abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211914254
Long covid is lichamelijk en zit 'niet tussen de oren', toont onderzoek aan

https://nos.nl/artikel/25(...)-toont-onderzoek-aan

quote:
Onderzoekers van het Amsterdam UMC en de Vrije Universiteit hebben aangetoond dat long covid een lichamelijke oorzaak heeft. Ze namen monsters van spierweefsel van mensen met en zonder long covid voor en na een inspanningstest op de fiets. Daarmee konden ze zien dat wanneer mensen met long covid fysiek te actief zijn, de schade in het spierweefsel bij hen groter is. Bovendien functioneren hun mitochondriën veel minder goed, de energiecentrales in de cellen.

Als gevolg van de inspanning ontstaat bij mensen met long covid een langdurige verergering van klachten, zogenoemde post-exertionele malaise (PEM). Bij PEM is sprake van extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning.

De resultaten van het onderzoek zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke blad Nature Communications en zijn een belangrijke stap in het beter begrijpen van het nog altijd mysterieuze ziektebeeld.

De cyclus van het afbraakproces
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat vooral die mitochondriën minder goed functioneren. De wetenschappers denken dat dit verklaart waarom mensen zo moe zijn. Tegelijkertijd hopen schadelijke eiwitten zich op in de cellen, mogelijk omdat deze energiefabrieken niet goed functioneren. Dat zou mogelijk verklaren waarom de gezondheid van een aanzienlijke groep mensen blijft verslechteren.

Dezelfde onderzoeksgroep ontdekte al eerder dat elk menselijk lichaam bij een covidinfectie het zogeheten IDO-2-enzym aanmaakt om de infectie te bestrijden. Bij de meeste mensen verdwijnt dit enzym weer. Maar bij patiënten met long covid blijft het lichaam het IDO-2-enzym produceren. Het is de hypothese van de onderzoekers dat dit enzym eraan bijdraagt dat de energiefabrieken verzwakt raken.

Oorspronkelijke therapie werkte averechts
Dat er nu meer duidelijkheid is over de neerwaartse spiraal die long covid in het lichaam veroorzaakt, ziet onderzoeksleider en hoogleraar inwendige geneeskunde Michèle van Vugt als belangrijke nieuwe kennis. "De volgende stap is onderzoeken hoe we deze afbraakcyclus kunnen doorbreken, wellicht zit daar de mogelijkheid om mensen te genezen."

Daarnaast kan uit het onderzoek geconcludeerd worden dat het onverstandig is om patiënten met long covid, of andere vergelijkbare post-infectieuze ziekten als Q-koorts of ME-CVS, te behandelen met hersteltherapie bij de fysiotherapeut. Bewegen blijft noodzakelijk maar zeer gedoseerd.

"Concreet adviseren wij deze patiënten hun fysieke grenzen te bewaken en hier niet overheen te gaan", zegt arts-onderzoeker Brent Appelman. "Denk aan lichte inspanning die niet leidt tot verergering van de klachten. Wandelen is goed, of fietsen op een elektrische fiets, om de fysieke conditie enigszins te behouden. Houd daarbij rekening dat iedere patiënt een andere grens heeft."

Dat is niet gebeurd bij patiënten die al sinds het begin van de pandemie met long covid zitten. Zij hebben intensieve therapieën ondergaan en menen dat die behandelingen hun ziektebeeld heftiger hebben gemaakt.

'Het zit dus niet tussen de oren'
Vanuit patiënten- en belangenorganisaties klinkt men opgetogen over het onderzoek. "Het is niet alleen medisch belangrijk maar ook maatschappelijk", zegt Diewke de Haen, directeur van PostCovidNL.

"Er wordt nog te vaak gezegd tegen mensen met long covid: 'Het zit tussen je oren.' Helaas horen wij van patiënten terug dat hun omgeving, soms zelfs hun huisarts, nog denkt dat het een burn-out is. Wij hopen dat dit onderzoek bijdraagt aan de publieke bewustwording dat dit een lichamelijke ziekte is waar mensen zelf niets aan kunnen doen."
En de wappies maar roepen dat het niet bestaat -O-
pi_211914298
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 11:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:
En de wappies maar roepen dat het niet bestaat
Die noemen dat vaccinatieschade toch?
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_211914319
Het valt mij in elk geval wel op dat die paar mensen die ik ken die long covid hebben nou net ook de mensen zijn waarvan je het verwacht zegmaar. :X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_211914324
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:00 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ja en logisch ook wel voor een aandoening die al een jaar voor de eerste vaccinatie bekend was.
pi_211914333
quote:
3s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:02 schreef vosss het volgende:
Het valt mij in elk geval wel op dat die paar mensen die ik ken die long covid hebben nou net ook de mensen zijn waarvan je het verwacht zegmaar. :X
Ik ken er maar een en daarvan had ik het dus niet verwacht zegmaar :X
pi_211914343
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik ken er 3 en dat is allemaal kaliber liever lui dan moe en lambal 1ste klas zegmaar.
vosss is de naam,
pi_211914347
Voor covid dus.
vosss is de naam,
pi_211914362
quote:
Gewoon een claim indienen en verhalen op de Chinezen en hun opzettelijk verspreide kutvirus :P
pi_211914366
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:03 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik ken er 3 en dat is allemaal kaliber liever lui dan moe en lambal 1ste klas zegmaar.
Laaielichters heb je overal maar ik ken er ook 1 die zich haar hele leven kapot heeft gewerkt in het ziekenhuis, werken gaat inmiddels weer maar heel veel andere dingen niet, ja, ik ben ermee getrouwd.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  donderdag 4 januari 2024 @ 12:07:05 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_211914369
quote:
Maar zijn die ook gediagnosticeerd door een arts of zijn dat van die figuren die een keertje googlen en dan roepen dat ze long covid hebben?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_211914456
Het zit niet tussen je oren, maar tussen je schouders. :P
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_211914483
Gaat dit topic nu over hoe je verdeeldheid creëert onder de mensen of over het onderzoek?
Gezien de comments van een aantal.

Goed dat er onderzoek gedaan is, en met zekerheid het effect van longcovid kan aantonen.

Ik moet ook niks van wappie's hebben, maar er zijn mensen die nog al een harde pener krijgen om elke keer weer een topic te verpesten door wappie's aan te halen.
Begint een beetje vermoeiend te worden.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_211914610
quote:
Ik ken een vrij nuchter persoon, een brave hogere ambtenaar, die eerst heel rationeel gewoon op wintersport ging met mensen die ook al covid hadden gehad. Daarna was hij toch erg voor vaccinatie en heeft die zelf ook genomen, en daarna claimde hij serieuze post covidklachten. Bij nader onderzoek bleek dat echter om lekkende hartkleppen te gaan en dat moest gewoon geopereerd.

De geestesgesteldheid tav de covid zal zeker meetellen, zoals eigenlijk altijd bij ziekte en gezondheid, als ook de bevestiging van de eigen keuze en de behoefte daaraan. Dat geldt ook niet alleen voor de patient zelf, de mensen die hysterisch liepen te doen over meer lockdowns om nog een paar hoogbejaarden te redden zullen zich ook bevestigd zien door long covid, ook al was het simplistische levens redden hun enige argument.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_211914624
Ik heb blijkbaar gemist dat dit onderzoek nodig was.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 4 januari 2024 @ 12:27:46 #15
3542 Gia
User under construction
pi_211914642
quote:
Dit. Juist omdat het niet aan te tonen is, zal er ook best misbruik van gemaakt worden. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet bestaat.

Verder leven we momenteel best wel in een, voor velen, deprimerende tijd, met oorlogen, massa-immigratie enz... Je zou er moedeloos van worden. En als je dan net Corona hebt gehad, kan het best zijn dat men dat deprimerende, vermoeide gevoel op long covid gooit.
  donderdag 4 januari 2024 @ 12:28:48 #16
3542 Gia
User under construction
pi_211914661
quote:

[..]
In mijn omgeving helemaal niemand. Is ook wel sterk, toch! Wel veel die corona hebben gehad, maar helemaal niemand met long covid.
pi_211914816
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:28 schreef Gia het volgende:

[..]
In mijn omgeving helemaal niemand. Is ook wel sterk, toch! Wel veel die corona hebben gehad, maar helemaal niemand met long covid.
Mijn enige kennis zat in de eerste golf. Volgens mij was dat ook de meest zware om te krijgen. Jonge gast die er 2 jaar toch wel last van had gehad en nog steeds niet helemaal 100% is.
pi_211914825
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ken een vrij nuchter persoon, een brave hogere ambtenaar, die eerst heel rationeel gewoon op wintersport ging met mensen die ook al covid hadden gehad. Daarna was hij toch erg voor vaccinatie en heeft die zelf ook genomen, en daarna claimde hij serieuze post covidklachten. Bij nader onderzoek bleek dat echter om lekkende hartkleppen te gaan en dat moest gewoon geopereerd.

De geestesgesteldheid tav de covid zal zeker meetellen, zoals eigenlijk altijd bij ziekte en gezondheid, als ook de bevestiging van de eigen keuze en de behoefte daaraan. Dat geldt ook niet alleen voor de patient zelf, de mensen die hysterisch liepen te doen over meer lockdowns om nog een paar hoogbejaarden te redden zullen zich ook bevestigd zien door long covid, ook al was het simplistische levens redden hun enige argument.
Covid kan ook invloed hebben op allerlei hartziekten of deze veroorzaken. Geen idee of dat bij die persoon het geval was maar echt lekker is het niet:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-hart-en-vaatziekten

Overigens triest dat zo'n onderzoek nodig was en mensen met ernstige klachten door bepaalde mensen worden neergezet als luie flikkers of hypochonders.
blablablabla
pi_211914854
quote:
Dezelfde onderzoeksgroep ontdekte al eerder dat elk menselijk lichaam bij een covidinfectie het zogeheten IDO-2-enzym aanmaakt om de infectie te bestrijden. Bij de meeste mensen verdwijnt dit enzym weer. Maar bij patiënten met long covid blijft het lichaam het IDO-2-enzym produceren. Het is de hypothese van de onderzoekers dat dit enzym eraan bijdraagt dat de energiefabrieken verzwakt raken.

En dit gebeurt alleen bij Covid?

Overigens, als iets in je hoofd gebeurt zonder dat het lichaam aantoonbaar anders doet, maakt het nog niet "niet erg" of "geen ziekte" dat gewappie is in die zin een beetje onzinnig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211914900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit. Juist omdat het niet aan te tonen is, zal er ook best misbruik van gemaakt worden. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet bestaat.

Verder leven we momenteel best wel in een, voor velen, deprimerende tijd, met oorlogen, massa-immigratie enz... Je zou er moedeloos van worden. En als je dan net Corona hebt gehad, kan het best zijn dat men dat deprimerende, vermoeide gevoel op long covid gooit.
Gelukkig is het nu dus wel aan te tonen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 4 januari 2024 @ 12:53:36 #21
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_211914975
Onderzoekers: tonen met wetenschappelijke methode een intracellulair meetbaar effect aan.

FOK!er: klopt niet want de kennis van de neef van de buurvrouw...

:')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_211915000
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
En dit gebeurt alleen bij Covid?
Nee, het was al langer bekend dat long-covid niet zo veel verschilt van het al bekende postviraal syndroom wat je bij een hoop andere infecties ook ziet.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_211915074
quote:

[..]
De wappies zijn je dankbaar voor deze (waarschijnlijke zeer objectieve ahum) persoonlijke anekdote.
pi_211915092
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:28 schreef Gia het volgende:

[..]
Welk punt probeer je te maken?
pi_211915106
Ik geloof dat het vast zo is, maar een aanzienlijke groep stelt zich ook aan om een uitkering te pakken.

Ze zouden dit soort tests moeten doen bij de keuring.
pi_211915207
quote:
2s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Onderzoekers: tonen met wetenschappelijke methode een intracellulair meetbaar effect aan.

Er werd niet gesteld dat het niet klopt alleen dat ze persoonlijk een correlatie lijken te zien op hun beperkte omgeving.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211915216
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:56 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Nee, het was al langer bekend dat long-covid niet zo veel verschilt van het al bekende postviraal syndroom wat je bij een hoop andere infecties ook ziet.
Dan is het geen long-covid symptoom maar een postviraal syndroom symptoom.
pi_211915220
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:05 schreef Confetti het volgende:
Ik geloof dat het vast zo is, maar een aanzienlijke groep stelt zich ook aan om een uitkering te pakken.

De menselijke psyche kan prima effect hebben op het lijf?
pi_211915226
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan is het geen long-covid symptoom maar een postviraal syndroom symptoom.
Long-covid is dan ook gewoon een subset van postvirale syndromen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_211915261
quote:

Het goede nieuws is dus dat ze kunnen aantonen wat long covid veroorzaakt en dus kan je straks de officiële diagnose ook krijgen.
pi_211915314
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb blijkbaar gemist dat dit onderzoek nodig was.
Nu bekend is waar long covid door veroorzaakt wordt, kan er verder onderzocht worden wat daar aan gedaan kan worden. En is dus ook duidelijk geworden dat eerdere behandelmethoden niet zinnig zijn.

Lijkt me vrij nuttig, toch?
pi_211915464
quote:

[..]
Wappies?
De overheid en verzekeraars bedoel je die dit stelselmatig verzwijgen/niet willen onderkennen.

Kost potentieel geld he aan uitkeringen en behandelingen...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211915495
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:38 schreef Elan het volgende:

[..]
Covid kan ook invloed hebben op allerlei hartziekten of deze veroorzaken. Geen idee of dat bij die persoon het geval was maar echt lekker is het niet:
Nee hoor, gewoon een mechanisch probleem zeg maar.
quote:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-hart-en-vaatziekten

Overigens triest dat zo'n onderzoek nodig was en mensen met ernstige klachten door bepaalde mensen worden neergezet als luie flikkers of hypochonders.
Laten we nou niet doen alsof vermoeidheid niet sowieso ook tussen de oren zit. Laten we ook niet doen alsof mensen die de hele tijd riepen hoe ontzettend ernstig covid wel niet was niet meteen enthousiast long covid aangrepen om te compenseren voor het uitblijven van de massa-sterftes die ze hadden geclaimd.

Daarnaast zijn mensen alweer 4 jaar ouder, hebben ze daarin 2 jaar veel te weinig beweging gekregen en veel te weinig sociale prikkels. Het is niet vreemd dat energieniveaus zijn gedaald. Ik zal vast niet de enige zijn wiens sportbeoefening door de staat is stukgemaakt. Mijn energieniveau is ook een stuk lager, het toeschrijven aan die snotneus in 2020 kan best aantrekkelijk zijn.
  donderdag 4 januari 2024 @ 13:45:00 #34
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_211915505
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
[..]
Laten we nou niet doen alsof vermoeidheid niet sowieso ook tussen de oren zit. Laten we ook niet doen alsof mensen die de hele tijd riepen hoe ontzettend ernstig covid wel niet was niet meteen enthousiast long covid aangrepen om te compenseren voor het uitblijven van de massa-sterftes die ze hadden geclaimd.

Daarnaast zijn mensen alweer 4 jaar ouder, hebben ze daarin 2 jaar veel te weinig beweging gekregen en veel te weinig sociale prikkels. Het is niet vreemd dat energieniveaus zijn gedaald. Ik zal vast niet de enige zijn wiens sportbeoefening door de staat is stukgemaakt. Mijn energieniveau is ook een stuk lager, het toeschrijven aan die snotneus in 2020 kan best aantrekkelijk zijn.
Sportbeoefening door de staat kapot gemaakt? Wat een bijzonder excuus voor je lage energieniveau. Alsof er geen alternatieven zijn.
pi_211915525
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wappies?
De overheid en verzekeraars bedoel je die dit stelselmatig verzwijgen/niet willen onderkennen.

Kost potentieel geld he aan uitkeringen en behandelingen...
Hoe kun je zeggen dat long covid bestaat als je het bestaan van covid ontkent? Want het is maar een griepje
pi_211915526
quote:

[..]
[..]

Dat laatste is een bekend probleem. Onder druk van de staat moesten sportscholen de deuren sluiten en na covid zijn er gewoon veel mensen weggebleven.

Ik vind wel dat je zelf ook een verantwoordelijkheid hebt. De sportzalen zijn weer open dus je kunt prima weer aan je conditie werken.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_211915537
quote:

[..]

:D Nee dit kan echt niet.
pi_211915545
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja en logisch ook wel voor een aandoening die al een jaar voor de eerste vaccinatie bekend was.
Naar alle waarschijnlijkheid hangt het samen met het spike-eiwit en dat kan je zowel via covid als het vaccin binnenkrijgen. Alleen is het spike-eiwit wat door het vaccin aangemaakt wordt een stuk moeilijker af te breken.
pi_211915550
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:45 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Sportbeoefening door de staat kapot gemaakt? Wat een bijzonder excuus voor je lage energieniveau. Alsof er geen alternatieven zijn.
En dat niet inmiddels alweer ruimschoots opgepakt en ingelopen kan zijn.
  donderdag 4 januari 2024 @ 13:58:36 #40
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211915652
'Minder overheid!!!...'

'Schuld van de overheid dat ik niet de motivatie op kan brengen om te sporten'.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_211915700
quote:

[..]
[..]
Het is niet vreemd dat energieniveaus zijn gedaald. Ik zal vast niet de enige zijn wiens sportbeoefening door de staat is stukgemaakt. Mijn energieniveau is ook een stuk lager, het toeschrijven aan die snotneus in 2020 kan best aantrekkelijk zijn.
De overheid heeft jouw voeten in cementblokken gezet waardoor jij niet meer kon lopen?
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:11:06 #42
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_211915809
quote:

[..]
Wel een officiële diagnose? Want er gaan volgens mij ook zelfdiagnoses rond. Daarnaast natuurlijk ook niet ondenkbaar dat je met een algeheel zwak gestel (wat ook vaak als liever lui dan moe getypeerd zal worden) vatbaar voor nare bijeffecten van ziektes kunt zijn.
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:18:27 #43
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_211915887
Ik ken 1 iemand die het heeft, en die is helemaal niet van het kaliber liever lui dan moe en was ook altijd in goede gezondheid. Ik geloof dat hij inmiddels af en toe naar Duitsland gaat voor behandeling / diagnose / wat dan ook omdat ze daar al veel verder zijn met de behandeling van long covid. Vraag me niet om details verder want die heb ik niet.
pi_211915946
quote:

[..]
[..]

Heel het hart werkt mechanisch, je kan tenzij een arts dat expliciet er bij zegt (en dan nog) toch niet concluderen dat schade wel of niet gerelateerd is aan Covid lijkt mij?

quote:

Oh dat zal zeker een rol hebben gespeeld, ik zeg hebben gespeeld omdat op een paar maanden na alle sport inmiddels alweer 2 jaar heropend is.
Daarbij zijn de klachten van extreme vermoeidheid en kortademigheid niet te verklaren door een tijdje wat minder mensen zien of minder bewegen. Dan is er echt wel meer aan de hand.

Maar gelukkig hoeven we hoewel jij het allemaal serieus lijkt te betwisten die discussie ook helemaal niet meer te voeren omdat e.e.a. wetenschappelijke erkenning heeft gekregen die het allang verdiende.
blablablabla
pi_211915993
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:02 schreef Intint het volgende:

[..]
De overheid heeft jouw voeten in cementblokken gezet waardoor jij niet meer kon lopen?
Sommige mensen geven graag andere de schuld van alles waar ze toch echt eerst naar zichzelf moeten kijken. Dat een sportclub (om wat voor reden dan ook) gesloten was is geen reden om helemaal te stoppen met bewegen. Inmiddels zijn ze op 11 dagen na weer een jaar open. Er is geen enkele reden meer om niet te gaan, de conditie had weer op het zelfde niveau te brengen, geen enkele reden behalve de oorzaak bij zichzelf te zoeken
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:32:20 #46
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211916031
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Sommige mensen geven graag andere de schuld van alles waar ze toch echt eerst naar zichzelf moeten kijken. Dat een sportclub (om wat voor reden dan ook) gesloten was is geen reden om helemaal te stoppen met bewegen. Inmiddels zijn ze op 11 dagen na weer een jaar open. Er is geen enkele reden meer om niet te gaan, de conditie had weer op het zelfde niveau te brengen, geen enkele reden behalve de oorzaak bij zichzelf te zoeken
Tenzij je Longcovid hebt, natuurlijk! ;)
pi_211916136
quote:
Bij mij juist niet. Bijna allemaal superfitte mensen van toen begin 30.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211916148
Interessant onderzoek dat hopelijk iets bijdraagt aan het begrip voor patiënten met long covid (en postvirale syndromen). Ik heb zelf ook een dergelijke ziekte en in Nederland wordt je daarmee vrijwel niet serieus mee genomen. De meeste artsen hebben geen benul van postvirale syndromen en patiënten worden opgezadeld met nutteloze therapieën als graduele oefentherapie en cognitieve gedragstherapie.
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:50:16 #49
pi_211916212
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Er werd niet gesteld dat het niet klopt alleen dat ze persoonlijk een correlatie lijken te zien op hun beperkte omgeving.
Het was een beetje gechargeerd, maar impliciet wordt het onderzoek wel in twijfel getrokken. Persoonlijke ervaringen zijn ook niet of nauwelijks relevant hier.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_211916252
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:38 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Mijn enige kennis zat in de eerste golf. Volgens mij was dat ook de meest zware om te krijgen. Jonge gast die er 2 jaar toch wel last van had gehad en nog steeds niet helemaal 100% is.
Man van mijn nicht ook. Grote brede sterke gast, bewaker ergens. Kreeg covid en vervolgens ruim een jaar arbeidsongeschikt. Als er iemand is die zich nooit ziek meldde was hij het wel.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:56:50 #51
pi_211916256
quote:
Ik zal vast niet de enige zijn wiens sportbeoefening door de staat is stukgemaakt. Mijn energieniveau is ook een stuk lager, het toeschrijven aan die snotneus in 2020 kan best aantrekkelijk zijn.
_O- Het wordt ook steeds erger met jou.
pi_211916267
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:48 schreef Bofjijff het volgende:
Nee dit kan echt niet.
Mweh kan me best voorstellen dat je eerst veel sporte en nu niet meer, het was wel een "game changer" die lock downs, wat mij betreft veel impliciete schade die niet goed is afgewogen.
  donderdag 4 januari 2024 @ 15:06:00 #53
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211916341
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mweh kan me best voorstellen dat je eerst veel sporte en nu niet meer, het was wel een "game changer" die lock downs, wat mij betreft veel impliciete schade die niet goed is afgewogen.
Ik snap niet helemaal wat dat met een lockdown van twee jaar geleden heeft te maken. Als iemand geen zin hebt om te gaan sporten, be my friend, maar dat heeft dan meer te maken met de zin dan met een lockdown.
pi_211916356
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:06 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik snap niet helemaal wat dat met een lockdown van twee jaar geleden heeft te maken. Als iemand geen zin hebt om te gaan sporten, be my friend, maar dat heeft dan meer te maken met de zin dan met een lockdown.
Het blijft eigen verantwoording ja om het gewoon weer op te pakken als je uit de roulatie lag.
Doch denk ik dat het voor sommigen wel zo heeft gewerkt dat ze het niet meer hebben opgepakt.
  donderdag 4 januari 2024 @ 15:09:03 #55
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211916370
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het blijft eigen verantwoording ja om het gewoon weer op te pakken als je uit de roulatie lag.
Doch denk ik dat het voor sommigen wel zo heeft gewerkt dat ze het niet meer hebben opgepakt.
Dat is dan toch niet de schuld van de overheid?
pi_211916383
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:09 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dat is dan toch niet de schuld van de overheid?
Schuldvraag wordt wat subjectief, maar als je voor eigen verantwoording kiest en mensen verantwoordelijkheid geeft voor invulling van hun leven, dan leg je die inderdaad bij het individu.

Maar de overheid heeft wel een rol gehad middels lock-down, gezien de totale impact mag daar ook wel wat verantwoording bij.
pi_211916446
Dit onderzoek lijkt ander Nederlands onderzoek te bevestigen dat de cellen in je lichaam in een soort overdrive gaan om een enzym aan te maken. Na het bestrijden van Covid zou het lichaam daar mee moeten stoppen maar bij sommige mensen gebeurd dat niet.

https://www.volkskrant.nl(...)-een-spoor~ba477769/
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211916575
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:10 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar de overheid heeft wel een rol gehad middels lock-down, gezien de totale impact mag daar ook wel wat verantwoording bij.
Dat was er ook, een sportschool lid hoefde geen lidmaatschap te betalen en de sportschool eigenaar kreeg compensatie van de overheid
pi_211916581
quote:
10s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik had echt een snotneus in 2020, ik heb me zelfs nog afgevraagd of het corona was.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:06 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nee. Dat is van die typische 21e eeuwse overheidslogica. Je maakt de dragende sociale structuren en routines kapot, clubjes vallen uit elkaar, zaaltjes worden niet meer gehuurd, tijdslots verdwijnen. En dan zegt de overheid 'je kunt gewoon naar de sportschool hoor, het mag weer'. Alsof je sport kunt terugbrengen tot de mechanische bewegingen van de individuele burger aan het een of andere apparaat.
pi_211916592
Oke. En nu? zijn de mensen fucked, of is er goede kans op volledig herstel?
pi_211916606
quote:
10s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Hij heeft toch gewoon een punt?

Long-covid bestaat. Maar de vraag is: hoeveel mensen die denken dat ze long-covig hebben, hebben dat daadwerkelijk?
pi_211916617
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
thuis sporten, hardlopen buiten. Het kon allemaal prima.

Sportscholen dicht discutabel? Ja hoor maar als je je sinds 2020 hebt verslonst kan je echt alleen jezelf de schuld geven.
pi_211916632
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik had echt een snotneus in 2020, ik heb me zelfs nog afgevraagd of het corona was.
[..]
Nee. Dat is van die typische 21e eeuwse overheidslogica. Je maakt de dragende sociale structuren en routines kapot, clubjes vallen uit elkaar, zaaltjes worden niet meer gehuurd, tijdslots verdwijnen. En dan zegt de overheid 'je kunt gewoon naar de sportschool hoor, het mag weer'. Alsof je sport kunt terugbrengen tot de mechanische bewegingen van de individuele burger aan het een of andere apparaat.
In mijn omgeving is er geen enkele sportschool omgevallen en er zit hier een behoorlijk aantal.
pi_211916699
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:36 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
thuis sporten, hardlopen buiten. Het kon allemaal prima.

Sportscholen dicht discutabel? Ja hoor maar als je je sinds 2020 hebt verslonst kan je echt alleen jezelf de schuld geven.
Op individueel niveau, eens, doch vind ik de staat ook verantwoordelijkheid dragen voor slonzen.
pi_211916717
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:00 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
In before "schaapjes."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_211916913
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In mijn omgeving is er geen enkele sportschool omgevallen en er zit hier een behoorlijk aantal.
Dat zeg ik. De overheid reduceert sport het liefst tot een aantal spiersamentrekkingen aan een apparaat wat dan afvinkt als deel van een gezonde levensstijl. Dat heeft niks met de realiteit van veel mensen te maken.

Ik had een groep die naar een veld komt op een bepaalde tijd op een vaste dag in de week om te gaan voetballen. Ik zat daar pas twintig jaar bij, maar het schijnt in 1983 begonnen te zijn. Als de staat daar dan handhavers op af dreigt te sturen en het een seizoen stillegt dan is dat stuk.
pi_211916922
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:
De overheid reduceert sport het liefst tot een aantal spiersamentrekkingen aan een apparaat wat dan afvinkt als deel van een gezonde levensstijl.
Waar baseer je dit op?
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:14:20 #68
pi_211916980
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Long-covid bestaat. Maar de vraag is: hoeveel mensen die denken dat ze long-covig hebben, hebben dat daadwerkelijk?
Het ging mij meer om de eerste zin in de quote. Dat het de schuld is van corona en/of de overheid dat hij nu nog steeds minder zou sporten.
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:15:29 #69
pi_211916988
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
[..]

Niet getest dus?
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:22:11 #70
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211917043
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, het ging erom dat meneer door de overheid niet meer is gaan sporten.
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:22:57 #71
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211917047
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Op individueel niveau, eens, doch vind ik de staat ook verantwoordelijkheid dragen voor slonzen.
_O-

Dit is voor mij nu al comment van het jaar.
pi_211917116
quote:

[..]
Dat zeg ik. De overheid reduceert sport het liefst tot een aantal spiersamentrekkingen aan een apparaat wat dan afvinkt als deel van een gezonde levensstijl. Dat heeft niks met de realiteit van veel mensen te maken.

Ik had een groep die naar een veld komt op een bepaalde tijd op een vaste dag in de week om te gaan voetballen. Ik zat daar pas twintig jaar bij, maar het schijnt in 1983 begonnen te zijn. Als de staat daar dan handhavers op af dreigt te sturen en het een seizoen stillegt dan is dat stuk.
Dan bel je die gasten toch op, hè gaan we weer voetballen?

Ik snap het echt niet kerel.
pi_211917118
quote:

[..]

Precies. Veertiger die altijd gezond leefde, altijd naar de sportschool ging, beer van een kerel, prima thuissituatie, goed huwelijk, vrouw, kinderen, werkopzichter in de bouw, fijne vent, ik ken hem al sinds ik 13 was.

COVID19 gekregen, 6 weken in het ziekenhuis gelegen, en nu 3 jaar later nog steeds maar 50% aan het werk, in een kantoorbaan.
pi_211917135
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:31 schreef RetepV het volgende:

[..]
Precies. Veertiger die altijd gezond leefde, altijd naar de sportschool ging, beer van een kerel, prima thuissituatie, goed huwelijk, vrouw, kinderen, werkopzichter in de bouw, fijne vent, ik ken hem al sinds ik 13 was.

COVID19 gekregen, 6 weken in het ziekenhuis gelegen, en nu 3 jaar later nog steeds maar 50% aan het werk, in een kantoorbaan.
Als je bijna gevilt wordt door wat dan ook lijkt me het niet heel gek dat daar herstel en soms zelfs heel lang herstel bij hoort.

Hoop dat het steeds beter met hem gaat en hij naar 100% gaat.
pi_211917144
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:31 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik werk zelf in de zorg er zijn nog steeds bepaalde collega’s die niet meer kunnen werken. Waren bepaald geen lamballen.

Jammer dat bepaalde users het gelijk weer in het belachelijke moeten trekken omdat dit niet in hun narratief past.

Grow up.
pi_211917196
quote:

[..]

Ja, dat is een rotsituatie waarvan je inderdaad af kunt vragen of het echt nodig was. Maar dan nog is het aan jullie om de boel weer op te pakken. Dat je dat niet doet met z'n allen ligt och echt aan jullie zelf en niet aan de overheid.

Iets met eigen verantwoordelijkheid enzo.
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:04:10 #77
3542 Gia
User under construction
pi_211917446
quote:

[..]
Dan is dat IDO-2-enzym toch aan te tonen bij long covid patienten, lijkt me.
Er wordt steeds beweerd dat long covid niet te diagnosticeren is.
pi_211917586
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Er zitten geregeld haken en ogen aan wetenschappelijk onderzoek. Ten eerste moet je repliceren. Dat betekent onderzoek moet nog eens over gedaan worden en het liefst meerdere malen. Als je dan weer dezelfde uitslagen krijgt heb je bevestiging.

Een ander beletsel is geregeld dat je speciale apparatuur, speciaal opgeleide mensen of beide nodig bent. Als jij ergens in een lab werkt met de meest moderne apparatuur ga je dingen vinden die je in het gemiddelde ziekenhuislab niet kunt vinden omdat de apparatuur niet voldoet. Daarbij is er vaak sprake van specialisatie bij dit soort onderzoeken, de meeste ziekenhuizen hebben die specialisten niet.

Dus moet onderzoek geregeld eerst omgezet worden in simpelere labtests die een laborant in je lokale ziekenhuis met de apparatuur daar ook uit kan voeren.
pi_211917644
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Er is vorig jaar wel een doorbraak geweest in de zoektocht naar potentiële biomarkers. Onderzoekers van de Yale universiteit hebben afwijkingen in het immuunsysteem gevonden waarmee in 96% van de gevallen onderscheidt gemaakt kan worden tussen gezonde mensen en mensen met long covid. Waar het op neerkomt is een combinatie van een gebrek aan cortisol (stress) hormoon, uitgeputte afweercellen en heractivatie van latente herpes virussen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)afwijkingen-a4139249
pi_211917738
Trouwens wel interessant om te weten dat zowel in Nederland als in de rest van de wereld er nu groepen gevormd worden die zich op infectie-geassocieerde ziektes werpen als een geheel. Dat wil zeggen er wordt steeds meer bewijs gevonden dat allerlei ziektes een associatie hebben met latente, actieve of geheractiveerde infecties en er wordt vermoed dat al die ziektes simpelweg verschillende manieren van uiten van hetzelfde probleem zijn.

https://www.nature.com/articles/s41591-022-01810-6/tables/1

In deze link staat een mooi tabelletje van 2022. Link hoort bij dit artikel:

https://www.nature.com/articles/s41591-022-01810-6
pi_211917778
quote:

[..]
Onderzoek heeft tot voor kort geroepen dat het niet bestaat, althans niet meer dan een syndroom is. Mensen dan maar wappies noemen die dit onderzoek overnemen is nogal vreemd in mijn oren.
Overigens lees ik dat het onderzoek nog steeds niet sluitend is en er nog wat hypotheses onderzocht moeten worden.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:51:06 #82
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211917867
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Schuldvraag wordt wat subjectief, maar als je voor eigen verantwoording kiest en mensen verantwoordelijkheid geeft voor invulling van hun leven, dan leg je die inderdaad bij het individu.

De lockdown had nogal een doel en het is niet zo dat men dat voor hun plezier deed.
pi_211917868
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:37 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Onderzoek heeft tot voor kort geroepen dat het niet bestaat, althans niet meer dan een syndroom is. Mensen dan maar wappies noemen die dit onderzoek overnemen is nogal vreemd in mijn oren.
Overigens lees ik dat het onderzoek nog steeds niet sluitend is en er nog wat hypotheses onderzocht moeten worden.
Het onderzoek is wel sluitend. Er is alleen meer onderzoek nodig om erachter te komen wat het grotere plaatje is en om uiteindelijk tot behandelingen te komen. Bij andere infectie-geassocieerde ziektes is bijv. gevonden dat de darmen in medisch jargon "verneukt" zijn. Na verder onderzoek bleek dit echter een gevolg te zijn en geen oorzaak.

Dat de mitochondriën in hetzelfde jargon ook "verneukt" blijken te zijn is nu aangetoond en het verklaart een hoop van de symptomen. Het is alleen de vraag wat die mitochondriën "verneukt". Daar loopt verder onderzoek naar vanuit diverse wetenschappelijke disciplines. Er wordt bijv. gedacht dat herpesvirusen(HHV6, EBV etc.) en enterovirussen(o.a. polio-virus) een rol spelen.

Vrijwel elk mens is drager van herpesvirussen, dus er wordt ook onderzocht waarom ze bij de een voor problemen zorgen en bij de ander niet. Dat gebeurt dan bijv. weer door het menselijke genoom te onderzoeken.
pi_211917966
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:51 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
De lockdown had nogal een doel en het is niet zo dat men dat voor hun plezier deed.
Dat maakt het aannemelijker dat het nog een keer gebeurt, mijn opvatting is dat we erg veel kansloze schade hebben gedaan aan de samenleving, dat maakt het vrij pijnlijk.
Als we nog een keer een virus tegenkomen maken we dezelfde fouten maar dan nog veel sneller.

Die laatste lock-down na de introductie van omicron was nog wel de allergrootste mispeer.
pi_211917977
quote:

[..]

Als iets wat bijna 40 jaar bestaat, kapot gaat door 1 gemist seizoen kun je je afvragen hoe hecht en stabiel het dan werkelijk was.

Ik vraag me ook wel af of die hele club nu niet meer bij elkaar komt en ook niets anders samen doet of dat jij gewoon niet meer gaat?

En wat betreft je uitspraak over: de dragende sociale structuren en routines kapot, clubjes vallen uit elkaar, zaaltjes worden niet meer gehuurd, tijdslots verdwijnen

Je kon tijdens de lockdown ook thuis sporten met een online club. Op vaste tijden, met een vast clubje en vaste routines.
Genoeg gyms maar ook yogascholen, balletscholen etc. boden dit aan.
Ja voetballen of zwemmen gaat wat lastiger thuis of in je eentje, maar wandelen, fietsen of hardlopen kon gewoon.

Gaat echt veel te ver om de overheid de schuld te geven dat jouw vermogen om sport te beoefenen stuk is. Dat ligt toch echt aan jezelf.
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:24:05 #86
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211918143
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat maakt het aannemelijker dat het nog een keer gebeurt, mijn opvatting is dat we erg veel kansloze schade hebben gedaan aan de samenleving, dat maakt het vrij pijnlijk.
Als we nog een keer een virus tegenkomen maken we dezelfde fouten maar dan nog veel sneller.

Die laatste lock-down na de introductie van omicron was nog wel de allergrootste mispeer.
Daar gaan we weer, het is inmiddels ook al zo ontzettend vaak uitgelegd. Aantal bedden, aantal personeel, aantal patiënten. Als het weer nodig is, hoop ik dat we er weer voor kiezen ipv lekker niets doen en dan maar hopen dat ziekenhuizen het aankunnen.
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:25:59 #87
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211918162
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:04 schreef FYazz het volgende:

[..]
Als iets wat bijna 40 jaar bestaat, kapot gaat door 1 gemist seizoen kun je je afvragen hoe hecht en stabiel het dan werkelijk was.

Ik vraag me ook wel af of die hele club nu niet meer bij elkaar komt en ook niets anders samen doet of dat jij gewoon niet meer gaat?

En wat betreft je uitspraak over: de dragende sociale structuren en routines kapot, clubjes vallen uit elkaar, zaaltjes worden niet meer gehuurd, tijdslots verdwijnen

Je kon tijdens de lockdown ook thuis sporten met een online club. Op vaste tijden, met een vast clubje en vaste routines.
Ja voetballen of zwemmen gaat wat lastiger thuis of in je eentje, maar wandelen, fietsen of hardlopen kon gewoon.

Gaat echt veel te ver om de overheid de schuld te geven dat jouw vermogen om sport te beoefenen stuk is. Dat ligt toch echt aan jezelf.
Ho, ho niet onderschatten! Ik ben een hoop sportvrienden kwijtgeraakt na het omnummeren.
pi_211918301
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:24 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Daar gaan we weer, het is inmiddels ook al zo ontzettend vaak uitgelegd. Aantal bedden, aantal personeel, aantal patiënten. Als het weer nodig is, hoop ik dat we er weer voor kiezen ipv lekker niets doen en dan maar hopen dat ziekenhuizen het aankunnen.
_O- " het is inmiddels ook al zo ontzettend vaak uitgelegd." typerend voor de blindheid.

Of iets verstandig beleid is geweest of niet zal toch echt geëvalueerd moeten worden, zolang lock-downs geen of nauwelijks effect hebben is het niet snel verstandig beleid.
Dan kan het ook niet nodig zijn.
Dat geldt idem voor de mondkapjes.
Dat geldt idem voor de grondrecht overschrijdende corona-pas. Als X geen of nauwelijks effect heeft op Y, kan het ook geen legitieme grondslag zijn om er onderscheid op te maken.
(De rechter bij die rechtszaak stelt dan ook simpelweg "expert denkt dat het kan werken op basis van data, politiek heeft dat meegenomen in zijn overwegingen dus akkoord." Dat de expert fout kan zitten is natuurlijk prima mogelijk.

En dat impliceert ook niet dat we "lekker niets moeten doen en maar hopen dat ziekenhuizen het aankunnen."
Maar als er echt helemaal niks werkt, kun je wel leuk gaan zitten bidden met elkaar, maar dat zal geen effect hebben op de puinhoop.
"Jaa maar als we niet hadden gebeden had god ons gestraft met de zondvloed!" Yeah..... K.

En de laatste lock-down was totaal kansloos, die was gebaseerd op een model dat het werkelijke aantal patiënten veelvouden had overschat.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)eld-aan-het-kantelen

Welk beleid dan wél werkte? Ventilatie.
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:48:05 #89
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211918360
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
_O- " het is inmiddels ook al zo ontzettend vaak uitgelegd." typerend voor de blindheid.

Of iets verstandig beleid is geweest of niet zal toch echt geëvalueerd moeten worden, zolang lock-downs geen of nauwelijks effect hebben is het niet snel verstandig beleid.
Dan kan het ook niet nodig zijn.
Dat geldt idem voor de mondkapjes.
Dat geldt idem voor de grondrecht overschrijdende corona-pas. Als X geen of nauwelijks effect heeft op Y, kan het ook geen legitieme grondslag zijn om er onderscheid op te maken.
(De rechter bij die rechtszaak stelt dan ook simpelweg "expert denkt dat het kan werken op basis van data, politiek heeft dat meegenomen in zijn overwegingen dus akkoord." Dat de expert fout kan zitten is natuurlijk prima mogelijk.

En dat impliceert ook niet dat we "lekker niets moeten doen en maar hopen dat ziekenhuizen het aankunnen."
Maar als er echt helemaal niks werkt, kun je wel leuk gaan zitten bidden met elkaar, maar dat zal geen effect hebben op de puinhoop.
"Jaa maar als we niet hadden gebeden had god ons gestraft met de zondvloed!" Yeah..... K.

En de laatste lock-down was totaal kansloos, die was gebaseerd op een model dat het werkelijke aantal patiënten veelvouden had overschat.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)eld-aan-het-kantelen

Welk beleid dan wél werkte? Ventilatie.
Nu begrijp ik waarom je de staat de schuld geeft van je eigen slonzigheid. Bij jou was het sowieso allemaal onzin,

Dan nog liegen over de uitspraak van de rechter, want dat lag toch echt anders. Is ook al zo vaak uitgelegd. Maar nee, jij kiest ervoor om maar dezelfde onzin te beweren en uitspraken van de rechter te verdraaien.
pi_211918371
Stuur de rekening maar naar de Chinezen.
pi_211918373
Maar toch het vaak weer de usual suspects die long covid hebben
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_211918387
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, dat is een rotsituatie waarvan je inderdaad af kunt vragen of het echt nodig was. Maar dan nog is het aan jullie om de boel weer op te pakken. Dat je dat niet doet met z'n allen ligt och echt aan jullie zelf en niet aan de overheid.

Iets met eigen verantwoordelijkheid enzo.
Nee, het eigen verantwoordelijkheid argument gaat niet op als de overheid de boel komt verstieren.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:04 schreef FYazz het volgende:

[..]
Twee seizoenen. Het was totaal niet hecht, het zijn mijn vrienden niet. Het is ook nooit aangemeld met de pretentie dat het hecht en stabiel zou zijn om dat eens even stevig door de staat te laten testen.

quote:
Ik ben geen 20 meer, je bent al een aflopende zaak aan het rekken. 5 jaar, 10 jaar, maar het is een keer op. Als je dan na twee jaar weer in conditie moet komen dan is het eigenlijk al gebeurd, maar dan moet je het hele gebeuren ook weer helemaal van de grond trekken. De twintigers en dertigers zullen hopelijk wel een nieuwe locatie en groepje gevonden hebben, ik heb geen idee waar en hoe laat. Maar de leeftijdgenoten die ik nog gesproken heb is het ook gewoon klaar.

quote:

Ik had het over sport, niet over lichaamsbeweging. Dat is dus die achterlijke ambtenarenlogica die ik bedoel. Zij mogen dan misschien in een of andere beleidsnota gezondheid en leefstijl alles op de hoop 'sport' gooien, zo werkt dat voor de burger niet. Ik leef niet in een beleidsnota waarin mijn sportbeoefening uitwisselbaar is met ballet.

quote:
Nee. Ik had mijn vermogen om sport te beoefenen prima op orde en toen kwam de overheid zich ermee bemoeien en toen ging dat stuk en dan moet de overheid niet doen alsof dat daarna dan allemaal weer vanzelf terugkeert naar zoals het was.

Dit is dan een vrij specifieke situatie, maar je hebt ook gewoon jongeren die heel vaak gewoon geen zin hebben in sport maar het toch doen want ze zitten in een leuk team bij een club. Dat is dan gewoon de schop onder hun kont die ze even nodig hebben. Als je die sociale structuren kapot maakt dan haken ze dus af.
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:54:20 #93
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211918423
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben geen 20 meer, je bent al een aflopende zaak aan het rekken. 5 jaar, 10 jaar, maar het is een keer op. Als je dan na twee jaar weer in conditie moet komen dan is het eigenlijk al gebeurd, maar dan moet je het hele gebeuren ook weer helemaal van de grond trekken. De twintigers en dertigers zullen hopelijk wel een nieuwe locatie en groepje gevonden hebben, ik heb geen idee waar en hoe laat.
Schuld van de overheid!

Man, man, man, man.... _O- _O-

Blijkbaar had je niet de motivatie om je conditie op peil te houden, zodat je na corona weer aan de slag kon, nee het is veel makkelijker om daar een ongrijpbaar iets als 'de overheid' tegen aan te gooien. Door de lockdown heb ik geen zin meer om tanden te poetsen, dat nu mijn tanden uit mijn mond vallen is de schuld van de overheid!

Zeg gewoon dat je het zelf niet meer kan opbrengen vanwege je leeftijd.

[ Bericht 19% gewijzigd door Vis1980 op 04-01-2024 18:59:24 ]
pi_211918468
quote:

[..]
Nee, het eigen verantwoordelijkheid argument gaat niet op als de overheid de boel komt verstieren.
[..]
Twee seizoenen. Het was totaal niet hecht, het zijn mijn vrienden niet. Het is ook nooit aangemeld met de pretentie dat het hecht en stabiel zou zijn om dat eens even stevig door de staat te laten testen.
[..]
Ik ben geen 20 meer, je bent al een aflopende zaak aan het rekken. 5 jaar, 10 jaar, maar het is een keer op. Als je dan na twee jaar weer in conditie moet komen dan is het eigenlijk al gebeurd, maar dan moet je het hele gebeuren ook weer helemaal van de grond trekken. De twintigers en dertigers zullen hopelijk wel een nieuwe locatie en groepje gevonden hebben, ik heb geen idee waar en hoe laat. Maar de leeftijdgenoten die ik nog gesproken heb is het ook gewoon klaar.
[..]
Ik had het over sport, niet over lichaamsbeweging. Dat is dus die achterlijke ambtenarenlogica die ik bedoel. Zij mogen dan misschien in een of andere beleidsnota gezondheid en leefstijl alles op de hoop 'sport' gooien, zo werkt dat voor de burger niet. Ik leef niet in een beleidsnota waarin mijn sportbeoefening uitwisselbaar is met ballet.
[..]
Nee. Ik had mijn vermogen om sport te beoefenen prima op orde en toen kwam de overheid zich ermee bemoeien en toen ging dat stuk en dan moet de overheid niet doen alsof dat daarna dan allemaal weer vanzelf terugkeert naar zoals het was.

Dit is dan een vrij specifieke situatie, maar je hebt ook gewoon jongeren die heel vaak gewoon geen zin hebben in sport maar het toch doen want ze zitten in een leuk team bij een club. Dat is dan gewoon de schop onder hun kont die ze even nodig hebben. Als je die sociale structuren kapot maakt dan haken ze dus af.
Oh het is de schuld van de Rabobank overheid dat je ouder bent geworden, zeg dat dan gewoon.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_211918483
quote:

[..]

[..]

Als jij denkt dat ballet geen sport is ben je wat mij betreft af :6 Het is één van de moeilijkste en zwaarste sporten.
Je hebt er meer kracht, flexibiliteit en conditie voor nodig dan de meeste sporten, zeker meer dan voetbal.
Wordt wel vergeleken met boksen en waterpolo.

Zonder dollen, het heeft ook helemaal geen zin om met je in gesprek te gaan, welk gedegen argument ik of anderen ook geven, het blijft in jouw ogen altijd en enkel en alleen de schuld van de overheid.

En zo ga je het aankomende jaar weer een jaar lang op je zolderkamer wachten of de overheid jou gaat helpen de weg terug te vinden naar het voetbalveld of andere sport.

[ Bericht 5% gewijzigd door FYazz op 04-01-2024 19:08:55 ]
pi_211918499
quote:
Dit is de mooiste. Zo afgeven op de overheid maar wel de hand van vadertje staat nodig hebben om het sporten weer op te pakken. Terwijl de ganse natie gewoon alweer bijna twee jaar volle bak aan het sporten is.

Waarschijnlijk is 'ie gewoon uit dat groepje getieft :+.
In Southern Sun
pi_211919027
Ik ben 4 weken na Corona en een dubbele longontsteking ook helemaal kapot, toch ben ik weer aan het werk gegaan.
Het is vanzelf gekomen dus zal ook weer vanzelf weer weggaan.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211919034
quote:
0s.gif [b]Op donderdag 4 januari 2024 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:

Niets gaat vanzelf. Als je daarop wacht, gebeurt er helemaal niets.

En je bent geen 20 meer. Poeh zeg, hoe rot voor je. Wil je een beetje gezond oud worden, is het verstandig niet te gaan lopen zuchten dat je al zo oud bent en weer gaan sporten. Doet de overheid niet voor je, dat moet je gewoon zelf doen. Zoals iedereen. Als je een couch potato bent, doe je dat zelf, daar kun je niemand de schuld van geven.
pi_211919140
Dit topic is volledig van de rails gegaan, wat een dom gezeik zeg. Kan het weer ontopic?

Bij het lezen van dit artikel werd ik nieuwsgierig waarom het zo geschreven was, alsof dit onderzoek ineens allemaal dingen in één keer bewijst. Dat is nooit zo. Gelukkig kan ik doorklikken naar de Twitter-account van de redacteur en dat maakt het één en ander duidelijk. Standaard links Twitter-geneuzel (moet hij zelf weten maar hij werkt wel voor de neutrale staatsomproep) en een heleboel tweets en retweets over 'long covid'. Tja, geen wonder dat er dus geen enkele kritische noot bij dit onderzoek geplaatst wordt: het doel is niet informeren maar overtuigen.
pi_211919186
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 19:49 schreef MoreDakka het volgende:
Standaard links Twitter-geneuzel (moet hij zelf weten maar hij werkt wel voor de neutrale staatsomproep) en een heleboel tweets en retweets over 'long covid'. Tja, geen wonder dat er dus geen enkele kritische noot bij dit onderzoek geplaatst wordt: het doel is niet informeren maar overtuigen.
Wat heeft het eerste deel (hij is links) te maken met het tweede deel (hij plaatst geen kritische noten bij een onderzoek)?
  donderdag 4 januari 2024 @ 20:01:38 #101
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211919351
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 19:57 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Niet zoveel, maar aan de linkerkant is er weinig tot geen skepsis over dit onderwerp. Maar het is meer om aan te geven welke bubbel zo'n persoon in zit.

Heb je nog iets inhoudelijks te melden verder?
Nou laat maar eens zien welke bevindingen jij hebt gedaan en hoe die in strijd zijn met het onderzoek.
pi_211919558
Het onderzoek is hier: https://www.nature.com/articles/s41467-023-44432-3

Niet verteld in het artikel is dat het om een onderzoeksgroep van 25 mensen met zelfverklaarde long Covid gaat, die wordt vergeleken met een groep van 21 (waarom niet 25?) mensen die geen long Covid hebben. Beide groepen zijn zeer divers volgens de onderzoekers. Beide groepen hebben Covid gehad en dat is bevestigd met een PCR-test.

Wat er vooral gemeten wordt is 'post-exertional malaise'. Het artikel legt dat zo uit:
quote:
Als gevolg van de inspanning ontstaat bij mensen met long covid een langdurige verergering van klachten, zogenoemde post-exertionele malaise (PEM). Bij PEM is sprake van extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning.
Dat is niet helemaal waar, Wikipedia zegt dit:
quote:
Post-exertional malaise (PEM), sometimes referred to as post-exertional symptom exacerbation (PESE),[1] is a worsening of chronic fatigue syndrome (ME/CFS) or long COVID symptoms that occurs after exertion.
Het is dus niet zomaar 'extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning', het is 'extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning bij iemand die zegt ME/CFS of Long Covid te hebben'. Dat is belangrijk, want die PEM wordt gemeten via vragenlijsten. Dat heet ook wel self-reporting. An sich is daar niets mis mee maar het zegt niets over wat er 'tussen de oren' zit of niet. Sowieso een rare framing, want een psychosomatische aandoening zit tussen de oren en kan net zo desastreus zijn als een fysieke aandoening.

De andere grafiekjes snap ik inhoudelijk niet zoveel van, maar ik ben dan ook geen bioloog. De schrijver van het NOS-artikel trouwens ook niet, dat stukje over mitochondriën kan ik niet zomaar terugvinden in het onderzoek. Als ik met een statistisch oog naar kijk zie ik weinig significante verschillen.

Het is dan ook niet gek dat ME-CVS (ook wel ME/CFS) genoemd wordt, in diezelfde hoek zit dit onderzoek. Naar ME/CFS wordt al 30 jaar onderzoek gedaan maar er is nog nooit een diagnostiek gevonden. Voornamelijk omdat het idee dat een psychosomatisch component onderdeel kan zijn van de ziekte bij voorbaat uitgesloten wordt.

TLDR: onderzoekje met 25 man die zelf mogen rapporteren hoe moe ze zijn. Dit bewijst echt helemaal niets.
pi_211919609
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 20:17 schreef MoreDakka het volgende:

Niet verteld in het artikel is dat het om een onderzoeksgroep van 25 mensen met zelfverklaarde long Covid gaat, die wordt vergeleken met een groep van 21 (waarom niet 25?) mensen die geen long Covid hebben. Beide groepen zijn zeer divers volgens de onderzoekers. Beide groepen hebben Covid gehad en dat is bevestigd met een PCR-test.

Wat er vooral gemeten wordt is 'post-exertional malaise'. Het artikel legt dat zo uit:
[..]
[..]
Het is dus niet zomaar 'extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning', het is 'extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning bij iemand die zegt ME/CFS of Long Covid te hebben'. Dat is belangrijk, want die PEM wordt gemeten via vragenlijsten. Dat heet ook wel self-reporting. An sich is daar niets mis mee maar het zegt niets over wat er 'tussen de oren' zit of niet. Sowieso een rare framing, want een psychosomatische aandoening zit tussen de oren en kan net zo desastreus zijn als een fysieke aandoening.

De andere grafiekjes snap ik inhoudelijk niet zoveel van, maar ik ben dan ook geen bioloog. De schrijver van het NOS-artikel trouwens ook niet, dat stukje over mitochondriën kan ik niet zomaar terugvinden in het onderzoek. Als ik met een statistisch oog naar kijk zie ik weinig significante verschillen.

Het is dan ook niet gek dat ME-CVS (ook wel ME/CFS) genoemd wordt, in diezelfde hoek zit dit onderzoek. Naar ME/CFS wordt al 30 jaar onderzoek gedaan maar er is nog nooit een diagnostiek gevonden. Voornamelijk omdat het idee dat een psychosomatisch component onderdeel kan zijn van de ziekte bij voorbaat uitgesloten wordt.

TLDR: onderzoekje met 25 man die zelf mogen rapporteren hoe moe ze zijn. Dit bewijst echt helemaal niets.
Bedankt. Wat een pseudowetenschap weer.
pi_211919919
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 19:57 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Niet zoveel, maar aan de linkerkant is er weinig tot geen skepsis over dit onderwerp. Maar het is meer om aan te geven welke bubbel zo'n persoon in zit.

Heb je nog iets inhoudelijks te melden verder?
Ik vroeg naar iets wat jij stelde en vervolgens vind je dat niet inhoudelijk? Dat is wel een beetje gek hè?
pi_211920250
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 20:52 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ik vroeg naar iets wat jij stelde en vervolgens vind je dat niet inhoudelijk? Dat is wel een beetje gek hè?
Uh huh. Heb je nog wat te melden over het onderzoek en de berichtgeving?
pi_211920400
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:51 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Het onderzoek is wel sluitend. Er is alleen meer onderzoek nodig om erachter te komen wat het grotere plaatje is en om uiteindelijk tot behandelingen te komen. Bij andere infectie-geassocieerde ziektes is bijv. gevonden dat de darmen in medisch jargon "verneukt" zijn. Na verder onderzoek bleek dit echter een gevolg te zijn en geen oorzaak.

Dat de mitochondriën in hetzelfde jargon ook "verneukt" blijken te zijn is nu aangetoond en het verklaart een hoop van de symptomen. Het is alleen de vraag wat die mitochondriën "verneukt". Daar loopt verder onderzoek naar vanuit diverse wetenschappelijke disciplines. Er wordt bijv. gedacht dat herpesvirusen(HHV6, EBV etc.) en enterovirussen(o.a. polio-virus) een rol spelen.

Vrijwel elk mens is drager van herpesvirussen, dus er wordt ook onderzocht waarom ze bij de een voor problemen zorgen en bij de ander niet. Dat gebeurt dan bijv. weer door het menselijke genoom te onderzoeken.
Sowieso zal een herhaling van het onderzoek de boel moeten kunnen reproduceren (een onderzoek is geen onderzoek) en zijn er zoals je zelf al schrijft losse eindjes die verder onderzocht moeten worden. Dat staat vrijwel standaard in de aanbevelingen van elk onderzoek. Geen enkel onderzoek noemt zichzelf “sluitend”. Dat krijg je pas na herhalingen, waardoor het significant predictief wordt bij dezelfde uitkomsten en er een consensus ontstaat. Wel is dit natuurlijk een sterke aanwijzing en een mogelijke doorbraak in onderzoek naar (een deel van) de oorzaak.
pi_211920743
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:54 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Schuld van de overheid!

Man, man, man, man.... _O- _O-

Blijkbaar had je niet de motivatie om je conditie op peil te houden, zodat je na corona weer aan de slag kon, nee het is veel makkelijker om daar een ongrijpbaar iets als 'de overheid' tegen aan te gooien.
Dat klopt, ik heb nooit motivatie gehad om mijn conditie op peil te houden. Ik heb mij dan ook nooit opgegeven voor de staatstest om te kijken hoe toegewijd ik was aan het op peil houden van mijn conditie.

quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 19:02 schreef FYazz het volgende:

[..]
Als jij denkt dat ballet geen sport is ben je wat mij betreft af :6 Het is één van de moeilijkste en zwaarste sporten.
Je hebt er meer kracht, flexibiliteit en conditie voor nodig dan de meeste sporten, zeker meer dan voetbal.
Wordt wel vergeleken met boksen en waterpolo.
Ja joh? Wat was de uitslag van het Zwanenmeer dit weekend?

quote:
Zonder dollen, het heeft ook helemaal geen zin om met je in gesprek te gaan, welk gedegen argument ik of anderen ook geven, het blijft in jouw ogen altijd en enkel en alleen de schuld van de overheid.

En zo ga je het aankomende jaar weer een jaar lang op je zolderkamer wachten of de overheid jou gaat helpen de weg terug te vinden naar het voetbalveld of andere sport.
Neuh, maar die overheid moet zich gewoon realiseren dat er meer is dan toestaan dat de sportscholen weer open gaan en dat dan alles bij het oude is. Je moet ook om de werkelijke sport denken en de continuiteit en sociale structuren daarin.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 19:04 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]
Dit is de mooiste. Zo afgeven op de overheid maar wel de hand van vadertje staat nodig hebben om het sporten weer op te pakken. Terwijl de ganse natie gewoon alweer bijna twee jaar volle bak aan het sporten is.

Waarschijnlijk is 'ie gewoon uit dat groepje getieft :+.
Nee hoor, sportdeelname is nog lang niet op het niveau van 2019. Met name onder de jeugd niet, die worstelt met depressie en overgewicht.

quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 19:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niets gaat vanzelf. Als je daarop wacht, gebeurt er helemaal niets.

En je bent geen 20 meer. Poeh zeg, hoe rot voor je. Wil je een beetje gezond oud worden, is het verstandig niet te gaan lopen zuchten dat je al zo oud bent en weer gaan sporten. Doet de overheid niet voor je, dat moet je gewoon zelf doen. Zoals iedereen. Als je een couch potato bent, doe je dat zelf, daar kun je niemand de schuld van geven.
Long covid dus, dat was het punt. Ik ben minder energiek, minder fit, ik heb in 2020 een snotneus gehad, dus ik kan long covid claimen en de schuld geven. Dat schemergebied is er gewoon en daarin kan een deel gewoon toe te schrijven zijn aan de coronomaatregelen ipv aan corona.

Daarnaast misken je gewoon dat zeker op middelbare leeftijd regelmatig sporten voor velen plaatsvindt in een vrij smal raamwerk van tijd en conditie en blessuremanagement en routine, regelmaat. Ik vertel een anekdote om dat te illustreren, en dan buitelen mensen over elkaar heen om een algemeen probleem valselijk tot een persoonlijk probleem te reduceren en mijn sterkte van karakter eens even goed de maat te nemen. Meestal mensen die tot een paar jaar geleden niet vooruit te branden waren en plotseling achter de 'we moeten bewegen' hype zijn aangehold als de meeloper die ze zijn, en dan mij gaan uitleggen wat de zegeningen van "sport" zijn omdat ze zelf tegenwoordig twee keer per week lafjes tegen een sportschoolapparaat aanduwen met hun weke mentaliteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Weltschmerz op 05-01-2024 12:20:49 ]
pi_211920863
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 22:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Daarnaast misken je gewoon dat zeker op middelbare leeftijd regelmatig sporten voor velen plaatsvindt in een vrij smal raamwerk van tijd en conditie en blessuremanagement en routine, regelmaat.
Definitie van sport =
Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld ballet), of om gezondheidsredenen.

Definitie volgens Van Dale
Sport = allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden.

Dus ja, ballet is echt een sport!

Verder: Hoe oud ben je eigenlijk gelet op het middelbare leeftijdsargument wat je opwerpt.

En als laatste: liever mensen die uiteindelijk inzien dat sporten goed voor je is of zelfs meelopen met de hype en daardoor toch structureel gaan bewegen, dan zolderkamer Fokkertjes die op hun luie reet zitten af te geven op de overheid of iedereen die wel sport.

[ Bericht 9% gewijzigd door FYazz op 04-01-2024 22:41:25 ]
pi_211920983
quote:
14s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:07 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Maar zijn die ook gediagnosticeerd door een arts of zijn dat van die figuren die een keertje googlen en dan roepen dat ze long covid hebben?
Dat wordt gediagnosticeerd. Ik heb in het Covid team gezeten vanaf de eerste dag dat het uitbrak. Veel mensen zonder bescherming geholpen in hun laatste fase maar gelukkig ook veel zien beter worden. Veel ellende gezien en inhumane toestanden die ik nooit zal vergeten.
Heb er zelf 2 jaar last van gehad. Vooral het idee dat je geestelijk niet meer bent wat je was, is best frustrerend. Dat moe worden was na een half jaar fysio en lui zijn weg. De cognitie is langzaam aan het terug komen. Vooral woordjes vinden die een algeheel beeld of toestand uitdrukken en namen van personen waren erg lastig te vinden. Je emmertje woorden is dan erg leeg en niet zo rijk als het was en je onthoud erg weinig van gesprekken als je je focus verplaatst. Het gesprek komt dan binnen maar het wordt niet verwerkt tot iets waar je vervolgens mee aan de gang gaat. Erg lastig uit te leggen.
Dat is gelukkig al een stuk minder.
  donderdag 4 januari 2024 @ 23:06:58 #110
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_211921050
Het bewezen verhaal strookt volledig met wat en hoe SARS-Cov2 besmetting verloopt en hoe het lichaam die infectie probeert te weerstaan. Fijn dat er nu ook medisch-wetenschappelijk bewijs is voor de hypothese dat Covid bij aangedane mensen geen "psychische" kwestie is.

Vooral mensen die - zonder dat zij zich dat misschien (willen) realiseren - met een minder goed werkende bloeddrukregulatie (renin–angiotensin–aldosteron), zijn kwetsbaar voor Corona infectie.
Of en in welke mate zij dan merkbare gevolgen ondervinden, hangt weer af of en hoe hun generieke immuunsysteem de besmetting te lijf gaat. Ieder mens doet dat net wat anders.
Mensen wier immuunsysteem de infectie (fysiek op celniveau) indamt, kunnen dan te maken krijgen met allerlei merkbare gevolgen. Mensen die de "infectiehaarden" cel-technisch "opruimen" door aangedane cellen te laten afsterven en af te voeren, krijgen te maken met een meer normaal herstelproces.
Bij mensen die lijden aan andere aandoeningen kan dat "herstel", weer ernstiger gevolgen ontwikkelen waardoor ze permanente weefselschade kunnen krijgen.

Bij de de lichaamseigen infectie reageert het lichaam ("te laat") door aangetaste cellen in te kapselen of buiten dienst te stellen. Door dit proces worden vooral bepaalde "simpele" cellen aangetast en misvormd; en krijgen daardoor minder functie. Wanneer het dan o.a. gaat om spiercellen maar ook andere typen, kan die schade allerlei gevolgen hebben. Een verminderde spierfunctie, zoals zelfs ademen, kan dan tot vermoeidheid leiden.
Dat vele mensen Corona prima overleven, is de wet van de overlevende soort. Mensen, die kwetsbaar zijn of dat worden, ondervinden dan de (miskende) problemen.

Hierbij opmerken dat een spiercel relatief gezien, simpel van aard is en sitting ducks zijn voor besmetting die lichaamseigen, in eerste instantie ongemerkt, verloopt. Op het moment dat de infectie door he timmuunsysteem wordt opgemerkt, omdat cellen onvoldoende reageren, treedt net wat te laat het immuunsysteem in werking.
Bij "gezonde" mensen, gebeurd dit weer snel genoeg voordat de infectie zich diepgaand verspreidt.
Bij gevacinneerde mensen, wordt dat proces op voorhand versneld met weer het risico dat het lichaam "gewend" raakt aan de vaccinatie en op termijn (helaas) minder effectief in bestrijding wordt.

Wat nog steeds verbazingwekkend is dat men gelooft dat mensen met een gehypte en opgedrongen vaccinatie ingeënt kunnen worden tegen SARS-Cov2 besmetting.
Hierbij niet willen geloven dat de de opgebouwde weerstand oor vaccinatie, generiek van aard is en NIET in staat is, laat staan specifiek SAR-Cov2, een Corona besmetting te bestrijden.

Vaccinatie is alleen nutig voor mensen die al kwetsbaar zijn en met vaccinatie zich net wat eerder, dan zonder, te weer kunnen stellen om een infectie te bestrijden.
We hoeven hopelijk niet (meer) uit te leggen dat vaccinatie noch isolatie(maatregelen), geen besmetting noch verspreiding van de (virus)infectie kan voorkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 04-01-2024 23:12:25 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_211921173
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 20:21 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Bedankt. Wat een pseudowetenschap weer.
Dat zou ik niet zeggen. Met de methoden is niet zo heel veel mis. Ik vind de conclusies van zowel de onderzoekers als de media zwaar overdreven, maar misschien kan het helpen en wordt er ooit een goede diagnostiek bedacht die mensen kan helpen, mede door dit onderzoek.

[ Bericht 3% gewijzigd door MoreDakka op 04-01-2024 23:37:35 ]
pi_211921234
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 22:52 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat wordt gediagnosticeerd.
Mag ik vragen hoe?
pi_211921275
quote:
Er wordt juist al 30 jaar hoofdzakelijk onderzoek gedaan naar psychosomatische oorzaken en er zijn diverse therapieën bedacht die daarop zijn gericht, zoals graduele oefentherapie en cognitieve gedragstherapie. Er is alleen nog nooit iemand door genezen. Sterker nog, er zijn tal van patiënten die er veel zieker door geworden zijn. Door de symptomen heen pushen zorgt voor PEM wat weer voor permanente verslechtering kan zorgen. Bij long covid speelt dezelfde problematiek, vandaar ook dat veel wetenschappers long covid als een vorm van ME/CVS zien. Overigens heeft Stichting NICE in 2021 nieuwe ME/CVS richtlijnen gepubliceerd waarin dit soort therapieën als schadelijk zijn bestempeld en er geen bewijs is dat ze werken.
pi_211921279
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 22:36 schreef FYazz het volgende:

[..]
Definitie van sport =
Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld ballet), of om gezondheidsredenen.

Definitie volgens Van Dale
Sport = allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden.

Dus ja, ballet is echt een sport!
Wat een gelul. Ik heb heel veel respect voor de lichamelijke vaardigheid die ballet vereist maar het is nog steeds dans, kunst volgens velen.

quote:
Verder: Hoe oud ben je eigenlijk gelet op het middelbare leeftijdsargument wat je opwerpt.
Ik ben de 50 onlangs gepasseerd. Ik ben altijd vrij blessuregevoelig geweest, maar je moet je realiseren hoe lastig het is om zo'n clubje bij elkaar te houden, hoe moeizaam iedereen het er tussendoor weet te proppen, zeker degenen met een gezin en werk op locatie. De wekelijkse routine, de continuiteit, is daarbij gewoon hard nodig.

quote:
En als laatste: liever mensen die uiteindelijk inzien dat sporten goed voor je is of zelfs meelopen met de hype en daardoor toch structureel gaan bewegen, dan zolderkamer Fokkertjes die op hun luie reet zitten af te geven op de overheid of iedereen die wel sport.
Er is gewoon met de coronamaatregelen een grote deuk geslagen in de volksgezondheid waar het fitheid en bewegen aankomt en dat is maar gedeeltelijk hersteld. Ik ben een voorbeeld van die fitheid die niet hersteld is en ik leg daarbij uit hoe dat werkt. Ik kan me ook voorstellen dat mensen die daardoor ook een stuk minder energiek zijn dan in 2019 denken dat het long covid is, als je denkt dat long covid de reden is dat je niet de energie hebt om weer te gaan sporten en dat ook nog eens opnieuw te moeten organiseren.
pi_211921342
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 23:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Mag ik vragen hoe?
Zoals de meeste aandoeningen worden gediagnostiseerd via een anamnese.
Je bent vergeetachtig, simpele taken zijn erg lastig, gesprekken daar onthoud je weinig van na de eerste 5 minuten of zo, snel moe maar met moe bedoel ik gewoon bekaf. Normaal werk je je een slag in de rondte zonder gezeur maar nu ben je opeens na een uur werken gewoon kapot. Sporten, vergeet het maar. Je geest wil wel maar je lichaam stopt gewoon.
pi_211921367
quote:

Dikgedrukt wat jij zegt. Aan het begin van het artikel staat echter:

quote:
Long COVID patients were diagnosed by two experienced clinicians for long COVID symptomology and exclusion of potential differential diagnoses.
===============================================================================

quote:
[..]
[..]
Het is dus niet zomaar 'extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning', het is 'extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning bij iemand die zegt ME/CFS of Long Covid te hebben'. Dat is belangrijk, want die PEM wordt gemeten via vragenlijsten.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7765094/

quote:
The diagnosis of myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome (ME/CFS) is problematic due to the lack of established objective measurements. Postexertional malaise (PEM) is a hallmark of ME/CFS, and the two-day cardiopulmonary exercise test (CPET) has been tested as a tool to assess functional impairment in ME/CFS patients. This study aimed to estimate the potential of the CPET. Methods: We reviewed studies of the two-day CPET and meta-analyzed the differences between ME/CFS patients and controls regarding four parameters: volume of oxygen consumption and level of workload at peak (VO2peak, Workloadpeak) and at ventilatory threshold (VO2@VT, Workload@VT). Results: The overall mean values of all parameters were lower on the 2nd day of the CPET than the 1st in ME/CFS patients, while it increased in the controls. From the meta-analysis, the difference between patients and controls was highly significant at Workload@VT (overall mean: −10.8 at Test 1 vs. −33.0 at Test 2, p < 0.05), which may reflect present the functional impairment associated with PEM. Conclusions: Our results show the potential of the two-day CPET to serve as an objective assessment of PEM in ME/CFS patients. Further clinical trials are required to validate this tool compared to other fatigue-inducing disorders, including depression, using well-designed large-scale studies.
PEM valt prima objectief te diagnosticeren via een tweedaagse CPET-test. Patiënten met PEM scoren de tweede dag significant slechter op hun VO2 MAX dan gezonde mensen.

In dit geval is er aan het begin van het onderzoek voor een vragenlijst gekozen omdat de patiënten tijdens het onderzoek in een staat van PEM gebracht zouden worden. Je kunt niet mensen eerst in PEM brengen, ze dan nog een keer laten fietsen en verschillen gaan meten.

Deel de reactie even in 2 voor overzicht.

[ Bericht 22% gewijzigd door Solstice1 op 05-01-2024 00:43:49 ]
pi_211921369
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 23:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wat een gelul. Ik heb heel veel respect voor de lichamelijke vaardigheid die ballet vereist maar het is nog steeds dans, kunst volgens velen.
[..]
Ik ben de 50 onlangs gepasseerd. Ik ben altijd vrij blessuregevoelig geweest, maar je moet je realiseren hoe lastig het is om zo'n clubje bij elkaar te houden, hoe moeizaam iedereen het er tussendoor weet te proppen, zeker degenen met een gezin en werk op locatie. De wekelijkse routine, de continuiteit, is daarbij gewoon hard nodig.
[..]
Er is gewoon met de coronamaatregelen een grote deuk geslagen in de volksgezondheid waar het fitheid en bewegen aankomt en dat is maar gedeeltelijk hersteld. Ik ben een voorbeeld van die fitheid die niet hersteld is en ik leg daarbij uit hoe dat werkt. Ik kan me ook voorstellen dat mensen die daardoor ook een stuk minder energiek zijn dan in 2019 denken dat het long covid is, als je denkt dat long covid de reden is dat je niet de energie hebt om weer te gaan sporten en dat ook nog eens opnieuw te moeten organiseren.
Ja joh, noem feitelijke definities en gegevens maar gelul :{w

Ik ken daarbij vele vijftigers die geen moeite hebben om 2 tot 4 keer per week een individuele of teamsport in hun routine in te bouwen. Ik ken zelfs vele zestigers die nog structureel sporten.

Jij bent zelf gewoon niet gedisciplineerd genoeg en doet vanuit die zwakte alsof het voor iedereen zo zwaar is en dat een overheid jouw vermogen om te sporten heeft verminderd.
Echter in de tijd dat je hier op Fok zit had je al lang wat aan sport kunnen doen.

En indien je dat echt wilt ben ik best bereid om je daarin oprecht te steunen en te motiveren.
Maar als je de bal/verantwoordelijkheid steeds buiten jezelf legt kan ik of de overheid je niet helpen.

Ik hou er nu over op, hoeft ook geen oeverloze preek te worden, maar ik wens je oprecht een sportief en gezond jaar.
pi_211921374
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 23:46 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Er wordt juist al 30 jaar hoofdzakelijk onderzoek gedaan naar psychosomatische oorzaken en er zijn diverse therapieën bedacht die daarop zijn gericht, zoals graduele oefentherapie en cognitieve gedragstherapie. Er is alleen nog nooit iemand door genezen. Sterker nog, er zijn tal van patiënten die er veel zieker door geworden zijn. Door de symptomen heen pushen zorgt voor PEM wat weer voor permanente verslechtering kan zorgen. Bij long covid speelt dezelfde problematiek, vandaar ook dat veel wetenschappers long covid als een vorm van ME/CVS zien. Overigens heeft Stichting NICE in 2021 nieuwe ME/CVS richtlijnen gepubliceerd waarin dit soort therapieën als schadelijk zijn bestempeld en er geen bewijs is dat ze werken.
NICE is geen stichting maar een overheidsinstituut dat zich door honderden papers heen geworsteld heeft, maar verder klopt je verhaal.

De geschiedenis van ME-onderzoek leest zo af en toe als een slecht horrorverhaal trouwens.

quote:
In 1986, when he was eleven years old, Proctor developed a flu-like illness that presented with fever, sore throat, headache, stomach ache, swollen glands, malaise, and a prolonged course. It later progressed to include severe muscle weakness, loss of balance, inability to concentrate, difficulty speaking and reading, and photophobia. His parents took him to many doctors, both local and in Liverpool and London, but when they were unable to agree on a diagnosis, he was told he had "school phobia" and an "over-protective mother." When he was 13-years-old, he was removed from his home against his parents' wishes and hospitalized under a "Place of Safety Order."[2]

While in the hospital his health deteriorated as he was subjected to inhumane treatments: being placed into a therapy pool to force him to use his arms to swim, although he was unable to and would sink underwater; being left in urine soaked clothes from wetting himself as no one would help him to the bathroom; only being allowed visits from his family for a half hour a day; and confiscating his dark glasses despite having photophobia.[2]

After a lengthy court battle and confirmation of his ME diagnosis from other physicians, he was discharged back to home after nearly six months in the hospital. He remained a Ward of Court but was allowed to see doctors who treated his physical symptoms.[2]

Sir Simon Wessely, a British psychiatrist, who is a psychological paradigm proponent, was one of the consulting psychiatrists who recommended to the Principal Social Worker on the Isle of Man that Ean be removed from his family. Later, Wessely defended the paediatricians on the Isle of Man for that action and denied knowing anything about Ean's case, stating to an TV interviewer, "You know very well I know nothing about these cases. I think it's so rare [to remove a child from his home]. I mean, it's never happened to me." Despite claiming to "know nothing" about Ean's removal from his home, Wessely's letter to Ean's paediatricians dated June 3, 1988, shows otherwise and was one of the main reasons the forced removal happened:

"Ean presented with a history of an ability [sic] to use any muscle group which amounted to a paraplegia, together with elective mutatism [sic]. I did not perform a physical examination but was told that there was no evidence of any physical pathology...I was in no doubt that the primary problem was psychiatric [and] that his apparent illness was out of all proportion to the original cause. I feel that Ean's parents are very over involved in his care. I have considerable experience in the subject of 'myalgic encephalomyelitis' and am absolutely certain that it did not apply to Ean. I feel that Ean needs a long period of rehabilitation [which] will involve separation from his parent. For this reason, I support the application made by your department for wardship."
https://me-pedia.org/wiki/Ean_Proctor

Die jongen is uiteindelijk bevrijd van Wessely en andere behandelaars door de rechter.

[ Bericht 28% gewijzigd door Solstice1 op 05-01-2024 00:30:36 ]
pi_211921407
quote:
Ik vraag me af hoe je met een statistich oog kijkt naar iets dat je niet kunt vinden. Maar door een simpele ctrl+f zie ik dat er 35x over mitochondriën gerept wordt in het artikel. Er staan overigens grafiekjes in figuur 3.

quote:
Succinate dehydrogenase (SDH) activity (a marker for mitochondrial content) correlated with V̇O2max in healthy controls, but not in patients (Fig. 2F). While patients had a significantly lower oxidative phosphorylation capacity (Fig. 3A, ED 5A–H), no differences were observed in SDH activity (Fig. 3B, C; Supplemental Fig. 5I, J), suggestive of qualitatively lower mitochondrial respiration rather than a lower mitochondrial enzyme activity. Collectively, our data indicate that the lower exercise capacity in long COVID patients is associated with a greater proportion of high-fatigable glycolytic fibers and lower mitochondrial function, with a possible additional limitation of a lower capillarization and the ventilatory system.
=======================================================================

quote:
quote:
Neurological classification
Myalgic encephalomyelitis was first classified as a neurological disease when the World Health Organization published the of ICD-8 classification manual in 1969.[31] Myalgic encephalomyelitis was given ICD-8 code 323, and grouped with the other forms of encephalomyelitis under the Diseases of the Nervous System section.[31]

In the later Ninth revision (1977), the ICD-9, the entry for myalglc encephalomyelitis is uses code 323.9 and remains a disease of the nervous system, along with the other forms of encephalomyelitis.[32] There is no mention of a chronic fatigue syndrome (the term was had not been proposed at the time) and there was no mention of an illness named "chronic fatigue".
Er werd al eerder onderzoek naar gedaan, maar ME kwam pas "in de boeken" in 1969, wat overigens veel langer geleden is dan 30 jaar. Er is lange tijd nauwelijks onderzoek naar gedaan totdat een stel Britse psychologen er interesse in kreeg en de term CFS voorstelde. Toen in 1994 de Fukuda richtlijnen aangenomen werden kwam er een explosie van onderzoek naar ME/CFS vrijwel allemaal door psychologen.

In 2015 heeft het Institute Of Medicine(IOM) alle onderzoeken nog eens doorgenomen en geconcludeerd dat alle psychologische onderzoeken van lage tot zeer lage kwaliteit waren en derhalve niet als bewijs meegenomen konden worden. Je insinuatie dat psychologie bij voorbaat uitgesloten was is zo ridicuul dat het eigenlijk geen antwoord waard was, maar je krijgt hem bij deze toch. In Nederland is eenzelfde evidence review geweest met dezelfde conclusies. Later is door het Britse National Institute for Health and Care Excellence(NICE) nogmaals een evidence review geweest, weer werd door de beoordelers de conclusie getrokken dat het bewijs voor een psychische oorzaak van lage tot zeer lage kwaliteit was. Ook werd weer de conclusie getrokken dat het bewijs voor de geijkte interventies van cognitieve gedragstherapie en graded exercise therapie van lage tot zeer lage kwaliteit was. Er zijn honderden van zulke studies gedaan en beoordeeld door alle drie de instanties.

Er is ook naar ander bewijs gekeken dat zich richtte op biologische oorzaken van de ziekte. De resultaten waren daar gemixed. Sommige onderzoeken bleken sterk, anderen zwak. Het onderzoek naar XMRV als oorzaak is bijv. lange tijd geleden ontkracht door het team van Ian Lipkin van Columbia University. De man is destijds wel geïntrigeerd geraakt en heeft vervolgens bewijs gevonden van o.a. verstoringen in de darm flora en fauna.

Sindsdien is er een jaarlijkse toename van biologisch onderzoek en bewijs. Bijvoorbeeld ook naar metabolieten die bij patiënten afweken van controle-groepen:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36758522/

quote:
Deficient butyrate-producing capacity in the gut microbiome is associated with bacterial network disturbances and fatigue symptoms in ME/CFS
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35887252/

quote:
Metabolomic Evidence for Peroxisomal Dysfunction in Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome
Onderzoek naar de darmen en metabolieten is meermalen gerepliceerd door verschillende groepen. Bijv. de Hanson-groep van Cornell University of de groep van Nancy Klimas die werkt voor het Institute for Neuro-Immune Medicine.

De laatste jaren is een en ander in een stroomversnelling gekomen, ook door de uitbraak van LC. Als je je eens inleest in de literatuur kun je een hoop interessants vinden.
pi_211921411
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 00:20 schreef Solstice1 het volgende:

De laatste jaren is een en ander in een stroomversnelling gekomen, ook door de uitbraak van LC. Als je je eens inleest in de literatuur kun je een hoop interessants vinden.
Heb ik gedaan, vandaar dat ik dat ook zei. ME/CFS als lichamelijke aandoening heeft nog steeds vrijwel nul medisch bewijs en dat lijkt er ook niet te komen. Er is nog nooit een diagnostiek ontwikkeld, en datzelfde geldt voor Long Covid. Vandaar dus dat ik zeg 'zelfverklaard'. Het zegt wat mij betreft genoeg dat je zo giftig reageert op alleen maar de suggestie dat er een psychosomatische component aan zit.

(Wat betreft PEM, dat is een cirkelredenering. Iemand met PEM heeft niet per se ME/CFS of Long Covid alleen maar omdat je zegt dat PEM een symptoom is).

De rest van je post is interessant, maar feit blijft dat er geen diagnostiek en/of medisch bewijs voor deze aandoeningen bestaat. Ook na 30,40,50 jaar onderzoek niet. Dat blijft de crux, daar verandert ook dit onderzoek niets aan, hoe graag de NOS dat ook zou willen. Het artikel is dus op z'n zachtst gezegd misleidend.
pi_211921421
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 00:11 schreef Chadi het volgende:

[..]
Zoals de meeste aandoeningen worden gediagnostiseerd via een anamnese.
Ok, maar er is geen sluitende diagnose voor Long Covid. Dus hoe werkt dat dan?
pi_211921437
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 00:42 schreef Solstice1 het volgende:

In 2015 heeft het Institute Of Medicine(IOM) alle onderzoeken nog eens doorgenomen en geconcludeerd dat alle psychologische onderzoeken van lage tot zeer lage kwaliteit waren en derhalve niet als bewijs meegenomen konden worden. Je insinuatie dat psychologie bij voorbaat uitgesloten was is zo ridicuul dat het eigenlijk geen antwoord waard was, maar je krijgt hem bij deze toch. In Nederland is eenzelfde evidence review geweest met dezelfde conclusies. Later is door het Britse National Institute for Health and Care Excellence(NICE) nogmaals een evidence review geweest, weer werd door de beoordelers de conclusie getrokken dat het bewijs voor een psychische oorzaak van lage tot zeer lage kwaliteit was. Ook werd weer de conclusie getrokken dat het bewijs voor de geijkte interventies van cognitieve gedragstherapie en graded exercise therapie van lage tot zeer lage kwaliteit was. Er zijn honderden van zulke studies gedaan en beoordeeld door alle drie de instanties.
Kun je daar wat links van geven? De laatste jaren is juist steeds meer duidelijk geworden dat technieken als CBT enorme verbeteringen kunnen geven in heel veel zelfverklaarde ME/CFS patiënten (zie bijvoorbeeld https://link.springer.com/article/10.1007/s11606-021-07188-4 over de PACE-trial. Activisten kunnen hier niet mee om gaan en vallen de auteurs van deze studie op elke manier aan). De nieuwe NICE guidelines staan eigenlijk lijnrecht tegenover die bevindingen, en dat komt denk ik omdat de ME/CFS activisten ('patient groups') succesvol zijn geweest in hun lobby. Nogmaals, je moet niet onderschatten hoe sterk de aversie is tegen de suggestie dat ME/CFS/Long Covid niet een puur lichamelijk probleem is.

Die activisten doen de patiënten alleen maar schade aan uiteindelijk.

quote:
One issue that is perhaps the most central to the debate about rehabilitation concerns the theoretical underpinning of such treatments. Rehabilitation, including CBT and GET, for CFS/ME assumes that disability and symptoms, once established, are at least in part maintained by factors that are reversible. The reversible factors include psychological and behavioural factors, such as the patients' worries about their symptoms and how they cope with them, as well as by associated physiological changes.35, 36 A major concern of those who argue against rehabilitation is that such reversibility implies that the symptoms and disability of CFS/ME means CFS/ME is not a 'real physical illness'.6 Whilst this concern is understandable, the conclusion drawn is surely wrong. A degree of reversibility of an illness, demonstrated by successful rehabilitation, does not imply that the illness was not real. Notably in this regard, both CBT and GET have been found to be effective in improving the fatigue and disability accompanying many established medical conditions.37, 38.
Dit is een voorbeeld van hoe medische wetenschap steeds meer onder druk staat van (voornamelijk op internet georganiseerde) activistengroepen. Dat gebeurt helaas steeds meer op meerdere terreinen.

[ Bericht 3% gewijzigd door MoreDakka op 05-01-2024 01:29:22 ]
pi_211921438
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 00:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ok, maar er is geen sluitende diagnose voor Long Covid. Dus hoe werkt dat dan?
Sluitend in de zin van dat een arts niet 100% zeker weet dat het ook zo is?
pi_211921444
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 01:01 schreef Chadi het volgende:

[..]
Sluitend in de zin van dat een arts niet 100% zeker weet dat het ook zo is?
Sluitend in de zin van dat een arts niet kan weten wat het is.
pi_211921519
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 00:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Heb ik gedaan, vandaar dat ik dat ook zei. ME/CFS als lichamelijke aandoening heeft nog steeds vrijwel nul medisch bewijs en dat lijkt er ook niet te komen. Er is nog nooit een diagnostiek ontwikkeld, en datzelfde geldt voor Long Covid. Vandaar dus dat ik zeg 'zelfverklaard'. Het zegt wat mij betreft genoeg dat je zo giftig reageert op alleen maar de suggestie dat er een psychosomatische component aan zit.

(Wat betreft PEM, dat is een cirkelredenering. Iemand met PEM heeft niet per se ME/CFS of Long Covid alleen maar omdat je zegt dat PEM een symptoom is).

De rest van je post is interessant, maar feit blijft dat er geen diagnostiek en/of medisch bewijs voor deze aandoeningen bestaat. Ook na 30,40,50 jaar onderzoek niet. Dat blijft de crux, daar verandert ook dit onderzoek niets aan, hoe graag de NOS dat ook zou willen. Het artikel is dus op z'n zachtst gezegd misleidend.
Voor PEM bestaat dus de dubbele CPET-scan. Maar nu zijn er dus ook biopten genomen uit de spieren van LC-patiënten voor en na inspanning die duidelijk PEM aantonen. Zaak is nu om grotere sample sizes te krijgen. Voor Orthostatische Intolerantie (OI) bestaat de tilt-tafel test. Verder wat verzameld bewijs uit dit jaar alleen:

WASF3 disrupts mitochondrial respiration and may mediate exercise intolerance in myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2302738120

De hoofdonderzoeker denkt overigens dat WASF3 een bijdragende factor maar geen oorzaak is. Hij wil onderzoek doen naar endoplasmic reticulum stress. Is zelfs aan het zoeken naar medicijnen die hierop in kunnen grijpen.

========================================

Selective inhibition of miRNA processing by a herpesvirus-encoded miRNA

https://opus.bibliothek.u(...)ted_version_2021.pdf

Van Prusty worden verdere publicaties over fibronectin als indicator van ernst van aandoening bij zowel ME/CFS en LC verwacht voor het nieuwe jaar.

========================================

Developing a Blood Cell-Based Diagnostic Test for Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome Using Peripheral Blood Mononuclear Cells

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/advs.202302146

To make use of all the data, Morten and his team employed a machine learning algorithm that, after some training, was able to distinguish between ME/CFS patients, healthy individuals, and MS patients with a high accuracy rate of 91%. In addition, it was able to differentiate mild, moderate, and severe ME/CFS patients with 84% accuracy.

================================================

Cognitive impairment in post-acute sequelae of COVID-19 and short duration myalgic encephalomyelitis patients is mediated by orthostatic hemodynamic changes

https://www.frontiersin.o(...)ns.2023.1203514/full

While the scores of the healthy controls improved shortly after the orthostatic challenge, those in the ME/CFS and Long Covid groups declined.

Suppressed immune and metabolic responses to intestinal damage-associated microbial translocation in myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome

https://www.sciencedirect(...)ii/S2666354623000418

Nog een studie naar de darmen.

They found, for example, elevated levels of Fatty Acid-Binding Protein 2 (FABP2), a marker of intestinal epithelial cell damage, suggesting the gut is less able to prevent bacteria from entering the bloodstream. Compared to healthy controls, ME/CFS patients also had higher levels of antibodies against proteins found in the tails and outer membranes of bacteria and more antibodies against dietary proteins, such as gliadin (a component of gluten) and casein (a milk protein).

There was, however, one thing that did not fit. The immune cells that should be busy cleaning up these gut microbes, LBP (Lipopolysaccharide-Binding Protein) and sCD14 (soluble Cluster of Differentiation 14), were not elevated in ME/CFS patients. The researchers therefore suspected that something was defective in the patients’ immune response.

Urine Metabolomics Exposes Anomalous Recovery after Maximal Exertion in Female ME/CFS Patients

https://www.mdpi.com/1422(...)0exercise%20recovery.

“Our most unanticipated discovery is the lack of changes in the urine metabolome of ME/CFS patients during recovery while significant changes are induced in controls after CPET, potentially demonstrating the lack of adaptation to a severe stress in ME/CFS patients.”

Dit biedt nog wat meer objectief bewijs voor PEM.

=============================================

Reduced Endothelial Function in Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome–Results From Open-Label Cyclophosphamide Intervention Study

https://www.frontiersin.o(...)med.2021.642710/full

https://journals.plos.org(...)journal.pone.0280942

Patients with ME/CFS had reduced endothelial function affecting both large and small vessels compared to healthy controls. Changes in endothelial function did not follow clinical responses during follow-up after cyclophosphamide IV intervention.

Twee studies met betrekking tot hetzelfde onderwerp. Er werden significante verschillen gevonden tussen patiënten en controle-groepen maar het correleerde niet aan therapheutische ingrepen.

==================================================

Brainstem volume changes in myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome and long COVID patients

https://www.frontiersin.o(...)ns.2023.1125208/full

De hersenstam van ME en LC patienten blijken in deze studies significant groter te zijn dan bij de gezonde controlegroep. Wel een kleine sample size. Wordt verder onderzocht.

=================================================

Je bewering dat er niks gevonden wordt, wordt ontkracht door bewijs. Ik kan verder teruggaan dan dit jaar en een hoop meer studies ophalen, waar ongetwijfeld dezelfde ononderbouwde nu-uh reactie opvolgt, maar je zult op dat gebied je ideologie misschien los moeten laten.

Ik mis helaas steekhoudende argumenten.
pi_211921544
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 01:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Kun je daar wat links van geven? De laatste jaren is juist steeds meer duidelijk geworden dat technieken als CBT enorme verbeteringen kunnen geven in heel veel zelfverklaarde ME/CFS patiënten (zie bijvoorbeeld https://link.springer.com/article/10.1007/s11606-021-07188-4 over de PACE-trial. Activisten kunnen hier niet mee om gaan en vallen de auteurs van deze studie op elke manier aan). De nieuwe NICE guidelines staan eigenlijk lijnrecht tegenover die bevindingen, en dat komt denk ik omdat de ME/CFS activisten ('patient groups') succesvol zijn geweest in hun lobby. Nogmaals, je moet niet onderschatten hoe sterk de aversie is tegen de suggestie dat ME/CFS/Long Covid niet een puur lichamelijk probleem is.

Die activisten doen de patiënten alleen maar schade aan uiteindelijk.
[..]
Dit is een voorbeeld van hoe medische wetenschap steeds meer onder druk staat van (voornamelijk op internet georganiseerde) activistengroepen. Dat gebeurt helaas steeds meer op meerdere terreinen.
PACE, dat is die studie waar je instapniveau hoger kon zijn dan je uitstapniveau en je alsnog als verbeterd werd gezien.

Daar hebben over de 100 wetenschappers een kritische open brief over gestuurd. Het prul wordt inmiddels gebruikt als voorbeeld van "research misconduct" aan de Stanford universiteit. Ondertekenaars van de open brief komen uit een enorme verscheidenheid aan medische velden.

https://virology.ws/2021/(...)e-reprise-from-2018/

Het zou niet de studie zijn die ik als voorbeeld zou pakken om de psychosomatische aanpak te verdedigen, maar toegegeven een goede keuze is er niet.

Nog een geinig detail bij die PACE-studie. Ze hebben voornamelijk hun subjectieve resultaten gepromoot. Die zijn later in onafhankelijke analyse finaal onderuit gehaald, zoals ik al zei je kon de studie inrollen met een hoger functioneringsniveau dan dat je eindigde en nog als verbeterd tellen. Maar dat terzijde, er waren plannen om actometers te gebruiken, toen echter uit 3 Nederlandse studies bleek dat objectieve resultaten negatief uitvielen is door dat plan een streep gegaan.
pi_211921567
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ers-ontdekken-waarom

Filmpje met hoofdonderzoekster Michele van Vugt:

-Ze laat aantoonbare spierschade zien onder de microscoop.

-De mitochondriën(energiefabrieken van de cellen) functioneren minder goed

-Na inspanning is er veel celverval, veel dode cellen in de spieren.

Hierdoor is er veel meer energie nodig om te herstellen. Als dat niet plaatsvindt doordat de mitochondriën niet werken wordt je dus vermoeider.

De onderzoeken zijn gedaan na inspanning en vergeleken met mensen die geen LC-symptomen hadden.

De volgende stap is waarom dit alles plaatsvindt. De volgende stap daarna is dat je behandelingen aan kunt bieden.

Ze heeft wel wat ideeën, maar die moeten eerst nog bewezen worden.

Ook zoekt ze naar een makkelijkere manier om te diagnosticeren dan een spierbiopt.
pi_211921937
twitter

D66 troela krijgt er flink van langs in de reacties. Jarenlang heeft D66 samen met de VVD dit soort onderzoeken onmogelijk gemaakt door tegen extra geld voor LC te stemmen. Uiteindelijk is dit onderzoek er na veel vertraging pas gekomen dankzij crowdfunding en vrijwilligerswerk. Nu gaan juichen en meeliften op het succes is schaamteloos.
pi_211922120
Dit staat er in het artikel zelf:

"This study is observational in nature, and therefore we cannot establish causality."

Oorzaak gevonden, maar de oorzaak kan niet als oorzaak worden gezien. En eigenlijk zegt het dus niets over de oorzaak.
pi_211922228
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 01:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Sluitend in de zin van dat een arts niet kan weten wat het is.
Gebaseerd op de symptomen. Daarnaast worden andere mogelijkheden uitgesloten zoals bij het vast stellen van alle andere ziektes of syndromen.
Behalve lichamelijke klachten presenteren patiënten zich ook met mentale klachten. Omdat ik bij de eerste groep zat en long covid syndroom nog niet zo bekend of erkend was, heb ik ook eerst bij een psycholoog gezeten. Dat is ook niet zo vreemd omdat je een vreemde bent in je lichaam en geest. Pas toen ik ook bij de fysio kwam kwamen er rare lichamelijke metingen naar boven. Een hartslag die in rust jojoot van 70 naar 130 en weer terug terwijl ik in rust altijd ruim onder de 50 zit vanwege mijn sport verleden. Een p. saturatie die lang onder de 89 duikt uit het niets. Verder natuurlijk de eeuwige piep in de oren en iedereen van de groep had ongeacht conditie last met traplopen. Wat ook opvalt is dat het vaak ook mensen zijn die niet zo snel naar een huisarts lopen maar doorgaan tot het niet meer kan. Ook heel veel gezonde mensen. In de groep waar ik mee revalideeerde zaten veel jonge mensen die super actief waren en succesvol waren in hun leven. Slechts twee 50+ en deze waren ook altijd super fit. Geen obesitas of wat dan ook. We trainden 3 maal per week. Het waren groepjes van 7-10. Denk dat ik 30-40 verschillende gezichten gezien heb in die tijd.

Het grappige van alles is dat mensen die het niet hebben gehad heel moeilijk kunnen begrijpen wat je bedoelt. Mensen die het wel hebben of hebben gehad daar hoef je het niet bij uit te leggen. Comische verhalen over nog nooit in het leven een boodschappen lijst gebruikt te hebben maar dan opeens niet meer kunnen onthouden welke boodschappen ze nog nodig hebben. Of ineens realiseren dat er best veel verschillende mayonaises zijn waar je vroeger zat te zeiken over het assortiment. Of op een feestje de naam van je neefje zoek is en je gaat vissen naar zijn naam. Of dat simpele rekensommen fout gaan omdat je in je hersenen blijkbaar vroeger sommige voor jou logische stappen maakte maar dat proces nu hapert.
Neem bijvoorbeeld 19+7. Voor je dit uitrekent maak je onbewust een hoop tussenstappen. Die doe je dan niet altijd even goed. Of het onthouden van een serie getallen. Ik kon nieuwe telefoonnummers makkelijk onthouden of als ik een boek lees dan kan ik je precies vertellen op welke regel van welke pagina wat staat. Voor mijn wis en natuurkunde scoorde ik op het vwo nooit lager dan een 9 (als ik aanwezig was tijdens de toetsen, anders kreeg ik een 3). Nu kon ik opeens simpele sommen moeilijk tot een goed einde brengen. Ik had vroeger geen rekenmachine nodig om tot twee a drie decimalen door te rekenen.

Het is gewoon een bizarre ziekte. Het heeft me ook inzichten gegeven in mensen die bijvoorbeeld dementeren. Ik begrijp ze veel beter en kan daardoor een betere band met ze opbouwen en tot betere oplossingen voor ze komen.
Het heeft mijn leven verrijkt op bepaalde vlakken. Je leert jezelf ook beter kennen omdat deze ziekte je tot het bot ontleedt en je jezelf opnieuw moet opbouwen. En dat kan alleen als je jezelf begrijpt en leert omgaan met je beperkingen. De cascades die je automatismen gaven zijn er niet. Het framewerk en de kapstokje die je gebruikte om dingen tijdelijk in op te slaan om er iets later op terug te komen zijn defect. Je RAM geheugen is defect. 🤣
Het was geen pretje maar het zijn achteraf de twee leerzaamste jaren uit mijn leven.
pi_211922392
quote:

[..]
Dat klopt, ik heb nooit motivatie gehad om mijn conditie op peil te houden. Ik heb mij dan ook nooit opgegeven voor de staatstest om te kijken hoe toegewijd ik was aan het op peil houden van mijn conditie.
[..]
[..]
Neuh, maar die overheid moet zich gewoon realiseren dat er meer is dan toestaan dat de sportscholen weer open gaan en dat dan alles bij het oude is. Je moet ook om de werkelijke sport denken en de continuiteit en sociale structuren daarin.
[..]
Nee hoor, sportdeelname is nog lang niet op het niveau van 2019. Met name onder de jeugd niet, die worstelt met depressie en overgewicht.
[..]
Long covid dus, dat was het punt. Ik ben minder energiek, minder fit, ik heb in 2020 een snotneus gehad, dus ik kan long covid claimen en de schuld geven. Dat schemergebied is er gewoon en daarin kan een deel gewoon toe te schrijven zijn aan de coronomaatregelen ipv aan corona.

Daarnaast misken je gewoon dat zeker op middelbare leeftijd regelmatig sporten voor velen plaatsvindt in een vrij smal raamwerk van tijd en conditie en blessuremanagement en routine, regelmaat. Ik vertel een anekdote om dat te illustreren, en dan buitelen mensen over elkaar heen om een algemeen probleem valselijk tot een persoonlijk probleem te reduceren en mijn sterkte van karakter eens even goed de maat te nemen. Meestal mensen die tot een paar jaar geleden niet vooruit te branden waren en plotseling achter de 'we moeten bewegen' hype zijn aangehold als de meeloper die ze zijn, en dan mij gaan uitleggen wat de zegeningen van "sport" zijn omdat ze zelf tegenwoordig twee keer per week tegen lafjes tegen een sportschoolapparaat aanduwen met hun weke mentaliteit.
Zo boos ;(.
In Southern Sun
pi_211922435
quote:

[..]
Overigens neemt sporten onder jongeren juist weer toe. Ze voldoen alleen niet aan de beweegrichtlijnen omdat ze amper meer fietsen.
In Southern Sun
pi_211923115
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:48 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nu begrijp ik waarom je de staat de schuld geeft van je eigen slonzigheid. Bij jou was het sowieso allemaal onzin,

Dan nog liegen over de uitspraak van de rechter, want dat lag toch echt anders. Is ook al zo vaak uitgelegd. Maar nee, jij kiest ervoor om maar dezelfde onzin te beweren en uitspraken van de rechter te verdraaien.
Een heel gros van de maatregelen had bijzonder weinig effect ja. Ventilatie en niet in benauwde hokken samenkomen waren de twee zaken die wel invloed hadden. Overigens allicht alleen op de kortere termijn, uiteindelijk raakt iedereen toch wel een keer "besmet" (komen in aanraking met).

"liegen over de uitspraak van de rechter"
Grote woorden, haal even het vonnis erbij om mijn ongelijk te bewijzen anders? "is ook al zo vaak uitgelegd" LOL.
pi_211923138
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 08:43 schreef Jappie81 het volgende:
Dit staat er in het artikel zelf:

"This study is observational in nature, and therefore we cannot establish causality."

Oorzaak gevonden, maar de oorzaak kan niet als oorzaak worden gezien. En eigenlijk zegt het dus niets over de oorzaak.
Dit geeft de hoofdonderzoekster zelf aan als de beperkingen van de studie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 03:13 schreef Solstice1 het volgende:

Hierdoor is er veel meer energie nodig om te herstellen. Als dat niet plaatsvindt doordat de mitochondriën niet werken wordt je dus vermoeider.

De onderzoeken zijn gedaan na inspanning en vergeleken met mensen die geen LC-symptomen hadden.

De volgende stap is waarom dit alles plaatsvindt. De volgende stap daarna is dat je behandelingen aan kunt bieden.

Ook zoekt ze naar een makkelijkere manier om te diagnosticeren dan een spierbiopt.
De volgende stap is dus uitzoeken waarom dit allemaal plaatsvindt zoals ze zelf al aangeeft.
pi_211923199
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 03:13 schreef Solstice1 het volgende:

Prima onderzoek toch, het wordt nu specifiek met Long-Covid in verband gebracht, is dat terecht? Of is dit ook bij andere virusinfecties bijv. met lange naloop?
Verschilt het per variant?
Komt het minder voor na vaccinatie?
Is het de eerste besmetting geweest?

Dat soort zaken.

Het was ook een klein onderzoek maar dit zal allicht wel wat geld vrijmaken voor vervolg onderzoek.
pi_211923308
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 10:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Prima onderzoek toch, het wordt nu specifiek met Long-Covid in verband gebracht, is dat terecht? Of is dit ook bij andere virusinfecties bijv. met lange naloop?
Verschilt het per variant?
Komt het minder voor na vaccinatie?
Is het de eerste besmetting geweest?

Dat soort zaken.

Het was ook een klein onderzoek maar dit zal allicht wel wat geld vrijmaken voor vervolg onderzoek.
Het onderzoek gaat sowieso in ME-patienten gerepliceerd worden. Verder heeft de overheid 32 miljoen uitgetrokken voor Long Covid dus er is meer geld voor verder onderzoek nu.

https://projecten.zonmw.n(...)-patienten-met-mecvs

Linkje naar vervolgonderzoek dat in ME gedaan gaat worden.
pi_211923429
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 11:00 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Het onderzoek gaat sowieso in ME-patienten gerepliceerd worden. Verder heeft de overheid 32 miljoen uitgetrokken voor Long Covid dus er is meer geld voor verder onderzoek nu.

https://projecten.zonmw.n(...)-patienten-met-mecvs

Linkje naar vervolgonderzoek dat in ME gedaan gaat worden.
Lekker bezig Chef.
pi_211927476
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 00:21 schreef FYazz het volgende:

[..]
Ja joh, noem feitelijke definities en gegevens maar gelul :{w
Omdat het gelul is, het is ook een misvatting dat woordenboeken definities zouden geven.
quote:
Ik ken daarbij vele vijftigers die geen moeite hebben om 2 tot 4 keer per week een individuele of teamsport in hun routine in te bouwen. Ik ken zelfs vele zestigers die nog structureel sporten.

Jij bent zelf gewoon niet gedisciplineerd genoeg en doet vanuit die zwakte alsof het voor iedereen zo zwaar is en dat een overheid jouw vermogen om te sporten heeft verminderd.
Echter in de tijd dat je hier op Fok zit had je al lang wat aan sport kunnen doen.
Dat je stond te popelen om mij de maat te nemen was me al duidelijk ja, maar ik heb nooit beweerd dat het mij onmogelijk gemaakt is om nog aan lichaamsbeweging te doen ondanks mijn enorm gedisciplineerde toewijding. If geef alleen aan dat je niet moet verwachten dat iedereen zomaar weer even fit is als in 2019 wanneer je besluit dat de sportscholen weer open mogen.
pi_211927666
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Omdat het gelul is, het is ook een misvatting dat woordenboeken definities zouden geven.
[..]
Dat je stond te popelen om mij de maat te nemen was me al duidelijk ja, maar ik heb nooit beweerd dat het mij onmogelijk gemaakt is om nog aan lichaamsbeweging te doen ondanks mijn enorm gedisciplineerde toewijding. If geef alleen aan dat je niet moet verwachten dat iedereen zomaar weer even fit is als in 2019 wanneer je besluit dat de sportscholen weer open mogen.
Ho, wacht even.

Jij nam de maat met jezelf en de overheid door letterlijk en heel stellig te schrijven dat de staat jouw sportbeoefening kapot heeft gemaakt.

Niet gaan miepen nu omdat ik (en vele andere users) je nu aanspreken op de belachelijke stelling en je aanspreken op je eigen verantwoordelijkheid.

En hier laat ik het bij.
Sportief discussiëren doe je namelijk ook niet.
pi_211927834
quote:

[..]
Dit is echt een boosmakende uitspraak. Ik heb zelf longcovid en werkte gewoon 40 uur, sporten, rijk sociaal leven, vrijwilligerswerk.

Volgens m'n ergotherapeut krijgen juist de doeners longcovid. Mensen die graag veel doen en slecht zijn in t bewaken van hun grenzen. De luiwammesen gaan ook hun grenzen niet over en lopen daardoor minder kans op lc
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_211930951
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:45 schreef FYazz het volgende:

[..]
Ho, wacht even.

Jij nam de maat met jezelf en de overheid door letterlijk en heel stellig te schrijven dat de staat jouw sportbeoefening kapot heeft gemaakt.
Dat is een feitelijke constatering, dat ik inmiddels als een vervangende sportbeoefening zoals ballet had kunnen vinden doet daar niet aan af.

quote:
Niet gaan miepen nu omdat ik (en vele andere users) je nu aanspreken op de belachelijke stelling en je aanspreken op je eigen verantwoordelijkheid.
Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen voor mijn lichaamsbeweging en aan jou al helemaal niet. Maar als de overheid een spoor van vernieling door de landelijke sportbeoefening trekt moet die daar verantwoordelijkheid voor nemen en niet doen alsof dat zich meteen vanzelf herstelt wanneer die overheid daarmee ophoudt. Dan moet je dus ook niet gek opkijken als er mensen zijn die minder fit zijn en minder energie hebben dan in 2019.
pi_211931070
Ik weet niet of veel mensen hier er last van hebben, maar ik ben nu al een paar keer tegengekomen dat bij mensen met long covid er sprake is van depletie van de bifidobacterium.

Dat kun je eenvoudig aanvullen dmv een (maagapresistent) supplement. Geen toetjes oid.
pi_211931110
quote:
2s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Ik was gisteren voetbalanalist. Vandaag ben ik viroloog.

Wel leuk trouwens dat ze de kennis van de neef van de buurvrouw kennen.
pi_211931734
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik was gisteren voetbalanalist. Vandaag ben ik viroloog.

Wel leuk trouwens dat ze de kennis van de neef van de buurvrouw kennen.
Parttime functies _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211932950
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 02:05 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Je bewering dat er niks gevonden wordt, wordt ontkracht door bewijs. Ik kan verder teruggaan dan dit jaar en een hoop meer studies ophalen, waar ongetwijfeld dezelfde ononderbouwde nu-uh reactie opvolgt, maar je zult op dat gebied je ideologie misschien los moeten laten.

Tja, dat is projectie. Mij maakt het niet uit wat het precies is. Als dit onderzoek helpt om een daadwerkelijke genezing mogelijk te maken juich ik dat alleen maar toe. Ik ben gewoon skeptisch, omdat dit veld zo gepolariseerd is door activisten en mensen zoals jij die maar één uitkomst willen zien en iedereen die daar twijfels over heeft keihard afschieten.

Feit blijft dat decennia-lang onderzoek zoals jij het wil zien nog helemaal niets heeft gevonden en dat gaat ook niet zomaar veranderen. En eigenlijk willen de activisten dat ook niet, denk ik. Je moet jezelf toch echt af vragen: wat nou als die PACE trial op het goede pad zat? Wat nou als daaruit een diagnostiek en genezing ontwikkeld zou kunnen worden? Ben je dan blij of boos?

Nogmaals, mocht er toch (eindelijk) een keer échte diagnostiek ontwikkeld worden die ME/CFS/Long Covid kan genezen met een puur lichamelijke interventie; mooi! Ik ben niet ideologisch gemotiveerd, ik wil alleen mensen beter zien worden. Als met zoiets ME/CFS uitgeroeid kan worden, alleen maar beter! Maar ik twijfel heel erg of jij dat ook zo ziet.
pi_211936467
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Tja, dat is projectie. Mij maakt het niet uit wat het precies is. Als dit onderzoek helpt om een daadwerkelijke genezing mogelijk te maken juich ik dat alleen maar toe. Ik ben gewoon skeptisch, omdat dit veld zo gepolariseerd is door activisten en mensen zoals jij die maar één uitkomst willen zien en iedereen die daar twijfels over heeft keihard afschieten.

Feit blijft dat decennia-lang onderzoek zoals jij het wil zien nog helemaal niets heeft gevonden en dat gaat ook niet zomaar veranderen. En eigenlijk willen de activisten dat ook niet, denk ik. Je moet jezelf toch echt af vragen: wat nou als die PACE trial op het goede pad zat? Wat nou als daaruit een diagnostiek en genezing ontwikkeld zou kunnen worden? Ben je dan blij of boos?

Nogmaals, mocht er toch (eindelijk) een keer échte diagnostiek ontwikkeld worden die ME/CFS/Long Covid kan genezen met een puur lichamelijke interventie; mooi! Ik ben niet ideologisch gemotiveerd, ik wil alleen mensen beter zien worden. Als met zoiets ME/CFS uitgeroeid kan worden, alleen maar beter! Maar ik twijfel heel erg of jij dat ook zo ziet.
Je vult een hoop voor mij in. Is niet erg, dan kan ik het ontkrachten. Het maakt mij niks uit welke behandelmethodes werken of niet. Zolang er maar werkende behandelmethodes komen. Je hebt gelijk dat er al zo'n 30 jaar onderzocht wordt naar de psychosomatiek achter ME/CVS en nu ook LC

PACE is het grootste(duurste) onderzoek dat daarin gedaan is, daarin kon je instapniveau lager zijn dan je uitstapniveau en je toch als genezen worden verklaard. Dat vat de geschiedenis van dergelijk onderzoek goed samen en is waarom een aantal grote nationale instanties na een evidence review gedaan door onafhankelijke wetenschappers tot de conclusie kwamen dat de papers in dat veld van lage tot zeer lage kwaliteit waren.

Open label trials met subjectieve uitkomsten bieden helaas veel ruimte om al dan niet bewust enorm veel bias in de resultaten te krijgen. Het doel van deze trials is altijd geweest om de cognitie van mensen te veranderen. Het zit ook in de naam van de therapie, cognitieve gedragstherapie. Dus het denken van mensen moet verandert worden. Vervolgens wordt gemeten of dat denken ook verandert is door een vragenlijst in te vullen.

In sommige gevallen was dat zo, bijv. bij de SMILE trial waar kinderen en jongeren werd verteld dat ze niet meer moesten zeggen dat ze ziek waren. Dat werd vervolgens braaf gedaan en de betrokken jeugd werd dus beter verklaard.

De objectieve resultaten wijzen echter steeds anders uit. Uit meten met actometer blijkt geen enkele verbetering. Het meten van hoeveel mensen weer kunnen werken, studeren etc. na de tijd geeft ook geen positieve resultaten.

Dan kun je als instanties niet anders dan de conclusie trekken dat subjectieve resultaten de objectieve werkelijkheid niet presenteren en de papers als van lage tot zeer lage kwaliteit zijnde te beoordelen. Het is overigens een van de weinige velden waar je ermee weg komt om op deze manier onderzoek te voeren. Het is in de wetenschap normaal om objectieve resultaten te verzamelen en als je subjectieve resultaten verzameld zijn die hooguit secundair aan je objectieve resultaten.

HET CPET onderzoek en het onderzoek gepubliceerd door Brent Appelman en collega's toont verder objectief aan dat de gangbare therapie schadelijk blijkt te zijn. Spieren raken beschadigd, mitochondriën werken niet goed meer, er is sprake van een hoge mate van celsterfte volgens Appelman. Uit de resultaten van de dubbele CPET-studies blijkt dat patiënten met PEM een terugval hebben na inspanning. Het is fijn dat hier eindelijk bewijs voor is.

In de laatste 30 jaar heeft psychologisch onderzoek de boventoon gevoerd en een hoop schade aangericht door mensen over hun grenzen te drukken maar ook door goede zorg te onthouden. De laatste jaren is er een shift naar meer biologisch onderzoek en dat levert wel meteen objectieve resultaten. Ik heb alleen uit het afgelopen jaar al meerdere voorbeelden gegeven in dit topic. Hadden we deze wijzen van onderzoek de laatste 30 jaar gehad dan hadden we misschien allang geneesmiddelen gehad voor mensen die aan deze vernietigende ziektes lijden.
pi_211948587
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:36 schreef Za het volgende:
Ik weet niet of veel mensen hier er last van hebben, maar ik ben nu al een paar keer tegengekomen dat bij mensen met long covid er sprake is van depletie van de bifidobacterium.

Dat kun je eenvoudig aanvullen dmv een (maagapresistent) supplement. Geen toetjes oid.
Lijkt een downstream effect te zijn. Er zijn in allerlei verschillende ziektes ontbrekende darmbacteriën gevonden(deze zin klopt niet helemaal :D ) . Er zijn in ME al studies geweest waarbij er poep van gezonde mensen in de darmen van ME-patienten werd geplaatst via een poeppil of door een buisje. Soms deed dat niks, soms verergerde dat de zaak, er waren er ook verscheidene die tijdelijk verbetering of zelfs remissie ervaarden om dan daarna weer terug te vallen.

Er is het vermoeden dat er iets met het immuunsysteem is dat je eerst moet fixen en dat daarna de darmbacteriën weer op een normaal niveau komen.

Bij de Haugeland universiteit in Noorwegen is er onderzoek gedaan met chemotherapie(rituximab), dat gaf in fase 1 trials, dus bij een hele kleine sample size een goed effect. Er zijn zelfs mensen die nu nog in remissie zijn. Bij die mensen is het darm microbioom ook weer normaal geworden zonder dat daar specifiek wat aan gedaan is. Helaas en dit is enorm belangrijk want het is een potentieel schadelijk medicijn, helaas bleek dit onderzoek bij grotere sample sizes niet herhaald te kunnen worden.

De onderzoekers willen nog kijken of er subsets van patienten zijn die hier baat bij zouden kunnen hebben, maar voor de grotere patientengemeenschap heeft dit middel geen nut en gebruik van rituximab kan je zelfs een flink stuk zieker maken. Chemotherapie is namelijk enorm zwaar.
pi_211948720
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:00 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Dit is echt een boosmakende uitspraak. Ik heb zelf longcovid en werkte gewoon 40 uur, sporten, rijk sociaal leven, vrijwilligerswerk.

Volgens m'n ergotherapeut krijgen juist de doeners longcovid. Mensen die graag veel doen en slecht zijn in t bewaken van hun grenzen. De luiwammesen gaan ook hun grenzen niet over en lopen daardoor minder kans op lc
Ik zit ook met long covid thuis. Haalde mij 40 uur altijd met gemak, verbouwde in mijn vrije tijd het huis, altijd veel vrienden, buren en kennissen om mij heen, beetje sporten.

Inmiddels zit ik meer dan 2,5 jaar thuis en ben ik blij sat ik wat meer in staat ben sociale contacten te hebben.
pi_211950082
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 13:24 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik zit ook met long covid thuis. Haalde mij 40 uur altijd met gemak, verbouwde in mijn vrije tijd het huis, altijd veel vrienden, buren en kennissen om mij heen, beetje sporten.

Inmiddels zit ik meer dan 2,5 jaar thuis en ben ik blij sat ik wat meer in staat ben sociale contacten te hebben.
Sterkte man. Laten we blijven hopen op vooruitgang
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_211950118
quote:

Aanzienlijk deel? Heb je daar cijfers van?
pi_211950752
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:17 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Aanzienlijk deel? Heb je daar cijfers van?
Het is flauwekul.

quote:
Op basis van deze cijfers zou naar schatting 7,5% van de Nederlanders vanaf
de zomer van 2020 op enig moment long covid hebben gehad. Dat zijn 1,3 miljoen mensen.
Volgens de Nederlandse cijfers van het MIT

quote:
In 2022, 6.9% of adults ever had Long COVID and 3.4% had Long COVID at the time of interview
Volgens het CDC

De VS staan niet bekend om een ruimhartig sociaal vangnet en daar moet je dus nog harder dan in Nederland vechten voor een uitkering op basis van arbeidsongeschiktheid. Doen alsof je Long Covid hebt heeft daar geen enkel nut. De prevalentie-cijfers in de VS en Nederland zijn vergelijkbaar.

Neemt niet weg dat we z.s.m. methodes moeten te ontwikkelen om objectief te kunnen testen op Long Covid en andere infectie geassocieerde ziektes. Het is moeilijk om mensen de juiste zorg te bieden als je niet precies weet wat ze hebben. Je zult maar wat onder de leden hebben waarbij je enorm kunt verslechteren van inspanning en vervolgens naar de fysio worden gestuurd om eens even flink los te gaan op de hometrainer.
  maandag 8 januari 2024 @ 05:35:49 #152
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_211956790
Dikke kans dat als Long Covid echt gediagnostiseerd gaat worden, er een hele hoop mensen door de mand gaan vallen. Eigenlijk ook net goed voor de types die Longcovid als excuus gebruiken.
With love :*
  maandag 8 januari 2024 @ 08:25:02 #153
168739 Red_85
'echt wel'
pi_211957184
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 05:35 schreef girlnextdoor. het volgende:
Dikke kans dat als Long Covid echt gediagnostiseerd gaat worden, er een hele hoop mensen door de mand gaan vallen. Eigenlijk ook net goed voor de types die Longcovid als excuus gebruiken.
Top juist.

Kaf en koren. Alleen maar goed dus.
Een heel stuk eerlijker naar iedereen die het wel heeft.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211957250
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 16:08 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Volgens de Nederlandse cijfers van het MIT

Neemt niet weg dat we z.s.m. methodes moeten te ontwikkelen om objectief te kunnen testen op Long Covid en andere infectie geassocieerde ziektes. Het is moeilijk om mensen de juiste zorg te bieden als je niet precies weet wat ze hebben. Je zult maar wat onder de leden hebben waarbij je enorm kunt verslechteren van inspanning en vervolgens naar de fysio worden gestuurd om eens even flink los te gaan op de hometrainer.
Ik heb meegedaan aan een onderzoek van de GGD over long covid, maar schrok wel van de manier van vragenstellen. Ik snap het wel, want je wilt inzicht krijgen, wat moet je anders om een syndroom in kaart te brengen? Waar ik me het meest over verbaasde was dat long covid alles was wat de invullers zelf long covid vonden, als het maar, ik dacht, drie maanden na infectie nog aanhield. Dat is niet bepaald goed afgekaderde wetenschap zeg maar.
Ik heb zelf een half jaar nauwelijks wat geroken en drie maanden geen tot zeer weinig smaak gehad tijdens mijn deltabesmetting, dus ben ik ook een slachtoffer in de statistieken waarschijnlijk. Het gaat niet om even wat moeheid of niet kunnen ruiken of ander vaag of korterdurend leed, het gaat om die kleine groep die blijvende schade heeft opgelopen en waar dus waarschijnlijk meer aan de hand is. Dan kom je nooit tot 7,5%. Een stevige griep kan ook een long griepsyndroom veroorzaken, dat is niks nieuws. Ben wel benieuwd naar die percentages over de restdoelgroep waar het om gaat, want die zou nieuw zijn met klaarblijkelijk andere pathologie dan een standaard postvirussyndroom.
pi_211979837
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 08:56 schreef Chadi het volgende:

[..]
Gebaseerd op de symptomen. Daarnaast worden andere mogelijkheden uitgesloten zoals bij het vast stellen van alle andere ziektes of syndromen.
Behalve lichamelijke klachten presenteren patiënten zich ook met mentale klachten. Omdat ik bij de eerste groep zat en long covid syndroom nog niet zo bekend of erkend was, heb ik ook eerst bij een psycholoog gezeten. Dat is ook niet zo vreemd omdat je een vreemde bent in je lichaam en geest. Pas toen ik ook bij de fysio kwam kwamen er rare lichamelijke metingen naar boven. Een hartslag die in rust jojoot van 70 naar 130 en weer terug terwijl ik in rust altijd ruim onder de 50 zit vanwege mijn sport verleden. Een p. saturatie die lang onder de 89 duikt uit het niets. Verder natuurlijk de eeuwige piep in de oren en iedereen van de groep had ongeacht conditie last met traplopen. Wat ook opvalt is dat het vaak ook mensen zijn die niet zo snel naar een huisarts lopen maar doorgaan tot het niet meer kan. Ook heel veel gezonde mensen. In de groep waar ik mee revalideeerde zaten veel jonge mensen die super actief waren en succesvol waren in hun leven. Slechts twee 50+ en deze waren ook altijd super fit. Geen obesitas of wat dan ook. We trainden 3 maal per week. Het waren groepjes van 7-10. Denk dat ik 30-40 verschillende gezichten gezien heb in die tijd.

Het grappige van alles is dat mensen die het niet hebben gehad heel moeilijk kunnen begrijpen wat je bedoelt. Mensen die het wel hebben of hebben gehad daar hoef je het niet bij uit te leggen. Comische verhalen over nog nooit in het leven een boodschappen lijst gebruikt te hebben maar dan opeens niet meer kunnen onthouden welke boodschappen ze nog nodig hebben. Of ineens realiseren dat er best veel verschillende mayonaises zijn waar je vroeger zat te zeiken over het assortiment. Of op een feestje de naam van je neefje zoek is en je gaat vissen naar zijn naam. Of dat simpele rekensommen fout gaan omdat je in je hersenen blijkbaar vroeger sommige voor jou logische stappen maakte maar dat proces nu hapert.
Neem bijvoorbeeld 19+7. Voor je dit uitrekent maak je onbewust een hoop tussenstappen. Die doe je dan niet altijd even goed. Of het onthouden van een serie getallen. Ik kon nieuwe telefoonnummers makkelijk onthouden of als ik een boek lees dan kan ik je precies vertellen op welke regel van welke pagina wat staat. Voor mijn wis en natuurkunde scoorde ik op het vwo nooit lager dan een 9 (als ik aanwezig was tijdens de toetsen, anders kreeg ik een 3). Nu kon ik opeens simpele sommen moeilijk tot een goed einde brengen. Ik had vroeger geen rekenmachine nodig om tot twee a drie decimalen door te rekenen.

Het is gewoon een bizarre ziekte. Het heeft me ook inzichten gegeven in mensen die bijvoorbeeld dementeren. Ik begrijp ze veel beter en kan daardoor een betere band met ze opbouwen en tot betere oplossingen voor ze komen.
Het heeft mijn leven verrijkt op bepaalde vlakken. Je leert jezelf ook beter kennen omdat deze ziekte je tot het bot ontleedt en je jezelf opnieuw moet opbouwen. En dat kan alleen als je jezelf begrijpt en leert omgaan met je beperkingen. De cascades die je automatismen gaven zijn er niet. Het framewerk en de kapstokje die je gebruikte om dingen tijdelijk in op te slaan om er iets later op terug te komen zijn defect. Je RAM geheugen is defect. 🤣
Het was geen pretje maar het zijn achteraf de twee leerzaamste jaren uit mijn leven.
Ja. Alleen is het hele eieren eten natuurlijk ook dat je brein je gehele leven al van alles doet, waar je geen grip op hebt.

Je kunt deze 'problemen' evengoed krijgen om geheel andere redenen. Zo was ik 2 weken geleden ineens mijn pincode kwijt. Gewoon, ineens. Helemaal vergeten. Ik kies ervoor om het als toeval te zien, en niet als een signaal voor een of andere hersenziekte, afwijking.
pi_211979878
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 08:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja. Alleen is het hele eieren eten natuurlijk ook dat je brein je gehele leven al van alles doet, waar je geen grip op hebt.

Je kunt deze 'problemen' evengoed krijgen om geheel andere redenen. Zo was ik 2 weken geleden ineens mijn pincode kwijt. Gewoon, ineens. Helemaal vergeten. Ik kies ervoor om het als toeval te zien, en niet als een signaal voor een of andere hersenziekte, afwijking.
Het aparte is ook niet dat je soms iets vergeet, jet aparte is dat het volcontinu gebeurd. Ik moet tegenwoordig met lijstjes boodschappen doen en afstrepen wat ik gepakt heb en vergeet van alles en nog wat.
pi_211979883
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 08:18 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het aparte is ook niet dat je soms iets vergeet, jet aparte is dat het volcontinu gebeurd. Ik moet tegenwoordig met lijstjes boodschappen doen en afstrepen wat ik gepakt heb en vergeet van alles en nog wat.
En je weet 100% zeker dat dat door COVID komt?
pi_211981078
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 08:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En je weet 100% zeker dat dat door COVID komt?
Wat een vreemde vraag.

Stel je hebt kanker, krijgt chemo’s en wil toch graag op dat moment een kindje krijgen. Je test je vruchtbaarheid en blijkt onvruchtbaar te zijn. Dan kan dit een bijwerking van de chemo’s zijn, maar weet je dit zeker?

Wat ik wel zeker weet is dat ik sinds mijn covid infectie (1 mei 2021) heel erg vergeetachtig ben.

Daarnaast heb ik:
veel moeite heb met prikkels
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Elke keer de prijs betaal wanneer ik over mijn grens ga,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
POTS en orthostatische hypertentie,
SPOILER
En dan nog allemaal kleine dingen als veel stress, last van je middenrif, last van hoofdpijn en oorsuizen.

Het kan zijn dat al deze zaken toevallig rond 1 mei 2021 ontstaan zijn, ik weet het echt niet 100% zeker. Maar het is wel net toevallig een greep uit de klachten die andere long covid patiënten ook ervaren. Inmiddels zit ik ruim 2,5 jaar thuis, heb ik zeker de eerste 2 jaar heel veel activiteiten met mijn jonge dochtertje moeten missen, heeft mijn vrouw voor twee moeten werken (fulltime baan, fulltime mama, fulltime huisvrouw) en ben ik nog 80/100 afgekeurd door het UWV.

Wat zou ik graag weer werken, verder aan mijn huis kunnen klussen, weer sporten, weer gewoon eens een drankje kunnen drinken, naar een feestje kunnen en de papa zijn die je wil zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door KaheemSaid op 10-01-2024 11:03:18 ]
pi_211983303
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 08:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Oh ja natuurlijk. Het gaat om de verandering bij een ziekte. Kijk als jij ineens dingen gaat onthouden en heel intelligent overkomt , moet je wel aan de bel trekken bij de huisarts.
Sorry maar je komt erg dom over met zo'n vergelijking. Wil niet zeggen dat je het bent, maar zo kom je wel over.
  woensdag 10 januari 2024 @ 17:26:52 #160
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_211985176
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 05:35 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik denk dat veel mensen willen weten of en wat ze (en dat ze wat) mankeren om zo een aceptabel geachte verklaring te hebben/geven voor hun disfunctioneren.

Waar de één met pijntje onverzettelijk zwijgend doorgaat zal de ander sneller ineenzakken alleen al door een gedachte het aandachtsvol gaan uitschreeuwen. Los daarvan ontstaan steeds meer mogelijkheden om/dat gebreken ontstaan en die (ook) oneindig in stand te kunnen/gaan houden.

Puur biomedisch brengt een ziekte of gebrek schade toe, soms zodanig dat zelfstandig functioneren feitelijk onhaalbaar wordt. De vraag is of en in welke mate wij als samenleving daarvoor moeten willen opdraaien.
Dat een virusinfectie leidt tot celschade is niet ongewoon en dat het hier dan Covid is, maakt dat verder niet anders.

Het is voor een belanghebbende, inclusief de gelieerde beroepsgroep, fijn dat er allerlei opvolgmogelijkheden zijn waarbij we als samenleving ons moeten afvragen of daar geen grenzen aan te stellen zijn.
Het hoe daarvan is (te) pijnlijk en wordt zelf gezien als misdadig om gestalte of vorm aan te willen of kunnen te geven.

Zelf ben ik wat simpel dat wanneer iemand vindt dat die ziek of aangedaan is, die persoon dat is en het niet aan een ander is om om daar een herziend oordeel over te hebben. Dat ziekte en gebreken; geen consequenties - meer - mogen hebben, maakt een discussie ingewikkeld. Dat iemand in een belabberde (lijfs)situatie is gekomen mag niet veroorzaken dat anderen dat maar moeten afdekken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_211989001
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 13:58 schreef Chadi het volgende:

[..]
Oh ja natuurlijk. Het gaat om de verandering bij een ziekte. Kijk als jij ineens dingen gaat onthouden en heel intelligent overkomt , moet je wel aan de bel trekken bij de huisarts.
Sorry maar je komt erg dom over met zo'n vergelijking. Wil niet zeggen dat je het bent, maar zo kom je wel over.
Jij passief-agressief. Maar dat komt misschien door je longcovid.
pi_211999577
quote:

[..]
oftewel gewoon een lichamelijk te zware belasting aka burnout next
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_211999877
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 23:24 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:

[..]
oftewel gewoon een lichamelijk te zware belasting aka burnout next
Bij een burnout kijk je overal tegenop, is alles je teveel en wil je niets. Terwijl ik bij long covid juist graag dingen wil doen alleen het lukt mij niet.
pi_212090282
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')