abonnement Unibet Coolblue
pi_211932420
Hallo,

Ik ben ekkes de klus kwijt. Wat dan? Nou, ik drink elke dag koffie maar heb het idee dat ik geen koffie drink en wil thuis graag genieten van echte koffie.

Ik heb dus zo'n senseomachine die ik nu de laatste pakweg 5 jaar gebruikt heb maar sinds dat het calc lampje afgelopen week opnieuw brandde dacht ik bij mezelf van nu is het klaar met die ontkalkbeurtzooi. Dus heb ik die hele machine maar ingepakt en aan de kant gezet. Heb een nieuwe waterkoker gekocht om oploskoffie weer de kans te geven. Man man man.. wat een tegenvaller zeg. In tegen stelling tot senseopads smaakt die oploskoffie (nescafe gold) naar rioolwater. Super light. Nu heb ik dus voor niks 30 euro aan een waterkoker en 3,50 aan een flesje oploskoffie verspild.

Ikke nu weer kijken op google maar weet eerlijk gezegd niet waar ik moet beginnen omdat je ontiegelijk veel soorten apparaten hebt. De ene senseo, de ene koffiecups weet ik wat, de ander weer koffiezetapparaat met bonen. Allemaal in gekke vormen.

Mijn vraag is: WAAR KRIJG JE NOU HET BESTE KOFFIE VAN UIT? Waar gebruiken jullie?

Ik wil A: niet beginnen aan schijt cups en dat soort ongein
B: moet compact zijn
C: minimale onderhoud
D: normale prijzen

Bedankt mensen.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 00:09:40 #2
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_211932479
Dude, zeker wel dat Nescafe Gold beter smaakt dan Senseo, gewoon sterker maken dan dat ze op de verpakking aangeven. 1-2 theelepels op 150 ml is slap, geen idee wie dat heeft bedacht.

Hoe dan ook: goede bonen kopen met een oké malertje en dan koffiezetten door opgieten of een French press gebruiken. Da's de goedkoopste weg naar een goede bak.



[ Bericht 5% gewijzigd door Kriegel op 06-01-2024 13:26:12 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_211932484
Neem een bonen machine.

Klaar topic kan dicht.
pi_211932599
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 00:10 schreef Document1 het volgende:
Neem een bonen machine.

Klaar topic kan dicht.
Maar met alleen een bonenmachine ben je er nog niet.

Er zit namelijk een geur-patch op die zakken met een reden en oudere bonen kopen is zeker iets dat vaker dan meermaals gebeurd en dan is een ècht lekker 'bakkie' toch een zoektocht.

Wat mijn enige echte tip hierin is, is dat je altijd zorgt voor bonen waarvan, als je gaat ruiken aan de zak/patch dat je dan merkt dat je in je mond gaat 'wateren' / watertanden dus.

Verder is het aan te raden een melange te zoeken die je zelf lekker vindt en een goede afstelling daarbij is handig, als je een machine kiest.

Maar lang verhaal kort: smaken verschillen en dit zijn branders-wensen en ik vermoed dat jij al blij bent met níèt een bakkie slootwater. ;)
  zaterdag 6 januari 2024 @ 02:08:18 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211933103
je kan ook gewoon ouderwets 'n koffiezetapparaat kopen met filterzakjes en Kanis&Gunnik of Douwe Egberts
of je neemt 'n cafetière of percolator
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 6 januari 2024 @ 02:54:50 #6
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_211933162
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 02:08 schreef sturmpie het volgende:
of je neemt 'n cafetière
Oh ja, zo heette zo'n ding in het Nederlands (of nou ja, je snapt wat ik bedoel). :')
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 6 januari 2024 @ 07:57:13 #7
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_211933397
Ontkalken zul je met elk apparaat regelmatig moeten doen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211933483
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 00:23 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Maar met alleen een bonenmachine ben je er nog niet.

Er zit namelijk een geur-patch op die zakken met een reden en oudere bonen kopen is zeker iets dat vaker dan meermaals gebeurd en dan is een ècht lekker 'bakkie' toch een zoektocht.

Wat mijn enige echte tip hierin is, is dat je altijd zorgt voor bonen waarvan, als je gaat ruiken aan de zak/patch dat je dan merkt dat je in je mond gaat 'wateren' / watertanden dus.

Verder is het aan te raden een melange te zoeken die je zelf lekker vindt en een goede afstelling daarbij is handig, als je een machine kiest.

Maar lang verhaal kort: smaken verschillen en dit zijn branders-wensen en ik vermoed dat jij al blij bent met níèt een bakkie slootwater. ;)
TS drinkt Senseo, als je al wil vergelijken is dat slootwater
pi_211933573
Thuis volstaat Senseo en voor een espresso of cappuccino ga ik het liefst naar een restaurant.

Ik had thuis een goede espressomachine en kon koffie van kwaliteit maken (kan als barista werken :’) )maar vond t allemaal veel te veel gedoe met voorbereiden en vooral het schoonmaken. Als ik dan ook nog m’n eigen bonen moet malen is dat weer extra.

Het idee van koffie is ook de factor atmosfeer en ontspanning en dat heb je niet als je je koffie drinkt en denkt aan dat je die pleurismachine daarna weer grondig moet reinigen.
pi_211933585
Hario v60

Kan je de waterkoker ook bij gebruiken
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 09:01:56 #11
5428 crew  miss_sly
pi_211933597
Meer iets voor CUL.

En kijk ook eens hier:

CUL / Koffie voor de fijnproever: Één kopje koffie #11
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211933682
Mijn ochtend ritueel:

- Pannetje op het vuur met melk
- Water koken in de waterkoker
- Koffiebonen handmatig vermalen
- Koffiebonen in de cafetière, het net gekookte water erbij
- De melk die gekookt is in mijn kopje
- De cafetière pressen en de koffie toevoegen aan het kopje
- Suiker erbij en gaannnnn c_/

Even een sidenote; Ik ben wars van koffie gatekeepers maar dit is echt het lekkerste bakje dat je kunt maken. Begrijpelijkerwijs drink ik maar 1 bak per dag. :D
  zaterdag 6 januari 2024 @ 09:21:46 #13
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_211933711
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 02:08 schreef sturmpie het volgende:
je kan ook gewoon ouderwets 'n koffiezetapparaat kopen met filterzakjes en Kanis&Gunnik of Douwe Egberts
Dit. Ook nog eens relatief goedkoop want: minder hip en snobistisch.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 10:17:38 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211934215
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 02:08 schreef sturmpie het volgende:
je kan ook gewoon ouderwets 'n koffiezetapparaat kopen met filterzakjes en Kanis&Gunnik of Douwe Egberts
of je neemt 'n cafetière of percolator
Je hebt niet eens een koffiezetapparaat nodig. Een filterhouder die je op een mok kunt zetten, papieren filters kopen, snelfiltermaling en een beetje handig worden in heet water opgieten.

Bij mijn ouders werd alle koffie zo gezet (bij veel bezoek ging een filterhouder op de thermoskan).
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:31:41 #15
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_211934797
Dat er nog mensen zijn die Senseo drinken. Dat is toch mensonterend. Er zijn allang betere alternatieven die amper duurder zijn.

Ik vind serieus zelfs dat goedkope oploskoffie lekkerder is dan Senseo. :')
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:35:23 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211934846
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:31 schreef Zwansen het volgende:
Dat er nog mensen zijn die Senseo drinken. Dat is toch mensonterend. Er zijn allang betere alternatieven die amper duurder zijn.

Ik vind serieus zelfs dat goedkope oploskoffie lekkerder is dan Senseo. :')
Nescafé Espresso is prima te hachelen (de andere oploskoffies van Nescafé naar mijn mening niet).
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:56:25 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_211935232
Inderdaad:
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 00:03 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik ben ekkes de klus kwijt. Wat dan? Nou, ik drink elke dag koffie maar heb het idee dat ik geen koffie drink en wil thuis graag genieten van echte koffie.

Ik heb dus zo'n senseomachine die ik nu de laatste pakweg 5 jaar gebruikt heb maar sinds dat het calc lampje afgelopen week opnieuw brandde dacht ik bij mezelf van nu is het klaar met die ontkalkbeurtzooi. Dus heb ik die hele machine maar ingepakt en aan de kant gezet. Heb een nieuwe waterkoker gekocht om oploskoffie weer de kans te geven. Man man man.. wat een tegenvaller zeg. In tegen stelling tot senseopads smaakt die oploskoffie (nescafe gold) naar rioolwater. Super light. Nu heb ik dus voor niks 30 euro aan een waterkoker en 3,50 aan een flesje oploskoffie verspild.

Ikke nu weer kijken op google maar weet eerlijk gezegd niet waar ik moet beginnen omdat je ontiegelijk veel soorten apparaten hebt. De ene senseo, de ene koffiecups weet ik wat, de ander weer koffiezetapparaat met bonen. Allemaal in gekke vormen.

Mijn vraag is: WAAR KRIJG JE NOU HET BESTE KOFFIE VAN UIT? Waar gebruiken jullie?

Ik wil A: niet beginnen aan schijt cups en dat soort ongein
B: moet compact zijn
C: minimale onderhoud
D: normale prijzen

Bedankt mensen.
CUL / Koffie voor de fijnproever: Één kopje koffie #11

Daar vind je vast veel meer antwoorden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_211935366
Wij zijn 5 jaar terug overgestapt op zo’n luxe bonending. Daar zit een partij werk in om alles netjes schoon te houden. Dat ding moest je ook echt elke week een keer goed schoonmaken en elke maand ontkalken. En wij vonden zelf dat het niet persé goede koffie was. Ligt ook heel veel aan de bonen die je er in stopt maar wij hebben nooit de juiste bonen kunnen vinden. Ding uiteindelijk maar op marktplaats getrapt en voor een paar tientjes een nespresso apparaat gekocht. Na 3 jaar nog steeds geen spijt van. Maar het zijn wel cups :+
pi_211935778
Cafetiere of een (electrische) percolator.

De enige reden dat ik een volautomaat heb, is dat ik 's ochtends voordat ik de eerste kop koffie of heb, nog niet over de verstandelijke vermogens beschik om meer te dan één knop in te drukken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211935841
Heb paar weken geleden mijn decadente zelf mijn impulsbeslissingen laten doen en deze gekocht:



Dus ik voldoe niet aan D helaas. Wel overstapje. Van een prutsbarista dingetje naar dit _O_
Maar d'r komt me toch een partij lekkere koffie en cappuccino uit!
beter een knipoog dan een blauw oog
  zaterdag 6 januari 2024 @ 20:04:14 #21
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_211941259
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 08:58 schreef 111210 het volgende:
Hario v60

Kan je de waterkoker ook bij gebruiken
[ afbeelding ]
Die 30 euro van die waterkoker is natuurlijk sowieso nooit verspild geld geweest, je hebt echt zó vaak iets aan zo'n ding.

Of je moet nooit behoefte aan heet/kokend water hebben, maar die mensen ken ik niet.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 6 januari 2024 @ 20:18:03 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211941437
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 09:21 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Dit. Ook nog eens relatief goedkoop want: minder hip en snobistisch.
Heerlijk Hollandse reactie, als je ergens moeite voor doet om het echt goed te krijgen is het snobistisch.
jaja
Doet me denken aan me moe, die steevast als iets goeds klaarmaakte, liep te snauwen, zo kan je een steen ook lekker maken.
pi_211941522
Gewoon een ouderwets koffiezetapparaat.
Echt, werkt perfect voor een prima fatsoenlijk bakje koffie.

Tuurlijk kan je gaan voor die betere (of gehypte) koffieboon. Maar als je niet goed weet hoe de maling voor die boon het beste is en dat goed kan controleren is het vaak echt niet veel beter. Maling, hoeveel water, hoe netjes je de 'koek' maakt is echt wel een dingetje.

Wil je echt in de vroege ochtend nadenken over hoe je maalt, hoe je de maling aandrukt en hoeveel water je er op de juiste manier doorheen laat gaan? Naar de kwaliteit van je binnen kijken om het beste eruit te halen, temp van het water en ga zo maar door?

Je kan een te dure machine kopen, maar ook dan moet je afstellen en doen en zullen je handelingen van belang zijn.

Je dronk tot nu toe senseo. Gewone doodnormale filter koffie gaat al een hele verbetering zijn.
Wil je gemak? Koop dan een koffie zetter met een timer. Zet het in de avond klaar en als je de slaap nog uit je ogen wrijft hoef je enkel je koffie kop te pakken en in te schenken.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 20:22:58 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211941534
Eenvoudig en goedkoop
Koop een Moka

gebruik goede fijn gemalen koffie (geen snelfilter maling)


Na ieder gebruik helemaal uit elkaar halen en schoonmaken, ook de filter uit het bovenste deel wegnemen.
pi_211941691
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:05 schreef Vliegbaard het volgende:
Wij zijn 5 jaar terug overgestapt op zo’n luxe bonending. Daar zit een partij werk in om alles netjes schoon te houden. Dat ding moest je ook echt elke week een keer goed schoonmaken en elke maand ontkalken. En wij vonden zelf dat het niet persé goede koffie was. Ligt ook heel veel aan de bonen die je er in stopt maar wij hebben nooit de juiste bonen kunnen vinden. Ding uiteindelijk maar op marktplaats getrapt en voor een paar tientjes een nespresso apparaat gekocht. Na 3 jaar nog steeds geen spijt van. Maar het zijn wel cups :+
Elke week? Iedere dag lijkt me beter.

En het gaat niet alleen over de boon. Maling, verhouding water/boon, hoe je de koek aandrukt. Hoe je evt melk en suiker toegevoegd.

Enkel een dure machine maakt nog geen topkoffie.

Ik ben een Barista, ben begonnen met een dag opleiding en heb er meer gehad inmiddels.
Maar ik heb thuis een gewoon koffie apparaat en een percolator.
Ik heb namelijk helemaal geen zin in een hoop gedoe als ik net wakker ben.
Wel ook een hand maler.

Bij een goede proffesionele machine moet je instellen en dien, afhankelijk van de boon e.d., altijd netjes een koek maken. Hoop werk aan schoon houden.
Ik heb daar helemaal geen zin in. Wil gewoon een fatsoenlijk bakje koffie en rust in de ochtend. En geen werk als ik thuis kom van mijn werk.
pi_211941717
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 20:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eenvoudig en goedkoop
Koop een Moka
[ afbeelding ]
gebruik goede fijn gemalen koffie (geen snelfilter maling)


Na ieder gebruik helemaal uit elkaar halen en schoonmaken, ook de filter uit het bovenste deel wegnemen.

Percolator..

Zo heet zo'n ding.
Een heerlijke espresso is daarmee zo gemaakt.

Ik heb met dure machines gewerkt, maar niet beter dan dat.
pi_211941782
Voor een heerlijke bak filterkoffie: https://www.moccamaster.nl/kbg-select
Zijn vast op marktplaats voor een interessantere prijs te vinden.
Er zit een koper-element in, waardoor het water echt goed heet wordt, en zodoende de beste smaak voor je koffie bereidt.

Ik heb dit apparaat al 12 jaar, en samen met wat 'duurdere' filters, mellita, niet die goedekopere die in zo'n plastic hulsje zitten, en DE filterkoffie, serveer ik een lekker bakkie. Krijg altijd de vraag ' Wat een lekkere koffie'.
En dan komt mijn moccamaster-evangelie ;)

Als je een bak filterkoffie zoekt, dus geen bonen/senseo/clooney apparaten, dit is echt je beste optie.
Koffie zoals koffie was bedoeld vanaf de jaren '60/'70.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 20:45:55 #29
503043 Kukelecucktsju10
00001010010001110011011
pi_211941891
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 09:18 schreef Pizzakoppo het volgende:
Mijn ochtend ritueel:

- Pannetje op het vuur met melk
- Water koken in de waterkoker
- Koffiebonen handmatig vermalen
- Koffiebonen in de cafetière, het net gekookte water erbij
- De melk die gekookt is in mijn kopje
- De cafetière pressen en de koffie toevoegen aan het kopje
- Suiker erbij en gaannnnn c_/

Even een sidenote; Ik ben wars van koffie gatekeepers maar dit is echt het lekkerste bakje dat je kunt maken. Begrijpelijkerwijs drink ik maar 1 bak per dag. :D
Waar moeten mensen met een baan in hemelsnaam de tijd vandaan halen om dit voor elkaar te krijgen 's ochtends?
KAAS OVER BEEF, KAPSALON
  zaterdag 6 januari 2024 @ 20:49:06 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211941943
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 20:45 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:

[..]
Waar moeten mensen met een baan in hemelsnaam de tijd vandaan halen om dit voor elkaar te krijgen 's ochtends?
5 minuten werk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_211942428
Leuke reacties. Zo'n cafetière klinkt wel interessant maar wat een gedoe allemaal zeg. Weegschaaltje, voorverwarmen, timertje, daarna water gieten, wachten vervolgens opnieuw water gieten. Niets voor mij!

Maar zo'n percolator ziet wel simplistisch en veelbelovend uit. Echter snap ik iets niet. Moet je nou eerst heet water erbij gooien of gewoon direct met koud water op het vuur zetten? Welke methode is nou correct?

Voor de rest, hebben ze ook mini percolators oftewel 1 of 2 kops? Ik woon alleen dus heb geen grote ding nodig.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 21:27:16 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211942481
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 21:22 schreef Werkperd het volgende:
Leuke reacties. Zo'n cafetière klinkt wel interessant maar wat een gedoe allemaal zeg. Weegschaaltje, voorverwarmen, timertje, daarna water gieten, wachten vervolgens opnieuw water gieten. Niets voor mij!

Maar zo'n percolator ziet wel simplistisch en veelbelovend uit. Echter snap ik iets niet. Moet je nou eerst heet water erbij gooien of gewoon direct met koud water op het vuur zetten? Welke methode is nou correct?

Voor de rest, hebben ze ook mini percolators oftewel 1 of 2 kops? Ik woon alleen dus heb geen grote ding nodig.
Ja, ze zijn er ook 1 of 2 kops.

Koud water gaat onderin.


Percolator is wel schoonmaakwerk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_211942508
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 21:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, ze zijn er ook 1 of 2 kops.

Koud water gaat onderin.


Percolator is wel schoonmaakwerk.

Hoe dan? Volgens mij gewoon keer uitgieten met water en klaar.

Ik wil graag een normaal koffiekopje gevuld hebben. Dan hoor ik volgens mij 2 kops te kiezen want espresso kopjes zijn toch meestal kleiner dan een gewone kop niet?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 21:33:24 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211942555
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 21:29 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Hoe dan? Volgens mij gewoon keer uitgieten met water en klaar.

Ik wil graag een normaal koffiekopje gevuld hebben. Dan hoor ik volgens mij 2 kops te kiezen want espresso kopjes zijn toch meestal kleiner dan een gewone kop niet?
Het water wordt door het gedeelte geperst waarin de gemalen koffie zit. Dat moet je wel goed schoonmaken en niet te lang mee wachten. Kan gaan schimmelen.



Dan moet je even kijken wat er qua ml bij staat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_211943136
Ik heb een bonenmaler en een QuickMill, echt simpel. Bonen malen, ding vullen en op apparaat klikken, koffie zetten. Maar ja, dat is dan wel een espressoapparaat.
pi_211943512
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 20:45 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:

[..]
Waar moeten mensen met een baan in hemelsnaam de tijd vandaan halen om dit voor elkaar te krijgen 's ochtends?
10 minuten bro. De kunst is om te leren wanneer je wat doet. Dus pannetje melk op het vuur, waterkoker aan doen, bonen malen, bonen in de cafetière en verder afwerken.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 22:51:22 #37
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_211943905
Wij hebben zowel een nespresso-cup-machine als een Moka-percolator.
Die laatste gebruik ik alleen zondag, als een soort extra traktatie voor mijzelf met speciale Bialetti Intenso moka-koffie. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 22:52:26 #38
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_211943932
Ok, koffie dus... Ik dronk het heel veel, maar echt om de 15 minuten naar de wc. Ben ermee gestopt hoewel ik het nog steeds heerlijk vind ruiken. Werkt bij mij echt op de blaas :P
Lach met een schone bips
  zaterdag 6 januari 2024 @ 23:42:03 #39
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_211944894
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 21:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, ze zijn er ook 1 of 2 kops.

Koud water gaat onderin.


Percolator is wel schoonmaakwerk.
Valt reuze mee hoor, ff koffie prut eruit tikken afspoelen water idem schenkkan klaar. Minuutje of 2 max.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 6 januari 2024 @ 23:45:36 #40
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_211944942
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 21:22 schreef Werkperd het volgende:
Leuke reacties. Zo'n cafetière klinkt wel interessant maar wat een gedoe allemaal zeg. Weegschaaltje, voorverwarmen, timertje, daarna water gieten, wachten vervolgens opnieuw water gieten. Niets voor mij!

Maar zo'n percolator ziet wel simplistisch en veelbelovend uit. Echter snap ik iets niet. Moet je nou eerst heet water erbij gooien of gewoon direct met koud water op het vuur zetten? Welke methode is nou correct?

Voor de rest, hebben ze ook mini percolators oftewel 1 of 2 kops? Ik woon alleen dus heb geen grote ding nodig.
Ik zet hem met koud water op,je moet de kan er op draaien. Als dat heet zou zijn is gewoon niet logisch.. kookt het stook bron uit en de druk doet de rest. Altijd zaalig bakkie.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 6 januari 2024 @ 23:58:25 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211945072
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 23:42 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Valt reuze mee hoor, ff koffie prut eruit tikken afspoelen water idem schenkkan klaar. Minuutje of 2 max.
Ja, da’s meer dan TS dacht, dus.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 7 januari 2024 @ 01:00:53 #42
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_211945431
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 23:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, da’s meer dan TS dacht, dus.
Naah valt echt mee..
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 7 januari 2024 @ 09:43:43 #43
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_211946446
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 20:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijk Hollandse reactie
Dank je, Jan!
  zondag 7 januari 2024 @ 09:46:59 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211946485
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 01:00 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Naah valt echt mee..
Dat moet je tegen TS zeggen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 7 januari 2024 @ 10:01:18 #45
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211946622
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 21:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het water wordt door het gedeelte geperst waarin de gemalen koffie zit. Dat moet je wel goed schoonmaken en niet te lang mee wachten. Kan gaan schimmelen.

[ afbeelding ]

Dan moet je even kijken wat er qua ml bij staat.
Dit dus. Daarom koop ik op vakantie in Italie liever een Moka dan eentje van het vakantiehuis te gebruiken. Daar is het bovenste filter vaak helemaal vastgelopen en krijg je er geeneens uit als zou je dat willen.
  zondag 7 januari 2024 @ 10:02:20 #46
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211946636
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 21:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, ze zijn er ook 1 of 2 kops.

Koud water gaat onderin.

Percolator is wel schoonmaakwerk.
Wil je goede koffie, doe er eens heet water in.
  zondag 7 januari 2024 @ 10:03:12 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211946641
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 21:22 schreef Werkperd het volgende:
Leuke reacties. Zo'n cafetière klinkt wel interessant maar wat een gedoe allemaal zeg. Weegschaaltje, voorverwarmen, timertje, daarna water gieten, wachten vervolgens opnieuw water gieten. Niets voor mij!

Maar zo'n percolator ziet wel simplistisch en veelbelovend uit. Echter snap ik iets niet. Moet je nou eerst heet water erbij gooien of gewoon direct met koud water op het vuur zetten? Welke methode is nou correct?

Voor de rest, hebben ze ook mini percolators oftewel 1 of 2 kops? Ik woon alleen dus heb geen grote ding nodig.
Ja, ze gaan van 1 persoons tot heel groot
  zondag 7 januari 2024 @ 10:04:54 #48
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_211946648
Half automatische bonenmachine van Jura, de E8 hier staan.

Goede kwaliteit bonen kopen.

Kind kan de was doen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 7 januari 2024 @ 11:54:17 #49
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_211947596
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 10:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Wil je goede koffie, doe er eens heet water in.
Het water wordt toch opgewarmd als je begint met koud water? Wat is dan het verschil?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 7 januari 2024 @ 12:17:13 #50
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211947966
quote:
11s.gif Op zondag 7 januari 2024 11:54 schreef golfer het volgende:

[..]
Het water wordt toch opgewarmd als je begint met koud water? Wat is dan het verschil?
Probeer het eens uit en kijk of je het verschil proeft
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2024 @ 12:18:33 #51
364681 over_hedge
pi_211947982
D: normale prijzen

Wat vind jij normaal?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  zondag 7 januari 2024 @ 12:20:10 #52
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_211948011
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Probeer het eens uit en kijk of je het verschil proeft
Ben er nu mee bezig (met warm water). Maar leg eens uit waardoor dat eventuele verschil dan komt?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 7 januari 2024 @ 12:22:22 #53
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211948029
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:20 schreef golfer het volgende:

[..]
Ben er nu mee bezig (met warm water). Maar leg eens uit waardoor dat eventuele verschil dan komt?
Geen idee, ik heb het zo geleerd en imho smaakt het beter
  zondag 7 januari 2024 @ 13:19:19 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_211948643
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Geen idee, ik heb het zo geleerd en imho smaakt het beter
Ik proef geen verschil. :@
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_211949159
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Probeer het eens uit en kijk of je het verschil proeft
Dus jij giet er gelijk kokend water in? Moet druk niet geleidelijk opgebouwd worden?
pi_211949216
En hoe heet de koffie die je nodig hebt voor zo n percolator? Ik snap dat het niet al te fijn gemalen moet zijn maar heeft het een merk / benaming? Is het te koop bij Albertheijn? Link daarvan?
  zondag 7 januari 2024 @ 15:01:42 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211949909
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 14:13 schreef Werkperd het volgende:
En hoe heet de koffie die je nodig hebt voor zo n percolator? Ik snap dat het niet al te fijn gemalen moet zijn maar heeft het een merk / benaming? Is het te koop bij Albertheijn? Link daarvan?
Lavazza bijvoorbeeld
  zondag 7 januari 2024 @ 15:28:56 #58
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_211950230
Om te voorkomen dat er straks meerdere koffie topics naast elkaar gaan lopen, gaat dit topic dicht en kan de discussie hier voortgezet worden: CUL / Koffie voor de fijnproever: Één kopje koffie #11
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')