Die landen liggen stil, die bewegen zich niet naar het Westen. Het is het Westen (EU/NAVO) dat ze ich naar het oosten beweegt.quote:Op zondag 10 december 2023 17:36 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Je kunt landen niet gaan verwijten zich aan te sluiten bij de NAVO noch dat zij richting het westen bewegen voor meer welvaart, die landen hebben immers het recht tot zelfbeschikking en daar heeft Rusland zich gewoon bij neer te leggen.
Ik denk het ook niet, maar de perceptie is wel anders.quote:Rusland heeft trouwens ook niets te vrezen van de NAVO tenzij ze een lidstaat aanvallen en laat dat nou net de rede zijn waarom die landen zich voor hun veiligheid zo graag bij de NAVO aansloten.
Dat die perceptie daar anders is betekent nog niet dat die correct is of je er begrip voor moet hebben (en er aan tegemoet moet komen)...quote:Op zondag 10 december 2023 18:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die landen liggen stil, die bewegen zich niet naar het Westen. Het is het Westen (EU/NAVO) dat ze ich naar het oosten beweegt.
Nu verwijt ik die landen niets, ik snap dat ze uiteraard voor welvaart en veiligheid kiezen, maar doen alsof de invloed van Rusland zich voortdurend naar het Westen uitbreidt en wij bang moeten zijn dat deze uiteindelijk in Nederland staat is gewoon niet waar en dat is eenvoudig in te zien.
[..]
Ik denk het ook niet, maar de perceptie is wel anders.
Alsof die lijstjes betrouwbaar zijn.quote:Op zondag 10 december 2023 17:15 schreef bleiblei het volgende:
Er wordt hier op dagbasis een lijstje gepost met wat de Russen verloren hebben aan materieel en wat de Oekraïners verloren hebben aan materieel. Dat is wel knap selectief dit topic volgen als je dat gemist hebt
Dat is ook te zien aan de datum van de post. Maar blijkbaar nog steeds heel actueelquote:Op zondag 10 december 2023 18:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook al veel eerder voorbijgekomen...
Near Abroad:quote:Op zondag 10 december 2023 17:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
De werkelijkheid is dat juist Europa zijn invloedssfeer steeds dichter richting Rusland gebracht heeft de afgelopen 30 jaar. Lag de NAVO in 1990 nog 1800 km van Moskou, met toetreding van Oekraïne tot EU/NAVO zou dat nog geen 600 km worden.
De “ambitie” van Rusland is een bufferzone te handhaven.
Het narrative dat Rusland na Oekraïne de rest van Europa wil veroveren is totaal onrealistisch, zowel vanuit politiek oogpunt (NAVO-landen) als vanuit praktisch oogpunt (alsRusland al te zwak is om 100 km deOekraine in te rijden, hoe zie je ze dan naar Berlijn of Parijs opmarcheren met hun leger)
Het enige wat dit narratief moet bereiken is de steun vanuit het Westen voor Oekraïne handhaven, maar het is voor mensen met een IQ boven de 100 gewoon niet geloofwaardig genoeg.
Beter gaat het narratief over de handhaving van de internationale rechtsorde en het zelfbeschikkingsrecht van het Oekraïense volk, of over de machtsbalans binnen Eurazie. Dat kan nog hout snijden. He
quote:NEAR ABROAD
The term near abroad is used by the Russian Federation to refer to the fourteen Soviet successor states other than Russia. During the Yeltsin era Russia had to cope with the collapse of Communism and the transition to a market economy, and the end of the Cold War and the loss of superpower status. This caused a national identity crisis that engendered key shifts in Russian foreign policy toward what it designates the near abroad. (The fourteen republics do not call themselves "near abroad.")
Uiteraard omdat die geexplodeerde BM-21 langskwam zeker? Ja, dat moet wel door zoiets komen idd volgens het Twittervolk...quote:Op zondag 10 december 2023 18:20 schreef Starhopper het volgende:
Dat is ook te zien aan de datum van de post. Maar blijkbaar nog steeds heel actueel
Dat maak jij er vanquote:Op zondag 10 december 2023 18:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard omdat die geexplodeerde BM-21 langskwam zeker? Ja, dat moet wel door zoiets komen idd volgens het Twittervolk...
Waarom post je hem dan met de opmerking dat het "nog steeds actueel is"?quote:
Dat is wat anders. Maar goed, je weet nog niet half hoe lomp er soms omgesprongen moet worden met militaire middelen.quote:Het is hoe dan ook grappig![]()
Verwacht jij nu echt dat ik je serieus neem met zo'n uitspraak? Is dat een rechtstreekse vertaling uit het Russisch of zo?quote:Op zondag 10 december 2023 18:14 schreef LXIV het volgende:
Die landen liggen stil, die bewegen zich niet naar het Westen. Het is het Westen (EU/NAVO) dat ze ich naar het oosten beweegt.
Ah, dank.quote:
Een ontplofte BM21 en het lomp laden van een BM21. Heel actueel dus om dit als grap erbij te plaatsen. Ik weet zeker dat jij er ook om moest gniffelen.quote:Op zondag 10 december 2023 18:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarom post je hem dan met de opmerking dat het "nog steeds actueel is"?
[..]
Lekker boeiend. Het is toch grappig.quote:Dat is wat anders. Maar goed, je weet nog niet half hoe lomp er soms omgesprongen moet worden met militaire middelen.
Het is altijd goed om te begrijpen wat je tegenstander beweegtquote:Op zondag 10 december 2023 18:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat die perceptie daar anders is betekent nog niet dat die correct is of je er begrip voor moet hebben (en er aan tegemoet moet komen)...
Bullshitquote:Op zondag 10 december 2023 17:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Er wordt hier op dagbasis een lijstje gepost met wat de Russen verloren hebben aan materieel en wat de Oekraïners verloren hebben aan materieel. Dat is wel knap selectief dit topic volgen als je dat gemist hebt
https://www.bnr.nl/nieuws(...)onder-westerse-steunquote:25 Oekraïense mannen verdronken na poging dienstplicht te ontvluchten
Minstens 25 Oekraïense mannen zijn verdronken in de rivier de Tysa, die het land van Hongarije en Roemenië scheidt, nadat ze deze probeerden over te steken om zo de Oekraïense dienstplicht te ontlopen. Ze werden onderschept door grenscontroleurs, meldt de Washington Post.
De Oekraïense grenswacht ziet steeds vaker deserteurs aan de grens, vertelt Andriy Demchenko, een woordvoerder van het hoofdkwartier van de staatsgrenswacht, aan de krant. Sinds het begin van de oorlog al 16.000 mannen, zo telt hij uit.
Als de Russen problemen hebben met het NAVO lidmaatschap van de door hen voorheen bezette landen is dat hun probleem. Als de Russen zich niet stelselmatig als beesten zouden gedragen zou er ook geen reden zijn voor voormalig Warschaupact landen om NAVO lid te worden. Bovendien is Rusland zo'n enorm land dat het zijn eigen bufferzone vormt, die rol hoeft niet gedwongen door hun buurlanden op zich genomen te worden.quote:Op zondag 10 december 2023 17:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
De werkelijkheid is dat juist Europa zijn invloedssfeer steeds dichter richting Rusland gebracht heeft de afgelopen 30 jaar. Lag de NAVO in 1990 nog 1800 km van Moskou, met toetreding van Oekraïne tot EU/NAVO zou dat nog geen 600 km worden.
De “ambitie” van Rusland is een bufferzone te handhaven.
Het narrative dat Rusland na Oekraïne de rest van Europa wil veroveren is totaal onrealistisch, zowel vanuit politiek oogpunt (NAVO-landen) als vanuit praktisch oogpunt (alsRusland al te zwak is om 100 km deOekraine in te rijden, hoe zie je ze dan naar Berlijn of Parijs opmarcheren met hun leger)
Het enige wat dit narratief moet bereiken is de steun vanuit het Westen voor Oekraïne handhaven, maar het is voor mensen met een IQ boven de 100 gewoon niet geloofwaardig genoeg.
Beter gaat het narratief over de handhaving van de internationale rechtsorde en het zelfbeschikkingsrecht van het Oekraïense volk, of over de machtsbalans binnen Eurazie. Dat kan nog hout snijden. He
Ik denk dat ze niet hun hele leger in de grinder hadden gegooid, op het moment dat ze zich echt druk maakte om 'de oprukkende NAVO'.quote:Op zondag 10 december 2023 18:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is altijd goed om te begrijpen wat je tegenstander beweegt
Bullshit?quote:Op zondag 10 december 2023 18:50 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Bullshit
Sinds dag 1 van de invasie wel altijd een lijst van verliezen aan Russische kant maar praktisch nooit van verliezen aan de kant van Oekraïne.
Als ik wil weten hoe het (echt?) met het Oekraïnse leger gaat check ik o.a: BNR, EurAsianTimes (ja beetje biased) , Washington Post etc
hier wat:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)onder-westerse-steun
quote:Op zaterdag 9 december 2023 17:42 schreef oheng het volgende:
Andrew Perpetua's observaties voor vandaag. Google Docs bron. Deze is meer uptodate.:
[ twitter ]
Ga niet de drone video's van de Oekrainsche 110e Brigade tegen de russische 114e Brigade kijken. Ze zijn echt heel, heel erg. Dit is geen grap. Ze zijn NSFL, en ik heb er spijt van. De 114e Brigade klaagt trouwens dat ze een zeer goede officier zijn kwijtgeraakt.
Deze?quote:Op zondag 10 december 2023 18:53 schreef ExTec het volgende:
Ik denk dat ze niet hun hele leger in de grinder hadden gegooid, op het moment dat ze zich echt druk maakte om 'de oprukkende NAVO'.
De Russen zijn altijd stikjaloers geweest op het feit dat er in Europa op alle gebieden (intellectueel, cultureel, kunst, burgerrechten, welvaart voor de brede burgerbevolking enz.) wêl ontwikkeling plaats vond. De Russische elite heeft Europa dan ook geregeld op verschillende vlakken proberen te kopiëren, maar tot meer dan een slap aftreksel er van zijn ze nooit in staat geweest. Het overgrote merendeel van de Russen is door de eeuwen heen echter hun achterlijkheid als deugd en verworvenheid gaan zien steeds meer volhardend geworden in dat totale gebrek aan ontwikkeling.quote:Op zondag 10 december 2023 18:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Rusland is gewoon Europa. Ze doen toch ook mee aan het songfestival? Hoe kan Europa zich naar Rusland uitbreiden als Rusland al Europa is? Putin is echt in de war als hij zich aangevallen voelt.
Andrew Perpetua is van huis uit ook maar een sportanalist (honkbal) die nogal dol is op visualiseren. (Ja, ook ik hou daar van). Maar die lijsten van hem zijn gewoon een verzameling van wat hij vindt op internet dus de betrouwbaarheid daarvan kun je echt wel ter discussie stellen. Wat dat betreft vond ik Oryx een betere aangezien die eea nog probeerden te verifieren (en het ook niet zelden verkeerd hadden) maar die zijn er mee gestopt.quote:
Het punt was toch dat alleen Russische verliezen gedeeld worden, en geen Oekrainse verliezen? Dat was het enige punt waarvan ik zeg "onjuist" met bewijs. Hoe juist de bron is en wie het samenstelt maakt mij eerlijk gezegd vrij weinig uit in deze. In oorlogen kan je alle bronnen tot in den treure ter discussie stellen. Zinloze bezigheid. Maar dat was nogmaals, niet het punt dat lethalninja maakte.quote:Op zondag 10 december 2023 19:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Andrew Perpetua is van huis uit ook maar een sportanalist (honkbal) die nogal dol is op visualiseren. (Ja, ook ik hou daar van). Maar die lijsten van hem zijn gewoon een verzameling van wat hij vindt op internet dus de betrouwbaarheid daarvan kun je echt wel ter discussie stellen. Wat dat betreft vond ik Oryx een betere aangezien die eea nog probeerden te verifieren (en het ook niet zelden verkeerd hadden) maar die zijn er mee gestopt.
Dan heb ik jou verkeerd begrepen. Aangezien ik de "bullshit" begreep als wel betrouwbare lijsten. Mea culpa.quote:Op zondag 10 december 2023 19:24 schreef bleiblei het volgende:
Het punt was toch dat alleen Russische verliezen gedeeld worden, en geen Oekrainse verliezen? Dat was het enige punt waarvan ik zeg "onjuist" met bewijs. Hoe juist de bron is en wie het samenstelt maakt mij eerlijk gezegd vrij weinig uit in deze. In oorlogen kan je alle bronnen tot in den treure ter discussie stellen. Zinloze bezigheid. Maar dat was nogmaals, niet het punt dat lethalninja maakte.
Dat is sinds het eerste deel van deze reeks al zo en dat werkt beide kanten op.quote:Op zondag 10 december 2023 19:28 schreef bleiblei het volgende:
Wat dat betreft is een discussie voeren hier wel gruwelijk vermoeiend met al die mensen die de posts waarop gereageerd wordt totaal negeren en er een eigen draai aan geven. Iets met doelpalen enzo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |