Ik vind dit een heel slechte zaak en we mogen hopen dat dit wordt verboden door de ACM. DPG is nu eigenlijk al veel te groot en veel te machtig. Als ze dan ook nog RTL, ook geen kleintje, erbij krijgen loopt het echt de spuigaten uit.quote:Mediabedrijf RTL Nederland komt mogelijk in Vlaamse handen. Het bedrijf heeft afspraken gemaakt voor een overname door DPG Media, dat onder meer de kranten AD, Volkskrant en nieuwswebsite NU.nl in bezit heeft. De Belgen willen 1,1 miljard euro betalen voor het bedrijf, meldt RTL.
Het delen van kennis en kunde zal veel opleveren, verwacht DPG Media, dat in België ook in de tv-wereld actief is. Het is daar al eigenaar van de grootste zendergroep (VTM) en het Franstalige deel van RTL. "Je hebt veel dezelfde uitdagingen. In België dalen de live televisiekijkcijfers ook en groeit streaming ook heel hard", zegt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media.
DPG Media had eerder interesse in een overname van RTL. Dat ging niet door omdat RTL overnamegesprekken met Talpa voerde. Maar die overname werd tegengehouden door de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De combinatie van twee Nederlandse tv-bedrijven zou te machtig worden.
ACM 'volgt met belangstelling'
De ACM zegt de plannen met belangstelling te volgen. Een onderzoek start zodra de voorgenomen overname bij hen wordt gemeld. Ook de betrokken ondernemingsraden moeten nog een advies geven over de voorgenomen overname.
Als de toezichthouder deze overname wel goedkeurt, verandert er volgens RTL de komende jaren weinig. Er zullen geen banen of zenders verdwijnen. Ook de huidige ceo Sven Sauvé blijft aan. Omdat DPG in Nederland niet actief is op de tv-advertentiemarkt verwachten de partijen op dat vlak geen probleem met de ACM.
"Door onze krachten te bundelen creëren we een completer mediaconcern dat volop blijft investeren in lokale, innovatieve, impactvolle content en onafhankelijke journalistiek", zegt Sauvé. "En ik ben ook blij met het feit dat de naam RTL behouden blijft; het is een sterk merk en geliefd bij heel veel Nederlanders."
RTL en DPG Media
RTL Nederland bezit de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z, maar ook Buienradar en de streamingsdienst Videoland.
DPG Media bezit in Nederland onder meer de Volkskrant, NU.nl, Het Parool, het AD, Libelle en Q Music.
quote:De ACM hield eerder een fusie van RTL met Talpa tegen, dus het is nog niet gezegd dat het daadwerkelijk gaat gebeuren, maar het hangt dus wel in de lucht.
[..]
MAX-gezicht Ron Vergouwen vraagt zich af of de ACM hiermee akkoord gaat. “Nou, wat denken jullie? Mogen de huwelijksklokken dit keer wél luiden?”
Podimo-baas Tim de Gier: “Dit is voor niemand goed en gaat de ACM niet goedkeuren. Kranten dan maar aan mij overdragen.”
En mediakenner Marianne Zwagerman: “Ik mag toch hopen dat er eindelijk eens iemand wakker wordt bij de ACM?”
SP-bekendheid Peter Kwint is kritisch. “En dit is precies het probleem. Een paar mediahuizen hebben alle macht. En gebruiken het geld dat ze verdienen door journalisten onder te betalen voor nog meer overnames en verdere clustering van mediamacht.”
Jort Leijten, economieredacteur van NRC, sneert: “DPG heeft niet genoeg geld om de eigen journalisten fatsoenlijk te betalen maar gelukkig kon de aankoop van RTL er nog wel van af.”
We krijgen er op 1 januari een flinke smak geld bij, ikzelf ga er 10 procent op vooruit. Dus DGP komt de werknemers wel degelijke tegemoet.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ah ze hebben dus 1,1 miljard beschikbaar. Daar kunnen ze beter hun arbeidsvoorwaarden van verbeteren.
Qua Rtl4: de programma's met actualiteiten en nieuwtjes gaan wel (als er niet teveel over slechte reality-soaps of zooi als The Masked Singer gezeverd wordt). Wat ertussenin/omheen zit, kijk ik weinig.quote:
Nu is altijd een copy paste geweest van het ANP, vooral nujij is er heel erg op achteruit gegaan.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:35 schreef thedeedster het volgende:
Nou, ben weinig positief; zo’n platform als nu.nl is mijns inziens echt achteruit gegaan.
Leuk al die eenheidsworst.
En politiek.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:33 schreef golfer het volgende:
De Belgische eigenaar (Van Thillo, en die kende ik persoonlijk vanuit het verleden vrij goed) van DPG heeft nooit echt belangstelling gehad voor echte journalistiek en mensen.
Zijn enige belang was altijd meer geld verdienen.
Wel handig als je een abonnement hebt, ik kan, buiten de Telegraaf (godzijdank), zo'n beetje iedere krant in Nederland lezen.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Bizar hoeveel media deze club al heeft in Nederland.
Maar als het op het AD staat, dan heb je hetzelfde artikel in de 10 andere DPG kranten.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wel handig als je een abonnement hebt, ik kan, buiten de Telegraaf (godzijdank), zo'n beetje iedere krant in Nederland lezen.
Ik refereerde vooral naar het reaguurdersbeleid dat zo ongelofelijk snowflake is.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:44 schreef TjjWester het volgende:
Het voordeel is dat we minder reclames krijgen.
[..]
Nu is altijd een copy paste geweest van het ANP, vooral nujij is er heel erg op achteruit gegaan.
Goed inhoudelijk onderbouwd.quote:
Dit dus. Artikelen worden gekopieerd uit andere DPG-kranten, soms zelfs uit de Belgische kranten. Op die manier zijn er minder redacteuren nodig. Kun je weer lekker journalisten wegbezuinigen.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:53 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Maar als het op het AD staat, dan heb je hetzelfde artikel in de 10 andere DPG kranten.
Ja, de regionale kranten. Ik heb een abbo op VK en NRC en af en toe volg ik wel eens een link naar Trouw of zo, AD lees ik eigenlijk nooit.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:53 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Maar als het op het AD staat, dan heb je hetzelfde artikel in de 10 andere DPG kranten.
Anders was dat bedrijf nooit zo groot geworden, zo werkt het systeempje. Met Wilders nog even de publieke omroepen wegbezuinigen en het feest is kompleet.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:33 schreef golfer het volgende:
De Belgische eigenaar (Van Thillo, en die kende ik persoonlijk vanuit het verleden vrij goed) van DPG heeft nooit echt belangstelling gehad voor echte journalistiek en mensen.
Zijn enige belang was altijd meer geld verdienen.
En dan is Etos ook nog eens van Ahold.quote:Op vrijdag 15 december 2023 16:09 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Media is inmiddels de gemiddelde winkelstraat.
Een Albert Heijn, een Etos, een Primera en een Jumbo.
De Correspondent, NYT, WaPo, WSJ, FD, FT, FTM, Joop, De Groene, EW, HP/De Tijd, BNR, tientallen kwalitatieve podcasts, genoeg voor elke doelgroep.quote:Op vrijdag 15 december 2023 16:09 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Media is inmiddels de gemiddelde winkelstraat.
Een Albert Heijn, een Etos, een Primera en een Jumbo.
Volkomen desolaat van elke charme of aantrekkelijkheid... nou goed je hebt de local kroegen, als FOK! nog, gelukkig...
Het gaat om welke media de gemiddelde Nederlander bereikt.quote:Op vrijdag 15 december 2023 19:57 schreef nostra het volgende:
[..]
De Correspondent, NYT, WaPo, WSJ, FD, FT, FTM, Joop, De Groene, EW, HP/De Tijd, BNR, tientallen kwalitatieve podcasts, genoeg voor elke doelgroep.
Gaat meer om de freelancers.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We krijgen er op 1 januari een flinke smak geld bij, ikzelf ga er 10 procent op vooruit. Dus DGP komt de werknemers wel degelijke tegemoet.
Maar meer geld is absoluut welkom, dat ben ik met je eens.
Dat ligt aan de consumptiebehoefte van die gemiddelde Nederlander, niet aan het pluriforme aanbod.quote:Op vrijdag 15 december 2023 20:23 schreef Akathisia het volgende:
Het gaat om welke media de gemiddelde Nederlander bereikt.
Er is wb eigenaarschap dus geen pluriform aanbod op tv, radio en op geprint papier. En ook op het internet domineren enkelequote:Op vrijdag 15 december 2023 20:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat ligt aan de consumptiebehoefte van die gemiddelde Nederlander, niet aan het pluriforme aanbod.
Ik denk juist dat SBS nog verder op achterstand wordt gezetquote:Op vrijdag 15 december 2023 20:17 schreef VEM2012 het volgende:
Asjeblieft niet. Met DPG aan het roer is binnen no time in verhouding SBS6 een kwaliteitszender.
Je hele lijst klopt van geen kant. Zitten ook allerlei Talpa merken tussen. Ik noem oa. een 538, radio10. Heeft niks met deze deal te maken.quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:32 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
-hele lijst-
Als dat allemaal samen gaat, en dat is dan alleen nog het NL gedeelte
damn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |