Dus vliegvakanties zijn ineens wel een eerste levensbehoefte?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Eigen keuzes maken op basis van een voor velen steeds kleiner wordend budget.
Kut man....quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus vliegvakanties zijn ineens wel een eerste levensbehoefte?
Ja, Hexagon. Dat zijn het.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus vliegvakanties zijn ineens wel een eerste levensbehoefte?
Nou je gaat tekeer tegen de vliegtaks omdat er misschien wel mensen zijn die daardoor niet meer op vliegvakantie kunnen omdat het teveel geld kost.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, Hexagon. Dat zijn het.
Hieruit blijkt maar weer dat je gewoon niet leest.
Weet je dit wel heel zeker? Dat zou dit topic wel heel erg typisch maken..quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als je Jettens instagram bekijkt kun je zien dat hij van veelvlieger naar vakantieganger-per-electrische-auto is gegaan.
Alleen voor het schoonouderbezoek heeft hij nu het vliegtuig gepakt, waar de rechtsen nu enorm over zitten te schuimbekken.
En jij ook niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kut man....
Mijn 13-jarige is nog nooit op vliegvakantie geweest, bel de kinderbescherming maar vast voor het arme menneke
Ik ben inderdaad vrij progressief maar daarmee zeker geen pleitbezorger van alle ideeën die progressief Nederland poneert. Ik denk dat juist progressief Nederland vrij kritisch is op het beleid waar de partijen mee komen, alleen als je kijkt naar de interne strijden/strubbelingen/soaps die je binnen de PvdA gezien hebt. Ook na deze verkiezingen was het weer raak met uitgebreide kritieken van Hans Spekman en Lutz Jacobi.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:01 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Wat zo fnuikend is, is op dergelijke wijze willen pretenderen dat het hier enkel over Jetten gaat die een vliegtuig pakt. Daar gaat het helemaal niet om. Maar het is onderhand wel duidelijk dat voor een hoop users werkelijk elke vorm van kritiek op hun geliefde partij/'progressieve' zaak hoogst onwelkom is. Vooral de goed onderbouwde argumenten waarom dit een verkeerde snaar raakt niet lezen, en blijven hameren op hoe gek het is dat er al 3 draadjes zijn over deze 'fophef'. Dat zit niet in Jettens reisje naar Zuid-Amerika, maar in de hele politiek en dwingelandij eromheen, die zoals zo vaak bij D66 uitmondt in een sterk staaltje wereldvreemdheid en hypocrisie.
Je bent onverbetelijk, Hexagon. En ik ga hier ook geen moeite meer in stoppen, want niet alleen lees je niets, al zou je dat wel doen blijf je alsnog met jezelf een discussie voeren op basis van argumenten die niemand dan alleen jij zelf ter berde brengt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou je gaat tekeer tegen de vliegtaks omdat er misschien wel mensen zijn die daardoor niet meer op vliegvakantie kunnen omdat het teveel geld kost.
Maar het is geen recht of eerste levensbehoefte.
Dat is het topic sowieso, er is immers anderhalf topic geschuimbekt over een vlucht van Jetten van Schiphol naar Eelde waarvan uiteindelijk bleek dat die vlucht een tussenstop maakte om de koning op te halen en Jetten niets anders was dan een van de deelnemers aan de delegatie die met de koning naar Madrid ging, maar foei, Jetten was op Schiphol al ingestapt, net als de rest.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Weet je dit wel heel zeker? Dat zou dit topic wel heel erg typisch maken..
Joh, mijn progressieve zaak?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En jij ook niet.
Gut wat is het toch lastig voor bepaalde mensen om gewoon te lezen wat er staat.
Kom eens uit die reflex dat alle kritiek op je geliefde 'progressieve' zaak niet direct domrechtse borrelpraat is. Misschien krijg je dan ook door waarom zoveel mensen die hypocrisie zo zat zijn.
Hetquote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Joh, mijn progressieve zaak?
Ik zou ook gewoon een minimumloner kunnen zijn die zich al 15 jaar geen vliegvakantie kan permitteren.
En dan? Is het dan ineens ook mijn "progressieve zaak" dat het me geen bal kan schelen dat meer mensen geen bullshit reisjes per vliegtuig meer kunnen maken?
Ok, oprecht goed van hem.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als je Jettens instagram bekijkt kun je zien dat hij van veelvlieger naar vakantieganger-per-electrische-auto is gegaan.
Alleen voor het schoonouderbezoek heeft hij nu het vliegtuig gepakt, waar de rechtsen nu enorm over zitten te schuimbekken.
Voor zijn werk als minister nog wel reizen buiten Europa, maar ik zie hem (buiten deze keer Argentinie) eigenlijk alleen maar binnen Europa vakantie vieren (Italie, Kroatie, Baskenland) waarbij hij voor de schuimbekkenden maar even aangeeft dat hij dat niet per vliegtuig doet).quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Weet je dit wel heel zeker? Dat zou dit topic wel heel erg typisch maken..
Blijft natuurlijk hypocriet om zo'n reisje te maken als je partij een einde wil maken aan hele korte vluchten. Gaf Jetten zelf nota bene ook toe.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is het topic sowieso, er is immers anderhalf topic geschuimbekt over een vlucht van Jetten van Schiphol naar Eelde waarvan uiteindelijk bleek dat die vlucht een tussenstop maakte om de koning op te halen en Jetten niets anders was dan een van de deelnemers aan de delegatie die met de koning naar Madrid ging, maar foei, Jetten was op Schiphol al ingestapt, net als de rest.
Het gaat idd niet om vliegreisjes, dat is pure luxe, dus dat mag prima duurder worden, om te beginnen mag kerosine belast worden, met 21% BTW graag.quote:
Bingo. Was al dertien keer aangehaald door verschillende personen, maar misschien landt het nu welquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok, oprecht goed van hem.
Al is daarmee 'minder vervuilen' nog steeds een vermogenskwestie, of je het wel of niet kan betalen om te vervuilen of schonere alternatieven te gebruiken.
Ipv een principe wat niet afhangt van geld.
Huidig D66 is alles waar D66 in '66 tegen ageerde.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:54 schreef KaheemSaid het volgende:
Bij D66 lijkt dit, helaas, minder het geval te zijn. Ik denk ook niet dat er binnen deze partij nog plaats zou zijn voor een dwarsdenker als medeoprichter Hans Gruijter. Maar hier heb je een vol continue vorm van kritiek in het altijd aanwezige jojo gedrag in het aantal zetels.
En dan vervuilen vliegtuigen ineens niet meer?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat idd niet om vliegreisjes, dat is pure luxe, dus dat mag prima duurder worden, om te beginnen mag kerosine belast worden, met 21% BTW graag.
Wat had hij dan moeten doen? Eisen dat het toestel eerst weer terugging naar Schiphol zodat hij daar in kon stappen?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Blijft natuurlijk hypocriet om zo'n reisje te maken als je partij een einde wil maken aan hele korte vluchten. Gaf Jetten zelf nota bene ook toe.
Zoals ik in het vorige topic al zei: de D66 zegt echter dat ze juist korte afstanden minder willen gaan belasten dan verdere vluchten. Juist de vluchten waar prima alternatieven voor zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook net de bestemmingen waarop het weinig uitmaakt, en ook niet de bestemmingen die onder "onnodig vliegen" vallen.
Echter, een weekendje Parijs of Milaan wordt wel een stuk duurder als je ticket van ¤ 20 ineens verhoogd wordt met ¤ 50 belasting.
Dus ja, prima dat juist die absurd lage prijsvechter prijzen voor relatief korte afstanden omhoog gaan.
Als het duurder is dan is het minder aantrekkelijk, als het minder aantrekkelijk is dan wordt het minder gebruikt, dus ja.... als het minder gebruikt wordt dan wordt er minder vervuild.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dan vervuilen vliegtuigen ineens niet meer?
Ik zou verder gaan. Het is immers VIJF VOOR TWAALF. Alle vliegreizen verbieden op de enkel noodzakelijke, verre vluchten na.
Het lijkt ook maar niet te landen he. En dan krijg je ook nog 'domrechts' in de schoenen geschoven. Nee, ik zit verdomme een heel stuk linkser van dat hele 'klimaatbescherming hangt af van geld' denken. Ik acht klimaatbescherming inherent waardevol.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bingo. Was al dertien keer aangehaald door verschillende personen, maar misschien landt het nu wel
En dus is het een kwestie van vermogen of je wel of niet mag vervuilen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het duurder is dan is het minder aantrekkelijk, als het minder aantrekkelijk is dan wordt het minder gebruikt, dus ja.... als het minder gebruikt wordt dan wordt er minder vervuild.
Ach joh, wat ik allemaal al naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen sinds ik de trein ben uitgestapt toen deze vrolijk voortdenderende naar eindstation Het Grote Progressieve Gelijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Het lijkt ook maar niet te landen he. En dan krijg je ook nog 'domrechts' in de schoenen geschoven. Nee, ik zit verdomme een heel stuk linkser van dat hele 'klimaatbescherming hangt af van geld' denken.
Is het vijf voor twaalf of niet?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het duurder is dan is het minder aantrekkelijk, als het minder aantrekkelijk is dan wordt het minder gebruikt, dus ja.... als het minder gebruikt wordt dan wordt er minder vervuild.
Maar ik zie dat jij er graag een verbod van maakt.
Dan kunnen ze bij de PvdD ook wel wat runderlappen op de BBQ mikken. Die runderen zijn immers toch al geslacht.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat had hij dan moeten doen? Eisen dat het toestel eerst weer terugging naar Schiphol zodat hij daar in kon stappen?
Als wij met 4 man van Amersfoort naar Brussel gaan, met de auto, en jij blijkt in Barneveld te zijn, gaan we dan doen alsof degenen die vanaf Amersfoort al in de auto zaten een snoepreisje naar Barneveld hebben gemaakt omdat ze mee zijn gereden om jou op te halen?
En wanneer het totale vermogen gelijk blijft, blijft daarmee de mogelijkheid tot vervuilen net zo groot als het eerst al was. Alleen wordt het dan door een andere groep gedaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dus is het een kwestie van vermogen of je wel of niet mag vervuilen.
Dankjewel.
Nou ik ben de enorme hypocrisie zat die achter dit hele gezeik zat. Mensen willen die taks niet betalen, ongeacht of Rob Jetten vliegt of niet. En gaan nu doen of dit heel erg is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En jij ook niet.
Gut wat is het toch lastig voor bepaalde mensen om gewoon te lezen wat er staat.
Kom eens uit die reflex dat alle kritiek op je geliefde 'progressieve' zaak niet direct domrechtse borrelpraat is. Misschien krijg je dan ook door waarom zoveel mensen die hypocrisie zo zat zijn.
Dat gaat dit topic wel. Het gaat puur om mensen die vinden dat Rob niet mag vliegen omdat ze een vliegtaks moeten betalen.quote:
Je bent echt de enige die dit al tig pagina's roept. Stukje projectie wellicht?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik ben de enorme hypocrisie zat die achter dit hele gezeik zat. Mensen willen die taks niet betalen, ongeacht of Rob Jetten vliegt of niet. En gaan nu doen of dit heel erg is.
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik ben de enorme hypocrisie zat die achter dit hele gezeik zat. Mensen willen die taks niet betalen, ongeacht of Rob Jetten vliegt of niet. En gaan nu doen of dit heel erg is.
Als ik deskundigen mag geloven is het zelfs nog ietsje later.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Is het vijf voor twaalf of niet?
Ik heb nog nooit gevlogen en ben ook niet voornemens dat te doen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als ik deskundigen mag geloven is het zelfs nog ietsje later.
Maar een vliegverbod is nou eenmaal niet reëel, dat is ook gewoon funest voor de wereldeconomie. Je kunt hooguit restricties opleggen of een ontmoedigingsbeleid voeren.
Persoonlijk vind ik het geen probleem om een paar honderd euro meer te betalen voor een ticket, zeker als die opbrengsten worden gebruikt voor vergroening. Dat vlieg ik wat minder, no biggie. Ik was ook pas 16 toen ik voor het eerst ging vliegen met m'n ouders.
Ik zal die taks gewoon betalen hoor, blijf gewoon vliegen. We hebben hier het geluk dat we er de middelen voor hebben.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik ben de enorme hypocrisie zat die achter dit hele gezeik zat. Mensen willen die taks niet betalen, ongeacht of Rob Jetten vliegt of niet. En gaan nu doen of dit heel erg is.
Ja, ik vind het gewoon gigantisch hypocriet om de mate waarin de vliegtaks een goed idee is af te laten hangen van wanneer de minister vliegt of niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef probeer het volgende:
[..]
Je bent echt de enige die dit al tig pagina's roept. Stukje projectie wellicht?
Want na een Nexit is handel met het buitenland niet mogelijk?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:13 schreef -XOR- het volgende:
Benieuwd trouwens of we straks ook 4 topics krijgen als blijkt dat Geert "Nexit" Wilders betrapt wordt op het kopen van Spaanse tomaten in de supermarkt.
Je bent zelf vooral aan het schuimbekken, omdat je niet tegen kritiek op je maatje Jetten lijkt te kunnenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is het topic sowieso, er is immers anderhalf topic geschuimbekt
Ik stel voor dat hij vanaf nu voor alle producten, waar ook maar een deeltje door in een EER land komt, hij alvast extra heffingen gaat betalen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:13 schreef -XOR- het volgende:
Benieuwd trouwens of we straks ook 4 topics krijgen als blijkt dat Geert "Nexit" Wilders betrapt wordt op het kopen van Spaanse tomaten in de supermarkt.
Tegen een aanzienlijk hogere prijs.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Want na een Nexit is handel met het buitenland niet mogelijk?
Nobel. En die opvatting mag je uiteraard hebben.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gevlogen en ben ook niet voornemens dat te doen.
En gezien de huidige tendens om vooral dingen te verbieden wanneer je er zelf geen last van hebt (of het kunt betalen) stel ik alsnog een algeheel vliegverbod voor op uiterst noodzakelijke verre vluchten na. Vakantie is geen mensenrecht. Ook niet als je poen hebt. Gewoon niet doen en denken aan de generaties na ons.
Het is twee voor twaalf, zelfs. Hoe KUN je hier tegen zijn als weldenkend mens die nadenkt over de toekomst van onze planeet?
Bedankt voor je bijdrage.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nobel. En die opvatting mag je uiteraard hebben.
Een vliegverbod is niet reëel en zal ook nooit worden geaccepteerd door de massa, zeker als onze leiders wel gewoon blijven vliegen, ook al gaat hier om staatsgerelateerde reisjes.
Persoonlijk vind ik reizen veel te leuk en blijf ik vliegen zolang het mogelijk is.
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik ben de enorme hypocrisie zat die achter dit hele gezeik zat. Mensen willen die taks niet betalen, ongeacht of Rob Jetten vliegt of niet. En gaan nu doen of dit heel erg is.
Ah, de dorpstrol post z'n riedeltje nog een keer.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daarnaast zijn de meeste zeikerds hier zelf hypocriet omdat ze hun onwil om die taks te betalen verbloemen door Rob Jetten standpunten in de mond te leggen.
Het gaat er sommigen dan ook vooral om dat ze zichzelf best een schouderklopje willen geven door te roepen dat ze zoveel om het klimaat geven; zolang ze van zichzelf weten dat ze zelf toch wel de middelen hebben om te kunnen blijven vliegen. Wél het schouderklopje, minder pleb om je heen bij het vliegen, én toch kunnen blijven reizen. En ja, dat is vooral onderbuik, maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gevlogen en ben ook niet voornemens dat te doen.
En gezien de huidige tendens om vooral dingen te verbieden wanneer je er zelf geen last van hebt (of het kunt betalen) stel ik alsnog een algeheel vliegverbod voor op uiterst noodzakelijke verre vluchten na. Vakantie is geen mensenrecht. Ook niet als je poen hebt. Gewoon niet doen en denken aan de generaties na ons.
Het is twee voor twaalf, zelfs. Hoe KUN je hier tegen zijn als weldenkend mens die nadenkt over de toekomst van onze planeet?
Ja net als jullie dat ook doen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:19 schreef matthijst het volgende:
[..]
[..]
Ah, de dorpstrol post z'n riedeltje nog een keer.
We betalen al tax.
Och, ik hoef geen schouderklopje hoor. Ik ben groot voorstander van een een strikter klimaatbeleid, maar blijf wel gewoon gebruikmaken van de mogelijkheden die voorhanden zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:19 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het gaat er sommigen dan ook vooral om dat ze zichzelf best een schouderklopje willen geven door te roepen dat ze zoveel om het klimaat geven; zolang ze van zichzelf weten dat ze zelf toch wel de middelen hebben om te kunnen blijven vliegen. Wél het schouderklopje, minder pleb om je heen bij het vliegen, én toch kunnen blijven reizen. En ja, dat is vooral onderbuik, maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit.
Wat dat betreft veel respect voor een user als @:probeer waar ik het lang niet altijd mee eens ben, maar die tenminste wel consistent is.
Heb je liever dat ik je naar de mond praat?quote:
Los daarvan stelt Rob ook nergens dat je nooit meer met het vliegtuig op vakantie mag. Dat wordt er enkel bij verzonnen omdat omdat als een paar mensen met weinig geld dat niet meer zouden kunnen, niemand meer mag van het grote linkse gelijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nobel. En die opvatting mag je uiteraard hebben.
Een vliegverbod is niet reëel en zal ook nooit worden geaccepteerd door de massa, zeker als onze leiders wel gewoon blijven vliegen, ook al gaat hier om staatsgerelateerde reisjes.
Persoonlijk vind ik reizen veel te leuk en blijf ik vliegen zolang het mogelijk is.
Jij bent eerlijk. En ik ben eerlijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb je liever dat ik je naar de mond praat?
Het is vooral hypocriet als je van anderen wel gaat verlangen dat ze minder gaan vliegen, maar er zelf wel rustig mee doorgaat. Als je voorstander bent van een taks; wetende dat diezelfde taks jezelf toch niet raakt, maar anderen wel.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, ik hoef geen schouderklopje hoor. Ik ben groot voorstander van een een strikter klimaatbeleid, maar blijf wel gewoon gebruikmaken van de mogelijkheden die voorhanden zijn.
Maakt mij dat hypocriet? Ongetwijfeld.
Lees je gewoon echt niet? Waarom constant die fucking valse frame blijven poneren?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Los daarvan stelt Rob ook nergens dat je nooit meer met het vliegtuig op vakantie mag. Dat wordt er enkel bij verzonnen omdat omdat als een paar mensen met weinig geld dat niet meer zouden kunnen, niemand meer mag van het grote linkse gelijk.
Ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik denk dat je vervuiling het beste kan sturen via de portemonnee van de consument plus normen die men oplegt aan de producent.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:29 schreef probeer het volgende:
Klimaatbescherming zou niet om geld moeten draaien.
Is dat echt te moeilijk voor je?
Ja dat is me duidelijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik denk dat je vervuiling het beste kan sturen via de portemonnee van de consument plus normen die men oplegt aan de producent.
Niet door vakanties met het vliegtuig knalhard te verbieden.
Wat is daar flauw aanquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef sp3c het volgende:
Als het doel is dat er minder gevlogen gaat worden dan is het wel wat flauw als enkel de minima daardoor voortaan weer op de camping moeten bivakkeren
Minima kunnen sowieso al niet/nauwelijks vliegen?! De vliegtaks bedraagt trouwens zo'n 30 euro.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef sp3c het volgende:
Als het doel is dat er minder gevlogen gaat worden dan is het wel wat flauw als enkel de minima daardoor voortaan weer op de camping moeten bivakkeren
Allesquote:
Ja voorlopig heeft niemand er nog echt last van, das waarquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Minima kunnen sowieso al niet vliegen. De vliegtaks bedraagt trouwens zo'n 30 euro.
Dat zou het idd moeten zijn, maar het punt is dat mensen dat niet doen als het heel betaalbaar blijft om te vliegen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Lees je gewoon echt niet? Waarom constant die fucking valse frame blijven poneren?
Klimaatbescherming zou niet om geld moeten draaien.
Is dat echt te moeilijk voor je?
Niet vervuilen zou eenzelfde iets moeten zijn als 'je oude buurvrouw met haar boodschappen helpen'. Iets wat je doet zonder enige financiële motivatie. Omdat het goed is om te doen.
Kan je dat uberhaupt nog als vastgeroeste D66-er? Een onderscheid maken tussen ethiek en geld?
Fucking hell, je laat hier echt precies zien waarom ik zo'n enorme grafhekel aan D66(-ers) heb.
Helemaal omdat dat vaak nou net niet de groep is die wel smeekt om meer klimaat maatregelen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef sp3c het volgende:
Als het doel is dat er minder gevlogen gaat worden dan is het wel wat flauw als enkel de minima daardoor voortaan weer op de camping moeten bivakkeren
Heb ook weleens een pleidooi voorbij zien komen voor een maximum aan vliegreizen per jaar. Dat lijkt mij dan eerlijker. En ik zou daar zelf ook wel vrede mee hebben.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef sp3c het volgende:
Als het doel is dat er minder gevlogen gaat worden dan is het wel wat flauw als enkel de minima daardoor voortaan weer op de camping moeten bivakkeren
Als het doel is dat we minder moeten vervuilen om het leven op deze planeet te redden (en vliegen een onevenredig exorbitante manier van vervuilen is), dan dient het middel niet 'geld' te zijn maar 'waarde hechten aan dat leven'.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef sp3c het volgende:
Als het doel is dat er minder gevlogen gaat worden dan is het wel wat flauw als enkel de minima daardoor voortaan weer op de camping moeten bivakkeren
Het zal ook werknemers treffen die minder vaak een zakentripje mogen doen of yuppen die toch maar niet even gaan shoppen in Milaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef sp3c het volgende:
Als het doel is dat er minder gevlogen gaat worden dan is het wel wat flauw als enkel de minima daardoor voortaan weer op de camping moeten bivakkeren
En Truus de bijstandsmoeder mag haar vliegkilometers dan aan Willem-Pieter verkopen?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb ook weleens een pleidooi voorbij zien komen voor een maximum aan vliegreizen per jaar. Dat lijkt mij dan eerlijker. En ik zou daar zelf ook wel vrede mee hebben.
Je moet wel heel goed je best doen om zulke goedkope vluchten te vinden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou het idd moeten zijn, maar het punt is dat mensen dat niet doen als het heel betaalbaar blijft om te vliegen.
Als een ticket naar Milaan goedkoper is dan een treinkaartje naar Maastricht dan is dat waar het probleem zit, en dat ligt primair aan de prijs van die vliegticket.
Het is te zot voor woorden dat je goedkoper naar Milaan dan maar Maastricht zou kunnen reizen om te shoppen, maar soms is dat werkelijk het geval.
Helaas gaat dat weer altijd gepaard met een 'zolang we dat recht op vliegen dan maar kunnen verhandelen'.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb ook weleens een pleidooi voorbij zien komen voor een maximum aan vliegreizen per jaar. Dat lijkt mij dan eerlijker. En ik zou daar zelf ook wel vrede mee hebben.
Waarom zou dat eerlijker zijn? Dat doen we toch ook niet met eftelingbezoeken, of weet ik wat? Dat regelen we doorgaans via de portemonnee en mensen kunnen dan zelf kiezen waar ze hun geld aan uit geven. Selectieve zaken als ziektekostenverzekering, huisvesting of scholing, etc hebben daarin begrijpelijk een wat uitzonderlijke positie ... gezien de mensenrechten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb ook weleens een pleidooi voorbij zien komen voor een maximum aan vliegreizen per jaar. Dat lijkt mij dan eerlijker. En ik zou daar zelf ook wel vrede mee hebben.
Eens dat treinreizen binnen de EU (dus ook NL) goedkoper moeten, en er moet een beter Europees spoornet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:42 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Je moet wel heel goed je best doen om zulke goedkope vluchten te vinden.
Je kan je dan ook afvragen of treinreizen dan niet gewoon te duur zijn. Maak die dan aantrekkelijker en dan niet alleen binnen NL, maar binnen de EU. Zat mensen die best de trein willen pakken, maar dat niet doen omdat het gewoon geen realistisch alternatief is. Als het echt puur om het klimaat gaat dan zijn er meer opties dan enkel ''maak het maar duurder''.
Vraag me dan wel af hoe ze dat willen handhaven.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb ook weleens een pleidooi voorbij zien komen voor een maximum aan vliegreizen per jaar. Dat lijkt mij dan eerlijker. En ik zou daar zelf ook wel vrede mee hebben.
Koppel een vliegreis aan je BSN-nummer met je DigiD en klaar is kees.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Vraag me dan wel af hoe ze dat willen handhaven.
Als het om een prijsverschil gaat van een paar tientjes zal een baas daar niet heel moeilijk over gaan doen verwacht ik.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zal ook werknemers treffen die minder vaak een zakentripje mogen doen of yuppen die toch maar niet even gaan shoppen in Milaan.
Het is eerlijker omdat geld je de drempel voor een vliegreis niet verhoogt. Maar goed, een taks van enkele tientjes is natuurlijk ook gewoon al te groot obstakel, ongeacht je inkomen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Waarom zou dat eerlijker zijn? Dat doen we toch ook niet met eftelingbezoeken, of weet ik wat? Dat regelen we doorgaans via de portemonnee en mensen kunnen dan zelf kiezen waar ze hun geld aan uit geven. Selectieve zaken als ziektekostenverzekering, huisvesting of scholing, etc hebben daarin begrijpelijk een wat uitzonderlijke positie ... gezien de mensenrechten.
Mja, eerlijker zou een accijns op kerosine zijn lijkt me, zodat het meer in lijn komt met andere vormen van vervoer waar wel belasting over brandstof geheven wordt en langere vluchten ook meer belast worden. En bovendien als er een co2-neutrale oplossing komt dan zou dat automatisch ontheven zijn daarvan. Dat lijkt echter onmogelijk...quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is eerlijker omdat geld je de drempel voor een vliegreis niet verhoogt. Maar goed, een taks van enkele tientjes is natuurlijk ook gewoon al te groot obstakel, ongeacht je inkomen.
Overigens is er een theorie die stelt dat juist economische groei de motor kan zijn van ecologische verbetering, doordat een surplus aan geld zorgt voor meer financiering voor ecopositieve innovatie.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Als het doel is dat we minder moeten vervuilen om het leven op deze planeet te redden (en vliegen een onevenredig exorbitante manier van vervuilen is), dan dient het middel niet 'geld' te zijn maar 'waarde hechten aan dat leven'.
Ik begrijp het niet?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Alles
[..]
Ja voorlopig heeft niemand er nog echt last van, das waar
Zo'n treinennet ligt er morgen niet. Ben het er ook wel mee eens hoor, maar zoiets duurt wel even.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eens dat treinreizen binnen de EU (dus ook NL) goedkoper moeten, en er moet een beter Europees spoornet.
Dat argument hoor ik alleen al jaren (niet van jou, gewoon in het algemeen): zoiets is niet heel snel geregeld, duurt even.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo'n treinennet ligt er morgen niet. Ben het er ook wel mee eens hoor, maar zoiets duurt wel even.
Dat lijkt me dan een zeer 1e-wereld-centrische theorie. De facto komt economische groei in het grootste deel van de wereld toch nog echt neer op een enorme initiële toename van vervuiling.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Overigens is er een theorie die stelt dat juist economische groei de motor kan zijn van ecologische verbetering, doordat een surplus aan geld zorgt voor meer financiering voor ecopositieve innovatie.
Bij belastingen vinden we het gebruikelijk dat de grootste schouders de zwaarste lasten dragenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:54 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Ik begrijp het niet?
Vliegen is geen basisrecht en bij elk ander luxeartikelen vinden we het gebruikelijk dat een welvarend persoon meer consumeert dan de minima.
Dit geld tot een bepaalde hoogte!quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
Bij belastingen vinden we het gebruikelijk dat de grootste schouders de zwaarste lasten dragen
Het idee is dat als wij dat wij nu een zo groot mogelijk surplus moeten hebben voordat de Indiers en de plattelandschinezen de middelen hebben voor een grote voetafdruk want die moeten nog door de hele postmaterialistische ontwikkeling heen. Wij moeten zo snel mogelijk zorgen voor innovatie en dat gaat het best als we zoveel mogelijk middelen daarvoor hebben.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan een zeer 1e-wereld-centrische theorie. De facto komt economische groei in het grootste deel van de wereld toch nog echt neer op een enorme initiële toename van vervuiling.
Op welke belasting buiten inkomstenbelasting is dat het geval?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
Bij belastingen vinden we het gebruikelijk dat de grootste schouders de zwaarste lasten dragen
Nou ja dat is ook niet helemaal waar als je het Europees beschouwd. De Gotthard base tunnel is na 15-20 jaar bouwen in 2016 geopend, Spanje is nog steeds flink aan het bouwen. Momenteel is Lyon-Turijn in aanbouw met de langste spoortunnel ter wereld. Ja het gaat niet zo rap en er zijn nog veel meer toekomstige projecten, maar om nu te stellen dat er weinig gebeurt is ook weer niet waar.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat argument hoor ik alleen al jaren (niet van jou, gewoon in het algemeen): zoiets is niet heel snel geregeld, duurt even.
Je kan je er alleen niet permanent maar achter blijven verschuilen. Ik heb nog niet echt grote vooruitgang gezien de afgelopen jaren.
Nou je ziet wel een verschil tussen rechtse en linkse critici van de vliegtaksquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:17 schreef KaheemSaid het volgende:
Het is wel enorm grappig dat betreffende duurzaam, in de partijprogramma’s links heel erg kiest voor het overlaten aan de markt (lees de vervuiler betaald), terwijl rechts als ze wat willen vooral willen subsidiëren.
Betreffende dit thema is er een beetje en atypische links rechts verdeling.
Hangt er maar af hoe snel iemand tevreden is. Ik vind niet dat er genoeg gebeurd is in een aantal jaar tijd nee. Ik zeg ook niet dat er niks gebeurd. Ik kijk elk jaar weer meermaals naar treinbestemmingen, maar er komen niet echt bestemmingen bij die nu opeens wel goed te doen zijn (prijs/reistijd/aantal keer overstappen) met de trein t.o.v. een paar jaar terug.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:42 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nou ja dat is ook niet helemaal waar als je het Europees beschouwd. De Gotthard base tunnel is na 15-20 jaar bouwen in 2016 geopend, Spanje is nog steeds flink aan het bouwen. Momenteel is Lyon-Turijn in aanbouw met de langste spoortunnel ter wereld. Ja het gaat niet zo rap en er zijn nog veel meer toekomstige projecten, maar om nu te stellen dat er weinig gebeurt is ook weer niet waar.
Externaliteiten doorberekenen aan de vervuiler is al een traditioneel sociaal-democratisch/ sociaal-liberaal standpunt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:17 schreef KaheemSaid het volgende:
links heel erg kiest voor het overlaten aan de markt (lees de vervuiler betaald)
Het ligt een stuk genuanceerder dan dat alleen, al snap ik dat hokjes denken makkelijker is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou je ziet wel een verschil tussen rechtse en linkse critici van de vliegtaks
-De rechtse critici willen gewoon die vliegtaks niet betalen wat de toevallige minister in kwestie ook doet en zoeken een excuus om daar tegen te gaan mopperen.
-De linkse critici vinden willen niet dat er mensen zijn die vanwege hun inkomen moeten kiezen om geen vliegvakantie te houden door de vliegtaks. En daarom mag niemand meer op vliegvakantie.
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou je ziet wel een verschil tussen rechtse en linkse critici van de vliegtaks
-De rechtse critici willen gewoon die vliegtaks niet betalen wat de toevallige minister in kwestie ook doet en zoeken een excuus om daar tegen te gaan mopperen.
-De linkse critici vinden willen niet dat er mensen zijn die vanwege hun inkomen moeten kiezen om geen vliegvakantie te houden door de vliegtaks. En daarom mag niemand meer op vliegvakantie.
het is ook geen heel goed argument net als dat met die luxeartikelen en die lamborghini van eerderquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit geld tot een bepaalde hoogte!
ik wil en niet extra betalen om het betalen en ik vind het onzin dat alleen mensen met minder geld minder moeten gaan vliegenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou je ziet wel een verschil tussen rechtse en linkse critici van de vliegtaks
-De rechtse critici willen gewoon die vliegtaks niet betalen wat de toevallige minister in kwestie ook doet en zoeken een excuus om daar tegen te gaan mopperen.
-De linkse critici vinden willen niet dat er mensen zijn die vanwege hun inkomen moeten kiezen om geen vliegvakantie te houden door de vliegtaks. En daarom mag niemand meer op vliegvakantie.
Het is geen argument tegen. Ben er juist voor, maar het is een constatering dat zoiets heel lang duurt. Zelfs al zou je het ietwat voortvarend aanpakken (wat niet gebeurt).quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat argument hoor ik alleen al jaren (niet van jou, gewoon in het algemeen): zoiets is niet heel snel geregeld, duurt even.
Je kan je er alleen niet permanent maar achter blijven verschuilen. Ik heb nog niet echt grote vooruitgang gezien de afgelopen jaren.
Tsja ... Dat gaat m bij China dan niet meer worden, zo kijkend naar de enorme bouw van koolcentrales aldaar. Die gaan pas minderen vanaf 2050-ish.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het idee is dat als wij dat wij nu een zo groot mogelijk surplus moeten hebben voordat de Indiers en de plattelandschinezen de middelen hebben voor een grote voetafdruk want die moeten nog door de hele postmaterialistische ontwikkeling heen. Wij moeten zo snel mogelijk zorgen voor innovatie en dat gaat het best als we zoveel mogelijk middelen daarvoor hebben.
Chinezen gaan natuurlijk ook minderen wanneer ze onze innovaties overnemen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja ... Dat gaat m bij China dan niet meer worden, zo kijkend naar de enorme bouw van koolcentrales aldaar. Die gaan pas minderen vanaf 2050-ish.
We gaan overigens op EU niveau vanaf 2026 een importheffing hebben op CO2-intensieve producten om de eigen markt te beschermen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Chinezen gaan natuurlijk ook minderen wanneer ze onze innovaties overnemen.
Dan kun je nog zeggen dat door rucksichtsloze degrowth je het risico loopt dat de Europese markt zijn positie als belangrijkste consumentenmarkt verliest. Nu kunnen we China nog door wetgeving dwingen om een beetje milieuvriendelijk(e) (geproduceerde) producten te maken, als we die macht niet meer hebben zullen ze zich sterker richten op de Amerikaanse (VS maar ook Brazilie/Mexico) markt en Afrikaanse markt en zal er meer incentive zijn om milieuonvriendelijker producten producten te maken en minder voor milieuvriendelijke productinnovatie.
Ik wil overigens niet zeggen dat ik het per se met deze theorie eens zou zijn.
De CO2 uitstoot van China daalt waarschijlijk vanaf 2024. Bronquote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja ... Dat gaat m bij China dan niet meer worden, zo kijkend naar de enorme bouw van koolcentrales aldaar. Die gaan pas minderen vanaf 2050-ish.
quote:The newly installed solar, wind, hydro and nuclear capacity added in 2023 alone will generate an estimated 423 terawatt hours (TWh) per year, equal to the total electricity consumption of France.
Is het niet reeds eerlijk genoeg? Ongeschoolde arbeid verdient al ruim 2000 euro netto, en als je alleen woont krijg je ook de volle mep huur- en zorgtoeslag.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb ook weleens een pleidooi voorbij zien komen voor een maximum aan vliegreizen per jaar. Dat lijkt mij dan eerlijker. En ik zou daar zelf ook wel vrede mee hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |