Onzin natuurlijk.quote:Op zondag 17 december 2023 19:36 schreef phpmystyle het volgende:
Het hele middenkader (bouwvakkers, vrachtwagenchauffeurs, politiemannen) krijgen helemaal geen fucking stuiver.
Welke inkomens ondersteunende maatregelen zijn hen ten deel gevallen?quote:
ook die hebben gewoon energiecompensatie gekregen.quote:Op zondag 17 december 2023 19:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel inkomens ondersteunende maatregelen zijn hen ten deel gevallen?
2x 190quote:Op zondag 17 december 2023 19:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
ook die hebben gewoon energiecompensatie gekregen.
Toch wel blij dat ik niet vanalles hoef aan te vragen en maandelijks een bedrag op mijn rekening krijg gestort uit het bedrijfsleven.quote:Op zondag 17 december 2023 19:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat ga je begrijpen als je uitrekent dat jouw 2 x modaal hetzelfde is als 1x modaal plus al die toeslagen die gezinnen ontvangen. Voor een deel terecht, nageslacht is nodig.
We hebben een totaal artificieel inkomensbeleid ontwikkeld dat bijna niet meer te ontwarren is. Maar alleenstaand en hoog inkomen is de groep die het hardst gepakt wordt.
Dat inderdaad. Lijkt mij ook niks om alles te moeten plannen of rekening te houden.quote:Op zondag 17 december 2023 19:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Toch wel blij dat ik niet vanalles hoef aan te vragen en maandelijks een bedrag op mijn rekening krijg gestort uit het bedrijfsleven.
Was voor ons meer dan het maandbedrag dat we voor energie betalen. En het energieplafond wat daarna kwam gold voor iedereen.quote:
Dat energieplafond heeft grotendeels weinig bijgedragen (of maar tijdelijk) omdat de prijzen al weer snel daalden. Maar het heeft wel iets geholpen natuurlijk. Maar structureel is er natuurlijk niks gebeurd.quote:Op zondag 17 december 2023 19:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Was voor ons meer dan het maandbedrag dat we voor energie betalen. En het energieplafond wat daarna kwam gold voor iedereen.
Nee, maar voor de minima ook niet. Dus ik begrijp niet wat je hier verder mee wil zeggen.quote:Op zondag 17 december 2023 19:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat energieplafond heeft grotendeels weinig bijgedragen (of maar tijdelijk) omdat de prijzen al weer snel daalden. Maar het heeft wel iets geholpen natuurlijk. Maar structureel is er natuurlijk niks gebeurd.
Ja, ik vind het wel bagger. Het sluit namelijk daardoor ook helemaal niet aan bij waar je op dat moment in je leven zit. Je bent 14 15 16 en moet dan boeken gaan lezen waarvoor je eigenlijk 50 moet zijn. Welke misschien ook totaal niet in je interesse liggen. Daardoor ga je idd 10 jaar ieder boek laten liggen. Helemaal als het ondoordringbare zware shit is waar ook maar een deel echt van houd en het andere deel van het publiek zegt dat ze er van houden om er maar bij te horen.quote:Op zondag 17 december 2023 15:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hmmm bagger is het allemaal zeker niet, maar je kan je afvragen wat de doorsnee puber heeft aan boeken waar je een enorme dot levenservaring en algemene kennis voor nodig hebt.
Ook voor mij hebben die ellendige boekenlijsten het lezen, waar ik als kleine xpompompomx altijd een boel plezier is had, er toch voor een voor een dikke 10 jaar voor gezorgd dat ik geen boek heb aangeraakt. En dat is zonde, want in 10 jaar kun je veel lezen.
2100 euro energietoeslag maarquote:Op zondag 17 december 2023 20:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, maar voor de minima ook niet. Dus ik begrijp niet wat je hier verder mee wil zeggen.
Dank. Maar ik had het opgegeven, als iemand het niet wil zien en z'n ogen dichtknijp dan gaat ie het niet snappen.quote:
Ik mocht op een boek na de boekenlijst zelf samenstellen. En daar liet ik me adviseren voor zoveel mogelijk seks, humor en misdaadboeken.quote:Op zondag 17 december 2023 15:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hmmm bagger is het allemaal zeker niet, maar je kan je afvragen wat de doorsnee puber heeft aan boeken waar je een enorme dot levenservaring en algemene kennis voor nodig hebt.
Ook voor mij hebben die ellendige boekenlijsten het lezen, waar ik als kleine xpompompomx altijd een boel plezier is had, er toch voor een voor een dikke 10 jaar voor gezorgd dat ik geen boek heb aangeraakt. En dat is zonde, want in 10 jaar kun je veel lezen.
Tweede jaar op rij nu.quote:Op zondag 17 december 2023 21:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, eenmalig. Dat is toch ook niet structureel?
Maar nu is het ook afgelopen, toch? Structureel is er niks geregeld. Het laatste dat ik las is dat het ACM adviseert dat mensen maar een vast contract af moeten sluiten.quote:
Niet waar.quote:Op zondag 17 december 2023 21:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar nu is het ook afgelopen, toch? Structureel is er niks geregeld. Het laatste dat ik las is dat het ACM adviseert dat mensen maar een vast contract af moeten sluiten.
Dat is uit februari. Sindsdien was het nieuws dat er waarschijnlijk na dit jaar niks meer komt: https://nos.nl/artikel/24(...)-wordt-niet-verlengdquote:Op zondag 17 december 2023 21:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet waar.
Ze onderzoeken (nog) hoe ze dat structureel gaan invullen.
https://www.ad.nl/politie(...)re-termijn~acac0230/
Je kunt ook je leven er op aanpassen. Dat doe je vanzelf, trouwens. Jarenlang incl toeslagen ongeveer op 2450 netto per maand gezeten, met 3 kinderen. We kwamen rond. Nu incl toeslagen ongeveer 3000 per maand, met een lagere hypotheek, en ook nu komen we rond, maar we sparen echt geen 500 euro per maand: je past dus zelfs onbewust je uitgaven aan je inkomen aan.quote:Op zondag 17 december 2023 19:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat inderdaad. Lijkt mij ook niks om alles te moeten plannen of rekening te houden.
Een lagere hypotheek? Das wel chill, maar helaas niet voor iedereen mogelijk. Je huurt/hypotheek echt helemaal niks meer voor 6 of 7 EU per maand. Je leeft naar je salaris, dat herken ik ook wel. Maar hoe groter het gezien, hoe lager de kosten per hoofd. Dat "schaal" voordeel heb je als eenganger niet.quote:Op zondag 17 december 2023 21:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt ook je leven er op aanpassen. Dat doe je vanzelf, trouwens. Jarenlang incl toeslagen ongeveer op 2450 netto per maand gezeten, met 3 kinderen. We kwamen rond. Nu incl toeslagen ongeveer 3000 per maand, met een lagere hypotheek, en ook nu komen we rond, maar we sparen echt geen 500 euro per maand: je past dus zelfs onbewust je uitgaven aan je inkomen aan.
Dat weet ik, dat het een belastingverhoging is voor de mensen met een inkomen boven de 67k of voor hun werkgevers. Er is dan ook helemaal niks mis met belastingheffen en dus ook niet met belastingverhogingen, de stijgende zorgkosten moeten toch ergens van betaald worden. Ik zou zeggen dat, gezien de huidige problematiek rondom armoede, er eerder te weinig dan teveel belasting wordt geheven op de hogere inkomens. Deze zvw premie fors verhogen en de zorgpremie fors verlagen (en zo dus de zorgkosten meer inkomensafhankelijk maken) lijkt me een enorm goed idee. En ja, dan verhoog je de belasting voor de hogere inkomensgroepen. Prima.quote:Op zondag 17 december 2023 19:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan zou ergens moeten differentieren.
Anyway, maar dan is dit gewoon een ordinaire belastingverhoging die jij oppert.
Verhuizen van randstad naar Groningen. In 2019 van 75m2 voor 190k naar 135m2 voor 170k. Dan krijg je een lagere hypotheek (en de rente was ook iets lager dan de hypotheek die we hadden).quote:Op zondag 17 december 2023 21:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een lagere hypotheek? Das wel chill, maar helaas niet voor iedereen mogelijk.
Ik begrijp echt helemaal niks van deze logica. Wat maakt het uit dat de kosten in een gezin worden verdeeld over meerdere mensen? Helpen die kinderen ook mee met het inkomen dan? Nee, het leven kost gewoon meer als je kinderen hebt.quote:Op zondag 17 december 2023 21:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar hoe groter het gezien, hoe lager de kosten per hoofd. Dat "schaal" voordeel heb je als eenganger niet.
Ja ok, en is je gegund, dus begrijp mij niet verkeerd. Maar dat is ook jullie geluk op dat moment geweest. Er zijn echt legio's voorbeelden van mensen met een hoger inkomen als jullie maar met véél hogere lasten omdat die van huis zijn gewisseld na 2020. Probleem met inkomensvergelijkingen is dat je domweg niet weet wat voor huisvestingslasten het gezien meetorst. Of als iemand gescheiden is en alimentatie betaalt.quote:Op zondag 17 december 2023 21:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verhuizen van randstad naar Groningen. In 2019 van 75m2 voor 190k naar 135m2 voor 170k. Dan krijg je een lagere hypotheek (en de rente was ook iets lager dan de hypotheek die we hadden).
Eenpersoonshuishouden is tov een gezin veel duurder, eten kopen in de supermarkt is duurder, energielasten is hoger, echt bijna alles omdat je geen partner hebt om de kosten mee te delen, en geen bijdrage in de lasten van de overheid omdat kinderen bij je in wonen. Nogmaals, het is goed dat de overheid kinderen subsidieert, maar ga er niet in doorslaan. En ga zeker niet alle lasten bij eenverdieners leggen.quote:Op zondag 17 december 2023 21:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp echt helemaal niks van deze logica. Wat maakt het uit dat de kosten in een gezin worden verdeeld over meerdere mensen? Helpen die kinderen ook mee met het inkomen dan? Nee, het leven kost gewoon meer als je kinderen hebt.
Ik zou zeggen dat het juist voor een alleenstaande relatief eenvoudig is om minder kosten te maken, als dat nodig mocht zijn. Minder geld uitgeven is voor niemand leuk, maar in je eentje heb je het toch zelf voor het zeggen. Dan doe je een keer iets niet, dan zeg je eens wat op, en dat scheelt direct. Met een gezin is dat toch wat lastiger, want er moet overlegd worden en je wil je de ontwikkeling van je kind ook niet dwarsbomen door allerlei verenigingen en andere activiteiten niet meer te sponsoren. Dus waar bespaar je dan op?
Fors verhogen valt ook wel mee, he? Het gaat om 5,4% op het deel boven de 67k.quote:Op zondag 17 december 2023 21:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja ok, en is je gegund, dus begrijp mij niet verkeerd. Maar dat is ook jullie geluk op dat moment geweest. Er zijn echt legio's voorbeelden van mensen met een hoger inkomen als jullie maar met véél hogere lasten omdat die van huis zijn gewisseld na 2020. Probleem met inkomensvergelijkingen is dat je domweg niet weet wat voor huisvestingslasten het gezien meetorst. Of als iemand gescheiden is en alimentatie betaalt.
Dus even fors fors de zvw premie verhogen vind ik onrechtvaardig, en ik gebruik onrechtvaardig en geen ander woord. Dit omdat je mensen op die manier raakt in de portemonnee, en dan bedoel ik niet het 3e tripje naar bali, of wekelijks het flesje Moet en Chandon wat ze zich moeten ontzeggen.
Dat je met z'n 2en zonder kinderen goedkoper uit bent geloof ik wel, want dan deel je bijvoorbeeld in de woonlasten. Maar ik kan me niet voorstellen dat je met kinderen erbij onder de streep minder geld kwijt bent. Je zegt dat eten kopen duurder is in de supermarkt, maar dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf.quote:Op zondag 17 december 2023 21:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eenpersoonshuishouden is tov een gezin veel duurder, eten kopen in de supermarkt is duurder, energielasten is hoger, echt bijna alles omdat je geen partner hebt om de kosten mee te delen, en geen bijdrage in de lasten van de overheid omdat kinderen bij je in wonen.
Dat is een andere discussie, dat we meer naar verzamelinkomens moeten kijken en dus dat absurde verschil in belastingdruk tussen één- en tweeverdieners wat meer moeten verkleinen ben ik helemaal met je eens.quote:Op zondag 17 december 2023 21:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eenpersoonshuishouden is tov een gezin veel duurder, eten kopen in de supermarkt is duurder, energielasten is hoger, echt bijna alles omdat je geen partner hebt om de kosten mee te delen, en geen bijdrage in de lasten van de overheid omdat kinderen bij je in wonen. Nogmaals, het is goed dat de overheid kinderen subsidieert, maar ga er niet in doorslaan. En ga zeker niet alle lasten bij eenverdieners leggen.
Ik onderstreep je punt dat kinderen gefaciliteerd moeten worden in hun ontwikkeling.
kamerleden die stelselmatig de regels overtreden zou je gewoon moeten kunnen verbannen.quote:Op maandag 18 december 2023 12:32 schreef Hanca het volgende:
En alweer dreigen FvD kamerleden te worden geschorst: https://www.ad.nl/politie(...)eden-forum~af0397e2/
Het interesseert die figuren ook geen zak of ze wel of niet de Kamer in kunnen, he? Als ze maar geld kunnen verdienen aan de malloten die in hun geloven. Zo veel mogelijk geld harken, dat je dan je kiezers niet kunt vertegenwoordigen doet er niet toe.
-Punt. Waar in Nederland we ergens het krankzinnige idee vandaan hebben gehaald dat meer dan 67k een topinkomen is, is me een raadsel.quote:Op zondag 17 december 2023 21:49 schreef Hanca het volgende:
Fors verhogen valt ook wel mee, he? Het gaat om 5,4% op het deel boven de 67k.
Allereerst is 67k gewoon wel een hoog inkomen.quote:Op maandag 18 december 2023 12:44 schreef nostra het volgende:
[..]
-Punt. Waar in Nederland we ergens het krankzinnige idee vandaan hebben gehaald dat meer dan 67k een topinkomen is, is me een raadsel.
AOW-ers krijgen er in januari 50 euro per persoon bij. Stellen 53 per persoon.quote:Op zondag 17 december 2023 21:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is uit februari. Sindsdien was het nieuws dat er waarschijnlijk na dit jaar niks meer komt: https://nos.nl/artikel/24(...)-wordt-niet-verlengd
Maar wat er verder gebeurt, zal natuurlijk aan het nieuwe kabinet zijn. Dus daar is weinig over te zeggen in deze fase.
Ten opzichte van een situatie met een kinderloos koppel wel. Met kinderen erbij wordt dat wel anders naar mijn beleving.quote:Op zondag 17 december 2023 21:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eenpersoonshuishouden is tov een gezin veel duurder, eten kopen in de supermarkt is duurder, energielasten is hoger, echt bijna alles omdat je geen partner hebt om de kosten mee te delen, en geen bijdrage in de lasten van de overheid omdat kinderen bij je in wonen. Nogmaals, het is goed dat de overheid kinderen subsidieert, maar ga er niet in doorslaan. En ga zeker niet alle lasten bij eenverdieners leggen.
Ik onderstreep je punt dat kinderen gefaciliteerd moeten worden in hun ontwikkeling.
Ik bedoel meer dat het vrij idioot is dat de staffel van marginale druk daar ophoudt (waarmee ik niet pleit voor een hoger toptarief, maar een hogere grens voor dat toptarief). De huidige situatie is geen nivelleren naar draagkracht meer, maar ordinaire opbrengstmaximalisatie.quote:Op maandag 18 december 2023 13:00 schreef Hanca het volgende:
Allereerst is 67k gewoon wel een hoog inkomen.
Het maximum bijdrage-inkomen is door de jaren heen al enorm verhoogd. Waar het eerst gebaseerd was op de vroegere ziekenfondsgrens, is hij eerst gelijkgetrokken aan de volksverzekeringen. Ik ben het in de basis wel met je eens dat die maximering, in tegenstelling tot volksverzekeringen, geen logische basis heeft.quote:Maar je leest dus niet verder. Want zoals ik zeg gaat het bij een inkomen van 100.000 nog om een klein bedrag, het gaat pas bij de echte topinkomens om grotere bedragen. En het is gewoon niet te verdedigen dat iemand met een inkomen van 500.000 in euro's net zo veel zvw-premie betaalt als iemand met een inkomen van 67.000. Iedereen met een inkomen van 67.000 of lager betaalt 5,4%, daarna loopt het af en zie je dat iemand met een inkomen van boven de 362.000 nog maar onder de 1% zit. Dat is gewoon niet uit te leggen, een fout in het systeem.
https://nos.nl/artikel/25(...)minder-gaan-uitgevenquote:Langzaam maar zeker komen de almaar stijgende prijzen onder controle. Om over iets meer dan een jaar het inflatiedoel te halen moet een nieuw kabinet alleen niet te veel gaan uitgeven en moeten vakbonden voor nieuwe cao's niet het onderste uit de kan vragen. Dat is de conclusie in een nieuwe raming van de Nederlandse economie door De Nederlandsche Bank (DNB).
Valt wel mee, flink snijden in klimaatfonds, niet doorgaan gratis kinderopvang. Je hoeft niet creatief te zijn.quote:Op maandag 18 december 2023 14:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)minder-gaan-uitgeven
Dat zou nog wel eens lastig kunnen worden voor het kabinet-Gratis Bier II.
Dingen a priori gratis maken vind ik sowieso nooit zo'n goed idee.quote:Op maandag 18 december 2023 16:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Valt wel mee, flink snijden in klimaatfonds, niet doorgaan gratis kinderopvang. Je hoeft niet creatief te zijn.
Klimaatfonds is eenmalig iets. Niet structureel dus daar heb je weinig aan.quote:Op maandag 18 december 2023 16:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Valt wel mee, flink snijden in klimaatfonds, niet doorgaan gratis kinderopvang. Je hoeft niet creatief te zijn.
Dat klopt. Maar daarmee kun je wel de eventuele tekorten mee stutten in de komende jaren.quote:Op maandag 18 december 2023 16:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Klimaatfonds is eenmalig iets. Niet structureel dus daar heb je weinig aan.
Maar hoe bespaart het niet gratis maken van iets dat nu ook al niet gratis is precies geld?quote:Op maandag 18 december 2023 16:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dingen a priori gratis maken vind ik sowieso nooit zo'n goed idee.
Ligt eraan waar de modellen vanuit gaanquote:Op maandag 18 december 2023 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar hoe bespaart het niet gratis maken van iets dat nu ook al niet gratis is precies geld?
Als ik nou het plan maak om een reis naar Hawaii te boeken, en dat vervolgens niet doe, heb ik dan tweeduizend euro bespaard? Ik denk het niet.
Reken ook op wat meer tegenvallers de komende tijd. De economie is aardig aan het afkoelen en veel bedrijven zien hun orderboek flink slinken. Voor nu nog niet direct spannend maar de begroting 2025 wordt al een stuk ingewikkelder. Als het nieuwe kabinet echt ambities heeft moeten ze structureel gaan bezuinigen…quote:Op maandag 18 december 2023 14:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)minder-gaan-uitgeven
Dat zou nog wel eens lastig kunnen worden voor het kabinet-Gratis Bier II.
Dat komt omdat Heks Kaag al het geld opgemaakt heeft.quote:Op maandag 18 december 2023 17:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Reken ook op wat meer tegenvallers de komende tijd. De economie is aardig aan het afkoelen en veel bedrijven zien hun orderboek flink slinken. Voor nu nog niet direct spannend maar de begroting 2025 wordt al een stuk ingewikkelder. Als het nieuwe kabinet echt ambities heeft moeten ze structureel gaan bezuinigen…
Gewoon nog even 20 miljard bij ontwikkelingssamenwerking weghalen, probleem opgelost.quote:Op maandag 18 december 2023 17:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Reken ook op wat meer tegenvallers de komende tijd. De economie is aardig aan het afkoelen en veel bedrijven zien hun orderboek flink slinken. Voor nu nog niet direct spannend maar de begroting 2025 wordt al een stuk ingewikkelder. Als het nieuwe kabinet echt ambities heeft moeten ze structureel gaan bezuinigen…
En dat dan drie keer per jaarquote:Op maandag 18 december 2023 17:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gewoon nog even 20 miljard bij ontwikkelingssamenwerking weghalen, probleem opgelost.
Als ik mij niet vergis zit er zo'n 30 miljard euro in dat fonds. Stel dat je daar de helft uithaalt, dan heb je eenmalig 15 miljard.quote:Op maandag 18 december 2023 16:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Groot deel van dat klimaatfonds is al uitgegeven en wat niet dat is voor kerncentrales bedoeld. Willen ze die ineens niet meer?quote:Op maandag 18 december 2023 16:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je een kabinet krijgt dat die broodnodige transitie maar onzin vindt, dan wordt die laatste opmerking wel ingewikkeld.quote:Op maandag 18 december 2023 17:39 schreef KoosVogels het volgende:
Nog even afgezien van dat het geld uit die klimaatpot naar mijn idee gebruikt dient te worden voor een broodnodige transitie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |