Ik vind dat er ook niet zoveel mis is met het hebben van kleinere partijen. Beter dan geen keus hebben als kiezer.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat er niets mis is met ons kiesstelsel.
De kiezers hebben altijd gelijk.quote:
Het probleem is altijd... stel je de gemiddelde kiezer voor... en bedenk dan dat de helft dommer is dan datquote:Op vrijdag 24 november 2023 20:00 schreef capricia het volgende:
[..]
De kiezers hebben altijd gelijk.
* Tijger_m houdt zijn mond stijf dichtquote:Op vrijdag 24 november 2023 20:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is altijd... stel je de gemiddelde kiezer voor... en bedenk dan dat de helft dommer is dan dat
Eens.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind dat er ook niet zoveel mis is met het hebben van kleinere partijen. Beter dan geen keus hebben als kiezer.
Ik snap ook totaal niet wat daar het voordeel van zijn, nee.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
En iedere stem telt evenveel. Geen districten-geneuzel enzo, aub.
Het is veel meer dan 40.000 stemmen momenteel, afhankelijk van de opkomst, dat wel, maar dit jaar was het bijna 70.000 stemmen voor een zetel.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
En we hebben al een kiesdrempel.
Namelijk die van 1 zetel. Dat is 40.000 stemmen.
Prima systeem, wat mij betreft. En iedere stem telt evenveel. Geen districten-geneuzel enzo, aub.
Maarten van Rossem ging nog een stap verder met ongeveer dezelfde uitspraakquote:Op vrijdag 24 november 2023 20:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is altijd... stel je de gemiddelde kiezer voor... en bedenk dan dat de helft dommer is dan dat
Ik vind Omtzigts idee ook helemaal niks en we hebben al regionale verkiezingen, de 1e Kamer is gewoon regionaal tenslotte.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
En we hebben al een kiesdrempel.
Namelijk die van 1 zetel. Dat is 40.000 stemmen.
Prima systeem, wat mij betreft. En iedere stem telt evenveel. Geen districten-geneuzel enzo, aub.
Mooiste systeem in de wereld. Ook als het mijn keuzes niet beloont.
Ook de reden dat allerlei marginale partijen zoals Van Haga en de Piratenpartij geen zetel hebben gehaald. Dus echt kansloze clubjes worden al buiten de kamer gehouden momenteel. Wat mij betreft werkt dit prima en hoeft er niks te veranderen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is veel meer dan 40.000 stemmen momenteel, afhankelijk van de opkomst, dat wel, maar dit jaar was het bijna 70.000 stemmen voor een zetel.
Als iedereen die mag stemmen zou stemmen dan is de drempel 80.000 stemmen.
Ik denk het wel? Uiteindelijk gaat het erom dat je een meerderheid hebt in de 2e Kamer of je dat nu via gedogen of regeringsdeelname doet.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:07 schreef Rnie het volgende:
Misschien een gekke vraag, maar kan een gedoogpartij na een vruchtbare samenwerking van bijvoorbeeld een jaar, besluiten om toch in het kabinet in stappen?
In principe hoef je als het kabinet valt geen verkiezingen te houden en mag je inderdaad een nieuw kabinet maken naar elke samenstelling.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:07 schreef Rnie het volgende:
Misschien een gekke vraag, maar kan een gedoogpartij na een vruchtbare samenwerking van bijvoorbeeld een jaar, besluiten om toch in het kabinet in stappen? Of kom je dan gewoonweg in de knel met je regeerakkoord?
Wettelijk is dat toegestaan denk ik, maar in de praktijk lijkt het me niet erg aannemelijk dat allerlei zittende ministers plaats gaan maken voor nieuwe instappers.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:07 schreef Rnie het volgende:
Misschien een gekke vraag, maar kan een gedoogpartij na een vruchtbare samenwerking van bijvoorbeeld een jaar, besluiten om toch in het kabinet in stappen? Of kom je dan gewoonweg in de knel met je regeerakkoord?
CDA/PvdA heeft mijn voorkeur maar okquote:Op vrijdag 24 november 2023 20:07 schreef hollandia02 het volgende:
Eigenlijk had je gewoon gehoopt op een VVD en CDA kabinet zoals vroeger, rechts maar oog op de portemonnee van de burger.
Maar die hebben gefaald en nu zitten we met een partij van 38 zetels, die voor velen een proteststem is geweest op het beleid, waarvan de beoogde premier het buitenland niet kan bezoeken, en die op elk ander ministerie eigenlijk geen mensen hebben.
Gaat de wachtgeld regeling ook wel duur door wordenquote:Op vrijdag 24 november 2023 20:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wettelijk is dat toegestaan denk ik, maar in de praktijk lijkt het me niet erg aannemelijk dat allerlei zittende ministers plaats gaan maken voor nieuwe instappers.
Ja, dat is een drama. Maar die negeren levert een veel groter drama op. Laat ze nu in elk geval onderhandelen, dan kunnen we zien of er iets werkbaars valt te maken. Zo niet, dan weten zijn kiezers dat dan ook. Nu werd er van te voren in elk geval door Yeşilgöz gedaan alsof praten prima zou kunnen. Dat kan dan de volgende keer ook duidelijk zijn, iedere partij kan dan zeggen dat een stem op Wilders een verloren stem is.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:07 schreef hollandia02 het volgende:
Eigenlijk had je gewoon gehoopt op een VVD en CDA kabinet zoals vroeger, rechts maar oog op de portemonnee van de burger.
Maar die hebben gefaald en nu zitten we met een partij van 38 zetels, die voor velen een proteststem is geweest op het beleid, waarvan de beoogde premier het buitenland niet kan bezoeken, en die op elk ander ministerie eigenlijk geen mensen hebben.
En dit is dus precies het hautaine sentiment dat de wildgroei van de PVV mogelijk maakt.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die ontevredenheid is van alle tijden net als de angst voor het plebs wat tenslotte al afkomstig is van het Latijnse plebeians of het oud-Griekse plēthos. Brood en spelen, Panem et circenses schreef de dichter Juvilanis al ergens rond het jaar 100.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De laatste jaren hebben we een groep ontevreden kiezers die aan het zwerven zijn, van FvD naar BBB naar NSC/PVV, geen van die partijen gaat die mensen tevreden krijgen, denk ik, dus zal de onrust blijven.
Vooral als je ziet dat in de niet bepaald witte steden als Den Haag en Rotterdam de PVV de grootste partij geworden is, en als je kijkt naar vorige verkiezingen wonen die met name in Rotterdam Zuid. Die kennen het dus niet alleen via tv zal ik maar zeggen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dit is dus precies het hautaine sentiment dat de wildgroei van de PVV mogelijk maakt.
Je denkt: eens leert men aan de zelfverklaarde 'correcte' zijde dat het wegzetten van mensen als dom en racistisch niet werkt.
Nu wederom opnieuw dus niet.
Succes ermee.
Komt goed uit dat de PVV daar toch van af wil.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Gaat de wachtgeld regeling ook wel duur door worden
Kijken hoe lang dat duurt als het om PVV'ers gaat die wachtgeld krijgen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Komt goed uit dat de PVV daar toch van af wil.
Yesilgoz zal sowieso moeten onderhandelen, ook een gedoogconstructie zal uitgewerkt moeten worden, dat was met Rutte 1 ook het geval, tenslotte.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is een drama. Maar die negeren levert een veel groter drama op. Laat ze nu in elk geval onderhandelen, dan kunnen we zien of er iets werkbaars valt te maken. Zo niet, dan weten zijn kiezers dat dan ook. Nu werd er van te voren in elk geval door Yeşilgöz gedaan alsof praten prima zou kunnen. Dat kan dan de volgende keer ook duidelijk zijn, iedere partij kan dan zeggen dat een stem op Wilders een verloren stem is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |