Wel mee eens. De mentale energie die besteed wordt aan een vuurwerkverbod kan je beter gebruiken voor andere issues.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:19 schreef CR7 het volgende:
Ik heb er wel weer van genoten. Besteed er tegenwoordig geen euro meer aan, maar heb met dit verbod zelfs de neiging om komende jaren even over de grenzen te gaan shoppen. Al dat gezeik van tegenwoordig van Sinterklaas tot inflatie, woningnood, suikertaks al dat gelul. Dit is iig iets wat ze vooralsnog niet in de hand lijken te hebben.
Nou ja, het lijkt me wel dat je er 'iets' van merkt als er een landelijk vuurwerkverbod is. Mensen die denken "oh, vuurwerkverbod, dus nu hoor je vast niks meer" hebben nogal rare verwachtingen ja, maar ook tijdens het COVID-vuurwerkverbod merkte je het echt wel. Natuurlijk zeker niet dat er níks was, maar wel dat er wat minder was.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:24 schreef StateOfMind het volgende:
Ik lag al om 23.30u op bed, maar ik heb hier geknal gehoord tot een uur of 3.
En hier was voor het 2e jaar op rij een totaal vuurwerk verbod.
Waar al 2 jaar niks van te merken is.
In Nijmegen idem.
Is simpelweg niet te handhaven.
Top. Hier ook.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:32 schreef Chandler het volgende:
Ook onze nacht was geweldig, al ruim voordat het donker was waren de knallen al goed te horen en om 00 ging het helemaal los! Heerlijk! Wat kan ik daar toch intens van genieten! Lekker op straat, buren de beste wensen doen en natuurlijk even een lekkere wandeling langs vuurtjes! Was weer een mooi oud en nieuw!
Hier in de omgeving amper wat gebeurd anders dan een paar fikkies (tot zover wij gezien hebben, en gelezen op de sites van lokale media).
Beste wensen mensen!
Vorig jaar horrornacht volgens oogziekenhuis (25 patienten).quote:Op maandag 1 januari 2024 10:38 schreef halfway het volgende:
Het is ook net of er doelpalen verzet worden, tijdens de jaarwisseling 2007/2008 stonden er 22 scholen in de fik, nu geen een maar ze janken 100x zo hard over de overlast en schade
Ook die livetrackers op AD en Telegraafquote:Op maandag 1 januari 2024 10:38 schreef halfway het volgende:
Het is ook net of er doelpalen verzet worden, tijdens de jaarwisseling 2007/2008 stonden er 22 scholen in de fik, nu geen een maar ze janken 100x zo hard over de overlast en schade
In ursem of all places.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:38 schreef halfway het volgende:
Een afname van 30%quote:Op maandag 1 januari 2024 10:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vorig jaar horrornacht volgens oogziekenhuis (25 patienten).
https://www.oogziekenhuis(...)letsel-door-vuurwerk
Dit jaar weer horrornacht
https://www.volkskrant.nl(...)tps://www.google.nl/
Woooooow 1 op de 1.000.000, verbieden die troep!! SCHNÈÈÈLLLL¡!!¡!¡¡!quote:Op maandag 1 januari 2024 10:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vorig jaar horrornacht volgens oogziekenhuis (25 patienten).
https://www.oogziekenhuis(...)letsel-door-vuurwerk
Dit jaar weer horrornacht
https://www.volkskrant.nl(...)tps://www.google.nl/
quote:
quote:Achttien mensen zijn tijdens de jaarwisseling naar het Oogziekenhuis in Rotterdam gebracht vanwege oogletsel door vuurwerk. (...) Volgens het ziekenhuis was het ‘wederom een horrornacht’ net als vorig jaar. Toen waren er rond dezelfde tijd zeventien mensen binnengebracht bij het Oogziekenhuis.
Een quote van de die oogarts opmde NOS Website.quote:De oogarts ziet dat de verwondingen vooral ontstaan door siervuurwerk dat bij het aansteken gelijk ontploft. "Het zijn meestal toch de omstanders. De wind heeft daarin ook een rol gespeeld."
Even nieuws uit de praktijk. Een vuurwerkverbod, heb je in 2020, 2021 en gisteravond in wat steden gezien hoe goed het werkt?quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
De vuurwerktraditie is een aflopende zaak: de steun brokkelt langzaam af. In deze figuur kun je het omslagpunt goed zien:
[ afbeelding ]
Bron
In 2016 was 42% nog voor een verbod op afsteken door particulieren. In 2022 was dat 65% en dit jaar 59% (bron). Het is daarbij goed om te beseffen dat maar 12% van de Nederlanders zelf vuurwerk afsteekt. Het gaat om een vocale minderheid die zich tegen een verbod afzet. Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de regels en dat helpt niet. Ik wist eerlijk gezegd ook niet hoe het dit jaar in mijn gemeente zat. Als er een algeheel verbod komt - en dat is een kwestie van tijd - zal de steun ongetwijfeld verder afnemen.
En de journalistiek neemt het klakkeloos over.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:53 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Een quote van de die oogarts opmde NOS Website.
Siervuurwerk dat ontploft bij het aansteken, in de ogen van omstanders. Dat slaat gewoon echt helemaal nergens op.
Met deze 'logica' word je normaal al geschrapt als acupuncturist.
En dat met die zware wind dit jaar, elk slachtoffer is er 1 teveel maar ik had ingezet op 30/35 stuks dit jaar.quote:
Herrie maken is nog altijd terreur en men geeft door herrie te maken te kennen dat men de normale mensen geen menswaardig bestaan gunt.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Woooooow 1 op de 1.000.000, verbieden die troep!! SCHNÈÈÈLLLL¡!!¡!¡¡!
Als er zo'n extreme knik in je data zit, moet dat heel goed onderbouwd worden. Durf te wedden dat dat niet het geval is. Tevens zijn dit soort enquêtes nooit een echte afspiegeling van heel Nederland.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
De vuurwerktraditie is een aflopende zaak: de steun brokkelt langzaam af. In deze figuur kun je het omslagpunt goed zien:
[ afbeelding ]
Bron
In 2016 was 42% nog voor een verbod op afsteken door particulieren. In 2022 was dat 65% en dit jaar 59% (bron). Het is daarbij goed om te beseffen dat maar 12% van de Nederlanders zelf vuurwerk afsteekt. Het gaat om een vocale minderheid die zich tegen een verbod afzet. Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de regels en dat helpt niet. Ik wist eerlijk gezegd ook niet hoe het dit jaar in mijn gemeente zat. Als er een algeheel verbod komt - en dat is een kwestie van tijd - zal de steun ongetwijfeld verder afnemen.
Zeker, dat blijkt ook uit de statistieken (zie 2020-2021). Maar het gaat niet alleen om het verbod, maar vooral om de cultuuromslag. Die gaat het verschil maken.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Even nieuws u8t de praktijk. Een vuurwerkverbod, heb je in 2020, 2021 en gisteravond in wat steden gezien hoe goed het werkt?
Het is maar net wie je het vraagt.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
[ afbeelding ]
Bron
Dat was te zien vannacht, nog nooit zoveel vuurwerk gezien.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker, dat blijkt ook uit de statistieken (zie 2020-2021). Maar het gaat niet alleen om het verbod, maar vooral om de cultuuromslag. Die gaat het verschil maken.
Ik las net op NOS het volgendequote:
Hier ook. Ouderwets gezellig, en niks noemenswaardig vernomen.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:32 schreef Chandler het volgende:
Ook onze nacht was geweldig, al ruim voordat het donker was waren de knallen al goed te horen en om 00 ging het helemaal los! Heerlijk! Wat kan ik daar toch intens van genieten! Lekker op straat, buren de beste wensen doen en natuurlijk even een lekkere wandeling langs vuurtjes! Was weer een mooi oud en nieuw!
Hier in de omgeving amper wat gebeurd anders dan een paar fikkies (tot zover wij gezien hebben, en gelezen op de sites van lokale media).
Beste wensen mensen!
Daar is de representatieve steekproef voor uitgevonden.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:58 schreef halfway het volgende:
[..]
Het is maar net wie je het vraagt.
Vrouwen steken over het Algemeen geen vuurwerk af.
Ouderen steken geen vuurwerk af
Wat is dit?quote:Op maandag 1 januari 2024 10:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Herrie maken is nog altijd terreur en men geeft door herrie te maken te kennen dat men de normale mensen geen menswaardig bestaan gunt.
Gelukkig zijn alle grote partijen tegen een algeheel verbod. Gaat nooit gebeuren gelukkig.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
[ afbeelding ]
Bron
Vergeet dat nooit maar, gaat er zeker van komen... echter... zal een groot gedeelte van de Nederlanders gewoon vuurwerk blijven kopen en afsteken ook al is het straks verboden in Nederland en niet meer te koop... we worden creatiever!quote:Op maandag 1 januari 2024 11:01 schreef CR7 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn alle grote partijen tegen een algeheel verbod. Gaat nooit gebeuren gelukkig.
Als de schade beperkt zou blijven tot mensen die hun eigen ledematen eraf knallen, dan zou deze geweldige traditie me een worst wezen.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
Het is jammer dat vuurwerk niet beperkt is tot 00:00 - 01:30
Nu heeft onze kat drie dagen onder de bank gelegen.
Hier was een totaalverbod, maar er werd flink geknald.
Sta er zelf wel dubbel in, snap dat vuurwerk afsteken leuk is, maar het levert wel veel gezeik op, met name voor dieren en natuur.
Dus?quote:Op maandag 1 januari 2024 10:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker, dat blijkt ook uit de statistieken (zie 2020-2021). Maar het gaat niet alleen om het verbod, maar vooral om de cultuuromslag. Die gaat het verschil maken.
We komen er langzaam aan achter dat het niet acceptabel is, ook al was het in een extreem jaar veel erger.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:38 schreef halfway het volgende:
Katten zijn zelf zo'n beetje de grootste plaag in onze natuur.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
Sta er zelf wel dubbel in, snap dat vuurwerk afsteken leuk is, maar het levert wel veel gezeik op, met name voor dieren en natuur.
quote:Op maandag 1 januari 2024 10:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Herrie maken is nog altijd terreur en men geeft door herrie te maken te kennen dat men de normale mensen geen menswaardig bestaan gunt.
Jij gebruikt het woordje terreur best wel los. Terreur is een kind in het bijzijn van zijn familie martelen en ophangen op het dorpsplein, omdat hij even heeft gepraat met een Nederlandse militair.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Keigaaf. Wederom een drama queen opmerking. Ben dit jaar een keer wakker geworden door vuurwerk. Het ging om een buurjongen die direct herkend werd door een buurman en meteen weg was. Geterroriseerd worden door pubertjesquote:Op maandag 1 januari 2024 09:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als een groep vrienden jou ruw wekt als je ligt te slapen of jou wakker houdt als je vermoeid bent? En dat jarenlang zonder uitzicht op een einde van die terreur.
Er is gewoon tijd voor nodig. Een duidelijk verbod gaat enigszins helpen, maar het is vooral de cultuuromslag die het verschil gaat maken. Criminaliseren en draconisch straffen zijn daar ook bij nodig. Ik zie in de appgroep van mijn oude straat regelmatig filmpjes verschijnen van jongeren die vuurwerk afsteken op een moment dat dat niet mag. Daar wordt nu niks mee gedaan terwijl dat vrij eenvoudig zou zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:03 schreef Chandler het volgende:
[..]
Vergeet dat nooit maar, gaat er zeker van komen... echter... zal een groot gedeelte van de Nederlanders gewoon vuurwerk blijven kopen en afsteken ook al is het straks verboden in Nederland en niet meer te koop... we worden creatiever!
Straks halen we geen vuurwerk in eind december maar nemen het mee als je van vakantie terug komt naar Nederland (met de auto).
Ze denken dat het minder incidenten gaat opleveren maar kan je garanderen dat de eerste jaren zonder vuurwerk het helemaal van god los gaat, inclusief heel veel meer illegaal vuurwerk!
Ok Hans. De grootste plaag voor de natuur is de mens.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Katten zijn zelf zo'n beetje de grootste plaag in onze natuur.
Het beste is er juist niet dubbel in te staan, geen vuurwerkverbod en geen kattenverbod.
'Geweldadige traditie'quote:Op maandag 1 januari 2024 11:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als de schade beperkt zou blijven tot mensen die hun eigen ledematen eraf knallen, dan zou deze geweldige traditie me een worst wezen.
Geweldige traditie. Je leest wat selectief.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Geweldadige traditie'
18 mensen naar het ziekenhuis
Incidenten vooral tussen 'jongeren' en politie, als je ziet waar het had plaatsgevonden
2 doden
Op een land van 18mln
Een dagje verkeer is interessanter tegenwoordig.
Wst klopt er niet?quote:Op maandag 1 januari 2024 10:53 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Siervuurwerk dat ontploft bij het aansteken, in de ogen van omstanders. Dat slaat gewoon echt helemaal nergens op.
Ja, ik ben zeker normaal, ik geloof namelijk niet in boze geesten en dat die fictieve figuren te verdrijven zijn met knalvuurwerk.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:05 schreef tja77 het volgende:
[..]![]()
En je ziet jezelf natuurlijk als een normaal mens, en mensen die vuurwerk afsteken zijn niet normaal?
Terreur ook echt.
Jongeren draconisch willen straffen voor het afsteken van vuurwerk wanneer dat niet 'mag'.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is gewoon tijd voor nodig. Een duidelijk verbod gaat enigszins helpen, maar het is vooral de cultuuromslag die het verschil gaat maken. Criminaliseren en draconisch straffen zijn daar ook bij nodig. Ik zie in de appgroep van mijn oude straat regelmatig filmpjes verschijnen van jongeren die vuurwerk afsteken op een moment dat dat niet mag. Daar wordt nu niks mee gedaan terwijl dat vrij eenvoudig zou zijn.
Natuurlijk heb je dan altijd nog aso's die aan eigenrichting doen.
En daar geef je precies aan waar het probleem ligt, handhaving. Er wordt buiten de tijden afgestoken en er wordt illegaal spul het land binnengereden.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is gewoon tijd voor nodig. Een duidelijk verbod gaat enigszins helpen, maar het is vooral de cultuuromslag die het verschil gaat maken. Criminaliseren en draconisch straffen zijn daar ook bij nodig. Ik zie in de appgroep van mijn oude straat regelmatig filmpjes verschijnen van jongeren die vuurwerk afsteken op een moment dat dat niet mag. Daar wordt nu niks mee gedaan terwijl dat vrij eenvoudig zou zijn.
Ook het eeuwige gezeur van honten en kattenbezitters dat vuurwerk zo slecht voor het milieu is. Voor het gemak gaan ze voorbij aan het feit dat hun wandelende schijtfabriek kilo’s vlees per jaar wegwerkt om maar niet te spreken over alle dode vogels, en de stront die ze produceren. Maar wel allemaal minderen met vlees hoor!!!quote:Op maandag 1 januari 2024 11:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Katten zijn zelf zo'n beetje de grootste plaag in onze natuur.
Het beste is er juist niet dubbel in te staan, geen vuurwerkverbod en geen kattenverbod.
Zeker. Als je alleen 'foei' zegt en niks doet, dan stoppen ze er natuurlijk niet mee.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jongeren draconisch willen straffen voor het afsteken van vuurwerk wanneer dat niet 'mag'.
Jeetje.
Echt meisje: "draconisch straffen"? Voor wat? Mensen die zonder enige terughoudendheid zwaar staatsgeweld willen toepassen omdat ze even een beetje overlast hebben. Mijn god wat triest.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Sluit me hierbij aan. Er mocht vanaf 18.00 uur vuurwerk afgestoken worden, officieel, maar het begint al dagen van tevoren met harde knallen. Waar onze hond steeds op reageert met langdurig fel blaffen. (Herder)quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
Check.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geweldige traditie. Je leest wat selectief.
Want vuurwerk steek je per definitie af om fictieve figuren te verdrijven? Ik vind het gewoon leuk om te doen samen met mijn zoon. Gelukkig ben ik niet normaal in jouw optiek.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:09 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja, ik ben zeker normaal, ik geloof namelijk niet in boze geesten en dat die fictieve figuren te verdrijven zijn met knalvuurwerk.
Ja, echt wel een eeuwenoude traditie die in de jaren 50/60 van de vorige eeuw is begonnen.quote:Op maandag 1 januari 2024 09:50 schreef de_boswachter het volgende:
Volg hier de HVLV die zich inzet voor de vuurwerk traditie:
https://hvlv.nl/over-ons/
Voor het handhaven van regels. In plaats daarvan sturen we een vredeseenheid af op demonstranten die de wet overtreden. Zullen we ook een vredeseenheid op deze jochies afsturen?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Echt meisje: "draconisch straffen"? Voor wat? Mensen die zonder enige terughoudendheid zwaar staatsgeweld willen toepassen omdat ze even een beetje overlast hebben. Mijn god wat triest.
Dat.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En daar geef je precies aan waar het probleem ligt, handhaving. Er wordt buiten de tijden afgestoken en er wordt illegaal spul het land binnengereden.
Nog illegaler maken gaat natuurlijk helpen
Waarom zouden ze moeten stoppen dan? en is enkel al het afsteken reden tot zware straffen, of?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker. Als je alleen 'foei' zegt en niks doet, dan stoppen ze er natuurlijk niet mee.
Waar het hart vol van is.quote:
Er zijn ook mensen die stellen dat het hebben van huisdieren dierenmishandeling is.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
Voor het overgrote deel van de bevolking is het dus traditie, want al een jaar of 70 zijn ze er bekend mee.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:14 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ja, echt wel een eeuwenoude traditie die in de jaren 50/60 van de vorige eeuw is begonnen.
Foei zeggen doen ze nu zelfs al niet.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker. Als je alleen 'foei' zegt en niks doet, dan stoppen ze er natuurlijk niet mee.
Je prioriteit leggen bij jeugd die wat knalletjes veroorzaken lijkt me ook niet verstandig als er elders handhavers en hulpverleners met stenen worden bekogeld.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor het handhaven van regels. In plaats daarvan sturen we een vredeseenheid af op demonstranten die de wet overtreden. Zullen we ook een vredeseenheid op deze jochies afsturen?
Dat is vooral bij jou te zien ja. Het had makkelijk gekund in de discussie, dat woordje.quote:
Zo'n beetje Hans 2.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ok Hans. De grootste plaag voor de natuur is de mens.
Dat klopt. Ik herinner me de decembermaand uit mijn jeugd als een beangstigende maand. Ik woonde in een dorp met een levendige vuurwerktraditie en als je de straat op ging, kon je elk moment een vuurpijl tegen je aangeschoten krijgen. Nooit heb ik begrepen wat daar nou zo lollig aan is, waarom dit plezier zwaarder weegt dan de ellende die wordt veroorzaakt.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is vooral bij jou te zien ja. Het had makkelijk gekund in de discussie, dat woordje.
Je realiseert je dat er ook dieren zijn die niet in huis leven? Vogels bijvoorbeeld. En alle dieren in het bos hier.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die stellen dat het hebben van huisdieren dierenmishandeling is.
Punt is: andere mensen zijn niet verantwoordelijk voor het welzijn van jouw huiskat.
Als ik aan draconisch straffen denk, dan denk ik aan moord en verkrachting, maar jij aan mensen die een papiertje op straat hebben gegooid.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor het handhaven van regels. In plaats daarvan sturen we een vredeseenheid af op demonstranten die de wet overtreden. Zullen we ook een vredeseenheid op deze jochies afsturen?
Politie houdt z’n handen er van af? Onzin, er is gewoon te weinig politie om het te handhaven.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Foei zeggen doen ze nu zelfs al niet.
Handhaving op de huidige wetten, dat zou al 95% van het huidige gezeur schelen.
Politie trekt zn handen er vanaf omdat zij zoveel mogelijk overlast willen laten zijn zodat er een hele grote samenlevingsdruk komt voor een totaalverbod. Dat ze tegen vuurwerk zijn, dat is geen geheim.
Wat ze vervolgens niet kunnen handhaven, zoals je nu al ziet.
Zo'n beetje Hans 2.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ok Hans. De grootste plaag voor de natuur is de mens.
Je denkt dat de natuur buiten oudjaar vol harmonie is? dat die vogeltjes geen 'stress' hebben?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je realiseert je dat er ook dieren zijn die niet in huis leven? Vogels bijvoorbeeld. En alle dieren in het bos hier.
Daar zijn we met z'n allen verantwoordelijk voor.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)wilde%20dieren%3A%20'14,dode%20spreeuwen%2C%20allemaal%20een%20hartstilstand'&text=Vleermuizen%20en%20eekhoorns%20die%20uit,die%20de%20weg%20kwijt%20zijn.
Geeft allemaal niks natuurlijk, hoort bij het feestje.
Als vuurwerk direct ontploft bij het aansteken (sowieso al twijfelachtig 'vuurwerk') dan is in de regel niet de omstander de pineut, maar gewoon degene die het aansteekt.quote:
Wat erg!!!!quote:Op maandag 1 januari 2024 11:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je realiseert je dat er ook dieren zijn die niet in huis leven? Vogels bijvoorbeeld. En alle dieren in het bos hier.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)wilde%20dieren%3A%20'14,dode%20spreeuwen%2C%20allemaal%20een%20hartstilstand'&text=Vleermuizen%20en%20eekhoorns%20die%20uit,die%20de%20weg%20kwijt%20zijn.
https://www.volkskrant.nl(...)0%20miljoen%20vogels.quote:Katten doden in Nederland jaarlijks 17 tot 200 miljoen vogels
Blijf vooral volhouden dat een verbod gaat helpen. Zelfs bij een (verkoop)verbod in NL weten mensen wel de wegen naar België en Duitsland te vinden waar verkoop eind december altijd legaal zal blijven. En elke auto controleren bij de grens is natuurlijk geen doen. Daarbij hebben velen de voorraad voor volgend jaar al klaar liggen of weten het hele jaar door wel waar ze (zwaar)illegaal vuurwerk kunnen krijgen. Ik kan nu al niet wachten tot volgend jaar.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een kleine groep zal inderdaad op de koop toenemen dat ze crimineel gedrag vertonen. Aanwezigheid in de tokkiebuurten zal alvast een hoop schelen, net als het opvolgen van meldingen van buurtbewoners en adequaat straffen.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:30 schreef CR7 het volgende:
[..]
Blijf vooral volhouden dat een verbod gaat helpen. Zelfs bij een (verkoop)verbod in NL weten mensen wel de wegen naar België en Duitsland te vinden waar verkoop eind december altijd legaal zal blijven. En elke auto controleren bij de grens is natuurlijk geen doen. Daarbij hebben velen de voorraad voor volgend jaar al klaar liggen of weten het hele jaar door wel waar ze (zwaar)illegaal vuurwerk kunnen krijgen. Ik kan nu al niet wachten tot volgend jaar.
Zouden jullie je honden dan ook alleen in bepaalde wijken willen uitlaten, in plaats van het hele jaar overal voor de deur?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Sluit me hierbij aan. Er mocht vanaf 18.00 uur vuurwerk afgestoken worden, officieel, maar het begint al dagen van tevoren met harde knallen. Waar onze hond steeds op reageert met langdurig fel blaffen. (Herder)
We hebben hem gisterenavond afgeleid met een groot bot. Toen uiteindelijk om 12 uur het echte werk begon, was hij daar zo aan gewend.
Dus, ik heb ook liever helemaal niks overdag, maar alleen van 0.00 tot 2.00 uur.
Maar dan ook goed handhaven overdag en de dagen ervoor. Het is echt zielig voor de dieren.
Overigens zou ik het ook niet erg vinden als vuurwerk op centrale plekken in de wijken wordt afgesteekt, i.p.v. voor de deur.
Dat denk ik niet. Ken genoeg normale mensen die met een verbod ook afsteken en die gaan hun buren niet verlinken maar gunnen elkaar die ene keer in het jaar wat lol.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een kleine groep zal inderdaad op de koop toenemen dat ze crimineel gedrag vertonen. Aanwezigheid in de tokkiebuurten zal alvast een hoop schelen, net als het opvolgen van meldingen van buurtbewoners en adequaat straffen.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn aanwijzingen dat het hebben van een duidelijke, strenge regel alleen al verschil maakt.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:38 schreef Cupfighter het volgende:
Verbod helpt geen reet zonder handhaving
En jij te naief….quote:Op maandag 1 januari 2024 11:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je bent te dom voor deze discussie.
quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
https://www.ifaw.org/nl/j(...)20hierin%20een%20rol.quote:Jaarlijks worden er alleen al in Nederland maar liefst 18 miljoen vogels gedood door katten. Daarbij is het overgrote deel toe te schrijven aan de wilde kat, maar ook de +/- 3 miljoen huiskatten in ons land spelen hierin een rol.
Ik denk dat de vogeltjes blij waren dat jouw kat veilig onder de bank lag.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ah het gaat om het 'ontploffen' en niet zo zeer vuurwerk wat te vroeg afgaat. Kan ik als niet vuurwerk afsteken niet beoordelen, klinkt zeker raarquote:Op maandag 1 januari 2024 11:30 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Als vuurwerk direct ontploft bij het aansteken (sowieso al twijfelachtig 'vuurwerk') dan is in de regel niet de omstander de pineut, maar gewoon degene die het aansteekt.
Tenzij een omstander er ook letterlijk bovenhangt, maar dat is geen omstander, maar gewoon iemand die meedoet met vuurwerk aansteken. Dan had ie sowieso ook een bril moeten opzetten.
Er zijn vast genoeg gruwelijke verhalen over vuurwerk, maar vertel ze dan eerlijk, dit is gewoon lariekoek. Dat is nogal vermoeiend van zo'n oogarts.
Reken maar dat die mensen ook buren hebben die eronder lijden. En als het werkelijk zulke nette mensen zijn als jij zegt, dan houden ze zich aan de regels.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Ken genoeg normale mensen die met een verbod ook afsteken en die gaan hun buren niet verlinken maar gunnen elkaar die ene keer in het jaar wat lol.
Normale mensen die geen rotzooi trappen of vuurwerk naar dieren gooien, of hulpverleners lastigvallen. We zijn niet allemaal zo van de regeltjes.
Er zijn helaas veel nare tokkies die vinden dat regels niet voor hen gelden en dat anderen de overlast die zij geven met hun asociale gedrag maar moeten tolereren. Helaas komen ze er bijna altijd mee weg.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Reken maar dat die mensen ook buren hebben die eronder lijden. En als het werkelijk zulke nette mensen zijn als jij zegt, dan houden ze zich aan de regels.
De mensen die echt willen hou je niet tegen, en zeker de raddraaiers niet die deze situatie ideaal vinden om rotzooi te trappenquote:Op maandag 1 januari 2024 11:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Er zijn aanwijzingen dat het hebben van een duidelijke, strenge regel alleen al verschil maakt.
Er is ook vaak een wezenlijk verschil tussen wat er gebeurde en wat er gezegd wordt dat gebeurde. Een vuurwerkafsteker zal ook niet snel toegeven dat het vuurwerk dat hij afstak illegaal vuurwerk was, daarmee zou hij een strafbaar feit plegen. Beter zeg je dat het legaal was en dat je alles volgens de regeltjes deed. Of zou jij eerlijk opbiechten dat je eigenlijk de wet overtrad?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah het gaat om het 'ontploffen' en niet zo zeer vuurwerk wat te vroeg afgaat. Kan ik als niet vuurwerk afsteken niet beoordelen, klinkt zeker raar
Dat het vaak omstanders zijn die gewond raken is toch wel bekend, ik dacht dat dit altijd op 50% zat. En zo raar is dat eigenlijk niet aangezien er altijd meer mensen kijken dan afsteken
Ik heb zelf bij een van de tokkiebuurten van Amsterdam gewoond waar elk jaar een vreugdevuur wordt afgestoken. Daar is wel wat gedoe over, maar dat gaat over het algemeen best goed. De tokkies maken een vuur en politie en brandweer houden toezicht. Er worden afspraken gemaakt over hoe hoog de stapel mag zijn. Bij een onveilige situatie grijpt de burgemeester in. Het is een traditie geworden dat buurtbewoners hun kerstboom op de stapel gooien. Omstanders waarderen de traditie.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:45 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Er zijn helaas veel nare tokkies die vinden dat regels niet voor hen gelden en dat anderen de overlast die zij geven met hun asociale gedrag maar moeten tolereren. Helaas komen ze er bijna altijd mee weg.
Tokkies zijn er helaas overal, ook in een villawijk, maar in tokkiebuurten natuurlijk meer.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb zelf bij een van de tokkiebuurten van Amsterdam gewoond waar elk jaar een vreugdevuur wordt afgestoken. Daar is wel wat gedoe over, maar dat gaat over het algemeen best goed. De tokkies maken een vuur en politie en brandweer houden toezicht. Er worden afspraken gemaakt over hoe hoog de stapel mag zijn. Bij een onveilige situatie grijpt de burgemeester in. Het is een traditie geworden dat buurtbewoners hun kerstboom op de stapel gooien. Omstanders waarderen de traditie.
Dat iemand kiest voor een snel leugentje geloof ik ook wel. Ik neem aan dat niet bijhouden wordt hoeveel mensen door legaal en illegaal vuurwerk gewond raken dus wat maakt dat voor hier uit?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:47 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er is ook vaak een wezenlijk verschil tussen wat er gebeurde en wat er gezegd wordt dat gebeurde. Een vuurwerkafsteker zal ook niet snel toegeven dat het vuurwerk dat hij afstak illegaal vuurwerk was, daarmee zou hij een strafbaar feit plegen. Beter zeg je dat het legaal was en dat je alles volgens de regeltjes deed. Of zou jij eerlijk opbiechten dat je eigenlijk de wet overtrad?
Beetje denigrerend, vind je ook niet?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Echt meisje: "draconisch straffen"? Voor wat? Mensen die zonder enige terughoudendheid zwaar staatsgeweld willen toepassen omdat ze even een beetje overlast hebben. Mijn god wat triest.
Als het om vuurwerk en nieuwjaar gaat zijn er daar gewoon veel te veel van, dus een verbod zou prima zijn. Nederland is ook één van de weinige landen (als niet het enige?) waar dit soort idioterie genormaliseerd is.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:06 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind een vuurwerkverbod nog steeds een enorm zwaktebod om een probleem dat vooral veroorzaakt wordt door iq-loze tokkies aan te pakken.
Honderden ordehandhavers en dienstverleners die gewond raken door een paar uren van wetteloosheid afdoen als een "beetje overlast" ?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Honderden tuurlijk johquote:Op maandag 1 januari 2024 12:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Honderden ordehandhavers en dienstverleners die gewond raken door een paar uren van wetteloosheid afdoen als een "beetje overlast" ?
Dat is pas triest.
Gewoon de noodtoestand uitroepen voor deze nachtelijke uren en vervolgens royaal tuig oppakken en afvoeren naar locaties zo ver mogelijk buiten de bewoonde wereld. Alles heeeel zorgvuldig afwerken met individuele juridische procedures zodat het wel even duurt.
Dan moet je wat gaan doen aan je trauma en niet anderen het slachtoffer laten worden van jouw angst en verbodsdrang.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik herinner me de decembermaand uit mijn jeugd als een beangstigende maand. Ik woonde in een dorp met een levendige vuurwerktraditie en als je de straat op ging, kon je elk moment een vuurpijl tegen je aangeschoten krijgen. Nooit heb ik begrepen wat daar nou zo lollig aan is, waarom dit plezier zwaarder weegt dan de ellende die wordt veroorzaakt.
Nu is het tij aan het keren en dat doet me goed, al is het elk jaar weer verdrietig om te lezen over de verwondingen, de schade en de stress van mens en dier.
Bij een totaalverbod moet je juist gaan handhaven. Met welk volk dan?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Politie houdt z’n handen er van af? Onzin, er is gewoon te weinig politie om het te handhaven.
En als er een totaalverbod is, kan dat ook niet gehandhaafd worden.
Dus maak je maar geen zorgen dat je straks geen vuurwerk meer kan afsteken. Dan doe je het maar illegaal, wat nu al heel veel gebeurd in de grote steden met een totaalverbod op vuurwerk.
Het had zo gebeurd kúnnen zijn, dus genoeg reden om verontwaardigd te doen.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is vooral bij jou te zien ja. Het had makkelijk gekund in de discussie, dat woordje.
quote:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-heftige-incidentenquote:Zeker tientallen agenten gewond tijdens jaarwisseling
Zeker tientallen agenten zijn gewond geraakt tijdens de jaarwisseling, meldt de politie op basis van eerste voorlopige cijfers maandagochtend. "Volstrekt onacceptabel", aldus Peije de Meij, landelijk coördinator jaarwisseling bij de politie.
De Meij spreekt van een drukke nacht met heftige incidenten. De politie was vrijwel door het hele land druk met vernielingen, brandstichtingen, opstootjes en begeleiding van hulpverleners.
De politievakbonden willen op korte termijn rond de tafel om na te denken hoe het geweld tegen hulpverleners rond de jaarwisseling gestopt kan worden. "We moeten nu al gaan nadenken hoe hiermee om te gaan en niet wachten tot bijvoorbeeld eind dit jaar", zegt Ramon Meijerink, bestuurslid van politievakbond ACP.
Het is maandagochtend nog te vroeg om een algeheel beeld van de afgelopen nieuwjaarsnacht te schetsen, zegt Meijerink. "Maar je ziet, ook dit jaar weer, dat politie en brandweer bekogeld is met zwaar vuurwerk. Alsof sommige mensen niet willen begrijpen dat je van hulpverleners af moet blijven."
Tientallen. Staat in het persbericht. Door heel het landquote:
Een paar terug overtrad de gemiddelde Nederlander nog 2 regels per dag. Ook jij moet dus bijna zeker draconisch gestraft worden van haar.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Beetje denigrerend, vind je ook niet?
Dat wordt dus wel bijgehouden, en daardoor krijgt het letsel toegedaan door legaal vuurwerk een te hoog percentage toegewezen. Nu hoor je dus vaak, de helft van de vuurwerkslachtoffers was toe te wijden aan legaal vuurwerk, terwijl dat in feite veel lager is.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat iemand kiest voor een snel leugentje geloof ik ook wel. Ik neem aan dat niet bijhouden wordt hoeveel mensen door legaal en illegaal vuurwerk gewond raken dus wat maakt dat voor hier uit?
Staat er trouwens een straf op het afsteken van illegaal vuurwerk tijdens het legale tijdstip? Vast ergens officieel, alleen is er wel eens iemand ook echt gepakt?
Bij de aankoop van illegaal vuurwerk? Want dit is natuurlijk niet gedaan met legaal consumentenvuurwerk.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:21 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Al die tegenstanders van en totaalverbod en mensen die vuurwerk afsteken moeten dan misschien bij aankoop maar een extra beedrag aftikken voor de kosten voortkomend uit het afsteken van vuurwerk: vernielingen, gewonden, doden, inzet van politie en overige hulpverleners.
Maakt niet uit, het zegt vooral wat over jou, dat je een dergelijke denigrerende opmerking meent te moeten maken om jezelf er beter op te zetten. Geeft niet, hoor, het is lastig als je het met alleen argumenten niet af kunt.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een paar terug overtrad de gemiddelde Nederlander nog 2 regels per dag. Ook jij moet dus bijna zeker draconisch gestraft worden van haar.
Maar dat is vast minder erg dan het woord meisje.
Zijn geen honderden. 'Duidelijke keuzes', hou op hoor met je ambtenarentaaltje.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)n-heftige-incidenten
Helaas ook dit jaar weer veel geweld tegen hulpverleners. Inderdaad volstrekt onacceptabel en noopt tot duidelijke keuzes en maatregelen.
Je hebt het hier over andere zaken dan vuurwerk afsteken.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Honderden ordehandhavers en dienstverleners die gewond raken door een paar uren van wetteloosheid afdoen als een "beetje overlast" ?
Dat is pas triest.
Gewoon de noodtoestand uitroepen voor deze nachtelijke uren en vervolgens royaal tuig oppakken en afvoeren naar locaties zo ver mogelijk buiten de bewoonde wereld. Alles heeeel zorgvuldig afwerken met individuele juridische procedures zodat het wel even duurt.
Bij de aankoop van vuurwerk in Nederland moet dan ook maar meegenomen worden dat er zoveel illegaal vuurwerk tussen zit. Wordt de bijdrage wat hoger.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Bij de aankoop van illegaal vuurwerk? Want dit is natuurlijk niet gedaan met legaal consumentenvuurwerk.
De overlast en de slachtoffers worden voornamelijk veroorzaakt door vuurwerk dat al lang verboden is. Een totaalverbod gaat daar op de korte termijn helemaal niets aan veranderen.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:21 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Al die tegenstanders van en totaalverbod en mensen die vuurwerk afsteken moeten dan misschien bij aankoop maar een extra beedrag aftikken voor de kosten voortkomend uit het afsteken van vuurwerk: vernielingen, gewonden, doden, inzet van politie en overige hulpverleners.
Ja, en wat als het bushokje wordt gesloopt dmv illegaal vuurwerk? Of door een mafketel die er een steen tegeaan tieft?quote:Op maandag 1 januari 2024 12:21 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Er is al zoiets als een staatsvervoeding en heet 'belasting toegevoegde waarde'.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:21 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Ik denk wel dat de normale man/vrouw die wat potjes en pijlen afsteekt inderdaad niet naar het buitenland zou rijden ervoor. Maar juist de jeugd die bushokjes opblaast en de 30-jarige tokkie die zijn buurt opschrikt elke keer met dikke mortieren waardoor in de wijk de ramen staan te klapperen in het kozijn, wel zouden gaan en dezelfde rommel zouden halen.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:21 schreef Drekkoning het volgende:
Een verbod helpt in ieder geval om het uit de normaal-sfeer te halen. Alleen voordat je daarvan effect gaat zien ben je heel wat jaartjes verder. Lange adem...
Wel gaat een verbod helpen met slachtoffers. Groot deel is slachtoffer van legaal consumentenvuurwerk. Lang niet iedereen gaat naar Duitsland/Belgie bij een verbod, de meesten gaan zich er waarschijnlijk bij neerleggen.
Er zit geen illegaal vuurwerk tussen het vuurwerk dat je hier kan kopen.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij de aankoop van vuurwerk in Nederland moet dan ook maar meegenomen worden dat er zoveel illegaal vuurwerk tussen zit. Wordt de bijdrage wat hoger.
Maar die doen dat nu ook al toch? Die blazen dat echt niet op met legaal vuurwerk.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk wel dat de normale man/vrouw die wat potjes en pijlen afsteekt inderdaad niet naar het buitenland zou rijden ervoor. Maar juist de jeugd die bushokjes opblaast en de 30-jarige tokkie die zijn buurt opschrikt elke keer met dikke mortieren waardoor in de wijk de ramen staan te klapperen in het kozijn, wel zouden gaan en dezelfde rommel zouden halen.
Het zegt vooral wat over jou dat je al hele lappen tekst gewijd hebt aan het verdedigen van een gewelddadig persoon.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maakt niet uit, het zegt vooral wat over jou, dat je een dergelijke denigrerende opmerking meent te moeten maken om jezelf er beter op te zetten. Geeft niet, hoor, het is lastig als je het met alleen argumenten niet af kunt.
Ja die halen hun zooi al uit het buitenland, die mortieren en cobra's komen niet van de Intratuin.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:28 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar die doen dat nu ook al toch? Die blazen dat echt niet op met legaal vuurwerk.
Waar is dat onderzoek gehouden dan? Bij de woke deugneusjes in Amsterdam? In elke geval niet in de provincie.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
[ afbeelding ]
Bron
In je huis zit staal verwerkt. Vuurwapens worden ook gemaakt van staal. Tijd voor een extra belasting voor jou want jij bent verantwoordelijk voor al het vuurwapengeweld in Nederland.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij de aankoop van vuurwerk in Nederland moet dan ook maar meegenomen worden dat er zoveel illegaal vuurwerk tussen zit. Wordt de bijdrage wat hoger.
Precies dat. Dat was in de jaren 90 met de strijkers al zo en nu weer. Tegen de tijd dat de politie er is zijn de bommengooiers allang verdwenen. Want mortieren , cobra's en nitraten schaar ik niet onder vuurwerk.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De overlast en de slachtoffers worden voornamelijk veroorzaakt door vuurwerk dat al lang verboden is. Een totaalverbod gaat daar op de korte termijn helemaal niets aan veranderen.
Als je dit soort excessen aan wilt pakken moeten er vele vele miljoenen euro's extra naar handhaving, dat is de enige manier.
Kan je niet lezen? Landelijk representatief onderzoek van I&O Research. Schijnbaar kan je je heel moeilijk inleven dat niet iedereen zo enthousiast wordt van vuurwerk, iedereen die iets anders vind dan ik is een woke deugneus!quote:Op maandag 1 januari 2024 12:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Waar is dat onderzoek gehouden dan? Bij de woke deugneusjes in Amsterdam? In elke geval niet in de provincie.
Jawel hoor, in grote getale. Vanaf waar ik woon wel in elk geval.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk wel dat de normale man/vrouw die wat potjes en pijlen afsteekt inderdaad niet naar het buitenland zou rijden ervoor. Maar juist de jeugd die bushokjes opblaast en de 30-jarige tokkie die zijn buurt opschrikt elke keer met dikke mortieren waardoor in de wijk de ramen staan te klapperen in het kozijn, wel zouden gaan en dezelfde rommel zouden halen.
Mooie is dat elke brand en gesloopt bushokje nu door vuurwerk komt.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:21 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Herrie maken stimuleren is zeker wel normaal? Het soort figuren als jou zou men uit de ouderlijke macht moeten zetten.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:13 schreef tja77 het volgende:
[..]
Want vuurwerk steek je per definitie af om fictieve figuren te verdrijven? Ik vind het gewoon leuk om te doen samen met mijn zoon. Gelukkig ben ik niet normaal in jouw optiek.
Ja, dat vuurwerk moet en zal weg.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:40 schreef CR7 het volgende:
[..]
Mooie is dat elke brand en gesloopt bushokje nu door vuurwerk komt.
Binnen 10-20 km van de grens? Misschien wel. Anders ben je denk ik weer je eigen omgeving aan het projecteren op de gehele bevolking.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:39 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Jawel hoor, in grote getale. Vanaf waar ik woon wel in elk geval.
Wie gaf opdracht voor het onderzoek? Als ik zie wat hier de lucht in gaat is het niet representatief.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Kan je niet lezen? Landelijk representatief onderzoek van I&O Research. Schijnbaar kan je je heel moeilijk inleven dat niet iedereen zo enthousiast wordt van vuurwerk, iedereen die iets anders vind dan ik is een woke deugneus!
Ja, dat inderdaad. Als al die bommen verdwijnen verdwijnt er ook meer overlast.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:39 schreef Hexagon het volgende:
Wat mij betreft richten ze zich echt op illegale meuk.
Lijkt me nou echt iets voor de EU om de verkoop van die rommel overal illegaal te maken. Dan wordt het voor tokkies wel een stuk moeilijker.
Dat alcohol moeten ze ook echt eens aanpakken.quote:De drie brandwondencentra in Nederland hebben ondanks de vele incidenten "een vrij rustige nacht" achter de rug. Ziekenhuizen hadden het vannacht wel druk, maar dan vooral met mensen die te veel alcohol hadden gedronken.
Legaal vuurwerk zijn tegenwoordig cakes, boxen, fonteinen en grondbloemen voor zover ik kan zien.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:40 schreef CR7 het volgende:
[..]
Mooie is dat elke brand en gesloopt bushokje nu door vuurwerk komt.
Nee hoor, ik zit er zeker 60 kilometer vanaf. En zelfs vanuit Friesland kachelen ze nog naar Duitsland toe. De A7 bij Nieuweschans is over het algemeen de rustigste snelweg van Nederland, behalve de laatste dagen van december.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Binnen 10-20 km van de grens? Misschien wel. Anders ben je denk ik weer je eigen omgeving aan het projecteren op de gehele bevolking.
Oh wees niet bang, dat gaat geheid nog komen.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:45 schreef Haags het volgende:
[..]
Dat alcohol moeten ze ook echt eens aanpakken.
Zelf met anekdotisch bewijs komen, statistieken niet begrijpen of de legitimiteit ervan in twijfel trekken, je discussiepartner onderuithalen, oneigenlijke vergelijkingen maken - dat zijn de methodieken van de vocale minderheid die tegenstander is van een vuurwerkverbod. Het zijn laatste stuiptrekkingen en juist daarom wordt het gesprek erover venijniger.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Kan je niet lezen? Landelijk representatief onderzoek van I&O Research. Schijnbaar kan je je heel moeilijk inleven dat niet iedereen zo enthousiast wordt van vuurwerk, iedereen die iets anders vind dan ik is een woke deugneus!
Tja, we hebben ook een cultuur waarin de politie niet hard mag optreden, want dat is dan zogenaamd 'politiegeweld'.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zijn geen honderden. 'Duidelijke keuzes', hou op hoor met je ambtenarentaaltje.
En ga eens handhaven. Dat zou al een hoop schelen.
Iedere keer weer die kansloze verbodsstuip van de magnieters, triest. Alsof dat wat effect heeft zonder handhaving
Misschien kun je ook gewoon eens klikken op de link? Dan hoef ik je niet voor te kauwen wat je ook gewoon kan lezen met je eigen ogen? Opdrachtgever is een onafhankelijk journalistiek bureau.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:43 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Wie gaf opdracht voor het onderzoek? Als ik zie wat hier de lucht in gaat is het niet representatief.
Schijnbaar kun je je heel moeilijk inleven dat niet iedereen enthousiast wordt van een vuurwerkverbod.
En dat je er niet van houdt is prima, maar JIJ vindt het niet leuk dus moet het verboden worden. DAT is waarom ik echt kots op die woke deugneusjes. Alles moet maar verboden worden.
Het wachten is op een verbod op een echte kerstboom. En dat gaat ongetwijfeld het volgend paradepaardje worden.
Ligt eraan. Als vorig jaar er extreem veel slachtoffers waren hoeft dit jaar niet laag te zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:42 schreef Red_85 het volgende:
Nos: 'oogziekenhuizen hebben 'horrornacht''
Wat was het? 30% minder dan vorig jaar? Van 25 naar 18..
Laat staan, ieder qua dit is 1 te veel. Alleen dit overdrijven, hallo zeg.
En over 'kwaliteit' van de gevallen. 18 gevallen van kapot gebrandde ogen lijkt me heviger dan 50 gevallen van lichte schade.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ligt eraan. Als vorig jaar er extreem veel slachtoffers waren hoeft dit jaar niet laag te zijn.
Commentaar op teksten vanuit de ziekenhuizen graag dan wel voorzien van de cijfers over meerdere jaren.
quote:Op maandag 1 januari 2024 12:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het zegt vooral wat over jou dat je al hele lappen tekst gewijd hebt aan het verdedigen van een gewelddadig persoon.
Volgens mij heb je ook niet veel kaas gegeten van het woord representatief of statistiek. De mensen in je omgeving zijn maar een heeeel klein deel van de bevolking. Als je weer iemand zou vragen zou die zeggen dat eigenlijk iedereen in zijn omgeving wel tegen geheel verbod op vuurwerk is.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:48 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nee hoor, ik zit er zeker 60 kilometer vanaf. En zelfs vanuit Friesland kachelen ze nog naar Duitsland toe. De A7 bij Nieuweschans is over het algemeen de rustigste snelweg van Nederland, behalve de laatste dagen van december.
Maar waarom is mijn omgeving niet representatief dan? In mijn omgeving wonen ook mensen en die denken er duidelijk anders over dan jij.
Ik had dat beeld van 30% minder dan vorig jaar allang ontkracht (zie mijn bericht van 10:52 uur). Zulke berichten worden alleen niet gelezen, waarschijnlijk omdat ze niet stroken met de eigen wensgedachte.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ligt eraan. Als vorig jaar er extreem veel slachtoffers waren hoeft dit jaar niet laag te zijn.
Commentaar op teksten vanuit de ziekenhuizen graag dan wel voorzien van de cijfers over meerdere jaren.
Kun jij nou echt niet gewoon een discussie voeren zonder op de persoon te spelen. Ik heb daar echt helemaal geen zin in. Je mag het ontzettend oneens zijn met me, maar doe dat op een gewone, respectvolle manier. Anders reageer ik niet meer.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Whut?
Omdat de politie niet kan handhaven op illegaal spul, moet het maar betaald worden door mensen die wel het legale spul willen halen?
Denk eens na, je bent echt niet goed bij je hoofd.
quote:Op maandag 1 januari 2024 12:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Herrie maken stimuleren is zeker wel normaal? Het soort figuren als jou zou men uit de ouderlijke macht moeten zetten.
Dat ben ik op zich met je eens eens. Ik vind het ook niet per se een heel goede oplossing, maar als men geen verbod wil op het afsteken van legaal vuurwerk op de afgesproken momenten, zul je op zoek moeten naar andere manieren waarop je de uitwassen tegen kunt gaan en niet iedereen mee moet betalen aan de belachelijk hoge schadeposten die we ieder jaar hebben.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er zit geen illegaal vuurwerk tussen het vuurwerk dat je hier kan kopen.
Wat je nu voorstelt is een soort schade-tax.
Die raakt mensen die zich juist wel aan de regels houden en geen schade veroorzaken.
Terwijl de mensen die wel schade veroorzaken juist niet mee hoeven te betalen aan die schade-tax.
Dan kunnen we ook wel die schade-tax op oliebollen doen. Want tussen het oliebollen eten door wordt illegaal vuurwerk afgestoken.
Welke zin zou ik willen krijgen?quote:Op maandag 1 januari 2024 12:31 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jep, deze user verliest door haar woede alle realiteitszin uit het oog om toch maar haar zin te krijgen.
Alles wijst erop dat het een relatief rustige jaarwisseling was. Alleen de lokale Gazastroken in sommige steden waren een puinhoop, maar daar gaat een vuurwerkverbod weinig aan veranderen.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:45 schreef Haags het volgende:
[..]
Dat alcohol moeten ze ook echt eens aanpakken.
Dit heeft echt niets te maken met woke, de Nederlandse vuurwerkcultuur is simpelweg belachelijk. Minderjarigen die strijkers achter verkeersborden leggen, vuilnisbakken opblazen of het de richting van hulpverleners gooien is waanzin. Siervuurwerk kun je wellicht nog een argument voor maken, maar dat (illegale) knalvuurwerk voegt niets toe.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben er niet bang voor, ik vind het vooral triest dat er ook in dit topic wer van the usual suspects uiteraard weer van alles op de persoon moet worden gespeeld. Op een normale manier discussieren blijkt echt onmogelijk. Jammer.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In je huis zit staal verwerkt. Vuurwapens worden ook gemaakt van staal. Tijd voor een extra belasting voor jou want jij bent verantwoordelijk voor al het vuurwapengeweld in Nederland.
Als dit het niveau van je "argumenten" is snap ik dat je zo bang voor denigrerende opmerkingen bent.
Inderdaad, had net zoiets als gepost. Denk dat echt weinig mensen probleem hebben met siervuurwerk. Weerstand van een deel van de bevolking komt echt door die harde knallen en hoe er met dat zware vuurwerk wordt omgegaan (vernielingen, bange mensen/dieren etc.).quote:Op maandag 1 januari 2024 12:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit heeft echt niets te maken met woke, de Nederlandse vuurwerkcultuur is simpelweg belachelijk. Minderjarigen die strijkers achter verkeersborden leggen, vuilnisbakken opblazen of het de richting van hulpverleners gooien is waanzin. Siervuurwerk kun je wellicht nog een argument voor maken, maar dat (illegale) knalvuurwerk voegt niets toe.
Europees heb je cat 1 tm 4quote:Op maandag 1 januari 2024 12:39 schreef Hexagon het volgende:
Wat mij betreft richten ze zich echt op illegale meuk.
Lijkt me nou echt iets voor de EU om de verkoop van die rommel overal illegaal te maken. Dan wordt het voor tokkies wel een stuk moeilijker.
Maar dat gebeurt juist met vuurwerk dat al verboden is.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:57 schreef Momo het volgende:
Ik denk dat heel veel mensen anders zouden denken over zaken als een vuurwerkverbod als die harde knallen (al dagen van te voren en dan doel ik niet op rotjes van de Intratuin) en vernielingen, bekogelen van mens en dier een heel stuk minder zijn.
Inderdaad. Als het beperkt blijft tot de nu al vastgestelde tijden en het betreft voornamelijk siervuurwerk en wat lichtere knallen, vind ik het persoonlijk echt veel minder erg.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Inderdaad, had net zoiets als gepost. Denk dat echt weinig mensen probleem hebben met siervuurwerk. Weerstand van een deel van de bevolking komt echt door die harde knallen en hoe er met dat zware vuurwerk wordt omgegaan (vernielingen, bange mensen/dieren etc.).
Ik pretendeer geen gelijk te hebben. Ik heb wel een mening. Zoals velen.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:03 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je gelijk, maar dat wil je niet echt lukken.
Al voor het verbod op knalvuurwerk, was het Nederlandse knalvuurwerk daartoe ook niet in staat. Astronauten en kanonslagen waren bij lange na niet krachtig genoeg om ook maar iets op te blazen. Maar door het geroep van overlast, bommen, explosies e.d. is dat relatief zachte en veilige knalvuurwerk nu dus verboden. Met andere woorden, de jeugd die persé knalvuurwerk af wil steken, is aangewezen op het hardere spul.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:02 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt juist met vuurwerk dat al verboden is.
Ik zelf al een jaar of 25 geen vuurwerk meer afgestoken, vind dat zonde van mijn geld.
Maar ik begreep dat anno nu alleen cakes, boxen, fonteintjes en grondbloemen zijn toegestaan.
Stuk voor stuk siervuurwerk waar je niks mee op kunt kunt blazen of vernielen.
Is dat principe ook van toepassing op ongezond eten, motoren, roken, alcohol, vechtsporten, etc? Of is een van de pijlers onder de Nederlandse samenleving ook dat we elkaar wat gunnen, ook wel solidariteit genoemd? Je slaat met dit soort argumenten een weg in die je echt niet moet willen inslaan.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat ben ik op zich met je eens eens. Ik vind het ook niet per se een heel goede oplossing, maar als men geen verbod wil op het afsteken van legaal vuurwerk op de afgesproken momenten, zul je op zoek moeten naar andere manieren waarop je de uitwassen tegen kunt gaan en niet iedereen mee moet betalen aan de belachelijk hoge schadeposten die we ieder jaar hebben.
En die kun je (als je dit soort uitspraken doet) beter lekker voor jezelf houden.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik pretendeer geen gelijk te hebben. Ik heb wel een mening. Zoals velen.
quote:Op maandag 1 januari 2024 12:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heel verassend dat de alsmaar groeiende groep boomers in Nederland voor een vuurwerk verbod is.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:35 schreef Momo het volgende:
[..]
En wat gaat een vuurwerkverbod precies oplossen aan problematiek rond zaken die al illegaal zijn? Dan moet je al richting een EU-breed verkoopverbod.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Inderdaad. Als het beperkt blijft tot de nu al vastgestelde tijden en het betreft voornamelijk siervuurwerk en wat lichtere knallen, vind ik het persoonlijk echt veel minder erg.
Dan wordt er hier gedaan alsof het vooral vervelende jongetjes zijn di met illegaal vuurwerk aan de slag gaan, maar er zijn echt hele volksstammen die in het buitenland zwaar vuurwerk gaan halen. En dat zijn gewoon volwassen mensen. Houd het nou bij het vuurwerk dat hier in Nederland wordt verkocht, steek het af tussen 18-2 uur en doe het voorzichtig en dan heb je een vuurwerktraditie die veel mensen kunnen begrijpen.
Zoals ik al zeg, vind ik het ook niet per se een hele goede oplossing. Maar dat er iets moet gebeuren, lijkt me duidelijk? Of vinden we echt dat dit gewoon allemaal moet kunnen?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is dat principe ook van toepassing op ongezond eten, motoren, roken, alcohol, vechtsporten, etc? Of is een van de pijlers onder de Nederlandse samenleving ook dat we elkaar wat gunnen, ook wel solidariteit genoemd? Je slaat met dit soort argumenten een weg in die je echt niet moet willen inslaan.
Precies dat. Ik heb me gisteravond kapot zitten ergeren aan de Aleppo taferelen hier in de buurt. Maar ik gun andere mensen hun avondje. Het is eenmaal per jaar, kom op zeg.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:09 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Heel verassend dat de alsmaar groeiende groep boomers in Nederland voor een vuurwerk verbod is.![]()
99,9% van de tijd gaat het wel goed en is het gewoon gezellig. Ik heb ook weinig met vuurwerk, maar gun iedereen wel zijn lolletje die ene avond in het jaar.
Gingen verstand en logica maar samen met die volksstammen die je noemt..quote:Op maandag 1 januari 2024 13:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Inderdaad. Als het beperkt blijft tot de nu al vastgestelde tijden en het betreft voornamelijk siervuurwerk en wat lichtere knallen, vind ik het persoonlijk echt veel minder erg.
Dan wordt er hier gedaan alsof het vooral vervelende jongetjes zijn di met illegaal vuurwerk aan de slag gaan, maar er zijn echt hele volksstammen die in het buitenland zwaar vuurwerk gaan halen. En dat zijn gewoon volwassen mensen. Houd het nou bij het vuurwerk dat hier in Nederland wordt verkocht, steek het af tussen 18-2 uur en doe het voorzichtig en dan heb je een vuurwerktraditie die veel mensen kunnen begrijpen.
0,01% van de NLse bevolking zijn toch heel veel mensen.....quote:Op maandag 1 januari 2024 13:07 schreef Zoddie het volgende:
Al dat geklaag op internet maar in werkelijkheid heeft 99.99% van de mensen gewoon een leuke oud en nieuw gehad en genoten van het vuurwerk.
Waarom? Iedereen mag hier zijn mening geven, volgens mij. Er wordt hier nogal eens geroepen over vrijheid van meningsuiting, en dan bepaal jij dat ik mijn mening voor me moet houden? Zo werkt het niet, he.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
En die kun je (als je dit soort uitspraken doet) beter lekker voor jezelf houden.
[..]
En dit is precies hoe je ineffectief kutbeleid krijgt: Ik heb hier een oplossing die helemaal geen oplossing is en als jij daar tegen bent dan ben je dus voor het probleem.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoals ik al zeg, vind ik het ook niet per se een hele goede oplossing. Maar dat er iets moet gebeuren, lijkt me duidelijk? Of vinden we echt dat dit gewoon allemaal moet kunnen?
M'n halve straat moet draconisch aangepakt worden. Welk ander woord dan gewelddadig past daarbij?quote:Op maandag 1 januari 2024 12:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gewelddadig persoon! Lastig, argumenten.
Ach ik neem je in bescherming, je zegt een beetje rare dingen. Blijf lekker je mening verkondigen als je dat zo graag doet maar je zet jezelf wel neer als een zuur huisvrouwtje.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom? Iedereen mag hier zijn mening geven, volgens mij. Er wordt hier nogal eens geroepen over vrijheid van meningsuiting, en dan bepaal jij dat ik mijn mening voor me moet houden? Zo werkt het niet, he.
Nou, 59% van de Nederlandse inwoners is voor een vuurwerkverbod en hebben dus niet kunnen genieten, wegens een gebrekkige handhaving.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:07 schreef Zoddie het volgende:
Al dat geklaag op internet maar in werkelijkheid heeft 99.99% van de mensen gewoon een leuke oud en nieuw gehad en genoten van het vuurwerk.
"Draconisch" betekent "uiterst streng" en niet "gewelddadig".quote:Op maandag 1 januari 2024 13:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
M'n halve straat moet draconisch aangepakt worden. Welk ander woord dan gewelddadig past daarbij?
Misschien is dat wel waar we heen moeten.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En wat gaat een vuurwerkverbod precies oplossen aan problematiek rond zaken die al illegaal zijn? Dan moet je al richting een EU-breed verkoopverbod.
ik snap ook de ophef niet. Het is 1x per jaar en als je daar hele volksstammen tevreden mee kan houden dan is dat een acceptabel offer.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Precies dat. Ik heb me gisteravond kapot zitten ergeren aan de Aleppo taferelen hier in de buurt. Maar ik gun andere mensen hun avondje. Het is eenmaal per jaar, kom op zeg.
Die doorgeslagen verbodscultuur in dit land.
Hoe dan wel?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dit is precies hoe je ineffectief kutbeleid krijgt: Ik heb hier een oplossing die helemaal geen oplossing is en als jij daar tegen bent dan ben je dus voor het probleem.
Ik dacht dat we daar juist wat van af wilden in Nederland.
minder dingen als overlast kwalificeren omdat het maar 1x per jaar is helpt daarbij al veel.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien is dat wel waar we heen moeten.
Ik pretendeer niet dat ik de oplossing heb, ik brainstorm wat. Ik vind namelijk de overlast zoals die er nu is, niet acceptabel.
Hoe denk jij dat we hiermee om zouden kunnen gaan om de overlast in alle opzichten te verminderen?
Je houdt 12% van de bevolking ermee tevreden. Bovendien is de meerderheid al langere tijd voor een verbod.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik snap ook de ophef niet. Het is 1x per jaar en als je daar hele volksstammen tevreden mee kan houden dan is dat een acceptabel offer.
Dat weet je niet, als je voor een verbod bent, wil dat niet zeggen dat je zonder dat verbod niet kunt genieten.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:15 schreef torentje het volgende:
[..]
Nou, 59% van de Nederlandse inwoners is voor een vuurwerkverbod en hebben dus niet kunnen genieten, wegens een gebrekkige handhaving.
Ben je bijna klaar? Over zuur gesproken...quote:Op maandag 1 januari 2024 13:14 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ach ik neem je in bescherming, je zegt een beetje rare dingen. Blijf lekker je mening verkondigen als je dat zo graag doet maar je zet jezelf wel neer als een zuur huisvrouwtje.
Realistisch gezien? Niet. En ik vind dat ook geen probleem. Het is een dag in het jaar, voor mij een kwestie van leven en laten leven.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien is dat wel waar we heen moeten.
Ik pretendeer niet dat ik de oplossing heb, ik brainstorm wat. Ik vind namelijk de overlast zoals die er nu is, niet acceptabel.
Hoe denk jij dat we hiermee om zouden kunnen gaan om de overlast in alle opzichten te verminderen?
12% zijn echt heul heul heul veel mensen... en de andere mensen vinden het blijkbaar prima, anders kwamen die wel in opstand.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je houdt 12% van de bevolking ermee tevreden. Bovendien is de meerderheid al langere tijd voor een verbod.
Hij kan het beter bij het repareren van ogen houden inderdaad.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:53 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Wat zou jij overlast vinden?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
minder dingen als overlast kwalificeren omdat het maar 1x per jaar is helpt daarbij al veel.
Ik was nog maar net begonnen eigenlijkquote:Op maandag 1 januari 2024 13:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ben je bijna klaar? Over zuur gesproken...
dat verschilt per situatie. Als ik de natuur bekijk of als ik oud-en-nieuw vier zijn verschillende situaties waarin ik verschillende dingen als overlast kwalicifeer.quote:
Exact, hoort bij brood en spelen. Niet verbieden dus.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik snap ook de ophef niet. Het is 1x per jaar en als je daar hele volksstammen tevreden mee kan houden dan is dat een acceptabel offer.
Lokale verboden werken niet, dat is duidelijk. Nationaal verbod tijdens corona vind ik een lastige om mee te vergelijken, omdat dat in alle opzichten een heel rare periode was.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Realistisch gezien? Niet. En ik vind dat ook geen probleem. Het is een dag in het jaar, voor mij een kwestie van leven en laten leven.
Je moet dit of EU-breed verbieden of je blijft dit houden. Die lokale verboden werken immers ook heel goed, en tijdens Corona zagen we wat een nationaal verbod doet.
Dat sowieso. Maar ik denk ook dat we wel kunnen stellen dat gewonden en opzettelijk veroorzaakte schade gewoon overlast zijn. Dat moet je al maatschappij niet willlen, oudjaar hoeft geen uitbarsting van geweld te zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat verschilt per situatie. Als ik de natuur bekijk of als ik oud-en-nieuw vier zijn verschillende situaties waarin ik verschillende dingen als overlast kwalicifeer.
Al zou vuurwerk overlast geven, wat dan nog?quote:
Het is een natuurwet op Fok dat mensen die lopen te klagen over de toon altijd een enorme plaat voor de kop hebben. Jij bewijst dat hier wederom. Je komt op voor iemand met geweldsfantasieën en wrijft mensen met wat cat1 sterretjes en knalerwten aan dat ze verantwoordelijk voor de cobra's en kapotte bushokjes zijn. En dan denk je zelf dat je normale argumenten hebt. Sterker nog: de ander die het niet met je eens is kan niet normaal doen!quote:Op maandag 1 januari 2024 12:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben er niet bang voor, ik vind het vooral triest dat er ook in dit topic wer van the usual suspects uiteraard weer van alles op de persoon moet worden gespeeld. Op een normale manier discussieren blijkt echt onmogelijk. Jammer.
de schade is acceptabel en het leven is nu eenmaal risicovol.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Exact, hoort bij brood en spelen. Niet verbieden dus.
Jij vindt niet dat er objectieve overlast te benoemen is? Zoals vernielingen? Mensen aanvallen met vuurwerk?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat verschilt per situatie. Als ik de natuur bekijk of als ik oud-en-nieuw vier zijn verschillende situaties waarin ik verschillende dingen als overlast kwalicifeer.
Siervuurwerk dat opblaast en omstanders raakt. Jep, zeer plausibel, absoluut niets aan verdraaid.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:23 schreef Alpha0 het volgende:
Oogziekenhuis: 'Ouderwetse horrornacht'
Bizar. Tot mijn verbazing bijna allemaal siervuurwerk. Als je er even over nadenkt wel logisch maar toch. De helft toekijkende omstanders, ook schokkend. Ik blijf rond de jaarwisseling dus altijd binnen en zet geen voet buiten de deur, dit soort nieuws sterkt mij daar in.
Afgelopen jaren werd veel onschuldige vuurwerk verboden wat er in Nederland werd verkocht of aangepast zoals de levensgevaarlijke Astronaut. Om mensen die constant aan het zeuren zijn tegemoet te komen. Dus zon reactie is nogal plaatsen komt nogal raar over.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Houd het nou bij het vuurwerk dat hier in Nederland wordt verkocht, steek het af tussen 18-2 uur en doe het voorzichtig en dan heb je een vuurwerktraditie die veel mensen kunnen begrijpen.
Newsflash: die mensen komen al in verzet. Ze zitten hier ook, alleen doet de 12% de vingers in de oren.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
12% zijn echt heul heul heul veel mensen... en de andere mensen vinden het blijkbaar prima, anders kwamen die wel in opstand.
Ze moeten gaan werken, de horror zeg.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:23 schreef Alpha0 het volgende:
Bizar. Tot mijn verbazing bijna allemaal siervuurwerk. Als je er even over nadenkt wel logisch maar toch. De helft toekijkende omstanders, ook schokkend. Ik blijf rond de jaarwisseling dus altijd binnen en zet geen voet buiten de deur, dit soort nieuws sterkt mij daar in.
En hoe voer je dat in de praktijk uit? Een uiterst streng gesprek? Een strenge blik?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
"Draconisch" betekent "uiterst streng" en niet "gewelddadig".
En toch ben ik altijd benieuwd naar de exacte situaties bij al dit soort incidenten. Waren het allemaal gewoon normale potten, die je gewoon legaal in Nederland koopt en die je gewoon netjes op een stevige ondergrond zet, eventueel met wat dingen er omheen om te voorkomen dat ze omvallen, en waarbij je gelijk na het aansteken even een kort sprintje trekt om afstand te nemen?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:23 schreef Alpha0 het volgende:
dan is het het hele jaar door elk uur dus overlast in NL?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar ik denk ook dat we wel kunnen stellen dat gewonden en opzettelijk veroorzaakte schade gewoon overlast zijn. Dat moet je al maatschappij niet willlen, oudjaar hoeft geen uitbarsting van geweld te zijn.
Klachten over katten onder het bed en harde knallen neem ik wat dat betreft een stuk minder serieus, dat valt bij mij onder leven en laten leven.
Ze komen beschaafd in opstand, o.a. door het appelleren aan gezond verstand.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
12% zijn echt heul heul heul veel mensen... en de andere mensen vinden het blijkbaar prima, anders kwamen die wel in opstand.
Dat verbaast me dus totaal niet want siervuurwerk spuit, schiet weg, ontploft in de lucht etc. Knalvuurwerk ligt normaal gesproken op de grond en daar heb je als omstander in principe weinig van te duchten. Bij siervuurwerk kun je vanaf veilige afstand nog in je oog geraakt worden als een pot omvalt bijvoorbeeld.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:23 schreef Alpha0 het volgende:
ik vind bv het scheuren van bezorgdiensten in mijn hofje overlast, of gevaarlijk rijgedrag overlast. Ik kijk ernaar en ga weer verder... minder zeiken over overlast geeft zoveel meer rust....quote:Op maandag 1 januari 2024 13:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Al zou vuurwerk overlast geven, wat dan nog?
Er zijn zoveel dingen die overlast geven en die gewoon geaccepteerd zijn en daarbij vaker dan 1 keer per jaar voorkomen.
Je verwijt mij wat je zelf doet door een andere betekenis te geven aan een woord.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En hoe voer je dat in de praktijk uit? Een uiterst streng gesprek? Een strenge blik?
Verschuil je toch niet zo laf achter woordenspelletjes.
Ik probeer met argumenten over mijn mening te posten. Daar kun je het ontzettend niet mee eens zijn, en dan hoor ik graag je argumenten. Zoals @trein2000 doet, bijvoorbeeld. Ik zeg bovendien niet dat een ander niet normaal kan doen, behalve als deze het nodig vindt om op de persoon te spelen. Zoals een aantal mensen iedere keer weer doet.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is een natuurwet op Fok dat mensen die lopen te klagen over de toon altijd een enorme plaat voor de kop hebben. Jij bewijst dat hier wederom. Je komt op voor iemand met geweldsfantasieën en wrijft mensen met wat cat1 sterretjes en knalerwten aan dat ze verantwoordelijk voor de cobra's en kapotte bushokjes zijn. En dan denk je zelf dat je normale argumenten hebt. Sterker nog: de ander die het niet met je eens is kan niet normaal doen!
In de woorden van onze premier. Doe lekker zelf normaal. sjongejonge
hoe is dat verzet dan? Toetsenbord verzet?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Newsflash: die mensen komen al in verzet. Ze zitten hier ook, alleen doet de 12% de vingers in de oren.
Juist astronauten zijn relatief veilig en superleuk. Als ik mijn kinderen rotjes geef geef ik ze dan ook astronauten.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:24 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Afgelopen jaren werd veel onschuldige vuurwerk verboden wat er in Nederland werd verkocht of aangepast zoals de levensgevaarlijke Astronaut. Om mensen die constant aan het zeuren zijn tegemoet te komen. Dus zon reactie is nogal plaatsen komt nogal raar over.
Ja, er lopen bergen debielen rond met vuurwerk. Maar in Nederland zijn we ook koning in het niks gunnen van een ander om het maar even een paar dagjes met positieve zin er doorheen te trekken. Van de 97% van de gevallen dat het goed gaat, blazen we al te graag de ander 3% op om een bepaalde zin door te drukken. Op deze manier is Sinterklaas als feest ook al verziekt.
En ze hebben er vuurwerkbrillen voor uitgevonden.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat verbaast me dus totaal niet want siervuurwerk spuit, schiet weg, ontploft in de lucht etc. Knalvuurwerk ligt normaal gesproken op de grond en daar heb je als omstander in principe weinig van te duchten. Bij siervuurwerk kun je vanaf veilige afstand nog in je oog geraakt worden als een pot omvalt bijvoorbeeld.
Vroeg me ook al af hoe het kan dat (legaal?) siervuurwerk sneller afgaat dan verwacht. Zit toch geen schietlont op of zo.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:25 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En toch ben ik altijd benieuwd naar de exacte situaties bij al dit soort incidenten. Waren het allemaal gewoon normale potten, die je gewoon legaal in Nederland koopt en die je gewoon netjes op een stevige ondergrond zet, eventueel met wat dingen er omheen om te voorkomen dat ze omvallen, en waarbij je gelijk na het aansteken even een kort sprintje trekt om afstand te nemen?
Wat een waanzinnig idee dat je gevaarlijk gedrag moet accepteren om een ander wat te gunnen. Of gun jij het Thomas de G. om drank en drugs te gebruiken en vervolgens 250 km/uur te rijden?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vind bv het scheuren van bezorgdiensten in mijn hofje overlast, of gevaarlijk rijgedrag overlast. Ik kijk ernaar en ga weer verder... minder zeiken over overlast geeft zoveel meer rust....
Dit jaar was er ook een verbod op potten die om zouden kunnen vallen. De budgetcakes zeg maar. Potten die hoger zijn dan dat ze breed zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat verbaast me dus totaal niet want siervuurwerk spuit, schiet weg, ontploft in de lucht etc. Knalvuurwerk ligt normaal gesproken op de grond en daar heb je als omstander in principe weinig van te duchten. Bij siervuurwerk kun je vanaf veilige afstand nog in je oog geraakt worden als een pot omvalt bijvoorbeeld.
En toch probeerde ze Astronauten te verbieden. Ze zijn toch aangepast tegenwoordig ? Ik weet niet steek al 16 jaar geen vuurwerk meer af.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Juist astronauten zijn relatief veilig en superleuk. Als ik mijn kinderen rotjes geef geef ik ze dan ook astronauten.
Onder andere. Dat mensen de A10 niet illegaal bezetten, wil niet zeggen dat ze het maar oké vinden. Da's de zoveelste drogreden in dit topic.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoe is dat verzet dan? Toetsenbord verzet?
De reden waarom ik, als tussenoplossing, juist voor het verbieden van vuurpijlen ben en niet van knalvuurwerk.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus je wilt autorijden in zijn geheel verbieden?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een waanzinnig idee dat je gevaarlijk gedrag moet accepteren om een ander wat te gunnen. Of gun jij het Thomas de G. om drank en drugs te gebruiken en vervolgens 250 km/uur te rijden?
Even de geschiedenis van het woord die je ook bij je woordenboek definitie kan vinden.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je verwijt mij wat je zelf doet door een andere betekenis te geven aan een woord.
En het is zeer opvallend dat je ondanks je gegoogle nog niet de moeite hebt genomen om te zeggen dat je het helemaal niet gewelddadig bedoelde.quote:Draconisch, draakachtig, al te gestreng. Naar Draco (600 v.C.), den eersten wetgever der oude Atheners, die op elk, zelfs het geringste misdrijf de doodstraf gesteld had; waarom Demades de redenaar zeide, dat zijne wetten met bloed geschreven waren. Opmerklijk, of toevallig, dat die onverbidlijk strenge wetgever juist Draco (d.i. draak) heette. Draconische strafbepaling, wet, d.i. meedoogelooze straf of wet.
Stroman.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:32 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dus je wilt autorijden in zijn geheel verbieden?
Nou dan weet ik niet wat ik hier in de straat heb zien gebeuren. Al vanaf het middaguur heb ik lopen zeuren over ‘roombeek’ en ‘Aleppo’ en dat ging zeker niet alleen maar omhoog.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:30 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dit jaar was er ook een verbod op potten die om zouden kunnen vallen. De budgetcakes zeg maar. Potten die hoger zijn dan dat ze breed zijn.
Vuurpijlen zijn dus al verboden, net als romeinse kaarsen, single shots en knalvuurwerk. En wat brengen al die verboden nu eigenlijk?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
De reden waarom ik, als tussenoplossing, juist voor het verbieden van vuurpijlen ben en niet van knalvuurwerk.
Maar dat is al verboden, omdat het bovenmatig gevaarzettend is. Net als gevaarlijk vuurwerk al verboden is. We praten over een restrisico. Kun je nog van mening over verschillen of dat aanvaardbaar is natuurlijk. Maar de vergelijking met de alchomobilist slaat de plank mis.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een waanzinnig idee dat je gevaarlijk gedrag moet accepteren om een ander wat te gunnen. Of gun jij het Thomas de G. om drank en drugs te gebruiken en vervolgens 250 km/uur te rijden?
Je kunt al het vuurwerk zo gebruiken dat het gevaarlijk wordt. Als mensen een pot op de kant of schuin zetten dan gaat het dus niet omhoog. Maar dat is niet de schuld van het vuurwerk. En ja, dan lost een verbod niet veel op.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou dan weet ik niet wat ik hier in de straat heb zien gebeuren. Al vanaf het middaguur heb ik lopen zeuren over ‘roombeek’ en ‘Aleppo’ en dat ging zeker niet alleen maar omhoog.
Ik snap alleen niet zo goed waarom dat meteen maar weer verboden moet worden. Mensen vinden het leuk. Twee, drie dagen in het jaar. Laat lekker gaan.
Dat is het volgende probleem met een verbod. Je treft er de goedwillende burgers mee. De cobraterroristen gaan gewoon door hoor.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:43 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Maar die zijn al verboden
Als je voor een vuurwerkverbod bent, lijkt het mij, dat dan zelfs één enkele te harde knal teveel is voor die mensen.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat weet je niet, als je voor een verbod bent, wil dat niet zeggen dat je zonder dat verbod niet kunt genieten.
En dat zorgt voor frictie.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is het volgende probleem met een verbod. Je treft er de goedwillende burgers mee. De cobraterroristen gaan gewoon door hoor.
Aanname.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je voor een vuurwerkverbod bent, lijkt het mij, dat dan zelfs één enkele te harde knal teveel is voor die mensen.
Dat tuig durven ze niet aan te pakken, dan liever de gewone mensen verbieden een sier vuurwerkpakket af te steken.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:43 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Dat moet een flinke biem geweest zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:50 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]
Hele straat naar de kloten.
Hopen dat die eikel daar nog heel lang voor mag betalen.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:50 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]
Politie, brandweer en zorgmedewerkers zijn dan maar even een paar dagen per jaar de klos, maar dat moeten ze maar over hebben voor een paar verveelde huisvaders die hun kansloze traditie niet willen opgeven.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is het volgende probleem met een verbod. Je treft er de goedwillende burgers mee. De cobraterroristen gaan gewoon door hoor.
Je geeft geen argumenten. Je spuit een mening en geeft geen enkele onderbouwing.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik probeer met argumenten over mijn mening te posten. Daar kun je het ontzettend niet mee eens zijn, en dan hoor ik graag je argumenten. Zoals @:trein2000 doet, bijvoorbeeld. Ik zeg bovendien niet dat een ander niet normaal kan doen, behalve als deze het nodig vindt om op de persoon te spelen. Zoals een aantal mensen iedere keer weer doet.
quote:Op maandag 1 januari 2024 12:21 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Dit draadje als voorbeeld.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ach ja, want bekogelen, aanvallen en wat eens meer zij is nog niet verboden?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:54 schreef Kreator het volgende:
[..]
Politie, brandweer en zorgmedewerkers zijn dan maar even een paar dagen per jaar de klos, maar dat moeten ze maar over hebben voor een paar verveelde huisvaders die hun kansloze traditie niet willen opgeven.
Zo kun je alles wel kapotredeneren. Goedwillende burgers die af en toe tien km te hard rijden zijn ook slachtoffer van randdebielen die 230 rijden op de a12, maar dar gaan we ook niet legaliseren.
Dom gelul. Als je een keer coke snuift ben je ook niet direct verantwoordelijk voor honderd miljard doden in mexico, maar je draagt wel bij aan de ellende door de supplychain in stand te houden.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je geeft geen argumenten. Je spuit een mening en geeft geen enkele onderbouwing.
[..]
[..]
Dit draadje als voorbeeld.
Wijs mij maar eens aan waar je hier ook maar 1 argument hebt gegeven.
Ik kan je hier wel aanwijzen waar je wat mij betreft er een walgelijke persoonlijke aanval op nahoud tegen miljoenen Nederlanders. Mensen die om 12 uur een potje afsteken maak jij mede verantwoordelijk voor bewuste geweldpleging en vernieling. Ik heb al een paar jaar geen vuurwerk meer gekocht, maar mijn buurman wel en ik lees hier dat zijn gedrag doden en vernieling heeft aangebracht. Dat is best een aantijging zonder enig bewijs voor je claim.
In je tweede post zijn legale vuurwerkkopers opeens verantwoordelijk gemaakt voor mensen die wel de grens over zijn gegaan. Ik mag hopen dat ik niet hoef uit te leggen hoe hufterig dat is?Jij
Denk flinke Mortier shell wat fout ging.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:50 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]
Maar dat is altijd al verboden en gevaarlijk geweest, normaal vuurwerk niet en is amper gevaarlijk.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:54 schreef Kreator het volgende:
[..]
Politie, brandweer en zorgmedewerkers zijn dan maar even een paar dagen per jaar de klos, maar dat moeten ze maar over hebben voor een paar verveelde huisvaders die hun kansloze traditie niet willen opgeven.
Zo kun je alles wel kapotredeneren. Goedwillende burgers die af en toe tien km te hard rijden zijn ook slachtoffer van randdebielen die 230 rijden op de a12, maar dar gaan we ook niet legaliseren.
Reageer je ook nog ff op post #82 uit dit topic?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:57 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dom geluk. Als je een keer coke snuift ben je ook niet direct verantwoordelijk voor honderd miljard doden in mexico, maar je draagt wel bij aan de ellende door de supplychain in stand te houden.
Zeker met de harde wind van vannacht.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat een debiel. Hopelijk komen ze er achter wie het was.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:58 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Denk flinke Mortier shell wat fout ging.
Politie had het over een lanceer buis.
Er zit een soort ‘wij nette mensen’ vs ‘zij vuurwerktokkies’ in verwerkt die inderdaad niet zo chic is.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je geeft geen argumenten. Je spuit een mening en geeft geen enkele onderbouwing.
[..]
[..]
Ik kan je hier wel aanwijzen waar je wat mij betreft er een walgelijke persoonlijke aanval op nahoud tegen miljoenen Nederlanders. Mensen die om 12 uur een potje afsteken maak jij mede verantwoordelijk voor bewuste geweldpleging en vernieling. Ik heb al een paar jaar geen vuurwerk meer gekocht, maar mijn buurman wel en ik lees hier dat zijn gedrag doden en vernieling heeft aangebracht. Dat is best een aantijging zonder enig bewijs voor je claim.
In je tweede post zijn legale vuurwerkkopers opeens verantwoordelijk gemaakt voor mensen die wel de grens over zijn gegaan. Ik mag hopen dat ik niet hoef uit te leggen hoe hufterig dat is?
Das ook het hele punt met die vuurwerk discussie. Het vuurwerk dat voor de meeste overlast zorgt is al verboden in Nederland en toch blijven ze janken over een vuurwerk verbod wat niks zal helpen.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:43 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Dat klopt ook wel. Vuurwerk is al decennia een product voor domme mensen in achterstandswijken.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Er zit een soort ‘wij nette mensen’ vs ‘zij vuurwerktokkies’ in verwerkt die inderdaad niet zo chic is.
We hebben het gisteren gezien in de republiek Amsterdam inderdaad.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:00 schreef descon het volgende:
[..]
Das ook het hele punt met die vuurwerk discussie. Het vuurwerk dat voor de meeste overlast zorgt is al verboden in Nederland en toch blijven ze janken over een vuurwerk verbod wat niks zal helpen.
Ze kunnen die moeite beter stoppen in de opsporing van illegaal vuurwerk ipv janken voor de buhne. Het is het bekende riedeltje van handhaven wat ze niet kunnen en daarom maar regels bedenken die het bederven voor de mensen die zich wel gedragen.
Daarnaast eens wat minder lief zijn voor mensen die zich misdragen, verbaas me altijd hoe erg mensen zich kunnen misdragen richting politie en er mee weg komen.
Dom gelul. De enige reden dat er ellende in die supplychain zit komt door de mensen die zo graag alles willen verbieden. Boerenkool boeren schieten niet op elkaar in Nederland. Telers van wiet wel.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:57 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dom gelul. Als je een keer coke snuift ben je ook niet direct verantwoordelijk voor honderd miljard doden in mexico, maar je draagt wel bij aan de ellende door de supplychain in stand te houden.
Waarom zien we dit soort ellende dan voornamelijk op en rond oudjaarsavond? Dat een minderheid het verpest is duidelijk, maar daar wil je toch ook niet mee geassocieerd worden, me dunkt.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:00 schreef descon het volgende:
[..]
Das ook het hele punt met die vuurwerk discussie. Het vuurwerk dat voor de meeste overlast zorgt is al verboden in Nederland en toch blijven ze janken over een vuurwerk verbod wat niks zal helpen.
Ze kunnen die moeite beter stoppen in de opsporing van illegaal vuurwerk ipv janken voor de buhne. Het is het bekende riedeltje van handhaven wat ze niet kunnen en daarom maar regels bedenken die het bederven voor de mensen die zich wel gedragen.
Daarnaast eens wat minder lief zijn voor mensen die zich misdragen, verbaas me altijd hoe erg mensen zich kunnen misdragen richting politie en er mee weg komen.
Ik ben liever een domme achterstandswijker dan een arrogante betweter.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel. Vuurwerk is al decennia een product voor domme mensen in achterstandswijken.
Omdat het een wrange vorm van traditie is. Net als dat Ajax-Feyenoord altijd uit de hand loopt. Gewoon een selffulfilling prophecy.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
Waarom zien we dit soort ellende dan voornamelijk op en rond oudjaarsavond? Dat een minderheid het verpest is duidelijk, maar daar wil je toch ook niet mee geassocieerd worden, me dunkt.
Nee, maar dat illegaal vuurwerk is al illegaal.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit heeft echt niets te maken met woke, de Nederlandse vuurwerkcultuur is simpelweg belachelijk. Minderjarigen die strijkers achter verkeersborden leggen, vuilnisbakken opblazen of het de richting van hulpverleners gooien is waanzin. Siervuurwerk kun je wellicht nog een argument voor maken, maar dat (illegale) knalvuurwerk voegt niets toe.
Nee hoor. Kijk maar eens naar voetbal wedstrijden, en huizen waar ontploffingen zijn, ramkraken etc.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
Waarom zien we dit soort ellende dan voornamelijk op en rond oudjaarsavond? Dat een minderheid het verpest is duidelijk, maar daar wil je toch ook niet mee geassocieerd worden, me dunkt.
Maar dat is dus precies het probleem. Want die rommel is al illegaal. Dan kom je op het punt handhaving, wat haast schier onmogelijk is. Wat een andere user al zei: die bommen moeten gewoon in heel Europa verboden worden, dan wordt dat een stuk minder.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:57 schreef Momo het volgende:
Ik denk dat heel veel mensen anders zouden denken over zaken als een vuurwerkverbod als die harde knallen (al dagen van te voren en dan doel ik niet op rotjes van de Intratuin) en vernielingen, bekogelen van mens en dier een heel stuk minder zijn.
quote:Op maandag 1 januari 2024 13:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Onder andere. Dat mensen de A10 niet illegaal bezetten, wil niet zeggen dat ze het maar oké vinden. Da's de zoveelste drogreden in dit topic.
Lol, pot ketelquote:Op maandag 1 januari 2024 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Uitleg: persoonlijk is niet op miljoenen mensen, dat is een schelden en sneren tegen een individu. Ik zeg niet dat al die mensen verantwoordelijk zijn voor alle vernielingen en geweldpleging, maar dat door het in stand houden van de mogelijkheid om legaal vuurwerk af te steken het ook moelijker is om illegaal vuurwerk te pakken. Dus om het legaal mogelijk te houden, zou je een drgelijke maatregel kunnen overwegen. Een waarvan ik al diverse malen heb gezegd dat ik ook niet denk dat dat nou per se de juiste oplossing is. Maar IK VIND dat er wel een te grote overlast is en dat daar iets aan gedaan zou moeten worden. Ik lees heel graag wat jij dan zou willen zien dat er gedaan wordt aan vernielingen en geweldpleging.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[..]
[..]
In je tweede post zijn legale vuurwerkkopers opeens verantwoordelijk gemaakt voor mensen die wel de grens over zijn gegaan. Ik mag hopen dat ik niet hoef uit te leggen hoe hufterig dat is?
Ik denk dat dat percentage vele malen lager ligt. Of heb je die 99,99% uit een onderzoek?quote:Op maandag 1 januari 2024 13:07 schreef Zoddie het volgende:
Zo is het van mijn kant helemaal niet bedoeld. Het heeft niets met nette mensen vs tokkies te maken, maar meer met gebruikers vs niet-gebruikers, zonder waardeoordeel.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Er zit een soort ‘wij nette mensen’ vs ‘zij vuurwerktokkies’ in verwerkt die inderdaad niet zo chic is.
Vooral als ik kijk wat er de lucht in ging toen ik jong was.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:09 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Heel verassend dat de alsmaar groeiende groep boomers in Nederland voor een vuurwerk verbod is.![]()
Maar je schuift wel even illegale gebruikers en mensen die zich aan de geldende regels houden op een hoop. Dat is toch niet dezelfde groep? Of moeten we de kogels voor de politie ook duurder gaan maken omdat er ook kogels gebruikt worden bij liquidaties en woningovervallen?quote:Op maandag 1 januari 2024 14:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo is het van mijn kant helemaal niet bedoeld. Het heeft niets met nette mensen vs tokkies te maken, maar meer met gebruikers vs niet-gebruikers, zonder waardeoordeel.
Dat Nederland asocialer en individualistischer wordt is een feit. Verboden gaan daar echter niks aan veranderen. Zo denkt ik trouwens ook overs hufters die altijd het eerst vooraan staan om te schreeuwen voor een verbod. Men heeft geen enkel inlevingsvermogen meer en zoekt gelijk de confrontatie.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het een wrange vorm van traditie is. Net als dat Ajax-Feyenoord altijd uit de hand loopt. Gewoon een selffulfilling prophecy.
Waarom worden er in Polen en Spanje niet massaal hulpverleners bekogeld en auto's in brand gestoken?quote:Op maandag 1 januari 2024 14:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Maar dat is dus precies het probleem. Want die rommel is al illegaal. Dan kom je op het punt handhaving, wat haast schier onmogelijk is. Wat een andere user al zei: die bommen moeten gewoon in heel Europa verboden worden, dan wordt dat een stuk minder.
Waar in het nieuwsbericht de politie spreekt over explosieven en niet over vuurwerk. Kortom, illegale troep.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:50 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]
Die vergelijking vind ik nog verder gezocht dan mijn niet heel geweldige mogelijke oplossingquote:Op maandag 1 januari 2024 14:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar je schuift wel even illegale gebruikers en mensen die zich aan de geldende regels houden op een hoop. Dat is toch niet dezelfde groep? Of moeten we de kogels voor de politie ook duurder gaan maken omdat er ook kogels gebruikt worden bij liquidaties en woningovervallen?
Nou woon ik tegenover een nieuwbouwwijk met voornamelijk vrijstaande huizen en behoorlijke auto's , dat kan ik met de beste wil van de wereld geen achterstandswijk noemen. Maar er wordt toch vuurwerk afgestoken. Weliswaar siervuurwerk, maar toch. En veel ook.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel. Vuurwerk is al decennia een product voor domme mensen in achterstandswijken.
Moment waarbij veel mensen samen komen, partij drank er in. Das zonder vuurwerk al een goede mix voor ellende.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat asocialer weet ik niet, vroeger was er ook gewoon overlast en gedoe.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:14 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dat Nederland asocialer en individualistischer wordt is een feit. Verboden gaan daar echter niks aan veranderen. Zo denkt ik trouwens ook overs hufters die altijd het eerst vooraan staan om te schreeuwen voor een verbod. Men heeft geen enkel inlevingsvermogen meer en zoekt gelijk de confrontatie.
Bruls, het mestzwijntje die alles wil verbieden omdat hij gefrustreerd is dat hij zijn eigen pik niet kan zien zonder spiegel erbij.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:06 schreef RipCity het volgende:
Hubert bruls:
Hij wil daarom ook het bezit van vuurwerk kunnen verbieden. „Als je het bij je hebt, ben je al in overtreding. Dat is duidelijk. Nu moeten we wachten tot iemand het voor de ogen van handhavers afsteekt. Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Dat vind ik niet uitlegbaar.”
De burgemeester noemt de onrustige jaarwisselingen een ’Nederlandse ziekte’. „De totale absurditeit dat mensen denken dat ze vuurwerk naar hulpverleners kunnen gooien, dat ze het normaal vinden om de heg van de buren in de fik te steken en mensen schrik aan te jagen met harde knallen. En dat met een dwaas beroep op traditie.”
Het is toch echt precies hetzelfde. Namelijk mensen die legaal van een product gebruik maken laten betalen omdat anderen met een gelijksoortig product illegale dingen doen. Ik stel voor dat de de belasting op keukenmessen ook meteen verhogen.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die vergelijking vind ik nog verder gezocht dan mijn niet heel geweldige mogelijke oplossing
Ik snap wel wat je bedoelt, en ik vind dat zelf ook niet heel sterk, maar nogmaals: wat dan wel? Want ik vind dit niet bepaald acceptabel, en met mij nog heel veel meer mensen. En dan heb ik het dus met name over de zaken als vernielingen, geweldpleging, en gewonden en erger. Is het echt normaal om dat maar als acceptabele nevenschade te zien?
Omdat de politie daar die lui veel en veel harder aanpakt. Die hufters hier weten dat en daasrom misdragen ze zich. En gelijk alle Nederlanders op een hoop gooien vind ik echt onzin.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:16 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Waarom worden er in Polen en Spanje niet massaal hulpverleners bekogeld en auto's in brand gestoken?
Het is een gedragsprobleem, geen vuurwerkprobleem. De Nederlander kan er gewoon niet mee omgaan.
Ik woon in een heel klein dorpje die vrijwel geheel uit vrijstaande woningen en tweekapper bestaat, het gemiddelde inkomen hier ligt hoog, allemaal hoog opgeleide mensen en zo.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:19 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nou woon ik tegenover een nieuwbouwwijk met voornamelijk vrijstaande huizen en behoorlijke auto's , dat kan ik met de beste wil van de wereld geen achterstandswijk noemen. Maar er wordt toch vuurwerk afgestoken. Weliswaar siervuurwerk, maar toch. En veel ook.
Als ik wil gaan rellen en kan kiezen tussen een Poolse , Spaanse of Nederlandse agent als tegenstander dan kies ik gelijk de Nederlandse.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:16 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Waarom worden er in Polen en Spanje niet massaal hulpverleners bekogeld en auto's in brand gestoken?
Het is een gedragsprobleem, geen vuurwerkprobleem. De Nederlander kan er gewoon niet mee omgaan.
Dat snap ik idd ook niet. Vroeger was vuurwerk pas vanaf 16 jaar, geen idee hoe het nu is. Maar mijn dochter van 8 mag hooguit sterretjes aansteken, maar wel naar buiten met een vuurwerkbril op.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:16 schreef mootie het volgende:
Ik verbaas me ook over al die kleine kinderen, onder de 10, die vanaf de 28e rondsjokken met vuurwerk, tot laat in de avond. Die hebben toch gewoon ouders…
ook vroeger staken genoeg kinderen onder de 16 af hoor. Want die kinderen hebben ook vrienden, en anders broertjes.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:24 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat snap ik idd ook niet. Vroeger was vuurwerk pas vanaf 16 jaar, geen idee hoe het nu is. Maar mijn dochter van 8 mag hooguit sterretjes aansteken, maar wel naar buiten met een vuurwerkbril op.
Chic is het misschien niet, maar chic zijn ook niet de reacties van de vuurwerkliefhebbers op de mensen die voor een vuurwerkverbod zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar onder de 12 oid heb je toch ouders die nog wel iets in te brengen hebben.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:26 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ook vroeger staken genoeg kinderen onder de 16 af hoor. Want die kinderen hebben ook vrienden, en anders broertjes.
Bron: ikzelf en de vriendengroep.
En na een tijdje word je volwassen en dan zie je hoe debiel het is wat je deed in die tijd.
Men kan het hebben over hoger opgeleiden en 'tokkies'.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:24 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik woon in een heel klein dorpje die vrijwel geheel uit vrijstaande woningen en tweekapper bestaat, het gemiddelde inkomen hier ligt hoog, allemaal hoog opgeleide mensen en zo.
En hier is ook tot diep in de nacht vuurwerk afgestoken.
Ondanks een totaal vuurwerkverbod in de gemeente.
Wel was vanochtend alles al netjes opgeruimd
Alleen in het buitengebied, bij de villa's, lag nog een hoop vuurwerk troep.
Ik heb überhaupt een hekel aan het wij vs zij. We moeten het in dit land met mekaar doen. Niemand is voor vernielingen, geweld en gewonden. Dus hoe gaan we dat met elkaar invullen. Dat moet de vraag zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:27 schreef torentje het volgende:
Chic is het misschien niet, maar chic zijn ook niet de reacties van de vuurwerkliefhebbers op de mensen die voor een vuurwerkverbod zijn.
Terwijl de mensen die voor een vuurwerkverbod zijn, in eerste instantie heel beleefd en zonder scheldwoorden te gebruiken, een beroep deden op het gezonde verstand van de vuurwerkliefhebbers.
Totaalverbod gaat echt wel werken. Sowieso scheelt dit in de ongelukjes met normaal spul, maar ook zal de burger minder gaan accepteren dat er geknald wordt, gebruikers worden paria’s en handhaven wordt makkelijker.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is toch echt precies hetzelfde. Namelijk mensen die legaal van een product gebruik maken laten betalen omdat anderen met een gelijksoortig product illegale dingen doen. Ik stel voor dat de de belasting op keukenmessen ook meteen verhogen.
Niemand hier in dit topic is voor vernieling, geweldpleging en weet ik wat meer. Ik wijs er op dat die dingen ook nu al strafbaar zijn. Het duurder maken van legaal vuurwerk gaat daar echt helemaal niets aan veranderen. In tegendeel zelfs, want de illegale markt wordt aantrekkelijker.
Hiervoor bestaan geen makkelijke oplossingen. Als zo’n wrange ‘traditie’ eenmaal gevestigd is los je het niet meer op. Je kunt het hoogstens wat kanaliseren. Zie bijvoorbeeld ook de hooliganproblematiek in het voetbal
Een verbod op bezit ipv afsteken. Dat zou toch moeten helpen.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:29 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Totaalverbod gaat echt wel werken. Sowieso scheelt dit in de ongelukjes met normaal spul, maar ook zal de burger minder gaan accepteren dat er geknald wordt, gebruikers worden paria’s en handhaven wordt makkelijker.
Leuk is het niet, maar gezien de vele slachtoffers en incidenten is het gebruik gewoon maatschappelijk verkloot.
Overigens gaat dit natuurlijk niet zeggen dat er zijn die weer op anderen manieren gaan kloten.
Je wist het misschien nog niet, maar groepen bestaan uit individuen. Als jij tegen de groep zegt dat het een stel vernielzuchtige moordenaars zijn, dan zeg je het ook tegen de persoon.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uitleg: persoonlijk is niet op miljoenen mensen, dat is een schelden en sneren tegen een individu. Ik zeg niet dat al die mensen verantwoordelijk zijn voor alle vernielingen en geweldpleging, maar dat door het in stand houden van de mogelijkheid om legaal vuurwerk af te steken het ook moelijker is om illegaal vuurwerk te pakken. Dus om het legaal mogelijk te houden, zou je een drgelijke maatregel kunnen overwegen. Een waarvan ik al diverse malen heb gezegd dat ik ook niet denk dat dat nou per se de juiste oplossing is. Maar IK VIND dat er wel een te grote overlast is en dat daar iets aan gedaan zou moeten worden. Ik lees heel graag wat jij dan zou willen zien dat er gedaan wordt aan vernielingen en geweldpleging.
Ik gebruik ook helemaal gen worden als hufterig ofzo, dat lijkt me in een gewone discussie ook onnodig.
Eens.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb überhaupt een hekel aan het wij vs zij. We moeten het in dit land met mekaar doen. Niemand is voor vernielingen, geweld en gewonden. Dus hoe gaan we dat met elkaar invullen. Dat moet de vraag zijn.
En andersom net zo natuurlijk.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eens.
Toch zijn er in dit topic veel vuurwerkliefhebbers die beginnen met schelden en op de persoon spelen als iemand een andere mening is toegedaan. Is het nu werkelij kzo moeiljk om het op een respectvolle, normale manier me iemand oneens te zijn?
Die ene user, Kreator, dacht dat vuurwerk alleen iets is voor tokkies en mensen in achterstandswijken.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:28 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Men kan het hebben over hoger opgeleiden en 'tokkies'.
Maar uiteindelijk vindt elke tiener vuurwerk geweldig, rijk of arm.
Onder de 12 vaak wel. Maar je kind van 13/14/15 ga je niet 24/7 in de gaten houden wat ze buiten uitspoken. (helemaal omdat het rest van het jaar gewoon normaal ging) In het geval waar ik het over heb, hadden we een pleintje. Met daar omheen 20 huizen oid.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:27 schreef mootie het volgende:
[..]
Maar onder de 12 oid heb je toch ouders die nog wel iets in te brengen hebben.
Nee, geen vuurwerk buiten de vastgestelde tijden. Punt uit.
Je hebt een behoorlijk praktisch probleem. Categorie 1 vuurwerk kan als gevolg van Europese regelgeving niet verboden worden. Dus je zult als politie nog steeds elke knal individueel moeten onderzoeken. Daarnaast, zolang in België en Duitsland het gewoon in de schappen ligt ga je nog zeker tien jaar een massale Exodus die kant op zien. Nog daargelaten de toename van illegaal spul.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:29 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Totaalverbod gaat echt wel werken. Sowieso scheelt dit in de ongelukjes met normaal spul, maar ook zal de burger minder gaan accepteren dat er geknald wordt, gebruikers worden paria’s en handhaven wordt makkelijker.
Leuk is het niet, maar gezien de vele slachtoffers en incidenten is het gebruik gewoon maatschappelijk verkloot.
Overigens gaat dit natuurlijk niet zeggen dat er zijn die weer op anderen manieren gaan kloten.
Volgens mij kunnen wij twee dat primaquote:Op maandag 1 januari 2024 14:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eens.
Toch zijn er in dit topic veel vuurwerkliefhebbers die beginnen met schelden en op de persoon spelen als iemand een andere mening is toegedaan. Is het nu werkelij kzo moeiljk om het op een respectvolle, normale manier me iemand oneens te zijn?
Klopt, en dat vind ik erg prettig. Ik verwacht helemaal niet dat iedereen het altijd met me eens is. Zou ook behoorlijk saai wordenquote:Op maandag 1 januari 2024 14:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen wij twee dat prima
Tuig dat puur uit is op rellen, gewelden vernielingen zullen dat blijven doen idd, vuurwerk of geen vuurwerk.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hebt een behoorlijk praktisch probleem. Categorie 1 vuurwerk kan als gevolg van Europese regelgeving niet verboden worden. Dus je zult als politie nog steeds elke knal individueel moeten onderzoeken. Daarnaast, zolang in België en Duitsland het gewoon in de schappen ligt ga je nog zeker tien jaar een massale Exodus die kant op zien. Nog daargelaten de toename van illegaal spul.
Komt nog je laatste alinea bij. Ik heb niet de verwachting dat als we van vuurwerk naar vuurkorven en carbidschieten gaan het geweld ineens instort.
Is eigenlijk alles wat in Belgie en Duitsland te koop is ook illegaal spul? Of is daar ook hetzelfde als in NL, maar dan goedkoper, te verkrijgen?quote:Op maandag 1 januari 2024 14:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hebt een behoorlijk praktisch probleem. Categorie 1 vuurwerk kan als gevolg van Europese regelgeving niet verboden worden. Dus je zult als politie nog steeds elke knal individueel moeten onderzoeken. Daarnaast, zolang in België en Duitsland het gewoon in de schappen ligt ga je nog zeker tien jaar een massale Exodus die kant op zien. Nog daargelaten de toename van illegaal spul.
Komt nog je laatste alinea bij. Ik heb niet de verwachting dat als we van vuurwerk naar vuurkorven en carbidschieten gaan het geweld ineens instort.
Dat is niet waar.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:28 schreef Zoddie het volgende:
Maar uiteindelijk vindt elke tiener vuurwerk geweldig, rijk of arm.
Definieer illegaal. Er zit geen Nederlandse gebruiksaanwijzing bij veelal, dat maakt het strikt genomen illegaal. Maar het is veelal gewoon ‘F2’-spul wat met een ander stickertje er op hier ook verkocht mag worden.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is eigenlijk alles wat in Belgie en Duitsland te koop is ook illegaal spul? Of is daar ook hetzelfde als in NL, maar dan goedkoper, te verkrijgen?
Veel ervan zou ook legaal zijn in Nederlands.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is eigenlijk alles wat in Belgie en Duitsland te koop is ook illegaal spul? Of is daar ook hetzelfde als in NL, maar dan goedkoper, te verkrijgen?
Categorie 1 vuurwerk is nou niet knallend of spetterend. Ik denk dat dat wel meevalt. Ook zo’n Exodus zal best mee gaan vallen, zeker als de handhaving en straffen opgekrikt worden.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met illegaal bedoel ik wat hier niet mag worden afgestoken. Maar dat ligt dus wat ingewikkelder dan ik dacht en niet alleen aan de kracht van het vuurwerk.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Definieer illegaal. Er zit geen Nederlandse gebruiksaanwijzing bij veelal, dat maakt het strikt genomen illegaal. Maar het is veelal gewoon ‘F2’-spul wat met een ander stickertje er op hier ook verkocht mag worden.
Prijsverschil komt voornamelijk door opslag en verkoopeisen die hier na ‘Enschede’ behoorlijk zijn aangescherpt.
Moet je wel allebei doen, want anders wordt het willekeur. En gezien de hoeveelheid overtreders in de coronajaren heb ik daar nou niet echt vertrouwen in.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:42 schreef Nebelwerfer het volgende:
Categorie 1 vuurwerk is nou niet knallend of spetterend. Ik denk dat dat wel meevalt. Ook zo’n Exodus zal best mee gaan vallen, zeker als de handhaving en straffen opgekrikt worden.
Ik ben het daar ook niet mee eens. Ik heb er zelf nooit iets aan gevonden, en mijn dochter ook niet. Niet om zelf af te steken in ieder geval. Twee van de drieën neven ook niet. Maar het zal best een grote groep aantrekken.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |