Volgens mij wel. Ze had ook niks kunnen zeggen of gewoon de winnaars kunnen feliciteren.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hold it, ze verlaagt zich op geen enkele manier tot zijn niveau. Ze heeft zich in correcte bewoording uitgesproken over wat zij ervan vindt. Als demissionair minister kan ze dat prima doen.
Alsjeblieft niet zeg... dat zou pas rotzooi worden.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:22 schreef Stoorzendert het volgende:
Wellicht is het Amerikaanse systeem dan wel beter.
Kinderachtige opmerking weer, hoor.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij wel. Ze had ook niks kunnen zeggen of gewoon de winnaars kunnen feliciteren.
Maar goed, ik snap dat het blijkbaar normaal is om te polariseren. Zo kennen we zowel PVV als D66 natuurlijk ook wel.
Wat een nonsens.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij wel. Ze had ook niks kunnen zeggen of gewoon de winnaars kunnen feliciteren.
Maar goed, ik snap dat het blijkbaar normaal is om te polariseren. Zo kennen we zowel PVV als D66 natuurlijk ook wel.
Wat is dan wel een goed systeem? Het Engelse? Dit hier in NL werkt blijkbaar ook voor geen meter. Al wordt Wilders premier kunnen we waarschijnlijk een half jaar later weer naar de stembus. Een kiesdrempel?quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar in die 4 jaar hoef jij je mond niet te houden of wel?
Ik snap echt niet waar je hier mee bezig bent vooral niet omdat als je even naar de VS kijkt momenteel je opmerking nogal vreemd overkomt, men is nog steeds constant bezig om de verkiezingen van Biden ongedaan te maken bijvoorbeeld of aan het proberen de daders van de fraude daar te berechten.
Het Amerikaans systeem met kiesmannen is niet zo democratischquote:Op vrijdag 24 november 2023 19:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Een meerderheid als in de meeste stemmen. Maar ik vind het laag (zeker als je zelf niet eens meer in de kamer zit) je zo uit te laten. Maar het zal wel aan mij liggen gezien bovenstaande reacties. Wellicht is het Amerikaanse systeem dan wel beter. 1 president met de meeste stemmen en over 4 jaar kun je het weer proberen
Naar mijn mening is ons systeem juist heel goed, je kan een partij als de PVV hebben met dergelijke extreme standpunten, het zal echter altijd ergens in het midden uitkomen of de partij regeert gewoon niet.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat is dan wel een goed systeem? Het Engelse? Dit hier in NL werkt blijkbaar ook voor geen meter. Al wordt Wilders premier kunnen we waarschijnlijk een half jaar later weer naar de stembus. Een kiesdrempel?
Het Britse systeem werkt zo slecht dat er steeds meer voorstanders zijn voor een verandering van dat stelsel naar een stelsel dat wij hebben.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat is dan wel een goed systeem? Het Engelse? Dit hier in NL werkt blijkbaar ook voor geen meter. Al wordt Wilders premier kunnen we waarschijnlijk een half jaar later weer naar de stembus. Een kiesdrempel?
Ik weet het niet. Echt niet.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dit is zo kortzichtig niet normaal. De afgelopen jaren niet opgelet?quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:07 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat ongelofelijk laag weer van KaagDit is o.a. de reden dat zoveel mensen het vertrouwen in de politiek zijn verloren. Dit kinderachtige gedrag. Het wijzen naar een ander i.p.v. je eigen punten kracht bij zetten. Het is hier verdomme de VS niet. Mens, ga je werk doen
Nederlandse systeem werkt meer dan prima hoor.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja, het Nederlandse systeem bewijst zich nu gewoon. Wilders kan zich bewijzen door een coalitie te vormen, lukt dat dan zijn zijn standpunten gematigd door de coalitie. Lukt dat niet, dan kunnen ze een andere coalitie proberen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:33 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Naar mijn mening is ons systeem juist heel goed, je kan een partij als de PVV hebben met dergelijke extreme standpunten, het zal echter altijd ergens in het midden uitkomen of de partij regeert gewoon niet.
In de VS en ook het VK heeft links of rechts alle macht en zie wat een puinhoop dat oplevert.
Dank, nette reactiequote:Op vrijdag 24 november 2023 19:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Echt niet.
Er is wat te zeggen voor een kiesdrempel maar dan haal je wel de kleintjes eruit maar het haalt de huidige versnippering niet echt weg. Als je kijkt wie de kleintjes zijn dan komt er her en der een zetel bij maar je blijft zitten met een heel wijd coalitie landschap.
Britse systeem is een drama, dan pak je een absolute meerderheid met minder dan 40% van de stemmen, dat is ronduit ondemocratisch naar mijn mening.
Ons systeem is in principe goed, coalites halen altijd de scherpe randjes eraf maar, en dat is ook waar, het haalt ook de slagvaardigheid onderuit, je kan nu eenmaal niet snel reageren als je (te) veel partijen tevreden moet houden.
De ironie van de huidige demissionaire regering is dat het begon met de belofte wel slagvaardig te zijn maar al gelijk op zijn bek ging voordat er zelfs maar een regering was. De Omtzigt affaire.
De laatste jaren hebben we een groep ontevreden kiezers die aan het zwerven zijn, van FvD naar BBB naar NSC/PVV, geen van die partijen gaat die mensen tevreden krijgen, denk ik, dus zal de onrust blijven.
Een nepparlement. D66-Rechters. Of willen we minder Marokkanen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lastige vraag, ik ben er voorstander van om de grens op 5% te zetten, anderen zeggen "Je moet al bijna 90.000 stemmen halen voor een zetel dus dat is al een drempel".quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:43 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dank, nette reactie![]()
Is er iets mis mee om de kleintjes eruit te halen? Die nieuwkomers zijn vaak vrij radicaal of zijn een afsplitsing / zetelpikker
In het Amerikaanse systeem kun je echter winnen met de minste stemmen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Een meerderheid als in de meeste stemmen. Maar ik vind het laag (zeker als je zelf niet eens meer in de kamer zit) je zo uit te laten. Maar het zal wel aan mij liggen gezien bovenstaande reacties. Wellicht is het Amerikaanse systeem dan wel beter. 1 president met de meeste stemmen en over 4 jaar kun je het weer proberen
PvdD is een prima voorbeeld.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan ook zeggen, de kleintjes kunnen doorgroeien vanuit een zetel als ze een goed verhaal hebben hoewel de ervaringen daarmee eigenlijk niet zo fantastisch zijn.
Met een kiesdrempel van 5% hadden we nu geen BBB gehad. Persoonlijk zou ik zeggen dat dat pure winst is, maar doordat ze zijn begonnen met die ene zetel zijn ze nu wel flink gegroeid. Ze zullen 2 a 3 verkiezingen verder ook wel weer helemaal weg zijn, maar toch.quote:Op vrijdag 24 november 2023 19:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lastige vraag, ik ben er voorstander van om de grens op 5% te zetten, anderen zeggen "Je moet al bijna 90.000 stemmen halen voor een zetel dus dat is al een drempel".
Je kan ook zeggen, de kleintjes kunnen doorgroeien vanuit een zetel als ze een goed verhaal hebben hoewel de ervaringen daarmee eigenlijk niet zo fantastisch zijn.
Maar als upside, geen Dion Graus meerquote:Op vrijdag 24 november 2023 19:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, 13 zetels te weinig voor een meerderheid.
BBB ook.quote:
Nee, maar wel met de kiezersquote:Op vrijdag 24 november 2023 19:59 schreef capricia het volgende:
[..]
BBB ook.
Van 1 zetel in de TK naar de grootste in de EK.
Ik denk dat er niets mis is met ons kiesstelsel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |