ik begrijp je standpunt, ik ben het er wel mee oneens. Is dan die roof knocking nog noodzakelijk of mag 't ook zonder?quote:
Maar in dit geval kan Israël het ook gewoon wel doen, en er toch nooit gezeik mee krijgen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet per definitie. Hangt helemaal van de omstandigheden van het geval af. Als jij die Hamas-grapjas ook met een lichter middel (met gee; of minder burgerslachtoffers) kunt uitschakelen dan mag je niet het hele gebouw platgooien.
Hoe wou je dat doen dan? Ik kan nu ook wel mezelf uitroepen tot koning keizer admiraal van FOK! maar iemand zak ze dan ook in staat moeten stellen om die macht ook uit te oefenen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt me de enige juiste oplossing.
Ik hoop dat er ook gesprekken zijn met Fatah. En dat ze zich constructief opstellen qua gezag en overname van Gaza. Dan is een grondoorlog misschien af te wenden.
Correct. Helaas.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar in dit geval kan Israël het ook gewoon wel doen, en er toch nooit gezeik mee krijgen.
Oh, dat geloof ik zeker. Maar de loophole waarmee Hamas zich onschendbaar acht (burgers als menselijk schild gebruiken) is volgens mij niet meer dan Palestijns wensdenken.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet per definitie. Hangt helemaal van de omstandigheden van het geval af. Als jij die Hamas-grapjas ook met een lichter middel (met gee; of minder burgerslachtoffers) kunt uitschakelen dan mag je niet het hele gebouw platgooien.
Dat gaat alleen maar als dat onder de inwoners van Gaza voldoende draagvlak heeft. En dat valt nogal te bezien.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop dat er ook gesprekken zijn met Fatah. En dat ze zich constructief opstellen qua gezag en overname van Gaza. Dan is een grondoorlog misschien af te wenden.
Nou ja, het is al eens gelukt. Het duurde dan wel slechts een jaar voor de burgeroolog uit brak, maar hé.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe wou je dat doen dan? Ik kan nu ook wel mezelf uitroepen tot koning keizer admiraal van FOK! maar iemand zak ze dan ook in staat moeten stellen om die macht ook uit te oefenen.
Als ze liever voor Hamas of terreur kiezen, is het toch ook wel een uitgemaakte zaak?quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat gaat alleen maar als dat onder de inwoners van Gaza voldoende draagvlak heeft. En dat valt nogal te bezien.
Dat vermoed ik ook. De kans dat gijzelaars gezond, veilig en ongehavend eruit springen, lijkt mij te verwaarlozen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 23:36 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat de gijzelaars sowieso als 1e afgemaakt worden bij een bevrijdingspoging dus de kans ze levend terug te krijgen is klein. En om nou de levens van de soldaten op het spel te zetten daarvoor lijkt mij niet slim. Dan gaan er bijvoorbeeld 2 soldaten dood om 1 gijzelaar te bevrijden. Slechte ruil.
Oh? Want wat gebeurt er dan?quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ze liever voor Hamas of terreur kiezen, is het toch ook wel een uitgemaakte zaak?
Geen idee. Maar dan kiezen ze zelf alsnog voor een terreurbeweging.quote:
Wanneer Israël af ziet van tegenaanvallen door het menselijk schild waar Hamas gebruik van maakt dan maakt het land zichzelf extreem kwetsbaar. Hamas en andere terreurbewegingen, maar ook barbaarse volkeren als de Russen en Chinezen, zullen het gebruik van burgers als menselijk schild dan in hun militaire doctrine opnemen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ik begrijp je standpunt, ik ben het er wel mee oneens. Is dan die roof knocking nog noodzakelijk of mag 't ook zonder?
Op lange termijn kan zo'n tactiek toch niet slim zijn zou ik verwachten maar de mens is weerbaar
Vermoedelijk. Maar dat betekent dat van achter de tekentafel een bestuur voor een gebied aanwijzen, misschien niet zo goed zal gaan als het in eerste instantie lijkt.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee. Maar dan kiezen ze zelf alsnog voor een terreurbeweging.
Dat lijkt me een nare toekomst.
Democratisch besloten dus ook als er al een minderheid is die niet mee wil doen met Hamas laat ze maar lekker verrotten... Daar komt het op neer... Ik snap er echt geen fuck meer van, Help die mensen in vredesnaam is wat ik denk... Maar ja, wie ben ik, wie ben jij?quote:
quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:26 schreef Janneke141 het volgende:
Niets rechtvaardigt terrorisme, maar
Nuet kiezen voor fatah staat niet gelijk aan kiezen voor hamas en/of terreur.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee. Maar dan kiezen ze zelf alsnog voor een terreurbeweging.
Dat lijkt me een nare toekomst.
Waarom zou je daarvoor kiezen?
Fair enough, maar ik neem aan dat zelfs jij snapt wat ik bedoel.quote:
De buurman wordt verdacht van lidmaatschap Hamas. Israël waarschuwt alle inwoners en sloopt dan het gebouw. Is dat proportioneel? Die vind ik erg moeilijkquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Als Hamas daar zit? Raketten op een dak? Zeg jij het maar.
500.000 Israeli zijn ook ontheemd.
Het is echt ongelooflijk wat Hamas aangericht heeft.
Ik vind dit eigenlijk wel een goede "out-of-the-box" solutie. Enerzijds is de relatie tussen KSA en IsraeI redelijk tot goed. Anderzijds wordt KSA, als hoeder van de 2 heilige plaatsen Mekka en Medina ook gerespecteerd door de Palestijnen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Een van de beginselen van humanitair oorlogsrecht is proportionaliteit. Er moet een zekere verhouding zijn tussen het militair voordeel en de schade voor burgers. En je kunt dat niet in getallen vatten, maar een heel flatgebouw platgooien om 1 ‘gewone’ strijder te doden zou daar volgens mij op z’n minst mee schuren. Maar is die ene strijder dan weer het opperhoofd ligt het al weer anders, het is heel casuïstisch allemaal. Maar een ding is wel duidelijk: als je met een lichter middel hetzelfde militaire voordeel kunt behalen dan is er een rechtsplicht om dat lichtere middel te kiezen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik zeker. Maar de loophole waarmee Hamas zich onschendbaar acht (burgers als menselijk schild gebruiken) is volgens mij niet meer dan Palestijns wensdenken.
Maar dat 'achter een tekentafel' gaat sws gebeuren.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vermoedelijk. Maar dat betekent dat van achter de tekentafel een bestuur voor een gebied aanwijzen, misschien niet zo goed zal gaan als het in eerste instantie lijkt.
Niets rechtvaardigt terrorisme, maar Israël is er natuurlijk wel heel erg goed in om Palestijnen in de handen van extremisten te drijven.
Ook een goed idee, mocht er een redelijke regering komen, dan zullen de mensen in Gaza ook weer meer vrijheden krijgen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als vragen of Macron de Nederlandse regering gaat leiden.
Fatah moet de controle en het gezag overnemen. Dat is de enige reëele oplossing op korte termijn. Ervanuit gaande dat er nog een Gazastrook is dadelijk uiteraard.
Dit gaat veel verder dan die mogelijke Palestijnse burgerslachtoffers, dit gaat over het wel of niet Hamas en andere misdadige bewegingen en volkeren een wapen in handen te geven waarmee ze zichzelf onschendbaar kunnen maken. De Israeli's kunnen niet anders dan geen rekening houden met eventuele Palestijnse burgerdoden.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:18 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Moet ik weer gaan duiden?Besef je dat dit over de ruggen van onschuldige slachtoffers is? Zo makkelijk ja zeggen kan écht niet.
²
Ik zie geen uitkomst. Zo lang ik leef blijft dit dezelfde ellende.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dat 'achter een tekentafel' gaat sws gebeuren.
Welke andere uitkomst zie jij?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |