Mogen ze ook niet. Volledig verbod op publicatie over deze hele zaak. Rechter heeft ook 0 onderbouwing gegeven vanwege “de ernst van de zaak”, whatever de fuck dat ook mag betekenen.quote:
Ja maar je mag wel je mening geven als AD zonder het vonnis aan je laars te lappen. Alhoewel De Vries zelf ook wel eens schijt had aan een vonnis, met Koos H. bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mogen ze ook niet. Volledig verbod op publicatie over deze hele zaak. Rechter heeft ook 0 onderbouwing gegeven vanwege “de ernst van de zaak”, whatever de fuck dat ook mag betekenen.
Die Deken was er ook als de kippen bij om het AD het zwijgen op te leggen. Dit gaat dus om een hele groep advocaten (de Vries x2 + Kasem). Zou zomaar kunnen dat ze allemaal dik in de criminele zaakjes zaten en die deken door heeft dat dit de hele advocatuur kan schaden.quote:
Dan zal Royce op eoa manier wel banden met erg gevaarlijke figuren moeten hebben, dus Taghi ligt voor de hand.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:57 schreef LaDaDiDa het volgende:
Ik volg het even niet precies. Hoe zou de veiligheid van Royce in gevaar komen door het uitlekken van tapes van Kasem?
Taghi kon toch vanuit de cel zijn hele business voortzetten? Wat nou als Kasem, Peter en Royce als loopjongens zijn ingezet om het imperium van Taghi voort te zetten? Dan blijkt opeens een advocatenkantoor het hoofdkwartier van Taghi Bv te zijn geweest.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:07 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dan zal Royce op eoa manier wel banden met erg gevaarlijke figuren moeten hebben, dus Taghi ligt voor de hand.
Of zou het “gewoon” iets zijn dat raakt aan het beroepsgeheim? Welke concrete aanleiding is er in te veronderstellen dat dit een gigantische doofpot is? Dat gaat een beetje langs me heen?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die Deken was er ook als de kippen bij om het AD het zwijgen op te leggen. Dit gaat dus om een hele groep advocaten (de Vries x2 + Kasem). Zou zomaar kunnen dat ze allemaal dik in de criminele zaakjes zaten en die deken door heeft dat dit de hele advocatuur kan schaden.
Je hebt even gemist dat het AD volledig buitenspel gezet is, de orde van de Journalistiek rept over beperking van persvrijheid, en het feit dat zo ongeveer de hele Amsterdamse advocatuur zich haastte om dit artikel niet gepubliceerd te krijgen?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Of zou het “gewoon” iets zijn dat raakt aan het beroepsgeheim? Welke concrete aanleiding is er in te veronderstellen dat dit een gigantische doofpot is? Dat gaat een beetje langs me heen?
Het is niet zo dat ik grenzeloos vertrouwen heb in de overheid, maar o.a. insinueren dat onbewezen banden tussen de rechter en de familie De Vries het vonnis van vandaag hebben benvloed, zonder enige bewijs, dat hoort gewoon in BNW.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik durf wel 50 euro te zetten dat als dit uitkomt Peter R en/of Royce criminele activiteiten eropna hebben gehouden. Wil je mee wedden?
Daarnaast is dit gewoon een doofpot, klassiekertje, dat jij dat niet kan handelen is niet echt mijn probleem.
De orde van de journalistiek? Die bestaat niet. Niet om te taalnazien maar omdat het gewoon een belangenclub is. Logisch dat die voor het belang van hun leden opkomen, terecht ook, maar geen baken van autoriteit in deze.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt even gemist dat het AD volledig buitenspel gezet is, de orde van de Journalistiek rept over beperking van persvrijheid, en het feit dat zo ongeveer de hele Amsterdamse advocatuur zich haastte om dit artikel niet gepubliceerd te krijgen?
Dit is echt een zeer uitzonderlijke situatie, die heel sterk ruikt naar een doofpot. De uitspraak is niet eens onderbouwd ! Er is alleen een heel summier uitrekseltje van.
Ja, dat er zwaarwegende belangen zijn dit te doofpotten ontkent niemand dan ook. Maakt het niet minder een doofpot natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De orde van de journalistiek? Die bestaat niet. Niet om te taalnazien maar omdat het gewoon een belangenclub is. Logisch dat die voor het belang van hun leden opkomen, terecht ook, maar geen baken van autoriteit in deze.
Los daar van. De rechter heeft geoordeeld dat de belangen van het AD in deze moeten wijken voor die van De Vries. En dat beslist een rechter echt niet lichtzinnig. Is namelijk een forse inbreuk op grondrechten. Juist daar in en in het feit dat de rechtbank geheimhouding oplegt (wederom uitzonderlijk) lees ik vooral dat we hier te maken hebben met een uitzonderlijke zaak waarin zwaarwegende belangen spelen.
Ik lees hier in het topic al over Taghi, corrupte rechters en weet ik wat meer. Ik vroeg mij af waar dat op gebaseerd was. Maar dat blijkt dus de dikke duim. Helder.
Dat weet je niet. Onderdeel van een dergelijke toets is ook of de publicatie van het AD voldoende onderbouwd is bijvoorbeeld. Bovendien heeft het woord doofpot een bepaalde negatieve lading die niet perse op z’n plaats hoeft te zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, dat er zwaarwegende belangen zijn dit te doofpotten ontkent niemand dan ook. Maakt het niet minder een doofpot natuurlijk.
Het is echt niet zo vergezocht dit met Taghi te verbinden, aangezien Royce zelf zegt dat zijn veiligheid in het geding is, en zo ongeveer de enige clint die voor hen gevaarlijk kan zijn en er niet voor terug deinst mensen om te leggen (notabene zijn eigen vader is vermoord door Taghi), dan is het heel redelijk in de lijn der verwachting dat de dreiging uit die hoek komt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Onderdeel van een dergelijke toets is ook of de publicatie van het AD voldoende onderbouwd is bijvoorbeeld. Bovendien heeft het woord doofpot een bepaalde negatieve lading die niet perse op z’n plaats hoeft te zijn.
Dat gezegd hebbende. Daarmee is nog niets gezegd over de in dit topic gedane insinuaties over Taghi en corruptie.
Waaruit blijkt berhaupt dat Taghi clint is/was van De Vries of Kasem?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is echt niet zo vergezocht dit met Taghi te verbinden, aangezien Royce zelf zegt dat zijn veiligheid in het geding is, en zo ongeveer de enige clint die voor hen gevaarlijk kan zijn en er niet voor terug deinst mensen om te leggen (notabene zijn eigen vader is vermoord door Taghi), dan is het heel redelijk in de lijn der verwachting dat de dreiging uit die hoek komt.
Tel daarbij op dat Kasem voor 99% het lek van Taghi was en de redenatie dat het uit die hoek moet komen wint alleen maar aan kracht.
Dan in aanmerking nemende een rechtbank die 0 doet aan duiding en dan is het enige wat er voor ons nog over blijft speculatie.
Wil je dat niet dan moet je het topic op slot gooien, want de rechter heeft vrij duidelijk gemaakt dat er verder 0 uit deze zaak naar buiten gaat komen, dus zeg het maar, of we kunnen speculeren of het topic kan dicht.
Het lijkt mij wat raar dat dan vervolgens Taghi Peter laat omleggen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Taghi kon toch vanuit de cel zijn hele business voortzetten? Wat nou als Kasem, Peter en Royce als loopjongens zijn ingezet om het imperium van Taghi voort te zetten? Dan blijkt opeens een advocatenkantoor het hoofdkwartier van Taghi Bv te zijn geweest.
Dat lijkt me ernstig genoeg om te proberen te doofpotten.
Ja want als mensenlevens in gevaar zouden komen hierdoor zou jij dat wel tof vinden ofzo?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 21:21 schreef VEM2012 het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat het AD gewoon publiceert en de eventuele dwangsom voor lief neemt.
Zit je nou te juichen voor de VVD? Hypocriete lul.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
AD stelt spoedappl in
De VVD heeft vrijdag Kamervragen gesteld aan de demissionair minister van Justitie over deze tussenkomst.
Rennie Rijpma, hoofdredacteur van het AD, laat weten in hoger beroep te gaan. ,,Met dit vonnis wordt op ongekende wijze ingegrepen in de persvrijheid. We bestuderen op welke wijze we het snelste in hoger beroep kunnen gaan.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)edappel-in~a4c18ec0/
![]()
![]()
Ik ga ervan uit dat het AD die afweging in eerste instantie al heeft gemaakt. Als de zoon van in de problemen kan komen omdat hij buiten de pot heeft gepiest, dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 21:22 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja want als mensenlevens in gevaar zouden komen hierdoor zou jij dat wel tof vinden ofzo?
Dat is al even de officile spelling (helaas).quote:Op vrijdag 26 januari 2024 21:33 schreef TLC het volgende:
Sommige nieuwsberichten gebruiken geen 'grave accent' (dus dat streepje boven de e) en dan is het net alsof iemand meteen een appel nodig heeft, een spoed appel
Dit was compleet offtopic btw
Maar als hij dat wist, waarom zou hij dan niet meteen de banden hebben verbroken met Kasem nadat zijn vader is vermoord door Taghi?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 21:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Royce de Vries heb ik altijd al een kansloos figuur gevonden sinds die zaak waarin hij Kluivert verdedigde.
Het zou me niets verbazen als hij meer op zijn geweten heeft dan alleen kennis dat Kasem voor Taghi werkte.
Omdat hij blijkbaar niet zoveel moeite had met een partner die zaken doet met Taghi.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 21:49 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Maar als hij dat wist, waarom zou hij dan niet meteen de banden hebben verbroken met Kasem nadat zijn vader is vermoord door Taghi?
Maar ik kan er eigenlijk sowieso geen touw aan vastknopen waar het nou om zou gaan..
Gezien de journalistiek die ik de afgelopen maanden zie, zou ik die aanname niet durven makenquote:Op vrijdag 26 januari 2024 21:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat het AD die afweging in eerste instantie al heeft gemaakt. Als de zoon van in de problemen kan komen omdat hij buiten de pot heeft gepiest, dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid.
Als je dit aanneemt, begin ik ook te twijfelen over de intenties van hem ook de kroongetuige bij te staan.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 22:22 schreef Firuze60 het volgende:
Ik kan maar een veronderstelling hebben. Dat is serieus lijfsbehoud en dreiging waarom het AD zich inhoudt voor verdere publicatie. Dat is schandalig maar wel begrijpelijk. Kennelijk zaten/zitten pa en zoon de Vries dik verbonden met de 'onderwereld' cq drugsmaffia van Taghi en c.s.
Kijk en dan geloof ik weer met mijn naieve hoofd, dat Peter dat uit de gedachte deed omdat hij dan dacht zijn waarheid over de zaak te kennen. Eigenwijze dwarse kerel die misschien af en toe gelijk had.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 22:31 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Als je dit aanneemt, begin ik ook te twijfelen over de intenties van hem ook de kroongetuige bij te staan.
Nou ok, wanneer ben jij geboren? Wat deden jouw ouders? Wat voor opleiding heb jij gedaan? En ben je zelf seksueel mishandeld of heb je zelf meegedaan aan vieze spelletjes?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 22:48 schreef Pleun2011 het volgende:
Deze uitspraak is best logisch, de elite zal er alles aan doen om te verhullen wie er allemaal deelnemen aan het pedoseksuele netwerk van satanistische kindermoordenaars.
?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 22:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou ok, wanneer ben jij geboren? Wat deden jouw ouders? Wat voor opleiding heb jij gedaan? En ben je zelf seksueel mishandeld of heb je zelf meegedaan aan vieze spelletjes?
Ook al is het ironie, doe eens een Theo Maassen antwoord dan ipv dit met de pet.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 22:56 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
?
Ironie gaat jouw pet te boven is mijn indruk
Wat is een Theo Maassen antwoord? Zo goed ken ik deze gezellige Brabander nou ook weer nietquote:Op vrijdag 26 januari 2024 22:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ook al is het ironie, doe eens een Theo Maassen antwoord dan ipv dit met de pet.
Dat is pas ironie.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 23:00 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat is een Theo Maassen antwoord? Zo goed ken ik deze gezellige Brabander nou ook weer niet
Zo gezellig is hij niet hoor ik, hij ramt al zijn vriendinnen in elkaar. Einde carriere wel zo'n beetje.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 23:00 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat is een Theo Maassen antwoord? Zo goed ken ik deze gezellige Brabander nou ook weer niet
Belang van een doofpot voor wie? Doofpot suggereert dat de rechter het belang van de staat voorrang zou geven boven die van het ad. En dat belang van de staat gelijk is aan die van Royce. Maar dat blijkt allemaal nergens uit.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Taghi kon toch vanuit de cel zijn hele business voortzetten? Wat nou als Kasem, Peter en Royce als loopjongens zijn ingezet om het imperium van Taghi voort te zetten? Dan blijkt opeens een advocatenkantoor het hoofdkwartier van Taghi Bv te zijn geweest.
Dat lijkt me ernstig genoeg om te proberen te doofpotten.
Goede podcastquote:
Scheld je een debiel uit als je zegt dat hij een debiel is?quote:Op maandag 5 februari 2024 00:11 schreef Truman2022 het volgende:
[..]
Waarom deze reactie, heb ik jou uitgescholden? Waarom doe je dat dan bij mij.
quote:Op maandag 5 februari 2024 00:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Scheld je een debiel uit als je zegt dat hij een debiel is?
quote:De zitting zal deels openbaar, deels besloten zijn. Bij de rechtbank was de hele zitting besloten en kregen de mensen van de DPG waartoe ook het AD behoort, zelfs een spreekverbod opgelegd.
Eerder publiceerden de journalisten Yelle Tieleman en Chiel Timmermans ook al een uitgebreid artikel nav geluidsopnamen die Peter R. de Vries maakte van een gesprek met zijn zoon Royce en zijn kantoorgenoot Khalid Kasem.
Volgens de advocaat van het AD is er sprake van een unieke situatie. De beslissing van de rechtbank is tot op de dag van vandaag geheim. "Het wettelijk verankerde verbod op censuur is met voeten getreden", aldus de raadsman van het #AD.
De advocaat van het AD wijst ook op de wettelijk verankerde openbaarheid van de rechtspraak. Ook daarvan was bij de rechtbank geen sprake, zegt de advocaat.
Volgens de advocaat van het #AD eist Royce de Vries niet een verbod op 1 publicatie, zijn eis gaat veel verder. Het gaat hem om alle publicaties die voortvoeien uit bepaald omschreven bronmateriaal. Het AD mag het bronmateriaal niet eens noemen.
Royce de Vries eist een volgens de advocaat ongekend hoge dwangsom van 1 ton per overtreding. Het vonnis van de rechtbank verbiedt nu niet alleen het #AD om te publiceren, maar alle bij DPG aangesloten kranten. Dus ook Volkskrant, Trouw, Parool etc.
Volgens de advocaat van het #AD kan een publicatie alleen op voorhand worden verboden als die onrechtmatig is, of als er onherstelbare schade dreigt. En dat moet de maatregel ook nog proportioneel zijn.
Een verbod mag alleen in uitzonderlijke omstandigheden, zegt de advocaat. Een censuurverbod kan niet als de inhoud van het artikel niet eens bekend is.
Het verbod van de rechtbank druist regelrecht in tegen het censuurverbod, aldus de advocaat. Hij noemt het "fundamenteel onbegrip van de manier waarop het censuurverbod werkt", vindt de advocaat.
Royce de Vries vindt dat de geheimhouding van advocaten altijd boven persvrijheid gaat. Maar de advocaat van het AD bestrijdt dat. De advocaat van Royce de Vries grijpt in. Hij vindt dat de advocaat van het #AD nu al te veel prijsgeeft uit het geheime vonnis van de rechtbank.
De advocaat van De Vries moet nu per bladzijde van het verhaal van de advocaat van het #AD aangeven wat hij over de grens vindt gaan. "Blijkbaar bent u ermee akkoord dat er allerlei feiten worden besproken die onder het mededelingenverbod vallen", zegt hij tegen de voorzitter.
De Amsterdamse Orde van Advocaten stelt zich op het standpunt dat alle publicaties die zijn gebaseerd op het bronmateriaal van Peter R. de Vries, vallen onder de geheimhouding van advocaten en dus niet mogen worden gebruikt door journalisten.
Maar die geheimhoudingsplicht van advocaten is niet absoluut, zegt de advocaat van het AD. De vrijheid van meningsuiting weegt onder omstandigheden zwaarder. Bovendien zijn journalisten niet gebonden aan de geheimhouding van advocaten.
Het mededelingenverbod dat de rechtbank oplegde is veel te uitgebreid, zegt de advocaat van het #AD. Zo mochten de journalisten niet eens schrijven dat de Orde van Advocaten ook de afgifte van al het bronmateriaal eiste.
Het uittreksel van het vonnis van de rechtbank dat wel is gepubliceerd, is volgens de advocaat zo summier, dat het bijna misleidend is, zegt de advocaat van het #AD. Volgens de raadsman moet de openbaarheid van de rechtspraak het uitgangspunt zijn.
Het uitgangspunt dat rechtspraak openbaar moet zijn, dient te prevaleren, vindt de advocaat van het #AD. Hij vindt dat de vorderingen van Royce de Vries moeten worden afgewezen, en dat het door het hof te wijzen arrest openbaar moet zijn.
De volgende advocaat spreekt namens de Nederlandse Vereniging van Journalisten en de stichting Persvrijheidsfonds. De advocaten van Royce de Vries grijpen weer in. En zeggen dat het pleidooi van de NVJ en de stichting langer duurt dan de afgesproken 10 minuten.
De advocaat vraagt om vernietiging van het vonnis van de rechtbank. Dat is de korte samenvatting. De advocaat zegt dat de rechtbank grenzen heeft overschreden op het gebied van de persvrijheid.
Het vonnis hield bovendien in dat alle 5000 medewerkers van DPG op straffe van een dwangsom geen mededelingen mogen doen over de uitspraak. Het vonnis treft dus niet alleen het #AD, zegt de advocaat.
De advocaat zegt dat bovendien door het vonnis de hele journalistieke beroepsgroep effectief is gemuilkorfd en vrijwel niemand nog aandacht durft te besteden aan de kwestie Kasem, uit vrees in hetzelfde wespennest terecht te komen als het #AD.
De adocaat doet echt zijn best om binnen de 10 minuten te blijven. Hij spreekt in een sneltreinvaart. Volgens de raadsman botsen hier meerdere grondrechten met elkaar.
Om wat voor misstand gaat het hier eigenlijk, zegt de advocaat? Het is uit de eerste publicatie duidelijk geworden dat het #AD een ernstige misstand op het spoor was. De misstand dat Khalid Kasem als advocaat privileges misbruikte.
Het maakt Khalid Kasem die geen advocaat meer is, maar een loopbaan als talkshowpresentator was begonnen, chantabel, zegt de advocaat. In die functie kon hij het maatschappelijk debat mede bepalen, en dat vindt de advocaat gevaarlijk.
Volgens de advocaat is het te makkelijk om te zeggen dat een advocaat kan bepalen dat iets onder geheimhoudersinformatie valt en dat er niet over mag worden gepubliceerd.
Dat een journalist die informatie heeft die zou vallen onder geheimhoudersinformatie, die eerst zou moeten voorleggen aan de Orde van Advocaten, noemt de advocaat een onacceptabele manier van censuur.
De geheimhoudingsplicht van een advocaat geldt alleen voor vertrouwelijke informatie die hem door een clint is verteld in de normale uitoefening van zijn vak, zegt de NVJ-advocaat.
De advocaat zegt dat Royce de Vries te makkelijk aanneemt dat alles wat wordt uitgewisseld tussen een kantoordirecteur (Peter R. de Vries) en advocaten, automatisch onder geheimhoudersinformtie valt.
Zowel het vonnis van de rechtbank als het mededelingenverbod voor heel DPG kan wat de advocaat betreft niet in stand blijven.
De rechtspraak heeft veel macht en dient gecontroleerd te kunnen worden. Daarom is de rechtspraak openbaar, aldus de advocaat van de NVJ.
De advocaat van Royce de Vries zegt dat hij eigenlijk niet van plan was om iets in het openbaar te zeggen. Hij wilde zijn verhaal alleen achter gesloten deuren houden.
Persvrijheid is een groot goed, maar het is niet absoluut, zegt de advocaat van De Vries. "Het komt niet vaak voor, een preventief verbod op publicatie, maar het komt wel vaker voor."
Deze zaak heeft volgens de advocaat van De Vries niks te maken met het eerste gepubliceerde artikel in het #AD dat ging over de vermeende omkoping van een ambtenaar door Khalid Kasem.
Royce de Vries benadrukt dat hij ook zoon is van een journalist. "Ik ben deze procedure niet begonnen om iets te verbergen, maar om te beschermen." Hij zegt dat hij zijn vader heeft beloofd te waken over vertrouwelijke informatie.
Volgens Royce de Vries lijkt het #AD te zijn vergeten dat zijn vader ook een journalist was. Hij verwijt de journalisten van het AD en de belangenorganisaties van journalisten, dat ze zich op geen enkele manier hebben bekommerd om het lot van zijn vader.
Royce de Vries heeft het in dit openbare deel vooral over zijn emoties. Hij zegt dat hij getroffen is door het feit dat de belangenorganisaties zoals de NVJ zich nooit aan zijn kant hebben geschaard, terwijl zijn vader ook journalist was.
De advocaat van de Amsterdamse Orde van Advocaten zegt dat hier geen sprake is van censuur of van persbreidel. "Die komt van de Staat. Wij vinden die terminologie ongelukkig."
De advocaat van de Orde zegt dat hij niet wil spreken over 'bronmateriaal', maar over geheimhoudersinformatie. Want daar gaat het volgens hem om.
Volgens de advocaat van de Orde is er geen sprake van "misbruik van privileges" en moet ook volgens de Hoge Raad geheim blijven wat onder advocaten wordt uitgewisseld.
Een van de raadsheren vraagt of de vordering zich toespitst op het #AD, of op de hele Persgroep, waartoe dus ook kranten zoals Parool, Trouw, Volkskrant vallen. Daar wil de advocaat van De Vries alleen achter gesloten deuren antwoord op geven.
Advocaat Trojan van het #AD zegt dat niet alleen Royce de Vries iets wil beschermen. "Dat wil het AD ook. Het AD zal nooit zomaar iets in de krant zetten, maar opereert zorgvuldig. Maar de krant moet wel zelf kunnen beslissen wat publicabel is."
Een preventief verbod op publicatie wordt volgens Trojan zelden toegewezen, en dan nog alleen in gevallen waarin al in grote lijnen duidelijk is welke kant het op gaat.
Trojan wil dat een beslissing van het hof wordt toegespitst op het AD. "De andere titels hebben er niets mee te maken."
Trojan vindt het "stuitend" dat een vordering tot afgifte van bronmateriaal aanvankelijk werd gedaan om te kunnen beoordelen waarover het nu eigenlijk gaat. Die vordering is trouwens ingetrokken.
Advocaat Nierop van de NVJ benadrukt nog een keer dat niet alles wat tussen kantoorgenoten wordt uitgewisseld automatisch valt onder geheimhoudersinformatie.
Nierop gaat nog even in op het verwijt van Royce de Vries dat de NVJ zich nooit om zijn vader heeft bekommerd. "Hij was op het moment van de moord geen actieve journalist, maar vertrouwenspersoon van een kroongetuige."
Thomas Bruning van de NVJ zegt dat de informatie waarover het gaat door Peter R. de Vries niet is verkregen als journalist, maar als directeur van het advocatenkantoor.
Schorsing half uur. Daarna gaat de zaak achter gesloten deuren verder.
quote:Het gerechtshof in Amsterdam doet donderdag uitspraak in de zaak die draait om het verbod op een publicatie van het AD. De uitspraak zal mondeling worden gedaan om 14.00 uur, laat het hof weten.
De rechtbank verbood eerder de publicatie van het stuk dat gebaseerd is op geluidsopnames die zijn gemaakt door wijlen Peter R. de Vries. Dit gebeurde na een kort geding dat zijn zoon Royce de Vries had aangespannen en waarbij de Orde van Advocaten zich aansloot. Volgens Royce de Vries zou de publicatie zijn veiligheid in gevaar brengen. De krant ging in hoger beroep.
https://www.nvj.nl/nieuws(...)-publicatieverbod-ad
Lijkt er op dat het AD gelijk gaat krijgenquote:Op woensdag 28 februari 2024 23:08 schreef Dazalbest1 het volgende:
Als het AD gelijk krijgt zal dan ook het hele artikel direct online worden gepleurd??
quote:Het verbod op het in z'n algemeenheid in de toekomst verwijzen naar opnamen die Peter R. de Vries maakte, terwijl niet bekend is wat de inhoud is en of het AD over dergelijke opnamen beschikt, maakt het voor het hof onmogelijk om een oordeel te geven.
quote:Het hof beslist dat het recht op vrijheid van meningsuiting zwaarder weegt dan de eveneens zwaarwegende belangen van Royce de Vries, Khalid Kasem en de Orde van Advocaten
quote:Het hof zegt ook dat er met de publicatie in het algemeen wel degelijk een algemeen belang is gediend, ook al is het artikel gebaseerd op onrechtmatig verkregen informatie. Dat Kasem en De Vries met de publicatie risico's lopen, hebben ze onvoldoende onderbouwd, zegt het hof.
quote:Dat gevraagde verbod vindt het hof te ruim geformuleerd. Bovendien vindt het hof dat algemeen bekend is dat Peter R. de Vries opnamen maakte van gesprekken.
quote:Wat het mededelingenverbod betreft: dat blijft wat het hof betreft deels overeind. Er mag niet uit de school worden geklapt over wat er achter gesloten deuren is toegelicht door De Vries en de Orde van Advocaten
quote:Het #AD mag dus publiceren, op voorwaarde dat de naam van degene die Kasem benaderde om informatie uit het dossier, wordt geanonimiseerd.
Ik ben benieuwdquote:Op woensdag 28 februari 2024 23:08 schreef Dazalbest1 het volgende:
Als het AD gelijk krijgt zal dan ook het hele artikel direct online worden gepleurd??
Als ze wachten, lopen ze dan niet het risico dat Royce & co weer in beroep gaan en mogelijk alsnog weer gelijk krijgen?quote:
Dit was het hoger beroep.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:27 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Als ze wachten, lopen ze dan niet het risico dat Royce & co weer in beroep gaan en mogelijk alsnog weer gelijk krijgen?
Ah. Dan zouden ze nog wel in cassatie kunnen gaan, toch?quote:
Bevredig onze, misschien intellectueel armoedige maar toch regelmatig bij het teleurstellende juiste eind hebbende, onderbuikjesquote:
Bij die types als Hanneke Groenteman (die vond ik nog veel kwalijker in het fragment met Sophie waar je aan refereert nl) ligt het toch altijd aan een ander, dus verwacht er maar niet teveel van.quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:29 schreef Tekaschi het volgende:
Nice, Sophie deze week weer met tranen op tv omdat het "zo'n lieve jongen is", tevens een dag van nationale rouw aangekondigd bij de NPO, van die diversiteits rolodex blijft immers niets meer over.
Gooi die beerput maar open.
Nee, dit was het hogerberoep.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:27 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Als ze wachten, lopen ze dan niet het risico dat Royce & co weer in beroep gaan en mogelijk alsnog weer gelijk krijgen?
Ik denk Taghi. Die heeft nu toch levenslang dus kan op zich niets meer mis gaan toch.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:32 schreef LaDaDiDa het volgende:
Ik ben heel benieuwd. Kan echt niets logisch verzinnen waar het nou precies over zou gaan..
Staat op hun site dat ze nog niet weten wanneer het artikel gepubliceerd gaat worden... lijkt me dat die toch al klaar staat?quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:03 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Hopelijk maakt het AD nu haast en hoeven we niet al te lang op publicatie te wachten.
Ik denk ook Taghi idd. Die gaat ongetwijfeld in hoger beroep want niets te verliezen en zie ook nog wel gebeuren dat ie n of meerdere rechters voor de uitspraak neer laat maaien.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:08 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ik denk Taghi. Die heeft nu toch levenslang dus kan op zich niets meer mis gaan toch.
Wederhoor vermoed ik.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:10 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Staat op hun site dat ze nog niet weten wanneer het artikel gepubliceerd gaat worden... lijkt me dat die toch al klaar staat?
Andere kant. De inhoud mag niet te herleiden zijn naar de personen die het betreftquote:
Wat is hem vaker overkomen?quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Andere kant. De inhoud mag niet te herleiden zijn naar de personen die het betreft
(dacht ik in alle haast begrepen te hebben)
Interessant dat de uitspraak van deze rechter die het artikel verbood teruggedraaid is, is hem geloof ik vaker overkomen. Ik ben benieuwd wat ze daar aanstaande zondag bij de podcast de communkcado's over zeggen
Misschien overleg met hun advocaat zodat ze zeker weten dat de versie die ze publiceren niet te herleiden is naar de persoon die anoniem moet blijven van de rechter.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:10 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Staat op hun site dat ze nog niet weten wanneer het artikel gepubliceerd gaat worden... lijkt me dat die toch al klaar staat?
Mooi. Belachelijke eerdere uitspraak dus.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:12 schreef Frutsel het volgende:
Liveblog Belleman:
https://twitter.com/SaskiaBelleman
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dat een door hem opgelegd publicatieverbod in hoger beroep teruggedraaid werd. Wist Lars Duursma een aantal weken geleden te meldenquote:
Heb het niet gezien maar waarom is Royce dan zo hard bezig zijn vader en zijn veiligheid te verdedigen en ging de rechter daar in 1e instantie in mee? Ik heb daardoor het idee dat het minder om Kasem ging dit keer.....quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Humberto zojuist gezien en het artikel gaat om gedragingen van Kasem en meer verdieping daarvan
Conclusie:
Deur van advocaten kantoor de Vries kan dicht
Kasem is advocaat af en tv af want crimineel
kan zijn, de popcorn is goed taai inmiddelsquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |