Tientallen Palestijnse militanten trokken vanmorgen de streng beveiligde grens met Isral over, waarna op tal van plaatsen in Isral grondgevechten uitbraken. Het Isralische leger voerde op zijn beurt vergeldingsacties uit op Gaza. Hamas-strijders zijn actief en vuren hun wapens af terwijl ze door de straten van Isral trekken.
Er wordt geschat dat minstens 100 Isralirs zijn omgekomen en meer dan 900 burgers gewond zijn geraakt. n de Gazastrook werden zeker 198 Palestijnen gedood en raakten 1600 mensen gewond na tegenaanvallen van het Isralische leger, meldden Palestijnse artsen aan nieuwszender Al Jazeera. Tegelijkertijd worden er explosies gemeld in de stad Gaza. Zowel Hamas als de Isralische premier Benjamin Netanyahu spreekt van een oorlog. Hamas noemt de aanval Operatie al-Aqsa-storm.
Het Isralische leger meldt dat tijdens de aanvallen ook "meerdere terroristen" zijn genfiltreerd. Bewoners van de omgeving rond de Gazastrook zijn uit voorzorg opgeroepen thuis te blijven.
Mohammad Deif, een leider van de Palestijnse groep Hamas, die de Gazastrook controleert, meldt dat de groepering achter de "verrassingsaanval" zit. Hij zegt dat er wel 5.000 raketten zijn afgevuurd. "Dit is de dag van de grote strijd om de laatste bezetting op aarde te beindigen."
Update 17.00 uur: Volgens een rapport van de Isralische tv-zender N12 houden strijders van de radicaal-islamitische Palestijnse groep Hamas ongeveer vijftig gijzelaars vast in de Isralische kibboets Beeri nabij de grens met de Gazastrook. Hamas-viceleider Saleh al-Aruri zei tegen de tv-zender Al-Jazeera dat "een groot aantal" Isralische gijzelaars in handen was van Hamas.
Hamas-commandant Saleh Al-Arouri spreekt van "genoeg" gevangengenomen Israli's om alle gevangengenomen Palestijnen te bevrijden. En hoe langer de gevechten duren, hoe hoger het aantal gevangenen zal zijn, meldt Al-Jazeera. Dienovereenkomstig zei hij verder: "We zijn een totale strijd begonnen." Dit is geen snelle operatie. Het doel is “onze vrijheid en de vrijheid van de heilige plaatsen.”
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is van plan om een spoedvergadering in New York bijeen te roepen vanwege de toegenomen geweldsescalatie in Isral en de Palestijnse gebieden. De exacte datum van de bijeenkomst is nog niet bekend, volgens verschillende diplomaten die spraken met het Duitse persbureau dpa. Mogelijke data die genoemd worden zijn zondag en maandag.
Isral wil de grenzen met andere landen versterken om te voorkomen dat het vanuit verschillende richtingen wordt aangevallen. Volgens de Isralische premier Benjamin Netanyahu is het doel om anderen ervan te weerhouden om zich ‘te vergissen’ en zich aan te sluiten bij de oorlog van Hamas.
Verschillende Arabische staten hebben de Isralische regering de schuld gegeven van het uitbreken van het Palestijnse geweld. Isral moet een einde maken aan “de provocerende praktijken van hun bezetting” en aan het “beleid van uitbreiding van de nederzettingen”, aldus het Koeweitse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De aanvallen van Hamas zijn het resultaat van tientallen jaren van ‘systematische onderdrukking’ door de ‘zionistische bezettingsautoriteit’, aldus een verklaring van de Iraakse regering.
Ook voor Qatar is alleen Isral verantwoordelijk te houden voor de escalatie van het geweld in het conflict met de Palestijnen. Het emiraat roept beide partijen op om gematigdheid te betrachten. De Verenigde Arabische Emiraten roepen beide partijen ook op om de gevechten te beindigen.
Volgens defensieminister Lloyd Austin zullen de Verenigde Staten Isral ondersteunen in hun gevecht tegen de Palestijnen. Het Pentagon zal in de komende dagen ervoor zorgen dat Isral voorzien wordt van alles wat nodig is om zichzelf en haar burgers te verdedigen tegen willekeurig geweld en terrorisme.
SPOILER: Update 13.40 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 10.46 uur
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Liveblog Nu.nl
https://www.nu.nl/buitenl(...)anval-op-israel.htmlLive stream Gazastrook:
Andere livestream Israel:
SPOILER: Diverse tweets
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:30 schreef Werkperd het volgende:[..]
Dat is wel zo. De bezette gebieden en het verder krimpen van Palestijnse grondgebieden zijn geen fabel maar een realiteit van Isralitische terreur.
Maar nu even een vraagje ter verduidelijking: Wat zie jij precies als de Palestijnse gebieden? Grenzen van 1967?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Van Iran hoef je niet veel te verwachten. Ze kunnen alleen maar van een afstandje blaffen.
Moslim landen zullen dit uiteraard niet toestaan
Israel Minister of Defense Yoav Gallant: “Today we saw the face of evil. The Hamas [terrorist organization] has launched a brutal attack against the citizens of the State of Israel - attacking men, women, children and the elderly, indiscriminately. Hamas will understand very quickly that it has made a mistake - a grave mistake, and will pay a [heavy] price.
Fifteen years ago, as Head of the Southern Command, I came close to 'breaking the neck' [destroying] of Hamas. I was stopped by the political echelon. This phenomenon will not continue. We will change reality on the ground in Gaza for the next 50 years. What was before, will be no more. We will operate at full force.
I ask Israel's citizens to remain determined and to support our security forces.”
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:33 schreef Ali_boo het volgende:Moslim landen zullen dit uiteraard niet toestaan
Israel Minister of Defense Yoav Gallant: “Today we saw the face of evil. The Hamas [terrorist organization] has launched a brutal attack against the citizens of the State of Israel - attacking men, women, children and the elderly, indiscriminately. Hamas will understand very quickly that it has made a mistake - a grave mistake, and will pay a [heavy] price.
Fifteen years ago, as Head of the Southern Command, I came close to 'breaking the neck' [destroying] of Hamas. I was stopped by the political echelon. This phenomenon will not continue. We will change reality on the ground in Gaza for the next 50 years. What was before, will be no more. We will operate at full force.
I ask Israel's citizens to remain determined and to support our security forces.”
Laten we hopen dat ook aan die kant men het hoofd koel houdt. Niemand is gebaat bij de zoveelste veldslag.
zie email 27 oktober
Zijn er eigenlijk democratische moslim landen?
There is a name for it:
We call them Poor"
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:24 schreef Werkperd het volgende:[..]
Ik zeg actie is reactie. Een volk dat in het nauw gedreven wordt kan op een geven moment zeggen dat de maat vol is. Israel is een terreurstaat. Een bezetter die grondgebieden steelt en mensen uitdrijft en uitmoord.
Dat juist jij dit soort dingen post na al je Turkse propaganda praatjes zou bijna hilarisch zijn als je hier niet massamoord, massaverkrachting en massaontvoering aan het goedpraten was.
De plaat staal die jij voor je kop hebt is werkelijk ongelofelijk.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Zeker! Maar die hebben hun eigen interpretatie van 'democratie'
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Maleisi en Indonesi toch nog wel redelijk?
stupidity has become as common as common sense was before
zakjapannertje
rijksmonument
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:27 schreef ExTec het volgende:[..]
Israel doet allerlei leuke dingen zoals berichten naar mobieltjes versturen, met dat je op moet rotten, voor ze los gaan.
laatste nieuws is dus wel dat Israel nu geen elektriciteit meer levert aan de Gazastrook.
quote:
Ze hebben wel een gigantische populatie, inclusief groot leger.
quote:
Is dit nu een relevante vraag?
quote:
Die mafkees wil het oude Ottomaanse rijk terug.
quote:
Ja, daar blijft het ook bij.
quote:
Niet dus? Want dat zijn namelijk wel de grenzen die zo'n beetje de complete buitenwereld (inclusief de Arabische wereld) aanhoudt als de basis voor een vrede gebasseerd op twee staten.
EttovanBelgie
Alles komt goed.
quote:
quote:
Wat ben je toch ook een heerlijk figuur...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
0ne_of_the_few
Mate verslaafde
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:24 schreef Werkperd het volgende:[..]
Ik zeg actie is reactie. Een volk dat in het nauw gedreven wordt kan op een geven moment zeggen dat de maat vol is. Israel is een terreurstaat. Een bezetter die grondgebieden steelt en mensen uitdrijft en uitmoord.
Helder dat jij de terreur van vandaag goedpraat. Ondanks dat anderen fouten maken is Hamas verantwoordelijk voor eigen daden. En wel huilen als zometeen Isral terugslaat. Want dan is actie reactie ineens terreur.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
There is a name for it:
We call them Poor"
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
quote:
Frankrijk en Groot Brittanni.
Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Er is een partij die zich al ver voor 1948 verzet tegen het creren van een democratie in alle gebieden in het voormalig mandaatgebied en het zijn niet de Palestijnen
quote:
Je kunt niet ontkennen dat onder het Ottomaanse bewind het midden-oosten eeuwenlang stabiel bleef. Sinds dat het westen daar voor olie en gas een voetstap heeft gezet is er alleen maar bloed en verderf gezaaid.
Ik ben een leek, waarom is dit ineens zo interessant vergeleken met de vorige aanvallen?
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:36 schreef Tocadisco het volgende:[..]
Niet dus? Want dat zijn namelijk wel de grenzen die zo'n beetje de complete buitenwereld (inclusief de Arabische wereld) aanhoudt als de basis voor een vrede gebasseerd op twee staten.
Jeruzalem (gedeeltelijk) en Bethlehem terug? Gaat nooit gebeuren natuurlijk
Breekfast
Ondertitel
quote:
Die tweestaten oplossing is al heel lang een dode letter.
quote:
De schaal en het feit dat het Hamas is gelukt om boots on the ground te krijgen in Isral zelf.
Vis1980
Veni Vidi Vissie
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:[..]
Dat een volk zich zo verbonden voelt aan een plek is sowieso moeilijk voor te stellen, voor mij persoonlijk. Het maakt mij weinig uit waar ik woon, als het maar comfortabel en veilig is.
Toch voel ik mij meer verbonden met Amerika dan met veel andere landen, dus gek is het niet. Mara toen men Bin Laden had vermoord heb ik niet op straat staan juichen. Het was wel het gesprek van de dag. Men is verbonden, want ze zien onderdrukte Moslims, dat is ook weer zo. Dat hoeft niet gelijk haat te zijn, maar houd het lekker binnenshuis. Zij zullen wel weer zeggen dat we vlaggen ophangen van Oekrane en zo zitten we weer in de situatie waarin we elkaar gaan vertellen dat ons standpunt het beste is (en dat de twee situaties niet vergelijkbaar zijn en dan komt de andere partij juist aanzetten dat het wel vergelijkbaar is.....het is het Isralconflict in het klein. We zijn allemaal zo overtuigd dat we de juiste blik op de situatie hebben en de ander is maar een barbaar.
Niet dat dit ook maar iets goedpraat, mensen doden is natuurlijk nooit fijn en het idee alleen al dat je iemand anders wil doden is afschuwelijk, laat staan dat we erom gaan juichen. Maar ja, na 911, hoe begrijpelijk dan ook, stonden ze in de USA weer allemaal te juichen toen men aankondigde dat Amerika wraak ging nemen. En dan zijn we hier blijkbaar weer allemaal verbonden met Amerika, dus zouden we medeplichtig zijn. Dat zijn we helemaal niet, ondanks dat we bijvoorbeeld stemmen. Zo vind ik ook niet dat we bijvoorbeeld heel de Gaza plat moeten gaan leggen, want ook al zou Hamas helemaal weg zijn, inmiddels komt er toch weer een groep wraak nemen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
-Rabia Al-Basri
quote:
Grootschaliger + actie op de grond ipv enkel luchtaanvallen
quote:
Met een beetje scheiding der machten. Burgerrechten etc.
Indonesi. Lees ik.
There is a name for it:
We call them Poor"
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Sow dan

Ene AH draait zich nog in keer om
Perrin
Toekomst. Made in Europe.
quote:
-edit: ohnee, dat zijn niet allemaal democratieen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
quote:
Massaliteit en het feit dat er ook echt massaal is opgetreden door strijders in Israls zelf.
zie email 27 oktober
quote:
quote:
Oke, ik ga mij even inlezen zodat ik dit kan volgen.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
quote:
Is Likoed Nederland echt zo groot?
quote:
De NOS redactie is progressief links. Niet verassend dus.
quote:
Veel grotere aanvallen dan in het verleden, Hamas is op serieuze schaal in Isral genfiltreerd en lijkt het initiatief/momentum te hebben.
Isral gaat uiteraard keihard terugslaan.
quote:
Sorry hoor. Maar Mali democratisch? Daar is letterlijk een junta aan de macht.
zie email 27 oktober
-Rabia Al-Basri
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:39 schreef Werkperd het volgende:[..]
Je kunt niet ontkennen dat onder het Ottomaanse bewind het midden-oosten eeuwenlang stabiel bleef. Sinds dat het westen daar voor olie en gas een voetstap heeft gezet is er alleen maar bloed en verderf gezaaid.
Ahh de zeer selectieve Turkse geschiedenis komt weer terug. Je kan dat wel ontkennen en als het wel even rustig was dan exporteerden ze het geweld helemaal tot in IJsland.
Kosovo albanie bosnie noord macedonie turkije bangladesh maleisie indonesie
Perrin
quote:
Nee, ik was wat slordig met zoeken

Kort lijstje wel. Moslim-meerderheid en democratie is niet zo'n goede combi.
Die hele democratie discussie
-Rabia Al-Basri
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Wat is dit? Gaan we willekeurig landen opnoemen?
Van mij mag Isral Gaza wel compleet wegvagen van de aardbodem. Niet realistisch en er worden dan wat mensen boos. Maar gooi het maar in puin, prima.
quote:
Over welke Arabische landen heb jij het? De meeste Arabische en veel niet Arabische landen erkennen de staat Isral niet. Je hebt een kaart met een datum, maar kijk ook eens naar dezelfde kaart met een datum daarvoor. We hoeven het al helemaal niet over de datum van nu te hebben. Dan geef je simpelweg direct toe dat Isral een bandietenstaat is.
quote:
De tijdlijn op de geenstijl liveblogs van vandaag zijn een goede samenvatting en vaak met beeld erbij. Al zijn er genoeg die niet gezond om te kijken zijn. Dode uitgeklede vrouwen feestend door de straten slepen bijvoorbeeld.
Ik zou zeggen pakistan ook totdat Imran Khan werd afgezet
EttovanBelgie
Alles komt goed.
quote:
Ja, vervelend he, als steeds weer blijkt dat wat vrijheid, onderwijs, gelijkheid, zorg en al die andere zaken betreft de theocratien er wat belabberd bij bungelen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
0ne_of_the_few
Mate verslaafde
quote:
Nah, ik heb vandaag letterlijk thee gedronken met Marokkaans Surinaamse buren in Rotterdam. Die zich net zoveel zorgen maken en dit ook pijnlijk vinden. In die zin is het niet zozeer etnisch of religieus van aard maar clash tussen normen/waarden en manier van leven. Alleen zijn we te angstig om uitwassen te benoemen om niet toch verwijt te krijgen te discrimineren en racistisch te zijn.
Daarom is de reactie van DENK ook walgelijk. Het legitimeert het gebruik van geweld ten behoeve van etnische strijd boven verdedigen van democratische principes en de rechtstaat.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
quote:
De stoere praatjes van de Isralische leiding baren me zorgen. Dat je wraak wilt nemen tot daar aan toe, waar ik bang voor ben is dat ze, vergeef me voor de referentie, een eindoplossing willen voor het Palenstijns probleem
Iets wat de omringende landen nooit zullen accepteren
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Bezsen
We Call Them Poor
Vis1980
Veni Vidi Vissie
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:07 schreef Momo het volgende:Veel mensen die vandaag geliefden, ouders, familie, vrienden etc. zijn verloren, die vijandigheid zal komende tijd niet gaan liggen....
Net als al die onschuldige mensen die de aankomende dagen gaan vallen vanwege dit conflict. En zo haat men elkaar al heel lang. En ze hebben allemaal elke keer een goede reden om iets terug te doen en ze hebben allebei het recht om te verdedigen. Ik zie lever dat de rest van de wereld beide laat weten dat we ze allemaal zat zijn.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
-Rabia Al-Basri
quote:
40% van noord macedonie is aanhanger van de islam. Binnenkort een meerderheid dus. Daarom erin gezer
EttovanBelgie
Alles komt goed.
quote:
Da's waar, hier heb je wat makkelijker access tot al die 'leuke' websites natuurlijk...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Bezsen
We Call Them Poor
quote:
Zover ik weet heeft mijn familie altijd in Europa gewoond.
Daarom hebben we niet zoveel op met Zionisme.
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:47 schreef EttovanBelgie het volgende:[..]
Ja, vervelend he, als steeds weer blijkt dat wat vrijheid, onderwijs, gelijkheid, zorg en al die andere zaken betreft de theocratien er wat belabberd bij bungelen.
Israel is een democratie en kijk wat voor hel ze veroorzaken al decennialang.
-Rabia Al-Basri
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:45 schreef Breekfast het volgende:Ik vraag mij wel af of Isral zo ver gaat om een einde te maken aan de Gazastrook en de bevolking onder dwang laat migreren naar een plek op de Westelijke Jordaanoever.
Je krijgt die indruk op basis van de woorden van Netanyahu, die de bevolking van Gaza oproept te vertrekken.
Zeg maar een etnische zuivering? Dat zou toch wel het droevige toppunt van ironie zijn.
zie email 27 oktober
EttovanBelgie
Alles komt goed.
quote:
33,3.
Absoluut geen meerderheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
quote:
Oh nee, Etto is er ook.
Hoog tijd om een pauze in te lassen.
EttovanBelgie
Alles komt goed.
quote:
Echt...
Hoe lang blijven jullie steeds wijzen naar anderen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
quote:
Damn, niet eens een israeli dus. Die had ook niet gedacht dat haar vakantie zou eindigen in een donker hol ergens in de gaza strook...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Perrin
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 22:47 schreef EttovanBelgie het volgende:[..]
Zonder je bevolking onwetend en haatdragend te houden, hou je zo'n regime ook nooit in stand.
MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
quote:
Dat geloof ik niet dat ze dat doen. Maar wel een bezetting en inperken van veel vrijheden van mensen. Plus dat de boel aan gort wordt geschoten.
Wie dit leest is een lezer van dit
quote:
Toch is dat wat Netanyahu op hint.
-Rabia Al-Basri
Perrin
quote:
Maleisi doet het ook nog aardig, maar daar is het ook maar net een meerderheid (60%).
quote:
Dat is dan ook een corrupte gek.
zie email 27 oktober
Bezsen
We Call Them Poor