Je weet de strategische en operationele doelen van Oekraine helemaal niet.quote:Op maandag 16 oktober 2023 09:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Klopt, maar het is niet alsof de Russen ook geen Oekrainers er uit trappen.
Dus ook daarin: Ja, Rusland krijgt hele hoge verliezen keer op keer in de vorm van vele tegendoelpunten.
Maar ze blijven desondanks wel winnen van Oekraine, zeker op het grotere plaatje qua grondgebied in Oekraine. Oekraine kan simpelweg geen enkele vuist maken.
En dus wordt het elke keer wel 5-4 ipv 5-0, wat een schande is voor de Russen. Maar het is wel een winst.
En er is heel veel nodig om dat om te draaien, en dat zie ik helaas niet snel gebeuren.
Want? Omdat ze niets bereikt hebben wellicht?quote:
Hopen ofc...quote:Op maandag 16 oktober 2023 10:59 schreef bleiblei het volgende:
Tja, kijkende na afgelopen 5 maanden is het wat teleurstellend qua voortgang van Oekraïne. Maar om nu te stellen dat ze het niet gaan winnen, gebaseerd op wat ze tot nu toe voor elkaar hebben gekregen. Vind ik wat apart. Ik blijf in ieder geval hopen. En ik heb zelf significant meer hoop dan pak en beet een jaar geleden.
Dat haal ik dan ook aan als lange termijn overzicht hè.quote:Op maandag 16 oktober 2023 11:21 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
UA gaat winnen net zoals de Taliban heeft 'gewonnen', na 20 jaar is de Russische economie en het land wel ingestort, alle oude tanks op en gaan zij zich gedwongen terugtrekken. En binnen 20 jaar is Putin sowieso wel overleden aan ouderdom, komt er een machtstrijd en binnenlandse oorlog en is Ukraine veroveren geen prioriteit meer
Dat een land met een marine die uit niet meer bestaat dan een handvol lekke rubberbootjes Rusland's Zwarte zee-vloot buiten spel heeft weten te zetten zou ik niet "niets" noemen eigenlijk.quote:Op maandag 16 oktober 2023 12:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Want? Omdat ze niets bereikt hebben wellicht?
[..]
Ze hebben wel iets bereikt. Het is niet veel, maar het is niet niks. (weer) enorme Russische verliezen, zelfs in de gebieden waar Oekraïne als aanvaller opereerde. Ook hadden ze het initiatief afgepakt.quote:Op maandag 16 oktober 2023 12:58 schreef bianconeri het volgende:
Want? Omdat ze niets bereikt hebben wellicht?
Het faalde niet hopeloos. Het was moeilijker dan gedacht, en ze zijn minder ver gekomen. Met "hopeloos falen" zouden ze weer terug bij af zijn geweest, en dat zijn ze niet.quote:Hopen ofc...
Maar het offensief van UA faalde hopeloos en inmiddels weet Rusland zelfs weer grotere offensieven op te starten.
Daarnaast brokkelt de steun voor UA in veel landen af.
Hoezo zijn Russische verliezen niet relevant? Een afzwakking van de vijandelijke slagkracht is toch altijd relevant? De Oekraïners zijn goed bezig zolang er meer Russische soldaten en materieel opgeblazen worden dan van hun.quote:Dat haal ik dan ook aan als lange termijn overzicht hè.
De klappen die Rusland krijgt zijn niet die op het slagveld, ja ze hebben verliezen maar die zijn niet relevant verder.
De grote pijn voor Rusland zit hem in de economie en in weer een verloren generatie.
Echter blijft het de vraag wat het Westen zal doen. Over het algemeen is het Westen heel zwak, dus ik ben bang dat binnen 5 jaar alles wel weer open is.
En andersom merk je dat draagvlak bij de Russen ook tanende is. Prigozhin uit de lucht gevallen, Wagner op z'n gat (ook in Afrika rommelt het bij Wagner). Dat gefaald in Belarus erbij. Girkin opgepakt.quote:Op maandag 16 oktober 2023 13:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat een land met een marine die uit niet meer bestaat dan een handvol lekke rubberbootjes Rusland's Zwarte zee-vloot buiten spel heeft weten te zetten zou ik niet "niets" noemen eigenlijk.
De vergelijking met voetbalwedstrijden is weliswaar aantrekkelijk, maar is in dit geval niets meer dan "scorebordjournalistiek".quote:Op maandag 16 oktober 2023 09:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus ook daarin: Ja, Rusland krijgt hele hoge verliezen keer op keer in de vorm van vele tegendoelpunten.
Maar ze blijven desondanks wel winnen van Oekraine, zeker op het grotere plaatje qua grondgebied in Oekraine. Oekraine kan simpelweg geen enkele vuist maken.
En dus wordt het elke keer wel 5-4 ipv 5-0, wat een schande is voor de Russen. Maar het is wel een winst.
En er is heel veel nodig om dat om te draaien, en dat zie ik helaas niet snel gebeuren.
En met de veelgemaakte fout dat verliezen aan soldaten worden gezien als doelpunten terwijl die gezien moeten worden als spelers die niet meer kunnen.quote:Op maandag 16 oktober 2023 14:18 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De vergelijking met voetbalwedstrijden is weliswaar aantrekkelijk, maar is in dit geval niets meer dan "scorebordjournalistiek".
Bron NOSquote:Aanval Avdiivka lijkt in kracht af te nemen
Een dagenlange aanval van Russische troepen op de Oekraïense stad Avdiivka is niet meer zo intens als vorige week. Volgens het Oekraïense leger zijn er in de afgelopen 24 uur vijftien golven van Russisch geweld afgeslagen. Dat staat in sterk contrast met zeker zestig aanvallen per dag vorige week. Volgens de Oekraïense stafleiding probeerden de Russen Avdiivka tevergeefs te omsingelen.
Avdiivka ligt ten noorden van de stad Donetsk, in een regio die deels is ingenomen door de Russen. De ligging biedt het Oekraïense leger de mogelijkheid om de Russen met artillerie te bestoken, in een poging de regio te heroveren.
De claims van het Oekraïense leger zijn nog niet onafhankelijk geverifieerd.
Als je die vergelijking per se moet maken dan ging de kampioen flitsend van start tegen de degradatiekandidaat die echter de rug wist te rechten en met fris spel terugkwam tot 5-4 terwijl de kampioen vermoeid en en beetje gefrustreerd de kleedkamer ingingquote:Op maandag 16 oktober 2023 09:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als het nog 20 jaar doden wordt is het ook een pyrrusoverwinning van UA. Maar eerlijk gezegd ben ik het wel eens met je dat degene met de infinite game strategy de meeste kans maakt. Vraag me alleen af of UA dit qua manschappen gaat volhouden al die tijd. Maar daar weet ik te weinig van. Verschillende stategisten zijn in de wandelgangen niet zo hoopvol van wat ik ervan mee krijg. Ik zie het wel.quote:Op maandag 16 oktober 2023 11:21 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
UA gaat winnen net zoals de Taliban heeft 'gewonnen', na 20 jaar is de Russische economie en het land wel ingestort, alle oude tanks op en gaan zij zich gedwongen terugtrekken. En binnen 20 jaar is Putin sowieso wel overleden aan ouderdom, komt er een machtstrijd en binnenlandse oorlog en is Ukraine veroveren geen prioriteit meer
Als Ukraine niet kan winnen betekend dat Rusland Ukraine moet bezetten, en dat zie ik ook niet gebeuren. Zolang er nog onbezet gebied is zal Ukraine door blijven vechten en dat kost Rusland veel te veel.quote:Op maandag 16 oktober 2023 15:28 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als het nog 20 jaar doden wordt is het ook een pyrrusoverwinning van UA. Maar eerlijk gezegd ben ik het wel eens met je dat degene met de infinite game strategy de meeste kans maakt. Vraag me alleen af of UA dit qua manschappen gaat volhouden al die tijd. Maar daar weet ik te weinig van. Verschillende stategisten zijn in de wandelgangen niet zo hoopvol van wat ik ervan mee krijg. Ik zie het wel.
Poetin kan natuurlijk wel een "winst" verkopen zonder geheel Oekraïne omver te werpen, maar zelfs dat gaat nooit het vuurtje helemaal doven.quote:Op maandag 16 oktober 2023 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als Ukraine niet kan winnen betekend dat Rusland Ukraine moet bezetten, en dat zie ik ook niet gebeuren. Zolang er nog onbezet gebied is zal Ukraine door blijven vechten en dat kost Rusland veel te veel.
ik speel zelf Crimson Skies atmquote:
Dat hoef ik niet te googlen, helemaal grijs gespeeld. Custom kisten bouwen die voor geen meter vlogen, maar wel alles uit de lucht konden schieten. Mits je er achter kon komenquote:Op maandag 16 oktober 2023 16:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik speel zelf Crimson Skies atm
google het zelf maar
The tall tales and many lives of Nathan Zacharyquote:Op maandag 16 oktober 2023 16:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat hoef ik niet te googlen, helemaal grijs gespeeld. Custom kisten bouwen die voor geen meter vlogen, maar wel alles uit de lucht konden schieten. Mits je er achter kon komen
Dat kan hij doen. Maar zolang er Russen in Oekraine zijn hebben Kyiv en de beschaafde wereld daar geen boodschap aan.quote:Op maandag 16 oktober 2023 16:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Poetin kan natuurlijk wel een "winst" verkopen zonder geheel Oekraïne omver te werpen, maar zelfs dat gaat nooit het vuurtje helemaal doven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |