Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
[..] Vergeet the band niet vanwege Robbie robertson
Ik ben niet zo'n DAB-stemmer, maar bij 2 artiesten in 1 nummer wil ik wel een uitzondering maken. Dus tenzij Garth Hudson nog gaat deze maand, weet ik het nog niet met The Band.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Ik ben niet zo'n DAB-stemmer, maar bij 2 artiesten in 1 nummer wil ik wel een uitzondering maken. Dus tenzij Garth Hudson nog gaat deze maand, weet ik het nog niet met The Band.
Ga je ook op BTO stemmen dan? (Al zijn de nummers in de keuzelijst denk ik zonder Tim)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] Ga je ook op BTO stemmen dan? (Al zijn de nummers in de keuzelijst denk ik zonder Tim)
Eh, nee, de kwaliteit van het nummer moet ook wel meespelen en dan zou een Takin' care of business bijv. toch tekort schieten.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
We zijn er klaar voor. Alweer de 25e editie van de Top 2000. Op de TV is veel veranderd. Jaren het baken van de Top 2000, nouja, van de slippendrager, bleek Matthijs van Nieuwkerk zich toch te misdragen. Hij moest vorig jaar na de nacht van de popmuziek plots het veld ruimen en keert dit jaar niet meer terug. Een smet op het Top 2000-blazoen, maar op de radio ging alles naar behoren. Toen mochten we naar een jaar rust. En relatieve rust kregen we. 2023 was een jaar waar niet bijzonder veel van te zeggen is. De laatste maand is het weer mis in Israel, maar dat zijn we intussen eigenlijk al bijna gewend. Al die andere conflicten, nouja, tsja. Een jaar zonder hoogtepunten dus eigenlijk. Gelukkig is er het enige echte hoogtepunt tussen kerst en oud en nieuw, de Top 2000.
De Top 2000, oud en vertrouwd. Op TV met meer shows dan ooit, we gaan op 3 november al aftrappen met een programma over de beleving van de Top 2000 bij liefhebbers. Ik heb nu al zin in de Iron Maiden man of iemand die zegt dat ie in 1999 zat te wachten op Danny Mirror. Verder is er een quiz, de untold stories, we kennen het wel. Maar er is maar één moment dat we echt gelukkig zijn en Omsk hebben bereikt: 25 december om 00:00 uur.
Zijn er ons nog mensen ontvallen? Ja, absoluut. Jeff Beck, Bachman, Crosby, Sakamoto, Sinead O'Connor, Robbie Robertson. Het wordt bijna normaal he? Niet een van de allergrootsten, al weet je nooit of iemand de stembooster op het juiste moment wil inzetten. Sinead en Faithless zullen nog wel in de bonus gaan.
Gelukkig zijn er nog andere dingen geweest die voor wat relevantie zorgen. Wat denken jullie van Barbenheimer! Eerst even een serieuze film, en daarna nog de schijtlolligheden van Oppenheimer. Daar zullen vast wel wat liedjes vandaan komen. Klinkt lekker. Al met al: Veel plezier!
Radio 2 Top 2000: Editie 2023 We zijn alweer bij editie 25 van de Top 2000. Een lijst die een muzikale reis heeft gemaakt, alleen Queen in het laatste uur is een zekerheidje. De 60s zijn uitgefaseerd en de 90s vieren tegenwoordig hoogtij. Nirvana mocht er in 2005 in, daarna kwam metal, en toen kwam ook het recente slappe zomerhitje. 168 uur met nonstop muziek, reclame, gelul van Gijs Staverman en nieuws. Met hier en daar een albumversie tegenwoordig.
Wat kunnen wij doen? A. Stemmen. De stemweek is traditioneel rond 1 december B. Luisteren en kijken, van 25 tot 31 december. En naar de randprogrammering. Quiz, Untold Stories, Wat betekent de Top 2000, A Gogo, het kan allemaal. C. Een uurtje naar het Top 2000 café. Niet meer op eigen houtje, maar netjes vooraf intekenen. En dan maar hopen dat je niet een uur lang Suzan & Freek voor je kiezen krijgt, of Echoes, maar gewoon lekker Killing in the Name, Halo of Flies en het liedje van AC/DC.
Vorig jaar werden mijn stemtips weer eens niet gehonoreerd en lagen ze er allemaal uit, maar ik ga jullie toch als vanouds wat tips geven. Hopelijk luisteren jullie dit jaar wel.
1977: Jewel - Foolish Games. Ja, dat was vorig jaar de positie. Teruggekeerd na een jaartje weg te zijn geweest. Hopelijk niet eenmalig, wat mij betreft. Prachtig nummer, Jewel haar enige in de Top 2000. Een mooi luisterliedje die zeker nog een jaar mag blijven. 1974: Manfred Mann's Earth Band - Blinded By The Light. Een van de weinige 'ouderwetse' Top 2000 songs die nog over is. Stond er elk jaar in. Geef deze klassieker de kans en zorg ervoor dat we weer "Wrapped Up Like a Douche" kunnen zeggen! 1941: Johan - Tumble and Fall. Nederlands trots. Een van de ondergewaardeerde bands. Ook hier geldt: Enige notering. Mag zeker blijven en niet eruit tumble and fallen.
Oh, en denk ook eens na over topartiesten als Duncan Browne of The Carpenters. Maar goed, ik probeer mijn echte topfavorieten hier juist te vermijden.
Wanneer? 25 december 0:00 begonnen we, 31 december 23:59 lallen we mee met Bohemian Rhapsody. Tenminste, dat kan toch haast niet fout?
Vanaf wanneer stemmen? Kijkt u eens op 1 december
Staat ie in de top 2000? 11 december is gifjesdag ofzo. Heerlijk.
De Top 2000 in beeld Cultura 24 NPO 1 Extra: Twee jaar lang zoomers is mooi geweest, dit jaar weer het CAFÉ! 24/7 te zien. Tevens met een uurtje doventolk.
Nederland 3 NPO 3: Diep in de nacht. Daar kijkt dus eigenlijk niemand naar.
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOKkers in beeld
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
[ Bericht 1% gewijzigd door MadMaster op 02-11-2023 13:35:22 ]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Ik heb de layout aangepast v.w.b. de positionering van de bars [cimg] i.p.v. [img] en een achterbleven jaartal '2022' gewijzigd in '2023'. Andere wijzigingen pas ik eventueel alleen aan na akkoord van @mexicanobakker. Suggesties voor je Top 2000 OP banner voor 2023 mag per DM aan mij kenbaar maken.
Op woensdag 1 november 2023 21:58 schreef MadMaster het volgende: Ik heb de layout aangepast v.w.b. de positionering van de bars [cimg] i.p.v. [img] en een achterbleven jaartal '2022' gewijzigd in '2023'. Andere wijzigingen pas ik eventueel alleen aan na akkoord van @:mexicanobakker. Suggesties voor je Top 2000 OP banner voor 2023 mag per DM aan mij kenbaar maken.
2021 analyse mag naar 2022
Op donderdag 2 november 2023 09:19 schreef Tussle266 het volgende: Nu die muziekmixbeperkingen eraf zijn wordt die Rob1000 wel een wat betere graadmeter voor wat er komen gaat, afgaande op de keuzelijst van dit jaar.
Prima keuzelijst voor de Rob 1000. Wat meer alternatieve muziek dan in de keuzelijst van de Top 2000 volgens mij ook al heb ik er niet lang naar gekeken. Al zou het voor de Rob1000 zomaar kunnen zijn dat wat alternatief wordt ingeruild voor hits van de afgelopen 5 jaar nu Veronica die plaatjes weer mag draaien inderdaad.
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op donderdag 2 november 2023 19:47 schreef ok01 het volgende: Iemand al naar het nieuwe Beatles nummer geluisterd? Ik vind het persoonlijk erg mooi gedaan
Op donderdag 2 november 2023 19:47 schreef ok01 het volgende: Iemand al naar het nieuwe Beatles nummer geluisterd? Ik vind het persoonlijk erg mooi gedaan
Misschien een hele domme vraag, maar is er een heel eenvoudige manier om die lijst van 2023 op Spotify af te luisteren in aflopende vorm, dus van 2000-1? Ik krijg die volgorde met geen mogelijkheid de volgorde anders gerangschikt
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Op vrijdag 3 november 2023 11:22 schreef TheVulture het volgende: Misschien een hele domme vraag, maar is er een heel eenvoudige manier om die lijst van 2023 op Spotify af te luisteren in aflopende vorm, dus van 2000-1? Ik krijg die volgorde met geen mogelijkheid de volgorde anders gerangschikt
Je moet niet die officiële playlist pakken, maar gewoon even zoeken. Er zijn Spotify'ers die de moeite hebben genomen om hem van 2000-1 te rangschikken. Ik ben nu niet op mijn laptop anders zou ik er eentje linken.
[..] Je moet niet die officiële playlist pakken, maar gewoon even zoeken. Er zijn Spotify'ers die de moeite hebben genomen om hem van 2000-1 te rangschikken. Ik ben nu niet op mijn laptop anders zou ik er eentje linken.
Ah thanks en gevonden!
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Niemand gekeken naar de 1e aflevering van 25 jaar..?
Yes ik ook. Ik kende t verhaal al door podcasts en stukken erover. Maar toch weer kippenvel als ik dat allereerste moment vd top 2000 hoor, de nachttune, soul coaxing van raymond lefevre, de dj erbij. Tis precies t nostalgische sfeertje dat ik mis bij de huidige top 2000. Intiem. Echt nog gericht op de muziek.
Het was me niet duidelijk uit de aflevering, maar ik neem aan dat het idee al in september 1998 voorgesteld werd en niet 99, aangezien ze al vanaf januari de milleniumplaat deden?
Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Het was me niet duidelijk uit de aflevering, maar ik neem aan dat het idee al in september 1998 voorgesteld werd en niet 99, aangezien ze al vanaf januari de milleniumplaat deden?
Ja dat lijkt mij ook. Dat ze vanaf januari platen verzamelden is in ieder geval zeker, want dat is juist wat me nog zo goed bijstaat, omdat ik daarvoor Radio 2 eigenlijk niet kende, als hakkende middelbare scholier.
[..] Ja dat lijkt mij ook. Dat ze vanaf januari platen verzamelden is in ieder geval zeker, want dat is juist wat me nog zo goed bijstaat, omdat ik daarvoor Radio 2 eigenlijk niet kende, als hakkende middelbare scholier.
Vind het dan alleen vreemd dat die dj's er zo op tegen waren omdat ze al ideetjes hadden voor hun eigen programma (of iig Spits) Lijkt me een beetje vroeg, 15 maanden eerder.
[..] Vind het dan alleen vreemd dat die dj's er zo op tegen waren omdat ze al ideetjes hadden voor hun eigen programma (of iig Spits) Lijkt me een beetje vroeg, 15 maanden eerder.
Ik weet het niet, dat hele millennium-gedoe was in mijn beleving al vanaf 1996 aan de gang, in heel de maatschappij. Dus dat dat soort types daar al mee bezig waren zou best kunnen. Maar aan de andere kant kan je nu ook gemakkelijk van alles roepen wat niemand kan bevestigen.
Het eindigen op vrijdag lijkt me het ideale punt. Einde van de week. Het niet beginnen op zaterdag heeft denk ik te maken met de betrokkenheid van de dj's die vooral doordeweeks zitten. Moeten vast een knop indrukken ofzo. En 1 december is natuurlijk een mooie datum.
Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Het was me niet duidelijk uit de aflevering, maar ik neem aan dat het idee al in september 1998 voorgesteld werd en niet 99, aangezien ze al vanaf januari de milleniumplaat deden?
Ik heb dat wel eens gelezen en nee, volgens mij is het idee pas in september 1999 ontstaan. Die milleniumplaten zijn later pas als een soort van draagvlak gebruikt, volgens mij was het ook niet per se de bedoeling dat dat er 2000 waren en zijn die deels aangevuld.
[..] Ik heb dat wel eens gelezen en nee, volgens mij is het idee pas in september 1999 ontstaan. Die milleniumplaten zijn later pas als een soort van draagvlak gebruikt, volgens mij was het ook niet per se de bedoeling dat dat er 2000 waren en zijn die deels aangevuld.
De stemming begon al in januari 1999. Dat weet ik nog, want internet was alleen nog voor computernerds destijds, dus gooiden ze je dood met reclames op tv en in kranten. Dat zei ome Ron trouwens ook in zijn opening op 26 december 1999.
Ik kijk er nu ook heel anders naar dan toen. Toen was ik een tiener en stond ik op de hoek van de straat iedereen heel stoer aan te kijken. Ik had me beter in IT kunnen verdiepen destijds.
Dit filmpje bevestigt dat die man met die mancave onder zijn tuin uit de 25 jaar niet de lijst uit de krant van de 1e editie had, want die eindigde op maandag, en de 1e eindigde op vrijdag.
[..] De stemming begon al in januari 1999. Dat weet ik nog, want internet was alleen nog voor computernerds destijds, dus gooiden ze je dood met reclames op tv en in kranten. Dat zei ome Ron trouwens ook in zijn opening op 26 december 1999.
Toch is het dan vreemd dat die DJ’s zo veel weerstand hadden. Dat zou dan gaan over de playlist van hun programma’s anderhalf jaar later, in een matig beluisterde week?
[..] De stemming begon al in januari 1999. Dat weet ik nog, want internet was alleen nog voor computernerds destijds, dus gooiden ze je dood met reclames op tv en in kranten. Dat zei ome Ron trouwens ook in zijn opening op 26 december 1999.
Ik meen toch echt ook ergens gelezen te hebben dat dat dus retroactief was. Die milleniumplaten was een idee wat ze al hadden en toen kwam dus het idee om die te gebruiken voor een top 2000. Maar we zullen het nooit helemaal zeker weten.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze daar in 1998 al mee bezig waren.
Ik was er verder ook niet bij, dus we zullen het nooit weten. Ik weet wel nog dat heel dat millenniumgedoe destijds idioot groot was en al voor ‘99 de ellende begon. Maar wat er in die hoofden van die mensen omging, wie zal het zeggen. En het blijft natuurlijk tv, ze maken het nu vast groter dan het toen was.
Welk liedje zou jij mee willen nemen naar de volgende eeuw? Met deze simpele vraag roept Radio 2 in 1999 de luisteraar op om zijn of haar ultieme millenniumplaat door te geven. Het doel: een lijst samenstellen van 2000 liedjes die tussen Kerst '99 en de eeuwwisseling non-stop zullen worden gedraaid. Top 2000 a go go@facebook
[ Bericht 43% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 06-11-2023 12:27:36 ]
De post was kennelijk pas iets later een optie geworden
quote:
De marathon begint in de nacht van zaterdag 25 december en eindigt op oudejaarsavond om 24.00 uur. Aan de uitzending werken alle omroepen mee, met uitzondering van de EO.
De historische hitlijst wordt samengesteld door Radio 2-luisteraars, die hun voorkeur via Internet kenbaar kunnen maken of kunnen doorbellen op een gratis telefoonnummer. Zij kunnen daarbij kiezen uit 2000 titels die Radio 2 vanaf 22 november via Internet, een advertentie in Sp!its en Teletekst bekend zal maken. Ook deze titels zijn weer aangedragen door luisteraars: vanaf 2 januari kon iedereen zijn 'millenniumplaat' insturen naar Radio 2.
Kees Toering, zendercoördinator van Radio 2, spreekt over een groots project waar alle programmamakers van de zender aan meewerken. ,,Alleen al voor Teletekst is het een gigantisch project. Dat heeft nog nooit zoveel informatie tegelijk aangeboden.'' Alleen de EO doet niet mee. Toering: ,,De EO vindt het een prachtig plan, maar staat in goed overleg zijn zendtijd af. De omroep vindt dat hij zelf moet kunnen bepalen welke platen gedraaid gaan worden. En dit keer is de regie aan de luisteraars.''
Op de millennium top-2000 zullen, zo voorspelt Toering, vooral 'typische Radio-2' platen komen te staan. Geen klassiek, geen hardcore, maar meer middle of the road, platen die het grote publiek aanspreken. ,,De voorselectie is gedaan door onze luisteraars. En zij komen toch ook met het typische Radio 2 genre. Dan moet je dus denken aan nummers van The Eagles, Abba, Marco Borsato. Zeg maar van rock 'n roll tot nu.''
Nomaliter is Radio 2 's nachts uit de lucht. Voor de Top 2000 zal de zender 24 uur per dag, zes dagen achtereen te beluisteren zijn. ,,Daarvoor is met opzet gekozen'', zegt Toering. ,,Alleen zo kunnen alle platen binnen een redelijke termijn, met een gemiddelde van dertien per uur, gespeeld worden.'' De nummers zullen aaneengepraat worden door de reguliere Radio 2-presenatoren als Frits Spits, Daniël Dekker, Ferry Maat en Hans Schiffers. Onduidelijk is nog wie 's nachts in de studio presenteert.
Volgens Toering is het nadrukkelijk niet de bedoeling dat het programma of programmaonderdelen van tevoren worden opgenomen. ,,Dat brengt in de praktijk extra werk met zich mee, zo leert de ervaring. Er zijn momenten ook waarop programmamakers in de studio niet gemist kunnen worden. De eeuwwisseling is zo'n moment. Bovendien is dit voor een programmamaker een te groots project om te zeggen: nee, daar doen ik niet aan mee. We doen nu bij uitstek wat de luisteraar van Radio 2 zo mooi vindt. Die kiest vooral voor ons om de muziek, zo blijkt uit onderzoek. ''
Mooi om dit te lezen, maar dit is een artikel van 13 oktober 1999. Ik vond elders ook al een soortgelijk artikel uit het AD van eind september 1999 (helaas verder niet leesbaar) waarin de Top 2000 wordt aangekondigd. Ik ben dan ook nog niet helemaal overtuigd dat Mexi’s punt dat die millennium-platen pas later de invulling van de Top 2000 zouden worden onjuist is.
[..] Mooi om dit te lezen, maar dit is een artikel van 13 oktober 1999. Ik vond elders ook al een soortgelijk artikel uit het AD van eind september 1999 (helaas verder niet leesbaar) waarin de Top 2000 wordt aangekondigd. Ik ben dan ook nog niet helemaal overtuigd dat Mexi’s punt dat die millennium-platen pas later de invulling van de Top 2000 zouden worden onjuist is.
Oh, maar dit was niet bedoeld om duidelijkheid te scheppen in het 98/99-verhaal, vond het alleen grappig dat er nog niet gerept werd over post, volgens mij toch de belangrijkste aanvoering van de stemmen destijds.
Er lopen ook wel wat dingen door elkaar nu. Ik had het echt puur over het verzamelen van die platen. Dat gebeurde al vanaf januari, dus dat idee stamt zeker uit 1998. Of dat perse de titel Top2000 vanaf het eerste moment meekreeg, weet ik niet. Dat zou best weleens pas in september '99 ontwikkeld kunnen zijn. Dat lijkt me niet onmogelijk. Maar dat hoeft op zich ook niet uit te maken, want dat duidelijk was dat er in die laatste week al een vaste playlist zou zijn was er dus al wel.
En dat die DJ's dat niet zo lekker vonden vind ik bij nader inzien eigenlijk helemaal niet zo vreemd. Je zat in het laatste rechte eind van de verzuiling, dus ze concurreerden niet alleen met commerciëlen, waarvan er niet eens zoveel waren toen, maar ook met elkaar omdat die omroepen toen nog meer los van elkaar stonden. En juist omdat het zo om dat millennium draaide, hadden er vast al een paar een ideetje over hoe gaaf ze waren en hoe ze hun gaafheid met door hun gekozen platen aan de luisteraar gingen opdringen, want daar was dit natuurlijk het perfecte moment voor. Maar dat ging dus mooi even niet door.
Volgens de top 2000 a go go facebookpagina had het verzamelen van de millenniumplaten als doel om de lijst samen te stellen.
Op maandag 6 november 2023 13:23 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Volgens de top 2000 a go go facebookpagina had het verzamelen van de millenniumplaten als doel om de lijst samen te stellen.
Die hebben er vast verstand van! Ik kan me oprecht herinneren dat die volgorde omgekeerd was, maar dat zal wel foute informatie zijn geweest.