Wel mee eens. De mentale energie die besteed wordt aan een vuurwerkverbod kan je beter gebruiken voor andere issues.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:19 schreef CR7 het volgende:
Ik heb er wel weer van genoten. Besteed er tegenwoordig geen euro meer aan, maar heb met dit verbod zelfs de neiging om komende jaren even over de grenzen te gaan shoppen. Al dat gezeik van tegenwoordig van Sinterklaas tot inflatie, woningnood, suikertaks al dat gelul. Dit is iig iets wat ze vooralsnog niet in de hand lijken te hebben.
Nou ja, het lijkt me wel dat je er 'iets' van merkt als er een landelijk vuurwerkverbod is. Mensen die denken "oh, vuurwerkverbod, dus nu hoor je vast niks meer" hebben nogal rare verwachtingen ja, maar ook tijdens het COVID-vuurwerkverbod merkte je het echt wel. Natuurlijk zeker niet dat er níks was, maar wel dat er wat minder was.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:24 schreef StateOfMind het volgende:
Ik lag al om 23.30u op bed, maar ik heb hier geknal gehoord tot een uur of 3.
En hier was voor het 2e jaar op rij een totaal vuurwerk verbod.
Waar al 2 jaar niks van te merken is.
In Nijmegen idem.
Is simpelweg niet te handhaven.
Top. Hier ook.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:32 schreef Chandler het volgende:
Ook onze nacht was geweldig, al ruim voordat het donker was waren de knallen al goed te horen en om 00 ging het helemaal los! Heerlijk! Wat kan ik daar toch intens van genieten! Lekker op straat, buren de beste wensen doen en natuurlijk even een lekkere wandeling langs vuurtjes! Was weer een mooi oud en nieuw!
Hier in de omgeving amper wat gebeurd anders dan een paar fikkies (tot zover wij gezien hebben, en gelezen op de sites van lokale media).
Beste wensen mensen!
Vorig jaar horrornacht volgens oogziekenhuis (25 patienten).quote:Op maandag 1 januari 2024 10:38 schreef halfway het volgende:
Het is ook net of er doelpalen verzet worden, tijdens de jaarwisseling 2007/2008 stonden er 22 scholen in de fik, nu geen een maar ze janken 100x zo hard over de overlast en schade
Ook die livetrackers op AD en Telegraafquote:Op maandag 1 januari 2024 10:38 schreef halfway het volgende:
Het is ook net of er doelpalen verzet worden, tijdens de jaarwisseling 2007/2008 stonden er 22 scholen in de fik, nu geen een maar ze janken 100x zo hard over de overlast en schade
In ursem of all places.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:38 schreef halfway het volgende:
Een afname van 30%quote:Op maandag 1 januari 2024 10:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vorig jaar horrornacht volgens oogziekenhuis (25 patienten).
https://www.oogziekenhuis(...)letsel-door-vuurwerk
Dit jaar weer horrornacht
https://www.volkskrant.nl(...)tps://www.google.nl/
Woooooow 1 op de 1.000.000, verbieden die troep!! SCHNÈÈÈLLLL¡!!¡!¡¡!quote:Op maandag 1 januari 2024 10:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vorig jaar horrornacht volgens oogziekenhuis (25 patienten).
https://www.oogziekenhuis(...)letsel-door-vuurwerk
Dit jaar weer horrornacht
https://www.volkskrant.nl(...)tps://www.google.nl/
quote:
quote:Achttien mensen zijn tijdens de jaarwisseling naar het Oogziekenhuis in Rotterdam gebracht vanwege oogletsel door vuurwerk. (...) Volgens het ziekenhuis was het ‘wederom een horrornacht’ net als vorig jaar. Toen waren er rond dezelfde tijd zeventien mensen binnengebracht bij het Oogziekenhuis.
Een quote van de die oogarts opmde NOS Website.quote:De oogarts ziet dat de verwondingen vooral ontstaan door siervuurwerk dat bij het aansteken gelijk ontploft. "Het zijn meestal toch de omstanders. De wind heeft daarin ook een rol gespeeld."
Even nieuws uit de praktijk. Een vuurwerkverbod, heb je in 2020, 2021 en gisteravond in wat steden gezien hoe goed het werkt?quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
De vuurwerktraditie is een aflopende zaak: de steun brokkelt langzaam af. In deze figuur kun je het omslagpunt goed zien:
[ afbeelding ]
Bron
In 2016 was 42% nog voor een verbod op afsteken door particulieren. In 2022 was dat 65% en dit jaar 59% (bron). Het is daarbij goed om te beseffen dat maar 12% van de Nederlanders zelf vuurwerk afsteekt. Het gaat om een vocale minderheid die zich tegen een verbod afzet. Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de regels en dat helpt niet. Ik wist eerlijk gezegd ook niet hoe het dit jaar in mijn gemeente zat. Als er een algeheel verbod komt - en dat is een kwestie van tijd - zal de steun ongetwijfeld verder afnemen.
En de journalistiek neemt het klakkeloos over.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:53 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Een quote van de die oogarts opmde NOS Website.
Siervuurwerk dat ontploft bij het aansteken, in de ogen van omstanders. Dat slaat gewoon echt helemaal nergens op.
Met deze 'logica' word je normaal al geschrapt als acupuncturist.
En dat met die zware wind dit jaar, elk slachtoffer is er 1 teveel maar ik had ingezet op 30/35 stuks dit jaar.quote:
Herrie maken is nog altijd terreur en men geeft door herrie te maken te kennen dat men de normale mensen geen menswaardig bestaan gunt.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Woooooow 1 op de 1.000.000, verbieden die troep!! SCHNÈÈÈLLLL¡!!¡!¡¡!
Als er zo'n extreme knik in je data zit, moet dat heel goed onderbouwd worden. Durf te wedden dat dat niet het geval is. Tevens zijn dit soort enquêtes nooit een echte afspiegeling van heel Nederland.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
De vuurwerktraditie is een aflopende zaak: de steun brokkelt langzaam af. In deze figuur kun je het omslagpunt goed zien:
[ afbeelding ]
Bron
In 2016 was 42% nog voor een verbod op afsteken door particulieren. In 2022 was dat 65% en dit jaar 59% (bron). Het is daarbij goed om te beseffen dat maar 12% van de Nederlanders zelf vuurwerk afsteekt. Het gaat om een vocale minderheid die zich tegen een verbod afzet. Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de regels en dat helpt niet. Ik wist eerlijk gezegd ook niet hoe het dit jaar in mijn gemeente zat. Als er een algeheel verbod komt - en dat is een kwestie van tijd - zal de steun ongetwijfeld verder afnemen.
Zeker, dat blijkt ook uit de statistieken (zie 2020-2021). Maar het gaat niet alleen om het verbod, maar vooral om de cultuuromslag. Die gaat het verschil maken.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Even nieuws u8t de praktijk. Een vuurwerkverbod, heb je in 2020, 2021 en gisteravond in wat steden gezien hoe goed het werkt?
Het is maar net wie je het vraagt.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
[ afbeelding ]
Bron
Dat was te zien vannacht, nog nooit zoveel vuurwerk gezien.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker, dat blijkt ook uit de statistieken (zie 2020-2021). Maar het gaat niet alleen om het verbod, maar vooral om de cultuuromslag. Die gaat het verschil maken.
Ik las net op NOS het volgendequote:
Hier ook. Ouderwets gezellig, en niks noemenswaardig vernomen.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:32 schreef Chandler het volgende:
Ook onze nacht was geweldig, al ruim voordat het donker was waren de knallen al goed te horen en om 00 ging het helemaal los! Heerlijk! Wat kan ik daar toch intens van genieten! Lekker op straat, buren de beste wensen doen en natuurlijk even een lekkere wandeling langs vuurtjes! Was weer een mooi oud en nieuw!
Hier in de omgeving amper wat gebeurd anders dan een paar fikkies (tot zover wij gezien hebben, en gelezen op de sites van lokale media).
Beste wensen mensen!
Daar is de representatieve steekproef voor uitgevonden.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:58 schreef halfway het volgende:
[..]
Het is maar net wie je het vraagt.
Vrouwen steken over het Algemeen geen vuurwerk af.
Ouderen steken geen vuurwerk af
Wat is dit?quote:Op maandag 1 januari 2024 10:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Herrie maken is nog altijd terreur en men geeft door herrie te maken te kennen dat men de normale mensen geen menswaardig bestaan gunt.
Gelukkig zijn alle grote partijen tegen een algeheel verbod. Gaat nooit gebeuren gelukkig.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Crosspost:
[ afbeelding ]
Bron
[ afbeelding ]
Bron
Vergeet dat nooit maar, gaat er zeker van komen... echter... zal een groot gedeelte van de Nederlanders gewoon vuurwerk blijven kopen en afsteken ook al is het straks verboden in Nederland en niet meer te koop... we worden creatiever!quote:Op maandag 1 januari 2024 11:01 schreef CR7 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn alle grote partijen tegen een algeheel verbod. Gaat nooit gebeuren gelukkig.
Als de schade beperkt zou blijven tot mensen die hun eigen ledematen eraf knallen, dan zou deze geweldige traditie me een worst wezen.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
Het is jammer dat vuurwerk niet beperkt is tot 00:00 - 01:30
Nu heeft onze kat drie dagen onder de bank gelegen.
Hier was een totaalverbod, maar er werd flink geknald.
Sta er zelf wel dubbel in, snap dat vuurwerk afsteken leuk is, maar het levert wel veel gezeik op, met name voor dieren en natuur.
Dus?quote:Op maandag 1 januari 2024 10:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker, dat blijkt ook uit de statistieken (zie 2020-2021). Maar het gaat niet alleen om het verbod, maar vooral om de cultuuromslag. Die gaat het verschil maken.
We komen er langzaam aan achter dat het niet acceptabel is, ook al was het in een extreem jaar veel erger.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:38 schreef halfway het volgende:
Katten zijn zelf zo'n beetje de grootste plaag in onze natuur.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
Sta er zelf wel dubbel in, snap dat vuurwerk afsteken leuk is, maar het levert wel veel gezeik op, met name voor dieren en natuur.
quote:Op maandag 1 januari 2024 10:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Herrie maken is nog altijd terreur en men geeft door herrie te maken te kennen dat men de normale mensen geen menswaardig bestaan gunt.
Jij gebruikt het woordje terreur best wel los. Terreur is een kind in het bijzijn van zijn familie martelen en ophangen op het dorpsplein, omdat hij even heeft gepraat met een Nederlandse militair.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Keigaaf. Wederom een drama queen opmerking. Ben dit jaar een keer wakker geworden door vuurwerk. Het ging om een buurjongen die direct herkend werd door een buurman en meteen weg was. Geterroriseerd worden door pubertjesquote:Op maandag 1 januari 2024 09:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als een groep vrienden jou ruw wekt als je ligt te slapen of jou wakker houdt als je vermoeid bent? En dat jarenlang zonder uitzicht op een einde van die terreur.
Er is gewoon tijd voor nodig. Een duidelijk verbod gaat enigszins helpen, maar het is vooral de cultuuromslag die het verschil gaat maken. Criminaliseren en draconisch straffen zijn daar ook bij nodig. Ik zie in de appgroep van mijn oude straat regelmatig filmpjes verschijnen van jongeren die vuurwerk afsteken op een moment dat dat niet mag. Daar wordt nu niks mee gedaan terwijl dat vrij eenvoudig zou zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:03 schreef Chandler het volgende:
[..]
Vergeet dat nooit maar, gaat er zeker van komen... echter... zal een groot gedeelte van de Nederlanders gewoon vuurwerk blijven kopen en afsteken ook al is het straks verboden in Nederland en niet meer te koop... we worden creatiever!
Straks halen we geen vuurwerk in eind december maar nemen het mee als je van vakantie terug komt naar Nederland (met de auto).
Ze denken dat het minder incidenten gaat opleveren maar kan je garanderen dat de eerste jaren zonder vuurwerk het helemaal van god los gaat, inclusief heel veel meer illegaal vuurwerk!
Ok Hans. De grootste plaag voor de natuur is de mens.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Katten zijn zelf zo'n beetje de grootste plaag in onze natuur.
Het beste is er juist niet dubbel in te staan, geen vuurwerkverbod en geen kattenverbod.
'Geweldadige traditie'quote:Op maandag 1 januari 2024 11:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als de schade beperkt zou blijven tot mensen die hun eigen ledematen eraf knallen, dan zou deze geweldige traditie me een worst wezen.
Geweldige traditie. Je leest wat selectief.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Geweldadige traditie'
18 mensen naar het ziekenhuis
Incidenten vooral tussen 'jongeren' en politie, als je ziet waar het had plaatsgevonden
2 doden
Op een land van 18mln
Een dagje verkeer is interessanter tegenwoordig.
Wst klopt er niet?quote:Op maandag 1 januari 2024 10:53 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Een quote van de die oogarts opmde NOS Website.
Siervuurwerk dat ontploft bij het aansteken, in de ogen van omstanders. Dat slaat gewoon echt helemaal nergens op.
Met deze 'logica' word je normaal al geschrapt als acupuncturist.
Ja, ik ben zeker normaal, ik geloof namelijk niet in boze geesten en dat die fictieve figuren te verdrijven zijn met knalvuurwerk.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:05 schreef tja77 het volgende:
[..]![]()
En je ziet jezelf natuurlijk als een normaal mens, en mensen die vuurwerk afsteken zijn niet normaal?
Terreur ook echt.
Jongeren draconisch willen straffen voor het afsteken van vuurwerk wanneer dat niet 'mag'.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is gewoon tijd voor nodig. Een duidelijk verbod gaat enigszins helpen, maar het is vooral de cultuuromslag die het verschil gaat maken. Criminaliseren en draconisch straffen zijn daar ook bij nodig. Ik zie in de appgroep van mijn oude straat regelmatig filmpjes verschijnen van jongeren die vuurwerk afsteken op een moment dat dat niet mag. Daar wordt nu niks mee gedaan terwijl dat vrij eenvoudig zou zijn.
Natuurlijk heb je dan altijd nog aso's die aan eigenrichting doen.
En daar geef je precies aan waar het probleem ligt, handhaving. Er wordt buiten de tijden afgestoken en er wordt illegaal spul het land binnengereden.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is gewoon tijd voor nodig. Een duidelijk verbod gaat enigszins helpen, maar het is vooral de cultuuromslag die het verschil gaat maken. Criminaliseren en draconisch straffen zijn daar ook bij nodig. Ik zie in de appgroep van mijn oude straat regelmatig filmpjes verschijnen van jongeren die vuurwerk afsteken op een moment dat dat niet mag. Daar wordt nu niks mee gedaan terwijl dat vrij eenvoudig zou zijn.
Ook het eeuwige gezeur van honten en kattenbezitters dat vuurwerk zo slecht voor het milieu is. Voor het gemak gaan ze voorbij aan het feit dat hun wandelende schijtfabriek kilo’s vlees per jaar wegwerkt om maar niet te spreken over alle dode vogels, en de stront die ze produceren. Maar wel allemaal minderen met vlees hoor!!!quote:Op maandag 1 januari 2024 11:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Katten zijn zelf zo'n beetje de grootste plaag in onze natuur.
Het beste is er juist niet dubbel in te staan, geen vuurwerkverbod en geen kattenverbod.
Zeker. Als je alleen 'foei' zegt en niks doet, dan stoppen ze er natuurlijk niet mee.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jongeren draconisch willen straffen voor het afsteken van vuurwerk wanneer dat niet 'mag'.
Jeetje.
Echt meisje: "draconisch straffen"? Voor wat? Mensen die zonder enige terughoudendheid zwaar staatsgeweld willen toepassen omdat ze even een beetje overlast hebben. Mijn god wat triest.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Sluit me hierbij aan. Er mocht vanaf 18.00 uur vuurwerk afgestoken worden, officieel, maar het begint al dagen van tevoren met harde knallen. Waar onze hond steeds op reageert met langdurig fel blaffen. (Herder)quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
Check.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geweldige traditie. Je leest wat selectief.
Want vuurwerk steek je per definitie af om fictieve figuren te verdrijven? Ik vind het gewoon leuk om te doen samen met mijn zoon. Gelukkig ben ik niet normaal in jouw optiek.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:09 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja, ik ben zeker normaal, ik geloof namelijk niet in boze geesten en dat die fictieve figuren te verdrijven zijn met knalvuurwerk.
Ja, echt wel een eeuwenoude traditie die in de jaren 50/60 van de vorige eeuw is begonnen.quote:Op maandag 1 januari 2024 09:50 schreef de_boswachter het volgende:
Volg hier de HVLV die zich inzet voor de vuurwerk traditie:
https://hvlv.nl/over-ons/
Voor het handhaven van regels. In plaats daarvan sturen we een vredeseenheid af op demonstranten die de wet overtreden. Zullen we ook een vredeseenheid op deze jochies afsturen?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Echt meisje: "draconisch straffen"? Voor wat? Mensen die zonder enige terughoudendheid zwaar staatsgeweld willen toepassen omdat ze even een beetje overlast hebben. Mijn god wat triest.
Dat.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En daar geef je precies aan waar het probleem ligt, handhaving. Er wordt buiten de tijden afgestoken en er wordt illegaal spul het land binnengereden.
Nog illegaler maken gaat natuurlijk helpen
Waarom zouden ze moeten stoppen dan? en is enkel al het afsteken reden tot zware straffen, of?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker. Als je alleen 'foei' zegt en niks doet, dan stoppen ze er natuurlijk niet mee.
Waar het hart vol van is.quote:
Er zijn ook mensen die stellen dat het hebben van huisdieren dierenmishandeling is.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
Voor het overgrote deel van de bevolking is het dus traditie, want al een jaar of 70 zijn ze er bekend mee.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:14 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ja, echt wel een eeuwenoude traditie die in de jaren 50/60 van de vorige eeuw is begonnen.
Foei zeggen doen ze nu zelfs al niet.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeker. Als je alleen 'foei' zegt en niks doet, dan stoppen ze er natuurlijk niet mee.
Je prioriteit leggen bij jeugd die wat knalletjes veroorzaken lijkt me ook niet verstandig als er elders handhavers en hulpverleners met stenen worden bekogeld.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor het handhaven van regels. In plaats daarvan sturen we een vredeseenheid af op demonstranten die de wet overtreden. Zullen we ook een vredeseenheid op deze jochies afsturen?
Dat is vooral bij jou te zien ja. Het had makkelijk gekund in de discussie, dat woordje.quote:
Zo'n beetje Hans 2.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ok Hans. De grootste plaag voor de natuur is de mens.
Dat klopt. Ik herinner me de decembermaand uit mijn jeugd als een beangstigende maand. Ik woonde in een dorp met een levendige vuurwerktraditie en als je de straat op ging, kon je elk moment een vuurpijl tegen je aangeschoten krijgen. Nooit heb ik begrepen wat daar nou zo lollig aan is, waarom dit plezier zwaarder weegt dan de ellende die wordt veroorzaakt.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is vooral bij jou te zien ja. Het had makkelijk gekund in de discussie, dat woordje.
Je realiseert je dat er ook dieren zijn die niet in huis leven? Vogels bijvoorbeeld. En alle dieren in het bos hier.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die stellen dat het hebben van huisdieren dierenmishandeling is.
Punt is: andere mensen zijn niet verantwoordelijk voor het welzijn van jouw huiskat.
Als ik aan draconisch straffen denk, dan denk ik aan moord en verkrachting, maar jij aan mensen die een papiertje op straat hebben gegooid.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor het handhaven van regels. In plaats daarvan sturen we een vredeseenheid af op demonstranten die de wet overtreden. Zullen we ook een vredeseenheid op deze jochies afsturen?
Politie houdt z’n handen er van af? Onzin, er is gewoon te weinig politie om het te handhaven.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Foei zeggen doen ze nu zelfs al niet.
Handhaving op de huidige wetten, dat zou al 95% van het huidige gezeur schelen.
Politie trekt zn handen er vanaf omdat zij zoveel mogelijk overlast willen laten zijn zodat er een hele grote samenlevingsdruk komt voor een totaalverbod. Dat ze tegen vuurwerk zijn, dat is geen geheim.
Wat ze vervolgens niet kunnen handhaven, zoals je nu al ziet.
Zo'n beetje Hans 2.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ok Hans. De grootste plaag voor de natuur is de mens.
Je denkt dat de natuur buiten oudjaar vol harmonie is? dat die vogeltjes geen 'stress' hebben?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je realiseert je dat er ook dieren zijn die niet in huis leven? Vogels bijvoorbeeld. En alle dieren in het bos hier.
Daar zijn we met z'n allen verantwoordelijk voor.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)wilde%20dieren%3A%20'14,dode%20spreeuwen%2C%20allemaal%20een%20hartstilstand'&text=Vleermuizen%20en%20eekhoorns%20die%20uit,die%20de%20weg%20kwijt%20zijn.
Geeft allemaal niks natuurlijk, hoort bij het feestje.
Als vuurwerk direct ontploft bij het aansteken (sowieso al twijfelachtig 'vuurwerk') dan is in de regel niet de omstander de pineut, maar gewoon degene die het aansteekt.quote:
Wat erg!!!!quote:Op maandag 1 januari 2024 11:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je realiseert je dat er ook dieren zijn die niet in huis leven? Vogels bijvoorbeeld. En alle dieren in het bos hier.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)wilde%20dieren%3A%20'14,dode%20spreeuwen%2C%20allemaal%20een%20hartstilstand'&text=Vleermuizen%20en%20eekhoorns%20die%20uit,die%20de%20weg%20kwijt%20zijn.
https://www.volkskrant.nl(...)0%20miljoen%20vogels.quote:Katten doden in Nederland jaarlijks 17 tot 200 miljoen vogels
Blijf vooral volhouden dat een verbod gaat helpen. Zelfs bij een (verkoop)verbod in NL weten mensen wel de wegen naar België en Duitsland te vinden waar verkoop eind december altijd legaal zal blijven. En elke auto controleren bij de grens is natuurlijk geen doen. Daarbij hebben velen de voorraad voor volgend jaar al klaar liggen of weten het hele jaar door wel waar ze (zwaar)illegaal vuurwerk kunnen krijgen. Ik kan nu al niet wachten tot volgend jaar.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een kleine groep zal inderdaad op de koop toenemen dat ze crimineel gedrag vertonen. Aanwezigheid in de tokkiebuurten zal alvast een hoop schelen, net als het opvolgen van meldingen van buurtbewoners en adequaat straffen.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:30 schreef CR7 het volgende:
[..]
Blijf vooral volhouden dat een verbod gaat helpen. Zelfs bij een (verkoop)verbod in NL weten mensen wel de wegen naar België en Duitsland te vinden waar verkoop eind december altijd legaal zal blijven. En elke auto controleren bij de grens is natuurlijk geen doen. Daarbij hebben velen de voorraad voor volgend jaar al klaar liggen of weten het hele jaar door wel waar ze (zwaar)illegaal vuurwerk kunnen krijgen. Ik kan nu al niet wachten tot volgend jaar.
Zouden jullie je honden dan ook alleen in bepaalde wijken willen uitlaten, in plaats van het hele jaar overal voor de deur?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Sluit me hierbij aan. Er mocht vanaf 18.00 uur vuurwerk afgestoken worden, officieel, maar het begint al dagen van tevoren met harde knallen. Waar onze hond steeds op reageert met langdurig fel blaffen. (Herder)
We hebben hem gisterenavond afgeleid met een groot bot. Toen uiteindelijk om 12 uur het echte werk begon, was hij daar zo aan gewend.
Dus, ik heb ook liever helemaal niks overdag, maar alleen van 0.00 tot 2.00 uur.
Maar dan ook goed handhaven overdag en de dagen ervoor. Het is echt zielig voor de dieren.
Overigens zou ik het ook niet erg vinden als vuurwerk op centrale plekken in de wijken wordt afgesteekt, i.p.v. voor de deur.
Dat denk ik niet. Ken genoeg normale mensen die met een verbod ook afsteken en die gaan hun buren niet verlinken maar gunnen elkaar die ene keer in het jaar wat lol.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een kleine groep zal inderdaad op de koop toenemen dat ze crimineel gedrag vertonen. Aanwezigheid in de tokkiebuurten zal alvast een hoop schelen, net als het opvolgen van meldingen van buurtbewoners en adequaat straffen.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn aanwijzingen dat het hebben van een duidelijke, strenge regel alleen al verschil maakt.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:38 schreef Cupfighter het volgende:
Verbod helpt geen reet zonder handhaving
En jij te naief….quote:Op maandag 1 januari 2024 11:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je bent te dom voor deze discussie.
quote:Op maandag 1 januari 2024 11:02 schreef Kreator het volgende:
https://www.ifaw.org/nl/j(...)20hierin%20een%20rol.quote:Jaarlijks worden er alleen al in Nederland maar liefst 18 miljoen vogels gedood door katten. Daarbij is het overgrote deel toe te schrijven aan de wilde kat, maar ook de +/- 3 miljoen huiskatten in ons land spelen hierin een rol.
Ik denk dat de vogeltjes blij waren dat jouw kat veilig onder de bank lag.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ah het gaat om het 'ontploffen' en niet zo zeer vuurwerk wat te vroeg afgaat. Kan ik als niet vuurwerk afsteken niet beoordelen, klinkt zeker raarquote:Op maandag 1 januari 2024 11:30 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Als vuurwerk direct ontploft bij het aansteken (sowieso al twijfelachtig 'vuurwerk') dan is in de regel niet de omstander de pineut, maar gewoon degene die het aansteekt.
Tenzij een omstander er ook letterlijk bovenhangt, maar dat is geen omstander, maar gewoon iemand die meedoet met vuurwerk aansteken. Dan had ie sowieso ook een bril moeten opzetten.
Er zijn vast genoeg gruwelijke verhalen over vuurwerk, maar vertel ze dan eerlijk, dit is gewoon lariekoek. Dat is nogal vermoeiend van zo'n oogarts.
Reken maar dat die mensen ook buren hebben die eronder lijden. En als het werkelijk zulke nette mensen zijn als jij zegt, dan houden ze zich aan de regels.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Ken genoeg normale mensen die met een verbod ook afsteken en die gaan hun buren niet verlinken maar gunnen elkaar die ene keer in het jaar wat lol.
Normale mensen die geen rotzooi trappen of vuurwerk naar dieren gooien, of hulpverleners lastigvallen. We zijn niet allemaal zo van de regeltjes.
Er zijn helaas veel nare tokkies die vinden dat regels niet voor hen gelden en dat anderen de overlast die zij geven met hun asociale gedrag maar moeten tolereren. Helaas komen ze er bijna altijd mee weg.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Reken maar dat die mensen ook buren hebben die eronder lijden. En als het werkelijk zulke nette mensen zijn als jij zegt, dan houden ze zich aan de regels.
De mensen die echt willen hou je niet tegen, en zeker de raddraaiers niet die deze situatie ideaal vinden om rotzooi te trappenquote:Op maandag 1 januari 2024 11:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Er zijn aanwijzingen dat het hebben van een duidelijke, strenge regel alleen al verschil maakt.
Er is ook vaak een wezenlijk verschil tussen wat er gebeurde en wat er gezegd wordt dat gebeurde. Een vuurwerkafsteker zal ook niet snel toegeven dat het vuurwerk dat hij afstak illegaal vuurwerk was, daarmee zou hij een strafbaar feit plegen. Beter zeg je dat het legaal was en dat je alles volgens de regeltjes deed. Of zou jij eerlijk opbiechten dat je eigenlijk de wet overtrad?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah het gaat om het 'ontploffen' en niet zo zeer vuurwerk wat te vroeg afgaat. Kan ik als niet vuurwerk afsteken niet beoordelen, klinkt zeker raar
Dat het vaak omstanders zijn die gewond raken is toch wel bekend, ik dacht dat dit altijd op 50% zat. En zo raar is dat eigenlijk niet aangezien er altijd meer mensen kijken dan afsteken
Ik heb zelf bij een van de tokkiebuurten van Amsterdam gewoond waar elk jaar een vreugdevuur wordt afgestoken. Daar is wel wat gedoe over, maar dat gaat over het algemeen best goed. De tokkies maken een vuur en politie en brandweer houden toezicht. Er worden afspraken gemaakt over hoe hoog de stapel mag zijn. Bij een onveilige situatie grijpt de burgemeester in. Het is een traditie geworden dat buurtbewoners hun kerstboom op de stapel gooien. Omstanders waarderen de traditie.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:45 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Er zijn helaas veel nare tokkies die vinden dat regels niet voor hen gelden en dat anderen de overlast die zij geven met hun asociale gedrag maar moeten tolereren. Helaas komen ze er bijna altijd mee weg.
Tokkies zijn er helaas overal, ook in een villawijk, maar in tokkiebuurten natuurlijk meer.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb zelf bij een van de tokkiebuurten van Amsterdam gewoond waar elk jaar een vreugdevuur wordt afgestoken. Daar is wel wat gedoe over, maar dat gaat over het algemeen best goed. De tokkies maken een vuur en politie en brandweer houden toezicht. Er worden afspraken gemaakt over hoe hoog de stapel mag zijn. Bij een onveilige situatie grijpt de burgemeester in. Het is een traditie geworden dat buurtbewoners hun kerstboom op de stapel gooien. Omstanders waarderen de traditie.
Dat iemand kiest voor een snel leugentje geloof ik ook wel. Ik neem aan dat niet bijhouden wordt hoeveel mensen door legaal en illegaal vuurwerk gewond raken dus wat maakt dat voor hier uit?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:47 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er is ook vaak een wezenlijk verschil tussen wat er gebeurde en wat er gezegd wordt dat gebeurde. Een vuurwerkafsteker zal ook niet snel toegeven dat het vuurwerk dat hij afstak illegaal vuurwerk was, daarmee zou hij een strafbaar feit plegen. Beter zeg je dat het legaal was en dat je alles volgens de regeltjes deed. Of zou jij eerlijk opbiechten dat je eigenlijk de wet overtrad?
Beetje denigrerend, vind je ook niet?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Echt meisje: "draconisch straffen"? Voor wat? Mensen die zonder enige terughoudendheid zwaar staatsgeweld willen toepassen omdat ze even een beetje overlast hebben. Mijn god wat triest.
Als het om vuurwerk en nieuwjaar gaat zijn er daar gewoon veel te veel van, dus een verbod zou prima zijn. Nederland is ook één van de weinige landen (als niet het enige?) waar dit soort idioterie genormaliseerd is.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:06 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind een vuurwerkverbod nog steeds een enorm zwaktebod om een probleem dat vooral veroorzaakt wordt door iq-loze tokkies aan te pakken.
Honderden ordehandhavers en dienstverleners die gewond raken door een paar uren van wetteloosheid afdoen als een "beetje overlast" ?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Honderden tuurlijk johquote:Op maandag 1 januari 2024 12:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Honderden ordehandhavers en dienstverleners die gewond raken door een paar uren van wetteloosheid afdoen als een "beetje overlast" ?
Dat is pas triest.
Gewoon de noodtoestand uitroepen voor deze nachtelijke uren en vervolgens royaal tuig oppakken en afvoeren naar locaties zo ver mogelijk buiten de bewoonde wereld. Alles heeeel zorgvuldig afwerken met individuele juridische procedures zodat het wel even duurt.
Dan moet je wat gaan doen aan je trauma en niet anderen het slachtoffer laten worden van jouw angst en verbodsdrang.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik herinner me de decembermaand uit mijn jeugd als een beangstigende maand. Ik woonde in een dorp met een levendige vuurwerktraditie en als je de straat op ging, kon je elk moment een vuurpijl tegen je aangeschoten krijgen. Nooit heb ik begrepen wat daar nou zo lollig aan is, waarom dit plezier zwaarder weegt dan de ellende die wordt veroorzaakt.
Nu is het tij aan het keren en dat doet me goed, al is het elk jaar weer verdrietig om te lezen over de verwondingen, de schade en de stress van mens en dier.
Bij een totaalverbod moet je juist gaan handhaven. Met welk volk dan?quote:Op maandag 1 januari 2024 11:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Politie houdt z’n handen er van af? Onzin, er is gewoon te weinig politie om het te handhaven.
En als er een totaalverbod is, kan dat ook niet gehandhaafd worden.
Dus maak je maar geen zorgen dat je straks geen vuurwerk meer kan afsteken. Dan doe je het maar illegaal, wat nu al heel veel gebeurd in de grote steden met een totaalverbod op vuurwerk.
Het had zo gebeurd kúnnen zijn, dus genoeg reden om verontwaardigd te doen.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is vooral bij jou te zien ja. Het had makkelijk gekund in de discussie, dat woordje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |