abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211169619

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 02-11-2023 22:22:00 ]
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_211170822
Ik heb een paar airco's in huis. Hier zou ik mee kunnen verwarmen. Echter geen zonnepanelen.
Nu denk ik: "godzijdank, want die verwarming op gas is toch echt 100x comfortabeler dan dat gebrom van die airco's". De airco is van LG uit 2021. Dus geen oldtimer.

Nemen jullie dat vreselijke gebrom voor lief voor het verwarmen van jullie huis met panelen / airco combinatie?
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 19:00:06 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211170866
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 18:57 schreef Ponsai het volgende:
Ik heb een paar airco's in huis. Hier zou ik mee kunnen verwarmen. Echter geen zonnepanelen.
Nu denk ik: "godzijdank, want die verwarming op gas is toch echt 100x comfortabeler dan dat gebrom van die airco's". De airco is van LG uit 2021. Dus geen oldtimer.

Nemen jullie dat vreselijke gebrom voor lief voor het verwarmen van jullie huis met panelen / airco combinatie?
Wat heeft het hebben van zonnepanelen te maken met een 'gebrom' van de airco?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211170900
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat heeft het hebben van zonnepanelen te maken met een 'gebrom' van de airco?
Als je zonnepanelen en een airco hebt lijkt het me logisch dat je hiermee gaat verwarmen in de winter.
Omdat je grotendeels van het gas af gaat.

Indien je hiervoor kiest dan zal je dus continue in het gebrom van de airco zitten.
Dat lijkt me een stuk comfortabeler dan gewoon via het gas verwarmen.
Daarnaast vind ik de warmte toch ook echt anders aanvoelen. Met de credits naar gas.

Dus de hamvraag: hebben panelen wel zoveel voordelen? Verder kijkend dan de beurs.
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 19:08:40 #5
16180 crew  CoolGuy
pi_211171012
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:02 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Als je zonnepanelen en een airco hebt lijkt het me logisch dat je hiermee gaat verwarmen in de winter.
Omdat je grotendeels van het gas af gaat.

Indien je hiervoor kiest dan zal je dus continue in het gebrom van de airco zitten.
Dat lijkt me een stuk comfortabeler dan gewoon via het gas verwarmen.
Daarnaast vind ik de warmte toch ook echt anders aanvoelen. Met de credits naar gas.

Dus de hamvraag: hebben panelen wel zoveel voordelen? Verder kijkend dan de beurs.
Maar dat gebrom van die airco heb je sowieso (ik weet niet welk gebrom, want ik hoor geen gebrom) schijnbaar. Komt dat van de buitenunit of van de binnen units?

Ik heb een warmtepomp (dus geen airco, maar een warmtepomp, hoewel een airco ook een warmtepomp is, maar je snapt me) én ik heb zonnepanelen. Dus als de zon ook maar een beetje schijnt (zoals vandaag hier), is het stroomverbruik voor het verwarmen van het huis geneutraliseerd, dus 'gratis', en warm water maken is dan ook 'gratis'.
pi_211171084
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:
Maar dat gebrom van die airco heb je sowieso (ik weet niet welk gebrom, want ik hoor geen gebrom) schijnbaar. Komt dat van de buitenunit of van de binnen units?
Binnenunits.
Is ook standaard. Toen de aircoboer bij de buren aan het plaatsen was heb ik hem eens laten luisteren.
Monotoon licht brommend geluid en veelvuldig 'zucht geluid' bij verwarmen.

Is het met een warmtepomp net zo comfortabel warm als gas verwarming?
Geen geluiden etc.
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 19:15:33 #7
16180 crew  CoolGuy
pi_211171159
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:11 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Binnenunits.
Is ook standaard. Toen de aircoboer bij de buren aan het plaatsen was heb ik hem eens laten luisteren.

Geen geluiden etc.
Ik heb vloerverwarming, en daar gaat warm water doorheen. Water van 30 graden is water van 30 graden, ongeacht de bron van die verwarming.

Hier is het 24/7 tussen de 21,5 en 22 graden in huis, omdat ik dat wil, maar als je 20 graden wil kan dat ook. En dat is het dan overal in huis (omdat ik overal vloerverwarming heb).
pi_211171193
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb vloerverwarming, en daar gaat warm water doorheen. Water van 30 graden is water van 30 graden, ongeacht de bron van die verwarming.

Hier is het 24/7 tussen de 21,5 en 22 graden in huis, omdat ik dat wil, maar als je 20 graden wil kan dat ook. En dat is het dan overal in huis (omdat ik overal vloerverwarming heb).
Dat klinkt een heel stuk beter dan de mensen die verwarmen met airco's ^O^
Dan zul je warmtegenot, comfortabel en spotgoedkoop met elkaar kunnen combineren.
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 november 2023 @ 19:44:06 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211171710
Ik heb zonnepanelen en een knisperende haard. Het is hier tussen de 15 en 25 graden. Heerlijk.
pi_211171955
quote:
14s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:44 schreef Kreator het volgende:
Ik heb zonnepanelen en een knisperende haard. Het is hier tussen de 15 en 25 graden. Heerlijk.
Wanneer is het 15 graden?

(Zo hard koelt het toch niet af vanaf 25 graden, snachts?)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 november 2023 @ 20:08:08 #11
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211172330
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Wanneer is het 15 graden?

(Zo hard koelt het toch niet af vanaf 25 graden, snachts?)
In de winter als de verwarming op 15 graden staat. Koelt echt wel af.
pi_211172439
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:11 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Binnenunits.

Geen geluiden etc.
Vloerverwarming + warmtepomp of vloerverwarming + gasketel maakt voor het comfort niet uit.

Radiatoren of convectoren + warmtepomp kan wel verminderd comfort geven ten opzichte van radiatoren + gasketel. Vooral als je oudere ramen hebt. De warmtepomp maakt de radiatoren minder heet, en daardoor gaat het de koudeval bij de ramen niet tegen.

Wat betreft geluid: binnendeel van de warmtepomp is stiller dan een cv-ketel.
Buitendeel moet wel goed geplaatst zijn, liefst vrijstaande in de tuin of op het platte dak van een berging die constructief los staat van de woning. Dit in verband met trillingen die mogelijk kunnen gaan resoneren door de constructie van de woning.
pi_211172447
quote:
4s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:08 schreef Kreator het volgende:

[..]
In de winter als de verwarming op 15 graden staat. Koelt echt wel af.
Van 25 naar 15 graden in een paar uur tijd?
Wouw.
Is het een oud huis?
(Of misschien begrijp ik je niet :@ )
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 november 2023 @ 20:42:33 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211173047
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Van 25 naar 15 graden in een paar uur tijd?
Wouw.
Is het een oud huis?
(Of misschien begrijp ik je niet :@ )
Knisperende haard, dus daar zal het 25 graden zijn, als de CV op 15 staat dan gaat het van 25 graden bij de haard heel rap naar beneden als de haard uit is.

Niet dat het er wat toe doet in een zonnepanelen topic, maar dat is wat anders ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 november 2023 @ 22:35:00 #15
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211174736
25% minder opbrengst in oktober dan vorig jaar, dus daar is niks leuks over te vertellen.
  donderdag 2 november 2023 @ 22:59:42 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211174983
130kWh minder dan Oktober vorig jaar. 569 vs 439
  donderdag 2 november 2023 @ 23:17:18 #17
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_211175122
ik zit op 408kWh tegenover 638kWh van vorig jaar. Dat is 36% minder
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 09:31:25 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_211176894
Verschil hier is 498 kWh vorig jaar, vs 421 kWh dit jaar. Dat is behoorlijk wat minder.
pi_211177039
quote:

Onze airco bromt niet. Als ik hem op de stille stand zet dan hoor ik het niet eens terwijl ik eronder zit/lig. Alleen wil ik de kou rapper uit de woonkamer hebben dan zet ik hem wel wat hoger en hoor ik het blazen van de lucht, maar geen gebrom.

En ja, dat neem ik voor lief. Ik gebruik nu het liefst zo min mogelijk gas.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 09:48:00 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_211177055
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:46 schreef Kiid het volgende:

[..]
Onze airco bromt niet. Als ik hem op de stille stand zet dan hoor ik het niet eens terwijl ik eronder zit/lig. Alleen wil ik de kou rapper uit de woonkamer hebben dan zet ik hem wel wat hoger en hoor ik het blazen van de lucht, maar geen gebrom.

Gebrom bij een airco komt mij ook totaal niet bekend voor.
  vrijdag 3 november 2023 @ 09:51:16 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211177078
quote:

Welk gebrom? Heb je monoblocks?
Als je split hebt, dan zou ik de buitendelen op schuimblokken zetten. Waar staan die?
  vrijdag 3 november 2023 @ 09:51:56 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211177083
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:46 schreef Kiid het volgende:

[..]

Dit
pi_211180700
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Welk gebrom? Heb je monoblocks?
Als je split hebt, dan zou ik de buitendelen op schuimblokken zetten. Waar staan die?
Gebrom / gezoem van binnenunit.
Buitenunit hangt aan de gevel op.
  vrijdag 3 november 2023 @ 15:54:22 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211180768
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 15:48 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Gebrom / gezoem van binnenunit.
Buitenunit hangt aan de gevel op.
Kan zijn dat de as of lager kapot is, hadden dat ook, is vervangen (garantie)
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 16:31:04 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_211181165
Al de hele dag gratis aan het stoken. Pomp verbruikt stroom, maar er wordt meer stroom geproduceerd (werd, inmiddels) dan er afgenomen wordt. _O_
  vrijdag 3 november 2023 @ 16:47:55 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211181321
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
Al de hele dag gratis aan het stoken. Pomp verbruikt stroom, maar er wordt meer stroom geproduceerd (werd, inmiddels) dan er afgenomen wordt. _O_
Hier ook
Hele huis warm
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 14:15:43 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_211190231
Het regent hier, grijs, nat, en dan tóch 130 watt aan het terugleveren zijn, oftewel, het huis draait gratis, want die -130 is netto na aftrek huisverbruik. *O*
  zaterdag 4 november 2023 @ 14:42:38 #28
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211190455
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 14:15 schreef CoolGuy het volgende:
Het regent hier, grijs, nat, en dan tóch 130 watt aan het terugleveren zijn, oftewel, het huis draait gratis, want die -130 is netto na aftrek huisverbruik. *O*
Hier ook vies weer weer.
  donderdag 9 november 2023 @ 13:19:32 #29
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_211242902
M'n Sunny Boy Inverter.

Device status:
Fault "Insulation resistance"
Event ID 3501

quote:
Event number manufacturer 3,501
Message Insulation resistance
Recommended action Contact installer
Fault correction measure Check generator
??
are we infinite or am I alone
  Official ESF Kreviewer donderdag 9 november 2023 @ 13:55:23 #30
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211243236
Contact installer. Dat betekent: neem contact op met uw installateur.
pi_211243429
Ik kijk dit jaar maar niet zoveel naar de opbrengst. Vorig jaar zat heel ruim boven de verwachting. Dat jaar aan de onderkant. Middelt wel mooi uit, maar toch..

Nog een vraagje:
Heeft iemand toevallig ervaring met dit ding of iets soortgelijks: https://smartgateways.nl/product/zigbee-energiemeter-80a/

We lezen de data van de omvormer (trannergy) af in de home assistent. Dat gaat via een API van solarman (die de trannergy data tegenwoordig uitleest en beheert). Die API moeten we elke ca 2 maanden hernieuwen, dat is irritant voor een automatisch iets. Nu zag ik via dat je dat ding in de meterkast kunt plaatsen (er is ruimte op de din-rail), en dan kun je draadloos meten wat er de pv-groep in/uit gaat. Werkt zoiets? Of zijn er andere manieren om dat beter te automatiseren.
pi_211251418
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:19 schreef crystal_meth het volgende:
M'n Sunny Boy Inverter.

Device status:
Fault "Insulation resistance"
Event ID 3501
[..]
??
Heb je panelen op plat dak?
Grote kans dat er een stekker nu in het water ligt.
Deze fout zien we helaas vrij vaak.

Als dat het is, simpel op te lossen. Even met een tiewrap de stekkers vastzetten tegen andere kabels aan.
Kabels kunnen prima in water liggen, stekkers niet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 10 november 2023 @ 11:30:06 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211251869
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 17:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, ten opzichte van het aantal Wp.
Ik heb 6930 Wp liggen en zat tot en met oktober op 6881 kWh opbrengst.
Ik zie dat we dinsdag 7 november door de 100% opbrengst zijn gegaan, want die dag eindigde met een totaalopbrengst van 6932,29 kWh voor dit jaar.

Toch lekker, ondanks het niet zo geweldige jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211252017
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik kijk dit jaar maar niet zoveel naar de opbrengst. Vorig jaar zat heel ruim boven de verwachting. Dat jaar aan de onderkant. Middelt wel mooi uit, maar toch..

Nog een vraagje:
Heeft iemand toevallig ervaring met dit ding of iets soortgelijks: https://smartgateways.nl/product/zigbee-energiemeter-80a/

We lezen de data van de omvormer (trannergy) af in de home assistent. Dat gaat via een API van solarman (die de trannergy data tegenwoordig uitleest en beheert). Die API moeten we elke ca 2 maanden hernieuwen, dat is irritant voor een automatisch iets. Nu zag ik via dat je dat ding in de meterkast kunt plaatsen (er is ruimte op de din-rail), en dan kun je draadloos meten wat er de pv-groep in/uit gaat. Werkt zoiets? Of zijn er andere manieren om dat beter te automatiseren.
Je meet dus alleen het actuele vermogen. Dan komt er nog een hoop rekenwerk achteraan om je dag/maand/jaar gegevens actueel te krijgen. Geen idee hoeveel waarde je er aan hecht maar ik zou eerder naar iets zoeken via de P1 aansluiting van je slimme meter. Nadeel is dat je dan alleen je overschot meet en niet je opwek.
pi_211252177
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 11:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je meet dus alleen het actuele vermogen. Dan komt er nog een hoop rekenwerk achteraan om je dag/maand/jaar gegevens actueel te krijgen. Geen idee hoeveel waarde je er aan hecht maar ik zou eerder naar iets zoeken via de P1 aansluiting van je slimme meter. Nadeel is dat je dan alleen je overschot meet en niet je opwek.
Die p1 meter zit er al op. Het uitlezen van de zonnepanelen kan ik ook wel in de Solarman app, maar liever heb ik alles op 1 hoop in home assistent. Dat hadden we ook, tot ze die tijdsbeperkte API gingen gebruiken. Nu raakt de data nog meer in de war (de update als je de api weer ingesteld geeft aan de opbrengst op die ene dag)

Een beetje rekenen kan ik wel.
En een beetje puzzelen met data vind ik nog leuk ook :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Deepfreeze op 10-11-2023 12:33:49 ]
pi_211252400
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:12 schreef Deepfreeze het volgende:
En een beetje puzzelen met data vind ik nog leuk ook

Ook als dat is elke seconde het vermogen gaan doorrekenen naar gebruikte energie? Alsof je in de auto met alleen de snelheidsmeter en een klokje moet gaan bijhouden hoe ver je gereden hebt? En als je dan een paar seconden mist klopt je totaal niet meer. Ik zou toch wel heel graag ook die KWh meter erbij hebben. (afstandsmeter in dit voorbeeld).

Edit: Hij blijkt wel het energiegebruik bij te houden. Mijn verhaal klopt dus niet.

Blijft wel het probleem dat je de klem alleen over de bruine draad moet hebben, dan zit je dus wel te rommelen in de groepenkast. Om te claimen dat iedereen dat kan gaat mij wat ver. Maar het ding is dus wel bruikbaar voor je doel.

[ Bericht 16% gewijzigd door qajariaq op 10-11-2023 12:45:38 ]
  Official ESF Kreviewer vrijdag 10 november 2023 @ 12:48:32 #37
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211252466
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 11:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zie dat we dinsdag 7 november door de 100% opbrengst zijn gegaan, want die dag eindigde met een totaalopbrengst van 6932,29 kWh voor dit jaar.

Toch lekker, ondanks het niet zo geweldige jaar.
Dat doe je goed.Ik zit op 2975 van 3650. Dat is pas 81%
pi_211252713
Hier nu 3160 uit 3640 panelen. Dus 87%. De 100 gaan we echt niet halen met dit druilerige weer.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ook als dat is elke seconde het vermogen gaan doorrekenen naar gebruikte energie? Alsof je in de auto met alleen de snelheidsmeter en een klokje moet gaan bijhouden hoe ver je gereden hebt? En als je dan een paar seconden mist klopt je totaal niet meer. Ik zou toch wel heel graag ook die KWh meter erbij hebben. (afstandsmeter in dit voorbeeld).

Edit: Hij blijkt wel het energiegebruik bij te houden. Mijn verhaal klopt dus niet.

Blijft wel het probleem dat je de klem alleen over de bruine draad moet hebben, dan zit je dus wel te rommelen in de groepenkast. Om te claimen dat iedereen dat kan gaat mij wat ver. Maar het ding is dus wel bruikbaar voor je doel.
Dat knutselen gaat wel lukken. Zeker nu we een nieuwe meterkast hebben en de elektrameneer de draadjes heel netjes heeft verbonden. Heb wel gekkere dingen gedaan in een lelijkere kast.(automaat vervangen) Deze gaat gelukkig ook niet door de draden heen.

Vraag me af hoe betrouwbaar die meting is. Maar eens testen als dat ding aankomt vs de waardes in de omvormer-app
pi_211252877
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 13:15 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier nu 3160 uit 3640 panelen. Dus 87%. De 100 gaan we echt niet halen met dit druilerige weer.
[..]
Dat knutselen gaat wel lukken. Zeker nu we een nieuwe meterkast hebben en de elektrameneer de draadjes heel netjes heeft verbonden. Heb wel gekkere dingen gedaan in een lelijkere kast.(automaat vervangen) Deze gaat gelukkig ook niet door de draden heen.

Vraag me af hoe betrouwbaar die meting is. Maar eens testen als dat ding aankomt vs de waardes in de omvormer-app
Ik heb er zo iets tussen zitten.

De meting is erg betrouwbaar, gecertificeerd zelfs. Aflezen doe ik echter op dat ding zelf want de aansluiting geeft alleen pulsen af en geen waardes. Heb er even een esphome dingetje op aangesloten gehad maar het tellen van pulsen in HA vind ik weer niet fijn. Te veel gedoe en uiteindelijk onbetrouwbaar.

Maar goed, ik heb dan ook niet behoefte aan fijnmazige metingen, dat is voor kortere tijd erg zinvol om je gedrag te bestuderen maar op den duur zie ik daar geen toegevoegde waarde meer in. Dan worden de trends belangrijker imho.
pi_211252948
De watermeter heeft ook zo'n pulse teller idd, werkt prima, maar als er iemand in de meterkast heeft gezeten dit hij altijd weer scheef.

We gebruiken de zonnepanelen soms als daglicht sensor voor een automation. Man en zoon knutselen er ook nog weleens aan. Dan gaan er ergens lampen uit als de zonnepanelen veel stroom leveren. (het blijft bij knutselen, niks zinvols)
pi_211253217
Wij zitten al sinds eind oktober boven de 100% opwekking dit jaar. Locatie in Noord Limburg.
  vrijdag 10 november 2023 @ 14:36:13 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211253423
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:48 schreef Kreator het volgende:

[..]
Dat doe je goed.Ik zit op 2975 van 3650. Dat is pas 81%
Dat is echt heel erg positie-afhankelijk en die is bij mij niet alleen optimaal maar ook zonder schaduw.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 10 november 2023 @ 19:12:56 #43
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211255679
48 van de 4510 al! De eerste procent is binnen :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211258044
Bij mij zonder schaduw maar niet optimaal (o/w) , 8600kwh van de 9360wp = 92%. Wel Enphase dus ik kan ieder paneeltje monitoren :P
Ze liggen er sinds begin februari op, dus ik mis de maand januari. Al zal dat niet best zijn geweest.
Heb ook wel veel nodig want we verbruiken bizar veel stroom.

Ik had een hoger % kunnen krijgen door alles op Zuid te leggen, maar dan pasten er minder op.

De vorige eigenaar wilde ervan af vanwege de hoge energiekosten (500 per maand) , wij zitten nu op 0/negatief ;).

[ Bericht 18% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2023 22:22:46 ]
pi_211301313
Ik heb nog geen zonnnenpanelen systeem, maar zit wel in de race.
Het gaat om het huis dak oost-west opstelling
Dakhelling 40gr
12Kwp Trina Solar met 5kW Huawei accu.
De verkoper wist mooie jaar rendementen te laten zien van 95%, maar na doorvragen blijkt dit circa 60-65% ze zijn met accu.
Zonder accu noemde hij 40-45% op jaarbasis.

Lijkt jullie het jaar rendement redelijk?
  Moderator woensdag 15 november 2023 @ 10:01:15 #47
16180 crew  CoolGuy
pi_211301333
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:58 schreef Barry1986 het volgende:
Dakhelling 40gr
De verkoper wist mooie jaar rendementen te laten zien van 95%, maar na doorvragen blijkt dit circa 60-65% ze zijn met accu.

Los van of het redelijk is of niet, die manier van verkopen is op zijn zachtst gezegd niet netjes en ik zou dus, als ik hier achter zou zijn gekomen, al niet meer met die partij in zee zijn gegaan.
  woensdag 15 november 2023 @ 10:16:04 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211301475
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:58 schreef Barry1986 het volgende:
Dakhelling 40gr

Het is vooral hoe je rekent denk ik.

Mijn panelen liggen vol zuid, geen schaduw, nagenoeg ideale hellingshoek en mijn rendement voor dit jaar zit al op de 100%, dus ja, die TrinaSolar panelen kunnen met gemak een rendement van 95% halen, onder ideale omstandigheden.
Maar.... dat is leuk zolang je kunt salderen, met de kennis van nu had ik mijn huis een kwartslag gedraaid laten bouwen zodat ik zowel op oost als op west een groot dakvlak zou hebben, waar aan beide kanten panelen zouden komen.
De opbrengst van die panelen zou dan wel wat minder zijn omdat ze niet de optimale ligging hebben, maar ik zou wel van 's morgens vroeg tot 's avonds laat mijn eigen stroom direct kunnen verbruiken, en ook een eventuele accu geleidelijker kunnen vullen.

Ik ben dus vooral benieuwd hoe dat rendement berekend is ook het rendement met en zonder accu, want volgens mij gaat je feitelijke rendement, als je niet meer kunt salderen, met een accu behoorlijk omhoog.

Overigens komt er bij mij geen Huawei in, ook niet iets "onschuldigs" als een accu voor de zonnepanelen.

Verder: wat is je verbruik, 12 kWp is behoorlijk veel, ook als je "maar" een rendement van 50-60% hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Leandra op 15-11-2023 10:21:10 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 15 november 2023 @ 10:26:06 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211301552

Overigens zie ik hier bij een hellingshoek van 40° op oost en west nog een rendement van 80-85% staan, en het verbaast me niets als dat klopt.

Dus ik weet niet waar die 40-45% zonder accu dan vandaan komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211301715
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:16 schreef Leandra het volgende:
Overigens komt er bij mij geen Huawei in, ook niet iets "onschuldigs" als een accu voor de zonnepanelen.
Geen Chinese onderdelen in jouw zonnepanelen / omvormers?
  woensdag 15 november 2023 @ 10:42:08 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211301730
quote:
11s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Geen Chinese onderdelen in jouw zonnepanelen / omvormers?
Geen Huawei.
SMA omvormer, en ja, er zal best chinees spul inzitten, maar dat voorkom je niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211302683
Het gaat om het jaar rendement. Niet alleen bij een zonnige dag.
Dagen zoalks deze wordt er nagenoeg niets opgewekt. Dan daalt het jaarlijks rendement.

Ik lees dus veel over rendementen, dak opstellingen etc, maar vooral geallieerd aan zonnige dagen.
Hoe zit het met het totale jaarlijkse rendement
  woensdag 15 november 2023 @ 12:18:19 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211302723
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:14 schreef Barry1986 het volgende:
Dagen zoalks deze wordt er nagenoeg niets opgewekt. Dan daalt het jaarlijks rendement.

Ik lees dus veel over rendementen, dak opstellingen etc, maar vooral geallieerd aan zonnige dagen.
Ik weet hoe het werkt, ik heb al sinds 2015 zonnepanelen ;)

Mijn opbrengst dit jaar tot en met gisteren is 6987 kWh terwijl ik 6930 aan Wp heb liggen.
Dus ja, ik zit voor dit jaar al op een rendement van >100%

Vanaf eind 2015 had ik bij ons vorige huis overigens panelen in een veel minder gunstige hellingshoek liggen (bijna plat), en de achterste helft van de panelen lag tot rond de middag in de schaduw.

@laziness had hetzelfde aantal panelen met hetzelfde aantal Wp liggen, maar haar panelen lagen optimaal en aan de kust, terwijl ik in Amersfoort zat.
Je kunt in deze reeks vanaf 2016 vast wel posts van ons beiden vinden met de opbrengsten per maand/jaar.

En die van mij stoppen dan in april 2020, want toen ben ik verhuisd.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 15 november 2023 @ 13:05:06 #54
16180 crew  CoolGuy
pi_211303246
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:14 schreef Barry1986 het volgende:

Dat wordt toch door deze hele topicreeks heen behoorlijk vaak besproken bij verschillende mensen.
  woensdag 15 november 2023 @ 13:08:38 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211303285
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat wordt toch door deze hele topicreeks heen behoorlijk vaak besproken bij verschillende mensen.
Sterker nog, het rendement wordt eigenlijk alleen maar op jaarlijkse basis besproken.

De enige uitzondering daarop zijn de dagen dat het aantal kWh/kWp besproken wordt, en dat is dan weer interessant omdat het de verschillen per locatie en hellingshoek meeneemt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Official ESF Kreviewer woensdag 15 november 2023 @ 14:06:15 #56
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211303912
Mijn rendement van de afgelopen 17 dagen, 4 uur en 22 minuten is ongeveer 38.1%
pi_211304683
Ik monitor met HomeWizard het gebruik en had ineens rare pieken op de zon-grafiek. Wat blijkt, bij Goodwe zijn er omvormers die niet op de juiste (winter)tijd staan. En dat kan je dus niet zelf instellen, dat moeten zij op afstand aanpassen. Het lullige, onze ene omvormer is wel mee gegaan de winter in, de andere niet. Dus die grafieken kloppen echt voor geen meter. Moet zeggen, ze reageren wel heel snel, het is meteen aangepast, dan klopt straks alles weer.
De opbrengstgrafiek van de laatste 30 dagen is van het model hoge pieken en diepe, zeer diepe, dalen. Rendement is nog wat lastig bepalen, we hebben in maart/april panelen bijgelegd, dus dat wordt even rekenen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 28 november 2023 @ 08:31:23 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211451588
Darn..... tot en met gisteren is de opbrengst 79,3% van wat de opbrengst mijn slechtste november was (2021) en 51,2% van wat het mijn beste november was (2022).... dat gaat allebei niet meer ingehaald worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 28 november 2023 @ 08:47:53 #59
16180 crew  CoolGuy
pi_211451705
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 08:31 schreef Leandra het volgende:
Darn..... tot en met gisteren is de opbrengst 79,3% van wat de opbrengst mijn slechtste november was (2021) en 51,2% van wat het mijn beste november was (2022).... dat gaat allebei niet meer ingehaald worden.
Geinig, ik zat hier gisteren naar te kijken en besefte me dit ook. Het is echt een hele, héle slechte novembermaand qua zonopbrengst.
  dinsdag 28 november 2023 @ 08:59:37 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211451824
Dito hier, November echt duister, heeft ook heel veel geregend.
pi_211451953
November is heel slecht inderdaad. Oktober was ook al niet best.

Maar gelukkig maakt 40% minder opbrengst in november niet zo veel uit op de jaaropbrengst.
  dinsdag 28 november 2023 @ 13:31:20 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211454559
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 09:19 schreef Ivo1985 het volgende:
November is heel slecht inderdaad. Oktober was ook al niet best.

Maar gelukkig maakt 40% minder opbrengst in november niet zo veel uit op de jaaropbrengst.
Dat is ook weer waar, een slecht november is qua jaaropbrengst minder beroerd dan een slechte maand mei.
Maar goed, als salderen afgelopen is dan is een slechte novembermaand wel heel vervelend, zeker als je all-electric bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 28 november 2023 @ 13:52:11 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211454753
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 13:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is ook weer waar, een slecht november is qua jaaropbrengst minder beroerd dan een slechte maand mei.
Maar goed, als salderen afgelopen is dan is een slechte novembermaand wel heel vervelend, zeker als je all-electric bent.
tell me about it. ;(
  dinsdag 28 november 2023 @ 15:50:26 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211455541
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 13:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
tell me about it. ;(
Ja, jij zit al in die situatie natuurlijk :{
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 28 november 2023 @ 16:11:45 #65
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211455705
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 15:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, jij zit al in die situatie natuurlijk :{
Jep,
Vandaag de hele dag zon en de accu 85% vol, 10kWh geproduceerd
  woensdag 29 november 2023 @ 08:44:43 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211461713
Ik hoop dat de sneeuw de zonnepanelen een beetje schoonveegt, maar ik ben bang dat we daar een dikker pak sneeuw voor nodig hebben dat gaat schuiven :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 29 november 2023 @ 15:21:00 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211465067
Net een brief van de Stadtwerke gekregen, het lokale NUTS bedrijf. Gas wordt 12 cent per kuub goedkoper, 1,309 euro/kuub en stroom 4,5 cent.
Dat betekend dat het langer duurt om mijn PV installatie af te schrijven
:P
Bespaar dan per jaar natuurlijk minder

Maar de stroom rekening gaat met een 40 Euro PJ omlaag.
pi_211465121
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Net een brief van de Stadtwerke gekregen, het lokale NUTS bedrijf. Gas wordt 12 cent per kuub goedkoper, 1,309 euro/kuub en stroom 4,5 cent.
Dat betekend dat het langer duurt om mijn PV installatie af te schrijven
:P
Bespaar dan per jaar natuurlijk minder

Maar de stroom rekening gaat met een 40 Euro PJ omlaag.
En wat gaat de nieuwe stroomprijs dan worden?
  woensdag 29 november 2023 @ 19:39:50 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211468556
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]
En wat gaat de nieuwe stroomprijs dan worden?
37 Cent
pi_211469264
Iemand enig idee hoe je zelf veilig op een schuin dak panelen kunt installeren?
Op het plat dak heb ik het zelf gedaan en het stelt niet zo veel voor maar op een schuin dak ben ik toch wat huiverig.
Officieel moet je gezekerd etc zijn maar dat zie ik die zonnepaneelpolen ook nooit doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211470048
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 19:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
37 Cent
Oké, geen hele grote afwijkingen dus t.o.v. de NL prijzen.
pi_211470083
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand enig idee hoe je zelf veilig op een schuin dak panelen kunt installeren?
Op het plat dak heb ik het zelf gedaan en het stelt niet zo veel voor maar op een schuin dak ben ik toch wat huiverig.
Officieel moet je gezekerd etc zijn maar dat zie ik die zonnepaneelpolen ook nooit doen.
Ieder jaar liggen er ook 1 of 2 beneden.
Er is natuurlijk geen dak het zelfde maar ik zou er even goed over nadenken, zeker als er geen ervaring mee hebt. Je hebt maar een leven…
pi_211473164
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ieder jaar liggen er ook 1 of 2 beneden.
Er is natuurlijk geen dak het zelfde maar ik zou er even goed over nadenken, zeker als er geen ervaring mee hebt. Je hebt maar een leven…
Ja dat dacht ik ook. Maar je ziet die mannen altijd met het grootste gemak met die enorme panelen over een schuin dak lopen. Je zou denken dat moet arbo technisch toch gezekerd zijn?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  Moderator donderdag 30 november 2023 @ 10:23:01 #76
16180 crew  CoolGuy
pi_211473440
Strakblauwe hemel hier, warmtepomp staat z'n ding te doen en ondertussen ben ik gewoon aan het terug leveren. *O*
  donderdag 30 november 2023 @ 10:28:30 #77
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211473497
Mistig met minder dan 300 meter zicht, maar de installatie weet nog ongeveer 1 kW te produceren.
Huilen dan.
pi_211473823
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 09:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja dat dacht ik ook. Maar je ziet die mannen altijd met het grootste gemak met die enorme panelen over een schuin dak lopen. Je zou denken dat moet arbo technisch toch gezekerd zijn?
Ja, de regels worden hierbij vaak overtreden las ik pas nog ergens.
pi_211474023
Pfff wat een discussie.... normaal gesproken ben je beperkt met je dak oppervlak en leg je deze gewoon vol.
Maar in mijn geval heb ik dus veel keuze vrijheid.

Ik heb dus een "ideaal dak?" met oost/west/zuid welke ik per zijde met circa 5KW kan volleggen. met 4000kw huidige verbruik lijkt mij dat overkill en onnodig deur.
Wel moet ik rekening houden omet een opgroeiend gezin en toekomistge elektrische keuzes in klima/verw. systemen. Daarbij woon ik in DL zonder salderingsregeling.

De ene aanbieder zegt dus oost/west, de ander oost/zuid, de ander oost/west/zuid en dan van alles een beetje.
Tsjah... En dan mogelijk ook nog een accu er bij. Bij mij is dus de discussie dus veel groter welk merk en type, maar eerst in de soort inrichting bepalen.... Ideeen?
  donderdag 30 november 2023 @ 11:39:47 #80
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211474286
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 11:20 schreef Barry1986 het volgende:
Pfff wat een discussie.... normaal gesproken ben je beperkt met je dak oppervlak en leg je deze gewoon vol.
Maar in mijn geval heb ik dus veel keuze vrijheid.

Ik heb dus een "ideaal dak?" met oost/west/zuid welke ik per zijde met circa 5KW kan volleggen. met 4000kw huidige verbruik lijkt mij dat overkill en onnodig deur.
Wel moet ik rekening houden omet een opgroeiend gezin en toekomistge elektrische keuzes in klima/verw. systemen. Daarbij woon ik in DL zonder salderingsregeling.

De ene aanbieder zegt dus oost/west, de ander oost/zuid, de ander oost/west/zuid en dan van alles een beetje.
Tsjah... En dan mogelijk ook nog een accu er bij. Bij mij is dus de discussie dus veel groter welk merk en type, maar eerst in de soort inrichting bepalen.... Ideeen?
Okay
1. imho, 20% oost, 60% zuid, 20% west als dit mogelijk is, dan heb je over de hele dag een gestadige hoeveelheid stroom.
2. Neem, omdat je in D woont, net als ik, een Accu van 7-10 kWh, dat zal je Autarkie van een 45-55% naar een 80-90% brengen (hoeveelheid stroom die je zelf produceert voor je eigen verbruik). Meer dan 10kWh is overkill, dat verdien je niet terug.
3. Beter teveel panelen dan te weinig, stroom kopen is duur. De prijs van de panelen zelf is niet zo hoog, het dak op is duur. Leg dus liever je dak vol dan dat je later bij moet plaatsen. Dat je dan stroom aan het net levert in de zomer levert niet veel op, maar je wilt voldoende stroom hebben op de dagen of weken dat. er weinig zon schijnt.
4. Neem split-airco, luxe van koelheid in de zomer en je kan er mee stoken, beter je huis met je eigen stroom verwarmen dan gas kopen. Zelfs als je stroom moet kopen is dat altijd nog goedkoper dan gas kopen omdat warmtepompen zeer efficiënt zijn. Je kan ook vloerverwarming kiezen, maar dat is duur om in te bouwen.
5. Om je zonnepanelen maximaal te gebruiken, laat vaat en wasmachine, droger, etc lopen op het moment dat je veel stroom produceert, dus direct eigen verbruik.
6. Praat met je lokale Stadtwerke over de mogelijkheden, de berekeningen die zij voor mij maakten zijn verrassen goed.
7. Hou rekening met elektrisch rijden, of een plugin hybride, op eigen stroom rijden is heel goedkoop.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jan_Onderwater op 30-11-2023 12:31:54 ]
pi_211476619
Super Jan,
Ik was niet helemaal correct met dakverdeling, die is zo:

NO - circa 5kW
ZO - circa 7kW
ZW - circa 8kW
Geen schaduwen
Tot nu toe wordt mijn NO/ZW 10-12kw met 5kw accu en 8Kw-3f omvormer geadivseerd.

Jij zegt dus wel alle 3 de dakvlakken pakken.
pi_211513654
Een vraag over het vermogen van zonnepanelen. Deze wordt doorgaans aangegeven in Wp of Wattpiek. Als ik het goed begrijp is dat het maximale vermogen dat een paneel opwekt in de ideale omstandigheden (dus met de juiste ligging/oriëntatie en goed weer).

Alleen wat ik niet begrijp is waarom dit per paneel wordt aangegeven, in plaats van per oppervlakte. Zo zie ik bijvoorbeeld dat er panelen zijn met een vermogen van 450 tot 500 Wp, en zelfs al een enkel geval met 600 Wp. Echter wat blijkt dan: die panelen zijn groter.

Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Stel, ik heb 40 m² dak oppervlak, dan wil ik natuurlijk weten welke panelen mij het meeste gaan opbrengen. Panelen van 500 Wp zijn niet beter voor mij dan panelen van 400 Wp als die van 500 Wp anderhalf keer zo groot zijn.

Ik kan dit nergens duidelijk terugvinden. Is er ook een indicator of maatvoering voor Wp/m², of een vergelijkingswebsite waar dit duidelijk valt uit te zoeken?
pi_211513688
Het ligt er toch ook aan hoe die m2's passen op je dak? Afhankelijk van de maat kun je er bijv 3 of 4 onder elkaar kwijt. Dus welke maat panelen vult je dakoppervlak het gunstigst en hoeveel leveren die je dan op?
pi_211513700
Met de sneeuw op de panelen heb ik momenteel een opbrengt van 50 Watt per uur :')
  maandag 4 december 2023 @ 11:23:01 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211513748
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 11:19 schreef Hupje het volgende:
Met de sneeuw op de panelen heb ik momenteel een opbrengt van 50 Watt per uur :')
Als die berg sneeuw eraf schuift wordt er hopelijk wel een hoop vuil meegepakt ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211513786
quote:
Watt is het verschil tussen 50 Watt per uur en 50 Watt per minuut?
pi_211513812
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 11:18 schreef Hupje het volgende:
Het ligt er toch ook aan hoe die m2's passen op je dak? Afhankelijk van de maat kun je er bijv 3 of 4 onder elkaar kwijt. Dus welke maat panelen vult je dakoppervlak het gunstigst en hoeveel leveren die je dan op?
Uiteraard, je moet het er ook nog op kunnen tetrissen. Maar dat is voor ieder dak weer uniek. Dus inderdaad de exacte maten van de panelen moeten er ook bij.

Maar los daarvan is het vermogen in Wp/m² toch al veel informatiever dan het vermogen in Wp per paneel.
pi_211513830
quote:
Hier ligt er al 5 dagen sneeuw op en de laag is vannacht nog ietsje dikker geworden.
Opwek momenteel 0,0 met 9.360 w.p.
  maandag 4 december 2023 @ 11:32:06 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211513856
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 11:28 schreef TristanusMaximus het volgende:

[..]
Uiteraard, je moet het er ook nog op kunnen tetrissen. Maar dat is voor ieder dak weer uniek. Dus inderdaad de exacte maten van de panelen moeten er ook bij.

Maar los daarvan is het vermogen in Wp/m² toch al veel informatiever dan het vermogen in Wp per paneel.
Dat de maten erbij moeten ben ik met je eens, daar zitten enorme verschillen in.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 14:30:40 #91
16180 crew  CoolGuy
pi_211515362
quote:
De offerte die ik had in 2020 kwam uit op 4300 euro (voor de BTW terug was, dus netto ergens in de 3000) dus het gaat langzaam weer in de goede richting.
pi_211515857
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 11:26 schreef TristanusMaximus het volgende:

[..]
Watt is het verschil tussen 50 Watt per uur en 50 Watt per minuut?
In de volksmond zeg niet iedereen de juiste benaming, met name voor watt niet.
Kilowattuur hoor je wel veel, maar wattuur niet vaak.

Dus hupje bedoeld 50wh (0,05kWh) per uur.

Dus het antwoord op jouw vraag, in de context die Hupje bedoeld, is 2950wh (2,95kWh).
pi_211515868
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 14:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De offerte die ik had in 2020 kwam uit op 4300 euro (voor de BTW terug was, dus netto ergens in de 3000) dus het gaat langzaam weer in de goede richting.
Die prijs die in het artikel staat is al echt onzin.
10 panelen voor 5k. Graag, ik verkoop ze daarvoor met liefde.

Ik zit duizend euro lager ongeveer.
pi_211515973
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 15:27 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij nog steeds genoeg werk in je regio hebt, toch? Want ik zit er ver buiten (kop van Noord-Holland) en wil graag wat extra panelen (ik dacht aan 14 tot 16) op ons nieuwbouwhuis laten plaatsen (deel op beide zijden van het schuine dak, deel op het platte dak van de uitbouw en aangebouwde garage).

Ik overweeg de collectieve inkoop via Vereniging Eigen Huis, die zit gelukkig ook ruim onder de prijs van dat artikel (die zitten voor 10 panelen van 435 Wp voor een standaard installatie op ¤4449)
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 17:17:40 #95
16180 crew  CoolGuy
pi_211516826
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 15:27 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja goed, maar dat artikel moet ook een beetje pakkend zijn, want mensen haken massaal af dus met dit soort uitspraken lok je ze (hopelijk) wel weer. En de prijzen zijn vorig jaar natuurlijk gigantisch door het dak gegaan, dus mensen hebben echt de hoofdprijs betaald toen, dus dan vallen prijzen nu al gauw mee natuurlijk.

Maar 5k voor 10 panelen is wel erg duur, in vergelijking met toen.
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 22:11:22 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_211520040
Nou, 2 foutmeldingen op 1 van de omvormers. 1x vanochtend rond 7, sneeuw op installatie. Nou, dat klopt wel, want die panelen liggen op een plat dak.

De 2e was iets anders rond half 3 vanmiddag, maar je kunt dat mobiel niet zien stom genoeg, maar beide meldingen hadden de tekst erbij staan dat als het normaal weer was, dat je dan de installateur moet bellen. Gelukkig op de kleine omvormer, maar het was geen normaal weer want sneeuwen deed het vanmiddag niet maar wel regen en supergrijs dus de panelen hebben hier nog geen kwh opgewekt.

Nu maak ik me toch zorgen. Beide meldingen waren klasse 3, betreft solaredge. Als de omvormer vervangen moet worden vind ik dat verder prima, maar het is wel toeval dat het gebeurt op een sneeuwdag én dat het op de omvormer is waar de panelen van het platte dak op aangesloten zijn, die dus weliswaar op een stellage liggen, maar alsnog relatief plat.
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 22:18:19 #97
236264 crew  capricia
pi_211520080
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 22:11 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, 2 foutmeldingen op 1 van de omvormers. 1x vanochtend rond 7, sneeuw op installatie. Nou, dat klopt wel, want die panelen liggen op een plat dak.

De 2e was iets anders rond half 3 vanmiddag, maar je kunt dat mobiel niet zien stom genoeg, maar beide meldingen hadden de tekst erbij staan dat als het normaal weer was, dat je dan de installateur moet bellen. Gelukkig op de kleine omvormer, maar het was geen normaal weer want sneeuwen deed het vanmiddag niet maar wel regen en supergrijs dus de panelen hebben hier nog geen kwh opgewekt.

Nu maak ik me toch zorgen. Beide meldingen waren klasse 3, betreft solaredge. Als de omvormer vervangen moet worden vind ik dat verder prima, maar het is wel toeval dat het gebeurt op een sneeuwdag én dat het op de omvormer is waar de panelen van het platte dak op aangesloten zijn, die dus weliswaar op een stellage liggen, maar alsnog relatief plat.
Kun je het niet even aankijken?
Wij hebben ook wel eens een keer storing gemeld gekregen op een van de omvormers, update gaande, of de omvormer gaf door gebrek aan licht en dus stroom na zoveel uur sws geen sjoege door, en dus werd er storing gemeld.
Normaal moet dat in een dag vanzelf verholpen zijn, als ie wel weer wat doorgeeft.
Wat geeft het paneel zelf als foutcode? Of kun je dat niet zien?
(in de portal zie je vaak meer dan in de app, qua foutcodes)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 22:20:31 #98
16180 crew  CoolGuy
pi_211520095
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2023 22:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Kun je het niet even aankijken?
Wij hebben ook wel eens een keer storing gemeld gekregen op een van de omvormers, update gaande, of de omvormer gaf door gebrek aan licht en dus stroom na zoveel uur sws geen sjoege door, en dus werd er storing gemeld.
Normaal moet dat in een dag vanzelf verholpen zijn, als ie wel weer wat doorgeeft.
Wat geeft het paneel zelf als foutcode? Of kun je dat niet zien?
Nee kan ik niet zien. Ik kreeg er ook een mail van. Dat is wel bijzonder, die hwb ik nog nooit gekregen.
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 22:22:16 #99
236264 crew  capricia
pi_211520115
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 22:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee kan ik niet zien. Ik kreeg er ook een mail van. Dat is wel bijzonder, die hwb ik nog nooit gekregen.
Dat zegt niets, een mail is gewoon een automatische routine.
Kijk even in de portal, ipv in de app. Daar zie je vaak meer. Zeker morgenochtend, als ie dan wel weer iets zou moeten doorgeven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 22:25:42 #100
16180 crew  CoolGuy
pi_211520163
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2023 22:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zegt niets, een mail is gewoon een automatische routine.
Kijk even in de portal, ipv in de app. Daar zie je vaak meer. Zeker morgenochtend, als ie dan wel weer iets zou moeten doorgeven.
Nee het ding is online. Ik zie ook de panelen maar die hebben vrijwel geen productie gedraaid (kan ook niet met dit weer) maar hij is online, ik zie ook alle individuele panelen etc dus dat is het niet maar dit is niet 1e x sneeuw in dit huis sinds we hier wonen maar wel 1e x zo'n mail.
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 22:33:16 #101
236264 crew  capricia
pi_211520227
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 22:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee het ding is online. Ik zie ook de panelen maar die hebben vrijwel geen productie gedraaid (kan ook niet met dit weer) maar hij is online, ik zie ook alle individuele panelen etc dus dat is het niet maar dit is niet 1e x sneeuw in dit huis sinds we hier wonen maar wel 1e x zo'n mail.
Nou, ik ben heel benieuwd. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 22:35:43 #102
16180 crew  CoolGuy
pi_211520245
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2023 22:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, ik ben heel benieuwd. :)
Ik ook. Nou ja beter in december dan in juni.
pi_211522801
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2023 15:39 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik neem aan dat jij nog steeds genoeg werk in je regio hebt, toch? Want ik zit er ver buiten (kop van Noord-Holland) en wil graag wat extra panelen (ik dacht aan 14 tot 16) op ons nieuwbouwhuis laten plaatsen (deel op beide zijden van het schuine dak, deel op het platte dak van de uitbouw en aangebouwde garage).

Ik overweeg de collectieve inkoop via Vereniging Eigen Huis, die zit gelukkig ook ruim onder de prijs van dat artikel (die zitten voor 10 panelen van 435 Wp voor een standaard installatie op ¤4449)
We hebben nog werk voor een maand of 3-4. Dat rekken we nog iets doordat er in de winter dagen uitvallen (slecht weer, kerstvakantie etc).

Maar nieuwe aanvragen zijn al een tijdje minder. Dus er vallen nu ook geregeld bedrijfjes om. En dat is maar goed ook, want dat zijn voornamelijk de toko's die het toch al niet op de rit hadden en even snel goud kwamen zoeken toen ze dachten dat de markt fantastisch was.

quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 22:11 schreef CoolGuy het volgende:

Weet je al wat de melding is op de andere?
  Moderator donderdag 7 december 2023 @ 14:14:54 #104
16180 crew  CoolGuy
pi_211544273
wasmachine aan gehad, droger aan, en tijdens die runs stond/staat de verwarming ook aan uiteraard, en dan alsnog stroom terug leveren. Nauwelijks iets, 360 watt ofzo, maar, gratis stroom O+
pi_211544538
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 14:14 schreef CoolGuy het volgende:
wasmachine aan gehad, droger aan, en tijdens die runs stond/staat de verwarming ook aan uiteraard, en dan alsnog stroom terug leveren. Nauwelijks iets, 360 watt ofzo, maar, gratis stroom O+
Heb je al meer info over die foutmelding? Of was die spontaan weer weg de dag erna?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 7 december 2023 @ 14:51:21 #106
16180 crew  CoolGuy
pi_211544554
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 14:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Heb je al meer info over die foutmelding? Of was die spontaan weer weg de dag erna?
Die was wat minder spontaan weg dan je zou denken, maar hij doet het nog steeds. Ik kan dus niet verklaren waarom die melding kwam, anders dan dat het met sneeuw te maken had ofzo.
pi_211544765
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 14:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die was wat minder spontaan weg dan je zou denken, maar hij doet het nog steeds. Ik kan dus niet verklaren waarom die melding kwam, anders dan dat het met sneeuw te maken had ofzo.
Vaag hoor. Niet fijn... Je wil gewoon weten wat er aan de hand is geweest.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 7 december 2023 @ 16:05:48 #108
16180 crew  CoolGuy
pi_211545152
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 15:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Vaag hoor. Niet fijn... Je wil gewoon weten wat er aan de hand is geweest.
Ja, geen idee, ik kan het niet verklaren. Maar goed, op een gegeven moment als die omvormer dan kapot gaat, dan wordt ie vervangen. Is dan even lastig, maar het is wat het is.
pi_211548475
Even een vraagje, ik ga begin volgend jaar verhuizen. Het is de bedoeling dat er ergens in 2024 zonnepanelen op het dak komen.
Waar moet ik vooral op letten bij het afsluiten van een energiecontract? En als ik nu iets afsluit, hoe gaat dat dan als er in de loop van het jaar zonnepanelen op het dak worden gelegd? Wordt teruglevering dan al meteen berekend?
Ik las namelijk dat een flink aantal aanbieders een welkomstbonus biedt als je geen zonnepanelen op het dak hebt liggen, maar dat de meesten die bonus skippen als je wel zonnepanelen hebt.
Dus nu maak ik me weer druk (misschien om helemaal niks, maar ik maak me wel druk :@ )
  zondag 10 december 2023 @ 09:51:56 #110
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211572657
Is 2023 nu een gemiddeld jaar of gewoon een kutjaar als het om zonne-energie gaat?
  Moderator zondag 10 december 2023 @ 10:34:48 #111
16180 crew  CoolGuy
pi_211572962
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Is 2023 nu een gemiddeld jaar of gewoon een kutjaar als het om zonne-energie gaat?
Het is hier het slechtste jaar van de jaren dat ze liggen. Alle jaren waren 8+ MWh, behalve dit jaar, wat niet verder komt dan 7,63 MWh (de laatste 3 weken van dit jaar gaan daar geen grote verandering meer in brengen).

Nu is dat ruim meer dan mijn verbruik op het hele jaar gezien, dus het is op zich meer dan voldoende, maar puur gekeken naar de opbrengsten per jaar is dit wel een kutjaar ja. :P
  zondag 10 december 2023 @ 10:46:16 #112
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_211573027
Op 2 januari dit jaar gingen de panelen het dak op.
10 x 410 en de jaaropbrengst op dit moment is bijna 4100 KwH, ondanks de beroerde laatste maanden.
Ik denk niet dat ik ontevreden mag zijn…
pi_211648800
Weet iemand wat grofweg de huidige kosten van zonnepanelen + SolarEdge optimisers zijn bij de aanschaf van 10 bijkomende panelen? M'n ouders hebben nu sinds een half jaar 22 405Wp DMEGC panelen op het dak liggen (8910Wp) met SolarEdge S440 optimisers in combinatie met een SolarEdge SE7K omvormer. Er is nog plaats voor 10 panelen op WNW (liggen er al 2) en voor de huidige installatie is grofweg ¤1,25 per Wp betaald. Ik neem aan dat de omvormer eveneens vervangen moet worden (allicht door een SolarEdge SE10K), maar mijn vraag komt voort uit de veranderende markt omstandigheden; ik heb namelijk begrepen dat de vraag flink is ingezakt. Daarom ben ik benieuwd of zich dat momenteel ook vertaalt in flink lagere prijzen en zodoende een uitbreiding van de installatie ondanks het afbouwen van de salderingsregeling alsnog voordelig kan zijn :)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2023 16:56:38 ]
pi_211707652
Nou, zo zijn er volgens mij nog wel een paar....

quote:
Waakhond ACM grijpt in bij energieleverancier HEM: ’Klanten krijgt te lang geen terugbetaling’

https://www.telegraaf.nl/(...)g-geen-terugbetaling
  Moderator vrijdag 29 december 2023 @ 18:15:14 #115
16180 crew  CoolGuy
pi_211822957
Het is (hier dan toch) wel echt een maximale kutmaand, dat december dit jaar. December is altijd kut, maar ik kom (tot nu toe :') ) niet verder dan een schamele 74 kWh. Vorig jaar was het 103 kWh. :P
  maandag 1 januari 2024 @ 16:18:42 #116
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211881363
2023 valt me tegen, 81% autark met stroom. Had op minstens 85% gerekend, November en December vielen vooral tegen.
  Moderator maandag 1 januari 2024 @ 16:20:21 #117
236264 crew  capricia
pi_211881398
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 16:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
2023 valt me tegen, 81% autark met stroom. Had op minstens 85% gerekend, November en December vielen vooral tegen.
Je kunt beter in december 20% minder draaien dan in mei/juni. :D
Maar ik werd er ook niet vrolijk van.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 1 januari 2024 @ 16:34:33 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211881636
Oh ja, de zonnepanelen.
Met 6930 Wp een opbrengst van 7.205 kWh dus dat is een rendement van bijna 104% dus op zich niets te klagen (behalve dat het in 2022 met 8.308 kWh ruim 119% was)

Verder is van die opbrengst van 7.205 kWh een totaal van 5.251 kWh teruggeleverd aan het net, dus 1.954 kWh direct verbruikt.
Met een totaalverbruik van 6.365 kWh betekent dat dat 30,7% van ons verbruik direct verbruik van de zonnepanelen was.
Andersom gerekend is van de opbrengst van de zonnepanelen 27,12% direct verbruikt.

Geen reden tot klagen lijkt me.

Edit: er klopte geen reet van de direct verbruik berekening, gecorrigeerd.

[ Bericht 4% gewijzigd door Leandra op 01-01-2024 16:48:00 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211881709
2023; 2,67 MWh opbrengst.
2022; 2,79 MWh opbrengst.

Dik tevreden, jammer dat het vanaf juli dit jaar wat minder was natuurlijk.
  maandag 1 januari 2024 @ 16:42:58 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211881750
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2024 16:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Je kunt beter in december 20% minder draaien dan in mei/juni. :D

Alleen als je kan salderen.
  maandag 1 januari 2024 @ 16:43:55 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211881762
8.200 kWh geproduceerd btw
pi_211882724
Deze maand 29 kWh opgewekt.
Sinds ik zonnepanelen heb (april 2023), 2430 kWh opgewekt.

[ Bericht 39% gewijzigd door vlindertje89 op 01-01-2024 18:17:46 ]
  maandag 1 januari 2024 @ 18:14:21 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211882753
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 18:12 schreef vlindertje89 het volgende:

- Knip -

Dit is het zonnepanelentopic ;)
Energieverbruiktopic is hier:
K&W / Wat is jouw actuele energieverbruik? Deeltje 17

[ Bericht 13% gewijzigd door Leandra op 01-01-2024 18:19:32 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211882766
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2024 18:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit is het zonnepanelentopic ;)
Energieverbruiktopic is hier:
K&W / Wat is jouw actuele energieverbruik? Deeltje 17
Oeps! Heb mn post aangepast met alleen het zonnepaneel-deel haha. Toen ik klikte om de post te maken, stonden ze onder elkaar in mn myAT :+
pi_211890044
2022 : opbrengst 3125 kWh waarvan 58% direct zelf verbruikt
2023 : opbrengst 3025 kWh waarvan 59% direct zelf verbruikt
  Official ESF Kreviewer dinsdag 2 januari 2024 @ 12:17:10 #126
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211890363
2022: 3400kWh
2023: 3000kWh

Best een groot verschil.
  Moderator dinsdag 2 januari 2024 @ 12:20:06 #127
16180 crew  CoolGuy
pi_211890394
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 12:17 schreef Kreator het volgende:
2022: 3400kWh
2023: 3000kWh

Best een groot verschil.
Dat is hier niet heel veel anders inderdaad.

2022: 8,489 MWh
2023: 7,678 MWh

een verschil van 811 kWh.
pi_211890398
2022: 4405 kWh
2023: 3930 kWh
pi_211890642
2021: 4833 (11,5 maand)
2022: 5318
2023: 4804

Was geen goed jaar, dat 2023 :X
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_211922894
na 2021 was 2023 mijn slechtste jaar sinds 2015 😞
pi_211922990
2020: 3590
2021: 3500-3600 geschat (mist een stuk registratie)
2022: 3860
2023: 3270
Ook duidelijk minder. Maar vorig jaar was een uitschieter.

Maar als ik de home assistant bekijk hebben we maar 150kwh tekort en dat is meestal +/-200. Dus ergens hebben we ook minder stroom verbruikt.
pi_211976097
Beste dagje van de zonnepanelen tot nu toe *O*
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 19:37:51 #133
16180 crew  CoolGuy
pi_211976208
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:31 schreef Houtenbeen het volgende:
Beste dagje van de zonnepanelen tot nu toe *O*
... :D

Ja, de eerste zonnige dag van het jaar, doh :P
pi_211976218
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
... :D

Ja, de eerste zonnige dag van het jaar, doh :P
Nee, sinds de installatie half/eind oktober :P
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 19:39:14 #135
16180 crew  CoolGuy
pi_211976231
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:38 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Ah! Ja dan zal vandaag alsnog de beste dag zijn gok ik ja. :P

Hier ook...van het jaar ;)
  dinsdag 9 januari 2024 @ 20:00:49 #136
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211976609
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:38 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
3 november was hier beter dan vandaag, maar verder wel een prima dag vandaag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 9 januari 2024 @ 20:37:16 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211977326
17 oktober was de laatste dag die beter was dan vandaag, 22 oktober zat net onder vandaag qua opbrengst.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211981262
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 20:37 schreef Leandra het volgende:
17 oktober was de laatste dag die beter was dan vandaag, 22 oktober zat net onder vandaag qua opbrengst.
Hier hetzelfde, al was 22 oktober wel zo'n 20% lager dan gisteren.
pi_211981426
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 20:37 schreef Leandra het volgende:
Hier was 17 oktober ook hoger dan gisteren. Maar 28 november zat er maar iets van 20% onder.

Gisteren ongeveer de helft van de max. Maar de laaghangende zon is ook niet zo krachtig.
pi_211981443
31 oktober en 22 oktober waren beter en gelijk dan/aan gisteren.
  Official ESF Kreviewer woensdag 10 januari 2024 @ 11:04:08 #141
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211981533
Dit soort dagen/maanden zijn niet goed voor platdak panelen. Een matige dag in oktober of november levert nog meer op dan een zonnige dag in januari.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 11:06:39 #142
16180 crew  CoolGuy
pi_211981572
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:04 schreef Kreator het volgende:
Dit soort dagen/maanden zijn niet goed voor platdak panelen. Een matige dag in oktober of november levert nog meer op dan een zonnige dag in januari.
Staan ze wel nog onder een hoek, of liggen ze ook echt plat op het dak?
  woensdag 10 januari 2024 @ 11:08:02 #143
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211981595
Bijna niemand legt panelen horizontaal op een dak.
Huilen dan.
  woensdag 10 januari 2024 @ 11:09:05 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211981612
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:04 schreef Kreator het volgende:
Om in de winter een beetje leuk rendement te hebben moet je idd een hoge hellingshoek hebben, minstens 45° maar bij voorkeur 60°, dat is ideaal voor de winter, en minder ideaal voor de zomer.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Official ESF Kreviewer woensdag 10 januari 2024 @ 11:09:27 #145
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211981618
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Staan ze wel nog onder een hoek, of liggen ze ook echt plat op het dak?
10 graden.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 11:10:01 #146
16180 crew  CoolGuy
pi_211981627
quote:
3s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:09 schreef Kreator het volgende:

[..]
10 graden.
Dat is niet veel inderdaad, dat helpt niet nee.
  Official ESF Kreviewer woensdag 10 januari 2024 @ 11:12:34 #147
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211981662
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Om in de winter een beetje leuk rendement te hebben moet je idd een hoge hellingshoek hebben, minstens 45° maar bij voorkeur 60°, dat is ideaal voor de winter, en minder ideaal voor de zomer.
Ja i know.

Ben blij dat ik ledlampen heb anders kon de verlichting er niet op draaien. :P

woensdag 10 januari 2024 @ 11:13:15 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211981674
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 10:44 schreef bambino het volgende:

[..]
Hier hetzelfde, al was 22 oktober wel zo'n 20% lager dan gisteren.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 10:54 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hier was 17 oktober ook hoger dan gisteren. Maar 28 november zat er maar iets van 20% onder.

Gisteren ongeveer de helft van de max. Maar de laaghangende zon is ook niet zo krachtig.
22 oktober was 4,6% lager dan gisteren.
28 november was 19,1% lager dan gisteren.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Official ESF Kreviewer woensdag 10 januari 2024 @ 11:14:59 #149
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211981703
22 oktober was ongeveer 150% hoger dan gisteren.
  woensdag 10 januari 2024 @ 11:15:43 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211981718
quote:
10s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:08 schreef Isdatzo het volgende:
Bijna niemand legt panelen horizontaal op een dak.
En toch, als je maar geen schaduw hebt, heb je wel de hele dag instraling, ongeacht of de zon in het oosten, zuiden of westen staat.

Ik heb het op een boot wel eens gezien, daar heb je in principe geen schaduw, dus de hele dag opbrengst, maar wel minder uiteraard.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211981750
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
[..]
22 oktober was 4,6% lager dan gisteren.
28 november was 19,1% lager dan gisteren.
22okt was wel echt lager de helft van gisteren.

Hier liggen ze vol op zuid, maar op 45 graden. Prima in de zomer, nu is er te kort en laag zon.
  woensdag 10 januari 2024 @ 11:18:02 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211981758
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:14 schreef Kreator het volgende:
22 oktober was ongeveer 150% hoger dan gisteren.
Wat bizar dan, toen had je waarschijnlijk ook nog meer schaduw.
Even in de gaten houden, we zitten wel allebei elders in het midden, maar bij jou was het gisteren ook gewoon goed weer neem ik aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 januari 2024 @ 11:19:00 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211981768
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
22okt was wel echt lager de helft van gisteren.

Hier liggen ze vol op zuid, maar op 45 graden. Prima in de zomer, nu is er te kort en laag zon.
Ze liggen hier net zo, dus het moet bijna aan de locatie liggen dat jij de 22ste oktober zoveel minder opbrengst had.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211981769
14.710kWh in 2023.
Gemiddeld jaartje.

Official ESF Kreviewer woensdag 10 januari 2024 @ 11:20:22 #155
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
  woensdag 10 januari 2024 @ 11:25:41 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211981829
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:20 schreef Kreator het volgende:
[ afbeelding ]

plat.
Die omhoog staat kan denk ik ook dicht, dan veroorzaakt hij ook geen schaduw op het andere deel... leuk speeltje O+

Beetje jammer dat het huis verkopen niet genoeg is om zo'n speeltje te kunnen kopen :D

[ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 10-01-2024 11:35:37 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  Official ESF Kreviewer woensdag 10 januari 2024 @ 11:36:52 #157
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211981920
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die omhoog staat kan denk ik ook dicht, dan veroorzaakt hij ook geen schaduw op het andere deel... leuk speeltje O+
Ja die kan naar beneden, dat beschermt ook het zitgedeelte als je hem niet gebruikt.
Is een mooi ding hoor, volledig elektrisch en bijna oneindig varen (als je maar langzaam genoeg gaat)

Hier een review van 1 van mijn favoriete youtuber, met uitleg over de zonnepanelen:

woensdag 10 januari 2024 @ 11:41:25 #158
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211981961
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
En toch, als je maar geen schaduw hebt, heb je wel de hele dag instraling, ongeacht of de zon in het oosten, zuiden of westen staat.

Ik heb het op een boot wel eens gezien, daar heb je in principe geen schaduw, dus de hele dag opbrengst, maar wel minder uiteraard.
Het grootste probleem is dat je bij horizontaal liggende panelen ontiegelijk vaak je dak op moet om die krengen schoon te maken omdat alle troep erop blijft liggen: een beetje afschot scheelt een hoop schoonmaken.
Huilen dan.
  Official ESF Kreviewer woensdag 10 januari 2024 @ 11:48:20 #159
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211982034
quote:
7s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het grootste probleem is dat je bij horizontaal liggende panelen ontiegelijk vaak je dak op moet om die krengen schoon te maken omdat alle troep erop blijft liggen: een beetje afschot scheelt een hoop schoonmaken.
Heb je dat op een website gelezen? In de praktijk merk ik hier bijna niks van. Ik maak ze 1 a 2x per jaar schoon en dan zijn ze echt nog niet zo smerig.

Bijkomend voordeel is dat ik zo vanaf mijn dakterras het dak op wandel waar de panelen liggen en geen toeren hoef uit te halen om ze schoon te maken.
  woensdag 10 januari 2024 @ 12:03:02 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211982182
quote:
7s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:48 schreef Kreator het volgende:

[..]
Heb je dat op een website gelezen? In de praktijk merk ik hier bijna niks van. Ik maak ze 1 a 2x per jaar schoon en dan zijn ze echt nog niet zo smerig.

Bijkomend voordeel is dat ik zo vanaf mijn dakterras het dak op wandel waar de panelen liggen en geen toeren hoef uit te halen om ze schoon te maken.
Dit idd.
Je moet ze idd (vaker) schoonmaken, maar dat kan meestal ook makkelijk.
De zonnepanelencarport (hellingshoek 4%) van ons oude huis kon ik vrij makkelijk schoonmaken, bij de panelen op ons huidige huis zou ik echt niet weten hoe ik daar veilig bij zou kunnen komen en denk ik dat ik eens in de zoveel jaar maar iemand moet inhuren om ze schoon te maken.

Overigens heb ik net een foto van het dakraam in de andere dakhelft gemaakt, zelfde hellingshoek, dus waarschijnlijk net zo smerig, en dat valt mee, het lijkt iig minder erg te zijn dan een paar maanden geleden, dus al die regen zal ook wel wat gedaan hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 januari 2024 @ 12:34:36 #161
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_211982458
Hele stomme vraag misschien en vast al tig keer gesteld, maar ik kan het niet vinden.

Ik heb een discussie over het gebruik van de opgewekte energie.

1. De ene geeft aan dat je echt je electra moet gebruiken vanaf het moment dat de zon schijnt,
2. De ander geeft aan dat dat per dag wordt bekeken, dus opgewekte energie komt in een potje, daar gaat het verbruik vanaf en einde dag is het definitieve resultaat.

Waar ik voor zonnepannelen mijn timers altijd na 00:00 zette, doe ik dat nu wanneer de zon opkomt. Maar wanneer geval 2 juist is, maakt het dus niet uit.
Aan de andere kant lees ik dat energieleveranciers uren op een dag hebben dat stroom afnemen zelfs geld oplevert, dus dan zou situatie 1 juist zijn.

Wat is waar?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  woensdag 10 januari 2024 @ 12:36:48 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211982475
quote:
5s.gif Op woensdag 10 januari 2024 12:34 schreef Its_Muppet het volgende:
Hele stomme vraag misschien en vast al tig keer gesteld, maar ik kan het niet vinden.

1. De ene geeft aan dat je echt je electra moet gebruiken vanaf het moment dat de zon schijnt,
2. De ander geeft aan dat dat per dag wordt bekeken, dus opgewekte energie komt in een potje, daar gaat het verbruik vanaf en einde dag is het definitieve resultaat.

Waar ik voor zonnepannelen mijn timers altijd na 00:00 zette, doe ik dat nu wanneer de zon opkomt. Maar wanneer geval 2 juist is, maakt het dus niet uit.
Aan de andere kant lees ik dat energieleveranciers uren op een dag hebben dat stroom afnemen zelfs geld oplevert, dus dan zou situatie 1 juist zijn.

Wat is waar?
Wat voor energiecontract heb je?
Als je een dynamisch contract hebt zou ik er idd zaak van maken vooral stroom te verbruiken als je het zelf opwekt.
Als je een vast contract met vaste tarieven hebt en alles kunt salderen dan maakt het niet zoveel uit, maar zou je jezelf vast kunnen aanleren de wasmachine te laten draaien als de zon schijnt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211982640
quote:

Wat is waar?
Wat voor contract heb je?

Ik heb een doorsnee jaarcontract met vaste tarieven en kan het per jaar salderen. Dus niet optie 2 per dag, maar per jaar. Heel handig om de opgewekte stroom weg te kunnen strepen tegen de verbruikte in de winter.

Maar stroomnet/milieu technisch is het beter om het direct te verbruiken. En het salderen gaat er (waarschijnlijk) de komende jaren af en dan is direct verbruik ook goedkoper.
pi_211983012
quote:

Wat is waar?
Belg?

In NL met ongeveer elk contract wordt dat nog op jaarbasis verrekend. Voor België heb ik geen flauw idee maar dat kan je vast via google of je leverancier vinden.
pi_211983490
En mocht je een contract met daltarief hebben dan is het altijd slim om zoveel mogelijk in de daluren te doen.
Ik was zoveel mogelijk in het weekend en na 19 uur (daltarief gaat in Brabant dan in), de auto gaat ook pas aan de lader in het daltarief. Daarnaast kijk ik ook of de zon schijnt, dan 'mag' het ook in het hoge tarief. Dat slaat op jaarbasis nergens op, maar als er niet/minder gesaldeerd kan worden moet het ook zo, je kan er maar vast aan wennen.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 14:22:28 #166
16180 crew  CoolGuy
pi_211983524
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:19 schreef d.k. het volgende:
En mocht je een contract met daltarief hebben dan is het altijd slim om zoveel mogelijk in de daluren te doen.
Ik was zoveel mogelijk in het weekend en na 19 uur (daltarief gaat in Brabant dan in), de auto gaat ook pas aan de lader in het daltarief. Daarnaast kijk ik ook of de zon schijnt, dan 'mag' het ook in het hoge tarief. Dat slaat op jaarbasis nergens op, maar als er niet/minder gesaldeerd kan worden moet het ook zo, je kan er maar vast aan wennen.
Dit is exact wat ik ook doe. Want dat salderen zal op enig moment afgebouwd worden, en dan moet je ineens omschakelen. Dan kun je daar beter nu maar al aan wennen, dan hoef je er straks niet meer bij na te denken.

Nu heb ik nog geen EV en als ik die wel heb is het zakelijk dus die kosten heb ik sowieso niet, maar voor de rest denk ik er precies hetzelfde over (na).
pi_211984570
Maar of ik er nu aan moet wennen of pas dat het nodig is om er rekening mee te houden? Ik wacht dus ff af. Tegen die tijd komt er mogelijk ook een huis accu of een elektrieke auto of zo. Ik denk er wel over na maar de uitvoering ga ik pas doen als het ook zin heeft.

Veruit de meeste stroom wordt opgewekt tijdens het hoge tarief. Met salderen gaat je dus altijd meer hoog tarief over houden. Ook al niet iets om echt rekening mee te houden dus vooropgesteld dat je opwek in de buurt van je gebruik zit.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 16:30:12 #168
16180 crew  CoolGuy
pi_211984613
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:25 schreef qajariaq het volgende:
Maar of ik er nu aan moet wennen of pas dat het nodig is om er rekening mee te houden? Ik wacht dus ff af. Tegen die tijd komt er mogelijk ook een huis accu of een elektrieke auto of zo. Ik denk er wel over na maar de uitvoering ga ik pas doen als het ook zin heeft.

Veruit de meeste stroom wordt opgewekt tijdens het hoge tarief. Met salderen gaat je dus altijd meer hoog tarief over houden. Ook al niet iets om echt rekening mee te houden dus vooropgesteld dat je opwek in de buurt van je gebruik zit.
Die EV komt er hier (denk ik) wel, al is het alleen maar omdat ik het stroomoverschot dat ik nu heb in de auto kan drukken wat me dan dus niets kost, maar waar ik wel de kosten voor kan declareren, oftewel, elke kWh vanaf het dak dat in de auto gaat op de goede dagen vang ik geld voor, en op het moment dat ik aan het laden ben als de zon niet schijnt kan ik de kosten ook declareren.

Als ik geen zonnepanelen had gehad had ik de kosten ook kunnen declareren want het is dan niets anders dan een tankpas, en dat betaal ik ook zelf niet, dus het voordeel is dan dat ik geld vang voor het overschot dat dan in de auto gaat, waar ik daar nú een habbekrats voor krijg en dán gewoon mijn kWh-tarief terwijl het me dat niet kost.
  woensdag 10 januari 2024 @ 16:34:04 #169
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211984657
quote:

Wat is waar?
Ligt eraan of je kan salderen (ik kan dat niet) en aan je contract.
Daar ik niet kan salderen probeer ik zoveel mogelijk de stroom te verbruiken wanneer deze opgewerkt wordt. Heb tevens een accu. Mijn teruglever vergoeding is een belediging, zo laag, dus ik zet in de zomer liever de airco om te koelen en in het stookseizoen verwarm ik daar mee voordat ik stroom terug lever aan het net.
  woensdag 10 januari 2024 @ 16:38:40 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211984711
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die EV komt er hier (denk ik) wel, al is het alleen maar omdat ik het stroomoverschot dat ik nu heb in de auto kan drukken wat me dan dus niets kost, maar waar ik wel de kosten voor kan declareren, oftewel, elke kWh vanaf het dak dat in de auto gaat op de goede dagen vang ik geld voor, en op het moment dat ik aan het laden ben als de zon niet schijnt kan ik de kosten ook declareren.

Als ik geen zonnepanelen had gehad had ik de kosten ook kunnen declareren want het is dan niets anders dan een tankpas, en dat betaal ik ook zelf niet, dus het voordeel is dan dat ik geld vang voor het overschot dat dan in de auto gaat, waar ik daar nú een habbekrats voor krijg en dán gewoon mijn kWh-tarief terwijl het me dat niet kost.
Ik krijg van de baas gewoon de kWh terugbetaald tegen het tarief die ik aan het locale nuts bedrijf hier betaal. Of die nu van het net komen of van de zonnepanelen, maakt niet uit.
Als ze van de zonnepanelen komen is dat een 35 cent per kWh winst (Tarief - kostprijs).
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 16:43:26 #171
16180 crew  CoolGuy
pi_211984767
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik krijg van de baas gewoon de kWh terugbetaald tegen het tarief die ik aan het locale nuts bedrijf hier betaal. Of die nu van het net komen of van de zonnepanelen, maakt niet uit.
Als ze van de zonnepanelen komen is dat een 35 cent per kWh winst (Tarief - kostprijs).
Ja, dat dus.
pi_211984815
Onze i3 is gewoon van onszelf, dus er valt niks te declareren. We zijn ook gewoon in loondienst dus het is ook niet af te schrijven oid. En een overschot aan stroom hebben ook niet gehad afgelopen jaar, want toen reed auto nr 2 ook grotendeels op elektriciteit. Laden kan ik wel bij mijn werkgever maar dat is gewoon tegen betaling.
Dit jaar verwacht ik wel wat over te houden, auto nr 2 is weer een benzine en een deel van het woon-werkverkeer is met het ov. Dat overschot kunnen we dan mooi inzetten als compensatie voor het gasverbruik. Ons huis warmt met zon beter op dan in de grijze soep van de afgelopen maanden dus het gasverbruik is relatief hoog.
  woensdag 10 januari 2024 @ 17:11:46 #173
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211985053
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:48 schreef d.k. het volgende:
Onze i3 is gewoon van onszelf, dus er valt niks te declareren.
Dan is het opladen via je eigen stroom nog ste voordelig
BMW i3 120 Ah is ongeveer 16,1 kWh/100km
Als je stroom koopt voor 43 cent kWh, is dat 6,92 Euro per 100 km
Das een 3,5 liter benzine, nog even afgezien van wegenbelasting.
Laad je hem op met je zonnestroom, ik schat een 6 cent kostprijs per kWh, zit je op een 97 cent voor 100 KM, dat is natuurlijk helemaal om je ziek te lachen. Maar goed, die kWh kan je dan weer niet salderen,
pi_211985616
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dan is het opladen via je eigen stroom nog ste voordelig
BMW i3 120 Ah is ongeveer 16,1 kWh/100km
Als je stroom koopt voor 43 cent kWh, is dat 6,92 Euro per 100 km
Das een 3,5 liter benzine, nog even afgezien van wegenbelasting.
Laad je hem op met je zonnestroom, ik schat een 6 cent kostprijs per kWh, zit je op een 97 cent voor 100 KM, dat is natuurlijk helemaal om je ziek te lachen. Maar goed, die kWh kan je dan weer niet salderen,
En bovendien,,,hij staat niet thuis overdag behalve in het weekend ;)
De wegenbelasting is nu nog 0, dus goedkoop is ie sowieso
pi_211986835
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:19 schreef d.k. het volgende:
Het daltarief in Brabant is vanaf 21.00u.
sig verwijderd door FA
pi_211996182
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 19:50 schreef Ambrosius het volgende:

[..]
Ja Brabant, Limburg en nog een stel losse gemeenten zijn de enige waar het 2 uur langer is. Rest van NL is 23:00 - 07:00.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 12 januari 2024 @ 08:54:13 #177
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212000876
SPOILER
@Leandra
  vrijdag 12 januari 2024 @ 08:55:14 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212000886
quote:
9s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:54 schreef Kreator het volgende:
SPOILER
@:leandra
:D

Ssssssstttt 🤫
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212004832
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 19:50 schreef Ambrosius het volgende:

[..]
Waarom is dat eigenlijk?
  vrijdag 12 januari 2024 @ 18:54:40 #180
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_212006728
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:12 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Die p1 meter zit er al op. Het uitlezen van de zonnepanelen kan ik ook wel in de Solarman app, maar liever heb ik alles op 1 hoop in home assistent. Dat hadden we ook, tot ze die tijdsbeperkte API gingen gebruiken. Nu raakt de data nog meer in de war (de update als je de api weer ingesteld geeft aan de opbrengst op die ene dag)

En een beetje puzzelen met data vind ik nog leuk ook :P
Ik heb hiervoor een eigen KWh-meter achter de omvormer gezet. Deze lees ik uit met een ESP8266. De meter (kost 114 euro bij bol.com) heeft een RS485-aansluiting en praat modbus-protocol. Ik heb een RS485-comvertertje gekoppeld aan de ESP en lees zo deze meter uit via Home Assistant. In ESPHome, onderdeel van HA, kun je de software heel eenvoudig via YAML-files bouwen. Als het eenmaal loopt, kun je via WIFI je ESP uitlezen en heb je de data in je energy panel, heb je meteen alle data bij de hand. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Ghost_Buster op 12-01-2024 19:29:27 ]
Gevaccineerd.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 19:00:16 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212006757
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 15:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Waarom is dat eigenlijk?
Ik vermoed dat de provincie Brabant wat inwonervriendelijker was dan de andere provincies, en vroeger waren het vrijwel allemaal provinciale elektriciteitsmaatschappijen.
PUEM, PGEM enz.
Sommige grote steden hadden een gemeentelijke elektriciteitsmaatschappij.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212007297
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 19:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik vermoed dat de provincie Brabant wat inwonervriendelijker was dan de andere provincies, en vroeger waren het vrijwel allemaal provinciale elektriciteitsmaatschappijen.
PUEM, PGEM enz.
Dit is inderdaad een erfenis uit de pnem tijd :Y
  vrijdag 12 januari 2024 @ 20:00:19 #183
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212007440
quote:

[..]
PUEM, PGEM enz.
Dat verklaart waarom er zoveel licht brandt
pi_212008564
quote:

[..]
PUEM, PGEM enz.
Heeft dat niet met de industrie en manier van opwekking te maken?
  vrijdag 12 januari 2024 @ 22:04:32 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212008619
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 21:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heeft dat niet met de industrie en manier van opwekking te maken?
Geen idee, hetzelfde voor Limburg, het is een historisch verschil met de rest van het land.
Misschien gewoon aan België doneren :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212008639
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 22:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee, hetzelfde voor Limburg, het is een historisch verschil met de rest van het land.
Misschien gewoon aan België doneren :+
:W houdoe dan
pi_212012083
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 18:54 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Ik heb hiervoor een eigen KWh-meter achter de omvormer gezet. Deze lees ik uit met een ESP8266. De meter (kost 114 euro bij bol.com) heeft een RS485-aansluiting en praat modbus-protocol. Ik heb een RS485-comvertertje gekoppeld aan de ESP en lees zo deze meter uit via Home Assistant. In ESPHome, onderdeel van HA, kun je de software heel eenvoudig via YAML-files bouwen. Als het eenmaal loopt, kun je via WIFI je ESP uitlezen en heb je de data in je energy panel, heb je meteen alle data bij de hand. :)
Wellicht mis ik iets, maar wat kan je meer dan via een kWh din rail meter van Home wizard? Kost 60 euro, wifi en zeer makkelijk koppelbaar met home assistant.
Eerst denken, dan typen
  zaterdag 13 januari 2024 @ 23:08:35 #188
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_212020899
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 10:38 schreef Piger het volgende:

[..]
Wellicht mis ik iets, maar wat kan je meer dan via een kWh din rail meter van Home wizard? Kost 60 euro, wifi en zeer makkelijk koppelbaar met home assistant.
Ik denk dat we het over hetzelfde hebben... de meter die ik beschrijf is 3-fase, die van jou ik volgens mij 1-fase en daar zit het prijsverschil denk ik.
Gevaccineerd.
pi_212033162
Erg aantrekkelijke offerte binnen gehad van een aanbieder die Jinko 435WP full black panelen & TSUN MP3000 micro omvormers verkoopt. Nou zijn die Jinko-panelen prima als ik alle reviews mag geloven, alleen over die micro omvormers kan ik niet zo gek veel vinden helaas. De data sheet ziet er (geloof ik..) prima uit, en op beide producten wordt 25 jaar garantie gegeven. https://www.tsun-ess.com/(...)bwn7LbJia60Xjsu3CwGU

Prima of niet doen?
pi_212035075
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 23:29 schreef BigShaq het volgende:
Erg aantrekkelijke offerte binnen gehad van een aanbieder die Jinko 435WP full black panelen & TSUN MP3000 micro omvormers verkoopt. Nou zijn die Jinko-panelen prima als ik alle reviews mag geloven, alleen over die micro omvormers kan ik niet zo gek veel vinden helaas. De data sheet ziet er (geloof ik..) prima uit, en op beide producten wordt 25 jaar garantie gegeven. https://www.tsun-ess.com/(...)bwn7LbJia60Xjsu3CwGU

Prima of niet doen?
Als de offerte aantrekkelijk is dan moet je het doen natuurlijk. Wil je dat anderen beoordelen of de offerte aantrekkelijk genoeg is dan moet je meer info geven. Met 25 jaar garantie -voor wat dat waard is- lijkt het me dat je geen buil kunt vallen.
pi_212036442
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 09:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als de offerte aantrekkelijk is dan moet je het doen natuurlijk. Wil je dat anderen beoordelen of de offerte aantrekkelijk genoeg is dan moet je meer info geven. Met 25 jaar garantie -voor wat dat waard is- lijkt het me dat je geen buil kunt vallen.
2790 eu voor 6 Jinko panelen + micro omvormers, inc montage, app, etc. Bedrijf bestaat nog niet zo lang, dus daar heb ik wel mijn twijfels over, maar ze krijgen goeie reviews.
  Moderator maandag 15 januari 2024 @ 12:01:08 #192
16180 crew  CoolGuy
pi_212036459
Het sneeuwt (nog een beetje) maar alsnog 1600 watt aan het terugleveren na aftrek eigen verbruik van het huis _O_
  maandag 15 januari 2024 @ 12:42:40 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212036899
Ik zit as we speak nog 1 kWh onder de totaalopbrengst van december, dus met een beetje mazzel kan ik dat vandaag evenaren, dan is het precies op de helft van de maand ook :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 15 januari 2024 @ 12:52:28 #194
16180 crew  CoolGuy
pi_212037006
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 12:42 schreef Leandra het volgende:
Ik zit as we speak nog 1 kWh onder de totaalopbrengst van december, dus met een beetje mazzel kan ik dat vandaag evenaren, dan is het precies op de helft van de maand ook :D
Echt joh? want ik had in december 80 kWh, maar ik zit nu pas op de 52,68 kWh. Dat is natuurlijk op de helft van de maand dan gemiddeld wel meer per dag dan december, maar ik moet nog wel eventjes voor ik december evenaar.
pi_212037019
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 23:29 schreef BigShaq het volgende:

Prima of niet doen?
Een garantie van 25 jaar zegt niet zoveel.

Vaak zijn de garanties verder in de toekomst dan dat zo'n bedrijf in het verleden bestaat.

- bestaat de fabrikant over 10 of 20 jaar nog wel?
- wie komt over 10 of 20 jaar je omvormer vervangen en wat kost dat?

Meest ideaal is een simpele string-omvormer, als deze stuk gaat kan je die zo vervangen door een ander random merk (zolang deze binnen de specificaties valt).

Met optimizers of micro-omvormers zit je alweer meer vast aan de fabrikant en zeker als het een onbekend merk is, een groot risico dat je voor het eind van de garantieperiode de boel zelf moet gaan vervangen.

Ga je toch voor micro-omvormers? Kijk dan naar Enphase, de kans dat die over 20 jaar nog bestaan is redelijk groot.

Ga je voor optimizers? Kijk dan naar SolarEdge, de kans dat die over 20 jaar nog bestaan is redelijk groot.

Maar ook dan kan zo'n bedrijf over 5 of 10 jaar failliet zijn of overgenomen door een ander bedrijf dat het vervolgens langzaam dood laat bloeden.

Hetzelfde geldt voor warmtepompen. Het kan heel aanlokkelijk zijn om voor een niet al te dure warmtepomp van een nieuwe startup te gaan maar als de boel over 5 of 10 jaar stuk is en de startup is failliet, dan kan je fluiten naar garantie of überhaupt een reparatie. Dus ik ga voor Mitsubishi of een ander groot warmtepomp- of aircomerk, aangezien die vaak al >40 jaar airco's en/of warmtepompen maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2024 12:59:27 ]
  maandag 15 januari 2024 @ 13:05:10 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212037145
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 12:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Echt joh? want ik had in december 80 kWh, maar ik zit nu pas op de 52,68 kWh. Dat is natuurlijk op de helft van de maand dan gemiddeld wel meer per dag dan december, maar ik moet nog wel eventjes voor ik december evenaar.
Ik had 99,2 kWh in december en zit nu op de 98,3 voor januari.
Overigens was december 2023 by far mijn slechtste december, 2021 en 2022 zaten beide in de 160.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212037209
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een garantie van 25 jaar zegt niet zoveel.

Vaak zijn de garanties verder in de toekomst dan dat zo'n bedrijf in het verleden bestaat.

- bestaat de fabrikant over 10 of 20 jaar nog wel?
- wie komt over 10 of 20 jaar je omvormer vervangen en wat kost dat?

Meest ideaal is een simpele string-omvormer, als deze stuk gaat kan je die zo vervangen door een ander random merk (zolang deze binnen de specificaties valt).

Met optimizers of micro-omvormers zit je alweer meer vast aan de fabrikant en zeker als het een onbekend merk is, een groot risico dat je voor het eind van de garantieperiode de boel zelf moet gaan vervangen.

Ga je toch voor micro-omvormers? Kijk dan naar Enphase, de kans dat die over 20 jaar nog bestaan is redelijk groot.

Ga je voor optimizers? Kijk dan naar SolarEdge, de kans dat die over 20 jaar nog bestaan is redelijk groot.

Maar ook dan kan zo'n bedrijf over 5 of 10 jaar failliet zijn of overgenomen door een ander bedrijf dat het vervolgens langzaam dood laat bloeden.

Hetzelfde geldt voor warmtepompen. Het kan heel aanlokkelijk zijn om voor een niet al te dure warmtepomp van een nieuwe startup te gaan maar als de boel over 5 of 10 jaar stuk is en de startup is failliet, dan kan je fluiten naar garantie of überhaupt een reparatie. Dus ik ga voor Mitsubishi of een ander groot warmtepomp- of aircomerk, aangezien die vaak al >40 jaar airco's en/of warmtepompen maken.
Is het met string omvormers niet zo dat als één paneel in de schaduw ligt, ze allen niet optimaal functioneren? Als dat het geval is, dan is het voor mijn situatie wellicht beter om voor micro omvormers te kiezen.

Los daarvan, in principe heeft elk bedrijf het risico om om te vallen de komende jaren, en weet je nooit wie er over 15 jaar je omvormer komt vervangen. Welke kenmerken moet een bedrijf voor jou hebben om ermee in zee te gaan voor dit soort bedragen?

[ Bericht 1% gewijzigd door BigShaq op 15-01-2024 13:12:30 (te snel) ]
  Moderator maandag 15 januari 2024 @ 13:16:12 #198
16180 crew  CoolGuy
pi_212037275
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had 99,2 kWh in december en zit nu op de 98,3 voor januari.
Overigens was december 2023 by far mijn slechtste december, 2021 en 2022 zaten beide in de 160.
Ja, jij hebt alles op het zuiden liggen. Maar in de winter komt de zon niet hoog, dus de panelen die ik op het zuiden heb worden dan geblokkeerd door huizen. Vanaf maart wordt het echt een stuk beter.
  maandag 15 januari 2024 @ 13:20:19 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212037308
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, jij hebt alles op het zuiden liggen. Maar in de winter komt de zon niet hoog, dus de panelen die ik op het zuiden heb worden dan geblokkeerd door huizen. Vanaf maart wordt het echt een stuk beter.
Het buurhuis aan de zuidkant is lager dan het onze, dat scheelt ook, ik geloof dat er ergens in januari met moeite een keer een randje schaduw van hun schoorsteen is, op een stukje van mijn onderste panelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212037323
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:10 schreef BigShaq het volgende:

[..]
Is het met string omvormers niet zo dat als één paneel in de schaduw ligt, ze allen niet optimaal functioneren? Als dat het geval is, dan is het voor mijn situatie wellicht beter om voor micro omvormers te kiezen.

Los daarvan, in principe heeft elk bedrijf het risico om om te vallen de komende jaren, en weet je nooit wie er over 15 jaar je omvormer komt vervangen. Welke kenmerken moet een bedrijf voor jou hebben om ermee in zee te gaan voor dit soort bedragen?
Fabrikant moet minimaal wel al 15-20 jaar bestaan en gezond zijn.

Enphase voor micro-omvormers en SolarEdge voor optimizers.
APC bestaat ook al lang (daar leverde ik 25 jaar geleden al een UPS van aan klanten), dat durf ik ook wel aan.

Maar dat is het risicoprofiel waar ik voor kies, dat is geen "wet" natuurlijk.
Misschien is TSUN wel een prima lopend bedrijf, ik kende het nog niet iig.

Met de panelen zelf ben ik wat minder huiverig, de echt slechte merken zijn wel van de markt verdwenen.
En verder kan je toch niet 25 jaar vooruit kijken.
pi_212038624
quote:

Dat was ooit zo. Al sinds een aantal jaar zijn alle panelen van diodes voorzien. Als dan een deel van een paneel minder oplevert wordt een half paneel overgeslagen. Een optimizer doet het dan nog net iets beter maar dat kost meer investering en het is maar de vraag of dat het waard is. Vooral in de winter heb ik aan de voorkant altijd wel een deel in de schaduw liggen maar dan heb ik evengoed ietsje opbrengst en dat zonder optimizers. Volgende maand gaat dat al weer veel beter en vanaf maart heb ik geen schaduw meer.

N.B. het effect gaat al in als er een klein deeltje in de schaduw ligt, net een rand van 5 cm of zo is al funest voor de opbrengst.
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 12:05:12 #202
16180 crew  CoolGuy
pi_212049429
Het zonnetje schijnt, het is koud, de ideale omstandigheden voor de paneeltjes. Warmtepomp doet zijn ding, heeft net zijn legionella run gedraaid, nu weer het huis op temperatuur aan het houden, allemaal gratis, en nog steeds 1700 watt aan het terug leveren.

Leve de paneeltjes, en dikke vinger naar het gas *O* :P
  dinsdag 16 januari 2024 @ 12:09:31 #203
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_212049456
Mijn (SolarEdge) installatie heeft kuren. Zondag en gisteren helemaal geen opwekking, en toen eens met de installateur gebeld. Gisteravond de omvormer opnieuw opgestart en vandaag lijkt hij het weer te doen.

Installateur weigert me om beheersrechten te geven, dus kan zelf ook niet goed zien hoe of wat. Daar nog maar eens de discussie over aangaan, want het is toch godverdomme mijn installatie ofniedan :') . Anders de omweg om mezelf als installateur te registreren en de bende dan naar mezelf over te laten zetten.
Huilen dan.
pi_212049471
quote:
Tegenover het teruglevertarief staat een deel van het jaar gratis stroom. Klanten die een nieuw vast contract afsluiten, krijgen straks van april tot en met augustus op zaterdag- en zondagmiddag tussen twaalf en vijf gratis stroom. Alleen de energiebelasting van 13 cent per kilowattuur hoeven ze dan af te tikken.

https://lc.nl/economie/Na(...)nergie-28852786.html
Oh wat fijn, van april tot en met augustus elke zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00 stroom voor maar 13 cent per kilowatt...net of zonnepanelen houders dan niet zelf voldoende opwekken om dan de vaatwasser of wasmachine aan te zetten :') ze weten wel wat ze weggeven. :')
Maar ik kan 't mis hebben...
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 12:36:23 #205
236264 crew  capricia
pi_212049692
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 12:11 schreef Patroon het volgende:

[..]
Oh wat fijn, van april tot en met augustus elke zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00 stroom voor maar 13 cent per kilowatt...net of zonnepanelen houders dan niet zelf voldoende opwekken om dan de vaatwasser of wasmachine aan te zetten :') ze weten wel wat ze weggeven. :')
Eens.
Ook raar. Energiebelasting op iets wat je voor 0 cent krijgt. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 12:39:27 #206
236264 crew  capricia
pi_212049719
quote:

[..]

Wij hebben een boom die qua schaduw over de zonnepanelen trekt. Daarvoor waren micro omvormers de beste oplossing. Heb ik me laten adviseren.

Ik denk dat dat dus een berekening is, wat het beste is qua systeem in individuele situaties met schaduw.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 12:42:06 #207
16180 crew  CoolGuy
pi_212049733
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 12:11 schreef Patroon het volgende:

[..]
die 'gratis' stroom heb je zelf al dubbel en dwars betaald met die boete joh.
pi_212052391
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 12:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Wij hebben een boom die qua schaduw over de zonnepanelen trekt. Daarvoor waren micro omvormers de beste oplossing. Heb ik me laten adviseren.

Ik denk dat dat dus een berekening is, wat het beste is qua systeem in individuele situaties met schaduw.
Ik ben redelijk nieuw in dit vakgebied, en dit is ook wat ze mij vertellen, maar of dat echt zo is.. Ik hoor het graag ;)
  Moderator dinsdag 16 januari 2024 @ 16:54:59 #209
16180 crew  CoolGuy
pi_212052417
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 16:52 schreef BigShaq het volgende:

[..]
Ik ben redelijk nieuw in dit vakgebied, en dit is ook wat ze mij vertellen, maar of dat echt zo is.. Ik hoor het graag ;)
Of wat precies 'echt zo' is? :)
pi_212053694
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 16:52 schreef BigShaq het volgende:

[..]
qajariaq in K&W / Zonnepanelen. Deel 65 - Zo waaien we de winter in.
pi_212056297
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 12:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Bovenstaande klopt ook gewoon. Als het schaduw oppervlak niet zo groot is, denk aan bijvoorbeeld een schoorsteen of iets dergelijks dan zijn extra voorzieningen zoals micro omvormers niet (meer) nodig.
pi_212062547
Wat ik ooit begrepen heb is dat zonder microconverters elk half paneel met iets schaduw geheel overgeslagen wordt omdat de andere panelen anders geblokkeerd worden. Dus ondanks dat het (halve) paneel nog wel iets produceert zal het toch overgeslagen worden.

Een microconverter rommelt iets met spanning en stroomsterkte waardoor dat beetje opbrengst wel weer in je omvormer terecht komt.
pi_212077962
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 12:09 schreef Isdatzo het volgende:
Mijn (SolarEdge) installatie heeft kuren. Zondag en gisteren helemaal geen opwekking, en toen eens met de installateur gebeld. Gisteravond de omvormer opnieuw opgestart en vandaag lijkt hij het weer te doen.

Installateur weigert me om beheersrechten te geven, dus kan zelf ook niet goed zien hoe of wat. Daar nog maar eens de discussie over aangaan, want het is toch godverdomme mijn installatie ofniedan :') . Anders de omweg om mezelf als installateur te registreren en de bende dan naar mezelf over te laten zetten.
Welke rechten verwacht je te krijgen dan? Want als gebruiker, zelfs met volledig beheer, kan je niet bijzonder veel.

Als installateur heb je uiteraard een paar opties meer.
Een account overdragen naar jezelf als installateur is niet heel veel moeite.

Maar als er daarna wel een keer echt wat defect is, dan kan het zijn dat ze moeilijk doen omdat ze niet op afstand mee kunnen kijken. Dus bij langskomen krijg je dan voorrijkosten bijvoorbeeld.
  Moderator donderdag 18 januari 2024 @ 15:55:21 #214
16180 crew  CoolGuy
pi_212078990
Mooi dagje voor de zonnepanelen *O*
  donderdag 18 januari 2024 @ 19:03:54 #215
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_212081341
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:55 schreef CoolGuy het volgende:
Beste dag van het jaar!
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator donderdag 18 januari 2024 @ 19:18:08 #216
16180 crew  CoolGuy
pi_212081666
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:03 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Beste dag van het jaar!
Jep. Maar schijnbaar komt er zondag en maandag ook weer een storm aan. Ik ben dan altijd bang dat die panelen van het dak waaien. :{
  donderdag 18 januari 2024 @ 21:47:31 #217
47047 Herkauwer
pi_212084375
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jep. Maar schijnbaar komt er zondag en maandag ook weer een storm aan. Ik ben dan altijd bang dat die panelen van het dak waaien. :{
Als ze de vorige hebben overleefd, dan overleven ze deze ook wel :)
pi_212085199
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:55 schreef CoolGuy het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:03 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Beste dag van het jaar!
Hier op de Veluwe al drie dagen 0,0 opbrengst. Er ligt 2 cm sneeuw op de panelen waardoor de omvormer geeneens aan gaat 🥲 Gelukkig winter en het komt bijna ieder jaar een aantal dagen voor.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 07:21:52 #219
47047 Herkauwer
pi_212086018
quote:
14s.gif Op donderdag 18 januari 2024 23:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Hier op de Veluwe al drie dagen 0,0 opbrengst. Er ligt 2 cm sneeuw op de panelen waardoor de omvormer geeneens aan gaat 🥲 Gelukkig winter en het komt bijna ieder jaar een aantal dagen voor.
Hier in het westen weinig sneeuw en zeker niet meer op de panelen. Zoveel mis je nu ook niet deze dagen. Dat scheelt.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 07:41:26 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212086143
quote:
14s.gif Op donderdag 18 januari 2024 23:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Ik had hier op de Veluwe gisteren net iets meer dan 10 januari.
Topdag dus...
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 19 januari 2024 @ 08:30:46 #221
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212086503
Jan tot nu toe 1/3 van de stroom zelfgemaakt, das niet slecht.
pi_212086938
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 07:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had hier op de Veluwe gisteren net iets meer dan 10 januari.
Topdag dus...
Zo plaatselijk is het vaak. Eén kilometer of 5 bij ons vandaan ligt ook helemaal niks. Hopelijk dooit het vandaag en verdwijnt het als sneeuw voor de zon 😋
  vrijdag 19 januari 2024 @ 09:14:43 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212086971
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 09:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zo plaatselijk is het vaak. Eén kilometer of 5 bij ons vandaan ligt ook helemaal niks. Hopelijk dooit het vandaag en verdwijnt het als sneeuw voor de zon 😋
Nou ja, de Veluwe is ook groot natuurlijk :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212089199
Vraag voor de medezonnepaneel eigenaren; wat is nu wijsheid qua energiecontract? Ik wil hem sowieso wel vast zetten, maar doe ik dat voor 1 jaar op gunstigere tarieven (maar ook lagere terugleververgoeding)? Of zet ik hem, iets duurder, 2 jaar vast? Met afbouw saldering en steeds meer partijen waar je betaalt voor het terugleveren vind ik het best een ingewikkelde vergelijking.

Of splits ik gas en energie op, zet ik energie 2 jaar vast bij de wat duurdere partij en gas 1 jaar bij de goedkopere?
pi_212093427
Ik, gasloos, opwek in 2022 was 11.000 en in 2023 was de opwek 10.000 kWh. Mijn verbruik is elk jaar tussen de 4.500 - 5.000 kWh.

Ik heb maximaal gebruik gemaakt vd terugleververgoedingen. Per 1 juli ga ik voor 3 jaar naar Greenchoice (11,5 cent terugleververgoeding).

Het is mij nu te onrustig met allerlei extra kosten voor panelen bezitters. Ik heb de komende drie jaar rust.
  woensdag 24 januari 2024 @ 09:43:38 #226
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_212150123
Gaat het voor komen dat mensen investeren in verduurzamen van woningen met zonnepanelen, de investering nooit terugkrijgen en totaal niet rendabel blijkt te zijn.
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 09:59:43 #227
236264 crew  capricia
pi_212150467
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 11:54 schreef Bami het volgende:
Vraag voor de medezonnepaneel eigenaren; wat is nu wijsheid qua energiecontract? Ik wil hem sowieso wel vast zetten, maar doe ik dat voor 1 jaar op gunstigere tarieven (maar ook lagere terugleververgoeding)? Of zet ik hem, iets duurder, 2 jaar vast? Met afbouw saldering en steeds meer partijen waar je betaalt voor het terugleveren vind ik het best een ingewikkelde vergelijking.

Of splits ik gas en energie op, zet ik energie 2 jaar vast bij de wat duurdere partij en gas 1 jaar bij de goedkopere?
Qua energie:
Dat ligt er helemaal aan hoeveel je produceert in vergelijk met wat je verbruikt.
Als dat bijv bijna 1 op 1 is, maakt de kWh prijs je wat minder uit, maar heb je geen zin terugleverboetes etc. Dus dan zou ik hem zo snel mogelijk vastzetten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:08 #228
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212150480
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:43 schreef KingRadler het volgende:
Gaat het voor komen dat mensen investeren in verduurzamen van woningen met zonnepanelen, de investering nooit terugkrijgen en totaal niet rendabel blijkt te zijn.
Zonder accu dekken zonnepanelen ongeveer 50-60% van je elektriciteitsverbruik, afhankelijk van hoeveel je er hebt en hoe ze liggen. Kosten daarvan kan je over 25 jaar verdelen.
(Kosten van je zonnepanelen)-(Stroomkosten per jaar delen door 2, en dat maal 25)= je rendement
voor je terugleververgoeding en saldering,
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:08 #229
236264 crew  capricia
pi_212150481
quote:
Als je je eigen energiebehoefte een beetje afdekt, is er weinig veranderd tov een jaar geleden, volgens mij.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212153378
quote:
Als je het voor jezelf als consument doet, nee. Dan heeft het altijd nut op 25 jaar levensduur.

Als je ondernemer wil spelen, ja dan kan dat.
pi_212154931
quote:
Het is zeer de vraag wat de prijs van panelen gaat doen en ook de prijs van energie is geen vast gegeven. Daar boven komt dan nog de politiek. Blijft salderen nog even of is dat geweest. Alles is koffiedik kijken.

Maar ik heb dus panelen sinds zomer 2021 en omdat ik zoveel stroom over dreigde te houden ook gelijk maar een airco gekocht om te verwarmen. Sinds dien dus nul termijnbedrag en zelfs iets terug krijgen elk jaar. In de loop van de komende zomer heb ik zowel de panelen als die airco terugverdient. Echter zal er binnen een paar jaar mogelijk nog een thuisaccu bij moeten.

Terugverdienen zal wel wat moeizamer gaan worden, vooral als je een te dure installatie laat aansmeren. Die airco ben ik op de top van de markt gaan zitten, zelfde bedrag als voor een nieuwe budget cv ketel is dat en de panelen heb ik ongeveer het goedkoopste gekocht wat ik kon vinden.
  woensdag 24 januari 2024 @ 17:53:57 #232
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212155049
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het is zeer de vraag wat de prijs van panelen gaat doen en ook de prijs van energie is geen vast gegeven. Daar boven komt dan nog de politiek. Blijft salderen nog even of is dat geweest. Alles is koffiedik kijken.

Maar ik heb dus panelen sinds zomer 2021 en omdat ik zoveel stroom over dreigde te houden ook gelijk maar een airco gekocht om te verwarmen. Sinds dien dus nul termijnbedrag en zelfs iets terug krijgen elk jaar. In de loop van de komende zomer heb ik zowel de panelen als die airco terugverdient. Echter zal er binnen een paar jaar mogelijk nog een thuisaccu bij moeten.

Terugverdienen zal wel wat moeizamer gaan worden, vooral als je een te dure installatie laat aansmeren. Die airco ben ik op de top van de markt gaan zitten, zelfde bedrag als voor een nieuwe budget cv ketel is dat en de panelen heb ik ongeveer het goedkoopste gekocht wat ik kon vinden.
Afgezien van terugverdienen, de pure luxe van een airco in de zomer, en die je van je eigen stroom laat draaien, priceless
pi_212156302
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zelfs als salderen er af gaat, verdien je ze over de levensduur terug.

Als ik niets hoef te vervangen verdien ik (bij 75% kWp opbrengst) 30 cent per kilowatt en 40% eigen verbruik 18450 euro in 25 jaar. De installatie was 11000.

Het kan altijd uit. Als je lang genoeg blijft wonen. En anders doet het (iets) met je woningwaarde
  donderdag 25 januari 2024 @ 08:41:52 #234
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_212161654
Wat ik zo lees uit reacties is het beste je huis te verduurzamen met zonnepanelen, als je ook van plan bent je hele leven in te wonen.
pi_212162119
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 08:41 schreef KingRadler het volgende:
Wat ik zo lees uit reacties is het beste je huis te verduurzamen met zonnepanelen, als je ook van plan bent je hele leven in te wonen.
Als de plannen voor verhuizen er al zijn dan zou ik het ook even laten. Het is maar zeer de vraag of een koper de panelen volledig als meerwaarde ziet. Aan de andere kant zal het wel de waarde van je huis verhogen dus heb je er dan nog een onzekere factor bij. Mijn inschatting is dat als je nog een jaar of vijf blijft wonen dat je het dan gewoon moet doen.
pi_212167975
quote:
Je hele leven?

Nah.
  donderdag 25 januari 2024 @ 20:10:53 #237
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_212168443
quote:
Welke reacties zijn dat dan :? .
Huilen dan.
  Moderator donderdag 25 januari 2024 @ 20:20:30 #238
16180 crew  CoolGuy
pi_212168642
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Welke reacties zijn dat dan :? .
Geen, de vraag was gewoon uiting geven aan een onderbuikgevoeletje en de 'conclusie' is niet gebaseerd op de reacties die hebben gevolgd op die 'vraag', maar stond van tevoren al vast.
  donderdag 25 januari 2024 @ 21:19:54 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212169651
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen, de vraag was gewoon uiting geven aan een onderbuikgevoeletje en de 'conclusie' is niet gebaseerd op de reacties die hebben gevolgd op die 'vraag', maar stond van tevoren al vast.
Het was niet eens een vraag :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212169758
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 19:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zelfs als salderen er af gaat, verdien je ze over de levensduur terug.

Als ik niets hoef te vervangen verdien ik (bij 75% kWp opbrengst) 30 cent per kilowatt en 40% eigen verbruik 18450 euro in 25 jaar. De installatie was 11000.

Het kan altijd uit. Als je lang genoeg blijft wonen. En anders doet het (iets) met je woningwaarde
Inderdaad :).
Ik heb ongeveer 30% direct verbruik > 2700kwh x 35 ct = 945,- per jaar. Enphase heeft 25 jaar garantie :P dus 25 x 945 = 23.625 .
Investering was 10k.
pi_212170161
Het kan uit en je verdient het wel terug.

Als je goed investeert kun je wellicht beter rendement halen 🤷♂
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212212856
Ik sta op het punt een offerte te tekenen voor:

15 JA Solar Panelen, 435Wp/paneel plus 15 Enphase micro-omvormers.

Alles bij elkaar voor de levering plus installatie excl. extra automaat in meterkast + 5 aderige kabel = ¤7406, plm. ¤1,15/Wp

Doen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212225345
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 14:03 schreef blomke het volgende:

Alles bij elkaar voor de levering plus installatie excl. extra automaat in meterkast + 5 aderige kabel = ¤7406, plm. ¤1,15/Wp

Doen??
Als ik een offerte nog beetje ruim aanhou, kom ik ook op dat bedrag.
Dus het is zeker niet gek.

Mijn 1e vragen zouden echt zijn, waarom enphase.
Is het echt nodig?

Enphase, met name 3 fase, is ontzettend duur t.o.v. Optimizers.

Er zijn zeker situaties waarin Enphase simpelweg beter is. Maar dat is erg specifiek.
pi_212230034
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 16:05 schreef bambino het volgende:

[..]
Als ik een offerte nog beetje ruim aanhou, kom ik ook op dat bedrag.
Dus het is zeker niet gek.

Mijn 1e vragen zouden echt zijn, waarom enphase.
Is het echt nodig?

Enphase, met name 3 fase, is ontzettend duur t.o.v. Optimizers.

Er zijn zeker situaties waarin Enphase simpelweg beter is. Maar dat is erg specifiek.
Vanwege de verdeling over drie dakvlakken: Oost -> Zuid ->West
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 30 januari 2024 @ 21:38:22 #245
236264 crew  capricia
pi_212230069
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 14:03 schreef blomke het volgende:

Doen??
Ik vind het een nette prijs.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212233270
Ik hoorde over Taylor panelen, die zouden iets meer electronica ingebouwd hebben waardoor ze beter met schaduw overweg kunnen. Wat is daar van waar?
pi_212233377
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 21:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Sowieso wel een fijne verdeling. Dat dempt je piekopbrengst en zorgt voor een wat mooiere spreiding over de dag.
Dat is na het salderen wel plezierig.
pi_212234830
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 09:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Sowieso wel een fijne verdeling. Dat dempt je piekopbrengst en zorgt voor een wat mooiere spreiding over de dag.
Dat is na het salderen wel plezierig.
Mijn idee ook. Vooral 's morgens vroeg en 's avonds, staat de zon vol op die "zijwanden".
  woensdag 31 januari 2024 @ 11:46:38 #249
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212234869
Jan dit jaar is een stuk zonniger dan vorig jaar hier, een 66kWh meer deze jan dan vorig jaar.
toch een 40% meer
  woensdag 31 januari 2024 @ 11:48:04 #250
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212234882
De mijne liggen allemaal ZZO, vraag me af of bijplaatsen op WNW zin heeft.
pi_212234905
Dit jaar in januari 90 kwh meer dan vorig jaar. Das 100% meer opgewekt
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 11:51:42 #252
16180 crew  CoolGuy
pi_212234933
Fiks meer hier ook dan vorig jaar. Sterker nog, dit was de beste januari sinds ze liggen. 167 kWh dit jaar, tegenover 117 kWh in januari '23.
  Official ESF Kreviewer woensdag 31 januari 2024 @ 12:33:37 #253
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212235461
op 1kw na exact dezelfde cijfers als januari '23 en 2kw meer dan '22
  woensdag 31 januari 2024 @ 12:35:38 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212235472
Hier ook ruim meer.
207 kWh in januari 2023 vs 296 deze maand.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212236306
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De mijne liggen allemaal ZZO, vraag me af of bijplaatsen op WNW zin heeft.
Dat zit dus pas tweede helft van de middag in de zon en in de winter is de middag nog veel korter. Als het is om in de winter meer opbrengst te hebben dan zal dat niet veel doen.

https://www.olino.org/blo(...)_instralingsdiagram/
pi_212236493
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 21:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Oke :)
Dan zal de opwek met Enphase iets beter zijn dan met SolarEdge.

Welke Micro-omvormer hebben ze aangeboden?
pi_212236528
Misschien is het al besproken, maar hetgeen nu gebeurd bij Budget energie....
Een "vast" bedrag voor het terugleveren van energie, gaat dat niet in tegen de regels rondom het salderen ?
pi_212236943
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:02 schreef bambino het volgende:

[..]
Het is ook een stuk flexibeler omdat je ook echt ergens 1 random paneel kan neerleggen, terwijl je bij SolarEdge toch aan bepaalde eisen van een minimum aantal optimizers per dakvlak moet voldoen.

Maar uiteraard is een simpele stringomvormer in de meeste gevallen wel goedkoper (maar dat hoef ik jou niet te vertellen :P)
pi_212239317
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is ook een stuk flexibeler omdat je ook echt ergens 1 random paneel kan neerleggen, terwijl je bij SolarEdge toch aan bepaalde eisen van een minimum aantal optimizers per dakvlak moet voldoen.

Maar uiteraard is een simpele stringomvormer in de meeste gevallen wel goedkoper (maar dat hoef ik jou niet te vertellen :P)
Daarom vroeg ik ook wat de situatie was.
2 dakvlakken met 7 en 8, waarvan 1 wat schaduw krijgt. Dan is het voordeel met Enphase dermate klein dat ik zelf solaredge zou leggen.
3 dakvlakken met dus 5 of minder op een dakvlak, dan is Enphase een betere oplossing.
pi_212240155
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:02 schreef bambino het volgende:

[..]

Welke Micro-omvormer hebben ze aangeboden?
IQ8AC
pi_212242478
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 12:35 schreef Leandra het volgende:
Hier ook ruim meer.
207 kWh in januari 2023 vs 296 deze maand.
Zulke getallen heb ik niet. Misschien toch maar bijleggen op zuid als ze salderen toch niet afschaffen. Ik heb 37% meer dan vorig jaar.

Maar mijn eigen gebruik is deze maand wel 83.11% 🤣
  donderdag 1 februari 2024 @ 13:31:30 #262
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212249197
1 Feb, 13:30, Thuis accu is vol en nu wordt de auto opgeladen. Go 2024! Go2024!
pi_212249387
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
1 Feb, 13:30, Thuis accu is vol en nu wordt de auto opgeladen. Go 2024! Go2024!
Is een thuis accu -mits je kan salderen- het echt al waard ?
pi_212249742
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:45 schreef namliam het volgende:

[..]
Wel in Duitsland ;)
Daar kan je niet salderen.
  donderdag 1 februari 2024 @ 14:40:54 #265
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212250198
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:45 schreef namliam het volgende:

[..]
Ik kan niet salderen
Ik heb een 7,7kWh accu
Mijn Accu bespaarde mij afgelopen jaar 1,70 MWh
Een slordige 650 euro aan besparing.
Dus of ik werkelijk geld ga besparen, is 2, moet het nog zien
pi_212257097
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 14:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik kan niet salderen
Ik heb een 7,7kWh accu
Mijn Accu bespaarde mij afgelopen jaar 1,70 MWh
Een slordige 650 euro aan besparing.
Dus of ik werkelijk geld ga besparen, is 2, moet het nog zien
Hoezo is dat nog te zien? Of is het zo krap dat je het niet gaat weten
  donderdag 1 februari 2024 @ 23:03:16 #267
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212258011
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 22:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoezo is dat nog te zien? Of is het zo krap dat je het niet gaat weten
Levensduur verwachting vs realiteit, en verder:
Is nu iets meer dan anderhalf jaar in gebruik, als dit jaar beter is dan vorig jaar, levert ie meer op
Jan dit jaar 112,41 kWh uit de accu gehaald, jan vorig jaar 78,40 kWh, dat is een verschil van 43%
Juni 22 114,75 kWh, juni 23 151,50 kWh 32% verschil
Juli 22 132,78 kWh, juli 23 150,35 kWh 14% verschil

etc etc
Dit zal zich middelen over de jaren, maar waar deze verschillen zijn flink. Daarom zeg ik, ik moet zien hoe het zich ontwikkeld

[ Bericht 14% gewijzigd door Jan_Onderwater op 01-02-2024 23:09:40 ]
pi_212258150
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Levensduur verwachting vs realiteit, en verder:
Is nu iets meer dan anderhalf jaar in gebruik, als dit jaar beter is dan vorig jaar, levert ie meer op
Jan dit jaar 112,41 kWh uit de accu gehaald, jan vorig jaar 78,40 kWh, dat is een verschil van 43%
Ja ik vind het boeiende statistieken voor de toekomst. Dat ik soms ook denk, misschien voor de winter op zuid bijleggen. Maar moet dan wel de berekening laten kloppenm
  donderdag 1 februari 2024 @ 23:11:08 #269
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212258169
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja ik vind het boeiende statistieken voor de toekomst. Dat ik soms ook denk, misschien voor de winter op zuid bijleggen. Maar moet dan wel de berekening laten kloppenm
Zolang je kan salderen betalen die extra panelen zich in een paar jaar terug.
pi_212258241
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zolang je kan salderen betalen die extra panelen zich in een paar jaar terug.
In mijn geval niet. Daarom kijk ik naar "na salderen"-tijdperk
pi_212262765
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 18:41 schreef blomke het volgende:

[..]
IQ8AC
Top, dat is de juiste :)
pi_212312146
Eerste Kamer wil saldering zonnestroom in stand houden - https://nos.nl/l/2507699

Erg nieuwsgierig naar morgen. Niet dat de regeling nou helemaal fair is, maar financieel wel lekker.
pi_212312671
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:12 schreef Deepfreeze het volgende:
Eerste Kamer wil saldering zonnestroom in stand houden - https://nos.nl/l/2507699

Erg nieuwsgierig naar morgen. Niet dat de regeling nou helemaal fair is, maar financieel wel lekker.
"Ferd Crone, senator voor GroenLinks-PvdA: "De regeling werkt heel goed. En nu zijn eindelijk de lagere inkomensgroepen en huurders toe aan zonnepanelen, omdat ze goedkoper zijn geworden en dan schaffen we de regeling af."

Hij voelt wel voor een versobering, bijvoorbeeld door vanaf een bepaald aantal panelen geen steun meer te geven."

Zonder hem op de persoon te willen aanvallen, maar dat soort uitlatingen als "vanaf een bepaald aantal panelen geen steun meer te geven" is natuurlijk wel wat knullig.

Misschien snapt hij wel dat het ene paneel het andere niet is maar het stemt me somber dat mensen die mogelijk het verschil tussen een Watt en een wattuur niet weten moeten beslissen over dit soort onderwerpen.
pi_212313274
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:12 schreef Deepfreeze het volgende:

Onverwacht maar financieel voor mij en jou wel gunstig inderdaad. Ik vraag me alleen af of het nog haalbaar en eerlijk is nu zoveel mensen panelen hebben. Je benadeeld langzamerhand mensen die in flats wonen of anderszins echt geen panelen kunnen plaatsen.

Het is alleen afwachten hoe de energiemaatschappijen er op gaan reageren. Vaste lasten verhogen? Of naar BE voorbeeld voor het maximale gevraagde of geleverde vermogen laten betalen. Het salderen is naar mijn idee nauwelijks houdbaar meer nu ruim een kwart van de huizen in NL panelen heeft.

Maar goed, ik hoor niet te klagen want het is ook in mijn voordeel natuurlijk met mn nul op de meter.
  maandag 5 februari 2024 @ 22:33:15 #275
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212313486
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Ferd Crone, senator voor GroenLinks-PvdA: "De regeling werkt heel goed. En nu zijn eindelijk de lagere inkomensgroepen en huurders toe aan zonnepanelen, omdat ze goedkoper zijn geworden en dan schaffen we de regeling af."

Hij voelt wel voor een versobering, bijvoorbeeld door vanaf een bepaald aantal panelen geen steun meer te geven."

Zonder hem op de persoon te willen aanvallen, maar dat soort uitlatingen als "vanaf een bepaald aantal panelen geen steun meer te geven" is natuurlijk wel wat knullig.

Misschien snapt hij wel dat het ene paneel het andere niet is maar het stemt me somber dat mensen die mogelijk het verschil tussen een Watt en een wattuur niet weten moeten beslissen over dit soort onderwerpen.
Of Fred probeert het idee van een aftopping tastbaar te maken met "x aantal panelen" omdat niet iedereen de verschillen tussen Wp/W/Wh snapt. Dat hoop ik dan tenminste.
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 22:34:42 #276
236264 crew  capricia
pi_212313500
Ieder jaar langer salderen ben ik blij mee. Scheelt me flink wat terugverdientijd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212313547
Uiteindelijk denk ik dat het niet afbouwen van de salderingsregeling geen voordeel gaat opleveren.
Je ziet nu al dat de energiemaatschappijen andere wegen gaan bewandelen en dit zal alleen maar erger worden. Daarnaast komt er dan geen prikkel om zoveel mogelijk stroom te gebruiken op het moment dat je het opwekt met weer gevolgen voor het al overbelaste netwerk en uitschakelen van omvormers.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 06-02-2024 06:50:20 ]
pi_212314263
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Denk dat dat juist mensen wel een beeld geeft. x zonnepanelen zegt veel mensen meer dan y kWh. Zou zelf een plafond aan kWh ook niet verkeerd vinden om te salderen.
pi_212314639
Kijk, blijven salderen is echt heel gunstig voor mijn portemonnee. Maar komt op, de eerste kamer kan toch niet zo kortzichtig zijn. Toch???
  dinsdag 6 februari 2024 @ 08:46:26 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212315417
Het ligt eraan hoe belangrijk ze de energietransitie vinden.
Als dat echt prioriteit is dan is het wel logisch dat ze salderen nog niet kwijt willen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212315504
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik heb zelf micro omvormers van APSystems gebruikt. Je hoort van dat merk een stuk minder maar veel flexibeler nog dan Enphase omdat de panelen via Zigbee gestuurd worden ipv powerline.
Dus typen kunnen gewoon door elkaar gebruikt worden en geen rare envoys en gateways nodig.
pi_212315523
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 22:33 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Of Fred probeert het idee van een aftopping tastbaar te maken met "x aantal panelen" omdat niet iedereen de verschillen tussen Wp/W/Wh snapt. Dat hoop ik dan tenminste.
Dit. Overigens zou ik een lichte versobering naar zeg 80% van je verbruik nog wel logisch vinden. Dan is er toch een prikkel om je eigen stroom wat efficiënter te gebruiken maar draai je niet het hele concept de nek om.
pi_212315527
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 08:46 schreef Leandra het volgende:
Het ligt eraan hoe belangrijk ze de energietransitie vinden.
Als dat echt prioriteit is dan is het wel logisch dat ze salderen nog niet kwijt willen.
Mmm, helderheid en daadkracht is dan minstens zo belangrijk.
Als ze weer niets doen blijft het boven de markt hangen.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 09:16:05 #284
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212315638
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 08:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Mmm, helderheid en daadkracht is dan minstens zo belangrijk.
Als ze weer niets doen blijft het boven de markt hangen.
Klopt, ze moeten duidelijk zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212316002
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 22:33 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Zou kunnen. Ik denk dan: het is geen Sesamstraat maar het NOS. Je zou het nu ook letterlijk kunnen nemen dat ze zonnepanelen gaan tellen ;)
  dinsdag 6 februari 2024 @ 09:51:11 #286
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_212316005
Ik heb zelf dan een behoorlijk voordeel door waardeloze zomerstroom in te ruilen voor gewilde winterstroom, maar iets zegt me ook dat dit geen houdbare situatie is. Misschien is het beter als we alleen de extra heffingen kunnen salderen zoals de energiebelasting en BTW, dat is al bijna de halve stroomprijs, niet afhankelijk van de markt, en veel beter uit te leggen voor mijn gevoel.

Of investeer een keer in condensator capaciteit van het net, BEV's inzetten als batterij via V2G systemen, BTW op 0% voor thuisbatterijen/wijkbatterijen. En zet misschien de BTW op PV systemen weer terug, bijvoorbeeld eerst naar 9%.

Maar ja, dan moet de politiek iets slims gaan verzinnen waar niemand zwaar wordt benadeeld en dat wel de bewegingen de juiste kant op gaan.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_212316120
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zou kunnen. Ik denk dan: het is geen Sesamstraat maar het NOS. Je zou het nu ook letterlijk kunnen nemen dat ze zonnepanelen gaan tellen ;)
Qua niveau verschilt dat niet veel meer. De afgelopen 10 jaar moest de informatie voor steeds grotere debielen bereikbaar zijn. Dat zie je bij ongeveer elke nieuwsmedium terugkomen.
  Moderator dinsdag 6 februari 2024 @ 10:26:38 #288
236264 crew  capricia
pi_212316334
Of gewoon aftoppen op 8/9 paneeltjes. 3.000 kWh of noem maar een getal.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 6 februari 2024 @ 10:28:45 #289
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212316362
Het aantal m² woonoppervlak keer 20 ofzo, zoiets zal het wel worden, NL kennende :')
Dat de BD en de gemeente zich ermee moeten bemoeien.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 6 februari 2024 @ 10:35:37 #290
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_212316443
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:28 schreef Leandra het volgende:
Het aantal m² woonoppervlak keer 20 ofzo, zoiets zal het wel worden, NL kennende :')
Dat de BD en de gemeente zich ermee moeten bemoeien.
Minder raar als je misschien denkt. energiebehoefte per m2 is 40-140W afhankelijk van je isolatiewaarde, en zo werken de energielabels ook al. Een dispensatie voor gas vs. wp en je bent al een heel eind.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 6 februari 2024 @ 10:39:24 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212316494
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:35 schreef zalkc het volgende:

[..]
Minder raar als je misschien denkt. energiebehoefte per m2 is 40-140W afhankelijk van je isolatiewaarde, en zo werken de energielabels ook al. Een dispensatie voor gas vs. wp en je bent al een heel eind.
Ja, dat snap ik, maar de uitwerking gaat natuurlijk dramatisch zijn als ik 4240 kWh mag salderen, de buurman links 3520 kWh en de buurman rechts 6380 kWh, en dat dan ook nog door de energieleverancier moet worden verrekend.

Oh, en de buurman links heeft geen WP maar verwarmt nog op gas, de buurman rechts en ik hebben geen gas, wel een WP.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212316839
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:26 schreef capricia het volgende:
Maar dan motiveert dat niet echt meer om over te stappen op een warmtepomp of EV in de toekomst.
pi_212316882
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 09:51 schreef zalkc het volgende:
Misschien is het beter als we alleen de extra heffingen kunnen salderen zoals de energiebelasting en BTW, dat is al bijna de halve stroomprijs, niet afhankelijk van de markt, en veel beter uit te leggen voor mijn gevoel.
Als ik er langer over na denk is dit eigenlijk wel slimste oplossing. Energie leveranciers kunnen hier vast mee leven en het blijft eerlijk naar mensen zonder panelen.

Eventueel combineren met een toeslag voor langdurig veel vermogen door kabels sturen. Dus b.v. meer dan 20 of 25 KWh op een dag leveren plus afnemen. Krijgen de kabels ook weer tijd om af te koelen.
pi_212317195
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als ik er langer over na denk is dit eigenlijk wel slimste oplossing. Energie leveranciers kunnen hier vast mee leven en het blijft eerlijk naar mensen zonder panelen.

Eventueel combineren met een toeslag voor langdurig veel vermogen door kabels sturen. Dus b.v. meer dan 20 of 25 KWh op een dag leveren plus afnemen. Krijgen de kabels ook weer tijd om af te koelen.
25kWh zegt niet veel.
Ik kan dat in 1 uur en 45 minuten wegstoken of in 24 uren.

Verschil is dan wel dat ik dan of 5.750Watt of 347 Watt per fase uit de meterkast trek (en dat laatste is met een warmtepomp op 3-fasen wel vrij normaal).

In België hebben kijken ze naar de capaciteit die je verbruikt gedurende x tijd, dat is dan wat "eerlijker" denk ik en dat motiveert om je verbruik of terug levering te dempen.
pi_212317351
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
25kWh zegt niet veel.
Ik kan dat in 1 uur en 45 minuten wegstoken of in 24 uren.

Verschil is dan wel dat ik dan of 5.750Watt of 347 Watt per fase uit de meterkast trek (en dat laatste is met een warmtepomp op 3-fasen wel vrij normaal).

In België hebben kijken ze naar de capaciteit die je verbruikt gedurende x tijd, dat is dan wat "eerlijker" denk ik en dat motiveert om je verbruik of terug levering te dempen.
In België kijken ze naar je maximale vermogen. Dus als je maar één minuut veel gebruikt dan ben je al de klos. Door de spreiding in tijd maak je dat wat eerlijker lijkt mij. Zowel dat etmaal als die 25 KWH kan je natuurlijk anders vaststellen.
Punt is dat de infra in NL meestal is berekend op iets van gemiddeld 1 KWh per aansluiting per uur. Dus lijkt me dat je dat ook een beetje als uitgangspunt kunt gebruiken. Aan de andere kant wil je ook dat mensen over stappen op WP en EV. Die WP zal meestal wel onder die 25 KWh(pd) blijven maar met een EV ga je er dan al snel overheen vrees ik. #brainstorm. Zal toch wel uitdraaien op domweg meer draden trekken.
pi_212317622
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
In België kijken ze naar je maximale vermogen. Dus als je maar één minuut veel gebruikt dan ben je al de klos. Door de spreiding in tijd maak je dat wat eerlijker lijkt mij. Zowel dat etmaal als die 25 KWH kan je natuurlijk anders vaststellen.
Punt is dat de infra in NL meestal is berekend op iets van gemiddeld 1 KWh per aansluiting per uur. Dus lijkt me dat je dat ook een beetje als uitgangspunt kunt gebruiken. Aan de andere kant wil je ook dat mensen over stappen op WP en EV. Die WP zal meestal wel onder die 25 KWh(pd) blijven maar met een EV ga je er dan al snel overheen vrees ik. #brainstorm. Zal toch wel uitdraaien op domweg meer draden trekken.
Valt wel mee hoor.

quote:
De VREG kijkt elke maand naar je hoogste kwartierpiek in kilowatt (kW), geregistreerd door je digitale meter. Dit wordt je maandpiek genoemd en kun je zelf in je ‘Mijn Fluvius’-account opvolgen. Elke maand wordt de gemiddelde maandpiek berekend: dat is het gemiddelde van je maandpieken van de voorafgaande 12 maanden. Als huishoudelijke verbruiker word je meestal jaarlijks afgerekend. Voor je jaarafrekening wordt er nog eens een gemiddelde genomen van alle gemiddelde maandpieken in je facturatieperiode en op basis daarvan wordt je effectieve nettarief bepaald.
  Moderator dinsdag 6 februari 2024 @ 12:05:18 #297
236264 crew  capricia
pi_212317691
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan motiveert dat niet echt meer om over te stappen op een warmtepomp of EV in de toekomst.
Dat was sws al het geval met de afbouw van de salderingsregeling.
Je wil juist dat zonnepanelen voor kleinere huishoudens en huurders ook aantrekkelijk blijven.

Ieg is dat ook het argument wat ik in de EK hoor. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212322588
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Per kwartier ja
pi_212323394
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:26 schreef capricia het volgende:
Andersom. Bij 5000kWh of meer in stand houden. Daaronder niet.

Je krijgt nu ook korting bij groot verbruik, dus kan je deze regeling ook wel voor de groot verbruikers houden.
  Moderator dinsdag 6 februari 2024 @ 20:25:31 #300
236264 crew  capricia
pi_212323587
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 20:15 schreef bambino het volgende:

[..]
Andersom. Bij 5000kWh of meer in stand houden. Daaronder niet.

Je krijgt nu ook korting bij groot verbruik, dus kan je deze regeling ook wel voor de groot verbruikers houden.
Dan heb je de EK vandaag gemist.
Daar was het argument juist dat de kleinere luyden er gebruik van moeten kunnen blijven maken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Official ESF Kreviewer woensdag 7 februari 2024 @ 11:17:14 #301
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212329982
Ik hoop wel dat de zon nog een keer gaat schijnen. Dit is droevig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')