met dezelfde claim....quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wat is dan de stinkende wond? De woningbouwvereniging moet vooral verschoond blijven van lastige vragen van bewoners?
Er zijn eventueel mogelijkheden via de Wmo, zoals al door een aantal mensen is aangegeven.
De woningbouwvereniging had ze zelf die informatie ook kunnen geven.
Nee, wacht, jij zegt dat ze (de schoonouders) zich maar aan de regels moeten houden. Hoe is dat constructief voor die mensen?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:15 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ik snap die woonstichting wel. Ik vermoed zo dat de overige woningen in dat complex ook een ligbad hebben. En daar zullen ongetwijfeld ook andere hoogbejaarden wonen. Als ze aan het verzoek van ts' schoonouders zouden toegeven, schept dat een precedent en dan komt de hele tenera-garde met dezelfde calim....
Precies, daar kies je voor als je in het huis van een ander gaat wonen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, wacht, jij zegt dat ze (de schoonouders) zich maar aan de regels moeten houden.
Ja, en dat is wel heel rigide.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:19 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Precies, daar kies je voor als je in het huis van een ander gaat wonen.
Meestal heb je toestemming nodig als je zelf wilt doen en betalen. Dat had ik afgelopen jaar met het plaatsen van zonwering. Binnenkort mag ik ook toestemming vragen voor aanpassingen aan de gootsteen voor het plaatsen van een vaatwasser.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:14 schreef ach het volgende:
Je moet jezelf afvragen hoeveel tijd en ergernis je wil steken om het voor elkaar te krijgen het door de wbv te laten doen. Als je het budget hebt zou ik het zelf doen en een inloopdouche laten plaatsen. Of nog goedkoper en als er plek voor is in de badkamer: voor een paar honderd euro een vrijstaande douchecabine neerzetten.
Mochten je ouders er voor 2030 uitgaan haal je die cabine weg, en tegen een inloopdouche kan de wbv niet veel commentaar hebben. Hooguit ben je de borg kwijt.
Tenera?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:15 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ik snap die woonstichting wel. Ik vermoed zo dat de overige woningen in dat complex ook een ligbad hebben. En daar zullen ongetwijfeld ook andere hoogbejaarden wonen. Als ze aan het verzoek van ts' schoonouders zouden toegeven, schept dat een precedent en dan komt de hele tenera-garde met dezelfde claim....
Of je geeft geen fuck om die toestemming want tegen de tijd dat ze naar een verzorgingshuis gaan word het toch gerenoveerdquote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:23 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Meestal heb je toestemming nodig als je zelf wilt doen en betalen. Dat had ik afgelopen jaar met het plaatsen van zonwering. Binnenkort mag ik ook toestemming vragen voor aanpassingen aan de gootsteen voor het plaatsen van een vaatwasser.
Bij mijn woningbouwvereniging gaat zulke aanvragen via de Wmo:
https://www.woonfriesland(...)dig-in-mijn-huis-hoe
De woning is in bezit van wbv. Als die erachter komen dat je de woning hebt verbouwd zonder hun toestemming kan beste nare consequenties hebben voor de huurders.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tenera?
[..]
Of je geeft geen fuck om die toestemming want tegen de tijd dat ze naar een verzorgingshuis gaan word het toch gerenoveerd
Klopt, dat miste nog in mijn verhaal: doe het zonder toestemming. Waarschijnlijk zegt de wbv in dit geval toch nee. Aangezien de wbv in 2030 toch wil gaan verbouwen en slopen zal het niet zo'n groot probleem zijn. Zolang je maar geen grote verandering doorvoert en dikke muurtegels op de muur zet e.d.. inloopdouche is volgens mij allemaal met voorzetspul en die douchcabine staat gewoon los.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:23 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Meestal heb je toestemming nodig als je zelf wilt doen en betalen. Dat had ik afgelopen jaar met het plaatsen van zonwering. Binnenkort mag ik ook toestemming vragen voor aanpassingen aan de gootsteen voor het plaatsen van een vaatwasser.
Bij mijn woningbouwvereniging gaat zulke aanvragen via de Wmo:
https://www.woonfriesland(...)dig-in-mijn-huis-hoe
Wat een kut-tips zeg, man man man.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Nog een tip: het bad kan natuurlijk ook spontaan "stuk gaan" van "ouderdom". Dikke kans dat er dan een douchehoek wordt geplaatst.
Dan moet je wel wat morele hersengymnastiek doen.
Oh, en druk vanuit de (plaatselijke) media helpt vaak ook..
Eens, ik zeg ook nergens dat het goede tips zijn.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:39 schreef Piles het volgende:
[..]
Wat een kut-tips zeg, man man man.
De woningstichting is er NIET van. Het is aan de gemeente. En de gemeente heeft over het algemeen hele korte lijntjes met de woningstichting om dit netjes te regelen.
Misschien kun je dan beter niks zeggen in een serieus forum/topicquote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:40 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Eens, ik zeg ook nergens dat het goede tips zijn.
Het was ook zwartgallig voor mij, maar ik weet helaas uit ervaring dat huurders die onzorgvuldig met hun spullen (badkamer/keuken/enz) omgaan vaak sneller een nieuwe krijgen dan mensen die 25 jaar keurig netjes met hun spullen omgaan.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:40 schreef Piles het volgende:
Misschien kun je dan beter niks zeggen in een serieus forum/topic
Ja I know, zit in dezelfde situatie: huurwoning opgeknapt en alles nu in 'originele' staat mogen herstellen...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:42 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Het was ook zwartgallig voor mij, maar ik weet helaas uit ervaring dat huurders die onzorgvuldig met hun spullen (badkamer/keuken/enz) omgaan vaak sneller een nieuwe krijgen dan mensen die 25 jaar keurig netjes met hun spullen omgaan..
Volledig met je eens, op de nette manier is verreweg te preferen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:46 schreef Piles het volgende:
Ja I know, zit in dezelfde situatie: huurwoning opgeknapt en alles nu in 'originele' staat mogen herstellen...
Maar TS heeft er weinig aan, omdat ie gewoon prima bij gemeente terecht kan voor de juiste oplossing
De badkuip hoeft niet glad te zijn.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:08 schreef V. het volgende:
Het is toch raar dat je oude van dagen in een (gladde) badkuip laat douchen?
Ook dat kan prima via de Wmo... Lopende band werk...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:55 schreef paardendokter het volgende:
En met een paar andere hulpmiddelen ben je in totaal een paar tientjes kwijt. Voor op de korte termijn.
Vind ik ook gek, helemaal omdat het toch over een paar jaar allemaal aangepakt wordt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik vind het wel bijzonder dat de wbc je ouders niet verwijst naar de gemeente als je het netjes vraagt. Hierbij doe ik wel de aanname dat je het netjes hebt gevraagd.
Dan hebben mijn ouders geluk gehad met de vele bouwvakkers over de vloer.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:46 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja I know, zit in dezelfde situatie: huurwoning opgeknapt en alles nu in 'originele' staat mogen herstellen...
Aanbouw bij een huurwoning?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan hebben mijn ouders geluk gehad met de vele bouwvakkers over de vloer.
Eigen badkamer, keuken, aanbouw. Tja.
Het is toch raar dat je oude van dagen in een (gladde) badkuip laat douchen?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:08 schreef V. het volgende:
Ola, mijn schoonouders wonen nu inmiddels 15 jaar in hun woningbouwhuis. Zij moeten sinds zij daar wonen douchen in de badkuip. Nu is mijn schoonvader inmiddels 80 met flink wat gezondheidsklachten en mijn schoonmoeder bijna 77. Zij moeten halsbrekende capriolen uithalen om te douchen en proberen al een tijd hun woninbouwvereniging zo ver te krijgen dat zij een gewone (eenvoudige) douche krijgen, maar die weigert dat ten enen male. Hun standaard tekst is dat grootschalig onderhoud voor hun woning gepland is in 2030 en dat ze daar maar op moeten wachten. Mijn vraag is: heeft iemand enig idee wat hun rechten zijn? Ik vind hun verzoek namelijk niet zo heel gek. Het is toch raar dat je oude van dagen in een (gladde) badkuip laat douchen?
Er is al 15 jaar niets gedaan aan het huis, toen ze er in kwamen hebben ze er zelf voor 15.000 euro een keuken in laten zetten.
Iemand advies? Thanks.
Ik begon met, of gewoon geen toestemming vragen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:16 schreef Viezig het volgende:
[..]
Aanbouw bij een huurwoning?![]()
Dan neem ik aan dat ze toestemming hebben gekregen...
Misschien begrijp ik je bericht verkeerd, maar zoals je het zegt lijkt het alsof ze die dingen zonder uitspraak uitgevoerd hebben.
Fijn dan ze geluk hebben gehad, ik kan me niet voorstellen dat er geen enorm gedoe zou komen als mijn moeder een bijkeuken aanbouwt. Maar dat zal 20/30/40 jaar? geleden ook wel anders geweest zijn.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik begon met, of gewoon geen toestemming vragen.
Toen begon ik met, dan hebben mijn ouders destijds veel geluk gehad.
Dus nee het lijkt niet alsof. Het is.
Dus als jij er een mooiere keuken in hebt laten zetten, moet jij bij vertrek een basic ding terug laten plaatsen? Of begrijp ik het verkeerd?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:46 schreef Piles het volgende:
[..]
Zo oud ben ik ook weer niet. Laatste aanpassing is <20 jaar.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:26 schreef Viezig het volgende:
[..]
Fijn dan ze geluk hebben gehad, ik kan me niet voorstellen dat er geen enorm gedoe zou komen als mijn moeder een bijkeuken aanbouwt. Maar dat zal 20/30/40 jaar? geleden ook wel anders geweest zijn.
Nee, je hoeft er dan niet perse een basic keuken in te zetten bij sociale huurquote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:34 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dus als jij er een mooiere keuken in hebt laten zetten, moet jij bij vertrek een basic ding terug laten plaatsen? Of begrijp ik het verkeerd?
Als iets in waarde stijgt hoeft het toch niet terug naar de oude staat?
Ik had een schoonmoeder met uitbouw en duurder geplaatst keukenblok, die kan alles laten zitten als ze kleiner wil gaan wonen, want het huis is er beter op geworden.
Een gemeente heeft NOOIT toestemming nodig van een woningbouw of eigenaar voor aanpassen van een woning in kader van de Wmo. Korte lijntjes zijn niet eens nodig.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:39 schreef Piles het volgende:
[..]
Wat een kut-tips zeg, man man man.
De woningstichting is er NIET van. Het is aan de gemeente. En de gemeente heeft over het algemeen hele korte lijntjes met de woningstichting om dit netjes te regelen. Inclusief ZAV-overeenkomst. Want dat is dagelijkse kost voor WBV en gemeente...
Mag mijn moeder zonder toestemming haar keuken vervangen of een aanbouw maken bij haar huurwoning? Dat lijkt me toch niet?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zo oud ben ik ook weer niet. Laatste aanpassing is <20 jaar.
[..]
Nee, je hoeft er dan niet perse een basic keuken in te zetten bij sociale huur
Nee, nogal logisch dat je iets dat geen eigendom is niet zonder te melden / overleggen aanpast.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 20:07 schreef Viezig het volgende:
[..]
Mag mijn moeder zonder toestemming haar keuken vervangen of een aanbouw maken bij haar huurwoning? Dat lijkt me toch niet?
Na het verlaten, ja inderdaad. Dan pas. Alsof het ze dus iets zou boeien. Maar als je er een duurdere keuken in laat zetten ga je van de sociale woningbouw hier iig geen rekening krijgen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 20:07 schreef Viezig het volgende:
[..]
Mag mijn moeder zonder toestemming haar keuken vervangen of een aanbouw maken bij haar huurwoning? Dat lijkt me toch niet?
Sat zijn grote werkzaamheden die je niet zomaar zelf mag uitvoeren, blijkt uit haar contract en ook uit alles dat op internet te vinden is.
Dan is het inderdaad meer geluk als er geen rekening komt na het verlaten van de woning.
Sick, je hebt nog gelijk ook...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:42 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Een gemeente heeft NOOIT toestemming nodig van een woningbouw of eigenaar voor aanpassen van een woning in kader van de Wmo. Korte lijntjes zijn niet eens nodig.
quote:Eigenaar kan aanpassing niet blokkeren
De eigenaar van de woning moet de woningaanpassing toestaan. Als huurder hoef je de aanpassing niet ongedaan te maken na beëindigen van het huurcontract en hoef je de verhuurder ook niet financieel te compenseren. De eigenaar heeft wel het recht om gehoord te worden door de gemeente voordat de woningaanpassing een feit is. Maar omdat er geen toestemming meer nodig is van eigenaren kunnen woningaanpassingen die volgens de gemeente noodzakelijk zijn niet meer geblokkeerd worden.
De vraag mag wel gesteld worden, maar dat betekent niet meteen dat men herhaaldelijk moet zeuren over niet bestaande rechten.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wat is dan de stinkende wond? De woningbouwvereniging moet vooral verschoond blijven van lastige vragen van bewoners?
Er zijn eventueel mogelijkheden via de Wmo, zoals al door een aantal mensen is aangegeven.
De woningbouwvereniging had ze zelf die informatie ook kunnen geven.
Heeft een badkamer met bad ipv alleen een douche niet meer punten, en dus een hogere huur?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:14 schreef ach het volgende:
Je moet jezelf afvragen hoeveel tijd en ergernis je wil steken om het voor elkaar te krijgen het door de wbv te laten doen. Als je het budget hebt zou ik het zelf doen en een inloopdouche laten plaatsen. Of nog goedkoper en als er plek voor is in de badkamer: voor een paar honderd euro een vrijstaande douchecabine neerzetten.
Mochten je ouders er voor 2030 uitgaan haal je die cabine weg, en tegen een inloopdouche kan de wbv niet veel commentaar hebben. Hooguit ben je de borg kwijt.
Ik vind dit een zinloze reactie en ga er niet op in.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 21:05 schreef sanger het volgende:
[..]
De vraag mag wel gesteld worden, maar dat betekent niet meteen dat men herhaaldelijk moet zeuren over niet bestaande rechten.
Hoezo zinloos? Staat er een onwaarheid in dan?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 21:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dit een zinloze reactie en ga er niet op in.
Als jij geen toestemming hebt om die nieuwe keuken er in te zetten. Of als je dit alleen maar hebt met de vereiste om het in oude staat terug te brengen dan zou het zo maar kunnen dat je de oude keuken terug moet plaatsen ja.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:34 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dus als jij er een mooiere keuken in hebt laten zetten, moet jij bij vertrek een basic ding terug laten plaatsen? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik had een schoonmoeder met uitbouw en duurder geplaatst keukenblok, die kan alles laten zitten als ze kleiner wil gaan wonen, want het huis is er beter op geworden.
Hangt waarschijnlijk van de woningbouw en de nieuwe verhuurder af (als die er is).quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:34 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dat zou ook mijn idee zijn als al het overige niet lukt: vervang het bad door een exemplaar waar je makkelijk in kunt lopen en in kunt zitten. Sterker nog, ik zou mezelf de ellende van het doorlopen van het steuncircuit besparen en gewoon zo'n bad laten installeren.quote:Op zondag 21 januari 2024 08:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vervang het met een zitbad.
Dan is er nog steeds een bad, technisch verschil, maar als de oorspronkelijke staat een badkamer met een bad is, voldoe je nog steeds aan die eis.
Precies zoiets.quote:Op zondag 21 januari 2024 08:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat zou ook mijn idee zijn als al het overige niet lukt: vervang het bad door een exemplaar waar je makkelijk in kunt lopen en in kunt zitten. Sterker nog, ik zou mezelf de ellende van het doorlopen van het steuncircuit besparen en gewoon zo'n bad laten installeren.
[ afbeelding ]
Als je keukenblokken verandert (of een uitbouw maakt) zonder toestemming lijkt het me dat je sowieso dom bezig bent.quote:Op zondag 21 januari 2024 00:46 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Als jij geen toestemming hebt om die nieuwe keuken er in te zetten. Of als je dit alleen maar hebt met de vereiste om het in oude staat terug te brengen dan zou het zo maar kunnen dat je de oude keuken terug moet plaatsen ja.
Het maakt niet uit of dit een woningverbetering (volgens jou) is of niet, of dat de woning hierdoor in waarde is gestegen. De beslissing ligt bij de verhuurder/woningbouw.
Sterker nog, je mag dan de oude keuken ook niet zomaar weggooien als je geen toestemming hebt. Die moet je dan dus bewaren, ook als de verhuurder eist dat je het in originele staat terugbrengt. Deze is namelijk eigendom van de verhuurder.
Technisch gezien wordt ook de nieuwe keuken automatisch eigendom van de verhuurder. Door natrekking.
Kunnen ze niet gewoon zelf een douchecabine (laten) plaatsen? Door hun schoonzoon bijv.?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:08 schreef V. het volgende:
Mijn vraag is: heeft iemand enig idee wat hun rechten zijn? Ik vind hun verzoek namelijk niet zo heel gek. Het is toch raar dat je oude van dagen in een (gladde) badkuip laat douchen?
Iemand advies? Thanks.
LOL, serieus?quote:Op zondag 21 januari 2024 09:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Kunnen ze niet gewoon zelf een douchecabine (laten) plaatsen? Door hun schoonzoon bijv.?
Bij mij bekruipt weer het "ik huur dus ik laat alles lekker makkelijk voor me doen" gevoel.
Ze willen douchen.quote:Op zondag 21 januari 2024 08:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vervang het met een zitbad.
Dan is er nog steeds een bad, technisch verschil, maar als de oorspronkelijke staat een badkamer met een bad is, voldoe je nog steeds aan die eis.
Gemeente dus.quote:
Ga je ook nog vertellen welke opmerkingen in jouw ogen zinnig waren en wat je er mee gaat doen en wat er gelukt is?quote:Op zondag 21 januari 2024 13:17 schreef V. het volgende:
Jongens, laat maar zitten. Het is duidelijk. Bedankt voor de (paar) zinnigeo pmerkingen.
Het was slechts een vraag.
Topic mag dicht.
In een zitbad kun je gewoon douchen, je zit in plaats van staat wat gezien je vertelt, wenselijker is als staan?quote:
Kan je welquote:
Groot onderhoud is wat anders dan een bad door douche vervangen. Groot onderhoud is, zoals elke rechtschapen woningeigenaar weet, die zaken die voor het instandhouden van de woning, nodig zijn. Zoals: schilderwerk, vervanging kozijnen, zink, dakpannen en isolatie/CV-ketel.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:36 schreef V. het volgende:
Het ging mij erom te verduidelijken dat die kloterige woninbouw in 15 jaar tijd zelf nooit iets nuttigs qua groot onderhoud hebben gedaan.
Dat hebben ze niet gezegd, dat is jouw interpretatie. Wel hadden ze je schoonouders richting de gemeente kunnen sturen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:36 schreef V. het volgende:
Ik vind het belachelijk dat een woningbouwvereniging tegen mensen zegt: "breek je nek maar en anders wacht je maar tot je 86 bent"
Duurder hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de woningbouw er blij mee zal zijn. Niemand wil een paarse keuken met gouden handvaten hebben bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 20:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Na het verlaten, ja inderdaad. Dan pas. Alsof het ze dus iets zou boeien. Maar als je er een duurdere keuken in laat zetten ga je van de sociale woningbouw hier iig geen rekening krijgen.
In het kader van TS. Kijk even naar de leeftijd. Als die er uit gaan boeit die rekening hen niet meer.
Tja. Op deze leeftijd verlaten ze het toch horizontaalquote:Op maandag 22 januari 2024 15:45 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Duurder hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de woningbouw er blij mee zal zijn. Niemand wil een paarse keuken met gouden handvaten hebben bijvoorbeeld.
Die moet dan gewoon verwijderd worden en er moet dan een nieuwe keuken er in geplaatst worden door de woningbouw (als de bewoner het niet in originele staat terug brengt).
Krijgen erfgenamen de rekening.quote:Op maandag 22 januari 2024 20:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tja. Op deze leeftijd verlaten ze het toch horizontaal
Klopt: https://www.woonbond.nl/f(...)e-woning-herstellen/quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:38 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Krijgen erfgenamen de rekening.
Op zich niet raar want groot onderhoud is altijd halverwege de levensduur.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:36 schreef V. het volgende:
[..]
Nuttige bijdrage. Het ging mij erom te verduidelijken dat die kloterige woninbouw in 15 jaar tijd zelf nooit iets nuttigs qua groot onderhoud hebben gedaan. Ik vind het belachelijk dat een woningbouwvereniging tegen mensen zegt: breek je nek maar en anders wacht je maar tot je 86 bent.
Dit dus. Levert wel gedoe op maar soms is dat nodig om eigenwijze mensen iets te leren.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:38 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Punt is ook, zelfs al zou de badkamer aan vervanging toe zijn, dan is de kans vrij beperkt dat een woningbouwvereniging eentje op wensen/noden van de huidige huurder gaat (laten) plaatsen. Hoe lullig dat ook klinkt wellicht, maar het is onbegonnen werk want de een vind dat hij/zij dit nodig heeft, de ander weer wat anders en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Op zich niet raar want groot onderhoud is altijd halverwege de levensduur.
Met een badkamer van 15 jaar is technisch niets mis en de verhuurder hoeft het niet te veranderen.
Er zijn WMO potjes voor maar dan nog moet je toestemming krijgen.
Overigens verbaasd het mij dat er uberhaupt een bad inzit. Dat is niet gebruikelijk voor sociale woningbouw.
Dat ben ik weer niet met je eens. Met de verregaande vergrijzing zou het dom zijn om het niet meer levensloopbestendig te maken.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:47 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Punt is ook, zelfs al zou de badkamer aan vervanging toe zijn, dan is de kans vrij beperkt dat een woningbouwvereniging eentje op wensen/noden van de huidige huurder gaat (laten) plaatsen. Hoe lullig dat ook klinkt wellicht, maar het is onbegonnen werk want de een vind dat hij/zij dit nodig heeft, de ander weer wat anders en ga zo maar door.
Op dit specifieke punt heb je wellicht gelijk, maar.... als de buren horen dat de badkamer is vervangen naar je wensen willen zij weer een aanbouw, buitenkeuken, extra toilet, extra badkamer op zolder.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ben ik weer niet met je eens. Met de verregaande vergrijzing zou het dom zijn om het niet meer levensloopbestendig te maken.
Plus het is goedkoper.
Maar een douche levert minder punten op in de puntentelling dan een douche-in-bad constructie. Dus een bad weghalen is niet handig voor de verhuurder. Dan kun je beter op zoek naar een seniorenwoning die beter past bij de huurder.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ben ik weer niet met je eens. Met de verregaande vergrijzing zou het dom zijn om het niet meer levensloopbestendig te maken.
Plus het is goedkoper.
Dat verschil valt wel mee. Sociale verhuurders gaan toch al nooit aan de max zitten omdat het gezeur oplevert.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar een douche levert minder punten op in de puntentelling dan een douche-in-bad constructie. Dus een bad weghalen is niet handig voor de verhuurder. Dan kun je beter op zoek naar een seniorenwoning die beter past bij de huurder.
quote:Douches worden gewaardeerd met vier punten. Als douche wordt meegeteld iedere door de
verhuurder aangebrachte installatie voor het nemen van een stortbad. Hieronder valt eveneens
een zogenaamde douchecabine, die voldoet aan bovengenoemde voorwaarden, als de douche-
cabine in een vertrek (anders dan bad- of doucheruimte) of overige ruimte is geplaatst. De opper-
vlakte van dat vertrek of van die overige ruimte wordt in dat geval niet verminderd met de door de
douchecabine ingenomen oppervlakte.
Aan baden worden zes punten toegekend, ongeacht de lengte van het bad. Indien een bad is
voorzien van een (hand)douche, dan wordt het douchegarnituur niet afzonderlijk geteld.
Indien in de badruimte behalve het bad tevens een afzonderlijke douche is aangebracht, geldt een
waardering van zeven punten.
Puntentelling gaat natuurlijk om het totale plaatje. Als je net op het randje zit, kan een paar puntjes bij elkaar sprokkelen om net over de grens te komen wel een behoorlijk verschil maken.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat verschil valt wel mee. Sociale verhuurders gaan toch al nooit aan de max zitten omdat het gezeur oplevert.
Scheelt je 2 punten en dus een ¤10 p.m. .
[..]
Met zo'n bad als ik liet zien, kun je op een verantwoorde manier douchen in bad. De instap en bodem zijn erop aangepast.quote:
Hebben ze een erfenis voor. Is het geld tenminste naar henzelf gegaan.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:38 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
je gelooft toch niet dat je zomaar een nieuw bad/douche, aanbouw, buitenkeuken etc. zou kunnen krijgen omdat de buren dat hebben? (en deze aanpassing is niet voor 'de mooi / de leuk', maar omdat het nodig is, zeker als mensen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen).quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:51 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Op dit specifieke punt heb je wellicht gelijk, maar.... als de buren horen dat de badkamer is vervangen naar je wensen willen zij weer een aanbouw, buitenkeuken, extra toilet, extra badkamer op zolder.
Beetje druk op de woningbouw zetten met een briefje van de dokter / gemeente, whatever, met dringend verzoek om aanpassingen aan de woning te doen - waarbij het groot onderhoud toch al gedateerd is en ook al geplanned staat. -quote:Op dinsdag 23 januari 2024 22:05 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
je gelooft toch niet dat je zomaar een nieuw bad/douche, aanbouw, buitenkeuken etc. zou kunnen krijgen omdat de buren dat hebben? (en deze aanpassing is niet voor 'de mooi / de leuk', maar omdat het nodig is, zeker als mensen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen).
Die buren kunnen wel zoveel willen..., maar als het niet noodzakelijk of gepland is zal je niets krijgen hoor.
Waar TS tegenaan zal gaan lopen is: 'bewijs maar dat het nodig is' , en dan snap ik de insteek van TS wel. 'woningbouw wacht wel tot t fout gaat, 't zuur!'
Helemaal eens hoor. Maar waarom zou je als verhuurder die inspanning verrichten? Als de huur maar betaald wordtquote:Op dinsdag 23 januari 2024 23:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje druk op de woningbouw zetten met een briefje van de dokter / gemeente, whatever, met dringend verzoek om aanpassingen aan de woning te doen - waarbij het groot onderhoud toch al gedateerd is en ook al geplanned staat. -
Snap de woningbouw wel dat het niet aan hen is om extra kosten te maken omdat de bewoner een medisch probleem heeft.
Medische problemen zijn niet voor risico van de woningbouwvereniging.
Enige coulance en mee willen werken echter.... Als goede verhuurder mag je wel iets inspanning verrichten voor blije huurders.
Gewoon ergens concessies doen, hogere huur per maand ofzo voor die badkamert.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 23:17 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Helemaal eens hoor. Maar waarom zou je als verhuurder die inspanning verrichten? Als de huur maar betaald wordtOok minder blije huurders moeten gewoon dokken
Die extra kosten ga je er niet meer uithalen. En als een huurder een heupje breekt, nou en? Met een beetje pech moet men dan naar een verzorgingstehuis en kan de verhuurder de prijs voor een nieuwe huurder weer netjes 'marktconform' maken. Want oudjes zitten al jaaaren (tevreden) in die huurwoning en betalen dus een relatief lage huur.
(ik woon hier veel langer dan mijn buurvrouw, en die betaalt ¤750 ofzo, (en ik maar ¤ 635 )
Dus eigenlijk alleen maar voordelen voor de verhuurder om kwetsbare ourderen letterlijk kapot te laten vallen.
Tuurlijk, deze redenering is wat zwartgallig en ik hoop niet de praktijk
daar zal dan vast wel weer een maximum op zitten waardoor de kosten er alsnog niet uit kunnen (blah blah inflatie, whatever)quote:Op dinsdag 23 januari 2024 23:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gewoon ergens concessies doen, hogere huur per maand ofzo voor die badkamert.
Verdient ook geen kut volgens mij, al dat gezeik en dan ook nog negatief stigma. Of je bent écht veel te rijk, of je houdt van zelfkastijding.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 23:37 schreef Het_Bokje het volgende:
-het is maar goed dat ik geen pandjesbaas ben -
Als dat het geval is dan kun je er beter wat extra tegelwerk tegenaan gooien.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Puntentelling gaat natuurlijk om het totale plaatje. Als je net op het randje zit, kan een paar puntjes bij elkaar sprokkelen om net over de grens te komen wel een behoorlijk verschil maken.
De woning waar TS het over heeft, is een sociale huurwoning?
Nee, helemaal eens. Ik bedoelde meer dat een verhuurder er absoluut niet happig op zal zijn om een huurder specifieke aanpassing aan een pand te doen. Hoe je het wend of keert, dat gaat rond bij andere huurders en die zullen ook zo hun eigen wensen hebben.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 22:05 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
je gelooft toch niet dat je zomaar een nieuw bad/douche, aanbouw, buitenkeuken etc. zou kunnen krijgen omdat de buren dat hebben? (en deze aanpassing is niet voor 'de mooi / de leuk', maar omdat het nodig is, zeker als mensen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen).
Die buren kunnen wel zoveel willen..., maar als het niet noodzakelijk of gepland is zal je niets krijgen hoor.
Waar TS tegenaan zal gaan lopen is: 'bewijs maar dat het nodig is' , en dan snap ik de insteek van TS wel. 'woningbouw wacht wel tot t fout gaat, 't zuur!'
Daar hebben de meeste verhuurders ZAV beleid voor en ze kunnen hooguit eisen dat je de woning terugbrengt in oorspronkelijke staat bij verlaten woning. Ze kunnen aanpassingen weigeren maar de meeste inpandige wijzigingen zal je via de rechter gewoon akkoord voor krijgen mocht het zover komen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 10:09 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Nee, helemaal eens. Ik bedoelde meer dat een verhuurder er absoluut niet happig op zal zijn om een huurder specifieke aanpassing aan een pand te doen. Hoe je het wend of keert, dat gaat rond bij andere huurders en die zullen ook zo hun eigen wensen hebben.
Eigenlijk hadden de bewoners dat de afgelopen 15 jaar moeten doen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar een douche levert minder punten op in de puntentelling dan een douche-in-bad constructie. Dus een bad weghalen is niet handig voor de verhuurder. Dan kun je beter op zoek naar een seniorenwoning die beter past bij de huurder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |