Maar als Wilders alles wat tegen de grondwet in gaat uit zijn programma gaat halen, blijft er een VVD-programma overquote:Op woensdag 29 november 2023 19:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lees hem nog maar eens goed dan want hij zegt toch heel duidelijk wat hij van de PVV wil horen.
Allemaal gelul joh. Ja het klinkt hartstikke rationeel, maar het gaat toch niet van de grond komen. Ach, elk land krijgt de politici en de politiek die het verdient, denk ik.quote:Op woensdag 29 november 2023 19:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lees hem nog maar eens goed dan want hij zegt toch heel duidelijk wat hij van de PVV wil horen.
Dit. Ik vond het niet kies hoe de VVD, NSC en BBB voor het blok heeft gezet. Niet echt constructief en puur politiek.quote:Op woensdag 29 november 2023 19:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is wel een risico voor een nieuwe partij als die van Omtzigt om direct mee te gaan regeren. Hij komt zo met 20 zetels de kamer in denderen, terwijl hij enkele maanden geleden nog amper wist wat hij ging doen.
Een week na de verkiezingen al spijt van je stem ja? Is dat je vaker zo snel overkomen? Want het kan ook met je eigen verwachtingen te maken hebben.quote:Op woensdag 29 november 2023 19:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb NSC gestemd en geef bij deze toe dat ik daar nu spijt van heb. Heb Omtzigt lang verdedigd maar ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Wat wil die kerel nu eigenlijk 🥴
Ja, beter gaat de absolute macht naar het FvD...quote:Op woensdag 29 november 2023 19:36 schreef Akathisia het volgende:
Stem op kartelpolitici, krijg kartelpolitiek.
Dan gaat er wel meer geld naar de uilenopvang.quote:Op woensdag 29 november 2023 19:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja, beter gaat de absolute macht naar het FvD...
Toch nog iets positiefsquote:Op woensdag 29 november 2023 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan gaat er wel meer geld naar de uilenopvang.
Zelf de immigrant wordenquote:Op woensdag 29 november 2023 19:43 schreef Junglebeast het volgende:
Zal Wilders niet eens denken "Fok die shit. Ik verhuis naar Israël of Hongarije.".
Als je zo gaat praten kan men beter over naar een 2 partijen systeem net als in de US, daar worden we blij van!quote:Op woensdag 29 november 2023 18:15 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het volk bestaat niet.
En iets van 24% van de kiezers hebben Wilders gestemd. Dat betekent dat 76% iets anders wil.
De EK is een chambre de réflection. Misschien kunnen die weer eens op grondwettelijkheid en dergelijke gaan toesten.quote:Op woensdag 29 november 2023 19:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik begrijp de PVV-stemmers best wel, die willen heel graag een rechts PVV-kabinet.
Maar er is geen partij die hoeft samen te werken met de PVV, dat is de realiteit.
Dat betekent niet dat er geen PVV-kabinet komt maar op dit moment lijkt het heel ingewikkeld, helemaal omdat de PVV maar 4 zetels heeft in de 1e kamer en daar dus ook overal meerderheden voor moet zien te vinden, anders zijn ze een "tandeloze tijger".
Dat betekent heel veel compromissen sluiten, zelfs al gaat de PVV regeren, je zal een heel slappe versie van het partijprogramma terug zien. Alsof je thee zet van een zakje dat je de dag ervoor ook al gebruikt hebt.
Owh want dat was voor die tijd nog niet te voorzien?quote:Op woensdag 29 november 2023 19:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb NSC gestemd en geef bij deze toe dat ik daar nu spijt van heb. Heb Omtzigt lang verdedigd maar ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Wat wil die kerel nu eigenlijk 🥴
Hij wil voordat die met pensioen gaat naar Israel eerst nog even de clownpremier gaan uithangen.quote:
Wel verfrissend, iemand die er openlijk voor uitkomt antidemocratisch te zijn. Zouden meer mensen moeten doen.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Owh want dat was voor die tijd nog niet te voorzien?
Echt dit is toch de reden waarom 90% van de Nederlanders geen stemrecht hoort te hebben?
Pleun is gewoon kast-PVV'er die hoopte dat Omtzigt zonder pardon met Wilders zou gaan samenwerken. Het was van het begin af aan al duidelijk dat Omtzigt niet erg veel zin had in de PVV, en dat wordt nu nogmaals bevestigd.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Owh want dat was voor die tijd nog niet te voorzien?
Echt dit is toch de reden waarom 90% van de Nederlanders geen stemrecht hoort te hebben?
Owh ik hoef helemaal niet te stemmen.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wel verfrissend, iemand die er openlijk voor uitkomt antidemocratisch te zijn. Zouden meer mensen moeten doen.
Laat me raden, je vindt dat je zelf wel stemrecht behoort te hebben?
Ik vraag me sowieso af welke partij wél zin heeft om met de PVV te regeren.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Pleun is gewoon kast-PVV'er die hoopte dat Omtzigt zonder pardon met Wilders zou gaan samenwerken. Het was van het begin af aan al duidelijk dat Omtzigt niet erg veel zin had in de PVV, en dat wordt nu nogmaals bevestigd.
Dat zou dan wel eens het einde kunnen worden van een grote VVD. Een "rechtse" partij die het eigenlijk liever over Links wilt spelen. Het blijft bijzonder om te kunnen aanschouwen. Succes ook met dat uitleggen aan je kiezers, waarvan meer dan 80% wél samen met de PVV over rechts wilt.quote:Op woensdag 29 november 2023 18:47 schreef AlwaysHappy het volgende:
Nou, dat wordt dus GL, VVD (want dan willen ze wel natuurlijk), NSC en D66. Nederland wil rechts, maar we gaan lekker links.
En dan over vier jaar verbaasd zijn dat er nog meer PVV stemmers zijn.
Achterban van de NSC en VVD willen de samenwerking aangaan, maar partijen zijn veel te bang dat ze zetels kwijt raken, dus spelen het liever veilig. Middelvinger richting de kiezer.
Was beter geweest om het gewoon te proberen. Als het faalt valt de PVV uit elkaar, heb je er geen last meer van.
Nou nou, je hoeft jezelf niet zo af te krakenquote:Op woensdag 29 november 2023 20:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Owh ik hoef helemaal niet te stemmen.
Ik ben niet anti-democratisch, ik ben er alleen wel voor om mensen die maar 2 hersencellen hebben dat recht niet te geven. En in Nederland is dat gehalte een beetje erg hoog.
Je bent bekend met dit gave land, waarin een heel groot deel zeer waarschijnlijk Trump nógmaals de grootste gaat maken?quote:Op woensdag 29 november 2023 20:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik ben niet anti-democratisch, ik ben er alleen wel voor om mensen die maar 2 hersencellen hebben dat recht niet te geven. En in Nederland is dat gehalte een beetje erg hoog.
Dat wordt ook niet genegeerd.quote:Op woensdag 29 november 2023 19:59 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Als je zo gaat praten kan men beter over naar een 2 partijen systeem net als in de US, daar worden we blij van!![]()
Als 1 partij ver uit de grootste is dan mag je dat niet negeren.
Juist, dus dat wordt dan een oligarchie. Jammer dat het gepeupel zich blijft verzetten waardoor de ijzeren wet van de oligarchie maar geen bewaarheid wil worden.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik neem aan partijen als BBB, SGP en JA21. En van de VVD (en trouwens ook NSC) dus schijnbaar het overgrote merendeel van de kiezers, behalve de politici zelf.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vraag me sowieso af welke partij wél zin heeft om met de PVV te regeren.
Nee joh. Je weet dat vvd samen met d66 1 partij vormt in de EU namelijk Renew? Vvd doet alsof ze rechts zijn. Dat is niet af te leiden uit hun stemgedrag.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat zou dan wel eens het einde kunnen worden van een grote VVD. Een "rechtse" partij die het eigenlijk liever over Links wilt spelen. Het blijft bijzonder om te kunnen aanschouwen. Succes ook met dat uitleggen aan je kiezers, waarvan meer dan 80% wél samen met de PVV over rechts wilt.
PVV is vooral een zeer conservatieve en gematigd linkse partij.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat zou dan wel eens het einde kunnen worden van een grote VVD. Een "rechtse" partij die het eigenlijk liever over Links wilt spelen. Het blijft bijzonder om te kunnen aanschouwen. Succes ook met dat uitleggen aan je kiezers, waarvan meer dan 80% wél samen met de PVV over rechts wilt.
Exact. Stemmen ook zeer regelmatig mee met vvd. Logisch daar komt Wilders vandaan.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
PVV is vooral een zeer conservatieve en gematigd linkse partij.
Alleen op het punt van migratie en internationaal beleid zijn ze uiterst rechts.
Lol.quote:
PVV is economisch niet rechts.quote:
Vermoeiend hoor die kerel. Je zou denken dat hij nu iets minder tijd heeft voor Twitter.quote:
Zal ik proberen de andere kant te belichten?quote:Op woensdag 29 november 2023 19:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja? Ik snap er namelijk weinig van. Aan de ene kant is hij voorstander van een minderheidskabinet, aan de andere kant wil hij ook een meerderheid in de eerste kamer. Aan de ene kant is hij altijd tegen een dichtgetimmerd regeerakkoord geweest, aan de andere kant wil hij nu van alles dichttimmeren.
Ik denk dat we hier een jonge, fragiele en verdeelde partij zien die Omtzigt bij elkaar probeert te houden met politieke acrobatiek. Ugh.
Dat is uiteraard ook de reden dat VVD wel een steun wil geven aan een minderheidskabinet met PVV. Op veel punten kennen de daadwerkelijke partijkoersen veel overeenkomsten. Maar op de onderwerpen die botsen kan in zo'n situatie de VVD zonder eigen schade anders stemmen dan PVV.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:15 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Exact. Stemmen ook zeer regelmatig mee met vvd. Logisch daar komt Wilders vandaan.
Voor de buhne.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
PVV is economisch niet rechts.
Op papier.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
PVV is vooral een zeer conservatieve en gematigd linkse partij.
Nee. Valt altijd op dat mensen nooit kijken waar partijen op stemmen met moties, maar enkel het partijprogramma lezen. Terwijl de moties laten zien waar een partij ECHT voor staat, niet een partijprogramma.quote:
Je kunt ook voorzichtig zijn terwijl je onderhandelt. En zoals ik al zei: het is nota bene Omtzigt die zich altijd tegen een dichtgetimmerd regeerakkoord heeft gekeerd en het sluiten van de rijen. Nu hij zelf in een regering dreigt te komen, schiet hij meteen in een Rutte-reflex.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zal ik proberen de andere kant te belichten?
Wilders heeft een partijprogramma waar niet veel van over blijft als je de grondwet, getekende verdragen en rechtelijke uitspraken mee neemt. Wilders heeft ook de reputatie om nogal ferm uit de hoek te komen als hij zijn zin niet krijgt. Volgens mij zou het geheel niet vreemd zijn om te veronderstellen dat Wilders zijn coalitiepartners, gedurende of na de val van het kabinet, de schuld geeft als dingen gewoon wettelijk niet konden. Of zoals Gert Leers liet optekenen in de NRC: “We kwamen bijvoorbeeld een lijn overeen over Europees beleid voor gezinshereniging. Ik kwam terug uit Brussel met wat we hadden afgesproken, maar direct sloeg Wilders om zich heen.”
Nu Wilders het torentje ruikt zegt hij “ik houd mij aan de wet, Pieter, kom dan, doe dan mee”. Maar tegelijk is er nog het partijprogramma en de reputatie. Je kan niet voetballen met iemand als één partij zich niet aan de buitenspel regel houdt. Daarom lijkt het mij ook helemaal niet vreemd dat degene die met Wilders in het kabinet willen stappen, eerst zeker willen weten dat ze met dezelfde spelregels spelen.
Ik snap dat dit voor Wilders, met zijn spierballenprogramma, heel lastig is. Maar je kan Pieter Omtzigt moeilijk verwijten dat hij als mister “goed bestuur, bestaanszekerheid en zaken eerlijk en goed oplossen” heel voorzichtig dit traject in gaat. Anders word het net zulk iets als Kaag der nieuwe bestuurscultuur.
Misschien je even in zowel het partijprogramma verdiepen als in de vele stemuitslagen van de PVV in de Tweede Kamer afgelopen jaren.quote:
Waar zeg ik dan dat er geen andere landen zijn waar dat ook het geval is?quote:Op woensdag 29 november 2023 20:11 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Je bent bekend met dit gave land, waarin een heel groot deel zeer waarschijnlijk Trump nógmaals de grootste gaat maken?
Whutquote:Op woensdag 29 november 2023 20:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Juist, dus dat wordt dan een oligarchie. Jammer dat het gepeupel zich blijft verzetten waardoor de ijzeren wet van de oligarchie maar geen bewaarheid wil worden.
Stemuitslagen zijn inderdaad leidend en niet een fucking partijprogrammaquote:Op woensdag 29 november 2023 20:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Misschien je even in zowel het partijprogramma verdiepen als in de vele stemuitslagen van de PVV in de Tweede Kamer afgelopen jaren.
PVV is op heel veel punten conservatief links.
Je kan ook zeggen. “Ik ben Geert Milders, ik wil premier worden en ik ben voornemens mij te houden aan geldende wet- en regelgeving. Dit is mijn realistische partijprogramma op basis waarvan ik wel zou willen onderhandelen.”quote:Op woensdag 29 november 2023 20:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt ook voorzichtig zijn terwijl je onderhandelt. En zoals ik al zei: het is nota bene Omtzigt die zich altijd tegen een dichtgetimmerd regeerakkoord heeft gekeerd en het sluiten van de rijen. Nu hij zelf in een regering dreigt te komen, schiet hij meteen in een Rutte-reflex.
Yup, en daar deed PVV op heel veel onderwerpen vrolijk mee met de centrum-linkse VVD coalities.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:24 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Stemuitslagen zijn inderdaad leidend en niet een fucking partijprogramma
De PVV komt, gebaseerd op hun stemgedrag, het meest overeen met de uiterste linksen partijen Ja21, FvD en BBB. Dat linkse is vooral voor de buhne in stemgedrag zie je het niet.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Misschien je even in zowel het partijprogramma verdiepen als in de vele stemuitslagen van de PVV in de Tweede Kamer afgelopen jaren.
als je ook maar de basisbeginselen kent van het nederlandse politieke systeem dan heeft Omtzigt nog nooit iets geks gezegd sinds hij NSC is gestart.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:23 schreef KoosVogels het volgende:
Eigenlijk zegt Omtzigt toch niets geks? Naar ik begrijp wil hij eerst een informateur aanstellen voordat de daadwerkelijke formatie begint. Lijkt mij een zeer begrijpelijke wens.
PVV is inderdaad een linkse partij. Het enige rechtse is zijn mening over migratie. Verder kan de SP er nog veel van leren.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je was er toch bij toen Omtzigt door progressieve tegenstanders voortdurend de grond werd in getrapt tijdens de campagne? Dat schepte een beeld dat nu weer langzaam gesloopt wordt.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je ook maar de basisbeginselen kent van het nederlandse politieke systeem dan heeft Omtzigt nog nooit iets geks gezegd sinds hij NSC is gestart.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |