Nee man, China gaat als een kaartenhuis in elkaar storten. Saudi Arabië is waar de echte dreiging vandaan komt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
De derde wereldoorlog is allang begonnen. Alleen zijn de sluier steeds komen vallen, de dingen worden zichtbaar.
Russen zullen falen, daarom zal Chinezen straks mee bemoeien. Dan is het feit.
Financiering opschorten kan idd vrij makkelijk. Heb je gezien wat er dan gebeurt met de NAVO?quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het enige wat hij nog zou kunnen doen is financiering opschorten of weigeren troepen of hulp te sturen. Zelfstandig uit de NAVO stappen is geen optie meer.
De reden dat Rusland steeds sterker wordt is omdat Rusland sinds een half jaar in een oorlogseconomie is veranderd. Wij zullen volgend jaar hetzelfde gaan doen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:51 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de kenners op fok het eens zijn met Wijnen. Althans, die indruk krijg ik als ik de posts in die topics over de oorlog in Oekraïne lees.
Rusland is al langzaam op een punt aan het komen dat hun productie hard genoeg gaat om de verliezen goed te maken. Dat is echt een dingetje, en de reden dat Oekraïne zo snel mogelijk veel meer steun moet krijgen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:20 schreef Beathoven het volgende:
Pure reclame voor budget in de Telegraaf inderdaad.
Rusland heeft z’n handen al vol aan Oekraïne momenteel en als er meer volgt dan een speldenprikje richting Nederland dan hebben we de NAVO en zien we dan wel weer.
Het statement gaat volledig voorbij aan het feit dat er ook binnenlandse politiek in Rusland bestaat. Het rommelt nu al met kritiek en meer dan Oekraïne zou een doodsteek zijn voor de steun aan Poetin.
Rusland zou een beetje kunnen klieren op de Noordzee maar heeft buiten het huidige conflict nog niets met Finland, Letland en zelfs niet met Moldavië of Roemenië gedaan waar men zonder al teveel moeite naar binnen kan lopen. Denk ook niet dat zoiets strategisch in de slimme richting ligt.
Rusland is overgeschakeld op een oorlogseconomie. En zoals je vast wel weet, is oorlog een uitstekende motor voor de economie.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:20 schreef Beathoven het volgende:
Rusland heeft z’n handen al vol aan Oekraïne momenteel en als er meer volgt dan een speldenprikje richting Nederland dan hebben we de NAVO en zien we dan wel weer.
Het statement gaat volledig voorbij aan het feit dat er ook binnenlandse politiek in Rusland bestaat. Het rommelt nu al met kritiek en meer dan Oekraïne zou een doodsteek zijn voor de steun aan Poetin.
Rusland zou een beetje kunnen klieren op de Noordzee maar heeft buiten het huidige conflict nog niets met Finland, Letland en zelfs niet met Moldavië of Roemenië gedaan waar men zonder al teveel moeite naar binnen kan lopen. Denk ook niet dat zoiets strategisch in de slimme richting ligt.
Als je mijn posts ook echt gelezen had dan zag je dat ik schreef dat ik denk dat we het vrijwillige dienstjaar dat nu al loopt geleidelijk uit kunnen breiden en indien succesvol over zouden kunnen stappen naar dienstplicht.quote:
Ja voor een korte periode uiteraard.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:42 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Rusland is overgeschakeld op een oorlogseconomie. En zoals je vast wel weet, is oorlog een uitstekende motor voor de economie.
Denk dat ze het op termijn toch langer uit kunnen zingen dan de Oekraïners, zeker nu de steunpakketten voorlopig achterblijven.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ja voor een korte periode uiteraard.
Na decennia van bezuinigen red je het niet met 21 miljard, ook al is dat 5 miljard meer dan dit jaar.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:36 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Dat geld is er wel, komend jaar 21 miljard. 5 miljard meer dan dit jaar. Ze missen vooral personeel.
Klopt. Ik vraag mij alleen af hoe we die oorlogseconomie gaan draaien aangezien we in de jaren 90 onze industrie grotendeels hebben verplaats naar China etc. Ook Duitsland verliest steeds meer zware industrie vanwege die klimaatgekken in Duitsland.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De reden dat Rusland steeds sterker wordt is omdat Rusland sinds een half jaar in een oorlogseconomie is veranderd. Wij zullen volgend jaar hetzelfde gaan doen.
Zou zomaar kunnen dat we als een gek alles gaan inkopen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt. Ik vraag mij alleen af hoe we die oorlogseconomie gaan draaien aangezien we in de jaren 90 onze industrie grotendeels hebben verplaats naar China etc. Ook Duitsland verliest steeds meer zware industrie vanwege die klimaatgekken in Duitsland.
Dit kunnen ze nog wel een jaar of 5 uithouden.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ja voor een korte periode uiteraard.
Het was een tikkeltje ironisch bedoeld 😘quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:26 schreef oblo het volgende:
[..]
Wat is er militair efficiënt aan een lokale scouting? Die zin snap ik niet.
Een dienstjaar is ten eerst tegen betaling, de lokale scouting is dat niet. Ten tweede denk ik niet dat een paar uurtjes per week bij een vrijwilligersclub enige impact zal hebben op het meerendeel van de jongeren, dat begrijp je toch zelf ook wel? Om betekenisvolle impact te hebben op jongeren moet je met iets serieuzer komen. Ten derde een dienstjaar is niet alleen maar een wapen vasthouden en in de modder rollen. Niet iedereen is daarvoor geschikt. Je hebt genoeg andere functies.
En je houdt er natuurlijk een grote pool van reservisten aan over die je op kan roepen in een noodtoestand, dat heb je bij de locale scouting niet.
Eens. Maar ik lees dit veel meer als een oproep: beter ons onnodig teveel voorbereiden, dan ons niet voorbereiden en spijt hebben dat we dat niet hebben gedaan.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:20 schreef Beathoven het volgende:
Zeker. Maar het gaat niet enkel om investeren, maar ook waarin.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:19 schreef xpompompomx het volgende:
Dat het de hoogste tijd is om weer eens flink in defensie te gaan investeren na een dikke 30 jaar afbraakbeleid lijkt me geen verkeerd idee eigenlijk. Je kan ook niet denken dat je altijd maar terug kan vallen op de Navo als je zelf niet meer in staat bent om bij te springen in andere Navolanden mocht het daar fout gaan.
De wereld veranderd en ook het begin van de jaren 90, waarin gedacht werd dat de eeuwige vrede was aangebroken, liggen al weer ver achter ons.
Mwau. Ik denk zelf dat als het zover komt, artikel 5 ineens een wat genuanceerdere definitie krijgt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:08 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ja leuk, maar dat werkt dus ook andersom. Speldenprikje richting Finland en wij zijn ook in oorlog met Rusland, net als de rest van de NAVO. Eénmaal in oorlog wordt Nederland dus ook een valide doelwit. Als het echt een grondoorlog met de NAVO wordt dan gaat de haven van Rotterdam fungeren als doorvoer voor troepen en materieel uit de VS. Hoe lang denk je dat het duurt voor Rusland dat als strategisch doel gaat zien? Als het echt zo ver komt kun je die haven afschrijven.
Het is echt niet zo'n ver van m'n bed show als sommige mensen denken. Dat dacht men in de aanloop naar de 2e wereldoorlog namelijk ook over Duitsland. 'Het is Polen maar, boeiend'. Tot het niet meer alleen Polen was. De paralellen zijn overduidelijk te zien op meerdere vlakken, maar te veel mensen kennen hun geschiedenis niet.
Zeker. Maar de schaal is van belang.quote:
Wat de VS eventueel ook doet met eventueel oppernarcist Trump aan de macht. We moeten er niet afhankelijk van zijn. Het kost ook jaren om bepaalde zaken zelf te regelen met de EU waarschijnlijk. Hopelijk zijn we als EU wel `ready`.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het is triest dat Nederland en ook veel landen in Europa hun defensie stiefmoederlijk behandelen. Ik leun eens uit het raam en doe een voorspelling (wat lastig is als het om de toekomst gaat)
1. Trump wordt straks weer gekozen
2. Hij cancelt alle militaire hulp aan Oekraïne
3. Hij vind dat Europa voor zichzelf moet zorgen (net als alle andere presidenten sinds de val van de muur) en verbind daar consequenties aan. (ITT zijn voorgangers, die alleen maar lief vroegen).
4. Hij richt zich op de Pacific, waar China een bedreiging is
5. Mogelijk stapt hij zelfs uit de NAVO
Kortom, Europa had al lang en breed voor haar eigen Defensie moeten zorgen. Al jasaren is bekend dat het Leger kapot bezuinigd wordt. Al decennia herinneren VS presidenten er aan dat veel NAVO landen hun verplichtingen niet nakomen.
dan gebeurt er helemaal niks, paar boze brieven en schien wat armoedzaaiers die ook gelijk stoppen met hun contributie betalen maar verder ... helemaal niksquote:Op vrijdag 29 december 2023 10:32 schreef Molo het volgende:
[..]
Financiering opschorten kan idd vrij makkelijk. Heb je gezien wat er dan gebeurt met de NAVO?
Die zijn dan toast
Hou je je toch aan wetgeving, maar verneuk je de boel tegelijkertijd ook grondig![]()
'moeten doen'..quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De reden dat Rusland steeds sterker wordt is omdat Rusland sinds een half jaar in een oorlogseconomie is veranderd. Wij zullen volgend jaar hetzelfde gaan doen.
das een ander probleem maar laten we niet doen alsof er niets aan drones of de bestrijding ervan gedaan wordt atmquote:Op vrijdag 29 december 2023 11:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker. Maar de schaal is van belang.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de defensie van Belgie. Dat is echt een ramp. Ik dacht dat wij (Nederland) er erg aantoe waren, maar allemachtig..
Waar baseer je dat op? De economie van Oekraïne gaat naar verwachting wat groeien en die van Rusland wat dalen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:11 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Denk dat ze het op termijn toch langer uit kunnen zingen dan de Oekraïners, zeker nu de steunpakketten voorlopig achterblijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |