We sturen geld en de zwaarste wapens. Dus als de gemiddelde Nederlander het nou nog niet snapt, zien ze het nooit.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
De derde wereldoorlog is allang begonnen. Alleen zijn de sluier steeds komen vallen, de dingen worden zichtbaar.
Russen zullen falen, daarom zal Chinezen straks mee bemoeien. Dan is het feit.
Chinezen?..quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
De derde wereldoorlog is allang begonnen. Alleen zijn de sluier steeds komen vallen, de dingen worden zichtbaar.
Ik denk niet dat de kenners op fok het eens zijn met Wijnen. Althans, die indruk krijg ik als ik de posts in die topics over de oorlog in Oekraïne lees.quote:Ook Wijnen waarschuwt dat Rusland steeds sterker wordt
Nou ja de klassieke tank/lucht/zeemacht, werkt inderdaad niet echt meer in een moderne strijd blijkbaar.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:48 schreef Jahr00n het volgende:
Die gozer roept dit alleen maar om weer wat geld los te peuteren. Gewoon de hele landmacht opdoeken en een floot predator drones kopen
quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:13 schreef Watashiwa het volgende:
Ook Wijnen waarschuwt dat Rusland steeds sterker wordt
Dat sterker worden mag hij wel nader duiden dan. Want qua mankracht zonder een mobilisatie is dat niet het geval en ook niet qua geavanceerd wapentuig.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:51 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de kenners op fok het eens zijn met Wijnen. Althans, die indruk krijg ik als ik de posts in die topics over de oorlog in Oekraïne lees.
Dat geld is er wel, komend jaar 21 miljard. 5 miljard meer dan dit jaar. Ze missen vooral personeel.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:48 schreef Jahr00n het volgende:
Die gozer roept dit alleen maar om weer wat geld los te peuteren. Gewoon de hele landmacht opdoeken en een floot predator drones kopen
De cognitieve dissonantie is echt heel extreem bij sommigen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:51 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de kenners op fok het eens zijn met Wijnen. Althans, die indruk krijg ik als ik de posts in die topics over de oorlog in Oekraïne lees.
Want jouw generatie heeft Auschwitz bevrijd?quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:43 schreef Toine51 het volgende:
Tja,met die rubbeten stoeptegelgeneratie en snowflakes in ons land ga je toch geen oorlog meer winnen..
Slecht is het sowieso niet want het is goed voor je karakter.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:38 schreef oblo het volgende:
Ik denk dat een grootschalig vrijwillig dienjaar hele positieve gevolgen kan hebben voor jongeren en de sociale cohesie van dit land. Je leer waarden als discipline, komt in contact met mensen uit alle lagen van de samenleving, leert met elkaar te leven, samen te werken en naar een gezamenlijk doel te streven.
Dus ook als Rusland niet zo een gevaar is als deze man stelt ben ik nog steeds een voorstander van een dienjaar. Maar ik heb geen idee of het realistisch en haalbaar is.
En als je nou gewoon een betaling tegenover een dienjaar zet? Wellicht zelfs extra voor studieschuld (verdubbelaar ofzo)?quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:47 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Slecht is het sowieso niet want het is goed voor je karakter.
Maar ik kan mij voorstellen dat als je al met een schuld opgezadeld zit na je studie dat je dan niet vrolijk wordt als je nog een jaar moet gaan dienen. Sterker nog, ik denk dat het helemaal niet geslikt wordt door de jongeren van nu. Zeker niet na de afgelopen paar jaar.
Het Nederlandse verzet heeft nog nooit iets gewonnen of serieus verdedigd in modernere conflicten. We moeten het van handel hebben, niet van spierballen. De huidige oorlogen worden door techniek gewonnen en niet door mankracht. We zitten bovendien in de NAVO en dat is voor nu meer dan genoeg. Als je daarnaast wat robots van Boston Dynamics laat opereren met wat drones tegen een agressor, dan kan dat spul ook eens uitgeprobeerd worden. Ik denk dat niemand op een conflict met NAVO-landen zit te wachten in Rusland, ook zitten we daar zelf niet op te wachten, maar het is voor de Amerikanen dan handenwrijven dat ze het mooiste materieel kunnen testen. En dat gaat voorbij aan wat Oekraine nu kan.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:43 schreef Toine51 het volgende:
Tja,met die rubbeten stoeptegelgeneratie en snowflakes in ons land ga je toch geen oorlog meer winnen..
Ik heb gelezen dat hier een dienjaar voornamelijk voor jongeren is die een tussenjaar nemen na de middelbare, dus voordat ze aan een studie beginnen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:47 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Slecht is het sowieso niet want het is goed voor je karakter.
Maar ik kan mij voorstellen dat als je al met een schuld opgezadeld zit na je studie dat je dan niet vrolijk wordt als je nog een jaar moet gaan dienen. Sterker nog, ik denk dat het helemaal niet geslikt wordt door de jongeren van nu. Zeker niet na de afgelopen paar jaar.
Een dienjaar is altijd tegen betaling.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:50 schreef Molo het volgende:
[..]
En als je nou gewoon een betaling tegenover een dienjaar zet? Wellicht zelfs extra voor studieschuld (verdubbelaar ofzo)?
Nou, gezien er geld zat is lijkt me dat dan een prima investering vanuit de overheidquote:Op vrijdag 29 december 2023 08:55 schreef oblo het volgende:
[..]
Een dienjaar is altijd tegen betaling.
Je kunt dan beter mensen dwingen lid te worden van de lokale scouting, leer je ook mensen uit alle lagen van de samenleving kennen, bouwt gezamenlijk gedisciplineerd aan een tentenkamp, het is militair even efficiënt zo niet efficiënter als dienstplicht en je ontrekt geen fitte mensen met honderduizenden tegelijk aan de arbeidsmarkt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:38 schreef oblo het volgende:
Ik denk dat een grootschalig vrijwillig dienjaar hele positieve gevolgen kan hebben voor jongeren en de sociale cohesie van dit land. Je leer waarden als discipline, komt in contact met mensen uit alle lagen van de samenleving, leert met elkaar te leven, samen te werken en naar een gezamenlijk doel te streven.
Dus ook als Rusland niet zo een gevaar is als deze man stelt ben ik nog steeds een voorstander van een dienjaar. Maar ik heb geen idee of het realistisch en haalbaar is.
In welk opzicht is Rusland dan sterker geworden? Kom met concrete voorbeelden.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:43 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De cognitieve dissonantie is echt heel extreem bij sommigen.
Dit lijkt me een waanzinnig beroerd ideequote:Op vrijdag 29 december 2023 09:01 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Je kunt dan beter mensen dwingen lid te worden van de lokale scouting, leer je ook mensen uit alle lagen van de samenleving kennen, bouwt gezamenlijk gedisciplineerd aan een tentenkamp, het is militair even efficiënt zo niet efficiënter als dienstplicht en je ontrekt geen fitte mensen met honderduizenden tegelijk aan de arbeidsmarkt.
Dat laatste vooral. De arbeidsmarkt is ontzettend krap en wordt alleen nog krapper.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:01 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Je kunt dan beter mensen dwingen lid te worden van de lokale scouting, leer je ook mensen uit alle lagen van de samenleving kennen, bouwt gezamenlijk gedisciplineerd aan een tentenkamp, het is militair even efficiënt zo niet efficiënter als dienstplicht en je ontrekt geen fitte mensen met honderduizenden tegelijk aan de arbeidsmarkt.
Lekker korte termijn denken ditquote:Op vrijdag 29 december 2023 09:15 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Dat laatste vooral. De arbeidsmarkt is ontzettend krap en wordt alleen nog krapper.
Geweldig idee on die verder te verzieken door mensen onder het mom van een doremifasol-cda ideologie samen vrijwilligerswerk te laten doen.
Een tweede koude oorlog is het eerder.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat is er militair efficiënt aan een lokale scouting? Die zin snap ik niet.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:01 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dienstplichtigen maken een leger niet sterker. Integendeel. Zie bijvoorbeeld de professionaliseringsslag die het Amerikaanse leger maakte na het afschaffen van dienstplicht.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:25 schreef Molo het volgende:
[..]
Lekker korte termijn denken dit
Je kent de uitspraak 'Iemand zit vandaag in de schaduw omdat iemand lang geleden een boom heeft geplant'?
Ik zie de waarde meer in investering in de jeugd om een basis bewustzijn te krijgen over wat er komt kijken bij vrede behouden, zelfredzaamheid, beetje maatschappij gerichtheid in doen en laten ipv pure individualisering.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:34 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Dienstplichtigen maken een leger niet sterker. Integendeel. Zie bijvoorbeeld de professionaliseringsslag die het Amerikaanse leger maakte na het afschaffen van dienstplicht.
Het is een notie gestoeld op valse sentimenten en een hang naar nostalgie. Daarnaast is het een maatregel waar geen vrijheidsliefhebbend persoon voor zou moeten zijn
Als je defensie wil versterken doe je dat door er fors meer in te investeren, niet door Nederlandse jongens en meisjes te dwingen een jaar van hun leven op te laten offeren.
Die geloven dat ze meer kennis van militaire zaken hebben en toegang tot betere informatie dan de chef van de landmacht. Serieus..quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:51 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
quote:
Als je niet geliefd bent is angst de enige manier om de regeren. Bij de EU is dat nog ergerquote:Op vrijdag 29 december 2023 09:31 schreef Montagui het volgende:
Zonder deze waarschuwing (die mij wat obligaat lijkt) ben ik al voor investering in verdediging en voorbereiding (zonder in een prep-modus te vallen).
Maar al die 'angst' motieven van de laatste jaren (van overheid en machtsinstanties) beginnen me onderhand ook flink de keel uit te hangen.
Jij bekijkt het alleen maar individualistisch en economisch. Dat is een belangrijke blik, maar er zitten ook andere aspecten aan.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:34 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Dienstplichtigen maken een leger niet sterker. Integendeel. Zie bijvoorbeeld de professionaliseringsslag die het Amerikaanse leger maakte na het afschaffen van dienstplicht.
Het is een notie gestoeld op valse sentimenten en een hang naar nostalgie. Daarnaast is het een maatregel waar geen vrijheidsliefhebbend persoon voor zou moeten zijn
Als je defensie wil versterken doe je dat door er fors meer in te investeren, niet door Nederlandse jongens en meisjes te dwingen een jaar van hun leven op te laten offeren.
Sure, maar grote kans dat de Grote Blonde leider weer president wordt in Muricah en dan zijn we toch veel meer op onszelf aangewezen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:48 schreef Jahr00n het volgende:
Dienstplicht, voor iedereen, mannen en vrouwen? Wordt iedereen opgeroepen of maar een klein deel?quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:39 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik zie de waarde meer in investering in de jeugd om een basis bewustzijn te krijgen over wat er komt kijken bij vrede behouden, zelfredzaamheid, beetje maatschappij gerichtheid in doen en laten ipv pure individualisering.
En daarbij zien ze ook wat de waarde en de mogelijkheden van defensie zijn, dus zullen er vast een aantal doorstromen in professionele defensiebanen.
Lijkt me in alle scenario's geen weggegooid geld en tijd
Zoals?quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:47 schreef oblo het volgende:
[..]
Jij bekijkt het alleen maar individualistisch en economisch. Dat is een belangrijke blik, maar er zitten ook andere aspecten aan.
Ja leuk, maar dat werkt dus ook andersom. Speldenprikje richting Finland en wij zijn ook in oorlog met Rusland, net als de rest van de NAVO. Eénmaal in oorlog wordt Nederland dus ook een valide doelwit. Als het echt een grondoorlog met de NAVO wordt dan gaat de haven van Rotterdam fungeren als doorvoer voor troepen en materieel uit de VS. Hoe lang denk je dat het duurt voor Rusland dat als strategisch doel gaat zien? Als het echt zo ver komt kun je die haven afschrijven.quote:Op vrijdag 29 december 2023 08:20 schreef Beathoven het volgende:
Rusland heeft z’n handen al vol aan Oekraïne momenteel en als er meer volgt dan een speldenprikje richting Nederland dan hebben we de NAVO en zien we dan wel weer.
Uit de NAVO stappen kan hij niet meer omdat er een wet is aangenomen om dat te voorkomen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het is triest dat Nederland en ook veel landen in Europa hun defensie stiefmoederlijk behandelen. Ik leun eens uit het raam en doe een voorspelling (wat lastig is als het om de toekomst gaat)
1. Trump wordt straks weer gekozen
2. Hij cancelt alle militaire hulp aan Oekraïne
3. Hij vind dat Europa voor zichzelf moet zorgen (net als alle andere presidenten sinds de val van de muur) en verbind daar consequenties aan. (ITT zijn voorgangers, die alleen maar lief vroegen).
4. Hij richt zich op de Pacific, waar China een bedreiging is
5. Mogelijk stapt hij zelfs uit de NAVO
Kortom, Europa had al lang en breed voor haar eigen Defensie moeten zorgen. Al jasaren is bekend dat het Leger kapot bezuinigd wordt. Al decennia herinneren VS presidenten er aan dat veel NAVO landen hun verplichtingen niet nakomen.
[sarcasme]quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:22 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Uit de NAVO stappen kan hij niet meer omdat er een wet is aangenomen om dat te voorkomen.
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
Het enige wat hij nog zou kunnen doen is financiering opschorten of weigeren troepen of hulp te sturen. Zelfstandig uit de NAVO stappen is geen optie meer.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[sarcasme]
Gelukkig dan maar dat Trump zich zo goed aan de regels en wetten houdt, en dat belangrijk vind, net zoals de NAVO partners zich altijd zo goed aan de verdragen hielden
[/sarcasme]
quote:
quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dienstplicht, voor iedereen, mannen en vrouwen? Wordt iedereen opgeroepen of maar een klein deel?
Ga je het weer invoeren moet je je realiseren dat er niets is.
Geen Kazernes meer voor de huisvesting
Geen kleding, helmen, geen wapens, geen voertuigen, geen schepen, geen vliegtuigen, geen tanks voor dienstplichtigen op te zetten
Geen opleiders, geen programma's geen officieren genoeg
Geen munitie
Wil je dit weer gaan opbouwen? Ben je zo jaaren verder en het kost vele vele tientallen miljarden, eerder richting de 100 miljard dan 10 miljard en het duurt jaren voordat je een ROI hebt.
Als niet iedereen wordt opgeroepen is het een oneerlijk systeem, en dan reken ik ook vrouwen mee.
Jongeren die je in het leger zet kosten dus klauwen vol geld. En als ze in het leger zitten, zijn ze niet aan het werk en dat kost de economie weer geld, er komt minder belastinggeld binnen.
Met slechts een deel van het geld kan je nu het huidige beroepsleger goed versterken en voorzien van de juiste wapens en voldoende voorraad in een deel van de tijd.
Het leger is er niet om de jeugd op te voeden zoals jij dat klaarblijkelijk ziet, het is er om militaire taken uit te voeren,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |