abonnement Unibet Coolblue
pi_211169619


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?


Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 02-11-2023 22:22:00 ]
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_211170822
Ik heb een paar airco's in huis. Hier zou ik mee kunnen verwarmen. Echter geen zonnepanelen.
Nu denk ik: "godzijdank, want die verwarming op gas is toch echt 100x comfortabeler dan dat gebrom van die airco's". De airco is van LG uit 2021. Dus geen oldtimer.

Nemen jullie dat vreselijke gebrom voor lief voor het verwarmen van jullie huis met panelen / airco combinatie?
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 19:00:06 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211170866
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 18:57 schreef Ponsai het volgende:
Ik heb een paar airco's in huis. Hier zou ik mee kunnen verwarmen. Echter geen zonnepanelen.
Nu denk ik: "godzijdank, want die verwarming op gas is toch echt 100x comfortabeler dan dat gebrom van die airco's". De airco is van LG uit 2021. Dus geen oldtimer.

Nemen jullie dat vreselijke gebrom voor lief voor het verwarmen van jullie huis met panelen / airco combinatie?
Wat heeft het hebben van zonnepanelen te maken met een 'gebrom' van de airco?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211170900
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat heeft het hebben van zonnepanelen te maken met een 'gebrom' van de airco?
Als je zonnepanelen en een airco hebt lijkt het me logisch dat je hiermee gaat verwarmen in de winter.
Omdat je grotendeels van het gas af gaat.

Indien je hiervoor kiest dan zal je dus continue in het gebrom van de airco zitten.
Dat lijkt me een stuk comfortabeler dan gewoon via het gas verwarmen.
Daarnaast vind ik de warmte toch ook echt anders aanvoelen. Met de credits naar gas.

Dus de hamvraag: hebben panelen wel zoveel voordelen? Verder kijkend dan de beurs.
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 19:08:40 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211171012
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:02 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Als je zonnepanelen en een airco hebt lijkt het me logisch dat je hiermee gaat verwarmen in de winter.
Omdat je grotendeels van het gas af gaat.

Indien je hiervoor kiest dan zal je dus continue in het gebrom van de airco zitten.
Dat lijkt me een stuk comfortabeler dan gewoon via het gas verwarmen.
Daarnaast vind ik de warmte toch ook echt anders aanvoelen. Met de credits naar gas.

Dus de hamvraag: hebben panelen wel zoveel voordelen? Verder kijkend dan de beurs.
Maar dat gebrom van die airco heb je sowieso (ik weet niet welk gebrom, want ik hoor geen gebrom) schijnbaar. Komt dat van de buitenunit of van de binnen units?

Ik heb een warmtepomp (dus geen airco, maar een warmtepomp, hoewel een airco ook een warmtepomp is, maar je snapt me) én ik heb zonnepanelen. Dus als de zon ook maar een beetje schijnt (zoals vandaag hier), is het stroomverbruik voor het verwarmen van het huis geneutraliseerd, dus 'gratis', en warm water maken is dan ook 'gratis'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211171084
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:
Maar dat gebrom van die airco heb je sowieso (ik weet niet welk gebrom, want ik hoor geen gebrom) schijnbaar. Komt dat van de buitenunit of van de binnen units?
Binnenunits.
Is ook standaard. Toen de aircoboer bij de buren aan het plaatsen was heb ik hem eens laten luisteren.
Monotoon licht brommend geluid en veelvuldig 'zucht geluid' bij verwarmen.

Is het met een warmtepomp net zo comfortabel warm als gas verwarming?
Geen geluiden etc.
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 19:15:33 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211171159
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:11 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Binnenunits.
Is ook standaard. Toen de aircoboer bij de buren aan het plaatsen was heb ik hem eens laten luisteren.
Monotoon licht brommend geluid en veelvuldig 'zucht geluid' bij verwarmen.

Is het met een warmtepomp net zo comfortabel warm als gas verwarming?
Geen geluiden etc.
Ik heb vloerverwarming, en daar gaat warm water doorheen. Water van 30 graden is water van 30 graden, ongeacht de bron van die verwarming.

Hier is het 24/7 tussen de 21,5 en 22 graden in huis, omdat ik dat wil, maar als je 20 graden wil kan dat ook. En dat is het dan overal in huis (omdat ik overal vloerverwarming heb).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211171193
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb vloerverwarming, en daar gaat warm water doorheen. Water van 30 graden is water van 30 graden, ongeacht de bron van die verwarming.

Hier is het 24/7 tussen de 21,5 en 22 graden in huis, omdat ik dat wil, maar als je 20 graden wil kan dat ook. En dat is het dan overal in huis (omdat ik overal vloerverwarming heb).
Dat klinkt een heel stuk beter dan de mensen die verwarmen met airco's ^O^
Dan zul je warmtegenot, comfortabel en spotgoedkoop met elkaar kunnen combineren.
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 november 2023 @ 19:44:06 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211171710
Ik heb zonnepanelen en een knisperende haard. Het is hier tussen de 15 en 25 graden. Heerlijk.
pi_211171955
quote:
14s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:44 schreef Kreator het volgende:
Ik heb zonnepanelen en een knisperende haard. Het is hier tussen de 15 en 25 graden. Heerlijk.
Wanneer is het 15 graden?

(Zo hard koelt het toch niet af vanaf 25 graden, snachts?)
Definitely not CIA
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 november 2023 @ 20:08:08 #11
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211172330
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Wanneer is het 15 graden?

(Zo hard koelt het toch niet af vanaf 25 graden, snachts?)
In de winter als de verwarming op 15 graden staat. Koelt echt wel af.
pi_211172439
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:11 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Binnenunits.
Is ook standaard. Toen de aircoboer bij de buren aan het plaatsen was heb ik hem eens laten luisteren.
Monotoon licht brommend geluid en veelvuldig 'zucht geluid' bij verwarmen.

Is het met een warmtepomp net zo comfortabel warm als gas verwarming?
Geen geluiden etc.
Vloerverwarming + warmtepomp of vloerverwarming + gasketel maakt voor het comfort niet uit.

Radiatoren of convectoren + warmtepomp kan wel verminderd comfort geven ten opzichte van radiatoren + gasketel. Vooral als je oudere ramen hebt. De warmtepomp maakt de radiatoren minder heet, en daardoor gaat het de koudeval bij de ramen niet tegen.

Wat betreft geluid: binnendeel van de warmtepomp is stiller dan een cv-ketel.
Buitendeel moet wel goed geplaatst zijn, liefst vrijstaande in de tuin of op het platte dak van een berging die constructief los staat van de woning. Dit in verband met trillingen die mogelijk kunnen gaan resoneren door de constructie van de woning.
pi_211172447
quote:
4s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:08 schreef Kreator het volgende:

[..]
In de winter als de verwarming op 15 graden staat. Koelt echt wel af.
Van 25 naar 15 graden in een paar uur tijd?
Wouw.
Is het een oud huis?
(Of misschien begrijp ik je niet :@ )
Definitely not CIA
  donderdag 2 november 2023 @ 20:42:33 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211173047
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 20:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Van 25 naar 15 graden in een paar uur tijd?
Wouw.
Is het een oud huis?
(Of misschien begrijp ik je niet :@ )
Knisperende haard, dus daar zal het 25 graden zijn, als de CV op 15 staat dan gaat het van 25 graden bij de haard heel rap naar beneden als de haard uit is.

Niet dat het er wat toe doet in een zonnepanelen topic, maar dat is wat anders ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 november 2023 @ 22:35:00 #15
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211174736
25% minder opbrengst in oktober dan vorig jaar, dus daar is niks leuks over te vertellen.
  donderdag 2 november 2023 @ 22:59:42 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211174983
130kWh minder dan Oktober vorig jaar. 569 vs 439
  donderdag 2 november 2023 @ 23:17:18 #17
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_211175122
ik zit op 408kWh tegenover 638kWh van vorig jaar. Dat is 36% minder
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 09:31:25 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211176894
Verschil hier is 498 kWh vorig jaar, vs 421 kWh dit jaar. Dat is behoorlijk wat minder.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211177039
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 18:57 schreef Ponsai het volgende:
Ik heb een paar airco's in huis. Hier zou ik mee kunnen verwarmen. Echter geen zonnepanelen.
Nu denk ik: "godzijdank, want die verwarming op gas is toch echt 100x comfortabeler dan dat gebrom van die airco's". De airco is van LG uit 2021. Dus geen oldtimer.

Nemen jullie dat vreselijke gebrom voor lief voor het verwarmen van jullie huis met panelen / airco combinatie?
Onze airco bromt niet. Als ik hem op de stille stand zet dan hoor ik het niet eens terwijl ik eronder zit/lig. Alleen wil ik de kou rapper uit de woonkamer hebben dan zet ik hem wel wat hoger en hoor ik het blazen van de lucht, maar geen gebrom.

En ja, dat neem ik voor lief. Ik gebruik nu het liefst zo min mogelijk gas.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 09:48:00 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211177055
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:46 schreef Kiid het volgende:

[..]
Onze airco bromt niet. Als ik hem op de stille stand zet dan hoor ik het niet eens terwijl ik eronder zit/lig. Alleen wil ik de kou rapper uit de woonkamer hebben dan zet ik hem wel wat hoger en hoor ik het blazen van de lucht, maar geen gebrom.

En ja, dat neem ik voor lief. Ik gebruik nu het liefst zo min mogelijk gas.
Gebrom bij een airco komt mij ook totaal niet bekend voor.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 3 november 2023 @ 09:51:16 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211177078
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 18:57 schreef Ponsai het volgende:
Ik heb een paar airco's in huis. Hier zou ik mee kunnen verwarmen. Echter geen zonnepanelen.
Nu denk ik: "godzijdank, want die verwarming op gas is toch echt 100x comfortabeler dan dat gebrom van die airco's". De airco is van LG uit 2021. Dus geen oldtimer.

Nemen jullie dat vreselijke gebrom voor lief voor het verwarmen van jullie huis met panelen / airco combinatie?
Welk gebrom? Heb je monoblocks?
Als je split hebt, dan zou ik de buitendelen op schuimblokken zetten. Waar staan die?
  vrijdag 3 november 2023 @ 09:51:56 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211177083
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:46 schreef Kiid het volgende:

[..]
Onze airco bromt niet. Als ik hem op de stille stand zet dan hoor ik het niet eens terwijl ik eronder zit/lig. Alleen wil ik de kou rapper uit de woonkamer hebben dan zet ik hem wel wat hoger en hoor ik het blazen van de lucht, maar geen gebrom.

En ja, dat neem ik voor lief. Ik gebruik nu het liefst zo min mogelijk gas.
Dit
pi_211180700
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Welk gebrom? Heb je monoblocks?
Als je split hebt, dan zou ik de buitendelen op schuimblokken zetten. Waar staan die?
Gebrom / gezoem van binnenunit.
Buitenunit hangt aan de gevel op.
  vrijdag 3 november 2023 @ 15:54:22 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211180768
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 15:48 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Gebrom / gezoem van binnenunit.
Buitenunit hangt aan de gevel op.
Kan zijn dat de as of lager kapot is, hadden dat ook, is vervangen (garantie)
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 16:31:04 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211181165
Al de hele dag gratis aan het stoken. Pomp verbruikt stroom, maar er wordt meer stroom geproduceerd (werd, inmiddels) dan er afgenomen wordt. _O_
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 3 november 2023 @ 16:47:55 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211181321
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
Al de hele dag gratis aan het stoken. Pomp verbruikt stroom, maar er wordt meer stroom geproduceerd (werd, inmiddels) dan er afgenomen wordt. _O_
Hier ook
Hele huis warm
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 14:15:43 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211190231
Het regent hier, grijs, nat, en dan tóch 130 watt aan het terugleveren zijn, oftewel, het huis draait gratis, want die -130 is netto na aftrek huisverbruik. *O*
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 4 november 2023 @ 14:42:38 #28
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211190455
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 14:15 schreef CoolGuy het volgende:
Het regent hier, grijs, nat, en dan tóch 130 watt aan het terugleveren zijn, oftewel, het huis draait gratis, want die -130 is netto na aftrek huisverbruik. *O*
Hier ook vies weer weer.
pi_211242902
M'n Sunny Boy Inverter.

Device status:
Fault "Insulation resistance"
Event ID 3501

quote:
Event number manufacturer 3,501
Message Insulation resistance
Recommended action Contact installer
Fault correction measure Check generator
??
Du bist nicht wie ich und du wirst nie so sein
Du bist ein Teil von Nichts und du bist ganz allein
  Official ESF Kreviewer donderdag 9 november 2023 @ 13:55:23 #30
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211243236
Contact installer. Dat betekent: neem contact op met uw installateur.
pi_211243429
Ik kijk dit jaar maar niet zoveel naar de opbrengst. Vorig jaar zat heel ruim boven de verwachting. Dat jaar aan de onderkant. Middelt wel mooi uit, maar toch..

Nog een vraagje:
Heeft iemand toevallig ervaring met dit ding of iets soortgelijks: https://smartgateways.nl/product/zigbee-energiemeter-80a/

We lezen de data van de omvormer (trannergy) af in de home assistent. Dat gaat via een API van solarman (die de trannergy data tegenwoordig uitleest en beheert). Die API moeten we elke ca 2 maanden hernieuwen, dat is irritant voor een automatisch iets. Nu zag ik via dat je dat ding in de meterkast kunt plaatsen (er is ruimte op de din-rail), en dan kun je draadloos meten wat er de pv-groep in/uit gaat. Werkt zoiets? Of zijn er andere manieren om dat beter te automatiseren.
pi_211251418
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 13:19 schreef crystal_meth het volgende:
M'n Sunny Boy Inverter.

Device status:
Fault "Insulation resistance"
Event ID 3501
[..]
??
Heb je panelen op plat dak?
Grote kans dat er een stekker nu in het water ligt.
Deze fout zien we helaas vrij vaak.

Als dat het is, simpel op te lossen. Even met een tiewrap de stekkers vastzetten tegen andere kabels aan.
Kabels kunnen prima in water liggen, stekkers niet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 10 november 2023 @ 11:30:06 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211251869
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 17:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, ten opzichte van het aantal Wp.
Ik heb 6930 Wp liggen en zat tot en met oktober op 6881 kWh opbrengst.
Ik zie dat we dinsdag 7 november door de 100% opbrengst zijn gegaan, want die dag eindigde met een totaalopbrengst van 6932,29 kWh voor dit jaar.

Toch lekker, ondanks het niet zo geweldige jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211252017
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik kijk dit jaar maar niet zoveel naar de opbrengst. Vorig jaar zat heel ruim boven de verwachting. Dat jaar aan de onderkant. Middelt wel mooi uit, maar toch..

Nog een vraagje:
Heeft iemand toevallig ervaring met dit ding of iets soortgelijks: https://smartgateways.nl/product/zigbee-energiemeter-80a/

We lezen de data van de omvormer (trannergy) af in de home assistent. Dat gaat via een API van solarman (die de trannergy data tegenwoordig uitleest en beheert). Die API moeten we elke ca 2 maanden hernieuwen, dat is irritant voor een automatisch iets. Nu zag ik via dat je dat ding in de meterkast kunt plaatsen (er is ruimte op de din-rail), en dan kun je draadloos meten wat er de pv-groep in/uit gaat. Werkt zoiets? Of zijn er andere manieren om dat beter te automatiseren.
Je meet dus alleen het actuele vermogen. Dan komt er nog een hoop rekenwerk achteraan om je dag/maand/jaar gegevens actueel te krijgen. Geen idee hoeveel waarde je er aan hecht maar ik zou eerder naar iets zoeken via de P1 aansluiting van je slimme meter. Nadeel is dat je dan alleen je overschot meet en niet je opwek.
pi_211252177
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 11:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je meet dus alleen het actuele vermogen. Dan komt er nog een hoop rekenwerk achteraan om je dag/maand/jaar gegevens actueel te krijgen. Geen idee hoeveel waarde je er aan hecht maar ik zou eerder naar iets zoeken via de P1 aansluiting van je slimme meter. Nadeel is dat je dan alleen je overschot meet en niet je opwek.
Die p1 meter zit er al op. Het uitlezen van de zonnepanelen kan ik ook wel in de Solarman app, maar liever heb ik alles op 1 hoop in home assistent. Dat hadden we ook, tot ze die tijdsbeperkte API gingen gebruiken. Nu raakt de data nog meer in de war (de update als je de api weer ingesteld geeft aan de opbrengst op die ene dag)

Een beetje rekenen kan ik wel.
En een beetje puzzelen met data vind ik nog leuk ook :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Deepfreeze op 10-11-2023 12:33:49 ]
pi_211252400
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:12 schreef Deepfreeze het volgende:
Een beetje rekenen kan ik wel.
En een beetje puzzelen met data vind ik nog leuk ook

Ook als dat is elke seconde het vermogen gaan doorrekenen naar gebruikte energie? Alsof je in de auto met alleen de snelheidsmeter en een klokje moet gaan bijhouden hoe ver je gereden hebt? En als je dan een paar seconden mist klopt je totaal niet meer. Ik zou toch wel heel graag ook die KWh meter erbij hebben. (afstandsmeter in dit voorbeeld).

Edit: Hij blijkt wel het energiegebruik bij te houden. Mijn verhaal klopt dus niet.

Blijft wel het probleem dat je de klem alleen over de bruine draad moet hebben, dan zit je dus wel te rommelen in de groepenkast. Om te claimen dat iedereen dat kan gaat mij wat ver. Maar het ding is dus wel bruikbaar voor je doel.

[ Bericht 16% gewijzigd door qajariaq op 10-11-2023 12:45:38 ]
  Official ESF Kreviewer vrijdag 10 november 2023 @ 12:48:32 #37
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211252466
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 11:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zie dat we dinsdag 7 november door de 100% opbrengst zijn gegaan, want die dag eindigde met een totaalopbrengst van 6932,29 kWh voor dit jaar.

Toch lekker, ondanks het niet zo geweldige jaar.
Dat doe je goed.Ik zit op 2975 van 3650. Dat is pas 81%
pi_211252713
Hier nu 3160 uit 3640 panelen. Dus 87%. De 100 gaan we echt niet halen met dit druilerige weer.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ook als dat is elke seconde het vermogen gaan doorrekenen naar gebruikte energie? Alsof je in de auto met alleen de snelheidsmeter en een klokje moet gaan bijhouden hoe ver je gereden hebt? En als je dan een paar seconden mist klopt je totaal niet meer. Ik zou toch wel heel graag ook die KWh meter erbij hebben. (afstandsmeter in dit voorbeeld).

Edit: Hij blijkt wel het energiegebruik bij te houden. Mijn verhaal klopt dus niet.

Blijft wel het probleem dat je de klem alleen over de bruine draad moet hebben, dan zit je dus wel te rommelen in de groepenkast. Om te claimen dat iedereen dat kan gaat mij wat ver. Maar het ding is dus wel bruikbaar voor je doel.
Dat knutselen gaat wel lukken. Zeker nu we een nieuwe meterkast hebben en de elektrameneer de draadjes heel netjes heeft verbonden. Heb wel gekkere dingen gedaan in een lelijkere kast.(automaat vervangen) Deze gaat gelukkig ook niet door de draden heen.

Vraag me af hoe betrouwbaar die meting is. Maar eens testen als dat ding aankomt vs de waardes in de omvormer-app
pi_211252877
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 13:15 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier nu 3160 uit 3640 panelen. Dus 87%. De 100 gaan we echt niet halen met dit druilerige weer.
[..]
Dat knutselen gaat wel lukken. Zeker nu we een nieuwe meterkast hebben en de elektrameneer de draadjes heel netjes heeft verbonden. Heb wel gekkere dingen gedaan in een lelijkere kast.(automaat vervangen) Deze gaat gelukkig ook niet door de draden heen.

Vraag me af hoe betrouwbaar die meting is. Maar eens testen als dat ding aankomt vs de waardes in de omvormer-app
Ik heb er zo iets tussen zitten.


De meting is erg betrouwbaar, gecertificeerd zelfs. Aflezen doe ik echter op dat ding zelf want de aansluiting geeft alleen pulsen af en geen waardes. Heb er even een esphome dingetje op aangesloten gehad maar het tellen van pulsen in HA vind ik weer niet fijn. Te veel gedoe en uiteindelijk onbetrouwbaar.

Maar goed, ik heb dan ook niet behoefte aan fijnmazige metingen, dat is voor kortere tijd erg zinvol om je gedrag te bestuderen maar op den duur zie ik daar geen toegevoegde waarde meer in. Dan worden de trends belangrijker imho.
pi_211252948
De watermeter heeft ook zo'n pulse teller idd, werkt prima, maar als er iemand in de meterkast heeft gezeten dit hij altijd weer scheef.

We gebruiken de zonnepanelen soms als daglicht sensor voor een automation. Man en zoon knutselen er ook nog weleens aan. Dan gaan er ergens lampen uit als de zonnepanelen veel stroom leveren. (het blijft bij knutselen, niks zinvols)
pi_211253217
Wij zitten al sinds eind oktober boven de 100% opwekking dit jaar. Locatie in Noord Limburg.
  vrijdag 10 november 2023 @ 14:36:13 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211253423
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:48 schreef Kreator het volgende:

[..]
Dat doe je goed.Ik zit op 2975 van 3650. Dat is pas 81%
Dat is echt heel erg positie-afhankelijk en die is bij mij niet alleen optimaal maar ook zonder schaduw.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 10 november 2023 @ 19:12:56 #43
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211255679
48 van de 4510 al! De eerste procent is binnen :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211258044
Bij mij zonder schaduw maar niet optimaal (o/w) , 8600kwh van de 9360wp = 92%. Wel Enphase dus ik kan ieder paneeltje monitoren :P
Ze liggen er sinds begin februari op, dus ik mis de maand januari. Al zal dat niet best zijn geweest.
Heb ook wel veel nodig want we verbruiken bizar veel stroom.

Ik had een hoger % kunnen krijgen door alles op Zuid te leggen, maar dan pasten er minder op.

De vorige eigenaar wilde ervan af vanwege de hoge energiekosten (500 per maand) , wij zitten nu op 0/negatief ;).

[ Bericht 18% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2023 22:22:46 ]
pi_211301313
Ik heb nog geen zonnnenpanelen systeem, maar zit wel in de race.
Het gaat om het huis dak oost-west opstelling
Dakhelling 40gr
12Kwp Trina Solar met 5kW Huawei accu.
De verkoper wist mooie jaar rendementen te laten zien van 95%, maar na doorvragen blijkt dit circa 60-65% ze zijn met accu.
Zonder accu noemde hij 40-45% op jaarbasis.

Lijkt jullie het jaar rendement redelijk?
  Moderator woensdag 15 november 2023 @ 10:01:15 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211301333
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:58 schreef Barry1986 het volgende:
Ik heb nog geen zonnnenpanelen systeem, maar zit wel in de race.
Het gaat om het huis dak oost-west opstelling
Dakhelling 40gr
12Kwp Trina Solar met 5kW Huawei accu.
De verkoper wist mooie jaar rendementen te laten zien van 95%, maar na doorvragen blijkt dit circa 60-65% ze zijn met accu.
Zonder accu noemde hij 40-45% op jaarbasis.

Lijkt jullie het jaar rendement redelijk?
Los van of het redelijk is of niet, die manier van verkopen is op zijn zachtst gezegd niet netjes en ik zou dus, als ik hier achter zou zijn gekomen, al niet meer met die partij in zee zijn gegaan.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 15 november 2023 @ 10:16:04 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211301475
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:58 schreef Barry1986 het volgende:
Ik heb nog geen zonnnenpanelen systeem, maar zit wel in de race.
Het gaat om het huis dak oost-west opstelling
Dakhelling 40gr
12Kwp Trina Solar met 5kW Huawei accu.
De verkoper wist mooie jaar rendementen te laten zien van 95%, maar na doorvragen blijkt dit circa 60-65% ze zijn met accu.
Zonder accu noemde hij 40-45% op jaarbasis.

Lijkt jullie het jaar rendement redelijk?
Het is vooral hoe je rekent denk ik.

Mijn panelen liggen vol zuid, geen schaduw, nagenoeg ideale hellingshoek en mijn rendement voor dit jaar zit al op de 100%, dus ja, die TrinaSolar panelen kunnen met gemak een rendement van 95% halen, onder ideale omstandigheden.
Maar.... dat is leuk zolang je kunt salderen, met de kennis van nu had ik mijn huis een kwartslag gedraaid laten bouwen zodat ik zowel op oost als op west een groot dakvlak zou hebben, waar aan beide kanten panelen zouden komen.
De opbrengst van die panelen zou dan wel wat minder zijn omdat ze niet de optimale ligging hebben, maar ik zou wel van 's morgens vroeg tot 's avonds laat mijn eigen stroom direct kunnen verbruiken, en ook een eventuele accu geleidelijker kunnen vullen.

Ik ben dus vooral benieuwd hoe dat rendement berekend is ook het rendement met en zonder accu, want volgens mij gaat je feitelijke rendement, als je niet meer kunt salderen, met een accu behoorlijk omhoog.

Overigens komt er bij mij geen Huawei in, ook niet iets "onschuldigs" als een accu voor de zonnepanelen.

Verder: wat is je verbruik, 12 kWp is behoorlijk veel, ook als je "maar" een rendement van 50-60% hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Leandra op 15-11-2023 10:21:10 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 15 november 2023 @ 10:26:06 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211301552


Overigens zie ik hier bij een hellingshoek van 40° op oost en west nog een rendement van 80-85% staan, en het verbaast me niets als dat klopt.

Dus ik weet niet waar die 40-45% zonder accu dan vandaan komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211301715
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:16 schreef Leandra het volgende:
Overigens komt er bij mij geen Huawei in, ook niet iets "onschuldigs" als een accu voor de zonnepanelen.
Geen Chinese onderdelen in jouw zonnepanelen / omvormers?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')