In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief.
[ Bericht 3% gewijzigd door Momo op 15-10-2023 23:22:57 ]
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Beste mensen, er gebeurt werkelijk van alles. We lopen hier achter de feiten aan zoals altijd
Wie wil meehelpen met nieuwsberichten posten?
Zodat we die achterstand eindelijk kunnen inhalen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Op zondag 15 oktober 2023 22:52 schreef Ali_boo het volgende: Beste mensen, er gebeurt werkelijk van alles. We lopen hier achter de feiten aan zoals altijd
Wie wil meehelpen met nieuwsberichten posten?
Zodat we die achterstand eindelijk kunnen inhalen
Ja leuk, maar laat die twitterbagger maar achterwege, dat is grotendeels fake.
Radical islam is the snake in the grass. Moderate islam is the grass that hides the snake.
Oke dit zei de pope, zie werkelijk niets mis met het bericht
twitter
En toch heeft die het voor elkaar gekregen om de Isralirs pissed te krijgen
twitter
Op zondag 15 oktober 2023 22:46 schreef Hatseflats22 het volgende: [..] Aan de ene kant is Hamas bezig met Amerikanen afknallen en ontvoeren, maar wel 600 laten gaan via een grensovergang.
Nou zal het grootste deel vast geboren Palestijn zijn, maar meestal erkennen dergelijke regimes dan niet het dubbele paspoort.
Is dat zo? Kan hoor. Hoe weet je dat dat hier het geval is?
En naast Amerikaanse burgers met Arabische roots: VN-medewerkers, artsen zonder grenzen, journalisten etc. mochten van Hamas niet in Gaza zijn?
[..] Zie hier trouwens het effect van social media. Ik heb het idee dat dit conflict veel meer spillover heeft dan vroeger.
Ongetwijfeld, al is het lastig te vergelijken gezien de demografische situatie ook anders is dan vroeger.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
[..] Neuh, dit was in 2001 na de aanvallen op 9/11 niet anders. 22 jaar geleden.
Hoogstens was het in Amerika toen enorm gespannen, hier in Europa viel dat naar mijn idee behoorlijk mee. Er was hier ook helemaal geen unanieme steun voor de Irak oorlog, van de start al niet.
Ze zijn echt met iedereen aan het oorlog voeren, zelfs die president van Colombia kreeg ervan langs omdat die uitspraken deed waar ze niet blij mee waren
Het zegt echt veel over je als persoon als je hier door beledigd raakt
[..] Hoogstens was het in Amerika toen enorm gespannen, hier in Europa viel dat naar mijn idee behoorlijk mee. Er was hier ook helemaal geen unanieme steun voor de Irak oorlog, van de start al niet.
Ik doel op gerichte moordincidenten en hatecrimes in Amerika.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Ik doel op gerichte moordincidenten en hatecrimes in Amerika.
Ja er is toen zelfs een Sikh in Amerika vermoord want tulband etc.
Maar nu slaat het overal naar over in de samenleving. Duitsland, Nederland, Frankrijk, Engeland, Australi, Zweden. Dat was toen niet zoals ik me kan herinneren.
[..] Zonder al die twitterpagger was er geen topic [..] Ze zijn echt met iedereen aan het oorlog voeren, zelfs die president van Colombia kreeg ervan langs omdat die uitspraken deed waar ze niet blij mee waren
Het zegt echt veel over je als persoon als je hier door beledigd raakt
Isral krijgt het altijd voor elkaar om toch weer hun eigen glazen in te gooien.
Tenzij de Ayatollahs ook hun standbeeld door een juichende menigte omver getrokken willen zien worden en opgehangen willen worden nul. Dat is: zelf direct. By proxy zijn ze er allang bij betrokken.
[..] Ja er is toen zelfs een Sikh in Amerika vermoord want tulband etc.
Maar nu slaat het overal naar over in de samenleving. Duitsland, Nederland, Frankrijk, Engeland, Australi, Zweden. Dat was toen niet zoals ik me kan herinneren.
Ineens schiet het me te binnen dat het toen een ding was dat jongelui stonden te juichen, in Ede ofzo.
[..] Ineens schiet het me te binnen dat het toen een ding was dat jongelui stonden te juichen, in Ede ofzo.
Klopt, toen al was er walgelijk gedrag. Maar dat was in fucking Ede en we hadden niet wat we nu zien en misschien nog in grotere getale gaan zien als het offensief start.
[..] Ik kan me nog voorstellen dat men valt over het woordje 'especially'. Misschien is het slechts een detail, maar waarom die toevoeging?
Denk niet dat het iets met dat woordje te maken heeft. Zelf denk ik dat de Isralirs alleen genterneerd zijn in wat hen is aangedaan
En de pope heeft het gore lef om alle slachtoffers te benoemen
Dat was zijn fout
[..] Ja er is toen zelfs een Sikh in Amerika vermoord want tulband etc.
De meeste mensen die vandaag (de dag) meelopen waren toen nog heel jong (in het artikel van de NOS 2 dames bijvoorbeeld van 22 en 24 jaar, waarvan eentje zich verstopte achter een bord).
Het toont wel aan hoe het leeft onder bepaalde bevolkingsgroepen. En dat dit in elk geval bewijst dat er spanningen kunnen gaan ontstaan.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat Iran zelf militair in actie komt, maar zal bondgenoot Hezbollah op meerdere manieren ondersteunen en aansporen tot actie / aanvallen.
Luister, die veranderingen zijn er omdat men mee moet. Diep van binnen is er haat. Dat merk je aan het bespugen van christenen al.
Deze mag je uitleggen. Er is haat in de kerk naar Joden en dat is duidelijk omdat je ziet dat wat gasten in Isral met een gek hoedje op en een niet zo hip kapsel Christenen bespugen?
[..] Denk niet dat het iets met dat woordje te maken heeft. Zelf denk ik dat de Isralirs alleen genterneerd zijn in wat hen is aangedaan
En de pope heeft het gore lef om alle slachtoffers te benoemen
Dat was zijn fout
Zou kunnen inderdaad. Zoals gezegd, ik kan me voorstellen dat dat "vooral in Gaza" irritatie wekt. Alsof daar (met alle wantoestanden die wereldwijd voortdurend plaatsvinden) op dit moment nu de grootste mensenrechtenschendingen ter wereld plaatsvinden, waardoor het nodig is om dat expliciet te benadrukken in een algemene oproep om humanitair recht te respecteren.
Ontzettend heftig. Vertel me nu, is er iemand die dit een terreurdaad noemt?
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Ontzettend heftig. Vertel me nu, is er iemand die dit een terreurdaad noemt?
Feitelijk van hetzelfde kaliber als de moord op de leraar in Frankrijk. De daders hebben sws een steekje los, maar de motivatie is politiek, dus terreur:, dit is niet de relationele sfeer oid
[..] Zij en zij alleen zijn de echte slachtoffer is dit geheel, dat is een beetje wat ik oppik. En ze worden meteen woest wanneer iemand tegen hun narratief in gaat
Volgens mij moeten we het alleen over Hamas hebben (ISIS 2.0) De ergste gebeurtenis op de shoah na/nieuwe 9/11 1500 Joodse slachtoffers( de rest is eigenlijk niet relevant) Onthoofde baby's
En ons daar en alleen maar daar op te focussen
En waag het niet om operatie LEVENSRUIMTE te bekritiseren, ze zijn nu eenmaal in een oorlog en hebben het recht om zichzelf te verdedigen
Dat vinden ze vooral zelf, maar na de eerste schok komt de rest van de wereld weer bij zijn positieve .
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
Op zondag 15 oktober 2023 23:54 schreef Ulx het volgende: De Palestijnen nemen afstand van Hamas, dat was uiteraard te verwachten. Benieuwd wat het gevolg voor de Hamas aanwezigheid op de Westoever gaat zijn.
Dat is stap 1, stap 2 moet zijn dat men ook Isralirs aanpakken wanneer ze op de westbank buiten hun boekje gaan. Dan natuurlijk eindelijk eens tot een goed akkoord komen opdat ze normaal kunnen samenleven maar dat zal wel een utopie zijn. Dat ze hamas met wortel en al gaan verwijderen is wat mij betreft (hoe rot ook voor de Palestijnen in de Gazastrook op dit moment) nodig.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
[..] Dat is stap 1, stap 2 moet zijn dat men ook Isralirs aanpakken wanneer ze op de westbank buiten hun boekje gaan. Dan natuurlijk eindelijk eens tot een goed akkoord komen opdat ze normaal kunnen samenleven maar dat zal wel een utopie zijn. Dat ze hamas met wortel en al gaan verwijderen is wat mij betreft (hoe rot ook voor de Palestijnen in de Gazastrook op dit moment) nodig.
Hamas moet worden uitgeroeid. Dat is stap 1 tot en met 100. Een goed akkoord zie ik niet gebeuren. Niet zolang veel landen om Isral heen gebaat zijn bij deze ellende.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Ontzettend heftig. Vertel me nu, is er iemand die dit een terreurdaad noemt?
Iedereen kan dit nu makkelijk als terreurdaad bestempelen richting jou om vervolgens te claimen wel consequent te zijn en geen onderscheid te maken.
Zo flauw wil ik niet zijn. De vraag is of deze klootzak een bepaalde ideologie heeft, vanuit een bredere organisatie te werk is gegaan en hiermee iets wilde bewerkstelligen/een hoger doel voor ogen had (zoals bijvoorbeeld angst zaaien onder de bevolking of meer mensen tot dit soort barbaarse acties aanzetten). Zo ja, dan is het een terreurdaad.
Is het een klootzak/gestoorde die zich in zijn eentje heeft laten benvloeden door alle berichtgeving omtrent de gebeurtenissen in Isral en Gaza en daarop besloot om zijn haat te botvieren op random burgers van Palestijnse afkomst, dan is het (wat mij betreft) geen terreurdaad. Wel een 'hate crime' en qua uitkomst net zo intens droevig als gerichte terrueracties.
Op zondag 15 oktober 2023 23:54 schreef Ulx het volgende: De Palestijnen nemen afstand van Hamas, dat was uiteraard te verwachten. Benieuwd wat het gevolg voor de Hamas aanwezigheid op de Westoever gaat zijn.
[..] Hamas moet worden uitgeroeid. Dat is stap 1 tot en met 100. Een goed akkoord zie ik niet gebeuren. Niet zolang veel landen om Isral heen gebaat zijn bij deze ellende.
En wat komt er na Hamas? Een vreemdzame bevolking?
[..] En wat komt er na Hamas? Een vreemdzame bevolking?
Niet direct, aangezien nog hele generaties gaan opgroeien met deze gebeurtenissen als hun 'core' herinneringen. Maar als er vanaf deze oorlog weinig meer gebeurd misschien dat de kinderen van de kinderen dan wel vredig opgroeien.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
[..] Niet direct, aangezien nog hele generaties gaan opgroeien met deze gebeurtenissen als hun 'core' herinneringen. Maar als er vanaf deze oorlog weinig meer gebeurd misschien dat de kinderen van de kinderen dan wel vredig opgroeien.
[..] Die tanks staan daar alleen om te bluffen, daar heb je weinig aan in Gaza.
Daarom wordt eerst de bebouwing weggebombardeerd, tanks kunnen beter opereren als er geen bebouwing meer is, slechts puinhopen. De geallieerden deden dat ook met duitse steden zoals naar ik meen Aken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is. Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
[..] Geloof je het zelf? Dit gaat niet meer goedkomen,
Wellicht. Maar misschien dat AI de wereld overneemt in 2083 ofzo, en kijken we allemaal weemoedig terug aan de tijden dat mensen met elkaar in oorlog waren
Deels een grapje maar nieuwe technologieen kunnen natuurlijk wel opeens alles kantelen, zoals de atoombommen dat deden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!