9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Isralische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Isral heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Isral was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Isral een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit gemporteerd van de Isralische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Isral vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Isral voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
[ Bericht 0% gewijzigd door Momo op 13-10-2023 22:03:58 ]
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Dit is vast al eerder aan de orde geweest maar heb ik gemist Was er al iets bekend over die Nederlandse schoolklas die een schoolreisje had naar Israel ?
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:59 schreef Flow3r het volgende: Dit is vast al eerder aan de orde geweest maar heb ik gemist Was er al iets bekend over die Nederlandse schoolklas die een schoolreisje had naar Israel ?
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:59 schreef Flow3r het volgende: Dit is vast al eerder aan de orde geweest maar heb ik gemist Was er al iets bekend over die Nederlandse schoolklas die een schoolreisje had naar Israel ?
Zijn zover ik weet afgelopen nacht thuisgekomen op Eindhoven met KLu
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
Gelukkig zeg! Ik hoop dat ze de rest ook terug maneuvreren.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Eigenlijk wel bizar, Hamas hoopt op ingrijpen van de wereld vanwege de invasie en bombardementen, tegelijk is dat de enige reden waarom de gijzelaars nog niet smekend en tot op het bot verkracht hun laatste smeekbedes in de camera voeren.
Op vrijdag 13 oktober 2023 22:04 schreef UitStraling het volgende: Eigenlijk wel bizar, Hamas hoopt op ingrijpen van de wereld vanwege de invasie en bombardementen, tegelijk is dat de enige reden waarom de gijzelaars nog niet smekend en tot op het bot verkracht hun laatste smeekbedes in de camera voeren.
Wat zeg je nou eigenlijk?
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Hamas zou beter moeten weten, de wereld gaat helemaal niet ingrijpen. Ten eerste omdat de wereld Isral steunt en niet de terroristen van Hamas, en ten tweede omdat gewoon niemand zin heeft om hier zijn vingers aan te branden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
The more things change, the more they stay the same
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Beetje twijfelachtig als het als een soort van breaking nieuws word gebracht in de avond, terwijl het op de foto veel eerder lijkt (het is er veel te licht).
[..] Dit is BNW-shit van iemand die ver heen is, ga toch weg met die kwaadaardige fantasietjes joh.
Isral is er niet op uit om de Palestijnen weg te krijgen, wat ook lastig zal gaan omdat niemand ze wil hebben. Die blijven gewoon in Gaza. Met wat hulp van de EU en andere donoren wordt de stad opgebouwd als Hamas weg is.
Heeft Isral dat doel niet? Wat is dan wel hun doel met de 'Palestijn' in Isral, in Gaza en in de West Bank?
Zeker in Gaza is het helemaal niet de bedoeling dat het gebied ontwikkelt, niet voor niks ging na de blokkade in 2007 binnen no time 80% van de bedrijven failliet. Dat Gaza nog geen 12 uur per dag stroom heeft is bewust beleid, dat is gewoon mensje pesten net zoals in de West Bank gebeurt. Gaza is een handige vijand, een vijand die lui zoals Netanyahu nodig hebben
[..] Hamas zou beter moeten weten, de wereld gaat helemaal niet ingrijpen. Ten eerste omdat de wereld Isral steunt en niet de terroristen van Hamas, en ten tweede omdat gewoon niemand zin heeft om hier zijn vingers aan te branden.
Ten derde omdat de Westerse wereld dit probleem gecreerd heeft na WO2 en dat niet onder ogen wilt zien. Ten 4de, omdat we nog steeds een schuldgevoel naar Isral toe vanwege WO2
Zo te zien is toegang tot Egypte enkel optie voor mensen met buitenlands paspoort.
quote:
The United States is also in discussions to open Gaza's Rafa border crossing to Egypt to foreign nationals who want to flee, the official said on condition of anonymity.
[..] Heeft Isral dat doel niet? Wat is dan wel hun doel met de 'Palestijn' in Isral, in Gaza en in de West Bank?
Zeker in Gaza is het helemaal niet de bedoeling dat het gebied ontwikkelt, niet voor niks ging na de blokkade in 2007 binnen no time 80% van de bedrijven failliet. Dat Gaza nog geen 12 uur per dag stroom heeft is bewust beleid, dat is gewoon mensje pesten net zoals in de West Bank gebeurt. Gaza is een handige vijand, een vijand die lui zoals Netanyahu nodig hebben
Joden krijgen ook echt overal de schuld van bij sommige blijkt maar weer.
Afgelopen maandag hoorde ik een verhaal hoe terroristen een heel gezin (geen vader aanwezig) met jonge kinderen 'spaarde' maar alleen de oudste zoon meenamen. Niet helder of het de opdracht was om vrouwen en kinderen te sparen of dat een paar terroristen dit zelf bedacht hadden
[..] Wat ontzettend netjes van deze mensen dat ze massaal oproepen om de gijzelaars vrij te laten. Ik bedoel, ik hoor steeds "Free free!".
Tsja, dat dachten de joden ook in 47 Palestine free free, moet je volgens de stereotypen nou net tegen een jood zeggen dat iets gratis is….
/garpje
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw