quote:Op donderdag 2 november 2023 19:06 schreef -Spring het volgende:
Of: "Als je erin gelooft bestaat ie. En dat mag iedereen voor zichzelf beslissen."
Dat verbaast me wel.quote:Op donderdag 2 november 2023 22:25 schreef Schanu het volgende:
Uiteindelijk belde de juf zelf vanavond, ze was er zelf ook wel van geschrokken en had niet door dat het zoveel met Jewel had gedaan. Ze heeft de nodige nuances geplaatst en aangegeven dat het idd niet te voorkomen is dat kinderen hierover praten met elkaar en dat ze dat snapt.
Maar dit verbaast me ook. Dit kan je toch op je vingers natellen? Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie iets fouts hebben gedaan maar dat de kwestie ‘wanneer vertel je welke feiten aan je kinderen over Sinterklaas’ een verscheidenheid aan emoties oproept is toch redelijk algemeen bekend dacht ik. En los daarvan kan ik mijn kind van 6 redelijk uitleggen dat hij dit feit niet mag delen. Wellicht zou hij er niet naar luisteren maar dat erover rond bazuinen omstreden is zou hij best snappen. Jewel niet?quote:Uitgepraat dus, en hopelijk is Jewel morgen weer rustig en gaat ze met plezier naar school omdat ze mag trakteren en haar kinderfeestje heeft. Maar ik heb er wel een kater van, nooit geweten dat zoiets ogenschijnlijk onschuldigs zo groot kan worden.
Ach, arme Jewel!quote:Op donderdag 2 november 2023 23:20 schreef Schanu het volgende:
Jewel heeft zelf van klasgenootjes in groep 2 gehoord dat Sinterklaas niet bestond, dat heeft ze niet van ons. Het is voor haar heel moeilijk om te begrijpen dat zij er op haar beurt niet met anderen over mag praten.
Ze was heel schuldbewust toen vrouwlief het er vanmiddag met haar over had, we hebben haar ook al eerder verteld dat het een geheimpje is waarover ze verder met niemand mag praten. Ze weet het dus wel, maar het weten en er naar handelen als zoiets in een opwelling ter sprake komt is wel een groot verschil.
Daar komt bij dat Jewel Add heeft, soms echt onmogelijk kan inschatten hoe iets overkomt op een ander. Vreselijk slecht tegen onrecht kan, helemaal als zij wordt uitgemaakt voor leugenaar terwijl ze weet dat ze de waarheid spreekt.
Ik weet echt wel dat het een gevoelig onderwerp is. Maar dat een juf ons gaat berichten met ten eerste verkeerde feiten, maar ook met een beschuldigende ondertoon alsof Jewel de boel expres loopt op te ruien, dan vind ik wel echt dat er een veel groter issue van wordt gemaakt dan het is.
Goede! Dat red ik wel, B mag altijd zelf naar huis om 5 uur, maar Juul moet ik wel ophalen ja.quote:Op vrijdag 3 november 2023 08:37 schreef FlyingFish het volgende:
Ik zou wel even goed checken of de BSO niet eerder sluit. Volgens mij sluiten ze hier om 5 uur op 5 december.
Ik heb deze in de zomer gelezen met zoon. Een erg duidelijk verhaal met dat in de gedachten van Sint Nicholaas iedereen Sinterklaas is/speelt. Dus hij bestaat niet meer echt, maar wel in een andere vorm. Ik kan hem aanraden! Contract hebben we hier overigens niet gebruikt, maar was hier ook niet nodig (en een beetje raar om met een bibliotheekboek te doenquote:Op vrijdag 3 november 2023 08:55 schreef Elleska het volgende:
@:Schanu
Ik heb het boek zelf nog niet gelezen maar kreeg "Sinterklaas voor grote kinderen" als tip.
Misschien dat zo'n soort boek helpen om Jewel uit te leggen waarom ze het niet aan andere kinderen mag vertellen maar vooral waarom andere volwassenen (juf in dit geval) meespelen en zij echt geen leugenaar is. Er zit een contract bij zag ik, dat werkte bij mijn broertje met een sterk (on)rechtvaardigheidsgevoel heel goed om zich aan de geheimhouding richting jongere kinderen te houden.
Ik vond Sinterklaas altijd heel leuk, surprises maken en gedichtjes e.d. Zoals we het vroeger thuis vierden vond ik het echt gezellig.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. Wel dat je niets met de figuur Sinterklaas hebt, maar niet dat je het feest niets vindt. Sinterklaas is altijd al mijn favoriete feestdag geweest, ook vroeger al vond ik dat leuker dan mijn eigen verjaardag. Surprises maken/uitpakken, een sinterklaasspel spelen, een zak met cadeautjes… maar wij zijn het dan ook altijd blijven vieren, ook toen er in het gezin geen jonge kinderen meer waren.
Dit jaar heb ik vier sinterklaasdagen. Op vrijdag met vrienden (spel), op zaterdag op het werk en met andere vrienden (weer spel), op zondag met familie (surprises en spel) en op dinsdag met schoonfamilie (zak).
Mijn kinderen vieren het dit jaar maar twee keer, op het werk en met schoonfamilie. En op school natuurlijk. Al twijfel ik nog om zaterdagavond met de kinderen ook nog een (aangepast) sinterklaasspel te spelen. Sinterklaasik twijfel zelfs nog om vrij te nemen van m’n werk om op school te helpen.
Dat speelt denk ik ook wel een rol, dat 'moeten'. Daar heb ik een hekel aan en de kinderen zijn net zo. Wij hebben een kersttraditie die het hoogtepunt van het jaar is. We zoeken een boom uit als we er zelf in hebben. Wie zin heeft helpt mee om te boom te versieren (in de praktijk doe ik dat met dochter). En gedurende de decembermaand mag je cadeaus voor anderen onder de boom leggen, maar het hoeft niet. Ik zorg ervoor dat iedereen genoeg en leuke cadeaus heeft.quote:Op zaterdag 4 november 2023 07:59 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik vond Sinterklaas altijd heel leuk, surprises maken en gedichtjes e.d. Zoals we het vroeger thuis vierden vond ik het echt gezellig.
Maar ik krijg dat in mijn eigen gezin niet van de grond, 2 van de 4 willen geen surprises maken en gedichten willen ze ook niet.
Wel graag een zak met cadeautjes.
Daar vind ik dus niks aan, maar goed, ik ga niet voor iedereen surprises maken zodat ze het zelf niet hoeven te doen. Dus we vieren het wel een soort van, maar die echte Sint sfeer is er helaas niet.
Ik houd niet van gedichten moeten maken. Ik houd niet van surprises moeten maken. Ik houd niet van cadeaus moeten bedenken voor mensen met wie ik niks heb. Ik vind Sinterklaas een oude griezel en heb nooit bij hem op schoot gewild. Ik vond de pieten hyperactief en het gooien met pepernoten vervelend en zonde bovendien. Ik houd niet van de massaliteit van een optocht. Ik houd niet van kleine flutcadeaus moeten kopen omdat er nu eenmaal iets in een schoen moet en dan maar eindeloos nadenken over verantwoorde kleine cadeaus die in een schoen passen. Ik houd niet van de flutcadedaus die door anderen worden gekocht, bijvoorbeeld school. Ik vind pepernoten niet zo lekker, of taaitaai, of veel ander 'lekkers' dat bij Sinterklaas hoort. Ik houd niet van de infantiele liedjes.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. .
Ik heb weinig met kerst, ook nooit gehad. Wij moesten vroeger altijd netjes gekleed aan tafel met kerst. Zat ik in mn jurk met korte mouwen te blauwbekken aan tafel en aten we dingen die we anders nooit aten.quote:Op zaterdag 4 november 2023 08:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat speelt denk ik ook wel een rol, dat 'moeten'. Daar heb ik een hekel aan en de kinderen zijn net zo. Wij hebben een kersttraditie die het hoogtepunt van het jaar is. We zoeken een boom uit als we er zelf in hebben. Wie zin heeft helpt mee om te boom te versieren (in de praktijk doe ik dat met dochter). En gedurende de decembermaand mag je cadeaus voor anderen onder de boom leggen, maar het hoeft niet. Ik zorg ervoor dat iedereen genoeg en leuke cadeaus heeft.
Dat zorgt voor een ongedwongen sfeer waardoor er heel actief met cadeaus en knutsels en wat de kinderen maar willen wordt omgegaan. De kinderen zijn dol op kerst. Dochter is er zo dol op dat ze het liefst het hele jaar door kerstmuziek luistert, maar daar steekt mijn vriend een stokje voor.Vriend heeft niet zoveel met kerst, maar wel met lekker eten. Dat regelt hij dan.
Ik denk dat veel anderen kerst juist associëren met vanalles en nog wat moeten. Daar heb ik dan weer geen 'last' van omdat ik geen ouders meer heb. Maar mijn ouders waren ook niet zo dwingend. Wij hebben maar één diner samen met schoonfamilie (een vrij grote groep) en ook dat is ongedwongen: cadeaus hoeven niet, je hoeft niet te koken. Iedereen kijkt naar die avond uit.
Dat is een fijn moment inderdaad! Had ik hier ook, alhoewel ik wist dat ik dit pakket had en het de laatste paar jaar niet echt ‘durfde’ de wijzigen voor het geval de kinderen een beugel nodig zouden hebben. Maar kon daardoor met de jongste wel meteen door toen ze was uitgewisseld zonder die wachttijd (dus die is waarschijnlijk klaar voor ze naar de middelbare school gaat), de oudste is nu pas net uitgewisseld, hopelijk ook snel die doorverwijzing.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vorige afspraak had de tandarts over het feit dat N een beugel nodig heeft en aangezien ze een snelle wisselaar is adviseerde hij ons om de verzekering voor volgend jaar al te veranderen zodat een beugel grotendeels vergoed gaat worden.
Uiteraard krijgt mijn dochter een beugel, maar ik dacht ook, nóg meer premie betalen... en ik betaal al zoveelVanmorgen even gecheckt bij welk aanvullend pakket het vergoed zou gaan worden en het blijkt dat ik één van die aanvullende pakketten al lang heb
Nadat ik voor de eerste keer bevallen was zijn mijn tanden echt crappy geworden waardoor ik een aanvullende tandarts verzekering had afgesloten, en daar krijg je de beugel bij. Even dubbel gecheckt uiteraard bij de verzekering. We hoeven dus geen jaar te wachten
Hoe oud heeft jouw jongste een beugel gekregen? Omdat je zegt dat ze waarschijnlijk klaar is voor ze naar de middelbare school gaat?quote:Op donderdag 9 november 2023 19:25 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dat is een fijn moment inderdaad! Had ik hier ook, alhoewel ik wist dat ik dit pakket had en het de laatste paar jaar niet echt ‘durfde’ de wijzigen voor het geval de kinderen een beugel nodig zouden hebben. Maar kon daardoor met de jongste wel meteen door toen ze was uitgewisseld zonder die wachttijd (dus die is waarschijnlijk klaar voor ze naar de middelbare school gaat), de oudste is nu pas net uitgewisseld, hopelijk ook snel die doorverwijzing.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De jongste (meisje) heeft haar beugel een week na haar 10e verjaardag gekregen (ruim een maand eerder aangemeten maar duurde wat langer met ophalen ivm vakantie). Voorspelling was een half jaar de activator en dan 1,5 jaar plaatjesbeugel. Nu ga ik in m’n achterhoofd er wel van uit dat het misschien wat langer duurt hoor.quote:Op donderdag 9 november 2023 19:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe oud heeft jouw jongste een beugel gekregen? Omdat je zegt dat ze waarschijnlijk klaar is voor ze naar de middelbare school gaat?
Wat leuk! Wij zijn in groep 7 begonnen met open dagen bezoeken en nu in groep 8 ook de minilesjes en meelooplessen volgen. We hebben nu in elk geval een 1e en 2e keuzequote:Op dinsdag 7 november 2023 22:20 schreef Phaidra het volgende:
Vanavond had onze school een voorlichtingsavond voor het VO. Een beetje een combi van droge info (data van Cito, aanmelden, evt. loting, etc), oud-leerlingen kwamen wat vertellen over hun school en wat entertainment (workshop boekenkaften en een rugzakkenrace - hilarisch!). Ondanks dat we weinig nieuwe info hebben gehoord, was het wel leuk. Vooral de gesprekjes met oud-leerlingen, dat geeft je toch een meer persoonlijk verhaal dan je krijgt op een open dag.
Wij hebben gelukkig ook al een aantal open dagen gehad. Dat maakt het dit jaar wat makkelijker.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:07 schreef Kyara het volgende:
Hier zitten er ook beugels aan te komen. De tandarts wil ze nog 1 keer zien en daarna worden ze waarschijnlijk doorgestuurd naar de ortho voor een screening. Oudste is nog een twijfelgevalletje. Bij ons zit orthodontie niet in de tandartsverzekering maar in de ziektekostenverzekering. Die hebben we wel omhoog gegooid want 3 kinderen tegelijk aan de beugel wordt wel heel prijzig om zelf op te hoesten. En het scheelt dat de verzekering dus ook niet zo heel lang omhoog moet.
[..]
Wat leuk! Wij zijn in groep 7 begonnen met open dagen bezoeken en nu in groep 8 ook de minilesjes en meelooplessen volgen. We hebben nu in elk geval een 1e en 2e keuze
En nu voor de meiden ook weer opnieuw beginnen want ander advies en daarmee ook andere scholen.
Niet elke verzekering heeft een verplichte wachttijd!quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef exode het volgende:
Wij hebben al jaren alleen een basisverzekering en ook nog het hoogste eigen risico. Alleen bij de zwangerschap van Juul, had ik een jaar wat aanvullingen meegenomen waarvan we wisten dat we die gingen gebruiken.
Ik reken het elk jaar weer uit en zelf de tandartsbezoeken, kleine ingrepen bij de tandarts en de medicijnen betalen is nog steeds voordeliger dan de verzekering verhogen.
Voor komend jaar twijfel, B gaat elke week naar de fysio, wat voor hem gewoon vergoed wordt. Gisteren naar de podotherapeut geweest. Ze denk wel dat zooltjes hem wat zullen helpen, maar ze geeft aan dat als hij nog wat groter wordt en met de fysio sterker dat het wellicht niet nodig is. Dus we gaan nog 6 maanden zo door. Het hele zooltjes traject kost echter 300 Euro. Dus ik ga dat dit jaar meerekenen.
Maar we beslissen sowieso nog niet aangezien ik eind november longonderzoeken heb en ik dat ook wil afwachten.
Met het mogelijke zicht op een beugel, is het een heel ander verhaal. B is gezegend met een net gebit. Juul moeten we even kijken wat er gaat gebeuren met haar voortanden die nu dus over de melktanden heen groeien. Zeker met die verplichte wachttijd natuurlijk.
Oef wat zwaar. Vraag voor jullie om over na te denken: als er momenteel zoveel onrust is, is dit dan het juiste moment voor de slaaptraining? Volgens mij is de kans van slagen groter in een rustiger periode en hopelijk kost het jullie dan ook minder energie dan nu, bovenop alle andere dingen waar je mee moet dealen. Hoe dan ook, veel sterkte. Het is heel herkenbaar, al gaat het bij ons inmiddels wel significant beter (de kinderen zijn 11 en 8).quote:Op donderdag 16 november 2023 12:44 schreef Schanu het volgende:
De sfeer hier thuis is om te snijden. We hadden de hoop dat Sinterklaas minder spanning met zich mee zou brengen nu de dames thuis beiden niet meer geloven. Maar alsnog is het niet meer te houden met Jewel. Ze wil niet meer slapen, heeft weer nonstop buien, daagt ons uit, begint weer met bijten.
We zijn nu minimaal 2 uur per avond bezig met haar naar bed te krijgen. Of ze komt er 's nachts uit en dan weer uren bezig. Want bij ons in bed nemen kan niet meer nu we bezig zijn met slaaptraining om haar juist in haar eigen bed te leren slapen. 's Ochtends wil ze niet meer naar school, ze schreeuwt nonstop naar ons en haar zusje, schiet van hevig hypergedrag in stevige boosheid of raakt juist compleet overstuur over niets.
Kortom, van mij mag het snel januari zijn, alle drukte voorbij. Ik loop de hele dag weer mijn tranen in te houden.
Ja, het wordt beter. Hoewel verjaardagen en feestdagen nog steeds geen pretje zijn. Sterkte!quote:Op donderdag 16 november 2023 14:14 schreef Schanu het volgende:
We houden het inderdaad al zo rustig mogelijk, maar bovenop sinterklaas en kerst is ook haar verjaardag 2 weken terug geweest en moet ze (waarschijnlijk) in januari naar het ziekenhuis om haar gebit onder narcose te laten behandelen. En dat heeft de tandarts in haar bijzijn verteld, wat echt niet handig was want daar maakt ze zich nu non stop druk over en die behandeling moet NU plaatsvinden (vind ze zelf) omdat ze nergens op kan wachten...
Voor wat betreft de slaaptraining, we hebben nu een gezinsbehandelaar vanuit een IPG traject en die is er 'maar' tot januari. De slaaptraining uitstellen zou hebben betekend dat zij ons hier niet meer bij kon helpen en die hulp hebben we juist wel nodig. We zijn er ook al een tijd mee bezig, het ging in principe zelfs al een paar weken best heel goed . Alleen nu is de spanning voor alles bij elkaar toch teveel en valt ze weer terug in haar gedrag. Dus het voelt nu alsof we weer opnieuw aan het beginnen zijn. Maar het nu alsnog uitstellen zal het een volgende keer alleen maar zwaarder maken omdat we dan niet consequent zijn.
Het wordt vanzelf weer beter, toch?
Oef.. Wat erg.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:22 schreef Hupje het volgende:
In het nieuws een jongetje van 9 jaar wat is overleden na een aanrijding met een auto.Wilde kennelijk de straat oversteken tussen geparkeerde auto's en struikelde over zijn losse veter.
Meteen maar een gesprekje gevoerd met mijn 8 jarige over hoe voorzichtig je moet zijn met het verkeer. Brrr. Je moet er niet aan denken.
Deze reactie terwijl ze weet hoeveel moeite het kost om op school te komen? en dan ook nog in bijzijn van Jewel?quote:Op vrijdag 8 december 2023 12:04 schreef Schanu het volgende:
1e reactie van de juf: kunnen jullie voortaan ook wat in haar haren doen?
Weet de juf wel wat voor strijd het is?quote:Op vrijdag 8 december 2023 12:04 schreef Schanu het volgende:
Nog gefeliciteerd met je kleuter Junehoe gaat het nu op school?
Hier drama met de 7jarige elke ochtend met naar school gaan. Ze trekt het gewoon echt heel slecht. Vanmorgen was ik weer opgelucht dat ik haar, uiteindelijk zelfs met schoeisel aan (meegenomen in het krat op de fiets omdat ze ze weigerde aan te trekken), op tijd heb kunnen overdragen aan de juf (letterlijk, want anders gaat ze niet naar binnen). 1e reactie van de juf: kunnen jullie voortaan ook wat in haar haren doen?
En ik snáp het hoor. Ze heeft heel dik haar met een slag, dat meteen weer klit na het borstelen, en een schuine scheiding omdat ze daar een vervelende kruin heeft zitten. Dus aan 1 kant zit altijd heel veel haar, en dat hangt zelfs met een haarband of knipjes in altijd voor haar ogen. Dat is in groep 3 natuurlijk heel onhandig met schrijven....
Maar ondertussen komt het er elke ochtend op neer dat ik haar haren borstel onder luid protest. Wegrennen, gillen, slaan. Laat staan dat ik er dan nog een staart ofzo in krijg. We hebben het juist op schouderlengte laten knippen vorig jaar zodat we minder hoefden te borstelen, minder prikkels. Maar dat heeft het probleem niet opgelost.
En ik stond vanmorgen dus met tranen in mijn ogen bij de klas. Want het voelde als een verwijt, terwijl we zo ons best doen. Het is gewoon zó moeilijk om Jewel klaar te maken voor school. Het scheelde weinig of ze had zich vanmorgen weer helemaal uitgekleed in de tijd die ik nodig had om haar jas en laarzen te pakken. Want ze wilde geen kleding aan haar lijf. En ze wilde niet naar school. En nee juf, ik kán dus ook niets in haar haar doen want het lúkt gewoon niet.
Uiteindelijk heb ik lange schuifklipjes gekocht bij de action vanmorgen in de hoop dat die sterk genoeg zijn om haar haar in bedwang te houden. En leg ik er daar wel een paar van in haar etui zodat ze die op school ook zelf in kan doen.
Wat Ynske zegt; weten ze op school hoe moeilijk het allemaal gaat? Vooral bij meisjes worden dingen toch minder snel gezien. Mijn kind ging als het ware met stoelen gooien en/of hij kleedde zich op school helemaal uit en dan heeft school ook wel door dat er een probleem is.quote:Op vrijdag 8 december 2023 12:04 schreef Schanu het volgende:
Hier drama met de 7jarige elke ochtend met naar school gaan. Ze trekt het gewoon echt heel slecht. Vanmorgen was ik weer opgelucht dat ik haar, uiteindelijk zelfs met schoeisel aan (meegenomen in het krat op de fiets omdat ze ze weigerde aan te trekken), op tijd heb kunnen overdragen aan de juf (letterlijk, want anders gaat ze niet naar binnen). 1e reactie van de juf: kunnen jullie voortaan ook wat in haar haren doen?
En ik snáp het hoor. Ze heeft heel dik haar met een slag, dat meteen weer klit na het borstelen, en een schuine scheiding omdat ze daar een vervelende kruin heeft zitten. Dus aan 1 kant zit altijd heel veel haar, en dat hangt zelfs met een haarband of knipjes in altijd voor haar ogen. Dat is in groep 3 natuurlijk heel onhandig met schrijven....
Maar ondertussen komt het er elke ochtend op neer dat ik haar haren borstel onder luid protest. Wegrennen, gillen, slaan. Laat staan dat ik er dan nog een staart ofzo in krijg. We hebben het juist op schouderlengte laten knippen vorig jaar zodat we minder hoefden te borstelen, minder prikkels. Maar dat heeft het probleem niet opgelost.
En ik stond vanmorgen dus met tranen in mijn ogen bij de klas. Want het voelde als een verwijt, terwijl we zo ons best doen. Het is gewoon zó moeilijk om Jewel klaar te maken voor school. Het scheelde weinig of ze had zich vanmorgen weer helemaal uitgekleed in de tijd die ik nodig had om haar jas en laarzen te pakken. Want ze wilde geen kleding aan haar lijf. En ze wilde niet naar school. En nee juf, ik kán dus ook niets in haar haar doen want het lúkt gewoon niet.
Uiteindelijk heb ik lange schuifklipjes gekocht bij de action vanmorgen in de hoop dat die sterk genoeg zijn om haar haar in bedwang te houden. En leg ik er daar wel een paar van in haar etui zodat ze die op school ook zelf in kan doen.
Wat een strijd, en dan moet de rest van je dag nog beginnen. Je doet het goedquote:Op vrijdag 8 december 2023 12:04 schreef Schanu het volgende:
Weet juf hoe lastig het gaat 's morgens?quote:Op vrijdag 8 december 2023 12:04 schreef Schanu het volgende:
Daar is zo niet heel veel over te zeggen. Kan variëren tussen enkele honderden euro's tot enkele duizenden. Afhankelijk van de verzekering kun je ook nog een en ander vergoed krijgen.quote:Op vrijdag 15 december 2023 11:44 schreef DjVero het volgende:
Hebben jullie schatjes beugels (gehad)? Wat kost dat insgesamt? Dan heb ik een idee voor de komende paar jaar.
Dat snap ik, maar als ik hier vijf verschillende bedragen krijg dan kan ik een beetje een beeld vormen, daarbij hopende op niet meer dan ¤3000...quote:Op vrijdag 15 december 2023 11:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar is zo niet heel veel over te zeggen. Kan variëren tussen enkele honderden euro's tot enkele duizenden. Afhankelijk van de verzekering kun je ook nog een en ander vergoed krijgen.
Onze dochter heeft een doorzichtige retainerbeugel voor boven en een gewone retainer tegen knarsen voor s nachts en dat zal bij elkaar een honderd of zes zijn. Bij ons wordt het vergoed door de verzekering.
Je kunt gewoon een afspraak maken bij een orthodontist, laten nakijken en foto's maken enzo, en een offerte laten maken. Dan heb je echt en idee wat het in jullie specifieke geval zal zijn. Het is gewoon niet te vergelijken.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:34 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar als ik hier vijf verschillende bedragen krijg dan kan ik een beetje een beeld vormen, daarbij hopende op niet meer dan ¤3000...
Onze tandarts twijfelt of een beugel nodig is. We hebben nu een verwijzing gekregen om het oordeel van de orthodontist te horen. Maar omdat het een twijfelgeval is, neem ik aan dat de kosten meevallen als het toch een 'ja' wordt, in ieder geval in vergelijking met iemand waar alles zichtbaar scheef staat.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:34 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar als ik hier vijf verschillende bedragen krijg dan kan ik een beetje een beeld vormen, daarbij hopende op niet meer dan ¤3000...
Al gedaan. Eind januari staat pas de eerste afspraak (consult), vandaar mijn vraag hier om alvast (mentaal) voor te bereiden. Misschien kunnen we het met een halfjaartje rekken, omdat wij met een wachttijd van een jaar zitten. Tot ¤1500 krijgen we vergoed. Of 80% daarvan of zoiets staat er, snap niet zo goed waarom die 80% erbij staat.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kunt gewoon een afspraak maken bij een orthodontist, laten nakijken en foto's maken enzo, en een offerte laten maken. Dan heb je echt en idee wat het in jullie specifieke geval zal zijn. Het is gewoon niet te vergelijken.
Waarschijlijk is het 80% van het totaalbedrag, met een maximum vergoeding van ¤1500. Dus je kan elk consult declareren, dan krijg je 80% daarvan terug. Totdat je in dat jaar de max bereikt (optelsom van het vergoede bedrag, niet het factuurbedrag).quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:04 schreef DjVero het volgende:
[..]
Al gedaan. Eind januari staat pas de eerste afspraak (consult), vandaar mijn vraag hier om alvast (mentaal) voor te bereiden. Misschien kunnen we het met een halfjaartje rekken, omdat wij met een wachttijd van een jaar zitten. Tot ¤1500 krijgen we vergoed. Of 80% daarvan of zoiets staat er, snap niet zo goed waarom die 80% erbij staat.
Bij ons was het ook een twijfelgeval. Dus wij gingen op consult, want dochter wilde van het spleetje tussen de voortanden af. Twee opties: een blokjesbeugel boven en onder, elastiekjes, milimetertje hier naar binnen, halve milimeter daar naar buiten, beetje opzij, dan wordt het perfect. Traject van twee jaar. Of wat ze nu heeft, een doorzichtige retainer die alleen de boventanden wat beter op hun plek zet en het spleetje wegwerkt. Half jaartje ongeveer. Voor dochter hoefde het niet perfect, dus ze koos voor optie twee.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:51 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Onze tandarts twijfelt of een beugel nodig is. We hebben nu een verwijzing gekregen om het oordeel van de orthodontist te horen. Maar omdat het een twijfelgeval is, neem ik aan dat de kosten meevallen als het toch een 'ja' wordt, in ieder geval in vergelijking met iemand waar alles zichtbaar scheef staat.
Maar goed, de praktijk op loopafstand heeft de wachtlijst gesloten ivm te lang. Nu een contactformulier ingevuld van een tweede optie. Dus we wachten nog even af (bedankt voor de impliciete reminder).
Tussen de 2000 en 3000, maar totaal afhankelijk van de behandelingen.quote:Op vrijdag 15 december 2023 11:44 schreef DjVero het volgende:
Hebben jullie schatjes beugels (gehad)? Wat kost dat insgesamt? Dan heb ik een idee voor de komende paar jaar.
Wij kregen een indicatie van de ortho, maar het traject voor de oudste duurt al een jaar langer inmiddels.quote:Op vrijdag 15 december 2023 11:44 schreef DjVero het volgende:
We betalen nu iets van 45 euro per maand, als hij in een maand minimaal 1 keer naar de ortho gaat. Slaat hij een maand over, dan slaan we ook die 45 euro. Gaat hij 2 keer dan is het ook maar 45 euro (1 keer gebeurd ivm losse draad.)quote:Op vrijdag 15 december 2023 16:55 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wij kregen een indicatie van de ortho, maar het traject voor de oudste duurt al een jaar langer inmiddels.
Hangt ook af van wat voor beugel(s) ze krijgen.
Hier beide een hyrax gehad en daarna blokjesbeugel. In het begin zijn de kosten hoog, nu betalen we een soort "abonnementstarief".
Wij zijn volgens mij wel over de 3000 euro heen per kind intussen. We kregen iets van 2500 vergoed door de verzekering.
Hier datzelfde maandtarief ze gaan om de 6 weken ongeveer. Oudste nu iets korter op elkaar omdat we naar afronden toe gaan.quote:Op vrijdag 15 december 2023 19:12 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
We betalen nu iets van 45 euro per maand, als hij in een maand minimaal 1 keer naar de ortho gaat. Slaat hij een maand over, dan slaan we ook die 45 euro. Gaat hij 2 keer dan is het ook maar 45 euro (1 keer gebeurd ivm losse draad.)
De eerste 1500 euro was besteed in de eerste 2 maanden (1e consult beeldvorming, plaatsing, materiaal)
Ça 800 op de planning voor consulten en ca 200 voor de verwijdering.
Ik heb ook om deze reden een beugel gehad. Op m'n 38equote:Op vrijdag 15 december 2023 15:13 schreef Deepfreeze het volgende:
Maar zijn melkhoektanden wisselden maar niet en de nieuwe zaten er scheef boven, dus ook geen goede weg om de melkhoektanden eruit te duwen.
Dit is precies hetzelfde verhaal als bij mijn oudste!quote:Op vrijdag 15 december 2023 15:13 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier is de begroting 2500 en 24 maanden blokjesbeugel. Plus mogelijk een behandeling in het ziekenhuis (volledig vergoed uit basisverzekering).
De kaak is te krap voor alle tanden, cosmetisch hoefde het niet van ons. Maar zijn melkhoektanden wisselden maar niet en de nieuwe zaten er scheef boven, dus ook geen goede weg om de melkhoektanden eruit te duwen.
Het eerste jaar zit er bijna op en de meeste kosten al gemaakt. En waar de hoop was dat de 2 melkhoektanden er vanzelf uit zouden vallen als er ruimte kwam, viel dat tegen. Afgelopen maandag heeft de mondchirurg zijn 2 melkhoektanden getrokken en de twee nieuwe hoektanden vrijgelegd (schatgraven in gehemelte naar tanden, blokje erop en met kettinkje aan de beugeldraad vast). Gelukkig is het een bikkel en is alles goed gegaan. Nu nog een jaar om die hoektanden er netjes tussen te krijgen en alles op een rijtje.
De verzekering kon bij ons niet uit. Dat verhogen en de extra premie kosten meer dan de vergoeding. Misschien dat de berekening nu anders zou zijn. Dat is wel even de puzzel waard.
Gelukkig is de chirurg wel vergoed uit de basisverzekering. Al was dat ook maar een half uurtje werk.
En met ruim 16 eindelijk uitgewisseld
Hebben ze vast niet over nagedacht toen ze die kluisjes besteldenquote:Op woensdag 20 december 2023 19:14 schreef kaatjejannie het volgende:
Hier gaan ze straks naar een nieuwbouwlocatie. Oudste verteld net dat de kluisjes daar geopend en gesloten moeten worden, door een app op de telefoon
Check. Geen telefoons meer, neem dus vooral elke dag je laptop mee naar schoolquote:Op woensdag 20 december 2023 19:05 schreef Nijna het volgende:
Nieuw mobieltjesbeleid op school: ze mogen ze niet meer gebruiken in school, behalve in de aula.
En 2 dagen later een bericht van school of de leerlingen dan aub wel weer hun tablet mee naar school kunnen nemen zodat ze eventueel dingen kunnen opzoeken online. De tablet die ze in de bovenbouw dus nagenoeg niet meer gebruiken in de les moet dus nu weer mee
Ze gaven hier aan dat er ook uitzonderingen gemaakt kunnen worden.quote:Op woensdag 20 december 2023 23:11 schreef het-is-mij het volgende:
Bij mijn puber jongens willen ze het mobiel gebruik ook verminderen maar nog geen heel concrete info over.
Oudste heeft een insulinepomp en kan/moet deze op telefoon bedienen, kan ook alleen via telefoon bloedsuiker aflezen en krijgt op telefoon alarmen voor hoge of lage bloedsuiker dus tzt maar even met school om tafel.
Hier worden voor medische redenen uitzonderingen gemaakt. Volgens mij als ouders zijnde een kwestie van aangeven op school.quote:Op woensdag 20 december 2023 23:11 schreef het-is-mij het volgende:
Bij mijn puber jongens willen ze het mobiel gebruik ook verminderen maar nog geen heel concrete info over.
Oudste heeft een insulinepomp en kan/moet deze op telefoon bedienen, kan ook alleen via telefoon bloedsuiker aflezen en krijgt op telefoon alarmen voor hoge of lage bloedsuiker dus tzt maar even met school om tafel.
Dat lijkt me een uitstekende reden om een uitzondering te maken.quote:Op woensdag 20 december 2023 23:11 schreef het-is-mij het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
T wil Economie en maatschappelij gaan doenquote:Op donderdag 11 januari 2024 16:20 schreef miss_sly het volgende:
Hier heerst keuzestress: de voorlopige profielkeuze moet worden gemaakt voor de voorjaarsvakantie en ze weet het echt niet. Ze weet niet wat ze na de middelbare school wil doen, ze vindt bijna alle vakken leuk en ze gaan momenteel ook allemaal goed.
Hoe kiezen jullie tieners dit of hoe hebben ze de keuze gemaakt?
Hier zowel de vmbo kant als de havokant uitgebreide programma's met een decaan, vragenlijsten, noem maar op. Terwijl het voor vmbo niet heel erg uitmaakt wat je kiest, want mbo heeft geen eisen aan vooropleidingquote:Op donderdag 11 januari 2024 16:20 schreef miss_sly het volgende:
Hier heerst keuzestress: de voorlopige profielkeuze moet worden gemaakt voor de voorjaarsvakantie en ze weet het echt niet. Ze weet niet wat ze na de middelbare school wil doen, ze vindt bijna alle vakken leuk en ze gaan momenteel ook allemaal goed.
Ja, goed advies. Ik vind dat kinderen ook te bang worden gemaakt voor die keuze; alsof je een echt verkeerde keuze kan maken waarmee je je hele toekomst vergooit.quote:Op donderdag 11 januari 2024 20:50 schreef miss_sly het volgende:
Er is zeker wel veel begeleiding. Er is een programma met vragen en testen wat ze kunnen invullen en dat heeft ze al helemaal doorgewerkt. En daar komen EM en NT gelijk uit 😅 Ik geloof dat momenteel het grootste probleem is dat geschiedenis niet bij NT gekozen kan worden.
Het is haar beslissing, dus wij sturen daar uiteraard niet in. Ze wil er vaak over praten en dan luisteren we en stellen vragen. We vertellen ook dat geen enkele deur definitief dicht en op slot gaat bij welke keuze dan ook, en ik hoop maar dat dat voldoende rust geeft om te kunnen kiezen.
Ja, precies. Voor sommige studies is een bepaald vak we handig, maar als je dat nog niet hebt, is er best een mouw aan te passen. Kost wat tijd en energie, maar het kan.quote:Op donderdag 11 januari 2024 20:56 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, goed advies. Ik vind dat kinderen ook te bang worden gemaakt voor die keuze; alsof je een echt verkeerde keuze kan maken waarmee je je hele toekomst vergooit.
Kijk, als je een hele technische opleiding wilt gaan doen, dan moet je wel bijna NT kiezen, maar dat is echt de uitzondering. En aan de andere kant had ik zelf een pakket zonder wiskunde (dat kon toen nog) en vervolgens wilde ik een studie doen waar je wiskunde voor moest hebben. Nou, dat was een kwestie van een toegepaste cursus volgen in die toch veel te lange zomervakantie en ik werd gewoon alsnog toegelaten.
Hier juist veel kids die wel naar HBO kijken. Nu in de 5e hebben ze steeds een beter beeld van wat ze willen. En meer inzicht of academisch onderwijs wel of niet bij ze/daarbij past.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:22 schreef Deepfreeze het volgende:
Oudste is gelukkig niet van de peer-pressure, maar merk daar wel dat zijn vrienden eigenlijk alleen naar universiteiten kijken. HBO's slaan ze gewoon over. Nu is C voor 90% overtuigd dat hij gewoon HBO gaat doen, dat past ook wel bij hem denk ik. Zijn vrienden vinden dat een beetje raar, je kunt toch uni doen, dan doe je uni. Of het HBO is gewoon een blinde vlek, iedereen studeert uni in de familie, dus zij gaan ook.
Dat is wel fijn. Misschien is het ook alleen dit vriendengroepje.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:30 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Hier juist veel kids die wel naar HBO kijken. Nu in de 5e hebben ze steeds een beter beeld van wat ze willen. En meer inzicht of academisch onderwijs wel of niet bij ze/daarbij past.
Ik stond er destijds (eerste lichting tweede fase) ook goed voor bij alle vakken en vond ook alles wel leuk. Ik had wel het idee dat ik misschien iets medisch wilde gaan doen en koos daarom voor N&G. En ook omdat je bij de talen meer mondelinge overhoringen zou krijgen en dat vond ik afschuwelijkquote:Op donderdag 11 januari 2024 20:50 schreef miss_sly het volgende:
Er is zeker wel veel begeleiding. Er is een programma met vragen en testen wat ze kunnen invullen en dat heeft ze al helemaal doorgewerkt. En daar komen EM en NT gelijk uit 😅 Ik geloof dat momenteel het grootste probleem is dat geschiedenis niet bij NT gekozen kan worden.
Het is haar beslissing, dus wij sturen daar uiteraard niet in. Ze wil er vaak over praten en dan luisteren we en stellen vragen. We vertellen ook dat geen enkele deur definitief dicht en op slot gaat bij welke keuze dan ook, en ik hoop maar dat dat voldoende rust geeft om te kunnen kiezen.
Dit zijn goede verhalen, dank!quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:34 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik stond er destijds (eerste lichting tweede fase) ook goed voor bij alle vakken en vond ook alles wel leuk. Ik had wel het idee dat ik misschien iets medisch wilde gaan doen en koos daarom voor N&G. En ook omdat je bij de talen meer mondelinge overhoringen zou krijgen en dat vond ik afschuwelijk. Ik koos voor een alfastudie daarna, daarvoor waren geen specifieke eisen. Maar ik vond de overgang van de manier van leren tussen beta en alfa wel lastig.
Bij ons in de klas zat een jongen die E&M deed volgens mij, met als keuzevak biologie. In de 6e besloot hij dat hij biologie wilde studeren. Toen bleek dat je daar natuur- en scheikunde voor in je pakket moest hebben (en nee, geen biologie). Toen heeft hij in een half jaar extra lessen gevolgd om zich bij te spijkeren en eindexamen te kunnen doen. Dus waar een wil is, is een weg
.
Formeel is alfa, beta, gamma iets heel anders dan in mijn hoofd, maar in mijn ervaring was de softe studie vooral veel redeneren en omschrijven en ceteris paribus etc en had de minder softe studie strakke, vaste regels met logica enzo. Dus iets als Y=C+O+I+E-M uit je hoofd leren en gebruiken en daadwerkelijk één juiste uitkomst krijgen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit zijn goede verhalen, dank!
Wat is volgens jou het verschil tussen alfa en beta leren?
Economie I was dat bij ons, Y=C+I+o+E+Mquote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Formeel is alfa, beta, gamma iets heel anders dan in mijn hoofd, maar in mijn ervaring was de softe studie vooral veel redeneren en omschrijven en ceteris paribus etc en had de minder softe studie strakke, vaste regels met logica enzo. Dus iets als Y=C+O+I+E-M uit je hoofd leren en gebruiken en daadwerkelijk één juiste uitkomst krijgen.
Maar dat gaat dan weer niet op voor talen, dus ik kruip gauw onder een steen.
Gamma.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Economie I was dat bij ons, Y=C+I+o+E+M
Dat is een beetje het beta-deel van de alfa profielkeuze, toch?
O, ik ben oud, gamma kende ik niet. In mijn tijd (quote:
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O, ik ben oud, gamma kende ik niet. In mijn tijd () was het alleen alfa en beta.
Nu is CM wellicht een echt alfa profiel, NG en NT echt beta en dan is CM gamma?
Hahahaquote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
In mijn tijd was er gamma. Echt niet dat jij zo veel ouder bent.
Maar mijn kinderen zijn zo oud nog niet dus ik weet niet van al jouw afkortingen waar ze voor staan.
In mijn geval: de beta-vakken zijn heerlijk logisch. Bij wiskunde weet je eigenlijk altijd dat je antwoord goed is. Bij scheikunde of je proef is geslaagd. Er zijn geen grijze gebieden en formules staan vast. In mijn opleiding oudheidkunde draaide het om lezen. Heel veel lezen. Primaire literatuur (tekst in latijn, Grieks bijv) en interpretatie in secundaire literatuur. Soms met archeologie gecombineerd en dan trek je conclusies die bijna altijd neerkomen op: we weten het niet, maar… Ik vond dat in het begin best lastig.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit zijn goede verhalen, dank!
Wat is volgens jou het verschil tussen alfa en beta leren?
Jij bent de 60 al voorbijquote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hahaha
Ik denk dat ik toch wel 15 jaar ouder ben dan jij?
Ah ja, dat snap ik inderdaad.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:49 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In mijn geval: de beta-vakken zijn heerlijk logisch. Bij wiskunde weet je eigenlijk altijd dat je antwoord goed is. Bij scheikunde of je proef is geslaagd. Er zijn geen grijze gebieden en formules staan vast. In mijn opleiding oudheidkunde draaide het om lezen. Heel veel lezen. Primaire literatuur (tekst in latijn, Grieks bijv) en interpretatie in secundaire literatuur. Soms met archeologie gecombineerd en dan trek je conclusies die bijna altijd neerkomen op: we weten het niet, maar… Ik vond dat in het begin best lastig.
O, haha, nog niet voorbij nee. Halverwege ernaartoe. Ik dacht echt dat jij veel jonger was!quote:
Toch 10 jaar dan, valt ook mee.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O, haha, nog niet voorbij nee. Halverwege ernaartoe. Ik dacht echt dat jij veel jonger was!
Alsnog ben ik een ouwetje, maar daar heb ik zelf niet zoveel moeite mee
Jouw gamma-opmerking was wel geniaal, btw. Dochter herkent zich daar wel in en heeft zich tot gamma bestempeld. Toch weer een stapje dichterbij een keuze.quote:
Nou, hier ben ik wel blij mee. Want voor VMBO moet je al zo snel je keuze maken en niet elke school biedt alle profielen aan dus ik schiet nu in groep 7 al half in de stress van de juiste middelbare schoolkeuze voor mijn meiden. Oudste zit in groep 8 en gaat dus eerder naar de middelbare maar die is straks 6 jaar onder de pannen dus dat voelt toch anders qua tijdsdrukquote:Op donderdag 11 januari 2024 19:37 schreef Troel het volgende:
[..]
Hier zowel de vmbo kant als de havokant uitgebreide programma's met een decaan, vragenlijsten, noem maar op. Terwijl het voor vmbo niet heel erg uitmaakt wat je kiest, want mbo heeft geen eisen aan vooropleiding
Daar kwam ik dus ook achter omdat we voor de oudste er natuurlijk mee bezig waren en je dan inderdaad tegenkomt dat het voor jongste niet uitmaakt. Wat fijn is, want die had echt nog geen idee. Hij twijfelt nu tussen banketbakker en opticienquote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:57 schreef Kyara het volgende:
[..]
Nou, hier ben ik wel blij mee. Want voor VMBO moet je al zo snel je keuze maken en niet elke school biedt alle profielen aan dus ik schiet nu in groep 7 al half in de stress van de juiste middelbare schoolkeuze voor mijn meiden. Oudste zit in groep 8 en gaat dus eerder naar de middelbare maar die is straks 6 jaar onder de pannen dus dat voelt toch anders qua tijdsdruk
Ik kreeg laatst te horen bij een voorlichting dat ookal kies je een profiel dat als je toch besluit op het mbo wat anders te gaan doen dat het over het Algemeen geen probleem is.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:02 schreef Kyara het volgende:
Bij mij willen ze of dierenarts of juf worden. Maar "groen" profielen zitten niet echt in de buurt dus het is fijn dat bv een opleiding tot dierenartsassistente of dierverzorger nog steeds mogelijk is als je een pedagogisch profiel hebt gekozen (ik weet niet precies hoe al die profielen heten).
Het klopt dat er inderdaad geen vakkenvereisten zijn voor MBO, maar hou er wel rekening mee dat sommige MBO-studies wel een toelatingstoets hebben of dat er te veel inschrijvingen zijn en ik heb wel gehoord toen ik met mijn dochter naar een open dag was voor een economische opleiding dat ze bij te veel aanmeldingen wel keken naar het vakkenpakket. En dat als je dan geen economie had, je wel extra vragen zou krijgen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:02 schreef Kyara het volgende:
Bij mij willen ze of dierenarts of juf worden. Maar "groen" profielen zitten niet echt in de buurt dus het is fijn dat bv een opleiding tot dierenartsassistente of dierverzorger nog steeds mogelijk is als je een pedagogisch profiel hebt gekozen (ik weet niet precies hoe al die profielen heten).
Nog een aanvulling: bij een geschiedenisgerelateerde studie gaat het onderzoek in wezen om het onderbouwen van jouw mening/hypothese. Misschien kan dat met heel overtuigende bevindingen, maar het blijft een mening. Bij beta-vakken kan je van alles vinden over de stelling van pythagoras of de relativiteitstheorie. Maar meestal is jouw mening niet zo relevantquote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ah ja, dat snap ik inderdaad.
Wiskunde moeten ze natuurlijk sowieso al kiezen, en dat vindt ze ook wel prima en leuk. Ze wil wiskunde B, en dat geeft wel voldoende uitdaging en mogelijkheden.
Van scheikunde vindt ze dus de proefjes echt vreselijk. Ze houdt zo ontzettend niet van dingen doen: tekenen, muziek, knutselen, maar ook practica. Liever boeken, leren, theorie, vergelijkingen maken, etc.
Je hebt dit formulier ook geupload in je WhatsApp-status.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hahaha
Ik denk dat ik toch wel 15 jaar ouder ben dan jij?
[ afbeelding ]
Dit is het formulier dat uiteindelijk ingevuld en wel ingeleverd moet worden. Dan zie je welke afkortingen waarvoor staan.
Ah, S zei ook al zoiets, maar ik begreep niet wat ze bedoelde. Nu wel, en weggehaaldquote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:55 schreef -Spring het volgende:
[..]
Je hebt dit formulier ook geupload in je WhatsApp-status.
Ik was ook een uitgesproken gamma. Alfa te saai, beta te rechtlijnig.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jouw gamma-opmerking was wel geniaal, btw. Dochter herkent zich daar wel in en heeft zich tot gamma bestempeld. Toch weer een stapje dichterbij een keuze.
Ik weet nu dat ik dat ook ben. Beetje laat, maar achquote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:05 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik was ook een uitgesproken gamma. Alfa te saai, beta te rechtlijnig.
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:59 schreef Troel het volgende:
[..]
Daar kwam ik dus ook achter omdat we voor de oudste er natuurlijk mee bezig waren en je dan inderdaad tegenkomt dat het voor jongste niet uitmaakt. Wat fijn is, want die had echt nog geen idee. Hij twijfelt nu tussen banketbakker en opticien
Mijn oudste heeft het vakkenpakket gekozen op basis van welk vak ze absoluut niet wilde hebben (geschiedenis) dan bleeft NT en NG over. Het is NG geworden omdat ze natuurkunde ook niet wildequote:Op donderdag 11 januari 2024 16:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik hoor misschien niet helemaal thuis in dit topic, maar dit klopt niet helemaal.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:15 schreef livelink het volgende:
[..]
Het klopt dat er inderdaad geen vakkenvereisten zijn voor MBO, maar hou er wel rekening mee dat sommige MBO-studies wel een toelatingstoets hebben of dat er te veel inschrijvingen zijn en ik heb wel gehoord toen ik met mijn dochter naar een open dag was voor een economische opleiding dat ze bij te veel aanmeldingen wel keken naar het vakkenpakket. En dat als je dan geen economie had, je wel extra vragen zou krijgen.
Mijn dochter koos uiteindelijk een creatieve opleiding en moest daar begrijpelijkerwijs wel een uitgebreide intake voor doen inclusief thuisopdracht.
Ah, dank voor de correctie/aanvulling. Ik hoorde het iemand van de opleiding (nogal streng) zeggen toendertijd tegen een jongen die daar was met een profiel Zorg en Welzijn. Die vrouw van de opleiding vroeg hem waarom hij dat profiel had gekozen en nu een economische opleiding wou. En kwam toen met dat riedeltje. Maar dat is dan eerder een soort bangmakerij geweest lijkt het om ervoor te zorgen dat hij dit niet zou kiezen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik hoor misschien niet helemaal thuis in dit topic, maar dit klopt niet helemaal.
Mbo's mogen geen eisen stellen aan een vakkenpakket, ook niet als ze meer inschrijvingen hebben dan plek. Als je je voor de deadline van 1 april aanmeldt en vervolgens je diploma haalt, dan ben je verzekerd van een plek.
Enige uitzonderingen hierop: enkele opleidingen hebben inderdaad een intake, bijvoorbeeld een sporttest of een portfolio voor creatieve opleidingen, toneelschool etc. En: enkele opleidingen hebben een maximum aantal plaatsen (kappersopleiding bijvoorbeeld, i.v.m. stageplaatsen) maar dit moet vooraf gecommuniceerd worden en dan geldt 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Vakkenpakket of cijferlijst zijn geen criteria waar een opleidingsinstituut op mag selecteren.
Dus, bij een profiel/pakketkeuze op het vmbo: geen stress. Gewoon zorgen dat je je voor 1 april in je examenjaar inschrijft is in de meeste gevallen genoeg. Voor de andere gevallen is je decaan het aanspreekpunt, maar niets van dit alles is relevant in het voor-examenjaar.
Tot enkele jaren geleden hielden alle mbo-opleidingen intakegesprekken, en dit soort verhalen deden wel vaker de ronde. Of dit echt de communicatie was vanuit de opleiding of de manier waarop een leerling het had ervaren was meestal lastig te beoordelen. Om dit te voorkomen, omdat leerlingen er onnodig zenuwachtig voor waren en om de werkdruk van het personeel te verlichten, worden of zijn die intakes steeds meer vervangen door de digitale doorstroomdossiers en blijven de fysieke intakes alleen nog over voor de opleidingen met aanvullende eisen, of voor studenten die zich te laat of via een ongebruikelijke route inschrijven.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:30 schreef livelink het volgende:
En kwam toen met dat riedeltje. Maar dat is dan eerder een soort bangmakerij geweest lijkt het om ervoor te zorgen dat hij dit niet zou kiezen.
Dat iets niet mag, betekent niet dat het niet gebeurt. Bij de opleiding tot vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld, waar ik tot een paar jaar geleden ook lesgaf, probeert mijn collega aan de voorkant ook een beetje voor te sorteren. Het is een vrij pittige niveau 2 opleiding, niet voor iedereen weggelegd, dus degene waarvan hij vermoedt dat ze het cognitief niet aan kunnen, probeert hij te dirigeren naar een passender opleiding. Uiteindelijk blijft het echter aan de student, waarna je dus weer ziet dat minimaal de helft gedurende de 1,5 jaar die deze opleiding duurt, uitvalt.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:30 schreef livelink het volgende:
[..]
Ah, dank voor de correctie/aanvulling. Ik hoorde het iemand van de opleiding (nogal streng) zeggen toendertijd tegen een jongen die daar was met een profiel Zorg en Welzijn. Die vrouw van de opleiding vroeg hem waarom hij dat profiel had gekozen en nu een economische opleiding wou. En kwam toen met dat riedeltje. Maar dat is dan eerder een soort bangmakerij geweest lijkt het om ervoor te zorgen dat hij dit niet zou kiezen.
Niet fraai dan![]()
Het was overigens sowieso een MBO waar we geen fijn gevoel kregen bij de Open Dag.
Ja wij hebben er gebruik van gemaakt. Denk dat het zonder die box ook wel was gelukt maar het was nu voor ons als ouders ook wel een goede stok achter de deur (zindelijk met 3 jaar en bijna 5 maanden). Denk dat we het met de jongste ook wel weer gaan doen. Heb nog stickerkaarten en alles over.quote:Op maandag 22 januari 2024 09:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even tussendoor: Heeft iemand ervaring met de zindelijkheids box? Het zindelijk worden bij A wil echt nog niet lukken, hij heeft nog maar weinig interesse in de wc. Ik ben altijd van dingen op zijn beloop laten, maar nu met 3,5 jaar vind ik het wel tijd worden voor wat meer actie eerlijk gezegd.
Hij kan sowieso nog niet klokkijken maar hij vindt het wel interessant, en hij heeft voor zijn verjaardag een kalenderklok voor kinderen gekregen waarop een analoge klok staat die hij zelf op de juiste tijd kan zetten (deze: https://www.newclassictoy(...)nederlandstalig.html). Dat wil ie sowieso twee keer per dag doen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 20:49 schreef PoesInDoos het volgende:
Kunnen jullie kinderen analoog klokkijken?
Ik was vrijdag met mijn zoon z'n klas mee op excursie, na de tijd vroeg één van de kinderen hoe laat het was, waarop juf zei dat de klok *daar* hing. ''Ja maar juf, ik kan zo niet klokkijken!'' Ik zei vervolgens dat het ''elf vijfenvijftig '' was, dat begreep hij meteen![]()
Ik vergat te vertellen dat het om een 11 jarig kind gaat...quote:Op dinsdag 23 januari 2024 21:06 schreef eponine het volgende:
[..]
Hij kan sowieso nog niet klokkijken maar hij vindt het wel interessant, en hij heeft voor zijn verjaardag een kalenderklok voor kinderen gekregen waarop een analoge klok staat die hij zelf op de juiste tijd kan zetten (deze: https://www.newclassictoy(...)nederlandstalig.html). Dat wil ie sowieso twee keer per dag doen.
De wekker op zijn kamer is digitaal en hij weet bijvoorbeeld heel goed dat om 6:57 het zonnetje op z'n wekker te zien is en dat hij dan uit bed mag (niet dat hij daar verder boodschap aan heeft, meestal staat ie 20 minuten eerder al bij ons met de mededeling dat het "zes drie zeven" is).
Maar we proberen hem dus wel bewust beide manieren aan te leren. Er ligt hier op de kast ook al een jaar een analoge wandklok maar we vergeten hem steeds op te hangen.
Ohh ja de mijne is 5quote:Op dinsdag 23 januari 2024 21:19 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Ik vergat te vertellen dat het om een 11 jarig kind gaat...
In groep 4 heeft mijn zoon analoog leren lezen, zijn toenmalige juf hamerde er enorm op. Ik vind het wel een aanwinst, je zal maar een dode batterij hebben!
Mijn dochter van 10 heeft er moeite mee. Is ook dyslectisch dat automatiseren is lastig.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 20:49 schreef PoesInDoos het volgende:
Kunnen jullie kinderen analoog klokkijken?
Ik was vrijdag met mijn zoon z'n klas mee op excursie, na de tijd vroeg één van de kinderen hoe laat het was, waarop juf zei dat de klok *daar* hing. ''Ja maar juf, ik kan zo niet klokkijken!'' Ik zei vervolgens dat het ''elf vijfenvijftig '' was, dat begreep hij meteen![]()
Edit; betreffend kind is 11 jaar.
O ja, dit is dan waarschijnlijk de reden waarom bijmijn zoon van 8 de dagen van de week niet lukt.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 21:48 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Mijn dochter van 10 heeft er moeite mee. Is ook dyslectisch dat automatiseren is lastig.
Oh dat is onhandigquote:Op dinsdag 23 januari 2024 21:48 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Mijn dochter van 10 heeft er moeite mee. Is ook dyslectisch dat automatiseren is lastig.
Hier hetzelfde. Het is onze eigen schuld overigens, we hebben geen enkele analoge klok in dit huis. Misschien eens werk van maken.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 22:44 schreef SaskiaR het volgende:
Mijn dochter van 8 zegt dat ze niet zo goed analoog kan klokkijken, maar als je dan vraagt wat er staat, kan ze het wel. Maar een stuk langzamer dan digitaal.
Ik heb als kind jarenlang verborgen dat ik heel slecht zicht had en dus een bril nodig had door ook te veinzen dat ik geen klok kon kijken.quote:Op woensdag 24 januari 2024 07:11 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Oh dat is onhandig
Ik ken de jongen verder niet, maar het kwam op mij over van 'hallooohoo, ik ben de smartphone generatie!'
Is ze al zeker? Heeft ze lang getwijfeld, of wist ze het al snel?quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:21 schreef -Spring het volgende:
Nou, L is ook zo goed als uit dr profielkeuze.
Natuur en Gezondheid met scheikunde, biologie, wiskunde B, bedrijfseconomie en tekenen.
Heel wat anders dan mijn takenpakket vroeger.
Haha, als de periodes ertussen steeds langer blijven worden, komt het uiteindelijk wel goed.quote:Op woensdag 24 januari 2024 17:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is ze al zeker? Heeft ze lang getwijfeld, of wist ze het al snel?
Hier lijkt het toch steeds meer richting Economie en Maatschappij te gaan. Ze vindt scheikunden gewoon echt niet leuk. Natuurkunde soms, maar ook vaak niet. Biologie alleen als het over bepaalde zaken van het menselijk lichaam gaat.
En als ze EM kiest, wordt het met NL/ENG/DU, wiskunde B, economie, bedrijfseconomie, geschiedenis, informatica en maatschappijwetenschappen.
Tenminste, dat is de huidige mindset. Het wisselt nog per week. Al een verbetering tov een paar weken geleden, want toen wisselde het nog per dag
Geschiedenis is een van de lievelingsvakken hier. En talen gaan doorgaans juist heel goed. Of ze ook goed gaat zijn in economie en bedrijfswetenschappen en informatie is nog maar de vraag, want die vakken krijgen ze in de 4e pas voor het eerst. Dat maakt het wel lastig, vind ik.quote:Op woensdag 24 januari 2024 18:01 schreef -Spring het volgende:
[..]
Haha, als de periodes ertussen steeds langer blijven worden, komt het uiteindelijk wel goed.![]()
Ik denk dat het hier voor L nu wel bij blijft. Ze heeft gewoon de vakken gekozen waar ze goed in is. Talen zijn niet haar sterkste kant en ze heeft een hekel aan aardrijkskunde en geschiedenis. Daar moet ze hard voor leren en dan haalt ze alsnog maar een zesje.
Mijn zoon had een combinatie van beiden. Hij moest naar wat voorstellingen en naar wat musea en daar verslagen over schrijven, maar hij moest ook zelf meedoen aan een dansvoorstelling en hij moest iets met graffiti en van één museumbezoek moest hij als verslag ook een creatieve impressie maken. Maar dat stelde allemaal niet zo heel veel voor.quote:Op woensdag 24 januari 2024 18:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Geschiedenis is een van de lievelingsvakken hier. En talen gaan doorgaans juist heel goed. Of ze ook goed gaat zijn in economie en bedrijfswetenschappen en informatie is nog maar de vraag, want die vakken krijgen ze in de 4e pas voor het eerst. Dat maakt het wel lastig, vind ik.
Maar goed, als je van sommige vakken al weet dat je ze niet leuk vindt, kun je ze beter laten vallen.
Van tekenen zou S overigens doodongelukkig worden. Er komt geen enkel creatief vak in haar pakket. Ze vindt het al erg genoeg dat ze nog verplicht artistic and cultural education krijgt. Ik weet eigenlijk niet of je bij dat vak ook zelf creatief moet zijn, of over creatieve dingen moet leren.
Is verplicht als je natuurkunde kiest.quote:Op woensdag 24 januari 2024 19:30 schreef livelink het volgende:
Waarom kiezen jullie kinderen eigenlijk voor Wiskunde B en niet voor Wiskunde A? Ik zie Wiskunde B toch meer iets dat je nodig hebt voor een hele technische vervolgopleiding en Wiskunde A (vanwege de statistiek) voor de meer Gamma-opleidingen.
Ze vindt B gemakkelijker en leuker. Het is functies en vergelijkingen enzo, toch? Past ook wel prima bij economie, denk ik.quote:Op woensdag 24 januari 2024 19:30 schreef livelink het volgende:
Waarom kiezen jullie kinderen eigenlijk voor Wiskunde B en niet voor Wiskunde A? Ik zie Wiskunde B toch meer iets dat je nodig hebt voor een hele technische vervolgopleiding en Wiskunde A (vanwege de statistiek) voor de meer Gamma-opleidingen.
Ja, het was ook meer een vraag. Het viel me ineens zo op. In mijn tijd werd er veel meer voor Wiskunde A gekozen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 21:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze vindt B gemakkelijker en leuker. Het is functies en vergelijkingen enzo, toch? Past ook wel prima bij economie, denk ik.
Bij ons op school niet voor zover ik weet. Jongste kiest NG met wiskunde A en natuurkunde.quote:Op woensdag 24 januari 2024 19:41 schreef -Spring het volgende:
[..]
Is verplicht als je natuurkunde kiest.
Beker leeg meegeven en op school met water vullen? Dan lekken ze sowieso niet.quote:Op maandag 29 januari 2024 21:21 schreef Hupje het volgende:
Al vaker hier besproken, maar ik kan het niet vinden: wat voor beker en broodtrommel hebben jullie kinderen? De Mepalletjes raken hier allemaal op hun eind.![]()
Eisen: 2 bekers en een trommel moeten samen in een rugzak passen. Bekers lekvrij, hoeven niet groot te zijn. Gaat alleen water in dus verder geen eisen. Trommel waar 3 sneetjes brood in passen en liefst een vakje/bakje waar wat tomaatjes oid in kunnen.
Dat heb ik ooit geprobeerd, maar dan drinkt hij dus nietquote:Op maandag 29 januari 2024 21:39 schreef F_r het volgende:
[..]
Beker leeg meegeven en op school met water vullen? Dan lekken ze sowieso niet.
Dat is ook niet de bedoeling. Hier een tupperware ecoflesquote:Op maandag 29 januari 2024 21:40 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dat heb ik ooit geprobeerd, maar dan drinkt hij dus niet
Even terug gezocht voor de zekerheid, maar dat was 3 weken voor hij 9 werd. Ze deden in december alle jarigen van november en december.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vraagje, wanneer kregen jullie (toen) 9-jarige een oproep voor de DTP vaccinatie? N wordt in juli tien dus we hebben nog even, maar tot op heden dus nog niets gehoord.
Bedankt voor het terug zoeken! Omdat het bij jou vrij vroeg was heb ik net voor de zekerheid even gebeld. We kunnen ergens in april (moet nog even online opzoeken wanneer precies) naar de Ahoy. De mevrouw zei aan de telefoon dat het allemaal veranderd was en dat er geen consult meer aan te pas komt, alleen nog de vaccinatie. Ik moest even onderin de la graven naar de vaccinatie papieren die we al een jaar of misschien zelfs langer geleden al hadden gekregen, maar ik heb ze nog! Anders kan het ook met een legitimatiebewijsquote:Op donderdag 1 februari 2024 12:53 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Even terug gezocht voor de zekerheid, maar dat was 3 weken voor hij 9 werd. Ze deden in december alle jarigen van november en december.
Hier kun je die planning vaak wel op de website van de lokale ggd terug vinden.
Saar wordt ook 10 in Juli en heeft de prik in November gehad. Gaat hier op postcode gebied begreep ik vd mevrouw toen ik wilde verzetten... heel gedoe en uiteindelijk ben ik 4 dorpen verder geweest.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij hadden tot voor kort de yumbox. Erg prijzig, maar ik had hem al voor in groep 1 gekocht. Je kind gaat naar school en dan wil je alles zo goed mogelijk doen enzoHij is vorig jaar in groep 6 kapot gegaan, één hendeltje was kapot. Nu hebben we een soort gelijke lunchtrommel, merkloos, besteld op amazon. Als drinkbeker de air up omdat ze die graag wilde. Vind hem kwa lekken best goed eigenlijk.
Vraagje, wanneer kregen jullie (toen) 9-jarige een oproep voor de DTP vaccinatie? N wordt in juli tien dus we hebben nog even, maar tot op heden dus nog niets gehoord.
Wij hadden ze voor beide kinderen al voor hun verjaardag binnen. De jongste is de 11e jarig en mag op de 26e gelijk langskomenquote:Op donderdag 1 februari 2024 12:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij hadden tot voor kort de yumbox. Erg prijzig, maar ik had hem al voor in groep 1 gekocht. Je kind gaat naar school en dan wil je alles zo goed mogelijk doen enzoHij is vorig jaar in groep 6 kapot gegaan, één hendeltje was kapot. Nu hebben we een soort gelijke lunchtrommel, merkloos, besteld op amazon. Als drinkbeker de air up omdat ze die graag wilde. Vind hem kwa lekken best goed eigenlijk.
Fijn dat die keuze is gemaakt!quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:52 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wij hadden ze voor beide kinderen al voor hun verjaardag binnen. De jongste is de 11e jarig en mag op de 26e gelijk langskomen.
Na 3 weken van open dagen, informatie-avonden en lesjesmiddagen heeft onze oudste nu wel een goed idee van de middelbare school waar hij straks heen wil.Blij dat dat ei gelegd is. Wel nog de loting afwachten straks, maar de school van zijn eerste keus vermoedt dat loting dit jaar niet nodig zal zijn. Fingers crossed!
Is geschiedenis belangrijk voor haar? Kan allemaal natuurlijk, en zelf studie behoort zeker tot de mogelijkheden. Kan alleen zeggen dat hier de 4e, maar vooral de 5e, al pittig genoeg waren zonder nog iets extra’s er bij.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:29 schreef miss_sly het volgende:
Morgenavond moet de profielkeuze hier worden doorgegeven. De voorlopige, te veranderen tot ongeveer de meivakantie dus.
Ze had gedacht met de afgelopen toetsweek door het ijs te zakken met scheikunde en natuurkunde, maar helaas
Na een gesprek met de decaan zal er waarschijnlijk nu een keuze gemaakt worden voor een natuurprofiel. In de weken tot de definitieve keuze zal dan met wat docenten worden gesproken over hoe zij er tegenaan kijken. Er worden wel vakadviezen gegeven op basis van de cijfers, maar dan wordt er ook gekeken naar de leerling.
En we moeten in gesprek over hoe school gaat faciliteren dat er uiteindelijk een geschiedenis eindexamen gedaan kan worden. Op dit moment is het zo dat leerlingen met een natuurprofiel die geschiedenis willen doen na de zomervakantie in de vierde klas een vak (bijvoorbeeld aardrijkskunde) uit hun profiel laten vallen en vervangen door geschiedenis. Als die mogelijkheid er roostertechnisch is. Geschiedenis lijkt me echter wel een vak dat met zelfstudie ook te doen is, als school en de docent zich ook daaraan commiteren door het mogelijk te maken toetsen in te halen en met een docent te sparren indien nodig.
Ze wil sowieso 9 vakken en geen 8. Dus dat ene vak wordt dan in plaats van aardrijkskunde omgezet naar geschiedenis, is het idee.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:33 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Is geschiedenis belangrijk voor haar? Kan allemaal natuurlijk, en zelf studie behoort zeker tot de mogelijkheden. Kan alleen zeggen dat hier de 4e, maar vooral de 5e, al pittig genoeg waren zonder nog iets extra’s er bij.
School komt vast met een goede oplossing.
Ik snap m nu! Fijn dat ze zo goed weet wat ze wilquote:Op woensdag 7 februari 2024 16:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze wil sowieso 9 vakken en geen 8. Dus dat ene vak wordt dan in plaats van aardrijkskunde omgezet naar geschiedenis, is het idee.
Nou ja, dat valt dus heel erg tegenquote:Op woensdag 7 februari 2024 16:55 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Ik snap m nu! Fijn dat ze zo goed weet wat ze wil
Slim!quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, dat valt dus heel erg tegen
Maar ze wil wél geschiedenis en als het kan toch wel een natuurprofiel. Maar de beroepen die haar trekken variëren ook van tandarts en gyneacoloog, tot psycholoog, tot rechter of iets in de politiek. Dan kun je maar beter zo breed mogelijk inzetten.
Geschiedenis is niet afgevallen, maar is niet te kiezen op deze school met en NG-profiel. Dus als ze hierbij blijft, moet ze begin van het schooljaar aangeven dat ze aardrijkskunde wil laten vallen en geschiedenis wil, en dan gaan ze kijken in hoeverre dat in het rooster in te passen is.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 10:58 schreef Phaidra het volgende:
@:miss_sly is geschiedenis nu toch afgevallen? En wat tof dat ze misschien naar China gaan!
@:Troel leuk dat hij toch voor de keuze gaat die misschien moeilijker is. Uiteindelijk is leerplezier ook heel belangrijk. En lief dat zijn broer al hulp heeft aangeboden.
Wat ik nu weet is het een werkstuk met 1 of 2 personen. En dan iets wat 2 vakken combineert. Waar het over gaat, dat is aan de leerling. C zit te denken om informatica en natuurkunde te combineren en een app te maken om een stukje natuurkunde te oefenen (iets van krachten ofzo). De leerkracht moet dat nog goedkeuren en zijn vriend ookquote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:16 schreef miss_sly het volgende:
Wat houdt een profielwerkstuk eigenlijk in? Wat is dat, waar gaat dat over?
O ja, dat een een samenwerking is of kan zijn, werd me gisteren duidelijk. TTO leerlingen moeten het profielwerkstuk in het Engels maken, en als je een niet TTO-leerling hebt waar je mee samenwerkt, moet het toch in het Engels. Dus niet TTO-leerlingen kunnen kiezen tussen Nederlands enEngels, TTO-leerlingen niet.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:19 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wat ik nu weet is het een werkstuk met 1 of 2 personen. En dan iets wat 2 vakken combineert. Waar het over gaat, dat is aan de leerling. C zit te denken om informatica en natuurkunde te combineren en een app te maken om een stukje natuurkunde te oefenen (iets van krachten ofzo). De leerkracht moet dat nog goedkeuren en zijn vriend ook
Zeker omslachtigquote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Geschiedenis is niet afgevallen, maar is niet te kiezen op deze school met en NG-profiel. Dus als ze hierbij blijft, moet ze begin van het schooljaar aangeven dat ze aardrijkskunde wil laten vallen en geschiedenis wil, en dan gaan ze kijken in hoeverre dat in het rooster in te passen is.
Omslachtig much, maar goed. Geschiedenis staat nog steeds heel hoog op de wishlist.
Ik schat eigenlijk in dat ze nog switcht naar EM, en dan is geschiedenis een feit. Maar als ze bij NG blijft vindt ze aardrijkskunde ook wel interessant, dus dat is geen ramp. Het is alleen oprecht jammer van geschiedenis dan.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:50 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Zeker omslachtig. Vindt ze die onzekerheid niet vervelend? Als je pas in september hoort dat het niet lukt roostertechnisch, kan je niet meer terug..
Dat inderdaad. Het is al lastig genoeg om een beetje realistisch beeld te krijgen van een school bij open dagen, dan ben je nog helemaal niet bezig met opties voor profielkeuzes. De school waar I. heen wil, biedt wel wiskunde D aan, dat was blijkbaar belangrijk om te benoemen bij de informatie-avond. Vreemde talen kan hij kiezen uit Frans, Duits en Spaans. Maar verder heb ik geen idee! Dat staat niet in het brugklasinfoboekjequote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:02 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier zit O&O ook alleen om de N profielen.
Geschiedenis is hier wel een optie in het vrije deel voor alle profielen.
Dat verschilt ook echt per school en kijk je van te voren niet altijd naar. Ik wist in de derde pas dat ze bij C geen wiskunde D aanbieden. Maar ik kwam er deze week achter dat ze bij D op school wiskunde AB en D aanbieden en C dus niet.
(Maar voor allebei geen probleem daarmee)
Edit: bij D kan geschiedenis ook alleen in de M profielen.
Dit klinkt alsof ze wel mee zouden willen werken aan roosteraanpassingen indien nodig.quote:De profiel- en vakkenkeuze wordt begeleid door de mentoren en een van de decanen. De ouders worden hier uiteraard nauw bij betrokken. Veel leerlingen kiezen voor een zogenaamd maatpakket. Dit betekent dat zij kiezen voor meer examenvakken dan het wettelijke minimum. Een maatpakket kan ertoe leiden, dat de leerling een diploma behaalt in twee profielen.
Hier PWS havo. Met zijn drietjes hebben ze onderzocht hoeveel spellen geinspireerd zijn op de Romijnse en Griekse goden. Het doel was om uiteindelijk ook zelf nog een spelletje te bouwen, maar dat kon niet omdat het niet meer mogelijk bleek te zijn met meerdere mensen aan bestanden te werken van het spelletjequote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:16 schreef miss_sly het volgende:
Wat houdt een profielwerkstuk eigenlijk in? Wat is dat, waar gaat dat over?
Dan wordt N dit jaar 9quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:49 schreef SaskiaR het volgende:
Uitnodiging voor de 9-jaar-prik is binnen, ook al is N pas 8.
Die krijgen ze idd in het jaar dat ze 9 worden. Dus sommige kinderen zullen nog 8 zijn.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:49 schreef SaskiaR het volgende:
Uitnodiging voor de 9-jaar-prik is binnen, ook al is N pas 8.
Ze prikken hierzo ook in een sporthal, dus wellicht allemaal op die ene dag?quote:Op woensdag 28 februari 2024 08:00 schreef SaskiaR het volgende:
N’s klasgenoot die een half jaar ouder is, kreeg de brief ook gisteren. Misschien doen ze het per klas, dat was ook zo bij de laatste controle bij het CJG (met 5 jaar geloof ik). De hele klas moest op dezelfde dag.
Dan zien we jullie daar waarschijnlijkquote:Op woensdag 28 februari 2024 12:23 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]
Ze prikken hierzo ook in een sporthal, dus wellicht allemaal op die ene dag?
Gister kwam die brief hier ook. Met een uitnodiging voor de 27e.
Geen ervaring met aligners, wel een kind wat na het plaatsen van de slotjes echt veel pijn had. Daar hebben we na een beroerde nacht (kind lag in haar slaap te gillen van de pijn) ibuprofen bij gehaald, omdat paracetamol niet voldoende was. Na een paar dagen werd de pijn gelukkig minder.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:52 schreef Phaidra het volgende:
Is er een handleiding: "Hoe overleef ik mijn kind met een beugel?"![]()
De oudste heeft gister zijn beugel gekregen. Hij heeft aligners en die moeten dus elke keer uit voordat je kan eten. Dat was gister al best een gedoetje (het is een bepaalde techniek die je even onder de knie moet krijgen), maar vanmorgen deed alles natuurlijk pijn en was hij in totale paniek toen het niet goed lukte. Helemaal over de rooie. "IK KRIJG HEM NOOIT MEER UIT!! AUWWWWW IK DENK DAT MIJN TANDEN ERUIT VALLEN IK GA WEL NOOIT MEER ETEN!! IK KAN ECHT NIET NAAR SCHOOL!!
![]()
![]()
![]()
" Daar kan ik 1 ochtend nog wel begrip voor opbrengen en hem bemoedigend toespreken en er doorheen coachen, maar als dit dagelijkse kost wordt elke keer dan weet ik niet hoe lang dat goed gaat
. Dit wordt beter, toch? TOCH?
Oef, dat is ook bijzonder ja. Ik heb zelf waarschijnlijk een gebroken teen gehad, maar daar liep ik toch echt niet zomaar mee doorquote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:06 schreef Nijna het volgende:
@:Phaidra, dat weet ik ook niet. Jongste (die van die pijn met de beugel) heeft met een gebroken teen doorgelopen zonder iets te melden aan ons. Teen staat nu niet helemaal "normaal".
Blijkbaar maakt het ook wel uit waar de pijn zit zeg maar.
Zorg dat je eventueel ibuprofen achter de hand hebt als paracetamol niet voldoende werkt, dan kom je een heel eind. Wij hadden het niet in huis, toen ze de beugel kreeg. Want de oudste kon het ook af met paracetamol.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 15:05 schreef hilliebillie het volgende:
Oh jee, dit beloofd wat, jongste krijgt volgende maand haar plaatjesbeugel, en zij is echt een piepert qua pijn![]()
Al heeft ze over haar activator geen moment geklaagd dat hij vervelend zat of dat ze er spierpijn van kreeg.
Hyrax hebben mijn beide meiden gehad, viel mij mee.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 15:40 schreef LeNeHe het volgende:
Lastig Phaidra, die handleiding wil ik ook wel, heb ook geen tips of wijsheden. Hoop dat het snel beter gaat.
Ik haak even aan op de beugels; dochter (11) moet ook een beugel maar dat is nogal een project.
Ze bleek een ‘infantiele slik’ te hebben. Dus als ze slikt duwt ze met haar tong tegen haar tanden. Logopedie gehad maar dat bleek maar ten dele te werken. Ze heeft nu een soort puntjes (tandentemmers noemde ze dat)op de binnenkant van haar tanden geplakt. Dat moet 4 maanden blijven zitten.
Ook komen haar hoektanden niet door die groeien verkeerd dus in eerste instantie wilde de ortho ze vrij laten leggenmaar na bij de kaakchirurg een scan gemaakt te hebben, gaan ze eerst proberen met een hyrax beugel haar kaak te verbreden. Ben ook heel benieuwd hoe dat gaat. Iemand ervaring daarmee?
Ze is nogal panisch voor de tandarts dus elke keer is het echt een hele toer.
Hier wel ervaring met dat vrijleggen. Puber een paar maanden terug, 2 keer hoektanden trekken en de onderliggende vrijleggen. Ik hoop dat die hyrax helptquote:Op vrijdag 1 maart 2024 15:40 schreef LeNeHe het volgende:
Ook komen haar hoektanden niet door die groeien verkeerd dus in eerste instantie wilde de ortho ze vrij laten leggen maar na bij de kaakchirurg een scan gemaakt te hebben, gaan ze eerst proberen met een hyrax beugel haar kaak te verbreden. Ben ook heel benieuwd hoe dat gaat. Iemand ervaring daarmee?
Oudste wel gedaan via school, was best wel heel veel met huiswerk enzo. Ze heeft het 1 schooljaar gedaan en geslaagd. Maar we hebben het voor de jongste niet gedaan. Ze wilde zelf ook niet.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 22:19 schreef Hupje het volgende:
Typles. Ja of nee? En hoe/waar/welke methode? Hoe lang?
Hier ook idd. Al is nu misschien wel het verschil dat nu veel meer via telefoons gaat en minder via de computer.quote:Op zondag 3 maart 2024 09:30 schreef Tink89 het volgende:
Uit eigen ervaring: wij kregen een computer met internet toen ik in groep 8 zat ofzo. Ik heb nooit een typecursus gedaan en kan prima blind typen. Vast niet helemaal keurig met tien vingers, maar wel razendsnel en nagenoeg foutloos.
quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:52 schreef Phaidra het volgende:
Is er een handleiding: "Hoe overleef ik mijn kind met een beugel?"![]()
De oudste heeft gister zijn beugel gekregen. Hij heeft aligners en die moeten dus elke keer uit voordat je kan eten. Dat was gister al best een gedoetje (het is een bepaalde techniek die je even onder de knie moet krijgen), maar vanmorgen deed alles natuurlijk pijn en was hij in totale paniek toen het niet goed lukte. Helemaal over de rooie. "IK KRIJG HEM NOOIT MEER UIT!! AUWWWWW IK DENK DAT MIJN TANDEN ERUIT VALLEN IK GA WEL NOOIT MEER ETEN!! IK KAN ECHT NIET NAAR SCHOOL!!
![]()
![]()
![]()
" Daar kan ik 1 ochtend nog wel begrip voor opbrengen en hem bemoedigend toespreken en er doorheen coachen, maar als dit dagelijkse kost wordt elke keer dan weet ik niet hoe lang dat goed gaat
. Dit wordt beter, toch? TOCH?
Same here, maar dan wel met alle vingers. M'n collega's kijken me met open mond aan als ze me zien typen vanwege m'n snelheid.quote:Op zondag 3 maart 2024 09:30 schreef Tink89 het volgende:
Uit eigen ervaring: wij kregen een computer met internet toen ik in groep 8 zat ofzo. Ik heb nooit een typecursus gedaan en kan prima blind typen. Vast niet helemaal keurig met tien vingers, maar wel razendsnel en nagenoeg foutloos.
Mijn collega zei gisteren nog 'ik ben echt jaloers als ik jou zie typen '. Vooral als ik haar ondertussen gewoon aankijk.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Same here, maar dan wel met alle vingers. M'n collega's kijken me met open mond aan als ze me zien typen vanwege m'n snelheid.Ik heb nooit overwogen om de kinderen op les te doen. Nu zou dochter dat sowieso niet accepteren, want die wil nog steeds alles zelf doen.
Ik heb ook zo’n dochterquote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]!
Hier krijgen ze binnenkort allebei een beugel. Zal mij benieuwen hoe dat gaat. Dochter zit nu al zoveel te zeuren over d'r oorbellen die niet goed ingaan en d'r oren die pijn doen. Ik probeer d'r aan het verstand te brengen dat er iets zit tussen 'niks aan de hand' en 'ik ga dood', maar dat lukt nog niet zo goed.
Volgende week moet zoon z'n profielkeuze doorgeven. Dat wordt Natuur en Techniek. Hij twijfel alleen nog tussen Wiskunde B en Informatica en tussen Frans en Spaans. Ik moet zeggen dat ik me er weinig mee heb bemoeid, vooral doordat ik weet dat er nog genoeg mogelijkheden zijn later in z'n leven om iets anders te doen. Ik ben zelf ook allerlei kanten opgegaan; als je gemotiveerd bent om iets te doen, komt het wel goed.
Wanneer moeten ze de definitieve keus doorgeven? Hier net voor de meivakantie. Dat leek eerst nog heel ver weg, maar is ook nog maar een aantal weken. Tijd vliegt.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:01 schreef Vicky het volgende:
T twijfelt nog steeds tussen E&M of C&M.
Ze gaat als extra vak wel B(ewegen)S(port)M(aatschappij) doen.
Weet ik niet precies. Zal het haar eens vragen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wanneer moeten ze de definitieve keus doorgeven? Hier net voor de meivakantie. Dat leek eerst nog heel ver weg, maar is ook nog maar een aantal weken. Tijd vliegt.
Wat is de twijfel tussen die twee voor haar?
quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:06 schreef Vicky het volgende:
[..]
Weet ik niet precies. Zal het haar eens vragen.
Uhhh geen idee waarom ze tussen die 2 twijfelt 🤣
Ik had een profiel wat nu NG/NT is en dat zou ik weer kiezen, omdat CM/EM gewoon niet bij me past.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:18 schreef Claudia_x het volgende:
Als ik nu een profiel zou moeten kiezen met alle kennis en levenservaring die ik heb, zou ik het nog steeds niet weten.
Ik vind vrijwel alles leuk en dat is eigenlijk alleen maar erger geworden naarmate ik ouder werd. Toen ik een studie moest kiezen, had ik geen goed beeld van alle mogelijkheden die er zijn. Nu heb ik dat beter en dat maakt het moeilijker, in lijn met de theorie over een "tyranny of choice".quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:33 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik had een profiel wat nu NG/NT is en dat zou ik weer kiezen, omdat CM/EM gewoon niet bij me past.
Succes alvast! Hier gaat het inmiddels een stuk beter. Gister moest hij de eerste keer wisselen van aligners (elke week een nieuw setje), dus vandaag weer wat meer pijn. Maar de paniek is wegquote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]!
Hier krijgen ze binnenkort allebei een beugel. Zal mij benieuwen hoe dat gaat. Dochter zit nu al zoveel te zeuren over d'r oorbellen die niet goed ingaan en d'r oren die pijn doen. Ik probeer d'r aan het verstand te brengen dat er iets zit tussen 'niks aan de hand' en 'ik ga dood', maar dat lukt nog niet zo goed.
Sorry, ik had niet goed door dat hij in paniek was.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:47 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Succes alvast! Hier gaat het inmiddels een stuk beter. Gister moest hij de eerste keer wisselen van aligners (elke week een nieuw setje), dus vandaag weer wat meer pijn. Maar de paniek is weg. Inmiddels krijgt hij de beugel uit zonder het meegeleverde tooltje. Daar kwam hij achter doordat hij zijn doosje met alle toebehoren vergeten was op school (handig als je dat pas opmerkt na 17 uur).
Geen sorry nodig hoor! Het was wel heel sneu (en frustrerend) op dat moment. Ik herken het gevoel ook wel van toen ik nog wel eens met lenzen aan het stoeien was. Na 100 pogingen doet alles pijn en raak je toch langzaam in paniek dat het nooit meer gaat lukken om ze in/uit te krijgen. En daardoor lukt het natuurlijk nog minder goed. Hij was ook echt bang dat zijn tanden eruit konden vallen tijdens het eten van plakkerige dingen omdat hij voelde dat ze een beetje los gaan zitten. En dan zo'n kind hebben dat gewoon never nooit iets van zijn ouders aanneemtquote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Sorry, ik had niet goed door dat hij in paniek was.Fijn dat het beter gaat!
Aww.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:58 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Geen sorry nodig hoor! Het was wel heel sneu (en frustrerend) op dat moment. Ik herken het gevoel ook wel van toen ik nog wel eens met lenzen aan het stoeien was. Na 100 pogingen doet alles pijn en raak je toch langzaam in paniek dat het nooit meer gaat lukken om ze in/uit te krijgen. En daardoor lukt het natuurlijk nog minder goed. Hij was ook echt bang dat zijn tanden eruit konden vallen tijdens het eten van plakkerige dingen omdat hij voelde dat ze een beetje los gaan zitten. En dan zo'n kind hebben dat gewoon never nooit iets van zijn ouders aanneemt. En ja, dan moet ik toch ook wel een beetje lachen om zijn koppigheid
.
Ik denk wel dat het handig is als je kind iets ouder is bij de start van een beugel. Misschien had hij dan sneller gewoon even er doorheen kunnen gaan. Iets minder in de emotie en wat meer logica. Of nou ja, je kan altijd hopen dat dat beter wordt toch?
Ook ergens mei zegt Tquote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wanneer moeten ze de definitieve keus doorgeven? Hier net voor de meivakantie. Dat leek eerst nog heel ver weg, maar is ook nog maar een aantal weken. Tijd vliegt.
Wat is de twijfel tussen die twee voor haar?
Ik kwam elders dit artikel erover tegen:quote:Op woensdag 20 maart 2024 16:26 schreef Phaidra het volgende:
Hoe is het bij jullie met de doorstroomtoets gegaan? Ik lees/hoor veel verschillende verhalen, juist relatief veel met een hogere uitslag dan advies en weer anderen met het tegenovergestelde. Ik vind het maar vreemd.
Onze oudste had net 1 punt te weinig om op het voorlopige schooladvies uit te komen. Zelf was hij daar wel een beetje verdrietig over, hij dacht dat hij nu niet naar zijn voorkeursschool zou kunnen. Hij wist wel dat het definitieve advies nooit naar beneden kan gaan door de toets, maar hij was er toch niet gerust op.
Ik heb een abonnement op de Volkskrant en heb het artikel gelezen idd. Ik vind het best raar dat er zoveel grote verschillen zijn. Vandaar ook dat ik me afvroeg hoe het hier op Fok in de praktijk was uitgepakt.quote:Op woensdag 20 maart 2024 16:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kwam elders dit artikel erover tegen:
https://www.linda.nl/nieu(...)stroomtoets-twijfel/
Heb nog niet in de Volkskrant gekeken, grote kans dat het artikel daar achter een paywall zit.
Volgens mij gaat het dan over verbanden in grafieken, staafdiagrammen, tabellen, getallenrijen, enz.quote:Op woensdag 20 maart 2024 18:12 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik heb een abonnement op de Volkskrant en heb het artikel gelezen idd. Ik vind het best raar dat er zoveel grote verschillen zijn. Vandaar ook dat ik me afvroeg hoe het hier op Fok in de praktijk was uitgepakt.
Bij de oudste is vooral ww-spelling slecht gemaakt (maar dat was wel verwacht) en verbanden bij rekenen. Weet iemand wat dat precies inhoudt? Zijn dat bijv. redactiesommen?
Hier was het inderdaad Cito. Fijn dat die van jou ook naar de school van voorkeur kan.quote:Op woensdag 20 maart 2024 18:43 schreef capricia het volgende:
IEP blijkt lager gemaakt te zijn en Cito vaak weer hoger, dan het schooladvies.
Maar hier gewoon de school van voorkeur opgegeven vandaag. Havo/VWO TTO.
Hopelijk komen alle kinderen op hun school van voorkeur!![]()
Jongste hier uiterlijk twee weken geleden.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wanneer moeten ze de definitieve keus doorgeven?
Ah sneu dat ie er verdrietig over was.quote:Op woensdag 20 maart 2024 16:26 schreef Phaidra het volgende:
Hoe is het bij jullie met de doorstroomtoets gegaan? Ik lees/hoor veel verschillende verhalen, juist relatief veel met een hogere uitslag dan advies en weer anderen met het tegenovergestelde. Ik vind het maar vreemd.
Onze oudste had net 1 punt te weinig om op het voorlopige schooladvies uit te komen. Zelf was hij daar wel een beetje verdrietig over, hij dacht dat hij nu niet naar zijn voorkeursschool zou kunnen. Hij wist wel dat het definitieve advies nooit naar beneden kan gaan door de toets, maar hij was er toch niet gerust op.
Is het wel een school waar ze makkelijk kan overstappen naar havo, indien nodig? Dat is wel zo makkelijk.quote:Op woensdag 20 maart 2024 20:00 schreef LeNeHe het volgende:
[..]
Ah sneu dat ie er verdrietig over was.
Bij ons viel de uitslag ineens hoger uit, bijna tegen vwo aan. Terwijl het voorlopig advies vmbo-tl was. Na gesprek met dochter en school blijven we gewoon bij het voorlopig advies. Ik vertrouw meer op inzicht van school en ons eigen gevoel dan een momentopname van de toets. Maar het gaf toch wel ineens een soort van onrust ofzo.
De school waar ze voor heeft gekozen is een VMBO school.quote:Op woensdag 20 maart 2024 20:18 schreef livelink het volgende:
[..]
Is het wel een school waar ze makkelijk kan overstappen naar havo, indien nodig? Dat is wel zo makkelijk.
Oh, dat maakt overstappen wat moeilijker. Mijn beide kinderen zijn na het eerste jaar overgestapt naar een hoger niveau en moesten daarvoor allebei van school wisselen. Het is verder niet onoverkomelijk dus, maar het was wel een gedoe om in het tweede jaar weer een nieuwe school voor hen te zoeken.quote:Op woensdag 20 maart 2024 20:43 schreef LeNeHe het volgende:
[..]
De school waar ze voor heeft gekozen is een VMBO school.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |