Ja dat lijkt mij ook. Dat ze vanaf januari platen verzamelden is in ieder geval zeker, want dat is juist wat me nog zo goed bijstaat, omdat ik daarvoor Radio 2 eigenlijk niet kende, als hakkende middelbare scholier.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het was me niet duidelijk uit de aflevering, maar ik neem aan dat het idee al in september 1998 voorgesteld werd en niet 99, aangezien ze al vanaf januari de milleniumplaat deden?
Vind het dan alleen vreemd dat die dj's er zo op tegen waren omdat ze al ideetjes hadden voor hun eigen programma (of iig Spits)quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:37 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Ja dat lijkt mij ook. Dat ze vanaf januari platen verzamelden is in ieder geval zeker, want dat is juist wat me nog zo goed bijstaat, omdat ik daarvoor Radio 2 eigenlijk niet kende, als hakkende middelbare scholier.
Ik weet het niet, dat hele millennium-gedoe was in mijn beleving al vanaf 1996 aan de gang, in heel de maatschappij. Dus dat dat soort types daar al mee bezig waren zou best kunnen. Maar aan de andere kant kan je nu ook gemakkelijk van alles roepen wat niemand kan bevestigen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:40 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Vind het dan alleen vreemd dat die dj's er zo op tegen waren omdat ze al ideetjes hadden voor hun eigen programma (of iig Spits)
Lijkt me een beetje vroeg, 15 maanden eerder.
Ik heb dat wel eens gelezen en nee, volgens mij is het idee pas in september 1999 ontstaan. Die milleniumplaten zijn later pas als een soort van draagvlak gebruikt, volgens mij was het ook niet per se de bedoeling dat dat er 2000 waren en zijn die deels aangevuld.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het was me niet duidelijk uit de aflevering, maar ik neem aan dat het idee al in september 1998 voorgesteld werd en niet 99, aangezien ze al vanaf januari de milleniumplaat deden?
De stemming begon al in januari 1999. Dat weet ik nog, want internet was alleen nog voor computernerds destijds, dus gooiden ze je dood met reclames op tv en in kranten. Dat zei ome Ron trouwens ook in zijn opening op 26 december 1999.quote:Op maandag 6 november 2023 11:27 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik heb dat wel eens gelezen en nee, volgens mij is het idee pas in september 1999 ontstaan. Die milleniumplaten zijn later pas als een soort van draagvlak gebruikt, volgens mij was het ook niet per se de bedoeling dat dat er 2000 waren en zijn die deels aangevuld.
Ik kijk er nu ook heel anders naar dan toen. Toen was ik een tiener en stond ik op de hoek van de straat iedereen heel stoer aan te kijken. Ik had me beter in IT kunnen verdiepen destijds.quote:Op maandag 6 november 2023 11:57 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik Netscapete en had een emailadres in 1999
Toch is het dan vreemd dat die DJ’s zo veel weerstand hadden. Dat zou dan gaan over de playlist van hun programma’s anderhalf jaar later, in een matig beluisterde week?quote:Op maandag 6 november 2023 11:53 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
De stemming begon al in januari 1999. Dat weet ik nog, want internet was alleen nog voor computernerds destijds, dus gooiden ze je dood met reclames op tv en in kranten. Dat zei ome Ron trouwens ook in zijn opening op 26 december 1999.
Ik meen toch echt ook ergens gelezen te hebben dat dat dus retroactief was. Die milleniumplaten was een idee wat ze al hadden en toen kwam dus het idee om die te gebruiken voor een top 2000. Maar we zullen het nooit helemaal zeker weten.quote:Op maandag 6 november 2023 11:53 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
De stemming begon al in januari 1999. Dat weet ik nog, want internet was alleen nog voor computernerds destijds, dus gooiden ze je dood met reclames op tv en in kranten. Dat zei ome Ron trouwens ook in zijn opening op 26 december 1999.
quote:De marathon begint in de nacht van zaterdag 25 december en eindigt op oudejaarsavond om 24.00 uur. Aan de uitzending werken alle omroepen mee, met uitzondering van de EO.
De historische hitlijst wordt samengesteld door Radio 2-luisteraars, die hun voorkeur via Internet kenbaar kunnen maken of kunnen doorbellen op een gratis telefoonnummer. Zij kunnen daarbij kiezen uit 2000 titels die Radio 2 vanaf 22 november via Internet, een advertentie in Sp!its en Teletekst bekend zal maken. Ook deze titels zijn weer aangedragen door luisteraars: vanaf 2 januari kon iedereen zijn 'millenniumplaat' insturen naar Radio 2.
Kees Toering, zendercoördinator van Radio 2, spreekt over een groots project waar alle programmamakers van de zender aan meewerken. ,,Alleen al voor Teletekst is het een gigantisch project. Dat heeft nog nooit zoveel informatie tegelijk aangeboden.'' Alleen de EO doet niet mee. Toering: ,,De EO vindt het een prachtig plan, maar staat in goed overleg zijn zendtijd af. De omroep vindt dat hij zelf moet kunnen bepalen welke platen gedraaid gaan worden. En dit keer is de regie aan de luisteraars.''
Op de millennium top-2000 zullen, zo voorspelt Toering, vooral 'typische Radio-2' platen komen te staan. Geen klassiek, geen hardcore, maar meer middle of the road, platen die het grote publiek aanspreken. ,,De voorselectie is gedaan door onze luisteraars. En zij komen toch ook met het typische Radio 2 genre. Dan moet je dus denken aan nummers van The Eagles, Abba, Marco Borsato. Zeg maar van rock 'n roll tot nu.''
Nomaliter is Radio 2 's nachts uit de lucht. Voor de Top 2000 zal de zender 24 uur per dag, zes dagen achtereen te beluisteren zijn. ,,Daarvoor is met opzet gekozen'', zegt Toering. ,,Alleen zo kunnen alle platen binnen een redelijke termijn, met een gemiddelde van dertien per uur, gespeeld worden.'' De nummers zullen aaneengepraat worden door de reguliere Radio 2-presenatoren als Frits Spits, Daniėl Dekker, Ferry Maat en Hans Schiffers. Onduidelijk is nog wie 's nachts in de studio presenteert.
Volgens Toering is het nadrukkelijk niet de bedoeling dat het programma of programmaonderdelen van tevoren worden opgenomen. ,,Dat brengt in de praktijk extra werk met zich mee, zo leert de ervaring. Er zijn momenten ook waarop programmamakers in de studio niet gemist kunnen worden. De eeuwwisseling is zo'n moment. Bovendien is dit voor een programmamaker een te groots project om te zeggen: nee, daar doen ik niet aan mee. We doen nu bij uitstek wat de luisteraar van Radio 2 zo mooi vindt. Die kiest vooral voor ons om de muziek, zo blijkt uit onderzoek. ''
Mooi om dit te lezen, maar dit is een artikel van 13 oktober 1999. Ik vond elders ook al een soortgelijk artikel uit het AD van eind september 1999 (helaas verder niet leesbaar) waarin de Top 2000 wordt aangekondigd. Ik ben dan ook nog niet helemaal overtuigd dat Mexi’s punt dat die millennium-platen pas later de invulling van de Top 2000 zouden worden onjuist is.quote:Op maandag 6 november 2023 12:32 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
De post was kennelijk pas iets later een optie geworden
[..]
Oh, maar dit was niet bedoeld om duidelijkheid te scheppen in het 98/99-verhaal, vond het alleen grappig dat er nog niet gerept werd over post, volgens mij toch de belangrijkste aanvoering van de stemmen destijds.quote:Op maandag 6 november 2023 12:49 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Mooi om dit te lezen, maar dit is een artikel van 13 oktober 1999. Ik vond elders ook al een soortgelijk artikel uit het AD van eind september 1999 (helaas verder niet leesbaar) waarin de Top 2000 wordt aangekondigd. Ik ben dan ook nog niet helemaal overtuigd dat Mexi’s punt dat die millennium-platen pas later de invulling van de Top 2000 zouden worden onjuist is.
Die hebben er vast verstand van! Ik kan me oprecht herinneren dat die volgorde omgekeerd was, maar dat zal wel foute informatie zijn geweest.quote:Op maandag 6 november 2023 13:23 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Volgens de top 2000 a go go facebookpagina had het verzamelen van de millenniumplaten als doel om de lijst samen te stellen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |