Ik meen toch echt ook ergens gelezen te hebben dat dat dus retroactief was. Die milleniumplaten was een idee wat ze al hadden en toen kwam dus het idee om die te gebruiken voor een top 2000. Maar we zullen het nooit helemaal zeker weten.quote:Op maandag 6 november 2023 11:53 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
De stemming begon al in januari 1999. Dat weet ik nog, want internet was alleen nog voor computernerds destijds, dus gooiden ze je dood met reclames op tv en in kranten. Dat zei ome Ron trouwens ook in zijn opening op 26 december 1999.

quote:De marathon begint in de nacht van zaterdag 25 december en eindigt op oudejaarsavond om 24.00 uur. Aan de uitzending werken alle omroepen mee, met uitzondering van de EO.
De historische hitlijst wordt samengesteld door Radio 2-luisteraars, die hun voorkeur via Internet kenbaar kunnen maken of kunnen doorbellen op een gratis telefoonnummer. Zij kunnen daarbij kiezen uit 2000 titels die Radio 2 vanaf 22 november via Internet, een advertentie in Sp!its en Teletekst bekend zal maken. Ook deze titels zijn weer aangedragen door luisteraars: vanaf 2 januari kon iedereen zijn 'millenniumplaat' insturen naar Radio 2.
Kees Toering, zendercoördinator van Radio 2, spreekt over een groots project waar alle programmamakers van de zender aan meewerken. ,,Alleen al voor Teletekst is het een gigantisch project. Dat heeft nog nooit zoveel informatie tegelijk aangeboden.'' Alleen de EO doet niet mee. Toering: ,,De EO vindt het een prachtig plan, maar staat in goed overleg zijn zendtijd af. De omroep vindt dat hij zelf moet kunnen bepalen welke platen gedraaid gaan worden. En dit keer is de regie aan de luisteraars.''
Op de millennium top-2000 zullen, zo voorspelt Toering, vooral 'typische Radio-2' platen komen te staan. Geen klassiek, geen hardcore, maar meer middle of the road, platen die het grote publiek aanspreken. ,,De voorselectie is gedaan door onze luisteraars. En zij komen toch ook met het typische Radio 2 genre. Dan moet je dus denken aan nummers van The Eagles, Abba, Marco Borsato. Zeg maar van rock 'n roll tot nu.''
Nomaliter is Radio 2 's nachts uit de lucht. Voor de Top 2000 zal de zender 24 uur per dag, zes dagen achtereen te beluisteren zijn. ,,Daarvoor is met opzet gekozen'', zegt Toering. ,,Alleen zo kunnen alle platen binnen een redelijke termijn, met een gemiddelde van dertien per uur, gespeeld worden.'' De nummers zullen aaneengepraat worden door de reguliere Radio 2-presenatoren als Frits Spits, Daniël Dekker, Ferry Maat en Hans Schiffers. Onduidelijk is nog wie 's nachts in de studio presenteert.
Volgens Toering is het nadrukkelijk niet de bedoeling dat het programma of programmaonderdelen van tevoren worden opgenomen. ,,Dat brengt in de praktijk extra werk met zich mee, zo leert de ervaring. Er zijn momenten ook waarop programmamakers in de studio niet gemist kunnen worden. De eeuwwisseling is zo'n moment. Bovendien is dit voor een programmamaker een te groots project om te zeggen: nee, daar doen ik niet aan mee. We doen nu bij uitstek wat de luisteraar van Radio 2 zo mooi vindt. Die kiest vooral voor ons om de muziek, zo blijkt uit onderzoek. ''

Mooi om dit te lezen, maar dit is een artikel van 13 oktober 1999. Ik vond elders ook al een soortgelijk artikel uit het AD van eind september 1999 (helaas verder niet leesbaar) waarin de Top 2000 wordt aangekondigd. Ik ben dan ook nog niet helemaal overtuigd dat Mexi’s punt dat die millennium-platen pas later de invulling van de Top 2000 zouden worden onjuist is.quote:Op maandag 6 november 2023 12:32 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
De post was kennelijk pas iets later een optie geworden
[..]

Oh, maar dit was niet bedoeld om duidelijkheid te scheppen in het 98/99-verhaal, vond het alleen grappig dat er nog niet gerept werd over post, volgens mij toch de belangrijkste aanvoering van de stemmen destijds.quote:Op maandag 6 november 2023 12:49 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Mooi om dit te lezen, maar dit is een artikel van 13 oktober 1999. Ik vond elders ook al een soortgelijk artikel uit het AD van eind september 1999 (helaas verder niet leesbaar) waarin de Top 2000 wordt aangekondigd. Ik ben dan ook nog niet helemaal overtuigd dat Mexi’s punt dat die millennium-platen pas later de invulling van de Top 2000 zouden worden onjuist is.

Die hebben er vast verstand van! Ik kan me oprecht herinneren dat die volgorde omgekeerd was, maar dat zal wel foute informatie zijn geweest.quote:Op maandag 6 november 2023 13:23 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Volgens de top 2000 a go go facebookpagina had het verzamelen van de millenniumplaten als doel om de lijst samen te stellen.

Maar als die DJ’s toch al gebonden waren aan een vaste playlist in die laatste week, waarom maakten ze zich er dan zo druk over dat dit in een soort Eeuwige 100-format gegoten zou worden? Je zou zeggen dat het juist leuker is om naar een climax toe te werken, dan lukraak plaatjes te draaien die een half jaar eerder eens waren aangedragen door Tante Sjaan uit Geertruidenberg of Dikke Leo uit Appingedam.quote:Op maandag 6 november 2023 13:09 schreef Tussle266 het volgende:
Er lopen ook wel wat dingen door elkaar nu. Ik had het echt puur over het verzamelen van die platen. Dat gebeurde al vanaf januari, dus dat idee stamt zeker uit 1998. Of dat perse de titel Top2000 vanaf het eerste moment meekreeg, weet ik niet. Dat zou best weleens pas in september '99 ontwikkeld kunnen zijn. Dat lijkt me niet onmogelijk. Maar dat hoeft op zich ook niet uit te maken, want dat duidelijk was dat er in die laatste week al een vaste playlist zou zijn was er dus al wel.
En dat die DJ's dat niet zo lekker vonden vind ik bij nader inzien eigenlijk helemaal niet zo vreemd. Je zat in het laatste rechte eind van de verzuiling, dus ze concurreerden niet alleen met commerciëlen, waarvan er niet eens zoveel waren toen, maar ook met elkaar omdat die omroepen toen nog meer los van elkaar stonden. En juist omdat het zo om dat millennium draaide, hadden er vast al een paar een ideetje over hoe gaaf ze waren en hoe ze hun gaafheid met door hun gekozen platen aan de luisteraar gingen opdringen, want daar was dit natuurlijk het perfecte moment voor. Maar dat ging dus mooi even niet door.

Ja maar ze waren toch juist tegen dat vaste format? Doelloos plaatjes aan- en afkondigen? Dat begreep ik er echter uit. Ik dacht dat ze bedoelden dat ze hun eigen ding in gedachte hadden en dat dat nu in de soep liep door een vastgestelde playlist. Of dat nu met of zonder nummertjes afroepen was.quote:Op maandag 6 november 2023 16:06 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Maar als die DJ’s toch al gebonden waren aan een vaste playlist in die laatste week, waarom maakten ze zich er dan zo druk over dat dit in een soort Eeuwige 100-format gegoten zou worden? Je zou zeggen dat het juist leuker is om naar een climax toe te werken, dan lukraak plaatjes te draaien die een half jaar eerder eens waren aangedragen door Tante Sjaan uit Geertruidenberg of Dikke Leo uit Appingedam.

Ik moet het nog maar eens terugkijken (voorzover dit euvel belangrijk genoeg isquote:Op maandag 6 november 2023 17:06 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Ja maar ze waren toch juist tegen dat vaste format? Doelloos plaatjes aan- en afkondigen? Dat begreep ik er echter uit. Ik dacht dat ze bedoelden dat ze hun eigen ding in gedachte hadden en dat dat nu in de soep liep door een vastgestelde playlist. Of dat nu met of zonder nummertjes afroepen was.

Het was niet Dikke Leo maar Kale Leo. Die stemde BohRhap erin omdat ie in het operettestuk genoemd werdquote:Op maandag 6 november 2023 16:06 schreef Fred_B het volgende:
[..]
lukraak plaatjes te draaien die een half jaar eerder eens waren aangedragen door Tante Sjaan uit Geertruidenberg of Dikke Leo uit Appingedam.

En tante Sjaan stemde dan waarschijnlijk op het Smurfenlied?quote:Op maandag 6 november 2023 22:11 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Het was niet Dikke Leo maar Kale Leo. Die stemde BohRhap erin omdat ie in het operettestuk genoemd werd

Waar gaan jullie?quote:Op woensdag 8 november 2023 18:42 schreef PippenScottie het volgende:
Mensen die van plan zijn 21 december de Upbeatles Top 2000 quiz te winnen, bespaar je de moeite

Buurten in de Gaard.quote:

Het waren Dikke Leo en Tante Saar:quote:Op maandag 6 november 2023 16:06 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Maar als die DJ’s toch al gebonden waren aan een vaste playlist in die laatste week, waarom maakten ze zich er dan zo druk over dat dit in een soort Eeuwige 100-format gegoten zou worden? Je zou zeggen dat het juist leuker is om naar een climax toe te werken, dan lukraak plaatjes te draaien die een half jaar eerder eens waren aangedragen door Tante Sjaan uit Geertruidenberg of Dikke Leo uit Appingedam.

Das wel n eindje weg ja. Is dat te lopen voor je?quote:Op woensdag 8 november 2023 22:50 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Buurten in de Gaard.
Best een eind uit het centrum.
In 2024 ben jij erbij!![]()

Vanuit huis beter niet. En ik ben in die periode verplicht vrij, dus ik kom sowieso met de autoquote:Op donderdag 9 november 2023 16:51 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Das wel n eindje weg ja. Is dat te lopen voor je?

Ik ben blij als Van Inkel weggaat, die is langzaamaan veel te oud. Gun Stasse ook wel n mooi afscheidquote:Op vrijdag 10 november 2023 15:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik ben benieuwd naar het dj-team. Desiree wordt in januari vervangen in de nacht. Is ze er nog bij? Stasse wellicht een mooi afscheid? Komt Stenders terug? Emmely gaat wss ook weg bij r2...
edit: Ik zie dat Desiree vanaf januari van 00-02 gaat ipv 04-06, waar de EO nu komt.
Dit kan ten koste gaan van het Van Inkelen.

Waar gaat Emmely heen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 15:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik ben benieuwd naar het dj-team. Desiree wordt in januari vervangen in de nacht. Is ze er nog bij? Stasse wellicht een mooi afscheid? Komt Stenders terug? Emmely gaat wss ook weg bij r2...
edit: Ik zie dat Desiree vanaf januari van 00-02 gaat ipv 04-06, waar de EO nu komt.

Geen wals en Ladies en people meerquote:Op vrijdag 10 november 2023 15:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

Joe misschien, maar vooralsnog alleen nog geruchten.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |