Dit is dus het hele probleem van de spin rond deze wet. Het is één grote aanname dat er veel overlast komt als er asielzoekers in een plaats komen wonen. Ik vind het tegenovergestelde juist logischer; veel van het gedoe in Ter Apel komt doordat die mensen daar geen fatsoenlijke verblijfplaats hebben. Als ze buiten moeten slapen, niet genoeg te eten hebben en weet ik wat, gaan ze rotzooi trappen. Als die mensen meer perspectief krijgen op de plek waar ze terecht komen, zal er minder noodzaak zijn om agressief te worden, te stelen etc. Ik geef les aan vluchtelingen dus ik weet waar ik over praat.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:14 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Tja, nu maar hopen dat de rest van het land niet al te veel overlast gaat ondervinden. De groep die het in Ter Apel voor de rest verziekt, gaat nu immers landelijk verspreid worden. (En of het voor de inwoners van Ter Apel wat gaat oplossen is maar de vraag, want het centrum daar blijft natuurlijk maximaal gevuld worden).
Wat dat betreft vind ik het vreemd dat er door bepaalde partijen wel de voorwaarde van instroombeperking aan de spreidingswet werd gekoppeld, maar niet een veel harder lik-op-stuk beleid bij overlast door asielzoekers. Iets in de richting van overtredingen direct laten leiden tot automatische beëindiging van de procedure en celstraf tot men Nederland verlaat. Als mensen zien dat overlast wordt aangepakt, zou dat het draagvlak voor deze wet behoorlijk vergroten.
Geen enkele. Alleen laat de BBB zien absoluut niet op 1 lijn te zitten. Wat me niet verwondert.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Welk democratisch proces wordt ondermijnd BBB Statenleden? GS heeft een eigenstandige positie richting het IPO
Het toont ook aan dat je niks aan BBB hebt als coalitiepartner.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen enkele. Alleen laat de BBB zien absoluut niet op 1 lijn te zitten. Wat me niet verwondert.
Je weet dat er door het hele land asielzoekerscentra zijn en dat de klachten daarover meestal enorm beperkt zijn? Zie ook net die ophef in Kijkduin, die asielzoekers zijn inmiddels al vertrokken zonder 1 enkele klacht. Ik heb vlak bij een asielzoekerscentrum gewoond, nooit ook maar 1 klacht.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:14 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Tja, nu maar hopen dat de rest van het land niet al te veel overlast gaat ondervinden. De groep die het in Ter Apel voor de rest verziekt, gaat nu immers landelijk verspreid worden. (En of het voor de inwoners van Ter Apel wat gaat oplossen is maar de vraag, want het centrum daar blijft natuurlijk maximaal gevuld worden).
Wat dat betreft vind ik het vreemd dat er door bepaalde partijen wel de voorwaarde van instroombeperking aan de spreidingswet werd gekoppeld, maar niet een veel harder lik-op-stuk beleid bij overlast door asielzoekers. Iets in de richting van overtredingen direct laten leiden tot automatische beëindiging van de procedure en celstraf tot men Nederland verlaat. Als mensen zien dat overlast wordt aangepakt, zou dat het draagvlak voor deze wet behoorlijk vergroten.
Als dit bij de bbb of Omtzigt zou gebeuren zouden de kranten vol staan over onregeerbaar en LPF-taferelen. De T. voorop. Dilan heeft echt wat uit te leggen. Dit verzwakt haar positie gigantisch.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voor Geert zijn doen is dit wel een extreem milde reactie. Vind ik toch knap van 'm.![]()
Maar die wil morgen natuurlijk wel even van Dilan weten hoe ze die verdomde Eerste Kamer-fractie in toom denkt te gaan houden.
Nou, bij BBB is het dus een soort van gebeurd. Niet de hele fractie voor, maar wel 6 leden.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als dit bij de bbb of Omtzigt zou gebeuren zouden de kranten vol staan over onregeerbaar en LPF-taferelen.
De BBB is ook te danken voor het niet controversieel verklaren van de spreidingswet. Waardoor deze dus in stemming kwam.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, bij BBB is het dus een soort van gebeurd. Niet de hele fractie voor, maar wel 6 leden.
Gedeputeerden hè? Geen senatoren toch? Er zijn ook zat VVD-burgemeesters voor. Dat is ook deels functioneel.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, bij BBB is het dus een soort van gebeurd. Niet de hele fractie voor, maar wel 6 leden.
Sterker nog, dit verzwakt de positie van Dilan gigantisch (‘u bent toch zo tegen migratie? Toen het er op aankwam lieten de uwen het afweten!’ en van het betrouwbare imago blijft ook niets over). Is paradoxaal genoeg best gunstig voor Geert. Deste meer kan hij ook eisen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de PVV wil regeren, dan hebben ze weinig keus. Of denk jij dat Geert & Frans onder het genot van een Limburgse vlaai tot gezamenlijke standpunten kunnen komen?
Die man staat op eenzame hoogte vergeleken met dit gestuntel.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:50 schreef trein2000 het volgende:
Hoe zou Mark Rutte hier nou naar kijken? Dit was hem niet gebeurd, en als het toch zou gebeuren (Verdonk) zou hij keihard ingrijpen…
Inderdaad. Dat maakt de draai van de VVD nog vreemder, want die fractie wilde het wel controversieel verklaren.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:41 schreef capricia het volgende:
[..]
De BBB is ook te danken voor het niet controversieel verklaren van de spreidingswet. Waardoor deze dus in stemming kwam.
Goeie vraag. Hij zal het met lede ogen aanzien vermoedelijk, maar als hij nu nog (voor de schermen) in zou grijpen dan haalt hij de geloofwaardigheid van Dilan ook compleet onderuit.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:50 schreef trein2000 het volgende:
Hoe zou Mark Rutte hier nou naar kijken? Dit was hem niet gebeurd, en als het toch zou gebeuren (Verdonk) zou hij keihard ingrijpen…
Je zou ook kunnen zegen: Dilan heeft richting haar nieuwe coalitie en achterban een fijn signaal kunnen afgeven hoe streng ze wel niet zijn. Ondertussen wordt het bestuurlijk probleem alsnog opgelost en staat de eigen VVD-minister niet voor lul.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:52 schreef nostra het volgende:
Gegokt en verloren voor Dilan. Voelt het allemaal niet bepaald lekker aan.
Dat zal de spin wel worden ja maar het is natuurlijk wel wat makkelijk en het wekt nou niet bepaald vertrouwen. Richting beide vleugels niet. En voor de niet-VVD-stemmer is het vooral tragikomisch.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:58 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zegen: Dilan heeft richting haar nieuwe coalitie en achterban een fijn signaal kunnen afgeven hoe streng ze wel niet zijn. Ondertussen wordt het bestuurlijk probleem alsnog opgelost en staat de eigen VVD-minister niet voor lul.
Win-win.
Naar ik begrepen heb is er naar aanleiding van alle ophef juist extra toezicht/beveiliging in Kijkduin geregeld. Dan is het niet zo raar dat er weinig overlast is. Of dat extra toezicht overal gerealiseerd kan worden is maar zeer de vraag. Vandaar ook dat ik niet begrijp dat deze wet niet gepaard gaat met de belofte dat eventuele overlastgevers hard worden aangepakt. Lijkt me een relatief eenvoudige manier om extra draagvlak te creëren.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat er door het hele land asielzoekerscentra zijn en dat de klachten daarover meestal enorm beperkt zijn? Zie ook net die ophef in Kijkduin, die asielzoekers zijn inmiddels al vertrokken zonder 1 enkele klacht. Ik heb vlak bij een asielzoekerscentrum gewoond, nooit ook maar 1 klacht.
Alleen in Ter Apel en Udel zijn er echt veel klachten. Maar dat zijn geen gewone asielzoekerscentra.
Zij, Dilan, is de minister in kwestie. Van den Burg is staatssecretaris onder haar.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:58 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zegen: Dilan heeft richting haar nieuwe coalitie en achterban een fijn signaal kunnen afgeven hoe streng ze wel niet zijn. Ondertussen wordt het bestuurlijk probleem alsnog opgelost en staat de eigen VVD-minister niet voor lul.
Win-win.
Je kunt het ook zo bekijken: Yesilgoz wint altijd, want ze is zowel voor- als tegenstander van de spreidingswetquote:Op dinsdag 16 januari 2024 23:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zij, Dilan, is de minister in kwestie. Van den Burg is staatssecretaris onder haar.
Eh, trein, niet om het een of ander maar Rutte heeft de vorige regering laten klappen hierop, goed beschouwd, dus ik weet niet of hij het nu zo veel beter had gedaan. Ik denk dat hij die brief nooit had opgesteld of verstuurt had en zichzelf ook niet zo in de hoek had geschilderd maar Rutte heeft wel flink boter op zijn hoofd in dit dossier.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:50 schreef trein2000 het volgende:
Mark Rutte begreep de gouden regel van politiek: beloof nooit iets zo'n manier dat je er op kunt worden afgerekend, maak er een inspanningsverplichting van maar niet meer. Dat met een berg optimisme erbij, een beetje een soort Obama formule.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:50 schreef trein2000 het volgende:
Die val kwam door Rutte en Hermans die over deadlines aan het roeptoeteren was, als we alle verhalen in de krant moeten geloven heeft Yeşilgöz juist Rutte nog proberen te overtuigen het compromis aan te nemen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:21 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Mark Rutte begreep de gouden regel van politiek: beloof nooit iets zo'n manier dat je er op kunt worden afgerekend, maak er een inspanningsverplichting van maar niet meer. Dat met een berg optimisme erbij, een beetje een soort Obama formule.
Yesilgöz zet zich de hele tijd vast door domme keuzes en uitspraken. Dat begon al bij die geënsceneerde val over een obscuur detail terwijl ze ook gewoon het voorliggende, vrij vergaande compromis als winst had kunnen claimen en als een staatsvrouw over had kunnen komen. Vervolgens zet ze de deur wagenwijd open voor de PVV, om hem daarna soort van dicht te doen en weer open, dan was er die gedoogrol, die motie en nu dit.
Wel heel veel missers in een half jaar, en meestal door te snel en populistisch op het orgel te gaan in plaats van 1 dagje reflectie te plegen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |