Lander Loockxquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:53 schreef gianni61 het volgende:
Rijdt daar nou ook een tietema shirtje mee?
https://www.wielerflits.n(...)bij-tour-de-tietema-unibet/quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:53 schreef gianni61 het volgende:
Rijdt daar nou ook een tietema shirtje mee?
En gezien wat Nys nu laat zien ook duidelijk de juiste keuze.quote:Op zondag 8 oktober 2023 18:23 schreef TargaFlorio het volgende:
Vander Haar moet knechten voor de kleine snaak.
Hij kan het zelf ook niet geloven, en plaatst daarom een uitroepteken?quote:
Dat was afgelopen winter toch ook al? Volgens mij was er altijd een stream.quote:
Jij zet de tv aan voor Emiel Verstrynge?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 13:41 schreef Nober het volgende:
15-10-2023 GP Oisterwijk (Ned)
Geen beelden.
Dat kan gewoon in 2023.
Of je kijkt wat vaker.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:53 schreef Aguero het volgende:
[ twitter ]
Eindelijk eens echte cross in de VS in plaats van een droge racebaan.
quote:Puck Pieterse kopvrouw van het cross- en mountainbiketeam Fenix-Deceuninck
Puck Pieterse (21) snijdt morgen in de Verenigde Staten haar veldritseizoen aan. Dat doet de vicewereldkampioene niet voor Alpecin-Deceuninck, wel voor zusterteam Fenix-Deceuninck. Ook Belgisch gravelkampioene Marthe Truyen zal voor de ploeg crossen.
Fenix-Deceuninck breidt haar terrein uit. Het vrouwenteam van de broers Roodhooft opereert niet enkel op de weg of op gravel, het veldrijden en het mountainbiken komen erbij.
Puck Pieterse wordt de kopvrouw van het offroadteam. De 21-jarige Nederlandse begint morgen in Waterloo (VS) aan haar crossseizoen.
Tot vorig weekend blonk ze uit op haar mountainbike. Pieterse won zowel de Wereldbeker in de olympische klasse als de Wereldbeker shorttrack.
Naast Pieterse zullen ook Yara Kastelijn en Belgisch gravelkampioene Marthe Truyen voor Fenix-Deceuninck crossen.
Bij de beloften vertegenwoordigen Julie De Wilde en de jonge Britse Millie Couzens de ploeg.
Voormalig wereldkampioene Ceylin Alvarado blijft het shirt van grote broer Alpecin-Deceuninck dragen in het veld.
Alvarado en Pieterse staan morgen allebei aan de start van de Wereldbekeropener in Amerika. Slaan ze hun slag tegen wereldkampioene Fem van Empel (Jumbo-Visma)?
Het veldritteam van Fenix-Deceuninck
Yara Kastelijn (Ned)
Puck Pieterse (Ned)
Marthe Truyen
Millie Couzens (GBr)
Julie De Wilde
Ik blijf die hele structuur van de gebroeders Roodhooft met hun talloze ploegen toch maar een beetje vreemd en dubieus vinden.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik begrijp niet zo goed wat het verschil is dan tussen Alpecin-Deceuninck en Fenix-Deceuninck bij de vrouwen.
Alpecin is voor mannen die niet kaal willen worden, Fenix is voor vrouwen die een nieuwe keuken willen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik begrijp niet zo goed wat het verschil is dan tussen Alpecin-Deceuninck en Fenix-Deceuninck bij de vrouwen.
De mannen sla ik over wat dan gaat het los bij Rugby met Frankrijk tegen Zuid-Afrikaquote:Op zondag 15 oktober 2023 14:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
Vanavond trappen we wereldbeker af. Benieuwd wat Pieterse kan want volgens mij is haar piek wel voorbij.
19.40 vrouwen
21.10 mannen
Dubieus?quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:52 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik blijf die hele structuur van de gebroeders Roodhooft met hun talloze ploegen toch maar een beetje vreemd en dubieus vinden.
Ik sla de mannen tot december over. Als ik trouwens het parcours zag in het filmpje van Puck dan gaat het veel lopen worden vandaag.quote:Op zondag 15 oktober 2023 15:11 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De mannen sla ik over wat dan gaat het los bij Rugby met Frankrijk tegen Zuid-Afrika
Parcours lijkt een stuk sneller dan gisteren.quote:Op zondag 15 oktober 2023 19:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Jammer dat het droog is, was gisteren 1 grote modderboel.
Thijs komt er niet tussen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 19:38 schreef Van_Poppel het volgende:
Jeroen en Thijs zijn weer van de partij.
Dit is inmiddels ook wel een Gouden Koppel
Heb wel het idee dat ze boven haar toeren rijdt.quote:Op zondag 15 oktober 2023 19:52 schreef H.Vviv het volgende:
Alvarado sluit aan bij Pieterse en Van Empel.
Qua vermogen zou ze het wel moeten kunnen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 19:53 schreef DIJK het volgende:
Zoe zou wat anders moeten gaan doen. Talent genoeg, maar niet het gabarit voor veldrijden
De knie landde in het zand gelukkigquote:Op zondag 15 oktober 2023 19:56 schreef gianni61 het volgende:
Knieval op de hindernissen. Kan pijnlijk zijn
Fem is weg nu.quote:
Jeroen zei 1 week (maar zal wel 1 weekend bedoelen, dus een kleine 2 weken).quote:Op zondag 15 oktober 2023 19:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Benieuwd hoeveel weken rust Pieterse gaat nemen na deze cross.
Tot het EK denk ik, 4 novemberquote:Op zondag 15 oktober 2023 19:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
quote:Op zondag 15 oktober 2023 20:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Jeroen zei 1 week (maar zal wel 1 weekend bedoelen, dus een kleine 2 weken).
Dat is wel een hele korte pauzequote:Op zondag 15 oktober 2023 20:01 schreef H.Vviv het volgende:
Normaal gesproken gaat Pieterse alle wereldbekers rijden. Dus volgende week geen cross en dan zal de eerste cross Maasmechelen worden.
Ze ging toch wat meer pauze nemen tijdens het cross-seizoen? Dan is 14 wereldbekerwedstrijden wel veel.quote:Op zondag 15 oktober 2023 20:01 schreef H.Vviv het volgende:
Normaal gesproken gaat Pieterse alle wereldbekers rijden. Dus volgende week geen cross en dan zal de eerste cross Maasmechelen worden.
Ik snap ook echt niet waarom ze deze rijdt? Zou er denk nooit voor kiezen,zeker icm de lange reis.quote:Op zondag 15 oktober 2023 19:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ze was vorige week al in Canada voor wereldbeker Mountainbike. Voor haar stuk korter.quote:Op zondag 15 oktober 2023 20:07 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Ik snap ook echt niet waarom ze deze rijdt? Zou er denk nooit voor kiezen,zeker icm de lange reis.
Ze was vorige week al in Canadaquote:Op zondag 15 oktober 2023 20:07 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Ik snap ook echt niet waarom ze deze rijdt? Zou er denk nooit voor kiezen,zeker icm de lange reis.
Pieterse was al in Noord-Amerika vanwege de wereldbekers mountainbike.quote:Op zondag 15 oktober 2023 20:07 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Ze was toch al in noord Amerika. Anders had ze deze waarschijnlijk niet gereden.quote:Op zondag 15 oktober 2023 20:07 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Denk dat de sponsor hier niet mee instemt.quote:Op zondag 15 oktober 2023 20:12 schreef Felagund het volgende:
Van der Poel moet gewoon de Tour overslaan.
Het zal wel in zijn contract staan idd dat hij de Tour moet rijden.quote:Op zondag 15 oktober 2023 20:14 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Denk dat de sponsor hier niet mee instemt.
Vlas was een stuk beter voordat Lars Boom zich ermee ging bemoeien.quote:Op zondag 15 oktober 2023 20:34 schreef H.Vviv het volgende:
Hopelijk heeft Blanka Vas een stap vooruit gezet in het veld. Vandaag alvast al een goede uitslag.
December geloof ik ergens dat ik voor Wout lasquote:Op zondag 15 oktober 2023 21:36 schreef Dale__Cooper het volgende:
Hebben we al zicht op de rentreedatum van Mathieu of Wout?
Denk dat Nys wel aan het indelen/sparen is, omdat hij weet waar hij vlot kan wegrijden.quote:
Ik vind dat in het veld Pidcock het plekje in de drie niet helemaal verdientquote:Op zondag 15 oktober 2023 21:46 schreef Koffieplanter het volgende:
Thibau is definitief vertrokken voor het plekje achter De Drie.
Pidders is comfortabel de derde beste van allemaal.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik vind dat in het veld Pidcock het plekje in de drie niet helemaal verdient
Yep, denk dat Toon en Pidcock van hetzelfde niveau zijn.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zeker alleen vind ik dat in het veld je beter van de grote 2 kunt sprekenquote:Op zondag 15 oktober 2023 21:51 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Pidders is comfortabel de derde beste van allemaal.
Na die absolute genotscross in Diegem vorig jaar reken ik hem er wel toe.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De Drie refereert puur naar het gegeven dat de eerste drie plekken te allen tijde vergeven zullen zijn, niet naar het verschil in niveau tussen hen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zeker alleen vind ik dat in het veld je beter van de grote 2 kunt spreken
Heb je wel eens gekeken hoeveel crossen van der poel en van aert gewonnen hebben tov Pidcock in crossen waar ze alledrie aan de start stonden?quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:55 schreef DiegoFuser het volgende:
[..]
Na die absolute genotscross in Diegem vorig jaar reken ik hem er wel toe.
Toon Aerts???quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:53 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Yep, denk dat Toon en Pidcock van hetzelfde niveau zijn.
Sweeck tegenwoordig ook wel. Pidcock komt er ergens halverwege fris in en is dan ook nog selectief met wat (en vooral waar) hij rijdt.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:53 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Yep, denk dat Toon en Pidcock van hetzelfde niveau zijn.
Edit: achter de grote Twee dus
En dan ook die van Loenhoutquote:Op zondag 15 oktober 2023 21:55 schreef DiegoFuser het volgende:
[..]
Na die absolute genotscross in Diegem vorig jaar reken ik hem er wel toe.
quote:Opvallende verschijning voor de Wereldbekercross in Amerika: Lars van der Haar heeft een snor laten staan. "Mijn vrouw is er niet zo blij mee", vertelt de Nederlandse kampioen.
Movember is nog niet begonnen of Lars van der Haar komt al met een snor op de proppen. Is hij een koffiebar begonnen?
Neen. "Ik ben uitgedaagd om een snor te laten", legt hij uit.
"Mijn vrouw is er niet zo blij mee en zegt dat ik er niet mee mag thuis komen. Benieuwd of de sloten straks veranderd zijn", lacht Van der Haar.
"Van ploegleider Eric Braes mag de snor er pas af als ik win."
Dat lukte nog niet in Waterloo. Van der Haar opende zijn Wereldbekerseizoen met een 5e plaats in de Verenigde Staten.
Lars doet vaak de nacht van Woerden en die is over een week.quote:Op maandag 16 oktober 2023 10:19 schreef franklop het volgende:
Arme Lars, hopen dat Mathieu het NK overslaat, anders wordt het een lang verhaal
[..]
[ afbeelding ]
Dan valt het al met al mee. Als het WB, SP of een andere grote koers moest zijn dan had het problematisch gewordenquote:Op maandag 16 oktober 2023 11:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Lars doet meestal de nacht van Woerden en die is over een week.
Wel concurrentie van Ronhaar.quote:Op maandag 16 oktober 2023 11:31 schreef franklop het volgende:
[..]
Dan valt het al met al mee. Als het WB, SP of een andere grote koers moest zijn dan had het problematisch geworden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Toon Aerts rijdt na schorsing van twee jaar drie crossen deze winter, maar bij welke ploeg?
Nadat zijn schorsing van twee jaar met terugwerkende kracht stilaan ten einde is, heeft Toon Aerts zicht op zijn cross-winter. Een beperkt programma wordt het. Drie crossen: Sint-Niklaas (17/2), Brussel (18/2) en Oostmalle (25/2).
Voor welke (veldrit)ploeg de donderdag dertig jaar wordende Aerts die crossen zal rijden, is nog onzeker. Aerts traint met een Cube-fiets van Intermarche-Circus-Wanty, waarmee hij een akkoord had voor zijn afwijkende test op letrozole bekend werd. De kans is echter groot dat hij niet voor de veldritafdeling van de Waalse ploeg zal rijden. De wil is er nochtans, zeker omdat broer Thijs Aerts er al op de loonlijst staat. Maar de ploeg zit momenteel krap bij kas en kan Toon Aerts enkel een contract aanbieden als ze nog een extra sponsor vinden.
Er zijn kapers op de kust. Volgens onze informatie hebben Deschacht-Hens-Maes en een andere veldritploeg al hun interesse laten blijken, maar een akkoord werd nog niet gevonden. Dat de ploegen eerst aan hun sponsors toestemming moeten vragen om onderdak te bieden aan een renner, die geschorst is geweest, vertraagt de onderhandelingen. Bovendien is het ook maar een contract voor amper drie crossen. Aerts hoopt snel zekerheid te vinden, desnoods richt hij zelf een interim-team op.
Worst wint.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 21:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
Morgenmiddag nog eerst de kermiscross Ardooie!
14.15 vrouwen
15.45 mannen
Pauwels Sauzen doet wel mee, Trek-Baloise niet.
Bij vrouwen geen Van Empel, Pieterse, Alvarado en Van Anrooij. Goeie kans voor Worst.
Die zijn natuurlijk wel even op en neer naar Amerika geweest.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 16:53 schreef Dale__Cooper het volgende:
einde tijdperk Iserbyt/Vanthourenhout/Van der Haar/Sweeck op komst? De jonkies lijken niet veel minder. En dan moeten de echte toppers nog beginnen.
Er is vandaag geen wedstrijd.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 13:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Nou, wel geluid, maar de beelden van de stream zijn niet van de wedstrijd
C2 cross in Heerdestrand staat inderdaad niet op kalender maar wordt wel vandaag gereden.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 14:21 schreef Nober het volgende:
[..]
Er is vandaag geen wedstrijd.
Oktober 2023
08-10-2023 Minecross Beringen (Bel)
15-10-2023 Waterloo (USA) Wereldbeker
15-10-2023 GP Oisterwijk (Ned)
19-10-2023 Kermiscross Ardooie (Bel)
22-10-2023 Vlaamse Druivencross Overijse (Bel)
*Op het Heerderstrandquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 14:42 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
C2 cross in Heerdestrand staat inderdaad niet op kalender maar wordt wel vandaag gereden.
Het tijdperk Bakker is losgebarsten.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 14:42 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
C2 cross in Heerdestrand staat inderdaad niet op kalender maar wordt wel vandaag gereden.
Gelukkig, dat ene weekend rust waar het in eerste instantie over ging is enkel vragen om moeilijkheden volgend seizoen.quote:
Voor drie wedstrijdjes? Ik denk het niet. België is men na het WK meer bezig met de komende Omloop het Volkquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 15:37 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Vanwege het grote onrecht zal hij toch wel wat prive sponsors vinden?
quote:Eli Iserbyt aast in Overijse op eerste zege: “Het leek alsof sommigen enkel naar de cross kwamen om mij uit te schelden”
INTERVIEWDrie keer tweede. Eli Iserbyt (25) had zijn seizoensbegin anders voorgesteld. De kopman van Pauwels Sauzen-Bingoal is van plan om zondag in Overijse zijn eerste zege te pakken. “Ik wil werken aan mijn zwakke punten, daarom heb ik in mijn tuin een zandstrook van twintig op drie meter laten aanleggen.”
Normaal is Eli Iserbyt de man van de eerste crossweken, nu is dat Thibau Nys. Steekt dat?
“Als ik kijk naar mijn wattages, zijn dat cijfers waarmee ik vorig jaar won. Alleen is er nu iemand bijgekomen die op dit moment even goed is. Thibau maakte het twee keer mooi af, in Ardooie was Gerben Kuypers de verdiende winnaar. Ik heb Overijse in het rood aangestipt. Dat parcours ligt mij, maar ook Thibau toonde al dat hij sterk is bergop.”
Volgens bondscoach Sven Vanthourenhout hebben de tegenstanders van Nys het acht op de tien keer aan hun been als ze met hem de slotronde ingaan.
“Klopt. In de sprint hebben we zelfs negen op de tien keer prijs. We moeten hem eraf krijgen voor de laatste twee minuten. Ik had in Amerika een plan in mijn hoofd, maar kende dan pech... Ach, Amerika was voor mij meer een roes dan een race. We vlogen pas vrijdag naar daar, dan wat losrijden, verkennen, wedstrijd en naar huis. Thibau was er al langer, maar bleef ook langer. Ik ben benieuwd hoe zijn flow zondag zal zijn.”
Michael Vanthourenhout was ziekjes en Laurens Sweeck geblesseerd. Krijgen we ook de komende weken een duel Nys-Iserbyt?
“Michael zal snel verbeteren en ik zag dat Laurens alweer aan het trainen was in Mallorca. Van Lars van der Haar hebben we nog niet het beste gezien en ook Ronhaar en Kuypers rijden sterk. Ardooie was geen toevalstreffer.”
Je bent rond de pot aan het draaien.
(grijnst) “Ik hoop dat Iserbyt versus Nys het item van het eerste seizoensdeel wordt, maar ik heb ook respect voor de andere renners en wil hier niet verkondigen dat het enkel Thibau en ik is.”
Waarom hoop je op dat duel?
“De cross leeft van duels en nu is er iemand als Thibau, die de achterban heeft van Sven, meer extravagant is dan de rest en ook een mening heeft.”
En jij?
“Ik heb geen tatoeages en ben dat ook niet van plan. Bij een Bentley zie je ook geen sticker op zijn achterbumper. Maar ik ben geen ideale schoonzoon. Ik durf ook mijn mening verkondigen. Thibau en ik zijn twee renners, waar zowel in positieve als negatieve zin over gepraat kan worden. Controverse kan en mag eens.”
Je zal het wel niet gemakkelijk krijgen tegen de ‘Nys-dynastie’, je wordt allicht de underdog.
“Dat is niet erg, die bekende achternaam is niet altijd een cadeau. Thibau heeft al veel commentaar gekregen, wanneer hij niet goed reed. Ik ben blij dat mijn pa geen dertien keer de Superprestige heeft gewonnen, want dat legt het verwachtingspatroon voor Thibau direct heel hoog.”
Kom je goed overeen met Thibau?
“Eigenlijk wel. We hebben respect voor elkaar en kunnen lachen. Meer moet dat niet zijn als concurrenten.”
Komen de supportersgroepen met elkaar overeen?
“Supportersgroepen tegen elkaar, is van alle tijden. Vorig jaar had je ook onze ploeg versus de ploeg van Sweeck. Hij was bij onze ploeg vertrokken en zijn supporters vonden blijkbaar dat hij bij ons slecht behandeld was, wat in mijn ogen niet klopt. Laurens koos zelf om te veranderen, maar blijkbaar was er toch nog wat sprake van wrok.”
Voor zover ik heb gehoord was de sfeer zeer grimmig.
“Dat zijn supporters. Ik kan mij niet over hen uitspreken, maar het is dankzij de supporterclans soms wel een explosieve sport.”
Enkel boegeroep, of ook bierdouches en urine?
“Ik heb nog geen pinten over mijn hoofd gekregen en urine hoeft ook niet... Dat boegeroep is niet leuk, maar hoort er ergens wel bij, zeker?”
Toen ik vorig jaar een artikel schreef over het boegeroep tegen Mathieu van der Poel, kreeg ik een bericht van een anonieme topcrosser. “Mooi artikel, maar bij mij is het soms maal twee.”
(lacht) “Dat was in Baal. Niet alleen tegen mij, maar ook tegen Michael (Vanthourenhout, red.), zeker na het BK. Ik vind dat jammer zo’n uitlatingen. Op den duur leek het alsof sommige mensen enkel naar de cross kwamen om mij te kunnen uitschelden.”
Wat roepen ze dan tegen jou?
“Kwetsende zaken, die die ik hier zelfs niet wil zeggen omdat het heel lelijke woorden zijn... Gelukkig heb ik zulke supporters niet. Ik wil dat mijn supporters met respect naar de andere crossers kijken. Dat voelde ik ook tijdens de voorbije wedstrijden bij de fans van Thibau. Zo moet het.”
Volgens Niels Albert heeft de cross Thibau Nys nodig om weer die nodige boost te krijgen.
“Dat kan. De mensen die voor hem supporteren, kwamen de voorbije jaren niet meer. Het is goed voor de cross dat zij er weer bij zijn, maar het is ook gevaarlijk om de cross weer enkel vast te pinnen op Thibau. Het kan goed zijn dat Thibau binnen drie jaar voornamelijk focust op de weg en niet meer op de cross.”
Droom jij naast de cross nog van de weg of het mountainbike?
“Ik heb de mountainbike geprobeerd, maar dat was een beetje een fiasco. Fysiek was ik niet klaar voor die sport en dat zal ik misschien nooit zijn. Wat de weg betreft, ik woon op de kasseistrook van de Varent. Ik vind het leuk als ze hier in het voorjaar passeren, maar zelf heb ik geen wegambities. Ik ben een goeie crosser en hoop tot mijn 35ste een goeie crosser te blijven. Ik heb ook nog tot eind 2026 een contract bij een ploeg, die vooral op de cross focust en geen grote wegwedstrijden rijdt. Ik heb dat ook met ploegmanager Jurgen Mettepenningen besproken. Ik weet waarvoor ik betaald word en dat is crossen.”
Frappant. Je bent fulltime crosser en toch heb je dit seizoen nog geen contract met de X2O Trofee...
“Ik ben nog in onderhandeling met Golazo. Eigenlijk doet Jurgen dat voor mij. Misschien komen we er wel nog uit. Mocht ik niet kunnen starten in de X2O trofee, zou dat een spijtige zaak voor alle partijen zijn.”
Vanthourenhout heeft de Belgische en Europese trui, Sweeck kende een goed seizoen, Nys komt erbij. Dan moet Iserbyt wat water bij de wijn doen, toch? Want het budget aan startgeld blijft hetzelfde...
“En ik heb vernomen dat Wout (van Aert) en Mathieu nog meer vragen dan vorig jaar, al is het daarom niet zo dat ze dat ook zullen krijgen... Ik weet dat veel crossers toezeggen op het eerste het beste aanbod en zo onder hun prijs rijden. Ik ben zo niet. Als zij zeggen: je krijgt twee lolly’s en ik wil er vijf. Wat is dan de oplossing?”
Vier lolly’s?
“Als je er vijf wil, moet je er ook alles aan doen om die vijf te krijgen, toch? Ik besef dat ik misschien water bij de wijn moet doen, maar dat is al gebeurd. Het gevaar is dat ze bij iedereen het startgeld naar beneden duwen en dat dan als maatstaf voor de volgende jaren beschouwen. Dat heb ik ook al tegen mijn collega’s gezegd. Begrijp je het?”
Het mag concreter.
“Het is algemeen geweten dat de Belgische kampioen vijf à zesduizend euro krijgt. Althans, Erwin Vervecken van Golazo heeft dat een paar jaar geleden zo in de krant gezegd. Als ze dat bedrag nu verlagen naar vierduizend en iedereen gaat akkoord, creëer je een sfeer dat crossers toch plooien en zullen ze elk jaar proberen te zakken. Ik wil zo’n scenario vermijden en vind het jammer dat andere crossers wel snel akkoord gaan met een verlaging van hun startgeld. De cross heeft een goed businessplan, je kunt er geld mee verdienen en dan is het logisch dat alles goed verdeeld wordt.”
Nochtans wordt gefluisterd dat jij bij de beste tien betaalde Belgische renners behoort?
(lacht) “Dat is een uitspraak van Jurgen, zeker?”
Ik beroep mij op het bronnengeheim.
“Ik weet niet of die uitspraak klopt. Ik ben één van de best betaalde fulltime crossers ter wereld, maar de beste fulltime wegrenner van de wereld verdient meer dan een tienvoud dan ik. Ik woon in België en word hier belast. De wegrenners hebben het voordeel dat ze vaak in het buitenland belast worden. Ik heb al veel crossen gewonnen en Jurgen staat erom bekend dat hij mooie winstpremies geeft. Crossers hebben het voordeel dat ze niet moeten delen met ploegmaten. Al mijn premies en prijzengeld gaan rechtstreeks naar mij, dus ik klaag zeker niet. Belangrijker is wat je met dat geld doet. Met mijn eerste loon heb ik meteen een huis gekocht. Alles geïnvesteerd en niks laten verloederen.”
Dus klaag jij ook niet over de dure trip naar Amerika als investering?
“Mijn prijzengeld was 3.700 dollar en de kosten voor vier dagen bedroegen 3.500 euro. Michael en ik zijn wel in businessclass teruggevlogen omdat we donderdag al Ardooie reden, zodat we beter konden slapen tijdens de nachtvlucht. Als ik ook in businessclass heen was gevlogen, had ik er mijn broek aan gescheurd. Wie in Amerika wint, maakt winst, de tweede draait break-even en alles wat nadien volgt, maakt verlies. Toch moet je dat in het bredere plaatje bekijken: je verdient UCI-punten en het prijzengeld van de eindstand in de Wereldbeker is ook een mooie geldpot.”
Welke crossen staan de komende maanden nog met rood in de agenda?
“Het EK in Pontchateau en de cross in Zonhoven.”
Die laatste is een zandcross, toch?
“Niet mijn specialiteit inderdaad. Ik ben een renner die veel beweegt op zijn fiets en dat is het slechtste wat je kan doen in het zand. In het zand moet je net de fiets het werk laten doen... Maar ik wil werken aan mijn zwak punt en ik heb in mijn tuin een zandstrook laten aanleggen.”
1 april valt vroeg dit jaar.
“Het is echt, kom maar kijken.”
Waarom heb je die zandstrook laten aanleggen?
“Omdat er mij vaak werd toegestoken dat ik meer op zandgrond moest trainen, als ik wou verbeteren. Alleen is er nergens in deze regio zand te vinden. Je hebt enkel het Donkmeer in Oudenaarde, maar daar spelen de kinderen op het zand en je kan moeilijk tussen de kinderen beginnen laveren. Dus heb ik zelf het heft in handen genomen.”
Een dure investering?
“Ik moet de factuur nog krijgen, maar hier stonden twee vrachtwagens vol zand voor de deur. De tuinman is daar twee dagen aan bezig geweest. Twintig meter lengte, drie meter breed en één meter diep, mooi uitgegraven. Het is echt zeezand. Er zitten zelfs schelpjes in.”
De grens tussen toewijding en gek is dun.
“Ik weet dat Sven Nys in zijn tuin een BMX-parcours had aangelegd en Thibau heeft daar de vruchten van geplukt. Ik hoop op hetzelfde resultaat. Ik heb er de voorbije weken veel op getraind, Michael is ook al eens komen testen, inclusief spectaculaire valpartij.”
Straks word je nog een zandspecialist?
“Ik heb Koksijde al gewonnen, maar Zonhoven zou over the top zijn, want daar staan Mathieu en Wout normaal ook aan de start.”
Wat zullen de supporters dan naar jou roepen?
(grijnst) “’De zandman’, zou dat niks zijn voor mij?”
Inclusief alle startgelden, winstpremies en persoonlijke sponsorgelden zal het er niet ver van af liggen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 10:13 schreef Zwansen het volgende:
“De beste wegrenner verdient een tienvoud.”
Zal hij dan echt op zo’n 500-600k zitten?
Dat is toch niet slecht voor een crosser die de echte top niet bij kan houdenquote:Op zondag 22 oktober 2023 10:23 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Inclusief alle startgelden, winstpremies en persoonlijke sponsorgelden zal het er niet ver van af liggen.
quote:Op zondag 22 oktober 2023 10:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is toch niet slecht voor een crosser die de echte top niet bij kan houden
Zal ook geen karig loon zijnquote:Met mijn eerste loon heb ik meteen een huis gekocht.
Niet gewoon de zandbak in de plaatselijke speeltuin terroriserenquote:Op zondag 22 oktober 2023 10:19 schreef Van_Poppel het volgende:
Een zandstrook in je tuin laten aanleggen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er sowieso al weer af zo te zien.quote:Op zondag 22 oktober 2023 15:49 schreef TommyL0204 het volgende:
Lars wil zo snel mogelijk van die afzichtelijke snor af uiteraard
https://www.ad.nl/regiosp(...)t-verkopen~a31686b3/quote:Op zondag 22 oktober 2023 16:28 schreef wimderon het volgende:
[..]
Is er sowieso al weer af zo te zien.
Cant draagt tegenwoordig zwarte kousen?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:49 schreef Van_Poppel het volgende:
Cant zou zich op de zaterdag-crossen richten. Voorlopig is daar weinig van te merken.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:51 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Cant draagt tegenwoordig zwarte kousen?
Aldus Cantquote:“Ik ga me vooral focussen op de zaterdagwedstrijden. De Wereldbekers zijn wat te hoog gegrepen om nog mee te doen voor de overwinning, maar op zaterdag vind je ook mooie televisiecrossen. Daar wil ik meespelen bij de eersten.”
Heel groot plaat voor dr kopquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:53 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
[..]
Aldus Cant
https://www.wielerflits.n(...)-als-een-bevrijding/
Dat gaat me te ver.quote:Op zondag 29 oktober 2023 13:51 schreef DiegoFuser het volgende:
Alvarado toch een rondje volgehouden in het wiel. We kunnen zappen naar het schaatsen.
Zijn kennelijk een stuk lager dan de gebruikelijke 40cm.quote:Op zondag 29 oktober 2023 13:50 schreef DiegoFuser het volgende:
Zo zo Fem en Ceylin springen de balken.
Ook fijn voor Lars lijkt me.quote:Op zondag 29 oktober 2023 14:07 schreef Nober het volgende:
[..]
Zijn kennelijk een stuk lager dan de gebruikelijke 40cm.
24ste op 5:16 vandaag en slechts negen sekontjes achter Fouquenet.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Sanne 'Meespelen bij de eersten' eindigt als 10e op 2.29
De zondag is maar bijzaak dit seizoen.quote:Op zondag 29 oktober 2023 14:47 schreef Nober het volgende:
[..]
24ste op 5:16 vandaag en slechts negen sekontjes achter Fouquenet.
Toch niet.quote:
De balkjes liggen vandaag lager.quote:Op zondag 29 oktober 2023 15:59 schreef Ambrosius het volgende:
Lars springt tegenwoordig over balkjes zie ik.
De balkjes zijn lager dan normaal blijkbaar. De dames sprongen ze ook zelfs.quote:Op zondag 29 oktober 2023 15:59 schreef Ambrosius het volgende:
Lars springt tegenwoordig over balkjes zie ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |