Flamman.quote:
Wat precies dezelfde vraag is bij andere geloven met een eventuele oppergod, inderdaadquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:12 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
En waarom schept Abraxas dan Yahweh die blijkbaar alleen imperfecte zaken kan creëren…?
Daarom kan ik ook gewoon niks met monotheisme in deze vorm. De paradox dat god alwetend en almachtig is en in staat is om alles te scheppen dus ook zijn evenbeeld is voor mij tekenend voor de onlogische wijze van denken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat precies dezelfde vraag is bij andere geloven met een eventuele oppergod, inderdaad
Abraxas is eigenlijk niet zo interessant. Vrijwel elk geloof waar goden in zitten hebben zo'n oppergod. Je verplaatst alleen een beetje de doelpalen maar het hoe en waarom blijft hetzelfde.
Of de bijbel en andere heilige boeken/teksten reflecteren gewoon de gedachten en gevoelens (cultuur) van de mensen uit die tijd, een verzameling interpretaties en beweringen die niets van doen hebben met een echte God. Occams razor.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:46 schreef Vincent_student het volgende:
Zeker is dat we met het vraagstuk zitten van een gewelddadige God in het Oude Testament. Hij haalt daar dingen uit waarvan Putin, Stalin en consorten alleen maar van durven te dromen. Dat is gewoon een probleem in het christelijk geloof. Daarom denk ik ook dat Jhwh niet de echte God is.
Als we de bijbel even laten liggen, en gewoon even realistisch om ons heen kijken, dan is het toch wel een beetje raar dat goede mensen zijn neergezet op een planeet waarop allerlei gekken rondlopen en die een gewelddadige natuur kent.
Als je kijkt naar goede mensen, die je toch zou kwalificeren onder God, want alleen God is goed, die zouden het niet eens in hun hoofd halen om hun medemens in zo'n wereld neer te zetten. Kijk ook naar de straffen die misdadigers worden opgelegd. Die zijn altijd al een stuk milder dan wat die goede God allemaal uitspookt.
Waar ik altijd mee zit is bijvoorbeeld de pestepidemie. Die was verschrikkelijk en het menselijk lijden was afgrijselijk. Je kunt zeggen: dat ruimde lekker op, maar zelfs als slechtste mens wens je dit anderen niet toe.
God heeft alleen maar toegekeken en geen greintje geholpen. Ja, ik ben gelovig maar dit soort dingen neem ik hem echt kwalijk en hier is het laatste woord nog niet over gezegd na mijn sterven.
Of het moet inderdaad zo zijn dat deze wereld deel uitmaakt van die van een lage God, wat ik veel eerder denk.
pfff... de eerste twee hebben alle ellende van de wereld over ons heen gehaald en de derde sloeg de vierde dood.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God heeft perfecte wezens geschapen, maar die wezens hebben ervoor gekozen om zich van God af te keren.
En de vierde wist met niet-bestaande vrouwen of z'n moeder de rest van de bevolking te creëren.quote:Op woensdag 3 januari 2024 21:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
pfff... de eerste twee hebben alle ellende van de wereld over ons heen gehaald en de derde sloeg de vierde dood.
Dit is al een heel vaak gestelde vraag...quote:Op donderdag 4 januari 2024 11:26 schreef Vincent_student het volgende:
En er moet incest zijn geweest. Je had alleen Adam, Eva en twee zonen. Kaïn vermoordde Abel voordat hij kinderen had, dus we stammen allemaal af van Kaïn. Kaïn kreeg een kind, maar er was maar één vrouw: zijn moeder Eva. Dus hij moet het met haar gedaan hebben. En dat mag niet.
Alhoewel, er staat wel: Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw. Waar komt die vrouw vandaan???![]()
Ik snap er niks meer van.
Dit is trouwens al debunked door wetenschappers. Mensen werden in die tijd echt niet ouder dan de mensen nu. Het was een gewoonte van geschiedschrijving over belangrijke figuren. Dat was normaal in die tijd.quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:47 schreef Watuntrik het volgende:
Adam is volgens Genesis 930 jaren oud geworden
ssst dat was de derde, Kain.quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En de vierde wist met niet-bestaande vrouwen of z'n moeder de rest van de bevolking te creëren.
eh nee, het is iet zo dat een soort te herleiden is naar "de twee eerste". Deze monogenese geldt voor geen enkel dier en ook niet voor de mens.quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:47 schreef Watuntrik het volgende:
Dus, hoe dan ook ontstaan uit schepping of evolutie het is allemaal ooit begonnen met inteelt.
Dan is het een beetje alsof Hij er een bepaalde bedoeling mee had, een doel. Dat is antropomorfisme, dan schrijf je menselijke kenmerken toe aan iets niet-menselijks.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:12 schreef Pizzakoppo het volgende:
En waarom schept Abraxas dan Yahweh die blijkbaar alleen imperfecte zaken kan creëren…?
Het is dus juist geen monotheïsme meer zo, tenminste, dat is nu juist wat in vraag komt te staan, of we hier met verschillende goden te maken hebben of niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:15 schreef Pizzakoppo het volgende:
Daarom kan ik ook gewoon niks met monotheisme in deze vorm.
Zeker, dit wordt vaker verteld inderdaad. De vraag is dus in hoeverre dit door de Bijbel zelf ondersteund wordt door de verschillende titels voor God die de Aarde schept en God die zich in het paradijs tot Adam en Eva richt. Ik vind dat er wel leuk op aansluiten namelijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:49 schreef CharlesKinbote het volgende:
Dit is toch de standaard gnostische kosmologie; Jahweh is een 'lesser divinity' die in de waan verkeerd
Ja, ik ben bekend met dit argument, iets vergelijkbaars wordt ook door Schelling gezegd waarmee hij eigenlijk aangeeft dat het kwaad noodzakelijk is. En als je het puur als een logisch probleem ziet, het probleem van het kwaad, dan vind ik dit ook de elegantere oplossing ja, eleganter dan “God is niet de echte God”.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Perfecte liefde vereist keuzevrijheid.
God heeft perfecte wezens geschapen, maar die wezens hebben ervoor gekozen om zich van God af te keren.
Als ze deze mogelijkheid niet hadden gehad, konden deze wezens niet liefhebben.
Liefde vereist keuzevrijheid en keuzevrijheid impliceert dat er een mogelijkheid is om slechte keuzes te maken.
Puur bewustzijn: dat lijkt mij een contradictio in terminis. Bewustzijn is altijd bewustzijn ergens van, nee? Zonder inhoud is het niets, bestaat het niet, als een rivier zonder water, als een beweging zonder iets dat beweegt. Kun je een voorbeeld geven van ‘puur bewustzijn’?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:16 schreef Libertarisch het volgende:
De echte God (met opzet met die hoofdletter G) is m.i. het bewustzijn. Het is eerder een kwaliteit dan een entiteit.
En ja, dit betekent dat wij in essentie die God zijn. Het is wel mogelijk dat er hogere entiteiten zijn dan wij als mensen, maar als puur bewustzijn is er geen hogere God. Het bewust zijn is het hoogst haalbare.
Maar probeer je nu niet een menselijk moraal aan God op te leggen? Het kan toch niet zo zijn dat voor Hem dezelfde regels zouden gelden als voor ons? Dat is toch scheef?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:46 schreef Vincent_student het volgende:
Zeker is dat we met het vraagstuk zitten van een gewelddadige God in het Oude Testament. Hij haalt daar dingen uit waarvan Putin, Stalin en consorten alleen maar van durven te dromen. Dat is gewoon een probleem in het christelijk geloof. Daarom denk ik ook dat Jhwh niet de echte God is.
Dat sluit leuk aan op de idee van een God boven God ja.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:26 schreef marc0871 het volgende:
Ik vond dit wel een leuk filmpje
Trouwens helemaal wel een leuk kanaal, als je een kritische kijk op religie hebt.
El inderdaad, dat is over wie ik het heb. Goede video.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:53 schreef Watuntrik het volgende:
Volgens sommige interpretaties van pre oude testament geschriften was de Hebreeuwse religie ooit polytheïstisch en was Jahwe één van de zonen van de hoogste god El. Met de aanloop naar het monotheïsme hebben latere vertalers van deze teksten de bewijzen hiervoor uit de oude geschriften laten verdwijnen om van Jahwe de enige te maken. Alle andere zonen van El hadden immers geen directe connectie met Jakob/Israël en zijn dan ook als overbodig uit het boekje over de Israëlieten geschrapt.
Mooi verhaal...
Naar verluidt...
Ik zeg niet dat het kwaad nodig is voor het goede om te bestaan. Maar het goede is pas goed als het daadwerkelijk vanuit het hart, vanuit vrije keuze wordt gedaan. Anders is het dwang of machteloosheid.quote:Ja, ik ben bekend met dit argument, iets vergelijkbaars wordt ook door Schelling gezegd waarmee hij eigenlijk aangeeft dat het kwaad noodzakelijk is. En als je het puur als een logisch probleem ziet, het probleem van het kwaad, dan vind ik dit ook de elegantere oplossing ja, eleganter dan “God is niet de echte God”.
Verwarring over die namen is wat mij betreft een kwestie van een gebrek aan kennis over de bijbel en de cultuur van de mensen die hem hebben geschreven.quote:Waar het hier om gaat is niet dat logische probleem maar de historische aanwijzingen die er zijn dat de bijbelverhalen in hun oorspronkelijke vorm niet bedoeld waren als onderdeel van een monotheïstische wereldbeschouwing, maar een polytheïstische. Zoals ook in het bericht van Watuntrik naar voren komt. Zo zijn er bijvoorbeeld aanwijzingen dat Jahwe ook een vrouw had, en dat dergelijke eigenschappen uit de Bijbel zoals we die nu kennen gewist zijn.
Welke betekenis geef jij aan de verschillende titels die voor God gehanteerd worden in Genesis?
Nee dat zijn geen namen voor God. Jezus is een gewone veel voorkomende naam. Immanuel komt slechts 1x voor in de Bijbel en wordt abusievelijk voor Jezus gebruikt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
- Jezus, oftewel Yahshua, oftewel 'Yahweh redt'
- Immanuel, oftewel 'God met ons'
- Messias of Christus, oftewel 'gezalfde', verwijzend naar de olie waarmee koningen werden gezalfd, symbolisch voor de Heilige Geest die op hen rustte
Vele namen voor dezelfde entiteit.
Ook al niet waar: satan is, zeker in het OT, een knecht van God, in dienst van God, die zelf geen macht heeft die hij niet van God krijgt.quote:Andere goden zijn duivels en demonen volgens de bijbel, puur fantasie of simpelweg de duivel die zich voordoet als god om mensen op een dwaalspoor te zetten, zoals hij dat al vanaf het begin af aan doet met de mensheid.
En jij bent een expert omdat ...?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat zijn geen namen voor God. Jezus is een gewone veel voorkomende naam. Immanuel komt slechts 1x voor in de Bijbel en wordt abusievelijk voor Jezus gebruikt.
Messias geldt voor alle hogepriester, profeten en koningen.
ik me niet verlaat op louter christelijke exegese en niet gehinderd word door starre (Roomse) dogmatiek.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En jij bent een expert omdat ...?
Dat maakt je geen expert van wat dan ook.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ik me niet verlaat op louter christelijke exegese en niet gehinderd word door starre (Roomse) dogmatiek.
Ja, wat ik bedoel met puur bewustzijn is het bewustzijn zonder ego. Zonder tussenkomst van een 'ik' die de touwtjes in handen denkt te hebben. Het pure bewustzijn is zich bewust van zichzelf ('ik ben') maar de 'ik' is in dit geval het kosmische Zijn i.p.v. het menselijke ego. Dat Zijn is de fundamentele realiteit, de bron van alles dat bestaat.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:32 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Puur bewustzijn: dat lijkt mij een contradictio in terminis. Bewustzijn is altijd bewustzijn ergens van, nee? Zonder inhoud is het niets, bestaat het niet, als een rivier zonder water, als een beweging zonder iets dat beweegt. Kun je een voorbeeld geven van ‘puur bewustzijn’?
Koninklijk meervoud, dat argument ben ik wel eens eerder tegengekomen, ik weet het even niet exact maar als ik het me goed herinner is dat concept van een koning die op die manier naar zichzelf verwijst iets van vele eeuwen, zo niet decennia later dan de geschriften waar we het nu over hebben, waar het woord elohim in voorkomt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
- Elohim, oftewel koninklijk meervoud van El, wat God betekent
En er zijn ook veel plaatsen waarop een ander beeld geschetst wordt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel beschrijft keer op keer dat God de eerste en de laatste is, de Alpha en de Omega, oftewel eeuwig, en dat er naast Hem geen andere God is.
Je kent me al langer en je weet dat ik geen nitwit ben in deze materie. Dus ik vind deze reactie wat goedkoop. Categorisch alle Bijbelkritiek afwijzen vind ik een onzinnige houding in deze tijd, helemaal omdat met name de laatste decennia onnoemelijk veel duidelijk is geworden over het ontstaan van de Bijbel en de werkelijke geschiedenis van Palestina, die nogal afwijkt van het Bijbelse verhaal. Ik verdiep me daar in. Jij duidelijk niet.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat maakt je geen expert van wat dan ook.
Ja ja, rubb het er nog maar eens inquote:
Het koninklijk meervoud bestond blijkbaar al wel, in de geschriften. Later is dat overgenomen door onder andere het pausdom en monarchen.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:29 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Koninklijk meervoud, dat argument ben ik wel eens eerder tegengekomen, ik weet het even niet exact maar als ik het me goed herinner is dat concept van een koning die op die manier naar zichzelf verwijst iets van vele eeuwen, zo niet decennia later dan de geschriften waar we het nu over hebben, waar het woord elohim in voorkomt.
De koninklijk meervoud-uitleg voor het woord elohim lijkt mij daarom juist een typisch voorbeeld van het gebruik van theologie om de betekenis te verdraaien, om net te doen alsof wat er staat eigenlijk iets heel andere te betekenen heeft.
Wat dichter aan de waarheid lijkt te raken is dat het woord God in zijn algemene betekenis, dus niet als verwijzend naar een specifieke manifestatie zoals Zeus of Jahwe of Jezus, naar een niet kwantificeerbare kracht verwijst. God is immers onbegrensd, oneindig.
Vergelijk het maar met woorden als water, zand, gras, ruimte. Ook daar spreken we over in het enkelvoud, de ruimte, het zand, het water, terwijl we ondertussen heel goed begrijpen dat we het in feite over iets hebben dat alleen in meervoudsvorm bestaan kan. In de enkelvoudige vorm gebruiken we immers heel andere woorden, zoals zandkorrel, waterdruppel, grassprietje – dat zijn weer iets andere dingen. ‘Het water’ en ‘het zand’ verwijzen naar grote hoeveelheden daarvan, ook al staan de woorden in enkelvoudige vorm. Zo ook met God, dat behalve een aanduiding voor de Hoogste onder hen, tevens ‘goden’ in het algemeen betekent. Ook in de Bijbel.
In die tekst wordt 'goden' gebruikt in de zin van rechters, niet als bovennatuurlijke opperwezens.quote:En er zijn ook veel plaatsen waarop een ander beeld geschetst wordt.
In psalm 82 bijvoorbeeld, staat God, “temidden der goden” – waar ook weer allerlei uitleg bij wordt gegeven om de betekenis te verdraaien, die volgens mij helder is als je de tekst gewoon leest. Het staat een ieder vrij om te interpreteren hoe hij wil natuurlijk, maar als daar ‘goden’ staat dan lijkt het mij persoonlijker logischer dat er ook ‘goden’ bedoelt wordt en niet “Ja er staat wel goden, maar ze bedoelen eigenlijk mensen, want: redenen.” Ik vind het vergezocht.
Met 'zijn god' wordt verwezen naar de vele idolen die in die tijd werden aanbeden door de verschillende volkeren.quote:Of als Jona op de boot zit, voordat hij overboord gegooid wordt om door de walvis opgeslokt te worden – dan heeft hij het over zijn God, in contrast met de goden van de andere bemanningsleden.
“De zeelieden werden bevreesd en ieder van hen riep tot zijn eigen god.”
Het is dus niet God, als in de God, op de manier waarop we dat heden ten dage verstaan. Dat is iets van later, waaruit overigens nog niet volgt dat het daarom verkeerd is. Maar de auteur van deze tekst dacht duidelijk op een andere manier.
Omdat God aan Abraham de belofte heeft gedaan dat uit zijn nageslacht de messias geboren zou worden, en het de rol van het nageslacht van Abraham was om dat kenbaar te maken aan de wereld. Israël is een andere naam voor Jacob, de kleinzoon van Abraham. Volgens de bijbel is die messias de enige die de mens verlossing kan geven, omdat hij de zonden van de wereld op zich heeft genomen en voor de wereld gestorven is, waardeer de mens opnieuw het eeuwige leven kan verkrijgen. Geen enkele andere 'afgod' heeft dit voor de mens gedaan, en geen enkele andere afgod heeft de mens en wereld geschapen. De God van de Israëlieten is de God van ons allemaal, maar de Israëlieten hadden een speciale missie (die ze helaas verkwanseld hebben, maar dat terzijde).quote:En waarom zou men het überhaupt over ‘de God van de de Israëlieten’ hebben, als er geen andere goden waren? Nee, het is niet alleen vele malen logischer dat ieder volk zijn eigen goden had (en heeft), dat is ook hoe het in de Bijbel geschreven staat.
God houdt van zijn kinderen en wil niet dat ze bij allerlei afgoden hun ziel verkopen.quote:En waarom zou God “een jaloerse God” zijn, als die andere goden niet zouden bestaan? Van een man kun je nog zeggen dat hij jaloers is op denkbeeldige minnaars, die helemaal niet bestaan en waar hij in feite dus niets van te vrezen heeft, maar van God kun je zoiets degelijks toch niet beweren. Als Hij jaloers is dan zal Hij daar een gegronde reden voor moeten hebben, niet dan?
Als ik je bijdragen lees, zie ik vooral veel oppervlakkige kritiek die je op elke atheïstische anti-bijbelwebsite kunt vinden. Een beetje van het niveau The God Delusion. Zeer oppervlakkig en ongenuanceerd. Ik vind het vooral van moedwillige onwetendheid getuigen, niet van uitgebreide kennis. Vooral ook omdat je er voor zover ik kan beoordelen nooit iets mee doet als ik met de geschriften aantoon dat je uitspraken niet kloppen. Dat maakt het ook vermoeiend om te reageren op dingen die al vaak aan bod zijn gekomen.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je kent me al langer en je weet dat ik geen nitwit ben in deze materie. Dus ik vind deze reactie wat goedkoop. Categorisch alle Bijbelkritiek afwijzen vind ik een onzinnige houding in deze tijd, helemaal omdat met name de laatste decennia onnoemelijk veel duidelijk is geworden over het ontstaan van de Bijbel en de werkelijke geschiedenis van Palestina, die nogal afwijkt van het Bijbelse verhaal. Ik verdiep me daar in. Jij duidelijk niet.
Order in chaos.quote:
SPOILER: hihiOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Dit, en daarnaast is Yeshua geen Yahweh, de naam van de zgn messias werd niet genoemd in OT en Yahweh is een term die komt van YHWH, iets wat compleet los staat van die messias die dan Jezus(Yeshua) zou heten.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat zijn geen namen voor God. Jezus is een gewone veel voorkomende naam. Immanuel komt slechts 1x voor in de Bijbel en wordt abusievelijk voor Jezus gebruikt.
Messias geldt voor alle hogepriester, profeten en koningen.
[..]
Ook al niet waar: satan is, zeker in het OT, een knecht van God, in dienst van God, die zelf geen macht heeft die hij niet van God krijgt.
De naam in het NT is Iesus, Grieks voor Yahshua.quote:Op maandag 8 januari 2024 22:37 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit, en daarnaast is Yeshua geen Yahweh, de naam van de zgn messias werd niet genoemd in OT en Yahweh is een term die komt van YHWH, iets wat compleet los staat van die messias die dan Jezus(Yeshua) zou heten.
De griekse spelling is Jèsou, int oud grieks Iesus idd, maar is meer een benaming uit de Latijnse taal (IHS) voor zover ik weet, maargoed, buiten of het Yehsua, Yahshua, Jezus, Gesus, Iesus of Mohammed zou zijn; het staat los van Yahweh.quote:Op maandag 8 januari 2024 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De naam in het NT is Iesus, Grieks voor Yahshua.
Heb je dat überhaupt wel gelezen of trek neem je het oordeel hierover van christelijke websites? Het is namelijk verre van oppervlakkig of ongenuanceerd.quote:Op maandag 8 januari 2024 21:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik je bijdragen lees, zie ik vooral veel oppervlakkige kritiek die je op elke atheïstische anti-bijbelwebsite kunt vinden. Een beetje van het niveau The God Delusion. Zeer oppervlakkig en ongenuanceerd.
Meningen die haaks staan op de jouwe afdoen als onwetendheid is een zwaktebod. En de cirkelredenering "de Bijbel is waar omdat het in de Bijbel staat" is allang doorgeprikt. Verder ga je vaak niet in op mijn argumenten over bv Immanuel of satan, maar kom je even later doodleuk weer met dezelfde drogredeneringen. Zo lees ik hier weer uitspraken over de onbijbelse triniteit. Dat doet het goed op refosites maar is erg vermoeiend op een objectief discussieforum.quote:Ik vind het vooral van moedwillige onwetendheid getuigen, niet van uitgebreide kennis. Vooral ook omdat je er voor zover ik kan beoordelen nooit iets mee doet als ik met de geschriften aantoon dat je uitspraken niet kloppen. Dat maakt het ook vermoeiend om te reageren op dingen die al vaak aan bod zijn gekomen.
Het staat niet los van Yahweh. Iesus of inderdaad Iesou is een Griekse vorm van Yahshua en betekent 'Yahweh redt'. Jezus werd niet bij Zijn Griekse naam genoemd door zijn tijdsgenoten, maar bij zijn Hebreeuwse naam. Ik begrijp niet dat je dat gaat zitten ontkennen.quote:Op maandag 8 januari 2024 23:48 schreef Mijk het volgende:
[..]
De griekse spelling is Jèsou, int oud grieks Iesus idd, maar is meer een benaming uit de Latijnse taal (IHS) voor zover ik weet, maargoed, buiten of het Yehsua, Yahshua, Jezus, Gesus, Iesus of Mohammed zou zijn; het staat los van Yahweh.
Dat zijn mooie voorbeelden, want het Hebreeuws heeft nogal wat woorden die vaste meervouden zijn en toch enkelvouden uitdrukken: shamajim, majim, panim, Jerushalajim (hemel, water, gezicht, Jeruzalem), en vast nog wel wat meer.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:29 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Koninklijk meervoud, dat argument ben ik wel eens eerder tegengekomen, ik weet het even niet exact maar als ik het me goed herinner is dat concept van een koning die op die manier naar zichzelf verwijst iets van vele eeuwen, zo niet decennia later dan de geschriften waar we het nu over hebben, waar het woord elohim in voorkomt.
[...]
Vergelijk het maar met woorden als water, zand, gras, ruimte. Ook daar spreken we over in het enkelvoud, de ruimte, het zand, het water, terwijl we ondertussen heel goed begrijpen dat we het in feite over iets hebben dat alleen in meervoudsvorm bestaan kan. In de enkelvoudige vorm gebruiken we immers heel andere woorden, zoals zandkorrel, waterdruppel, grassprietje – dat zijn weer iets andere dingen. ‘Het water’ en ‘het zand’ verwijzen naar grote hoeveelheden daarvan, ook al staan de woorden in enkelvoudige vorm. Zo ook met God, dat behalve een aanduiding voor de Hoogste onder hen, tevens ‘goden’ in het algemeen betekent. Ook in de Bijbel.
De interpretatie van "elohim" als "rechters") die Ali er aan geeft is volgens mij ook karakteristiek voor zevendedagsadventisten; zelf vind ik het allesbehalve "duidelijk". Iemand die b.v. sterk vóór de interpretatie van de "hemelse raad" ageerde (en "elohim" hier dus vertaalt als simpelweg "goden") was Michael Heiser (https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_S._Heiser),quote:In psalm 82 bijvoorbeeld, staat God, “temidden der goden” – waar ook weer allerlei uitleg bij wordt gegeven om de betekenis te verdraaien, die volgens mij helder is als je de tekst gewoon leest. Het staat een ieder vrij om te interpreteren hoe hij wil natuurlijk, maar als daar ‘goden’ staat dan lijkt het mij persoonlijker logischer dat er ook ‘goden’ bedoelt wordt en niet “Ja er staat wel goden, maar ze bedoelen eigenlijk mensen, want: redenen.” Ik vind het vergezocht.
Beweer je nu dat Jezus dus bedoeld werd met YHWH in t oude (hebreeuwse) testament?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 14:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het staat niet los van Yahweh. Iesus of inderdaad Iesou is een Griekse vorm van Yahshua en betekent 'Yahweh redt'. Jezus werd niet bij Zijn Griekse naam genoemd door zijn tijdsgenoten, maar bij zijn Hebreeuwse naam. Ik begrijp niet dat je dat gaat zitten ontkennen.
Nee, dat de godsnaam in de naam Jezus zit. Zoals in zoveel bijbelse namen: Jesaja, Jonatan, Johannes, etc.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:23 schreef Mijk het volgende:
[..]
Beweer je nu dat Jezus dus bedoeld werd met YHWH in t oude (hebreeuwse) testament?
Om het nog even anders te verwoorden;
Je beweert dat de joden met YHWH, Jezus bedoelden terwijl zij m ontkennen als messias, is dat wat je zegt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |