quote:Door de frissere nachten en gebrek aan zonlicht, zonder stoken nu 21.5..nog wel comfortabele genoeg, maar savonds pak ik wel een een plaid op de bank erbij.
Hoge tarieven is een prima reden natuurlijk, want niemand die in de 'oude' tijd, toen de prijzen normaler waren, de verwarming op 17 zette in de winter omdat dat 'wel prima', was een hele enkele uitzondering misschien daar gelaten.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:03 schreef Donna het volgende:
[..]
Daarom vroeg ik ook naar de tarieven idd.
Mja, ik hield 'm steeds ook lager, maar het opstarten kost bij mij in verhouding zoveel, dat een graad meer of minder qua kosten heel weinig uitmaakt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:35 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Ik betaal op deze manier deze maanden nog steeds tussen de 80 en 90 euro, eenpersoonswoning in appartementencomplex. Ik vind t nogal. Bij bezoek soms wel net wat hoger
Is ook prima. Maar heb soms wel het idee dat mensen zich nu ineens heel bewust zijn van de daadwerkelijke kosten per maand terwijk men voor de energiecrisis gerust het dubbele neertelde maar daar niet echt naar om keek en zodoende een beetje te streng voor zichzelf geworden zijn.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoge tarieven is een prima reden natuurlijk, want niemand die in de 'oude' tijd, toen de prijzen normaler waren, de verwarming op 17 zette in de winter omdat dat 'wel prima', was een hele enkele uitzondering misschien daar gelaten.
Omdat voor de tijd daar geen reden was om er over na te denken, en toen was het vooral het comfort wat telde. Nu zijn dat de kosten.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:09 schreef Donna het volgende:
[..]
Is ook prima. Maar heb soms wel het idee dat mensen zich nu ineens heel bewust zijn van de daadwerkelijke kosten per maand terwijk men voor de energiecrisis gerust het dubbele neertelde maar daar niet echt naar om keek en zodoende een beetje te streng voor zichzelf geworden zijn.
En dat is verder ook helemaal prima.
Daarmee doel ik overigens niet op Scorpion hoor, maar gewoon in het algemeen. Mijn 'blauwbekken' was ook meer een grapje op 'blauw betalen'.
Ah. Ja.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat voor de tijd daar geen reden was om er over na te denken, en toen was het vooral het comfort wat telde. Nu zijn dat de kosten.
Er waren toen ook mensen die ¤4 per m3 moesten betalen toch?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:20 schreef Scorpion_17 het volgende:
Overigens ken ik ook iemand die m vorige winter vanwege de kosten op 15 zette. Dan is 17 nog best warm haha
Exact, daarom zeg ik; vanuit kosten oogpunt is dat volkomen logisch. 4 euro per kuub waar het daarvoor ongeveer 75ct per kuub was, dat is nogal een verschil natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:21 schreef Donna het volgende:
[..]
Er waren toen ook mensen die ¤4 per m3 moesten betalen toch?
Dan kocht ik ook wel een extra kleedje ja.
Maar er is toch nu niemand meer die dat nu heeft, mag ik hopen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Exact, daarom zeg ik; vanuit kosten oogpunt is dat volkomen logisch. 4 euro per kuub waar het daarvoor ongeveer 75ct per kuub was, dat is nogal een verschil natuurlijk.
Nu niet meer nee, maar nu is het rond de....wat...1,20? 1.30 euro? Dat is natuurlijk nog steeds fors meer dan wat de 'normale' prijzen waren.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:27 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar er is toch nu niemand meer die dat nu heeft, mag ik hopen.
Ja, maar dat was mijn punt niet. Laat maar zitten want ik krijg het overduidelijk niet goed uit m'n toetsenbord.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nu niet meer nee, maar nu is het rond de....wat...1,20? 1.30 euro? Dat is natuurlijk nog steeds fors meer dan wat de 'normale' prijzen waren.
Als je 150m3 verbruikt in een koudere maand dan is dat tegen 75ct ¤ 112,5, maar tegen 1,20 is dat al 180 euro. Dat is natuurlijk best wel een verschil. Doe je dat tegen 4 euro per kuub dan zit je op 600 euro in 1 maand.
Ik snap je welquote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:39 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, maar dat was mijn punt niet. Laat maar zitten want ik krijg het overduidelijk niet goed uit m'n toetsenbord.![]()
Koude vingers zeker?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:39 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, maar dat was mijn punt niet. Laat maar zitten want ik krijg het overduidelijk niet goed uit m'n toetsenbord.![]()
Dat ligt dan weer aan hoeveel je verstookt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 19:04 schreef Donna het volgende:
[..]
Zou je wel denken met ¤1,42 de kuub he.
Er is geen schade. Want in de warmere maanden kom je lang niet aan die ¤100.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 19:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb in december 103¤ aan energie besteed. Betaal 100¤ per maand. Dus de schade is te overzien
Aangezien je zelden stookt heb je helemaal geen schade vermoed ik.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 19:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb in december 103¤ aan energie besteed. Betaal 100¤ per maand. Dus de schade is te overzien
zelfde hier idd. Maar ben toch vaak een beetje aan het experimenteren hoe ik wel confort houd maar toch weinig verbruik.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:21 schreef Donna het volgende:
Ik was er altijd al heel bewust mee bezig, dus er is voor mij geen verschil geweest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
Klopt, hier ook hele dag 21c en ‘s avonds 21,5Cquote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:48 schreef cosmosis het volgende:
21 graden als ik thuis ben... is toch wel de meest gezonde temperatuur volgens mn gevoel, naar onder merk je dat het klammer wordt wat gewoon niet goed voor je lichaam is.
Sneeuwvlokje gespotquote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:48 schreef cosmosis het volgende:
21 graden als ik thuis ben... is toch wel de meest gezonde temperatuur volgens mn gevoel, naar onder merk je dat het klammer wordt wat gewoon niet goed voor je lichaam is.
Sja ik heb een tijdje bezuinigd op verwarming ten tijde van de energie crisis, maar het is gewoon slecht, dus ja als je het financieel trekt, zie ik geen nut om de halve dag je verwarming op standje Alaska te zetten, het is gewoon een stuk ongezonder.quote:
Ik heb hem ook altijd op 21, dat vind ik echt de sweet spot. Ik doe hem wel regelmatig even uit overdag en dan ventileer ik meestal ook even.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:48 schreef cosmosis het volgende:
Blij dat ik het niet ben die bij je op visite komt.quote:Op zondag 7 januari 2024 06:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
brrrrr... 12 graden. De kachel aangezet op 16.
Straks visite en dan gaat hij naar 17.5
Ik vraag altijd wat ze thuis voor temperatuur hebben en pas me erop aan. Zij zijn gewend aan 17.5quote:Op zondag 7 januari 2024 07:58 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Blij dat ik het niet ben die bij je op visite komt.![]()
Hier nu 18,5 graden, maar straks de houtkachel aan en op naar de 21/22 graden.
O lekker een houtkachel,quote:Op zondag 7 januari 2024 07:58 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Blij dat ik het niet ben die bij je op visite komt.![]()
Hier nu 18,5 graden, maar straks de houtkachel aan en op naar de 21/22 graden.
Ja dat doe ik ook, en als ze dan weg zijn snel weer lager zetten.quote:Op zondag 7 januari 2024 08:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik vraag altijd wat ze thuis voor temperatuur hebben en pas me erop aan. Zij zijn gewend aan 17.5Dus zo gemeen ben ik niet
En ik heb dekentjes en pantoffels
Heel herkenbaar. Zestien graden is voor mij prettig. En soms als ik heel moe ben 's avonds 16.5quote:Op zondag 7 januari 2024 08:21 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ja dat doe ik ook, en als ze dan weg zijn snel weer lager zetten.
ALs ik ergens kom waar het 20 graden is vind ik het niet eens meer lekker.
Je lichaam went aan de kou. Nu ben ik nooit een koukleum geweest maar had hem altijd wel op 18 graden staan voor het gas zo duur was. Maar dan zat ik altijd in een thsirtje. Nu doe ik gewoon wat dikkere dingen aan maar zelfs dat is mij vaak te warmquote:Op zondag 7 januari 2024 08:28 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Heel herkenbaar. Zestien graden is voor mij prettig. En soms als ik heel moe ben 's avonds 16.5
Mijn beste vrienden hebben trouwens wel pech, die zijn gewend aan 23. Dan word ik echt beroerd.
Als ik thuis ben heb ik wel een warme snuggle aan en een joggingbroek en zo. Alleen dan staat de kachel uit. Als ik die dingen aan heb is 16 graden al zweten geblazenquote:Op zondag 7 januari 2024 08:29 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Je lichaam went aan de kou. Nu ben ik nooit een koukleum geweest maar had hem altijd wel op 18 graden staan voor het gas zo duur was. Maar dan zat ik altijd in een thsirtje. Nu doe ik gewoon wat dikkere dingen aan maar zelfs dat is mij vaak te warm
Ik heb ook zo'n enorm warme snuggie hoodie idd. Die is dus onlangs op Vinted gegaan. Het is met 16 graden nog zweten in dat ding, bah.quote:Op zondag 7 januari 2024 08:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Als ik thuis ben heb ik wel een warme snuggle aan en een joggingbroek en zo. Alleen dan staat de kachel uit. Als ik die dingen aan heb is 16 graden al zweten geblazen
Ik heb er drie en ben verliefd op zequote:Op zondag 7 januari 2024 09:21 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik heb ook zo'n enorm warme snuggie hoodie idd. Die is dus onlangs op Vinted gegaan. Het is met 16 graden nog zweten in dat ding, bah.
Ik heb er ook een een lange en ik zet gewoon af en toe even het raam open zo warm heb i k het danquote:Op zondag 7 januari 2024 09:21 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik heb ook zo'n enorm warme snuggie hoodie idd. Die is dus onlangs op Vinted gegaan. Het is met 16 graden nog zweten in dat ding, bah.
Je went eraan, maar ik weiger ook om helemaal dik ingepakt thuis te moeten zitten. Er is meer dan alleen de luchttemperatuur, en de 18 graden van november was een stuk beter te doen dan de 18 graden nu.quote:Op zondag 7 januari 2024 08:29 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Je lichaam went aan de kou. Nu ben ik nooit een koukleum geweest maar had hem altijd wel op 18 graden staan voor het gas zo duur was. Maar dan zat ik altijd in een thsirtje. Nu doe ik gewoon wat dikkere dingen aan maar zelfs dat is mij vaak te warm
Nadeel wat ik hier in huis heb dat het na de renovatie en alles wat ze daarna gedaan hebben nog steeds last heb van een vreselijk kouval. Een dikke hoodie helpt daar mee bij dan de verwarming aanzetten. Hoe warm de omgevings temperatuur en hoe kouder buiten hoe meer je het voelt.quote:Op zondag 7 januari 2024 11:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je went eraan, maar ik weiger ook om helemaal dik ingepakt thuis te moeten zitten. Er is meer dan alleen de luchttemperatuur, en de 18 graden van november was een stuk beter te doen dan de 18 graden nu.
Damnquote:Op zondag 7 januari 2024 12:02 schreef Cheeseburgert het volgende:
11,0
De CV druk is te laag en de huisjesmelkert heeft het hok op slot gedraait en komt alleen op werkdagenWel weer een leuke afwisseling van de 40+ in de zomer
26 graden lijkt me ook niet onprettig. Dan zet je heerlijk het raam open in de winter voor wat frisse lucht.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Mensen in China, de koude kant krijgen stadsverwarming die ze niet kunnen uitzetten en zitten in 23-28C te zweten.
In Oekraïne en Rusland hetzelfde, daar meer flat en blokverwarming maar dat wordt zo hoog gestookt dat het binnen rustig 26C is.
En dan zitten we in nederland met de meest zuinige want onzwaveld aardgas. En het beste vernette gasnet van de wereld. EN een enorme gasbel onder de grond waar het gas vanzelf uitkomt.
Daar zitten we dan met 16C te kleumen. Want het is onbetaalbaar voor velen.
Gringe.
https://www.nrce.nl/nl/content/dit-ruslandquote:Dit doet echter niet af aan het heerlijke winter gevoel. Het is begin oktober en ik draag mijn warmste kleren, een dikke winterjas, een muts en handschoenen!
Binnen ‘s huis is het daarentegen ontzettend warm, maandag 5 oktober zijn namelijk de verwarmingen aangegaan. Er is hier centrale verwarming, wat betekent dat alle verwarmingen overal in Moskou op hetzelfde moment aangaan. Zelf hebben we dus geen enkele invloed op de hoogte van de temperatuur, deze wordt centraal geregeld. Ik moet hier erg aan wennen. Binnen moet ik een raam openen omdat het anders veel te warm is, terwijl ik buiten bijna verkleum wanneer ik niet genoeg kleren aantrek. De grote temperatuurverschillen zijn ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van mijzelf en de mensen om mij heen. Hoofdpijn, verkoudheid, vermoeidheid; onze lichamen moeten even wennen.
Mweh. Als ik naar het voetbal ga. Dan zetten ze soms in het uitvak of thuisvak ook de heater op standje crematie "om je rustig te houden". Niet echt heel prettig.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
26 graden lijkt me ook niet onprettig. Dan zet je heerlijk het raam open in de winter voor wat frisse lucht.
Ben het ermee eens dat Groningen helemaal leeggezogen mag worden, uiteraard met flink wat compensatie voor de lokale bevolking.
Als ik in een warmer land ben, vind ik 26 in feite ook wel te warm. Dan zet ik de airco ook meestal op 22 of 21 graden. Eigenlijk blijf ik dat de ideale temperatuur vinden.quote:Op zondag 7 januari 2024 13:31 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Mweh. Als ik naar het voetbal ga. Dan zetten ze soms in het uitvak of thuisvak ook de heater op standje crematie "om je rustig te houden". Niet echt heel prettig.
Hier ookquote:Op zondag 7 januari 2024 19:59 schreef Donna het volgende:
Ik denk dat vandaag mijn hoogste gasverbruik tot nu toe gaat zijn.
Heb je ook inzicht hoeveel m3 dat dan is?quote:Op zondag 7 januari 2024 19:59 schreef Donna het volgende:
Ik denk dat vandaag mijn hoogste gasverbruik tot nu toe gaat zijn.
Dat dus. Gewoon armoedig. In NL weet je gewoon dat je het een groot deel van het jaar koud gaat hebben. Met een minimumloon kom je in de Oostblok-landen waarschijnlijk nog best een eind, zolang je je huur en eten maar kan betalen.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Mensen in China, de koude kant krijgen stadsverwarming die ze niet kunnen uitzetten en zitten in 23-28C te zweten.
In Oekraïne en Rusland hetzelfde, daar meer flat en blokverwarming maar dat wordt zo hoog gestookt dat het binnen rustig 26C is.
En dan zitten we in nederland met de meest zuinige want onzwaveld aardgas. En het beste vernette gasnet van de wereld. EN een enorme gasbel onder de grond waar het gas vanzelf uitkomt.
Daar zitten we dan met 16C te kleumen. Want het is onbetaalbaar voor velen.
Gringe.
Ja, gisteren nog niet, maar vandaag kan ik dat zien. 7,65 m3quote:Op zondag 7 januari 2024 22:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heb je ook inzicht hoeveel m3 dat dan is?
Vandaag wordt heftiger, tenminste hier. Ik had gisteren 14 kWh verbruik op de warmtepomp voor alleen verwarming, maar ik zit voor vandaag al aan 9 en het is kwart voor 10.quote:Op maandag 8 januari 2024 09:28 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, gisteren nog niet, maar vandaag kan ik dat zien. 7,65 m3
De verwarming gaat vanmiddag om half 3 aan. Maar als het echt koud is, dan gaat er bij het opstarten heel wat doorheen idd.quote:Op maandag 8 januari 2024 09:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Vandaag wordt heftiger, tenminste hier. Ik had gisteren 14 kWh verbruik op de warmtepomp voor alleen verwarming, maar ik zit voor vandaag al aan 9 en het is kwart voor 10.
Om half 3? Waarom specifiek om half 3?quote:Op maandag 8 januari 2024 09:49 schreef Donna het volgende:
[..]
De verwarming gaat vanmiddag om half 3 aan. Maar als het echt koud is, dan gaat er bij het opstarten heel wat doorheen idd.
Haha, dan ben ik pas weer thuis.quote:Op maandag 8 januari 2024 09:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Om half 3? Waarom specifiek om half 3?Ja nee die 14 kWh van gisteren zijn over 24 uur in het hele huis, ik stook dus niet alleen maar in bepaalde ruimtes. Maar dan nog wordt het weer tijd voor wat zon. Dat kan ik vandaag vergeten want het sneeuwt hier.
Ja joh, maar dan stook je vandaag toch ook minder denk ik? Of nou ja, minder lang in ieder geval? want gisteren was een zondag, vandaag is een werkdag.quote:Op maandag 8 januari 2024 09:51 schreef Donna het volgende:
[..]
Haha, dan ben ik pas weer thuis.
Hier geen sneeuw, maar wel dicht bewolkt.
Precies, maarja dus wel het opstarten erbij. En het is weer kouder. Dusja. Ben benieuwd.quote:Op maandag 8 januari 2024 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja joh, maar dan stook je vandaag toch ook minder denk ik? Of nou ja, minder lang in ieder geval? want gisteren was een zondag, vandaag is een werkdag.
Zonder verwarming aan?quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:09 schreef Zelva het volgende:
17 graden maximaal in de woonkamer nu, hoger komt ie niet.
Met energielabel A
Mét verwarming máximaal aan. Als test. Normaal laat ik de temperatuur op 12 staan omdat het anders niet te betalen is.quote:
Ik weet niet wat maximaal aan betekent. Je stookt op gas? Stadsverwarming? Maar 'maximaal aan' en het wordt niet warmer dan 17 graden in huis dan is er wel iets mis ja.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Mét verwarming máximaal aan. Als test. Normaal laat ik de temperatuur op 12 staan omdat het anders niet te betalen is.
Met maximaal bedoel ik dat de radiatoren continu kneiterheet zijn en ik ze niet beperk in hun warmteafgifte. Ik heb stadsverwarming, maar dat is, behalve dat het duur is, niet het probleem.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik weet niet wat maximaal aan betekent. Je stookt op gas? Stadsverwarming? Maar 'maximaal aan' en het wordt niet warmer dan 17 graden in huis dan is er wel iets mis ja.
Heb je je CV beperkt? Je kan de temperatuur of het vermogen omhoog gooien.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:09 schreef Zelva het volgende:
17 graden maximaal in de woonkamer nu, hoger komt ie niet.
Met energielabel A
Thermostaat staat op 19.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:17 schreef Viezig het volgende:
[..]
Heb je je CV beperkt? Je kan de temperatuur of het vermogen omhoog gooien.
Of bedoel je dat je hem zelf niet hoger dan 17 zet?
Wacht wat, normaal laat je hem op 12 staan? Wanneer, in de winter??quote:
Ja, en in de herfst en vroege lente. Ook dan moet ie al bijstoken om hem op die temperatuur houden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wacht wat, normaal laat je hem op 12 staan? Wanneer, in de winter??
Ik denk dat ik je niet helemaal snap. Jij laat in de herfst, winter en vroege lente de thermostaat op 12 staan? In de zomer is het niet relevant want veel te warm voor verwarming, maar, wat je dus effectief zegt is dat je gewoon je verwarming het hele jaar door min of meer 'uit' hebt staan? Want als ik in mijn vorige huis de verwarming 'uit' zette, dan betekende dat effectief dat ik de thermostaat op 15 zette.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, en in de herfst en vroege lente. Ook dan moet ie al bijstoken om hem op die temperatuur houden.
Dat begrijp je helemaal goed. En ook dan ik heb die verwarming keihard nodig om hem op 12 graden te houden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat ik je niet helemaal snap. Jij laat in de herfst, winter en vroege lente de thermostaat op 12 staan? In de zomer is het niet relevant want veel te warm voor verwarming, maar, wat je dus effectief zegt is dat je gewoon je verwarming het hele jaar door min of meer 'uit' hebt staan? Want als ik in mijn vorige huis de verwarming 'uit' zette, dan betekende dat effectief dat ik de thermostaat op 15 zette.
Maar jij zet hem op 12. In de periode van het jaar dat je je verwarming eigenlijk nodig hebt. Begrijp ik dat nou goed?
Maar...hoeveel verstook je dan, om hem op 12 te houden, per maand? Want je doucht ook nog (neem ik aanquote:Op woensdag 10 januari 2024 11:38 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat begrijp je helemaal goed. En ook dan ik heb die verwarming keihard nodig om hem op 12 graden te houden.
Vorig jaar december had ik 3 gigajoule, das iets van 100 kuub of zo, en dan was ik de helft van de maand niet eens thuis. Afgelopen juli gebruikte ik 0,15 gigajoule en was ik wel de hele maand thuis, dus dat kun je er ongeveer vanaf trekken voor het douchen. Ik kook inductie, dus dat telt er niet bij.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar...hoeveel verstook je dan, om hem op 12 te houden, per maand? Want je doucht ook nog (neem ik aan) en koken wellicht ook wel, dus niet je gehele verbruik zou dan op gaan aan verwarming, maar wat is je verbruik in een december of januari dan?
Ah stadswarmte. Oke, maar, dan gaat er toch gewoon iets niet goed? Als jij 3 Gj nodig hebt om het op 12 te houden, dan is daar een behoorlijk probleem. Dat is toch geen leven (dit klinkt wat bot, zo bot bedoel ik het niet) zo? Dat is óverleven, want 12 graden in huis is stervenskoud.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Vorig jaar december had ik 3 gigajoule, das iets van 100 kuub of zo, en dan was ik de helft van de maand niet eens thuis. Afgelopen juli gebruikte ik 0,15 gigajoule en was ik wel de hele maand thuis, dus dat kun je er ongeveer vanaf trekken voor het douchen. Ik kook inductie, dus dat telt er niet bij.
Ik kan nooit zo veel met die grafiekjes. Ik krijg die ook in mijn maandoverzicht, en dan gebruikte ik in december 611 (vóór saldering) kWh wat een stuk meer is dan een 5 persoons huishouden terwijl we met 3 zijnquote:Op woensdag 10 januari 2024 11:50 schreef 2dope het volgende:
Jarenlang heb ik 19,5 gehanteerd in de koudere maanden. Maar sinds ik meer tijd spendeer in één specifieke ruimte (thuiskantoor) kan ik prima af met 18, de radiator zit daar onder mijn bureau en dan is 18/18,5 eigenlijk warm zat. 's Nachts gaat 'ie naar 15/16.
Kreeg toevallig van de week m'n verbruiksoverzicht, vergelijking met vorig jaar en vergelijking met gemiddelde huishoudens, daaruit bleek dat ik zeer weinig verstook (vooral stroom). Kan niet helemaal plaatsen waarom eigenlijk, woon in een 80m² appartement en ben niet per se heel bewust bezig met gas- en stroomverbruik.
[ afbeelding ]
Klopt, al ben ik verre van een koukleum gelukkig, maar ik ben het onderhand ook spuugzat ja. Woningbouwvereniging wil echter niet meewerken. ,,U heeft monumentale ramen, daar kunnen we niets aan doen, dus we zien geen mogelijkheid tot verbetering". Probleem zit hem ook in het belachelijke energielabelsysteem dat we hier in het land hebben. Dat is puur een papieren exercitie waarbij in het geheel niet gekeken wordt naar wat een woning nu daadwerkelijk verbruikt. En dat energielabel, waar je dus dik voor betaalt in je huurprijs, krijg je er ook niet af, want het is correct gemeten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah stadswarmte. Oke, maar, dan gaat er toch gewoon iets niet goed? Als jij 3 Gj nodig hebt om het op 12 te houden, dan is daar een behoorlijk probleem. Dat is toch geen leven (dit klinkt wat bot, zo bot bedoel ik het niet) zo? Dat is óverleven, want 12 graden in huis is stervenskoud.
Ik heb ook weinig stroom en doe/laat er ook niks voor. Had zelfs een shitload aan kerstverlichting en enorm vaak batterijen opgeladen ervoor, maar alsnog minder dan een 1persoons huishouden uit die tabel.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:50 schreef 2dope het volgende:
Jarenlang heb ik 19,5 gehanteerd in de koudere maanden. Maar sinds ik meer tijd spendeer in één specifieke ruimte (thuiskantoor) kan ik prima af met 18, de radiator zit daar onder mijn bureau en dan is 18/18,5 eigenlijk warm zat. 's Nachts gaat 'ie naar 15/16.
Kreeg toevallig van de week m'n verbruiksoverzicht, vergelijking met vorig jaar en vergelijking met gemiddelde huishoudens, daaruit bleek dat ik zeer weinig verstook (vooral stroom). Kan niet helemaal plaatsen waarom eigenlijk, woon in een 80m² appartement en ben niet per se heel bewust bezig met gas- en stroomverbruik.
[ afbeelding ]
Ja schijnbaar doe ik het nog niet zo slecht, terwijl ik m'n crib redelijk vol heb hangen met peperdure electronica. Anderen doen het gewoon heel slecht, kennelijkquote:Op woensdag 10 januari 2024 13:03 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik heb ook weinig stroom en doe/laat er ook niks voor. Had zelfs een shitload aan kerstverlichting en enorm vaak batterijen opgeladen ervoor, maar alsnog minder dan een 1persoons huishouden uit die tabel.
Op de een of andere manier verbaasd het mij ook hoe het gemiddelde is. Alleen wonen zal er mee te maken hebben maar dan nog.quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:43 schreef 2dope het volgende:
[..]
Ja schijnbaar doe ik het nog niet zo slecht, terwijl ik m'n crib redelijk vol heb hangen met peperdure electronica. Anderen doen het gewoon heel slecht, kennelijk
Oude koelkast of diepvries oid? (wasdroger, vaatwasser etc?)quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Stroom is bij mij altijd aan de hoge en ik weet niet waardoor
Kan me er ook niet super druk om maken, maar ben soms wel nieuwsgierig waardoor. 's Avonds maar 1 lamp aan, mijn chromebook hoef niet vaak aan de lader. Telefoon alleen in de avond eventjes... En tv 's avonds en natuurlijk thee en koffie
Maar daar houdt het ook wel op
Nee, die heb ik in 2020 van goede kwaliteit gekocht toen ik van studentenkrot naar woning gingquote:Op woensdag 10 januari 2024 14:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Oude koelkast of diepvries oid? (wasdroger, vaatwasser etc?)
Hoeveel is het dan? In kWh's?quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee, die heb ik in 2020 van goede kwaliteit gekocht toen ik van studentenkrot naar woning ging
Al denk ik dat de koelkast misschien een schuldige is, want daar weet ik echt niet het label van meer
Alsnog betaal ik me niet blauw eraan hoor, alleen het is een opvallend iets
koelkast moet je echt na 10 jaar aan je ergste vijand gevenquote:Op woensdag 10 januari 2024 14:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee, die heb ik in 2020 van goede kwaliteit gekocht toen ik van studentenkrot naar woning ging
Al denk ik dat de koelkast misschien een schuldige is, want daar weet ik echt niet het label van meer
Alsnog betaal ik me niet blauw eraan hoor, alleen het is een opvallend iets
Hoeveel is je verbruik op jaarbasis dan?quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Kan me er ook niet super druk om maken, maar ben soms wel nieuwsgierig waardoor. 's Avonds maar 1 lamp aan, mijn chromebook hoef niet vaak aan de lader. Telefoon alleen in de avond eventjes... En tv 's avonds en natuurlijk thee en koffie
Haar koelkast is amper 4 jaar oud?quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
koelkast moet je echt na 10 jaar aan je ergste vijand geven
De nieuwe die zijn zooooo veeeelbeter
Wat zijn de getallen?quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Je hebt in heel 2023 maar 688 kWh stroom verbruikt?quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik weet niet of ik het goed lees, maar 688,83 in 2023 verbruikt. Alleen je hebt dan een grafiek waarop wordt aangegeven wat je verbruikt en hoeveel het verwachtte verbruik is.
En jep, de koelkast is van augustus 2020, dus nog een jonkie
Ja, klopt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt in heel 2023 688 kWh stroom verbruikt?
Je weet dat het gemiddelde verbruik voor een eenpersoonshuishouden 1.700 kWh per jaar is?
Je bent superzuinig.
Dat is 1,88 kWh per 24 uur gemiddeld. Dat gaat nergens over qua verbruik, zo weinig.quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt in heel 2023 maar 688 kWh stroom verbruikt?
Je weet dat het gemiddelde verbruik voor een eenpersoonshuishouden 1.700 kWh per jaar is?
Je bent superzuinig.
Ik zie dat het zelfs 1.830 is...quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja, klopt.
Ik snap niet waarom Vanderbron zegt dat ik erboven zit![]()
Soit, het is prima zo
Kom even naar dat topic dan kijken we of we wat duidelijkheid kunnen scheppenquote:
Wow @CoolGuyquote:
Onzin. De mens gedijt het beste bij een temperatuur van 21 tot 22 graden. Dit is de temperatuur die de meeste mensen als aangenaam ervaren. Uiteraard kun je wel wennen aan koelere temperaturen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:28 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Wow @:CoolGuy
Jij zit er warmpjes bij.
Ik las in je pohi dat je kampt met smetvrees (K&W / Toiletpot-deksel gescheurd -> nieuwe toiletpot).
Ben je dan niet bang dat je virussen of bacteriën gaat kweken / voeden bij een temperatuur van 21,8 graden?
Als je dagelijks de ijsstokjes met doekje de toilet poetst dan kan ik me voorstellen dat je ook een soort vrees hebt voor griepvirus, coronavirus, streptokokken etc. Of jullie, want je wederhelft is ook een grondige wc poetser las ik.
Oprechte vraag.
Kan me niet voorstellen hoe je met deze hoge temperaturen comfortabel in je huis kan vertoeven.
Maar goed, dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik persoonlijk vind dat echt heel erg ongezond.
En de credits voor de openingspost en de eerste reacties op de antwoorden die volgen.
Heb me bescheurd van het lachen. Dankjewel hiervoor!
OT: 17 graden (en ik heb het echt warm)
Even de vloer dweilen en je bent er weer.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:28 schreef Nattekat het volgende:
16,3
Die luchtvochtigheid van 29% is dan nog wel mijn grootste issue momenteel
Pannetje met water vullen, water aan de kook brengen en even laten staan. Daarna de kalkresten van de bodem van het pannetje schrapen omdat het water hier gigantisch hard isquote:Op woensdag 10 januari 2024 20:33 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Even de vloer dweilen en je bent er weer.
Hier ook zo droog, maar dat krijg je nou eenmaal met vorst en een heldere lucht. Vanaf morgen wordt het weer wat "warmer" en dan zal de luchtvochtigheid wel weer stijgen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:28 schreef Nattekat het volgende:
16,3
Dan ben ik denk ik gewend aan koelere temperaturen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:32 schreef TAmaru het volgende:
Dit is de temperatuur die de meeste mensen als aangenaam ervaren. Uiteraard kun je wel wennen aan koelere temperaturen.
Nee, jij las niet dat ik kamp met smetvrees, want dat heb ik niet, dat is de invulling die jij er aan geeft. Dan zou ik 'het schoon willen hebben' namelijk ook hebben op vakantie, maar daar lig ik er totaal niet wakker van dat daar zo niet zo schoongemaakt wordt als thuis.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:28 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Wow @:CoolGuy
Jij zit er warmpjes bij.
Ik las in je pohi dat je kampt met smetvrees (K&W / Toiletpot-deksel gescheurd -> nieuwe toiletpot).
Ben je dan niet bang dat je virussen of bacteriën gaat kweken / voeden bij een temperatuur van 21,8 graden?
Als je dagelijks de ijsstokjes met doekje de toilet poetst dan kan ik me voorstellen dat je ook een soort vrees hebt voor griepvirus, coronavirus, streptokokken etc. Of jullie, want je wederhelft is ook een grondige wc poetser las ik.
Oprechte vraag.
Kan me niet voorstellen hoe je met deze hoge temperaturen comfortabel in je huis kan vertoeven.
Maar goed, dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik persoonlijk vind dat echt heel erg ongezond.
En de credits voor de openingspost en de eerste reacties op de antwoorden die volgen.
Heb me bescheurd van het lachen. Dankjewel hiervoor!
OT: 17 graden (en ik heb het echt warm)
Duf en hoofdpijn kan ik me voorstellen als je het niet gewend bent, maar de griep zal je echt niet krijgen door een paar graadjes meer.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:36 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Dan ben ik denk ik gewend aan koelere temperaturen.
Ik baseer het op weerstand opbouwen.
Is het kouder dan bouw je mijn inziens meer weerstand op.
En omdat mijn inziens virussen slecht tegen kouder weer kunnen. En wel varen bij hogere temperaturen.
Ik was in december in een hotel.
Daar kon de verwarming niet echt laag, en geen raam open.
Ik ben daarna getroffen door de griep en werd de dag zelf al heel duf en met hoofdpijn wakker.
Dat was niet de eerste keer dat me dat is overkomen.
Misschien ben ik dan wel een koele kikker![]()
Zoals ook hier boven gezegd ... het is ook voor iedereen anders natuurlijk.
Maar die hele post heeft een héél ander doel dan wat hij doet voorkomen dat het doel is. Laat je niet voor de gek houden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Onzin. De mens gedijt het beste bij een temperatuur van 21 tot 22 graden. Dit is de temperatuur die de meeste mensen als aangenaam ervaren. Uiteraard kun je wel wennen aan koelere temperaturen.
Er gebeurt heus niks raars in huis als je de verwarming op 21 of 22 graden hebt staan. Sterker nog, de verwarming is alleen maar heel erg gezond. Zo raakt je lichaam minder warmte kwijt en wordt het dus minder snel ziek. Virussen en bacteriën ga je heus niet "kweken" bij dit soort temperaturen. Dan zouden mensen in tropische landen toch altijd ziek zijn met een temperatuur van 30 graden in huis?
Zelf heb ik het echt koud als ik onder de 21 graden kom.
Dat kan ook niet, want griep is een virus. Griep krijg je van een virus, niet van een specifieke temperatuur. Dat zou betekenen dat je elke keer op vakantie de griep krijgt, en dat is niet zo per definitie.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:38 schreef Viezig het volgende:
[..]
Duf en hoofdpijn kan ik me voorstellen als je het niet gewend bent, maar de griep zal je echt niet krijgen door een paar graadjes meer.
Dat verschilt allemaal maar per persoon natuurlijk. Ik begin me onprettig te voelen als het in huis constant 21 graden is, maar juist heerlijk als het maximaal 19 graden ofzo is. Klein verschil, maar kennelijk ligt daar de grens.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Onzin. De mens gedijt het beste bij een temperatuur van 21 tot 22 graden. Dit is de temperatuur die de meeste mensen als aangenaam ervaren. Uiteraard kun je wel wennen aan koelere temperaturen.
Er gebeurt heus niks raars in huis als je de verwarming op 21 of 22 graden hebt staan. Sterker nog, de verwarming is alleen maar heel erg gezond. Zo raakt je lichaam minder warmte kwijt en wordt het dus minder snel ziek. Virussen en bacteriën ga je heus niet "kweken" bij dit soort temperaturen. Dan zouden mensen in tropische landen toch altijd ziek zijn met een temperatuur van 30 graden in huis?
Wat dan?quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die hele post heeft een héél ander doel dan wat hij doet voorkomen dat het doel is. Laat je niet voor de gek houden.
Door te hoge verwarming kun je droge slijmvliezen in je neus krijgen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:43 schreef CoolGuy het volgende:
Dat zou betekenen dat je elke keer op vakantie de griep krijgt, en dat is niet zo per definitie.
Ik had de verwarming van de week dus uit in de slaapkamer en toen was het daar 13 of 14 graden. Ik vond dat echt vreselijk, als je dan zo onder de dekens springt en het ijskoud is in die kamer. Ik heb hem snel weer aangezet. Het tocht daar helaas vreselijk.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat verschilt allemaal maar per persoon natuurlijk. Ik begin me onprettig te voelen als het in huis constant 21 graden is, maar juist heerlijk als het maximaal 19 graden ofzo is. Klein verschil, maar kennelijk ligt daar de grens.
Het is hier overigens in deze tijd bijna constant 19 graden in de woonkamer. In de slaapkamer slaat de verwarming alleen aan als de vloerverwarming beneden aan gaat, wat maar af en toe is, waardoor het in de slaapkamer 's ochtends wel onprettig koud is...maar goed, snel aankleden, vest aan en lekker
Maar je wordt niet ziek van de hoge temperatuur op zich. Je wordt ziek omdat je tegen een bacterie aan loopt. De warmte op zich is niet de reden dat je ziek wordt. Zelfde als mensen die zeggen ziek te worden van de koude lucht van de airco. Je lichaam denkt niet 'hey koude of warme lucht, ik ga nu maar eens ziek worden omdát koude/warme lucht'.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:49 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Door te hoge verwarming kun je droge slijmvliezen in je neus krijgen.
Als er dan een bacterie in je neus komt wordt die minder tegen gehouden, en kunnen ze sneller toe slaan.
Ik word ook altijd ziek in een sauna. En inderdaad ook veel sneller in een warm land.
Het type huis scheelt ook heel veel. Bij 21 graden zou ik me hier niet fijn voelen, want dan staat de verwarming te loeien. CoolGuy heeft een vrij modern huis waar alles met lage watertemperaturen lekker constant blijft. Dat scheelt echt een boel.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat verschilt allemaal maar per persoon natuurlijk. Ik begin me onprettig te voelen als het in huis constant 21 graden is, maar juist heerlijk als het maximaal 19 graden ofzo is. Klein verschil, maar kennelijk ligt daar de grens.
Het is hier overigens in deze tijd bijna constant 19 graden in de woonkamer. In de slaapkamer slaat de verwarming alleen aan als de vloerverwarming beneden aan gaat, wat maar af en toe is, waardoor het in de slaapkamer 's ochtends wel onprettig koud is...maar goed, snel aankleden, vest aan en lekker
Vind je dat niet fijn als de radiatoren flink aan staan? Voor mij is dat echt een lekker wintergevoel. Dat je dan buiten een wandeling maakt met mintemperaturen en dat je dan thuis komt, de verwarming lekker hoog zet en bij de hete radiator gaat zitten. Ik vind het heerlijk als het lekker uitstraalt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:54 schreef Viezig het volgende:
[..]
Het type huis scheelt ook heel veel. Bij 21 graden zou ik me hier niet fijn voelen, want dan staat de verwarming te loeien. CoolGuy heeft een vrij modern huis waar alles met lage watertemperaturen lekker constant blijft. Dat scheelt echt een boel.
Als ik de boel hier van 13 graden naar 18 graden verwarm dan is het ook niet fijn, omdat de radiatoren dan gewoon enorm veel warmte uitstralen.
Eigenlijk is een modern huis welke met lage watertemperaturen verwarmt niet goed te vergelijken met een huis dat meer schommelt qua temperatuur.
Oh om te gaan slapen vind ik het prima, alleen het uit bed moeten stappen om te gaan werken - wat altijd al een kutmoment is - wordt nog significant erger als het mokerkoud is in de kamerquote:Op woensdag 10 januari 2024 20:50 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik had de verwarming van de week dus uit in de slaapkamer en toen was het daar 13 of 14 graden. Ik vond dat echt vreselijk, als je dan zo onder de dekens springt en het ijskoud is in die kamer. Ik heb hem snel weer aangezet. Het tocht daar helaas vreselijk.
Zoals jij het beschrijft zeker!quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Vind je dat niet fijn als de radiatoren flink aan staan? Voor mij is dat echt een lekker wintergevoel. Dat je dan buiten een wandeling maakt met mintemperaturen en dat je dan thuis komt, de verwarming lekker hoog zet en bij de hete radiator gaat zitten. Ik vind het heerlijk als het lekker uitstraalt.
Ja die warmte is ook anders. Vloerverwarming geeft een heel ander gevoel dan radiatoren. Ik heb inderdaad geen radiatoren, ik heb overal vloerverwarming. En met hogere temperaturen buiten merk je helemaal niks van die warmte, maar zodra het kouder wordt moet de pomp warmer water maken om de temperatuur in huis constant te houden, wat automatisch betekent dat de vloeren in huis warm(er) worden, en dat is lekker aan de voetjes.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:54 schreef Viezig het volgende:
[..]
Het type huis scheelt ook heel veel. Bij 21 graden zou ik me hier niet fijn voelen, want dan staat de verwarming te loeien. CoolGuy heeft een vrij modern huis waar alles met lage watertemperaturen lekker constant blijft. Dat scheelt echt een boel.
Als ik de boel hier van 13 graden naar 18 graden verwarm dan is het ook niet fijn, omdat de radiatoren dan gewoon enorm veel warmte uitstralen.
Eigenlijk is een modern huis welke met lage watertemperaturen verwarmt niet goed te vergelijken met een huis dat meer schommelt qua temperatuur.
Opgelost:quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:28 schreef Nattekat het volgende:
16,3
Wat heb je gedaan? Ik zit nog op 35% na het koken, maar dat zal morgen vast stijgen.quote:
In de keuken een pan met water door laten koken, en heel even de douche heet aan laten staan met de badkamerdeur open voor ik er zelf onder stap.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:10 schreef Viezig het volgende:
[..]
Wat heb je gedaan? Ik zit nog op 35% na het koken, maar dat zal morgen vast stijgen.
Op de slaapkamer heb ik het trouwens wel wat vochtiger gemaakt, anders heb ik 's ochtends echt zo'n enorm droge bek.
En toen werd je een natte kat?quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:13 schreef Nattekat het volgende:
en heel even de douche heet aan laten staan met de badkamerdeur open voor ik er zelf onder stap.
Als het zo droog is laat ik het meestal op z'n beloop. Dat de muren en meubels ook iets droger worden als buffer voor als het weer stopt met vriezen, maar of dat echt scheelt weet ik niet. Maar de slaapkamer bevochtig ik dan wel. (Snurker, dan merk je droge lucht echt heel goed omdat je dan via je mond ademt)quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In de keuken een pan met water door laten koken, en heel even de douche heet aan laten staan met de badkamerdeur open voor ik er zelf onder stap.
Keel heb ik niet echt last van, maar ik voel wel dat mijn lippen enorm schraal zijn. En natuurlijk de welbekende droge bek.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:19 schreef Viezig het volgende:
[..]
Als het zo droog is laat ik het meestal op z'n beloop. Dat de muren en meubels ook iets droger worden als buffer voor als het weer stopt met vriezen, maar of dat echt scheelt weet ik niet. Maar de slaapkamer bevochtig ik dan wel. (Snurker, dan merk je droge lucht echt heel goed omdat je dan via je mond ademt)
Maar met die 30% van vandaag merk ik het overdag ook al echt in mijn keel, jij ook?
labello en bierquote:Op woensdag 10 januari 2024 22:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Keel heb ik niet echt last van, maar ik voel wel dat mijn lippen enorm schraal zijn. En natuurlijk de welbekende droge bek.
Dan heb je geluk dat je niet slaafs meedoet aan de overheidscampagne Zet ook de knop om 😀quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:52 schreef kuolema het volgende:
21 graden dag en nacht, al een paar maanden. Soms heb ik het alsnog koud.
In mijn slaapkamer 18 graden.
Ook op dit tijdstip?quote:
quote:
Eens. Het lijkt me juist ongezond om de thermostaat erg laag te zetten. Veel mensen die daarvoor hebben gekozen - soms om de duurzaamheid te dienen - zijn eraan gewend en kunnen hogere temperaturen (die gewoon bij een normaal welstandsniveau horen) niet goed meer verdragen. Als je dan in een qua temperatuur normale omgeving komt, gaat het mis.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Lekker. Ik heb geen idee want ik ben niet thuisquote:
Wat voor FOK!er ben jij nou weerquote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:38 schreef dud0r het volgende:
[..]
Lekker. Ik heb geen idee want ik ben niet thuis
Ik zit wel de hele dag ergens anders binnenquote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat voor FOK!er ben jij nou weer
Bij lilak zekerquote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:45 schreef dud0r het volgende:
[..]
Ik zit wel de hele dag ergens anders binnen
Damn, twee graden erbij door wat zon in januari (dus geen kracht), wat voor broeikas is dat?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 14:00 schreef mascara-klodder het volgende:
18,5 vanochtend toen ik uit bed kwam. Inmiddels 20,5 door het heerlijke winterzonnetje
Mooie dag wel, maar we hebben nog maanden kou en kale bomen te gaan.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 15:49 schreef SemperLibertas het volgende:
Voorjaar vandaag
![]()
Ik denk dat iedereen hier wel aan toe was na maanden grijs en grauw
Nee was de hele dag in Haarlemquote:
Maanden? Valt gelukkig meequote:Op zaterdag 27 januari 2024 19:47 schreef kuolema het volgende:
[..]
Mooie dag wel, maar we hebben nog maanden kou en kale bomen te gaan.
Hier 21 zoals altijd.
quote:Op zondag 25 februari 2024 15:23 schreef Nattekat het volgende:
Voor het eerst in 2024 de 20 gehaald op zonkracht alleen
quote:Op zondag 25 februari 2024 17:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]in Nederland?
Hier was het vanochtend 14 graden en heb de kachel op zestien (en vanavond op 17) gezet
Begrijp ik ja!quote:Op zondag 25 februari 2024 17:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Geloof me, dit is het niet waard als het betekent dat je 4-5 maanden per jaar bezig bent met de warmte eruit krijgen.
Airco in je kantoor, echt veel beter dan zo'n elektrisch kacheltje.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:01 schreef Haushofer het volgende:
We hebben de kachel hooguit op 18,5, meestal op 18 graden. 's Avonds doe ik rond half 9 de thermo op 15,5 en dan is het de ochtend daarna nog 17,5 of 17 graden; als het echt flink heeft gevroren zie ik nog wel eens 16,5 's ochtends, maar dat is met deze zachte winters een uitzondering. We hebben een split level huis waarbij de woonkamer 4 meter hoog is, dus ik had verwacht dat we meer zouden moeten stoken, maar dat blijkt niet echt nodig dus. Afgelopen jaar hebben we ca 600 kuub gas gestookt (gezin met 2 kleine kinderen), wat ongeveer de helft van het gemiddelde is. Toen hadden we de kachel standaard op 17,5 graden, wat ook aangenaam was. Ik trek dan eerder een vest aan als ik het koud krijg dan dat ik de thermostaat opschroef.
Ik werk aan huis, en ik heb een elektrisch kacheltje om mijn kantoor te verwarmen dat ik zo nu en dan even aanzet. In huis zet ik dan de thermometer op 17, en dan slaat de kachel overdag nooit aan.
Weinig energiekosten dusNu wel flink wat zonnepanelen genomen laatst, dus ik zit er wel aan te denken om wat airco in huis te halen. Zomers is de warmte namelijk moeilijk uit huis te krijgen.
Misschien verschil tussen kachelwarmte en "normale" warmte? Dat maakt toch altijd een verschilquote:Op maandag 18 maart 2024 15:53 schreef potjecreme het volgende:
Heel raar maar de afgelopen dagen vind ik het fris terwijl het binnen dezelfde temperatuur is als een de afgelopen maanden. 19 graden
Hoe dan? Geen zon die naar binnen schijnt ofzo?quote:Op maandag 18 maart 2024 15:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
15.5
Het gaat langzaam de goede kant op
Nee, is gewoon temperatuur zonder cv aan.quote:Op maandag 18 maart 2024 16:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Misschien verschil tussen kachelwarmte en "normale" warmte? Dat maakt toch altijd een verschil
Aan de kant van de thermostaat in de ochtend en de andere kant in de middag zonquote:Op maandag 18 maart 2024 17:24 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Hoe dan? Geen zon die naar binnen schijnt ofzo?
Verkeerd label dan als het zo snel afkoelt naar 16.5 graden..quote:Op dinsdag 19 maart 2024 00:03 schreef Zelva het volgende:
Verwarming opgestookt naar 19 graden, want ik had bezoek. Nu tweeënhalf uur later al weer 16,5 graden.
Energielabel A.
Die is nooit uit geweestquote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:58 schreef Notorious_Roy het volgende:
19.7
De korte broek die kan bijna weer aan!
Lijkt me niet dat dat hoort bij energie label A, dat het zo snel weer zoveel afkoelt.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 00:03 schreef Zelva het volgende:
Verwarming opgestookt naar 19 graden, want ik had bezoek. Nu tweeënhalf uur later al weer 16,5 graden.
Energielabel A.
Als er een hoop thermische massa is (beton meestal) dan is die massa na het opstoken nog niet helemaal warm en zal de temperatuur dus weer terug lopen na een korte periode van verwarmen. Het label wordt meer bepaald door de isolatie. De warmte kan dus nog binnen de schil verdeeld worden.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:49 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat dat hoort bij energie label A, dat het zo snel weer zoveel afkoelt.
Hoe vreselijk moet het dan op vakantie zijn als temperaturen iet minder strak geregeld zijn. Of op een verjaardag.quote:Op woensdag 20 maart 2024 20:46 schreef Ghost_Buster het volgende:
365 dagen in het jaar is het hier 21,5. In de zomer nu nog wat warmer natuurlijk, maar dat wordt nog opgelost met airco's.
Is deels al geregeld, maar nog niet afdoende in de huiskamer. Daar is nu wel airco, net als in de rest van het huis, maar onvoldoende capaciteit.
Ik begin op 20quote:
Je zit toch niet de stoken hèquote:Op donderdag 25 april 2024 20:43 schreef Managarm het volgende:
23 graden, het is wat koeler. Regen in aantocht.
Dat is wel koudquote:
We krijgen een nachttemperatuur van 4 graden van de week, overdag 15 graden. Het wordt gewoon weer winter, twee weken geleden hadden we 40 graden, het schommelt nogal.quote:Op donderdag 25 april 2024 20:48 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Portugal
19 graden hier nu.
17 hierquote:
Vanaf zaterdag weer korte broeken temperatuurquote:Op donderdag 25 april 2024 20:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jij bent ook al aan het voorbereiden op de hitte des doods dus.
quote:Op donderdag 25 april 2024 20:57 schreef dud0r het volgende:
[..]
Vanaf zaterdag weer korte broeken temperatuur
quote:Op donderdag 25 april 2024 20:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vanaf zaterdag weer gewoon 22 graden binnen dus, het kou lijden den spijt.
Ja inderdaad. Ik ga nog wel even met een dekentje zittenquote:Op donderdag 25 april 2024 20:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vanaf zaterdag weer gewoon 22 graden binnen dus, het kou lijden den spijt.
Jij snapt het.quote:Op donderdag 25 april 2024 20:58 schreef dud0r het volgende:
[..]
[..]
Ja inderdaad. Ik ga nog wel even met een dekentje zitten
Ik ben dan ook echt slimquote:
Daar zijn de meningen over verdeeld, maar deze ene keer moet ik het je geven.quote:
Ik heb de UI om het te bewijzenquote:Op donderdag 25 april 2024 21:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld, maar deze ene keer moet ik het je geven.
Zijn ook mensen die nu aan het stoken zijn en dan volgende week met de warmte moeten dealen.
Dat beetje warmte van stoken blijft in tegenstelling tot de warmte van de zon echt geen dagen binnen hangen hoorquote:Op donderdag 25 april 2024 21:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld, maar deze ene keer moet ik het je geven.
Zijn ook mensen die nu aan het stoken zijn en dan volgende week met de warmte moeten dealen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |