abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211914254
Long covid is lichamelijk en zit 'niet tussen de oren', toont onderzoek aan

https://nos.nl/artikel/25(...)-toont-onderzoek-aan

quote:
Onderzoekers van het Amsterdam UMC en de Vrije Universiteit hebben aangetoond dat long covid een lichamelijke oorzaak heeft. Ze namen monsters van spierweefsel van mensen met en zonder long covid voor en na een inspanningstest op de fiets. Daarmee konden ze zien dat wanneer mensen met long covid fysiek te actief zijn, de schade in het spierweefsel bij hen groter is. Bovendien functioneren hun mitochondriën veel minder goed, de energiecentrales in de cellen.

Als gevolg van de inspanning ontstaat bij mensen met long covid een langdurige verergering van klachten, zogenoemde post-exertionele malaise (PEM). Bij PEM is sprake van extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning.

De resultaten van het onderzoek zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke blad Nature Communications en zijn een belangrijke stap in het beter begrijpen van het nog altijd mysterieuze ziektebeeld.

De cyclus van het afbraakproces
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat vooral die mitochondriën minder goed functioneren. De wetenschappers denken dat dit verklaart waarom mensen zo moe zijn. Tegelijkertijd hopen schadelijke eiwitten zich op in de cellen, mogelijk omdat deze energiefabrieken niet goed functioneren. Dat zou mogelijk verklaren waarom de gezondheid van een aanzienlijke groep mensen blijft verslechteren.

Dezelfde onderzoeksgroep ontdekte al eerder dat elk menselijk lichaam bij een covidinfectie het zogeheten IDO-2-enzym aanmaakt om de infectie te bestrijden. Bij de meeste mensen verdwijnt dit enzym weer. Maar bij patiënten met long covid blijft het lichaam het IDO-2-enzym produceren. Het is de hypothese van de onderzoekers dat dit enzym eraan bijdraagt dat de energiefabrieken verzwakt raken.

Oorspronkelijke therapie werkte averechts
Dat er nu meer duidelijkheid is over de neerwaartse spiraal die long covid in het lichaam veroorzaakt, ziet onderzoeksleider en hoogleraar inwendige geneeskunde Michèle van Vugt als belangrijke nieuwe kennis. "De volgende stap is onderzoeken hoe we deze afbraakcyclus kunnen doorbreken, wellicht zit daar de mogelijkheid om mensen te genezen."

Daarnaast kan uit het onderzoek geconcludeerd worden dat het onverstandig is om patiënten met long covid, of andere vergelijkbare post-infectieuze ziekten als Q-koorts of ME-CVS, te behandelen met hersteltherapie bij de fysiotherapeut. Bewegen blijft noodzakelijk maar zeer gedoseerd.

"Concreet adviseren wij deze patiënten hun fysieke grenzen te bewaken en hier niet overheen te gaan", zegt arts-onderzoeker Brent Appelman. "Denk aan lichte inspanning die niet leidt tot verergering van de klachten. Wandelen is goed, of fietsen op een elektrische fiets, om de fysieke conditie enigszins te behouden. Houd daarbij rekening dat iedere patiënt een andere grens heeft."

Dat is niet gebeurd bij patiënten die al sinds het begin van de pandemie met long covid zitten. Zij hebben intensieve therapieën ondergaan en menen dat die behandelingen hun ziektebeeld heftiger hebben gemaakt.

'Het zit dus niet tussen de oren'
Vanuit patiënten- en belangenorganisaties klinkt men opgetogen over het onderzoek. "Het is niet alleen medisch belangrijk maar ook maatschappelijk", zegt Diewke de Haen, directeur van PostCovidNL.

"Er wordt nog te vaak gezegd tegen mensen met long covid: 'Het zit tussen je oren.' Helaas horen wij van patiënten terug dat hun omgeving, soms zelfs hun huisarts, nog denkt dat het een burn-out is. Wij hopen dat dit onderzoek bijdraagt aan de publieke bewustwording dat dit een lichamelijke ziekte is waar mensen zelf niets aan kunnen doen."
En de wappies maar roepen dat het niet bestaat -O-
pi_211914298
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 11:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:
En de wappies maar roepen dat het niet bestaat
Die noemen dat vaccinatieschade toch?
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_211914319
Het valt mij in elk geval wel op dat die paar mensen die ik ken die long covid hebben nou net ook de mensen zijn waarvan je het verwacht zegmaar. :X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_211914324
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:00 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Die noemen dat vaccinatieschade toch?
Ja en logisch ook wel voor een aandoening die al een jaar voor de eerste vaccinatie bekend was.
pi_211914333
quote:
3s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:02 schreef vosss het volgende:
Het valt mij in elk geval wel op dat die paar mensen die ik ken die long covid hebben nou net ook de mensen zijn waarvan je het verwacht zegmaar. :X
Ik ken er maar een en daarvan had ik het dus niet verwacht zegmaar :X
pi_211914343
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik ken er 3 en dat is allemaal kaliber liever lui dan moe en lambal 1ste klas zegmaar.
vosss is de naam,
pi_211914347
Voor covid dus.
vosss is de naam,
pi_211914362
quote:
Gewoon een claim indienen en verhalen op de Chinezen en hun opzettelijk verspreide kutvirus :P
pi_211914366
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:03 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik ken er 3 en dat is allemaal kaliber liever lui dan moe en lambal 1ste klas zegmaar.
Laaielichters heb je overal maar ik ken er ook 1 die zich haar hele leven kapot heeft gewerkt in het ziekenhuis, werken gaat inmiddels weer maar heel veel andere dingen niet, ja, ik ben ermee getrouwd.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  donderdag 4 januari 2024 @ 12:07:05 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_211914369
quote:
Maar zijn die ook gediagnosticeerd door een arts of zijn dat van die figuren die een keertje googlen en dan roepen dat ze long covid hebben?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_211914456
Het zit niet tussen je oren, maar tussen je schouders. :P
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_211914483
Gaat dit topic nu over hoe je verdeeldheid creëert onder de mensen of over het onderzoek?
Gezien de comments van een aantal.

Goed dat er onderzoek gedaan is, en met zekerheid het effect van longcovid kan aantonen.

Ik moet ook niks van wappie's hebben, maar er zijn mensen die nog al een harde pener krijgen om elke keer weer een topic te verpesten door wappie's aan te halen.
Begint een beetje vermoeiend te worden.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_211914610
quote:
Ik ken een vrij nuchter persoon, een brave hogere ambtenaar, die eerst heel rationeel gewoon op wintersport ging met mensen die ook al covid hadden gehad. Daarna was hij toch erg voor vaccinatie en heeft die zelf ook genomen, en daarna claimde hij serieuze post covidklachten. Bij nader onderzoek bleek dat echter om lekkende hartkleppen te gaan en dat moest gewoon geopereerd.

De geestesgesteldheid tav de covid zal zeker meetellen, zoals eigenlijk altijd bij ziekte en gezondheid, als ook de bevestiging van de eigen keuze en de behoefte daaraan. Dat geldt ook niet alleen voor de patient zelf, de mensen die hysterisch liepen te doen over meer lockdowns om nog een paar hoogbejaarden te redden zullen zich ook bevestigd zien door long covid, ook al was het simplistische levens redden hun enige argument.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_211914624
Ik heb blijkbaar gemist dat dit onderzoek nodig was.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 4 januari 2024 @ 12:27:46 #15
3542 Gia
User under construction
pi_211914642
quote:
Dit. Juist omdat het niet aan te tonen is, zal er ook best misbruik van gemaakt worden. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet bestaat.

Verder leven we momenteel best wel in een, voor velen, deprimerende tijd, met oorlogen, massa-immigratie enz... Je zou er moedeloos van worden. En als je dan net Corona hebt gehad, kan het best zijn dat men dat deprimerende, vermoeide gevoel op long covid gooit.
  donderdag 4 januari 2024 @ 12:28:48 #16
3542 Gia
User under construction
pi_211914661
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
In mijn omgeving helemaal niemand. Is ook wel sterk, toch! Wel veel die corona hebben gehad, maar helemaal niemand met long covid.
pi_211914816
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:28 schreef Gia het volgende:

[..]
In mijn omgeving helemaal niemand. Is ook wel sterk, toch! Wel veel die corona hebben gehad, maar helemaal niemand met long covid.
Mijn enige kennis zat in de eerste golf. Volgens mij was dat ook de meest zware om te krijgen. Jonge gast die er 2 jaar toch wel last van had gehad en nog steeds niet helemaal 100% is.
pi_211914825
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ken een vrij nuchter persoon, een brave hogere ambtenaar, die eerst heel rationeel gewoon op wintersport ging met mensen die ook al covid hadden gehad. Daarna was hij toch erg voor vaccinatie en heeft die zelf ook genomen, en daarna claimde hij serieuze post covidklachten. Bij nader onderzoek bleek dat echter om lekkende hartkleppen te gaan en dat moest gewoon geopereerd.

De geestesgesteldheid tav de covid zal zeker meetellen, zoals eigenlijk altijd bij ziekte en gezondheid, als ook de bevestiging van de eigen keuze en de behoefte daaraan. Dat geldt ook niet alleen voor de patient zelf, de mensen die hysterisch liepen te doen over meer lockdowns om nog een paar hoogbejaarden te redden zullen zich ook bevestigd zien door long covid, ook al was het simplistische levens redden hun enige argument.
Covid kan ook invloed hebben op allerlei hartziekten of deze veroorzaken. Geen idee of dat bij die persoon het geval was maar echt lekker is het niet:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-hart-en-vaatziekten

Overigens triest dat zo'n onderzoek nodig was en mensen met ernstige klachten door bepaalde mensen worden neergezet als luie flikkers of hypochonders.
blablablabla
pi_211914854
quote:
Dezelfde onderzoeksgroep ontdekte al eerder dat elk menselijk lichaam bij een covidinfectie het zogeheten IDO-2-enzym aanmaakt om de infectie te bestrijden. Bij de meeste mensen verdwijnt dit enzym weer. Maar bij patiënten met long covid blijft het lichaam het IDO-2-enzym produceren. Het is de hypothese van de onderzoekers dat dit enzym eraan bijdraagt dat de energiefabrieken verzwakt raken.

En dit gebeurt alleen bij Covid?

Overigens, als iets in je hoofd gebeurt zonder dat het lichaam aantoonbaar anders doet, maakt het nog niet "niet erg" of "geen ziekte" dat gewappie is in die zin een beetje onzinnig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211914900
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit. Juist omdat het niet aan te tonen is, zal er ook best misbruik van gemaakt worden. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet bestaat.

Verder leven we momenteel best wel in een, voor velen, deprimerende tijd, met oorlogen, massa-immigratie enz... Je zou er moedeloos van worden. En als je dan net Corona hebt gehad, kan het best zijn dat men dat deprimerende, vermoeide gevoel op long covid gooit.
Gelukkig is het nu dus wel aan te tonen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 4 januari 2024 @ 12:53:36 #21
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_211914975
Onderzoekers: tonen met wetenschappelijke methode een intracellulair meetbaar effect aan.

FOK!er: klopt niet want de kennis van de neef van de buurvrouw...

:')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_211915000
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
En dit gebeurt alleen bij Covid?
Nee, het was al langer bekend dat long-covid niet zo veel verschilt van het al bekende postviraal syndroom wat je bij een hoop andere infecties ook ziet.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_211915074
quote:

[..]
De wappies zijn je dankbaar voor deze (waarschijnlijke zeer objectieve ahum) persoonlijke anekdote.
pi_211915092
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:28 schreef Gia het volgende:

[..]
Welk punt probeer je te maken?
pi_211915106
Ik geloof dat het vast zo is, maar een aanzienlijke groep stelt zich ook aan om een uitkering te pakken.

Ze zouden dit soort tests moeten doen bij de keuring.
pi_211915207
quote:
2s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Onderzoekers: tonen met wetenschappelijke methode een intracellulair meetbaar effect aan.

FOK!er: klopt niet want de kennis van de neef van de buurvrouw...

:')
Er werd niet gesteld dat het niet klopt alleen dat ze persoonlijk een correlatie lijken te zien op hun beperkte omgeving.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211915216
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:56 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Nee, het was al langer bekend dat long-covid niet zo veel verschilt van het al bekende postviraal syndroom wat je bij een hoop andere infecties ook ziet.
Dan is het geen long-covid symptoom maar een postviraal syndroom symptoom.
pi_211915220
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:05 schreef Confetti het volgende:
Ik geloof dat het vast zo is, maar een aanzienlijke groep stelt zich ook aan om een uitkering te pakken.

De menselijke psyche kan prima effect hebben op het lijf?
pi_211915226
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan is het geen long-covid symptoom maar een postviraal syndroom symptoom.
Long-covid is dan ook gewoon een subset van postvirale syndromen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_211915261
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:05 schreef Confetti het volgende:

Het goede nieuws is dus dat ze kunnen aantonen wat long covid veroorzaakt en dus kan je straks de officiële diagnose ook krijgen.
pi_211915314
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb blijkbaar gemist dat dit onderzoek nodig was.
Nu bekend is waar long covid door veroorzaakt wordt, kan er verder onderzocht worden wat daar aan gedaan kan worden. En is dus ook duidelijk geworden dat eerdere behandelmethoden niet zinnig zijn.

Lijkt me vrij nuttig, toch?
pi_211915464
quote:
Long covid is lichamelijk en zit 'niet tussen de oren', toont onderzoek aan

https://nos.nl/artikel/25(...)-toont-onderzoek-aan
[..]
En de wappies maar roepen dat het niet bestaat -O-
Wappies?
De overheid en verzekeraars bedoel je die dit stelselmatig verzwijgen/niet willen onderkennen.

Kost potentieel geld he aan uitkeringen en behandelingen...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211915495
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:38 schreef Elan het volgende:

[..]
Covid kan ook invloed hebben op allerlei hartziekten of deze veroorzaken. Geen idee of dat bij die persoon het geval was maar echt lekker is het niet:
Nee hoor, gewoon een mechanisch probleem zeg maar.
quote:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-hart-en-vaatziekten

Overigens triest dat zo'n onderzoek nodig was en mensen met ernstige klachten door bepaalde mensen worden neergezet als luie flikkers of hypochonders.
Laten we nou niet doen alsof vermoeidheid niet sowieso ook tussen de oren zit. Laten we ook niet doen alsof mensen die de hele tijd riepen hoe ontzettend ernstig covid wel niet was niet meteen enthousiast long covid aangrepen om te compenseren voor het uitblijven van de massa-sterftes die ze hadden geclaimd.

Daarnaast zijn mensen alweer 4 jaar ouder, hebben ze daarin 2 jaar veel te weinig beweging gekregen en veel te weinig sociale prikkels. Het is niet vreemd dat energieniveaus zijn gedaald. Ik zal vast niet de enige zijn wiens sportbeoefening door de staat is stukgemaakt. Mijn energieniveau is ook een stuk lager, het toeschrijven aan die snotneus in 2020 kan best aantrekkelijk zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 4 januari 2024 @ 13:45:00 #34
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_211915505
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
[..]
Laten we nou niet doen alsof vermoeidheid niet sowieso ook tussen de oren zit. Laten we ook niet doen alsof mensen die de hele tijd riepen hoe ontzettend ernstig covid wel niet was niet meteen enthousiast long covid aangrepen om te compenseren voor het uitblijven van de massa-sterftes die ze hadden geclaimd.

Daarnaast zijn mensen alweer 4 jaar ouder, hebben ze daarin 2 jaar veel te weinig beweging gekregen en veel te weinig sociale prikkels. Het is niet vreemd dat energieniveaus zijn gedaald. Ik zal vast niet de enige zijn wiens sportbeoefening door de staat is stukgemaakt. Mijn energieniveau is ook een stuk lager, het toeschrijven aan die snotneus in 2020 kan best aantrekkelijk zijn.
Sportbeoefening door de staat kapot gemaakt? Wat een bijzonder excuus voor je lage energieniveau. Alsof er geen alternatieven zijn.
pi_211915525
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wappies?
De overheid en verzekeraars bedoel je die dit stelselmatig verzwijgen/niet willen onderkennen.

Kost potentieel geld he aan uitkeringen en behandelingen...
Hoe kun je zeggen dat long covid bestaat als je het bestaan van covid ontkent? Want het is maar een griepje
pi_211915526
quote:

[..]
[..]

Dat laatste is een bekend probleem. Onder druk van de staat moesten sportscholen de deuren sluiten en na covid zijn er gewoon veel mensen weggebleven.

Ik vind wel dat je zelf ook een verantwoordelijkheid hebt. De sportzalen zijn weer open dus je kunt prima weer aan je conditie werken.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_211915537
quote:

[..]

:D Nee dit kan echt niet.
pi_211915545
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja en logisch ook wel voor een aandoening die al een jaar voor de eerste vaccinatie bekend was.
Naar alle waarschijnlijkheid hangt het samen met het spike-eiwit en dat kan je zowel via covid als het vaccin binnenkrijgen. Alleen is het spike-eiwit wat door het vaccin aangemaakt wordt een stuk moeilijker af te breken.
pi_211915550
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:45 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Sportbeoefening door de staat kapot gemaakt? Wat een bijzonder excuus voor je lage energieniveau. Alsof er geen alternatieven zijn.
En dat niet inmiddels alweer ruimschoots opgepakt en ingelopen kan zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 4 januari 2024 @ 13:58:36 #40
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211915652
'Minder overheid!!!...'

'Schuld van de overheid dat ik niet de motivatie op kan brengen om te sporten'.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_211915700
quote:

[..]
[..]
Het is niet vreemd dat energieniveaus zijn gedaald. Ik zal vast niet de enige zijn wiens sportbeoefening door de staat is stukgemaakt. Mijn energieniveau is ook een stuk lager, het toeschrijven aan die snotneus in 2020 kan best aantrekkelijk zijn.
De overheid heeft jouw voeten in cementblokken gezet waardoor jij niet meer kon lopen?
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:11:06 #42
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_211915809
quote:

[..]
Wel een officiële diagnose? Want er gaan volgens mij ook zelfdiagnoses rond. Daarnaast natuurlijk ook niet ondenkbaar dat je met een algeheel zwak gestel (wat ook vaak als liever lui dan moe getypeerd zal worden) vatbaar voor nare bijeffecten van ziektes kunt zijn.
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:18:27 #43
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_211915887
Ik ken 1 iemand die het heeft, en die is helemaal niet van het kaliber liever lui dan moe en was ook altijd in goede gezondheid. Ik geloof dat hij inmiddels af en toe naar Duitsland gaat voor behandeling / diagnose / wat dan ook omdat ze daar al veel verder zijn met de behandeling van long covid. Vraag me niet om details verder want die heb ik niet.
pi_211915946
quote:

[..]
[..]

Heel het hart werkt mechanisch, je kan tenzij een arts dat expliciet er bij zegt (en dan nog) toch niet concluderen dat schade wel of niet gerelateerd is aan Covid lijkt mij?

quote:

Oh dat zal zeker een rol hebben gespeeld, ik zeg hebben gespeeld omdat op een paar maanden na alle sport inmiddels alweer 2 jaar heropend is.
Daarbij zijn de klachten van extreme vermoeidheid en kortademigheid niet te verklaren door een tijdje wat minder mensen zien of minder bewegen. Dan is er echt wel meer aan de hand.

Maar gelukkig hoeven we hoewel jij het allemaal serieus lijkt te betwisten die discussie ook helemaal niet meer te voeren omdat e.e.a. wetenschappelijke erkenning heeft gekregen die het allang verdiende.
blablablabla
pi_211915993
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:02 schreef Intint het volgende:

[..]
De overheid heeft jouw voeten in cementblokken gezet waardoor jij niet meer kon lopen?
Sommige mensen geven graag andere de schuld van alles waar ze toch echt eerst naar zichzelf moeten kijken. Dat een sportclub (om wat voor reden dan ook) gesloten was is geen reden om helemaal te stoppen met bewegen. Inmiddels zijn ze op 11 dagen na weer een jaar open. Er is geen enkele reden meer om niet te gaan, de conditie had weer op het zelfde niveau te brengen, geen enkele reden behalve de oorzaak bij zichzelf te zoeken
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:32:20 #46
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_211916031
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Sommige mensen geven graag andere de schuld van alles waar ze toch echt eerst naar zichzelf moeten kijken. Dat een sportclub (om wat voor reden dan ook) gesloten was is geen reden om helemaal te stoppen met bewegen. Inmiddels zijn ze op 11 dagen na weer een jaar open. Er is geen enkele reden meer om niet te gaan, de conditie had weer op het zelfde niveau te brengen, geen enkele reden behalve de oorzaak bij zichzelf te zoeken
Tenzij je Longcovid hebt, natuurlijk! ;)
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_211916136
quote:
Bij mij juist niet. Bijna allemaal superfitte mensen van toen begin 30.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211916148
Interessant onderzoek dat hopelijk iets bijdraagt aan het begrip voor patiënten met long covid (en postvirale syndromen). Ik heb zelf ook een dergelijke ziekte en in Nederland wordt je daarmee vrijwel niet serieus mee genomen. De meeste artsen hebben geen benul van postvirale syndromen en patiënten worden opgezadeld met nutteloze therapieën als graduele oefentherapie en cognitieve gedragstherapie.
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:50:16 #49
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_211916212
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Er werd niet gesteld dat het niet klopt alleen dat ze persoonlijk een correlatie lijken te zien op hun beperkte omgeving.
Het was een beetje gechargeerd, maar impliciet wordt het onderzoek wel in twijfel getrokken. Persoonlijke ervaringen zijn ook niet of nauwelijks relevant hier.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_211916252
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:38 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Mijn enige kennis zat in de eerste golf. Volgens mij was dat ook de meest zware om te krijgen. Jonge gast die er 2 jaar toch wel last van had gehad en nog steeds niet helemaal 100% is.
Man van mijn nicht ook. Grote brede sterke gast, bewaker ergens. Kreeg covid en vervolgens ruim een jaar arbeidsongeschikt. Als er iemand is die zich nooit ziek meldde was hij het wel.
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')