In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief.
[ Bericht 3% gewijzigd door Momo op 15-10-2023 23:22:57 ]
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Beste mensen, er gebeurt werkelijk van alles. We lopen hier achter de feiten aan zoals altijd
Wie wil meehelpen met nieuwsberichten posten?
Zodat we die achterstand eindelijk kunnen inhalen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Op zondag 15 oktober 2023 22:52 schreef Ali_boo het volgende: Beste mensen, er gebeurt werkelijk van alles. We lopen hier achter de feiten aan zoals altijd
Wie wil meehelpen met nieuwsberichten posten?
Zodat we die achterstand eindelijk kunnen inhalen
Ja leuk, maar laat die twitterbagger maar achterwege, dat is grotendeels fake.
Radical islam is the snake in the grass. Moderate islam is the grass that hides the snake.
Oke dit zei de pope, zie werkelijk niets mis met het bericht
twitter
En toch heeft die het voor elkaar gekregen om de Israëliërs pissed te krijgen
twitter
Op zondag 15 oktober 2023 22:46 schreef Hatseflats22 het volgende: [..] Aan de ene kant is Hamas bezig met Amerikanen afknallen en ontvoeren, maar wel 600 laten gaan via een grensovergang.
Nou zal het grootste deel vast geboren Palestijn zijn, maar meestal erkennen dergelijke regimes dan niet het dubbele paspoort.
Is dat zo? Kan hoor. Hoe weet je dat dat hier het geval is?
En naast Amerikaanse burgers met Arabische roots: VN-medewerkers, artsen zonder grenzen, journalisten etc. mochten van Hamas niet in Gaza zijn?
[..] Zie hier trouwens het effect van social media. Ik heb het idee dat dit conflict veel meer spillover heeft dan vroeger.
Ongetwijfeld, al is het lastig te vergelijken gezien de demografische situatie ook anders is dan vroeger.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
[..] Neuh, dit was in 2001 na de aanvallen op 9/11 niet anders. 22 jaar geleden.
Hoogstens was het in Amerika toen enorm gespannen, hier in Europa viel dat naar mijn idee behoorlijk mee. Er was hier ook helemaal geen unanieme steun voor de Irak oorlog, van de start al niet.
Ze zijn echt met iedereen aan het oorlog voeren, zelfs die president van Colombia kreeg ervan langs omdat die uitspraken deed waar ze niet blij mee waren
Het zegt echt veel over je als persoon als je hier door beledigd raakt
[..] Hoogstens was het in Amerika toen enorm gespannen, hier in Europa viel dat naar mijn idee behoorlijk mee. Er was hier ook helemaal geen unanieme steun voor de Irak oorlog, van de start al niet.
Ik doel op gerichte moordincidenten en hatecrimes in Amerika.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Ik doel op gerichte moordincidenten en hatecrimes in Amerika.
Ja er is toen zelfs een Sikh in Amerika vermoord want tulband etc.
Maar nu slaat het overal naar over in de samenleving. Duitsland, Nederland, Frankrijk, Engeland, Australië, Zweden. Dat was toen niet zoals ik me kan herinneren.
[..] Zonder al die twitterpagger was er geen topic [..] Ze zijn echt met iedereen aan het oorlog voeren, zelfs die president van Colombia kreeg ervan langs omdat die uitspraken deed waar ze niet blij mee waren
Het zegt echt veel over je als persoon als je hier door beledigd raakt
Israël krijgt het altijd voor elkaar om toch weer hun eigen glazen in te gooien.
Tenzij de Ayatollahs ook hun standbeeld door een juichende menigte omver getrokken willen zien worden en opgehangen willen worden nul. Dat is: zelf direct. By proxy zijn ze er allang bij betrokken.
[..] Ja er is toen zelfs een Sikh in Amerika vermoord want tulband etc.
Maar nu slaat het overal naar over in de samenleving. Duitsland, Nederland, Frankrijk, Engeland, Australië, Zweden. Dat was toen niet zoals ik me kan herinneren.
Ineens schiet het me te binnen dat het toen een ding was dat jongelui stonden te juichen, in Ede ofzo.
[..] Ineens schiet het me te binnen dat het toen een ding was dat jongelui stonden te juichen, in Ede ofzo.
Klopt, toen al was er walgelijk gedrag. Maar dat was in fucking Ede en we hadden niet wat we nu zien en misschien nog in grotere getale gaan zien als het offensief start.
[..] Ik kan me nog voorstellen dat men valt over het woordje 'especially'. Misschien is het slechts een detail, maar waarom die toevoeging?
Denk niet dat het iets met dat woordje te maken heeft. Zelf denk ik dat de Israëliërs alleen geïnterneerd zijn in wat hen is aangedaan
En de pope heeft het gore lef om alle slachtoffers te benoemen
Dat was zijn fout
[..] Ja er is toen zelfs een Sikh in Amerika vermoord want tulband etc.
De meeste mensen die vandaag (de dag) meelopen waren toen nog heel jong (in het artikel van de NOS 2 dames bijvoorbeeld van 22 en 24 jaar, waarvan eentje zich verstopte achter een bord).
Het toont wel aan hoe het leeft onder bepaalde bevolkingsgroepen. En dat dit in elk geval bewijst dat er spanningen kunnen gaan ontstaan.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat Iran zelf militair in actie komt, maar zal bondgenoot Hezbollah op meerdere manieren ondersteunen en aansporen tot actie / aanvallen.