Nogmaals: die geschriften zijn niet op de eerste plaats bedoeld als praktische handleiding met termendefinities, een index, plaatjes om het allemaal uit te leggen, enzovoorts. Het is geen schoolboek.quote:Op donderdag 18 januari 2024 13:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat klopt. De zondeval: nog zo'n idee wat een centrale rol in het christendom speelt maar met hooguit 1 regel uit het OT is te onderbouwen.
Dat verwacht je precies wanneer mensen achteraf terug gaan graven in hun teksten om hun ideeën bevestigd te zien worden, en niet als het met die intentie is opgeschreven/geïnspireerd.
Dat is zoiets als een Mogwai afleveren met een handleiding van 1000 bladzijden, op pagina 586 in een voetnoot schrijven "Er kunnen onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden indien Gremlin in contact komt met een zekere vloeistof" en na een heuse Gremlin-invasie claimen "ja, het stond er toch echt en is megabelangrijk".
Of het simpelweg is coherent en dat wordt ook steeds bevestigd. Ik heb nou nog nooit in een discussie met jou of iemand anders daadwerkelijk het idee gehad van 'hé verrek, dat klopt inderdaad niet' in de mate dat dat daadwerkelijk de grondvesten van het geloof of de consistentie van de bijbel zou ondermijnen. In tegendeel. Ik vind dat dus een beetje arrogant om te stellen eigenlijk, alsof jij zou weten dat het niet coherent is, en elke coherentie die ik zie te wijten is aan denkfouten. Om zo'n stelling te doen, zul je toch echt van hele goede huize moeten komen qua inhoudelijke tegenargumenten, en dat heb ik tot nu toe niet gezien.quote:Hier hebben we het al eerder over gehad: in je overtuiging dat er een coherent verhaal móet zijn ga je het ook vinden. Zoekt en gij zult vinden![]()
Er zijn een heleboel verklaringen voor de enorme lawine aan verschillende denominaties.quote:Dat verklaart natuurlijk de enorme lawine aan verschillende denominaties. Het enige echte argument dat je kunt gebruiken, is om tussen al die honderden verschillende lezingen je eigen lezing superieur te achten. Zoals al die andere honderden denominaties met hun eigen lezingen ook doen.
Ik vergeleek je niet met anderen. Ik zei alleen dat je bepaalde basiskennis nodig hebt om bepaalde aspecten van de bijbel te kunnen begrijpen. Als je die kennis niet hebt, is de kans veel groter dat de conclusies die je trekt onbetrouwbaar zijn.quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:21 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Uiteraard zijn er velen met meer kennis van de Bijbel dan ik.
Toch is dat op zichzelf nog geen argument, laat staan een overtuigend argument. Als iemand zou willen aantonen waarom zijn kennis van Hebreeuws hem helpt de Bijbel beter te begrijpen dan ik, dan zou hij bijvoorbeeld kunnen wijzen op een woord waarvoor ik misschien niet over de juiste vertaling beschik, en hoe de betere vertaling een accurater beeld schetst, of zoiets dergelijks. Dat zou overtuigend zijn – de suggestie wekken dat bepaalde interpretaties geldiger zijn dan andere “omdat Hebreeuws” is dat niet.
Oké, dus wat je zegt is dat je meer tijd/gegevens nodig hebt om overtuigd te raken. Dat is prima. Maar ik vind jou ook erg stellig in je ontkenningen van de met informatie en feiten onderbouwde argumenten die ik geef. Daardoor krijg ik de indruk dat je er niet zoveel mee doet.quote:[..]
Waarvoor dank.
[..]
Dat zal ik zeker doen.
[..]
Waarom zou ik daar niet tegen kunnen, ik ben er zelfs dankbaar voor, het is zoals je zegt waar ik om vroeg. Ik merk slechts op, waar ik wijs is dat je soms wel heel gemakkelijk de stap lijkt te zetten van a) je mening verkondigen naar b) de zaak als bewezen beschouwen. Ik ben het daar gewoon niet helemaal mee eens, dat de zaak zo gemakkelijk bewezen of zelfs maar aangetoond zou zijn. Daar zitten wat mij betreft nog wel een aantal stappen tussen, en ik geef dat slechts in alle bescheidenheid aan. Ondertussen lees ik met veel interesse de argumenten die worden aangedragen.
Ik heb de relevante psalm (die zelfs de titel "Een vermaning aan onrechtvaardige rechters" heeft gekregen) al geciteerd.quote:(Merk wat dat betreft op dat het goede vorm is om, wanneer je zo’n claim maakt: “je maakt een fout”, dat je dan ook benoemt welke fout dat dan zou zijn. Zoals ik deed in mijn vorige bericht, ik zei niet zomaar in het wilde weg “je maakt een fout”, nee, ik benoemde exact welke fout dat is en waarom ik dat zo zie. Beschuldigingen behoeven altijd ondersteuning, anders lijkt het alsof je zomaar wat roept, en dat lijkt me niet bedoeling.)
Goed, genoeg over de vorm inderdaad.
Kun je mij nog even aanwijzen waar jij zou hebben aangetoond dat het over rechters gaat en niet over goden? Ik pak even het relevante bericht erbij. Daarin zeg je onder andere:
[..]
Ligt het nu aan mij, of zie ik jou voornamelijk claimen dat het zo is, en niet zozeer argumenten geven waarom het dan zo zou zijn? Misschien zie ik die precieze argumentatie nu even over het hoofd, kun je daar in dat geval nogmaals naar verwijzen?
Ik heb je steeds uit de bijbel geciteerd met nadruk op de relevante delen in die tekst.quote:Geef me eens een reden dan, om de ene lezing boven de andere te verkiezen, probeer me eens te overtuigen, in plaats van alleen maar te stellen dat het zo is en over superieure bijbelkennis te spreken. Laat die eens zien.
Dat heb ik al uitgebreid gedaan. Maar die argumenten heb je genegeerd. Ik weet niet waarom je er nu wel naar zou luisteren?quote:Snap ik, ben ik het mee eens. Maar laat eens zien dan, als je wilt, waarom voor jou de context op het ene wijst en niet op het andere, hoe het is dat de context dat aantoont, in plaats van te beweren dat de context het aantoont.
“Het gaat hier dus om...” – Oké, laten we even uitpakken wat je hier beweert. Wat is hier precies de gevolgtrekking, waar komt deze dus vandaan? Uit de dikgedrukte woorden, zoals oordelen en recht doen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God staat in de vergadering van God,
Hij oordeelt te midden van de goden:
[b]2Hoelang zult u onrechtvaardig oordelen
en de goddelozen bevoordelen?[/b]
Sela
3Doe recht aan de geringe en de wees,
bewijs de ellendige en de arme gerechtigheid.
...
Het gaat hier dus om mensen die tot rechters zijn benoemd en onrechtvaardige oordelen vellen.
Dan mis je het punt waar we mee begonnen. Volgens deze “hypothese” (dat is het niet, en deze opvatting is ook allerminst van mij persoonlijk, ik ben hier enkel degene die hem er sprake brengt) is Jahwe één van de zonen. De God in psalm 82 en Genesis 1 is dan de Allerhoogste. Die God verhoudt zich tot de andere goden, waaronder Jahwe, zoals Zeus dat doet ten opzichte van de andere goden in het Griekse pantheon, of, anders gezegd, zoals de Allerhoogste zich verhoudt tot de engelen. Precies zoals de scène in psalm 82 beschrijft dus.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Overigens, heb je daar rekening mee gehouden, dat deze lieden 'zonen van de Allerhoogste' worden genoemd? Als het zonen zijn, kunnen ze niet ouder of hoger zijn dan Yahweh. Ook dat ondersteunt je hypothese dus niet.
quote:Op maandag 15 januari 2024 11:36 schreef Amerauder het volgende:
Misschien bedoel je iets in de trant van, de Wet is nu geïnternaliseerd, levend geworden, dus in de levende mens te vinden en niet in de tekst?
Het is er al, je bent er al. Je hoeft er niets meer voor te doen. Je hoeft het alleen maar te omarmen, te accepteren, en zien voor wat het is.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:49 schreef Mijk het volgende:
Ja.
Men maakt er een concept van met hun verstand, en dat is al voorbij dat wat je aan het zoeken bent.
en Genesis 14:quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:16 schreef Amerauder het volgende:
Die God verhoudt zich tot de andere goden, waaronder Jahwe, zoals Zeus dat doet ten opzichte van de andere goden in het Griekse pantheon, of, anders gezegd, zoals de Allerhoogste zich verhoudt tot de engelen. Precies zoals de scène in psalm 82 beschrijft dus.
Dat klopt tot op zekere hoogte, je goddelijke natuur is altijd al aanwezig. Maar het is zo verborgen door al je karma dat het bijna onherkenbaar is geworden. Het echte werk, het verbranden of ontstijgen van karma, kan vele levens duren. De paradox is dat je al God bent maar dat het zeer veel moeite kost om te realiseren dat je het bent (verlichting).quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:40 schreef Amerauder het volgende:
[..]
[..]
Het is er al, je bent er al. Je hoeft er niets meer voor te doen. Je hoeft het alleen maar te omarmen, te accepteren, en zien voor wat het is.
De blijde boodschap is dat in het nu leven de hemel is, de hemel die altijd aanwezig is. De paradox is dat in het nu leven erg moeilijk is. Elke keer als er een gedachte is leef je al niet in het nu. En de meeste mensen hebben nooit een moment zonder gedachten, oftewel ze leven nooit in het nu. In het nu leven betekent niet aan de toekomst of het verleden denken, niet fantaseren, niet analyseren, je geen zorgen maken (hoe nijpend je situatie ook is) etc...quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:40 schreef Amerauder het volgende:
Kortom, het lijkt me geen uitgemaakte zaak, deze interpretatie van de blijde boodschap, of op zijn minst een kwestie van verschillende temperamenten, verschillende mensentypes. Het is leuk hoor, wat types als Eckhart Tolle daarover te zeggen hebben, en we mogen dat best waarderen voor wat het is. Maar het is wel een klein beetje oppervlakkig, en we moeten vooral niet denken dat het daarmee klaar is, lijkt mij.
Entheogene middelen leveren spirituele ervaringen alsof je aan de crack zit, heel explosief en heel snel. Het echte werk, meditatie, kost jaren en jaren. Echter, het klopt dat de echte verlichtingservaring onmogelijk te bereiken is met midddelen. Uiteindelijk zitten de hardste drugs in je eigen ziel.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:40 schreef Amerauder het volgende:
Zie het liever als de light versie van filosofie en spiritualiteit, bedoeld voor diegenen voor wie het echte werk wat te zware kost is. Voor zij die er ondanks hun gebrek aan aandachtsspanne en andere benodigde voorwaarden toch een beetje van mee willen genieten, zoals, tussen twee haakjes, ook de zogenaamde geestverruimende middelen dat zijn. Een goedkope en gemakkelijk toegankelijke maar uiteindelijk valse nabootsing van het echte werk.
Nogmaals: in de bijbel is er maar één werkelijke God, en dat is Yahweh. Alle andere entiteiten die 'goden' worden genoemd, zijn geen goden in de zin van jouw definite. Dus als het geen goden zijn in die zin, wat zijn het dan wel? Op wie of wat heeft dit vers betrekking? Dat moet je dan beargumenteren op basis van de bijbeltekst, niet op basis van buitenbijbelse teksten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:16 schreef Amerauder het volgende:
[..]
“Het gaat hier dus om...” – Oké, laten we even uitpakken wat je hier beweert. Wat is hier precies de gevolgtrekking, waar komt deze dus vandaan? Uit de dikgedrukte woorden, zoals oordelen en recht doen.
Oordelen en recht doen zijn inderdaad dingen die rechters doen. Ik snap wat je bedoelt en daarom geef ik ook toe: het zou kunnen.
En toch vind ik het een onwaarschijnlijke gevolgtrekking om op basis daarvan, op basis van het feit dat ze deze handelingen verrichten, te besluiten dat het om menselijke rechters moet gaan. Rechters oordelen, ja, dat is zo, maar niet alleen rechters kunnen oordelen. Ook goden kunnen dat doen, ook goden vellen oordelen. Dus uit het feit dat ze oordelen en recht spreken alleen, kunnen we nog niet opmaken of we hier nu met goden of met rechters van doen hebben. Het kan nog steeds gewoon allebei, en dat is de reden dat ik niet overtuigd ben van de waarde van de ene lezing boven de andere.
Sterker nog, als we één regel eerder kijken (één regel maar hè, dus niet een halve Bijbel later, in een tekst vele eeuwen later geschreven) dan zien we staan dat ook God zelf oordeelt: “Hij oordeelt te midden van de goden” lezen we in jouw citaat. Dus niet alleen de betekenis van de woorden oordelen en recht doen zelf, maar nota bene de exacte passage die je citeert zelf, ontkent dat we uit het gebruik van deze woorden kunnen aflezen dat we met mensen van doen hebben. Integendeel.
Volgens mij zijn niet alleen menselijke rechters, maar ook goden in staat om te oordelen. En dat is dus niet alleen mijn persoonlijk mening, het staat daar tevens letterlijk in de tekst die je zelf citeert.
Maar de bijbel geeft dus geen enkele aanleiding om te geloven in het bestaan van een pantheon aan goden.quote:Dan mis je het punt waar we mee begonnen. Volgens deze “hypothese” (dat is het niet, en deze opvatting is ook allerminst van mij persoonlijk, ik ben hier enkel degene die hem er sprake brengt) is Jahwe één van de zonen. De God in psalm 82 en Genesis 1 is dan de Allerhoogste. Die God verhoudt zich tot de andere goden, waaronder Jahwe, zoals Zeus dat doet ten opzichte van de andere goden in het Griekse pantheon, of, anders gezegd, zoals de Allerhoogste zich verhoudt tot de engelen. Precies zoals de scène in psalm 82 beschrijft dus.
Maar ze spreken elkaar dus helemaal niet tegen als je de definities van de woorden hanteert zoals die door de auteurs bedoeld zijn.quote:(En natuurlijk zijn er ook passages die dit tegenspreken, waarin Jahwe wel degelijk de Allerhoogste wordt genoemd, dat is het punt niet, waar het om gaat is dat de Bijbel een verzameling van meerdere verhalen is van meerdere auteurs, waardoor het dus helemaal niet vreemd is, maar juist het tegenovergestelde van vreemd, als die elkaar soms tegenspreken. Of, ze spreken elkaar niet tegen maar Jahwe is gaandeweg de Allerhoogste geworden, dat kan ook, etc..)
Ik ben wel bekend met dit soort esoterische interpretaties en verklaringen en heb eerlijk gezegd geen tijd en zin om daar nu aandacht aan te besteden. Wat mij betreft klinken deze ideeën alleen aannemelijk als je de bijbel zelf niet goed genoeg kent om dit soort ideeën met een kritisch oog te bekijken en de bewijzen goed af te weten. Zo is er ook een hele theorie dat de god van de bijbel Yahweh eigenlijk de heidense zonnegod is. Daar worden dan een aantal verzen voor samengeraapt, volledig uit hun context getrokken natuurlijk, met allerlei wilde definities en interpretaties van de woorden om tot die conclusie te komen. Esoterici hebben daar nogal een handje van en misleiden daarmee mensen die de bijbel niet goed genoeg kennen om die argumenten te zien voor wat ze zijn: een rookgordijn.quote:Lees en beluister anders dit bericht van Watuntrik er nog eens op na, waarin deze verhoudingen worden aangestipt, om een beter beeld te krijgen van hoe hier tegenaan wordt gekeken en op basis van welke aanwijzingen dat gebeurt.
Tja, je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, trust me, i know. Dit is juist het hele probleem. Dit is even makkelijk als dat het moeilijk is (Yin/Yang), en júist omdat het zo makkelijk is, wordt het moeilijk. Dit is de hele paradox omdat het ego en daarmee dus de analytische mind ermee aan de slag gaat, en dat is een mechanisme wat nooit zal komen tot dat wat er gezocht wordt. Zodra je het ziet, zul je ook direct denken "omg hoe zag ik dit nooit", en de eenvoud overvalt je, niet enkel van dit; van álles.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:40 schreef Amerauder het volgende:
[..]
[..]
Het is er al, je bent er al. Je hoeft er niets meer voor te doen. Je hoeft het alleen maar te omarmen, te accepteren, en zien voor wat het is.
Dat is inderdaad hoe het optreden van Jezus wel wordt geïnterpreteerd. En het is ook een boodschap die in heel andere filosofieën, zoals in het daoïsme en het daaruit voortvloeiende zenboeddhisme, teruggevonden kan worden. En het is inderdaad voor velen de gedachte die ze nodig hebben, het antwoord op hun problemen, op hun zoektocht, die eigenlijk een drukmaken-om-niets is. Een mooie gedachte.
Toch is het daarmee nog niet gezegd, denk ik. Marcus Aurelius bijvoorbeeld zegt nee, dat is veel te simpel, de christenen proberen een gemakkelijke weg te nemen naar iets dat alleen door keiharde toewijding en discipline bereikt kan worden. Hij zet het hele gebeuren een beetje neer als een soort spirituele get-rich-quick scheme. Accepteer God in je hart en klaar ben je – nee, daar is heel wat meer voor nodig, er wordt heel wat meer van ons verwacht.
(Ironisch overigens dat juist Marus Aurelius tegenwoordig graag gelezen wordt als precies zo’n spirituele get-rich-quick scheme die nogal in tegenspraak is met wat de stoïcijnen voor ogen hadden.)
En zo kan ik je vertellen over Nietzsche die ons aanspoort om niet te accepteren, maar juist te vechten voor het opeisen van een plaats in deze wereld. Of over Ortega y Gasset, die de o zo populaire houding belachelijk maakt waarin al het moois dat deze moderne wereld ons te bieden maar gewoon voor lief wordt genomen, een beetje alsof auto’s aan bomen groeien. Nee – het was kei- en keihard werken dat ons al deze welvaart heeft gebracht, en het zal ook keihard werken zijn om het te mogen behouden.
Kortom, het lijkt me geen uitgemaakte zaak, deze interpretatie van de blijde boodschap, of op zijn minst een kwestie van verschillende temperamenten, verschillende mensentypes. Het is leuk hoor, wat types als Eckhart Tolle daarover te zeggen hebben, en we mogen dat best waarderen voor wat het is. Maar het is wel een klein beetje oppervlakkig, en we moeten vooral niet denken dat het daarmee klaar is, lijkt mij.
Zie het liever als de light versie van filosofie en spiritualiteit, bedoeld voor diegenen voor wie het echte werk wat te zware kost is.
~Chögyam Trungpaquote:Enlightenment is ego's biggest disappointment.
Het échte work in deze is (wat Jung noemde;) shadowwork, psychedelics zijn --indien op de juiste manier ingezet-- het schoolvoorbeeld van shadowwork. Dus deze opmerking is ook way off.quote:Voor zij die er ondanks hun gebrek aan aandachtsspanne en andere benodigde voorwaarden toch een beetje van mee willen genieten, zoals, tussen twee haakjes, ook de zogenaamde geestverruimende middelen dat zijn. Een goedkope en gemakkelijk toegankelijke maar uiteindelijk valse nabootsing van het echte werk.
Erg interessant inderdaad hoe Jezus deze tekst aanhaalt in Johannes. Daardoor worden zij beiden (Jezus en Johannes) betrokken in het interpretatieproces, dat daarmee eeuwen doorkruist. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder natuurlijk, want zo lopen er nog meer meningen en perspectieven door elkaar heen, maar goed.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nogmaals: Jezus citeert deze psalm in de context van een discussie met de farizeeën, die hem beschuldigen omdat hij zichzelf Gods zoon noemt. Hun beschuldiging heeft dus betrekking op het feit dat hij als een mens zichzelf god noemt: Johannes 10: 33De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt.
34Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: U bent goden?
35Als de wet hén goden noemde tot wie het woord van God kwam, en de Schrift niet van kracht beroofd kan worden,
36zegt u dan tegen Mij, Die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: U lastert God, omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?
Dus nu hebben we al 2 afzonderlijke teksten, de psalm zelf en het commentaar van Jezus erop, waaruit blijkt dat de tekst in Psalm 82 betrekking heeft op mensen.
Zo werkt dat niet precies met overtuigingen, noch met discussies. Het enige wat je kunt doen is je standpunt zo duidelijk mogelijk verwoorden – verwachten dat andere dat standpunt zo van je overnemen is in veruit de meeste gevallen veel te veel gevraagd. Wel kun je invloed uitoefenen. Die is vaak zo klein dat het maar nauwelijks valt op te merken, en toch is dat al heel wat.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik weet niet hoeveel meer bewijs je nodig hebt om overtuigd te worden. Maar meer is er naar mijn mening niet nodig. Het is wat het is, meer kan ik er niet van maken.
Nou, geen enkele, dat vind ik nogal overdreven. Maar er zijn inderdaad genoeg plaatsen waarop het ontkend wordt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar de bijbel geeft dus geen enkele aanleiding om te geloven in het bestaan van een pantheon aan goden.
Fair enough. Esoterisch is niet het woord dat ik voor dit soort theorieën zou gebruiken maar het is inderdaad een kwestie van welke bronnen je accepteert en vertrouwt. Persoonlijk spreekt het mij juist wel aan als er gekeken wordt naar de andere verhalen die de totstandkoming van bijbelse teksten beïnvloed zouden kunnen hebben, maar als je de Bijbel als de enige geldige bron beschouwt dan houdt dat al gauw ergens op inderdaad.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben wel bekend met dit soort esoterische interpretaties en verklaringen en heb eerlijk gezegd geen tijd en zin om daar nu aandacht aan te besteden. Wat mij betreft klinken deze ideeën alleen aannemelijk als je de bijbel zelf niet goed genoeg kent om dit soort ideeën met een kritisch oog te bekijken en de bewijzen goed af te weten. Zo is er ook een hele theorie dat de god van de bijbel Yahweh eigenlijk de heidense zonnegod is. Daar worden dan een aantal verzen voor samengeraapt, volledig uit hun context getrokken natuurlijk, met allerlei wilde definities en interpretaties van de woorden om tot die conclusie te komen. Esoterici hebben daar nogal een handje van en misleiden daarmee mensen die de bijbel niet goed genoeg kennen om die argumenten te zien voor wat ze zijn: een rookgordijn.
Klopt, dat is waar ik het over heb en waarvan ik dus zeg: dat is mooi, maar dat kan niet het hele verhaal zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat klopt tot op zekere hoogte, je goddelijke natuur is altijd al aanwezig. Maar het is zo verborgen door al je karma dat het bijna onherkenbaar is geworden. Het echte werk, het verbranden of ontstijgen van karma, kan vele levens duren. De paradox is dat je al God bent maar dat het zeer veel moeite kost om te realiseren dat je het bent (verlichting).
[..]
De blijde boodschap is dat in het nu leven de hemel is, de hemel die altijd aanwezig is. De paradox is dat in het nu leven erg moeilijk is. Elke keer als er een gedachte is leef je al niet in het nu. En de meeste mensen hebben nooit een moment zonder gedachten, oftewel ze leven nooit in het nu. In het nu leven betekent niet aan de toekomst of het verleden denken, niet fantaseren, niet analyseren, je geen zorgen maken (hoe nijpend je situatie ook is) etc...
[..]
Entheogene middelen leveren spirituele ervaringen alsof je aan de crack zit, heel explosief en heel snel. Het echte werk, meditatie, kost jaren en jaren. Echter, het klopt dat de echte verlichtingservaring onmogelijk te bereiken is met midddelen. Uiteindelijk zitten de hardste drugs in je eigen ziel.
Dat kan inderdaad, maar het gaat er niet om het ingewikkeld te maken, of om er “met je analytische mind mee aan de slag te gaan”, het gaat er om dat er meer van ons verwacht wordt in het leven dan alleen maar illusies van je af te werpen en de wereld te zien zoals die werkelijk is. Door in het nu te leven, zoals dat heet. Dat lijkt al heel wat, en dat is het ook, ik wil er niets aan afdoen – maar het is nog niet het eindstation. Het is pas het begin.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:17 schreef Mijk het volgende:
Tja, je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, trust me, i know.
Ik zeg niet dat het niet waar is wat ze zeggen – al vraag ik me wel af of ze allemaal tot dat ene punt te reduceren zijn, eerder voegde je Nietzsche ook aan het lijstje toe en van hem kan ik in ieder geval zeggen dat het niet helemaal opgaat – ik zeg dat het een goed punt is, dat het waarde heeft. Het is enkel niet die ene ultieme waarheid waar het allemaal om te doen zou zijn, waarbij je als je dat eenmaal inziet al het andere kan laten vallen en klaar ben – of zoiets dergelijks – want zo is het niet, zo simpel is het niet – op dat punt aangekomen begint het pas.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:17 schreef Mijk het volgende:
Overigens vind ik Adyashanti en Alan Watts, zo ook Tolle, Meister Eckhart, Ram Dass, Krishnamurti, Rumi, enzovoorts, juist vérre van oppervlakkig. Dát is de diepgang die nodig is maar hen begrijpen is denk ik het struikelblok over het algemeen. Zij verkondigen het echte werk, doorgrondden deze religies tot het bot en trachten dat nu in eigen ("new age") boeken een modernere verwoording te geven.
Wat je met die middelen kunt bereiken kun je ook zonder die middelen bereiken – het is alleen wat meer werk. Zolang je die middelen er nog voor nodig hebt, ben je er dus nog niet helemaal. En dat is prima! Het is wat het is, niet meer en niet minder. We hoeven er niet laatdunkend over te doen, maar we hoeven het ook niet op te hemelen als het antwoord op de wereldproblemen, dat is alles, en dat geldt ook voor de theorieën van Jung en anderen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:17 schreef Mijk het volgende:
Het échte work in deze is (wat Jung noemde;) shadowwork, psychedelics zijn --indien op de juiste manier ingezet-- het schoolvoorbeeld van shadowwork. Dus deze opmerking is ook way off.
Kijk, wat het doel van het leven dan wel is dat moet ik je schuldig blijven, maar het is ieder geval niet “happy zijn” – dat kan ik je wel vertellen. En dat is dus precies wat ik bedoel met oppervlakkig – te denken dat “happy zijn” een of andere heilige Graal is waar we allemaal naar streven, zoals Amerikanen denken. Kom op zeg, er zijn wel belangrijkere dingen.quote:
Dat is onzin. Waarom zou de ene ware God, de God van het goede, er niet speciaal voor kunnen kiezen om imperfecte, neutrale wezens, zoals wij dat zijn, te scheppen? Waarom zou hij/zij/het geen andere keus hebben dan perfectie te scheppen?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:54 schreef Amerauder het volgende:
De ene ware God, de God van het goede, zou alleen maar perfect wezens scheppen, en niet de imperfecte, neutrale wezens die wij zijn.
Er is geen eindstation, het is wel een mijlpaal in je spirituele progress.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:46 schreef Amerauder het volgende:
Door in het nu te leven, zoals dat heet. Dat lijkt al heel wat, en dat is het ook, ik wil er niets aan afdoen – maar het is nog niet het eindstation. Het is pas het begin.
Dan begrijp je niet hoe ze werken, psychedelics. Je kunt idd hetzelfde bereiken zonder dat, maar ook met. Waar het hierom gaat is shadowwork, dus keiharde trauma's facen, verwerken en integreren. Als dat op de ene manier sneller en beter gaat dan op de andere manier omdat de ene manier je belachelijk sterk daarvoor open stelt, dan waarom er geen gebruik van maken? Als je middelen nodig hebt --zoals ik, al heb ik het ook nuchter een paar keer gezien (enlightenment)-- dan ben je niet "daar" idd. Maar dit is niet de kwestie. Het is een leuke bijkomstigheid dat het je in the narrow path kan brengen, en jezelfs daarnaartoe wijst waardoor je dus een tijdelijke ervaring krijgt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:46 schreef Amerauder het volgende:
Wat je met die middelen kunt bereiken kun je ook zonder die middelen bereiken – het is alleen wat meer werk. Zolang je die middelen er nog voor nodig hebt, ben je er dus nog niet helemaal. En dat is prima! Het is wat het is, niet meer en niet minder. We hoeven er niet laatdunkend over te doen, maar we hoeven het ook niet op te hemelen als het antwoord op de wereldproblemen, dat is alles, en dat geldt ook voor de theorieën van Jung en anderen.
Ligt er aan wat je ziet als "happy", ik zie dat als; in volledige innerpeace, en er zijn weinig dingen imo die belangrijker zijn dan dat.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:59 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Kijk, wat het doel van het leven dan wel is dat moet ik je schuldig blijven, maar het is ieder geval niet “happy zijn” – dat kan ik je wel vertellen. En dat is dus precies wat ik bedoel met oppervlakkig – te denken dat “happy zijn” een of andere heilige Graal is waar we allemaal naar streven, zoals Amerikanen denken. Kom op zeg, er zijn wel belangrijkere dingen.
en zo is dat.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je ziet als "happy", ik zie dat als; in volledige innerpeace, en er zijn weinig dingen imo die belangrijker zijn dan dat.
Opnieuw: binnen het kader van de bijbelse soteriologie (verlossingsleer) zijn wij allemaal "wezen" die terug dienen te komen bij onze gemeenschappelijke Vader (God onze schepper).quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:21 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Erg interessant inderdaad hoe Jezus deze tekst aanhaalt in Johannes. Daardoor worden zij beiden (Jezus en Johannes) betrokken in het interpretatieproces, dat daarmee eeuwen doorkruist. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder natuurlijk, want zo lopen er nog meer meningen en perspectieven door elkaar heen, maar goed.
Wat Jezus hierboven beweert is, voor zover ik kan zien, dat er naast God zelf ook nog anderen zijn die goden worden genoemd, namelijk “hen tot wie het woord Gods gericht werd”, en dat Hij zichzelf tot die groep rekent. Toch is daaruit nog niet op te maken dat deze groep uitsluitend uit mensen bestaat. Het kan. Maar het kan evenzeer dat deze groep uit de ‘zonen Gods’ bestaat waar we het hier over hebben, en dat het die groep is, waar Hij zichzelf toe rekent.
Dus ja, het is te rijmen met jouw visie, maar het sluit de andere visie evenmin uit. Ook Jezus is immers God. Dat Hij zichzelf vergelijkt met de goden uit psalm 82 zegt daarom niet dat dat geen goden zijn.
Ik heb je zeer concrete vragen gesteld.quote:Zo werkt dat niet precies met overtuigingen, noch met discussies. Het enige wat je kunt doen is je standpunt zo duidelijk mogelijk verwoorden – verwachten dat andere dat standpunt zo van je overnemen is in veruit de meeste gevallen veel te veel gevraagd. Wel kun je invloed uitoefenen. Die is vaak zo klein dat het maar nauwelijks valt op te merken, en toch is dat al heel wat.
Bedankt voor je geduld in ieder geval! Ik zal deze overwegingen meenemen in mijn kijk op de kwestie.
Daarom is het dus van groot belang om rekening te houden met de context van verzen die er wel op lijken te wijzen.quote:Nou, geen enkele, dat vind ik nogal overdreven. Maar er zijn inderdaad genoeg plaatsen waarop het ontkend wordt.
Ik heb hier in het verleden al erg veel tijd en aandacht aan besteed. Zelf was ik ook erg bezig met esoterie en al die alternatieve theorieën. Vaak zul je zien dat ze wel degelijk uit de koker van esoterici komen, voornamelijk het Theosofisch genootschapen. Leden daarvan zeggen niet altijd openlijk dat ze daartoe behoren of zich daardoor hebben laten inspireern, maar als je een beetje graaft, is dat meestal wel degelijk het geval. Zij hebben namelijk een agenda om een 'new age'-versie van de bijbel en het geloof te propageren, in lijn met de wens om alle religies te verenigen. Aangezien de bijbel een boodschap van exclusiviteit heeft en het niet kan worden verenigd met alle andere religies in de wereld, moet men wel toevlucht zoeken in alternatieve verklaringen, zwak gebaseerd op uit hun context gerukte bijbelteksten, om mensen ervan te overtuigen dat je kennis van de 'geheimen' over de bijbel moet hebben om hem 'werkelijk' te begrijpen en tot 'verlichting' te komen en dergelijke.quote:Fair enough. Esoterisch is niet het woord dat ik voor dit soort theorieën zou gebruiken maar het is inderdaad een kwestie van welke bronnen je accepteert en vertrouwt. Persoonlijk spreekt het mij juist wel aan als er gekeken wordt naar de andere verhalen die de totstandkoming van bijbelse teksten beïnvloed zouden kunnen hebben, maar als je de Bijbel als de enige geldige bron beschouwt dan houdt dat al gauw ergens op inderdaad.
Dit is een zeer omvangrijk onderwerp wat niet één twee drie kan worden uitgelegd. Maar ik zal een poging wagen. Ik schrijf dit nu even snel uit mijn hoofd en geef geen garantie dat elk detail precies klopt, noch dat het hele verhaal volledig is, maar zo heb je een globaal overzicht van waar al die verschillende vertalingen vandaan komen.quote:Dan rijst bij mij wel de vraag hoe het dan zit met de vele versies en revisies van de Bijbel die er in de loop der jaren geweest zijn. Is er een bepaalde tijd en plaats in de geschiedenis waar de ene ware versie van de Bijbel tot stand kwam? Of is de huidige versie nog steeds niet definitief, is dat proces nog gaande? Hoe werkt dat dan precies, want zodra je accepteert dat er wijzigingen zijn aangebracht, en dat er verschillen in mening zijn over wat nu wel en niet tot de canon behoort, en dat lijkt me moeilijk te ontkennen, dan roep je daarmee de vraag op welke van de verschillende versies die daarbij ontstaan de juistere is.
Net zoals veel katholieken tegenwoordig zoiets hebben van “nou, die paus van ons is wel een beetje heel erg woke naar mijn smaak, volgens mij neemt hij het niet zo nauw met de leer” zo is het toch vrijwel onmogelijk uit te sluiten dat zich ergens in de geschiedenis iets soortgelijks heeft afgespeeld bij het samenstellen en bewerken van de Bijbel? Dat een van die velen verantwoordelijken ergens eens een fout heeft gemaakt? Ook dat valt onder menselijke vrijheid, toch?
De liefde van God is de therapie die we allemaal nodig hebben.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
Er is geen eindstation, het is wel een mijlpaal in je spirituele progress.
[..]
Dan begrijp je niet hoe ze werken, psychedelics. Je kunt idd hetzelfde bereiken zonder dat, maar ook met. Waar het hierom gaat is shadowwork, dus keiharde trauma's facen, verwerken en integreren. Als dat op de ene manier sneller en beter gaat dan op de andere manier omdat de ene manier je belachelijk sterk daarvoor open stelt, dan waarom er geen gebruik van maken? Als je middelen nodig hebt --zoals ik, al heb ik het ook nuchter een paar keer gezien (enlightenment)-- dan ben je niet "daar" idd. Maar dit is niet de kwestie. Het is een leuke bijkomstigheid dat het je in the narrow path kan brengen, en jezelfs daarnaartoe wijst waardoor je dus een tijdelijke ervaring krijgt.
Deze ervaring heeft veel voordelen, ook nadelen. Maar je weet dan iig wat je zoekt, nu weet ik niet of het een voor of een nadeel is, omdat je het ook na gaat jagen, maar je bent derhalve ook heel snel in staat cloak te onderscheiden van serieuze shit, en dát is heel waardevol.
Het gaat er vooral om, om die trauma's te verwerken, en dat doen psychedelics behoorlijk wat beter dan any schematherapie die je hier bij de GGZ krijgt, wat eigenlijk niets meer is dan shadowwork in een modern jasje. Door die verwerking en integratie, wordt dat "in het nu leven" waar je het over hebt, veel toegankelijker, omdat je niet meer door onbewuste shadows wordt geteisterd tijdens bewustwording (dit leidt vaak tot zelfdestructief gedrag als dat wel gebeurt).
Verder, heb ik vooral een hoge pet op van mensen die mij zaken kunnen vertellen, welke ik in de praktijk kan testen, en als dat dan werkt voor mij zoals zij zeggen dat het zou moeten werken, dan heb ik wat aan die persoon. Deze helpt me namelijk verder in methodieken om bepaald psychologisch inzicht te krijgen in mezelf. En dat deze personen toevallig Jung heten, en Adyashanti, Krishnamurti, Alan Wattts en Rumi daar kan ik niet zo gek veel aan doen, het gaat voor mij louter om het resultaat wat ik zie. En bij deze personen heb ik heel duidelijk voor mezelf gemerkt dat de shit die zij benoemen, voor mij werkt.
Het gaat voor mij enkel om resultaat, dus als je met psychedelics een diep trauma binnen 6 uur kunt oplossen waar een therapie 5 jaar over doet, be my guest om de therapie te pakken. Zo kun je ook meer naar Freud luisteren, maar als voor mij Jung meermaals heeft laten zien dat zijn theorie voor mij in de praktijk werkt, be my guest om Freud te pakken, ik pak Jung, want results. Zo eenvoudig is het ook.
quote:Op zaterdag 27 januari 2024 00:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De liefde van God is de therapie die we allemaal nodig hebben.
Welke taak heb ik volgens jou te volbrengen?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:46 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Klopt, dat is waar ik het over heb en waarvan ik dus zeg: dat is mooi, maar dat kan niet het hele verhaal zijn.
Het is waar, maar oppervlakkig. Want als je dat allemaal zou bereiken dan is dat heel fijn natuurlijk – maar dan ben je er nog steeds niet. Dan ben je een beetje gelukkiger, zie je een beetje helderder dan voorheen, dan is het inderdaad een beetje alsof je aan de beste drugs zit die je je maar voor kunt stellen, m.a.w. het voelt goed maar je schiet er verder niet zoveel mee op. Je hebt je taak daarmee niet volbracht.
Dat weet ik ook niet precies. Ten eerste moet je dat niet te letterlijk nemen, het is geen letterlijke taak maar een taak bij wijze van spreken, en bovendien verschilt het ook per persoon. Voor de een kan het iets heel anders zijn dan voor de ander. Er is geen formule.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:29 schreef Libertarisch het volgende:
Welke taak heb ik volgens jou te volbrengen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |