quote:Op donderdag 2 november 2023 19:06 schreef -Spring het volgende:
Of: "Als je erin gelooft bestaat ie. En dat mag iedereen voor zichzelf beslissen."
Dat verbaast me wel.quote:Op donderdag 2 november 2023 22:25 schreef Schanu het volgende:
Uiteindelijk belde de juf zelf vanavond, ze was er zelf ook wel van geschrokken en had niet door dat het zoveel met Jewel had gedaan. Ze heeft de nodige nuances geplaatst en aangegeven dat het idd niet te voorkomen is dat kinderen hierover praten met elkaar en dat ze dat snapt.
Maar dit verbaast me ook. Dit kan je toch op je vingers natellen? Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie iets fouts hebben gedaan maar dat de kwestie ‘wanneer vertel je welke feiten aan je kinderen over Sinterklaas’ een verscheidenheid aan emoties oproept is toch redelijk algemeen bekend dacht ik. En los daarvan kan ik mijn kind van 6 redelijk uitleggen dat hij dit feit niet mag delen. Wellicht zou hij er niet naar luisteren maar dat erover rond bazuinen omstreden is zou hij best snappen. Jewel niet?quote:Uitgepraat dus, en hopelijk is Jewel morgen weer rustig en gaat ze met plezier naar school omdat ze mag trakteren en haar kinderfeestje heeft. Maar ik heb er wel een kater van, nooit geweten dat zoiets ogenschijnlijk onschuldigs zo groot kan worden.
Ach, arme Jewel!quote:Op donderdag 2 november 2023 23:20 schreef Schanu het volgende:
Jewel heeft zelf van klasgenootjes in groep 2 gehoord dat Sinterklaas niet bestond, dat heeft ze niet van ons. Het is voor haar heel moeilijk om te begrijpen dat zij er op haar beurt niet met anderen over mag praten.
Ze was heel schuldbewust toen vrouwlief het er vanmiddag met haar over had, we hebben haar ook al eerder verteld dat het een geheimpje is waarover ze verder met niemand mag praten. Ze weet het dus wel, maar het weten en er naar handelen als zoiets in een opwelling ter sprake komt is wel een groot verschil.
Daar komt bij dat Jewel Add heeft, soms echt onmogelijk kan inschatten hoe iets overkomt op een ander. Vreselijk slecht tegen onrecht kan, helemaal als zij wordt uitgemaakt voor leugenaar terwijl ze weet dat ze de waarheid spreekt.
Ik weet echt wel dat het een gevoelig onderwerp is. Maar dat een juf ons gaat berichten met ten eerste verkeerde feiten, maar ook met een beschuldigende ondertoon alsof Jewel de boel expres loopt op te ruien, dan vind ik wel echt dat er een veel groter issue van wordt gemaakt dan het is.
Goede! Dat red ik wel, B mag altijd zelf naar huis om 5 uur, maar Juul moet ik wel ophalen ja.quote:Op vrijdag 3 november 2023 08:37 schreef FlyingFish het volgende:
Ik zou wel even goed checken of de BSO niet eerder sluit. Volgens mij sluiten ze hier om 5 uur op 5 december.
Ik heb deze in de zomer gelezen met zoon. Een erg duidelijk verhaal met dat in de gedachten van Sint Nicholaas iedereen Sinterklaas is/speelt. Dus hij bestaat niet meer echt, maar wel in een andere vorm. Ik kan hem aanraden! Contract hebben we hier overigens niet gebruikt, maar was hier ook niet nodig (en een beetje raar om met een bibliotheekboek te doenquote:Op vrijdag 3 november 2023 08:55 schreef Elleska het volgende:
@:Schanu
Ik heb het boek zelf nog niet gelezen maar kreeg "Sinterklaas voor grote kinderen" als tip.
Misschien dat zo'n soort boek helpen om Jewel uit te leggen waarom ze het niet aan andere kinderen mag vertellen maar vooral waarom andere volwassenen (juf in dit geval) meespelen en zij echt geen leugenaar is. Er zit een contract bij zag ik, dat werkte bij mijn broertje met een sterk (on)rechtvaardigheidsgevoel heel goed om zich aan de geheimhouding richting jongere kinderen te houden.
Ik vond Sinterklaas altijd heel leuk, surprises maken en gedichtjes e.d. Zoals we het vroeger thuis vierden vond ik het echt gezellig.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. Wel dat je niets met de figuur Sinterklaas hebt, maar niet dat je het feest niets vindt. Sinterklaas is altijd al mijn favoriete feestdag geweest, ook vroeger al vond ik dat leuker dan mijn eigen verjaardag. Surprises maken/uitpakken, een sinterklaasspel spelen, een zak met cadeautjes… maar wij zijn het dan ook altijd blijven vieren, ook toen er in het gezin geen jonge kinderen meer waren.
Dit jaar heb ik vier sinterklaasdagen. Op vrijdag met vrienden (spel), op zaterdag op het werk en met andere vrienden (weer spel), op zondag met familie (surprises en spel) en op dinsdag met schoonfamilie (zak).
Mijn kinderen vieren het dit jaar maar twee keer, op het werk en met schoonfamilie. En op school natuurlijk. Al twijfel ik nog om zaterdagavond met de kinderen ook nog een (aangepast) sinterklaasspel te spelen. Sinterklaasik twijfel zelfs nog om vrij te nemen van m’n werk om op school te helpen.
Dat speelt denk ik ook wel een rol, dat 'moeten'. Daar heb ik een hekel aan en de kinderen zijn net zo. Wij hebben een kersttraditie die het hoogtepunt van het jaar is. We zoeken een boom uit als we er zelf in hebben. Wie zin heeft helpt mee om te boom te versieren (in de praktijk doe ik dat met dochter). En gedurende de decembermaand mag je cadeaus voor anderen onder de boom leggen, maar het hoeft niet. Ik zorg ervoor dat iedereen genoeg en leuke cadeaus heeft.quote:Op zaterdag 4 november 2023 07:59 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik vond Sinterklaas altijd heel leuk, surprises maken en gedichtjes e.d. Zoals we het vroeger thuis vierden vond ik het echt gezellig.
Maar ik krijg dat in mijn eigen gezin niet van de grond, 2 van de 4 willen geen surprises maken en gedichten willen ze ook niet.
Wel graag een zak met cadeautjes.
Daar vind ik dus niks aan, maar goed, ik ga niet voor iedereen surprises maken zodat ze het zelf niet hoeven te doen. Dus we vieren het wel een soort van, maar die echte Sint sfeer is er helaas niet.
Ik houd niet van gedichten moeten maken. Ik houd niet van surprises moeten maken. Ik houd niet van cadeaus moeten bedenken voor mensen met wie ik niks heb. Ik vind Sinterklaas een oude griezel en heb nooit bij hem op schoot gewild. Ik vond de pieten hyperactief en het gooien met pepernoten vervelend en zonde bovendien. Ik houd niet van de massaliteit van een optocht. Ik houd niet van kleine flutcadeaus moeten kopen omdat er nu eenmaal iets in een schoen moet en dan maar eindeloos nadenken over verantwoorde kleine cadeaus die in een schoen passen. Ik houd niet van de flutcadedaus die door anderen worden gekocht, bijvoorbeeld school. Ik vind pepernoten niet zo lekker, of taaitaai, of veel ander 'lekkers' dat bij Sinterklaas hoort. Ik houd niet van de infantiele liedjes.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. .
Ik heb weinig met kerst, ook nooit gehad. Wij moesten vroeger altijd netjes gekleed aan tafel met kerst. Zat ik in mn jurk met korte mouwen te blauwbekken aan tafel en aten we dingen die we anders nooit aten.quote:Op zaterdag 4 november 2023 08:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat speelt denk ik ook wel een rol, dat 'moeten'. Daar heb ik een hekel aan en de kinderen zijn net zo. Wij hebben een kersttraditie die het hoogtepunt van het jaar is. We zoeken een boom uit als we er zelf in hebben. Wie zin heeft helpt mee om te boom te versieren (in de praktijk doe ik dat met dochter). En gedurende de decembermaand mag je cadeaus voor anderen onder de boom leggen, maar het hoeft niet. Ik zorg ervoor dat iedereen genoeg en leuke cadeaus heeft.
Dat zorgt voor een ongedwongen sfeer waardoor er heel actief met cadeaus en knutsels en wat de kinderen maar willen wordt omgegaan. De kinderen zijn dol op kerst. Dochter is er zo dol op dat ze het liefst het hele jaar door kerstmuziek luistert, maar daar steekt mijn vriend een stokje voor.Vriend heeft niet zoveel met kerst, maar wel met lekker eten. Dat regelt hij dan.
Ik denk dat veel anderen kerst juist associëren met vanalles en nog wat moeten. Daar heb ik dan weer geen 'last' van omdat ik geen ouders meer heb. Maar mijn ouders waren ook niet zo dwingend. Wij hebben maar één diner samen met schoonfamilie (een vrij grote groep) en ook dat is ongedwongen: cadeaus hoeven niet, je hoeft niet te koken. Iedereen kijkt naar die avond uit.
Dat is een fijn moment inderdaad! Had ik hier ook, alhoewel ik wist dat ik dit pakket had en het de laatste paar jaar niet echt ‘durfde’ de wijzigen voor het geval de kinderen een beugel nodig zouden hebben. Maar kon daardoor met de jongste wel meteen door toen ze was uitgewisseld zonder die wachttijd (dus die is waarschijnlijk klaar voor ze naar de middelbare school gaat), de oudste is nu pas net uitgewisseld, hopelijk ook snel die doorverwijzing.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vorige afspraak had de tandarts over het feit dat N een beugel nodig heeft en aangezien ze een snelle wisselaar is adviseerde hij ons om de verzekering voor volgend jaar al te veranderen zodat een beugel grotendeels vergoed gaat worden.
Uiteraard krijgt mijn dochter een beugel, maar ik dacht ook, nóg meer premie betalen... en ik betaal al zoveelVanmorgen even gecheckt bij welk aanvullend pakket het vergoed zou gaan worden en het blijkt dat ik één van die aanvullende pakketten al lang heb
Nadat ik voor de eerste keer bevallen was zijn mijn tanden echt crappy geworden waardoor ik een aanvullende tandarts verzekering had afgesloten, en daar krijg je de beugel bij. Even dubbel gecheckt uiteraard bij de verzekering. We hoeven dus geen jaar te wachten
Hoe oud heeft jouw jongste een beugel gekregen? Omdat je zegt dat ze waarschijnlijk klaar is voor ze naar de middelbare school gaat?quote:Op donderdag 9 november 2023 19:25 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dat is een fijn moment inderdaad! Had ik hier ook, alhoewel ik wist dat ik dit pakket had en het de laatste paar jaar niet echt ‘durfde’ de wijzigen voor het geval de kinderen een beugel nodig zouden hebben. Maar kon daardoor met de jongste wel meteen door toen ze was uitgewisseld zonder die wachttijd (dus die is waarschijnlijk klaar voor ze naar de middelbare school gaat), de oudste is nu pas net uitgewisseld, hopelijk ook snel die doorverwijzing.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De jongste (meisje) heeft haar beugel een week na haar 10e verjaardag gekregen (ruim een maand eerder aangemeten maar duurde wat langer met ophalen ivm vakantie). Voorspelling was een half jaar de activator en dan 1,5 jaar plaatjesbeugel. Nu ga ik in m’n achterhoofd er wel van uit dat het misschien wat langer duurt hoor.quote:Op donderdag 9 november 2023 19:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe oud heeft jouw jongste een beugel gekregen? Omdat je zegt dat ze waarschijnlijk klaar is voor ze naar de middelbare school gaat?
Wat leuk! Wij zijn in groep 7 begonnen met open dagen bezoeken en nu in groep 8 ook de minilesjes en meelooplessen volgen. We hebben nu in elk geval een 1e en 2e keuzequote:Op dinsdag 7 november 2023 22:20 schreef Phaidra het volgende:
Vanavond had onze school een voorlichtingsavond voor het VO. Een beetje een combi van droge info (data van Cito, aanmelden, evt. loting, etc), oud-leerlingen kwamen wat vertellen over hun school en wat entertainment (workshop boekenkaften en een rugzakkenrace - hilarisch!). Ondanks dat we weinig nieuwe info hebben gehoord, was het wel leuk. Vooral de gesprekjes met oud-leerlingen, dat geeft je toch een meer persoonlijk verhaal dan je krijgt op een open dag.
Wij hebben gelukkig ook al een aantal open dagen gehad. Dat maakt het dit jaar wat makkelijker.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:07 schreef Kyara het volgende:
Hier zitten er ook beugels aan te komen. De tandarts wil ze nog 1 keer zien en daarna worden ze waarschijnlijk doorgestuurd naar de ortho voor een screening. Oudste is nog een twijfelgevalletje. Bij ons zit orthodontie niet in de tandartsverzekering maar in de ziektekostenverzekering. Die hebben we wel omhoog gegooid want 3 kinderen tegelijk aan de beugel wordt wel heel prijzig om zelf op te hoesten. En het scheelt dat de verzekering dus ook niet zo heel lang omhoog moet.
[..]
Wat leuk! Wij zijn in groep 7 begonnen met open dagen bezoeken en nu in groep 8 ook de minilesjes en meelooplessen volgen. We hebben nu in elk geval een 1e en 2e keuze
En nu voor de meiden ook weer opnieuw beginnen want ander advies en daarmee ook andere scholen.
Niet elke verzekering heeft een verplichte wachttijd!quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef exode het volgende:
Wij hebben al jaren alleen een basisverzekering en ook nog het hoogste eigen risico. Alleen bij de zwangerschap van Juul, had ik een jaar wat aanvullingen meegenomen waarvan we wisten dat we die gingen gebruiken.
Ik reken het elk jaar weer uit en zelf de tandartsbezoeken, kleine ingrepen bij de tandarts en de medicijnen betalen is nog steeds voordeliger dan de verzekering verhogen.
Voor komend jaar twijfel, B gaat elke week naar de fysio, wat voor hem gewoon vergoed wordt. Gisteren naar de podotherapeut geweest. Ze denk wel dat zooltjes hem wat zullen helpen, maar ze geeft aan dat als hij nog wat groter wordt en met de fysio sterker dat het wellicht niet nodig is. Dus we gaan nog 6 maanden zo door. Het hele zooltjes traject kost echter 300 Euro. Dus ik ga dat dit jaar meerekenen.
Maar we beslissen sowieso nog niet aangezien ik eind november longonderzoeken heb en ik dat ook wil afwachten.
Met het mogelijke zicht op een beugel, is het een heel ander verhaal. B is gezegend met een net gebit. Juul moeten we even kijken wat er gaat gebeuren met haar voortanden die nu dus over de melktanden heen groeien. Zeker met die verplichte wachttijd natuurlijk.
Oef wat zwaar. Vraag voor jullie om over na te denken: als er momenteel zoveel onrust is, is dit dan het juiste moment voor de slaaptraining? Volgens mij is de kans van slagen groter in een rustiger periode en hopelijk kost het jullie dan ook minder energie dan nu, bovenop alle andere dingen waar je mee moet dealen. Hoe dan ook, veel sterkte. Het is heel herkenbaar, al gaat het bij ons inmiddels wel significant beter (de kinderen zijn 11 en 8).quote:Op donderdag 16 november 2023 12:44 schreef Schanu het volgende:
De sfeer hier thuis is om te snijden. We hadden de hoop dat Sinterklaas minder spanning met zich mee zou brengen nu de dames thuis beiden niet meer geloven. Maar alsnog is het niet meer te houden met Jewel. Ze wil niet meer slapen, heeft weer nonstop buien, daagt ons uit, begint weer met bijten.
We zijn nu minimaal 2 uur per avond bezig met haar naar bed te krijgen. Of ze komt er 's nachts uit en dan weer uren bezig. Want bij ons in bed nemen kan niet meer nu we bezig zijn met slaaptraining om haar juist in haar eigen bed te leren slapen. 's Ochtends wil ze niet meer naar school, ze schreeuwt nonstop naar ons en haar zusje, schiet van hevig hypergedrag in stevige boosheid of raakt juist compleet overstuur over niets.
Kortom, van mij mag het snel januari zijn, alle drukte voorbij. Ik loop de hele dag weer mijn tranen in te houden.
Ja, het wordt beter. Hoewel verjaardagen en feestdagen nog steeds geen pretje zijn. Sterkte!quote:Op donderdag 16 november 2023 14:14 schreef Schanu het volgende:
We houden het inderdaad al zo rustig mogelijk, maar bovenop sinterklaas en kerst is ook haar verjaardag 2 weken terug geweest en moet ze (waarschijnlijk) in januari naar het ziekenhuis om haar gebit onder narcose te laten behandelen. En dat heeft de tandarts in haar bijzijn verteld, wat echt niet handig was want daar maakt ze zich nu non stop druk over en die behandeling moet NU plaatsvinden (vind ze zelf) omdat ze nergens op kan wachten...
Voor wat betreft de slaaptraining, we hebben nu een gezinsbehandelaar vanuit een IPG traject en die is er 'maar' tot januari. De slaaptraining uitstellen zou hebben betekend dat zij ons hier niet meer bij kon helpen en die hulp hebben we juist wel nodig. We zijn er ook al een tijd mee bezig, het ging in principe zelfs al een paar weken best heel goed . Alleen nu is de spanning voor alles bij elkaar toch teveel en valt ze weer terug in haar gedrag. Dus het voelt nu alsof we weer opnieuw aan het beginnen zijn. Maar het nu alsnog uitstellen zal het een volgende keer alleen maar zwaarder maken omdat we dan niet consequent zijn.
Het wordt vanzelf weer beter, toch?
Oef.. Wat erg.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:22 schreef Hupje het volgende:
In het nieuws een jongetje van 9 jaar wat is overleden na een aanrijding met een auto.Wilde kennelijk de straat oversteken tussen geparkeerde auto's en struikelde over zijn losse veter.
Meteen maar een gesprekje gevoerd met mijn 8 jarige over hoe voorzichtig je moet zijn met het verkeer. Brrr. Je moet er niet aan denken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |