Zowel Plasterk als Hoekstra lijken me eerlijk gezegd helemaal kansloos voor welke functie dan ook, hooguit Plasterk als een wat minder belangrijke minister in een zakenkabinet. Maar voor een zakenkabinet echt een optie is, zijn we deze verkenning al weer vergeten.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:28 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd wie WildersPlasterk I als eurocommissaris gaat voordragen.
Grote kans dat ze er niet uitkomen en Wopke vijf jaar door mag.
Dat is ooit zelfs een motie geweest inderdaad.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zonder bitterballen is dat lang niet zo gezellig.
Plasterk als PVV minister zie ik wel gebeuren. Veel opties heeft Geert niet.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zowel Plasterk als Hoekstra lijken me eerlijk gezegd helemaal kansloos voor welke functie dan ook, hooguit Plasterk als een wat minder belangrijke minister in een zakenkabinet. Maar voor een zakenkabinet echt een optie is, zijn we deze verkenning al weer vergeten.
Maar dan wel als commissaris voor de bescherming van minderheidstalen of een andere positie zonder invloed.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:28 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd wie WildersPlasterk I als eurocommissaris gaat voordragen.
Grote kans dat ze er niet uitkomen en Wopke vijf jaar door mag.
NSC-leider Pieter Omtzigt heeft tegen verkenner Ronald Plasterk gezegd dat zijn partij nog niet klaar is om te onderhandelen over een kabinet met PVV, BBB en VVD. "Het lijkt ons goed dat er eerst een informateur benoemd wordt die langs de lijnen van de inhoud gaat verkennen welke oplossingen de partijen willen voor de maatschappelijke problemen."quote:Op woensdag 29 november 2023 17:44 schreef phpmystyle het volgende:
Is Omtzigt nog steeds in gesprek met plasterk?
Dit. En ff wacht wat VVD echt wilquote:Op woensdag 29 november 2023 17:46 schreef Hexagon het volgende:
Omtzigt lijkt tijd te rekken. Ik denk dat hij zijn fractie niet achter zich heeft.
Daar zal de beste man toch nog wel teveel zelfrespect voor hebben?quote:Op woensdag 29 november 2023 17:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Plasterk als PVV minister zie ik wel gebeuren. Veel opties heeft Geert niet.
Moet Dilan toch kleur bekennen. Whehehe. Gelukkig staat ze aan onze kant.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Omtzigt/NSC wil (nog) niet met de PVV onderhandelen over een kabinet/regeringsvorming. Patstelling...
Intersting times
Bron www.nos.nlquote:"Het lijkt ons goed dat er eerst een informateur benoemd wordt die langs de lijnen van de inhoud gaat verkennen welke oplossingen de partijen willen voor de maatschappelijke problemen." Omtzigt vindt dat alle politieke partijen moeten meepraten hoe het verder moet met het land. "De coalitie die Wilders wil heeft in de Eerste Kamer bij lange na geen meerderheid."
Laat eerst de VVD maar duidelijkheid krijgen.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:46 schreef Hexagon het volgende:
Omtzigt lijkt tijd te rekken. Ik denk dat hij zijn fractie niet achter zich heeft.
Dat staat er niet.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:54 schreef Caland het volgende:
https://storage.googleapi(...)rkenner-29112023.pdf
Pittige brief, die wil ook niet samenwerken met Gekke Greet
Misschien moet je wat verder scrollen.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat staat er niet.
Geert moet nog op zoek naar een andere formulering voor ijskast.
Ik lees er meer in dat ie niet de eerste stap wil zetten, maar dit aan de rest laat. Laat eerst de VVD en BBB maar wat proberen dus.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:54 schreef Caland het volgende:
https://storage.googleapi(...)rkenner-29112023.pdf
Pittige brief, die wil ook niet samenwerken met Gekke Greet
Wel snel gedaanquote:Op woensdag 29 november 2023 17:58 schreef trein2000 het volgende:
Nou impasse. Fijne wedstrijd Plasterk.
quote:Al met al ziet de NSC-fractie nu geen basis om onderhandelingen te starten met de PVV over een meerderheidsregering of een minderheidsregering.
Indien het vormen van een parlementaire meerderheidsregering met de PVV op basis van de verkenning en het vervolgproces niet mogelijk blijkt, dan komen varianten in beeld zoals een minderheidsregering met partijen die de PVV niet hebben uitgesloten (VVD, BBB), een zakenkabinet of een extraparlementair kabinet. In deze laatste varianten is er sprake van een lossere band tussen regering en Tweede Kamer. In ons verkiezingsprogramma staat dat wij een voorstander zijn van een dergelijk vernieuwend bestuursmodel.
Bij het vormen van een regering zal bovendien niet alleen aandacht moeten zijn voor de politieke verhoudingen in de Tweede Kamer, maar moet ook rekening gehouden worden met de samenstelling van de Eerste Kamer. Een coalitie van louter rechtse partijen heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer. De uitdagingen waar Nederland voor staat zijn groot en vragen om een slagvaardig kabinet. Het is van belang om al op voorhand na te gaan hoe het draagvlak voor een nieuwe regering en het te voeren beleid kan worden verbreed.
Het valt daarom te overwegen om als volgende stap in het formatieproces twee informateurs aan te stellen die bij alle fracties inventariseren wat de centrale opgaven in de komende jaren zijn. Deze nadere verkenning moet een helder beeld opleveren van prioriteiten, beleidsvoorkeuren en mogelijke meerderheden per thema. Ook moet duidelijk worden welke oplossingen er binnen de Grondwet en internationale verdragen mogelijk zijn. De rol van informateur zou vervuld moeten worden door kandidaten met een goed begrip voor het maatschappelijk onbehagen en gevoel voor politieke en bestuurlijke verhoudingen. Desgewenst kunnen wij kandidaten voordragen.
Was het sowieso al. De VVD houdt het hele proces op slot met de huidige opstelling.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:58 schreef trein2000 het volgende:
Nou impasse. Fijne wedstrijd Plasterk.
quote:Op woensdag 29 november 2023 17:54 schreef nostra het volgende:
https://www.hpdetijd.nl/2(...)geen-vuurtje-stoken/
Proest. Maar zó waar.quote:Dat de GL/PvdA-combi uiteindelijk nog redelijk scoorde, zou best eens te danken kunnen zijn aan hun lijsttrekker, die de woke catechismus weliswaar braaf uit het hoofd geleerd heeft, maar onwillekeurig uitstraalt dat hij zelf wat meer van de gestampte pot is.
Hij wil nog alle kanten op kunnen, en het moet veel tijd kosten.quote:Op woensdag 29 november 2023 18:00 schreef Hanca het volgende:
Voorsorteren op wat anders dan een meerderheidskabinet:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |