Jaquote:Op woensdag 6 december 2023 12:34 schreef Noek het volgende:
Was toch ook laatst een rekensom van een moeder die met een dag extra werken 8 euro moest betalen ipv dat het loonde. Wat wil dit land?
Mijn man ging een dag extra werken en kreeg loonstijging, maar wij hielden er amper wat aan over omdat je toeslagen dan naar beneden kelderen. Leve Nederlandquote:Op woensdag 6 december 2023 12:34 schreef Noek het volgende:
Was toch ook laatst een rekensom van een moeder die met een dag extra werken 8 euro moest betalen ipv dat het loonde. Wat wil dit land?
als ik 2 dagen minder ga werken krijg ik nog steeds geen toeslagenquote:Op woensdag 6 december 2023 12:32 schreef RamboDirk het volgende:
Niet zo gek. Door alle toeslagen zit er een flinke subsidie op parttime werken.
Dat is bij laag betaalde baantjes. Ga je dan deeltijd werken kom je onder het bestaansniveau en krijg je dus toeslagen. Dit komt omdat het minimunloon en het bestaansniveau te dicht bij elkaar liggen. Lastig ook om op te lossen dit. Ga je dat loon fors omhoog gooien gaan mensen gelijk ook minder werken. Denk ik. Zou ik doen in elk geval. Maar verlaag je het bestaansniveau dan krijgen we meer amerikaanse toestanden met meer mensen op straat. Best een dilemma dit.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:32 schreef RamboDirk het volgende:
Niet zo gek. Door alle toeslagen zit er een flinke subsidie op parttime werken.
Vind je het niet prettig om minder afhankelijk van de overheid te zijn?quote:Op woensdag 6 december 2023 12:39 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn man ging een dag extra werken en kreeg loonstijging, maar wij hielden er amper wat aan over omdat je toeslagen dan naar beneden kelderen. Leve Nederland
Zou je het ook doen als financieel het niet meer hoeft?quote:Op woensdag 6 december 2023 12:54 schreef grimselman het volgende:
Ik vind mijn werk zo leuk dat ik met plezier fulltime werk
Omdat het een flinke som geld kan zijn als je salaris niet op 1 januari omhoog gaat maar ergens midden in het jaar, en dat geld wat je terug moet betalen moet je eerst nog terug verdienen met je loonsverhoging.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:54 schreef grimselman het volgende:
[..]
Vind je het niet prettig om minder afhankelijk van de overheid te zijn?
Dan zit je nog niet in de kinderopvangmolen, daar loont het echt om minder te gaan werken. Ook in goedbetaalde banen.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:50 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Dat is bij laag betaalde baantjes. Ga je dan deeltijd werken kom je onder het bestaansniveau en krijg je dus toeslagen. Dit komt omdat het minimunloon en het bestaansniveau te dicht bij elkaar liggen. Lastig ook om op te lossen dit. Ga je dat loon fors omhoog gooien gaan mensen gelijk ook minder werken. Denk ik. Zou ik doen in elk geval. Maar verlaag je het bestaansniveau dan krijgen we meer amerikaanse toestanden met meer mensen op straat. Best een dilemma dit.
Ja of weinig werken moet bestraft worden. Bijvoorbeeld door te stoppen met al die onnozele toeslagen.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Hard werken moet dan ook beloond worden. Niet zoals het nu gaat.
Jazeker. Anders zou ik mij enorm vervelen. Hobby's zijn leuk maar daar kan ik de dag niet mee vullen.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zou je het ook doen als financieel het niet meer hoeft?
Alle single ouders een uitkering.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja of weinig werken moet bestraft worden. Bijvoorbeeld door te stoppen met al die onnozele toeslagen.
Laten we eens beginnen met een stop op de arbeidsmigrant als wegwerploonslaaf:quote:Op woensdag 6 december 2023 12:50 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Dat is bij laag betaalde baantjes. Ga je dan deeltijd werken kom je onder het bestaansniveau en krijg je dus toeslagen. Dit komt omdat het minimunloon en het bestaansniveau te dicht bij elkaar liggen. Lastig ook om op te lossen dit. Ga je dat loon fors omhoog gooien gaan mensen gelijk ook minder werken. Denk ik. Zou ik doen in elk geval. Maar verlaag je het bestaansniveau dan krijgen we meer amerikaanse toestanden met meer mensen op straat. Best een dilemma dit.
Nee? Gewoon betalen voor de opvang van je eigen koter? Waarom moet dat zo zwaar gesubsidieerd worden?quote:Op woensdag 6 december 2023 13:00 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Alle single ouders een uitkering.
Mij lijkt het fijn om te stoppen met aandelen.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Laten we eens beginnen met een stop op de arbeidsmigrant als wegwerploonslaaf:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)loos-op-straat-gezet
Omdat in veel gevallen dan de opvang duurder is dan het loon dat het opbrengt en dus beter iemand thuis kan blijven. Terwijl er juist meer mensen nodig zijn op de werkvloer bereik je daar het omgekeerde mee.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee? Gewoon betalen voor de opvang van je eigen koter? Waarom moet dat zo zwaar gesubsidieerd worden?
Zelfs met een fulltime baan hebben veel mensen nog toeslagen nodig. Misschien liggen daarbij de salarissen te laag.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja of weinig werken moet bestraft worden. Bijvoorbeeld door te stoppen met al die onnozele toeslagen.
Hoezo 'gewoon' thuis blijven dan komt er dus ook geen geld binnen voor jou en je kinderen.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:07 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Omdat in veel gevallen dan de opvang duurder is dan het loon dat het opbrengt en dus beter iemand thuis kan blijven. Terwijl er juist meer mensen nodig zijn op de werkvloer bereik je daar het omgekeerde mee.
Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:12 schreef probeer het volgende:
Krapte op de arbeidsmarkt? Dan de lonen omhoog.
Jep. Als ik 16 uren meer per WEEK ga werken, levert dat me ¤80 per MAAND op. En dan heb ik nog extra opvang nodig ook wat niet meegerekend is.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:34 schreef Noek het volgende:
Dus als jij 1800 euro verdient met 40 uur werken en kinderopvang kost je 2000 dan ga jij gewoon werken?quote:Op woensdag 6 december 2023 13:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoezo 'gewoon' thuis blijven dan komt er dus ook geen geld binnen voor jou en je kinderen.
Die verdeelsleutel moet sowieso anders beter maak je kinderopvang goedkoper als iemand meer werkt. Nu heb je recht op honderden uren als je 1 uur werkt per maand
Je zal wel moeten werken maar dan zou ik kijken naar alternatieve vormen van opvang, opa/oma of zo. Allemaal veel te makkelijk in dit landje, Je plant je voort, je hebt vervolgens geen partner wat al bijzonder is en de financiële en praktische zorg voor je kinderen komt bij de overheid te liggen en jij gaat 20 uur per week werken.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:21 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Dus als jij 1800 euro verdient met 40 uur werken en kinderopvang kost je 2000 dan ga jij gewoon werken?
Ronduit achterlijk dat dat de realiteit is.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:16 schreef Donna het volgende:
[..]
Jep. Als ik 16 uren meer per WEEK ga werken, levert dat me ¤80 per MAAND op. En dan heb ik nog extra opvang nodig ook wat niet meegerekend is.
Dan hecht ik nu toch even meer waarde aan tijd met mijn kinderen.
Zoek voor de grap eens op wat het netto inkomen en de daarbij behorende koopkracht van een bijstandsmoeder is.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Je zal wel moeten werken maar dan zou ik kijken naar alternatieve vormen van opvang, opa/oma of zo. Allemaal veel te makkelijk in dit landje, Je plant je voort, je hebt geen partner en de zorg voor je kinderen komt bij de overheid te liggen en jij gaat 20 uur per week werken.
Dat hangt ook van het salaris af natuurlijk. Stel bruto voor je 4000 voor 40 uur en je gaat naar 32 uur dan lever je netto ook gewoon in.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:18 schreef TweedeKlum het volgende:
Tja, dankzij ons belastingstelsel lever je ook nauwelijks wat in als je bijv van 40 naar 32 uur gaat.
Bijstand moet je gewoon zo kut maken dat niemand dat wil, is ook nergens voor nodig als ze overal staan te springen om personeel.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ronduit achterlijk dat dat de realiteit is.
[..]
Zoek voor de grap eens op wat het netto inkomen en de daarbij behorende koopkracht van een bijstandsmoeder is.
Dat is niet voor iedereen een optie. Ik ben 100% voor meer subsidies voor werkende ouders. De ouders die geen baan hebben, mogen wat mij betreft daar extra voor worden gestraft als daar geen valide reden voor is.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Je zal wel moeten werken maar dan zou ik kijken naar alternatieve vormen van opvang, opa/oma of zo. Allemaal veel te makkelijk in dit landje, Je plant je voort, je hebt vervolgens geen partner wat al bijzonder is en de financiële en praktische zorg voor je kinderen komt bij de overheid te liggen en jij gaat 20 uur per week werken.
Dat is niet echt de manier imo, want het is en blijft klein bier. Het gat tussen niet werken en werken moet echter veel groter, want het gaat helemaal nergens meer over zo.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Bijstand moet je gewoon zo kut maken dat niemand dat wil, is ook nergens voor nodig als ze overal staan te springen om personeel.
Yup maar geen 800 euro wat het zou moeten zijn. Het verschil is netto vele malen kleiner.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:32 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Dat hangt ook van het salaris af natuurlijk. Stel bruto voor je 4000 voor 40 uur en je gaat naar 32 uur dan lever je netto ook gewoon in.
Tja in 2022 is de sleutel KGU losgelaten waardoor iedereen die ook maar 1 uur werkt honderen uren gratis kinderopvang krijgt.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet echt de manier imo, want het is en blijft klein bier. Het gat tussen niet werken en werken moet echter veel groter, want het gaat helemaal nergens meer over zo.
Bijstand is ook gewoon geen vetpot en geen pretje als je geen alleenstaande moeder met kleine kinderen bent.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Bijstand moet je gewoon zo kut maken dat niemand dat wil, is ook nergens voor nodig als ze overal staan te springen om personeel.
En dan neemt de armoede toe. En dan?quote:Op woensdag 6 december 2023 12:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Geen probleem, dan zullen gulle gevers zoals jij en ik ongetwijfeld de tekorten aanzuiveren met gulle giften bij de Voedselbank en andere hulp organisaties.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En dan neemt de armoede toe. En dan?
Of als kinderen geen/minder cadeautjes krijgen. En als mensen niet meer op vakantie kunnen? Of een dure kroon bij de tandarts niet kunnen betalen?
Hoeveel krijgt een bijstandsmoeder met 2 jonge kinderen per maand? Heb wel eens wat voorbij zien komen maar is dat niet rond de 2000 euro per maand inclusief toeslagen?quote:Op woensdag 6 december 2023 13:42 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Bijstand is ook gewoon geen vetpot en geen pretje als je geen alleenstaande moeder met kleine kinderen bent.
Dat kan maar op 2 manieren. Mensen zonder werk verder korten of mensen met werk meer laten verdienen (dan wel netto of bruto). Als je het eerste niet wil dan zal het tweede moeten gebeuren en dat is eigenlijk knap lastig omdat de overheid maar beperkte controle daarover heeft.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet echt de manier imo, want het is en blijft klein bier. Het gat tussen niet werken en werken moet echter veel groter, want het gaat helemaal nergens meer over zo.
Armoede neemt niet toe want er is tenslotte amper werkeloosheid, je neemt alleen wel de ongezonde prikkel weg om lekker part time te gaan werken zodat mensen hun toeslagen behouden zoals hierboven al werd beschreven.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En dan neemt de armoede toe. En dan?
Of als kinderen geen/minder cadeautjes krijgen. En als mensen niet meer op vakantie kunnen? Of een dure kroon bij de tandarts niet kunnen betalen?
Hahahaha. Misschien starten met wat minder afromen van een salaris, door de overheid die er zogenaamd weinig controle over heeft.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat kan maar op 2 manieren. Mensen zonder werk verder korten of mensen met werk meer laten verdienen (dan wel netto of bruto). Als je het eerste niet wil dan zal het tweede moeten gebeuren en dat is eigenlijk knap lastig omdat de overheid maar beperkte controle daarover heeft.
Er bestaan ook werkende armen. Werk is geen panacea om armoede te vermijden.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Armoede neemt niet toe want er is tenslotte amper werkeloosheid, je neemt alleen wel de ongezonde prikkel weg om lekker part time te gaan werken zodat mensen hun toeslagen behouden zoals hierboven al werd beschreven.
Dat is prima maar dan moet die overheid dan wel de politiek ook aangeven waar het geen geld meer aan uit kan geven.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:48 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Hahahaha. Misschien starten met wat minder afromen van een salaris, door de overheid die er zogenaamd weinig controle over heeft.
Jij stelde dat de overheid daar weinig controle over heeft. Maar leuk extraatje dat ja, zelf nog suggesties?quote:Op woensdag 6 december 2023 13:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is prima maar dan moet die overheid dan wel de politiek ook aangeven waar het geen geld meer aan uit kan geven.
Ik had het over de hoogte van lonen. Ik heb geen extraatjes nodig, dank je, het gaat prima met ons.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:50 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Jij stelde dat de overheid daar weinig controle over heeft. Maar leuk extraatje dat ja, zelf nog suggesties?
Ja en dat is een schande. In bepaalde sectoren moeten de lonen ook echt nog stevig omhoog. Gelukkig zien we dat steeds meer. Bepaalde baantjes in de glastuinbouw, inpakwerk, etc waar veel arbeidsmigranten in werkzaam zijn mogen überhaupt wel verdwijnen. Die bedrijven lachen zich rot, zij betalen een hongerloontje en de overheid vult het vervolgens aan om bestaanszekerheid te garanderen.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er bestaan ook werkende armen. Werk is geen panacea om armoede te vermijden.
Met alle respect, als het in loondienst is dan heb ik wel wat beters te doen en het is werkelijk ongezond als je jezelf niet bezig kan houden en je hele bestaan af laat hangen van een baan. Je bent je baan niet, je bent een eigen persoon.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:59 schreef grimselman het volgende:
[..]
Jazeker. Anders zou ik mij enorm vervelen. Hobby's zijn leuk maar daar kan ik de dag niet mee vullen.
Er is een derde optie en dat is dat de lasten over de gehele linie omlaag gaan. Nog steeds is dat geen hele effectieve knop, omdat de overheid niet overal tussen zit, maar eentje waar imo te weinig aan gedraaid wordt.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat kan maar op 2 manieren. Mensen zonder werk verder korten of mensen met werk meer laten verdienen (dan wel netto of bruto). Als je het eerste niet wil dan zal het tweede moeten gebeuren en dat is eigenlijk knap lastig omdat de overheid maar beperkte controle daarover heeft.
quote:Op woensdag 6 december 2023 13:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Tja in 2022 is de sleutel KGU losgelaten waardoor iedereen die ook maar 1 uur werkt honderen uren gratis kinderopvang krijgt.
https://www.rijksoverheid(...)jk-van-gewerkte-uren
Ook wel een enorm hardgelach mocht je arbeidsongeschikt worden wat iedereen kan overkomen dat je dan meteen alles kwijtraakt en in armoede moet leven.
Werk is mijn hobby en verder druipt de projectie van je post af.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met alle respect, als het in loondienst is dan heb ik wel wat beters te doen en het is werkelijk ongezond als je jezelf niet bezig kan houden en je hele bestaan af laat hangen van een baan. Je bent je baan niet, je bent een eigen persoon.
Eigen bedrijf ok.
Dat is waar maar lasten omlaag heeft ook een keerzijde, dan gaan de overheidsuitgaven ook omlaag en juist de laagste inkomens merken dat meestal het sterkste.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is een derde optie en dat is dat de lasten over de gehele linie omlaag gaan. Nog steeds is dat geen hele effectieve knop, omdat de overheid niet overal tussen zit, maar eentje waar imo te weinig aan gedraaid wordt.
Het hele toeslagencircus is ook een goed voorbeeld.
Ik maakte een grap. Ik ben ook vóór meer werken loont, maar dat brengt wel het vraagstuk mee zoals ik die even chargeerde. Dat is hoe de media er op zou duiken.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geen probleem, dan zullen gulle gevers zoals jij en ik ongetwijfeld de tekorten aanzuiveren met gulle giften bij de Voedselbank en andere hulp organisaties.
Is dat niet een beetje waar de overheid en politiek voor bedoeld is?quote:Op woensdag 6 december 2023 13:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is prima maar dan moet die overheid dan wel de politiek ook aangeven waar het geen geld meer aan uit kan geven.
De overheid zit niet overal tussen, behalve tussen elke mogelijke geldtransactiequote:Op woensdag 6 december 2023 14:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is een derde optie en dat is dat de lasten over de gehele linie omlaag gaan. Nog steeds is dat geen hele effectieve knop, omdat de overheid niet overal tussen zit, maar eentje waar imo te weinig aan gedraaid wordt.
Het hele toeslagencircus is ook een goed voorbeeld.
En mensen die helemaal niet werken dan zoals bijstandanders?quote:Op woensdag 6 december 2023 13:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Armoede neemt niet toe want er is tenslotte amper werkeloosheid, je neemt alleen wel de ongezonde prikkel weg om lekker part time te gaan werken zodat mensen hun toeslagen behouden zoals hierboven al werd beschreven.
Ik krijg niet eens toeslagen.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:39 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn man ging een dag extra werken en kreeg loonstijging, maar wij hielden er amper wat aan over omdat je toeslagen dan naar beneden kelderen. Leve Nederland
Ik ook niet bij nog een dag extra minder.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:43 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
als ik 2 dagen minder ga werken krijg ik nog steeds geen toeslagen
Dat is een goede manier om het personeelstekort in de zorg nog groter te maken. Door de zwaarte van vele functies is fulltime werken vaak niet mogelijk, maar het betaalt wel zo karig dat vele zorgmedewerkers toeslagen nodig hebben om rond te komen. Of stel je forse salarisverhogen voor in de zorg betaalt met het geld dat de overheid bespaart met het schrappen van toeslagen?quote:Op woensdag 6 december 2023 12:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Lekker arbeidsongeschikten pesten. Minstens de helft in de bijstand is (deels) arbeidsongeschikt omdat het heel moeilijk is om een Wajong/WIA te krijgen.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat inderdaad.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:17 schreef Cpt.Crow het volgende:
We verdienen al een aantal keer modaal, ik heb vooral behoefte aan meer vrije tijd, geen geld. Vrije tijd is zo enorm waardevol.
Dit speelt toch niet alleen in de zorg? Er zijn genoeg baantjes te verzinnen die minstens zo zwaar zijn en veel minder betalen.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is een goede manier om het personeelstekort in de zorg nog groter te maken. Door de zwaarte van vele functies is fulltime werken vaak niet mogelijk, maar het betaalt wel zo karig dat vele zorgmedewerkers toeslagen nodig hebben om rond te komen. Of stel je forse salarisverhogen voor in de zorg betaalt met het geld dat de overheid bespaart met het schrappen van toeslagen?
Hij vond het leuker om op het werk te zitten dan thuis te zijn?quote:Op woensdag 6 december 2023 12:39 schreef roos94 het volgende:
[..]
Andere/prettigere functie.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:28 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Hij vond het leuker om op het werk te zitten dan thuis te zijn?
Nee natuurlijk niet, maar zorg is wel een van de zo niet belangrijkste sector waar dit probleem speelt, vooral met oog op de vergrijzing. Daarom kwam ik met dit voorbeeld.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:26 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dit speelt toch niet alleen in de zorg? Er zijn genoeg baantjes te verzinnen die minstens zo zwaar zijn en veel minder betalen.
Het verschil bruto - netto moet gewoon veel kleiner worden.
Lijkt mij niet zo moeilijk. Toeslagen krijg je alleen als je 36 of misschien 32 uur werkt. Eventuele uitzonderingen voor mensen die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt zijn.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:50 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ik snap het voorbeeld maar het is nogal kort door de bocht. Dit probleem speelt niet alleen in de zorg maar vergrijzing is in alle sectoren een probleem. Als de zorg je ligt dan hoef je het met een klein beetje je best doen helemaal niet slecht te hebben. Je zult er niet rijk van worden maar dan moet je de zorg ook niet in gaan.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:29 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar zorg is wel een van de zo niet belangrijkste sector waar dit probleem speelt, vooral met oog op de vergrijzing. Daarom kwam ik met dit voorbeeld.
Bejaardenzorg moet inderdaad gewoon doorgewerkt worden net zoals in het bedrijfsleven. Maar alles daaromheen vind ik allemaal schromelijk overdreven.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:29 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar zorg is wel een van de zo niet belangrijkste sector waar dit probleem speelt, vooral met oog op de vergrijzing. Daarom kwam ik met dit voorbeeld.
In sommige cao's is dat zelfs de fulltime werkweek.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:00 schreef ieniminimuis het volgende:
Vergeet niet dat deeltijd volgens de statistieken ook stijgt omdat meer mensen van 40 naar 36 uur gaan. Dat vind ik nou niet echt part time, maar volgens de statistieken wel.
Dat laatste is waar hoewel dat meer willen niet per se materieel is. Vaak ook wel, hoor, daar niet van.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik snap het voorbeeld maar het is nogal kort door de bocht. Dit probleem speelt niet alleen in de zorg maar vergrijzing is in alle sectoren een probleem. Als de zorg je ligt dan hoef je het met een klein beetje je best doen helemaal niet slecht te hebben. Je zult er niet rijk van worden maar dan moet je de zorg ook niet in gaan.
Het probleem is denk ik eerder dat we steeds meer willen en er steeds minder voor willen doen.
Ik weet en dat staat het ook wel als full time in de statistieken. Zelf werk ik 36 uur en is dit volgens HR 90% part time. Maar het maakt voor de statistieken wel uit wat we part time noemen en wat we full time noemen.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:36 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
In sommige cao's is dat zelfs de fulltime werkweek.
Bron?quote:Op woensdag 6 december 2023 14:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Lekker arbeidsongeschikten pesten. Minstens de helft in de bijstand is (deels) arbeidsongeschikt omdat het heel moeilijk is om een Wajong/WIA te krijgen.
Je hoeft gelijk niet naar 40+-urige werkwerken, maar veel werken 20-25 uur vanwege toeslagen dat zou makkelijk 32 uur kunnen worden . Maar waarom zouden ze die moeite nemen, kost meer dan het oplevert.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is een goede manier om het personeelstekort in de zorg nog groter te maken. Door de zwaarte van vele functies is fulltime werken vaak niet mogelijk, maar het betaalt wel zo karig dat vele zorgmedewerkers toeslagen nodig hebben om rond te komen. Of stel je forse salarisverhogen voor in de zorg betaalt met het geld dat de overheid bespaart met het schrappen van toeslagen?
Zou een mooie verkiezingsslogan geweest zijn van onze marktpartij de VVD.quote:Op woensdag 6 december 2023 13:12 schreef probeer het volgende:
Krapte op de arbeidsmarkt? Dan de lonen omhoog.
We weten allemaal dat marktwering bij de VVD maar één kant op werkt.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zou een mooie verkiezingsslogan geweest zijn van onze marktpartij de VVD.
Mijn vrouw is begin dit jaar van 25 naar 32 uur gegaan. Ander bedrijf, zelfde CAO. Dat is qua uren een stijging van 28%. Dit vertaald zich op het einde van de maand niet in een hoger loon. Als het niet bij de functie hoorde had ze gewoon lekker op 25 uur gebleven.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hoeft gelijk niet naar 40+-urige werkwerken, maar veel werken 20-25 uur vanwege toeslagen dat zou makkelijk 32 uur kunnen worden . Maar waarom zouden ze die moeite nemen, kost meer dan het oplevert.
Precies waarom werken meer moet lonen en die toeslagen fors minder zouden moeten worden. Nu gaat men allerlei mazen in de wet opzoeken om zo min mogelijk te werken voor netto zo veel mogelijk salaris+toeslagen.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
ik kan me voorstellen dat als je op het randje zit met toeslagen en kinderopvang, je niet eens hoeft te rekenen om tot de conclusie te komen dat je onderaan de streep net zoveel overhoudt maar wél meer uren moet werken.
Dan zijn we er toch? Opbokken met dat toeslagengedrocht. Kindgebondenbudget gaat ook weer omhoog, waarom in hemelsnaam?quote:Op woensdag 6 december 2023 14:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Mijn vrouw is begin dit jaar van 25 naar 32 uur gegaan. Ander bedrijf, zelfde CAO. Dat is qua uren een stijging van 28%. Dit vertaald zich op het einde van de maand niet in een hoger loon. Als het niet bij de functie hoorde had ze gewoon lekker op 25 uur gebleven.
Wij hebben geluk dat we weinig oppas voor de kinderen nodig hebben maar ik kan me voorstellen dat als je op het randje zit met toeslagen en kinderopvang, je niet eens hoeft te rekenen om tot de conclusie te komen dat je onderaan de streep net zoveel overhoudt maar wél meer uren moet werken.
Precies. En het belastingstelsel (weer) herzien.quote:Op woensdag 6 december 2023 15:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan zijn we er toch? Opbokken met dat toeslagengedrocht. Kindgebondenbudget gaat ook weer omhoog, waarom in hemelsnaam?
Ik heb zo geen bron paraat. Weet ook niet of daar cijfers van zijn omdat elke gemeente dat afzonderlijk registreert. Ik heb echter zelf 8 jaar bij een sociale dienst gewerkt in een middelgrote gemeente. Van ons bestand was ruim de helft (deels) arbeidsongeschikt. Dat neemt jaarlijks verder toe omdat door de invoering van de participatiewet jongeren die eerder nog in aanmerking kwamen voor een Wajong, nu de bijstand instromen, omdat je nu alleen nog Wajong krijgt als je een kwijlend kasplantje bent.quote:Op woensdag 6 december 2023 14:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Bron?
Dat zou namelijk een enorm kwalijke zaak zijn.
Die dikke gast van FOK!, Bradge zit toch in De Wajong? Dat lijkt me nou bij uitstek iemand die prima wat uren kan werken.quote:Op woensdag 6 december 2023 15:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik heb zo geen bron paraat. Weet ook niet of daar cijfers van zijn omdat elke gemeente dat afzonderlijk registreert. Ik heb echter zelf 8 jaar bij een sociale dienst gewerkt in een middelgrote gemeente. Van ons bestand was ruim de helft (deels) arbeidsongeschikt. Dat neemt jaarlijks verder toe omdat door de invoering van de participatiewet jongeren die eerder nog in aanmerking kwamen voor een Wajong, nu de bijstand instromen, omdat je nu alleen nog Wajong krijgt als je een kwijlend kasplantje bent.
https://www.bnnvara.nl/ze(...)s-over-wia-uitkering
Dat ging niet over het loon maar over het arbeidsongeschiktheidspercentage, onder de 35% krijgen zij geen uitkering. Of dat wel of niet terecht is kun je wat van vinden, je zou ook kunnen zeggen dat iemand met een dusdanig kleine beperking in staat moet zijn om een baan te vinden?quote:En Nederland is nota bene door de VN op de vingers getikt door het WIA systeem waardoor arbeidsongeschikten met een laag loon geen arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen maar in de bijstand komen
Hoorde vanochtend op de radio dat Nederland in de top 10 kinderarmoede staat in Europa ofzo. 15% van de kinderen hier groeit op in armoede en in 2010 was dat ook al 15% en er is dus geen verbetering geweest de afgelopen jaren. Zou me dus niks verbazen als het dus nog meer omhoog gaat.quote:Op woensdag 6 december 2023 15:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan zijn we er toch? Opbokken met dat toeslagengedrocht. Kindgebondenbudget gaat ook weer omhoog, waarom in hemelsnaam?
https://www.haarlemsdagbl(...)e&utm_medium=organicquote:Op woensdag 6 december 2023 15:27 schreef Donna het volgende:
[..]
Hoorde vanochtend op de radio dat Nederland in de top 10 kinderarmoede staat in Europa ofzo. 15% van de kinderen hier groeit op in armoede en in 2010 was dat ook al 15% en er is dus geen verbetering geweest de afgelopen jaren. Zou me dus niks verbazen als het dus nog meer omhoog gaat.
Serieus???quote:Op woensdag 6 december 2023 12:34 schreef Noek het volgende:
Tja, voor de korte termijn klopt dat. Lange termijn geeft meer uren per week werken, veel meer kansen.quote:Op woensdag 6 december 2023 12:37 schreef Isabeau het volgende:
[..]
JaIk had een collega die een dag extra per week ging werken en daar net geen 50 euro extra per maand netto aan overhield. Dan werk je dus voor nog geen 12,50 per dag.
Het gaat erom hoe dat percentage wordt vastgesteld. Ze vergelijken je huidige functie met (fictieve) functies en vergelijken dan je huidige inkomen met het inkomen wat je nog zou kunnen verdienen met die fictieve functie. Als je al op het minimumloon zit en je bent deels arbeidsongeschikt dan is het zeer lastig om aan die 35% te komen. Ben je echter bijvoorbeeld arts in loondienst en je kunt door je deels arbeidsongeschiktheid alleen nog maar eenvoudigere banen aan die uiteraard een veel minder loon hebben dan kom je zelfs al makkelijk aan 80% waarbij je zelfs in aanmerking komt voor een veel gunstigere IVA uitkering. Terwijl degene met het minimumloon in de bijstand komt.quote:Op woensdag 6 december 2023 15:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Die dikke gast van FOK!, Bradge zit toch in De Wajong? Dat lijkt me nou bij uitstek iemand die prima wat uren kan werken.
[..]
Dat ging niet over het loon maar over het arbeidsongeschiktheidspercentage, onder de 35% krijgen zij geen uitkering. Of dat wel of niet terecht is kun je wat van vinden, je zou ook kunnen zeggen dat iemand met een dusdanig kleine beperking in staat moet zijn om een baan te vinden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |