Slachtoffer van zijn eigen succes?quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:28 schreef Jojoke het volgende:
Ik heb dus even die lijstuitputting bekeken. Voor de Eerste Kamer had Greet een lijst van 11 kandidaten en daarmee moet hij 4 zetels vullen. Voor de Tweede Kamer had hij een lijst van 45 kandidaten en daarmee moet hij 38 zetels vullen. Dan heeft hij nog het probleem dat er senatoren op beide lijsten staan, dus 5 senaatkandidaten moeten van de Eerste Kamer naar de Tweede Kamer. Dan zijn er ook nog 3 senaatskandidaten die onder plek 38 staan, dus we gaan ervanuit dat die op hun plek blijven. Dan heeft Greet slechts 2 reservekandidaten voor de Eerste Kamer en 5 reservekandidaten voor Tweede Kamer, waarvan 1 reservekandidaat op beide lijsten staat.
Kortom, er kan vrijwel niemand doorschuiven naar een kabinet.
Dat was toen het geval, maar hoeft natuurlijk niet. Verder zei Yeşilgöz niet letterlijk het woord gedogen, volgens mij. Steunen kan ook betekenen dat je net als een SGP in principe constructief naar de voorstellen kijkt.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Yesilgoz zal sowieso moeten onderhandelen, ook een gedoogconstructie zal uitgewerkt moeten worden, dat was met Rutte 1 ook het geval, tenslotte.
Dat de PVV zo groot is te worden is voor een groot deel op het conto te schrijven van het gedram en het gepolariseer van D66 zelf, hoor.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een nonsens.
D66 op wat voor manier dan ook gelijkstellen aan PVV is echt…ik heb er niet eens woorden voor.
Duh.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kijken hoe lang dat duurt als het om PVV'ers gaat die wachtgeld krijgen.
Tja, dat mag nu allemaal met de informateur in kaart gebracht worden en als je naar de post van Jojoke kijkt krijg ik een beetje het gevoel dat de VVD hier mischien gewoon een machtspelletje aan het spelen is, de VVD zal die informatie ook wel kennen, omdat de VVD wel voldoende bewindslieden kan leveren. Daar zal echter wel een fikse prijs aan gaan hangen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat was toen het geval, maar hoeft natuurlijk niet. Verder zei Yeşilgöz niet letterlijk het woord gedogen, volgens mij. Steunen kan ook betekenen dat je net als een SGP in principe constructief naar de voorstellen kijkt.
Prima hoor.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat de PVV zo groot is te worden is voor een groot deel op het conto te schrijven van het gedram en het gepolariseer van D66 zelf, hoor.
Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat dit een, vrij smerig, spelletje is van de VVD, die gaan uiteindelijk gewoon met de PVV onderhandelen om in het kabinet te komen. Of dat nu met bewindspersonen of het binnenhalen van standpunten te maken heeft.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, dat mag nu allemaal met de informateur in kaart gebracht worden en als je naar de post van Jojoke kijkt krijg ik een beetje het gevoel dat de VVD hier mischien gewoon een machtspelletje aan het spelen is omdat de VVD wel voldoende bewindslieden kan leveren. Daar zal echter wel een fikse prijs aan gaan hangen.
Je zou eigenlijk partijen moeten verplichten om hun programma door te laten berekenen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat is dan wel een goed systeem? Het Engelse? Dit hier in NL werkt blijkbaar ook voor geen meter. Al wordt Wilders premier kunnen we waarschijnlijk een half jaar later weer naar de stembus. Een kiesdrempel?
Standpunten, denk ik, de VVD gaat niet meedoen met de gratis bier festijnen en zal hun economische agenda door willen zetten. De spoeling voor de PVV wordt dan wel erg dun maar goed, dat kon nauwelijks anders.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat dit een, vrij smerig, spelletje is van de VVD, die gaan uiteindelijk gewoon met de PVV onderhandelen om in het kabinet te komen. Of dat nu met bewindspersonen of het binnenhalen van standpunten te maken heeft.
Lijkt mij. Met zo'n grote fractie ga je altijd hebben dat er iemand ziek wordt of zwanger raakt, dus je hebt voldoende reserves nodig.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Slachtoffer van zijn eigen succes?
Aan de andere kant, als je gewoon je hele programma laat vallen du moment dat je wint maakt de doorrekening ook niet meer uitquote:Op vrijdag 24 november 2023 20:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je zou eigenlijk partijen moeten verplichten om hun programma door te laten berekenen.
Anders ga ik ook gewoon een partij beginnen waar ik gratis bier, hoeren, en cocaïne beloof aan elke NL'er.
Peilingen zijn ook ongewenst. Vooral omdat ze er (zoals deze keer weer) flink er naast kunnen zitten.
Met het systeem is verder niet veel mis. Andere partijen zullen een manier moeten vinden om de kiezers die nu op PVV hebben gestemd tot zich toe te trekken.
Lijkt me ook vrij normaal om eerst een beetje hard to get te spelen in een poging de onderhandelingspositie te verbeteren. Ik begrijp niet waarom iedereen de huidige positie van de VVD zo serieus neemt. Het is pas dag 1, de formatie duurt nog lang. Er komt echt wel een moment dat de PVV begrijpt dat ze concessies moeten gaan doen om de VVD binnen te hengelen en dat is het moment dat de VVD dingen naar zich toe kan gaan trekken. Tot die tijd halen ze met liefde hun neus voor Geert op.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat dit een, vrij smerig, spelletje is van de VVD, die gaan uiteindelijk gewoon met de PVV onderhandelen om in het kabinet te komen. Of dat nu met bewindspersonen of het binnenhalen van standpunten te maken heeft.
Dat sowieso maar normaliter ga je ook zo'n 10-12 bewindslieden leveren in een coalitie met 2 anderen. En dat is toch wel redelijk onmogelijk uit eigen rangen nu.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:35 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Lijkt mij. Met zo'n grote fractie ga je altijd hebben dat er iemand ziek wordt of zwanger raakt, dus je hebt voldoende reserves nodig.
Komt het daar niet altijd op neer bij de VVD? Dat ze het economisch beleid van de VVD uit mogen voeren om met ze samen te werken? Zal nu niets anders zijn. Hopelijk houdt men dan eens op met dat hele 'de PVV is heus heel sociaal hoor' gedoe.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Standpunten, denk ik, de VVD gaat niet meedoen met de gratis bier festijnen en zal hun economische agenda door willen zetten. De spoeling voor de PVV wordt dan wel erg dun maar goed, dat kon nauwelijks anders.
Wat NSC wil is mij nog wat onduidelijk, zowel bestuurlijke vernieuwing als bestaanszekerheid zijn toch best wel in nevelen gehuld.
Inderdaad. Nog een reden waarom een zakenkabinet ook voor Wilders een interessante optie kan zijn.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat sowieso maar normaliter ga je ook zo'n 10-12 bewindslieden leveren in een coalitie met 2 anderen. En dat is toch wel redelijk onmogelijk uit eigen rangen nu.
Je kan het ook anders zien en dat is dat de VVD zo weinig vertrouwen heeft in Wilders' capabiliteit om een stabiele regering te vormen en draaiende te houden dat ze er liever helemaal niet in stappen om schade te voorkomen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lijkt me ook vrij normaal om eerst een beetje hard to get te spelen in een poging de onderhandelingspositie te verbeteren. Ik begrijp niet waarom iedereen de huidige positie van de VVD zo serieus neemt. Het is pas dag 1, de formatie duurt nog lang. Er komt echt wel een moment dat de PVV begrijpt dat ze concessies moeten gaan doen om de VVD binnen te hengelen en dat is het moment dat de VVD dingen naar zich toe kan gaan trekken. Tot die tijd halen ze met liefde hun neus voor Geert op.
Misschien nog even het debat tussen Baudet en Jetten terugkijken.quote:
Hoe dan ook hebben ze alles te verliezen en niks te winnen door er nu gelijk in te stappen. Laat ze eerst maar eens wat gesprekken met andere partijen voeren, de VVD heeft geen haast.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan het ook anders zien en dat is dat de VVD zo weinig vertrouwen heeft in Wilders' capabiliteit om een stabiele regering te vormen en draaiende te houden dat ze er liever helemaal niet in stappen om schade te voorkomen.
Ik ben er nog niet uit welk spelletje ze spelen, Paradox maakt minder complexe games!
Eigenlijk wel ja en vergeet niet dat de VVD migratie ook zal zien als onderdeel daarvan. Op asiel zullen ze wel streng willen zijn (en de verantwoordelijkheid aan de PVV laten) maar arbeidsmigratie is een ander verhaal, de werkgevers organisaties hebben al van zich laten horen daarin.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Komt het daar niet altijd op neer bij de VVD? Dat ze het economisch beleid van de VVD uit mogen voeren om met ze samen te werken? Zal nu niets anders zijn. Hopelijk houdt men dan eens op met dat hele 'de PVV is heus heel sociaal hoor' gedoe.
Als de VVD alsnog in zee gaat met de PVV is het volstrekt ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Komt het daar niet altijd op neer bij de VVD? Dat ze het economisch beleid van de VVD uit mogen voeren om met ze samen te werken? Zal nu niets anders zijn. Hopelijk houdt men dan eens op met dat hele 'de PVV is heus heel sociaal hoor' gedoe.
Gaat gewoon gebeuren, lijkt me.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als de VVD alsnog in zee gaat met de PVV is het volstrekt ongeloofwaardig.
De partij van "Daar heb ik geen actieve herinnering aan" maakt zich maar zelden druk om geloofwaardigheid.quote:
En in 2002 hetzelfde gedaan, wilde ook eerst niet in een coalitie met LPF, later toch gedaan.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De partij van "Daar heb ik geen actieve herinnering aan" maakt zich maar zelden druk om geloofwaardigheid.
En is ook niet ongeloofwaardig. Snap niet waar dat vandaan komt.quote:
Deze hele verkiezingen hebben we te danken aan een opportunistische breuk van de VVD omdat ze wel even dachten te scoren met migratie.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als de VVD alsnog in zee gaat met de PVV is het volstrekt ongeloofwaardig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |