Tientallen Palestijnse militanten trokken vanmorgen de streng beveiligde grens met Isral over, waarna op tal van plaatsen in Isral grondgevechten uitbraken. Het Isralische leger voerde op zijn beurt vergeldingsacties uit op Gaza. Hamas-strijders zijn actief en vuren hun wapens af terwijl ze door de straten van Isral trekken.
Er wordt geschat dat minstens 100 Isralirs zijn omgekomen en meer dan 900 burgers gewond zijn geraakt. n de Gazastrook werden zeker 198 Palestijnen gedood en raakten 1600 mensen gewond na tegenaanvallen van het Isralische leger, meldden Palestijnse artsen aan nieuwszender Al Jazeera. Tegelijkertijd worden er explosies gemeld in de stad Gaza. Zowel Hamas als de Isralische premier Benjamin Netanyahu spreekt van een oorlog. Hamas noemt de aanval Operatie al-Aqsa-storm.
Het Isralische leger meldt dat tijdens de aanvallen ook "meerdere terroristen" zijn genfiltreerd. Bewoners van de omgeving rond de Gazastrook zijn uit voorzorg opgeroepen thuis te blijven.
Mohammad Deif, een leider van de Palestijnse groep Hamas, die de Gazastrook controleert, meldt dat de groepering achter de "verrassingsaanval" zit. Hij zegt dat er wel 5.000 raketten zijn afgevuurd. "Dit is de dag van de grote strijd om de laatste bezetting op aarde te beindigen."
Update 17.00 uur: Volgens een rapport van de Isralische tv-zender N12 houden strijders van de radicaal-islamitische Palestijnse groep Hamas ongeveer vijftig gijzelaars vast in de Isralische kibboets Beeri nabij de grens met de Gazastrook. Hamas-viceleider Saleh al-Aruri zei tegen de tv-zender Al-Jazeera dat "een groot aantal" Isralische gijzelaars in handen was van Hamas.
Hamas-commandant Saleh Al-Arouri spreekt van "genoeg" gevangengenomen Israli's om alle gevangengenomen Palestijnen te bevrijden. En hoe langer de gevechten duren, hoe hoger het aantal gevangenen zal zijn, meldt Al-Jazeera. Dienovereenkomstig zei hij verder: "We zijn een totale strijd begonnen." Dit is geen snelle operatie. Het doel is “onze vrijheid en de vrijheid van de heilige plaatsen.”
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is van plan om een spoedvergadering in New York bijeen te roepen vanwege de toegenomen geweldsescalatie in Isral en de Palestijnse gebieden. De exacte datum van de bijeenkomst is nog niet bekend, volgens verschillende diplomaten die spraken met het Duitse persbureau dpa. Mogelijke data die genoemd worden zijn zondag en maandag.
Isral wil de grenzen met andere landen versterken om te voorkomen dat het vanuit verschillende richtingen wordt aangevallen. Volgens de Isralische premier Benjamin Netanyahu is het doel om anderen ervan te weerhouden om zich ‘te vergissen’ en zich aan te sluiten bij de oorlog van Hamas.
Verschillende Arabische staten hebben de Isralische regering de schuld gegeven van het uitbreken van het Palestijnse geweld. Isral moet een einde maken aan “de provocerende praktijken van hun bezetting” en aan het “beleid van uitbreiding van de nederzettingen”, aldus het Koeweitse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De aanvallen van Hamas zijn het resultaat van tientallen jaren van ‘systematische onderdrukking’ door de ‘zionistische bezettingsautoriteit’, aldus een verklaring van de Iraakse regering.
Ook voor Qatar is alleen Isral verantwoordelijk te houden voor de escalatie van het geweld in het conflict met de Palestijnen. Het emiraat roept beide partijen op om gematigdheid te betrachten. De Verenigde Arabische Emiraten roepen beide partijen ook op om de gevechten te beindigen.
Volgens defensieminister Lloyd Austin zullen de Verenigde Staten Isral ondersteunen in hun gevecht tegen de Palestijnen. Het Pentagon zal in de komende dagen ervoor zorgen dat Isral voorzien wordt van alles wat nodig is om zichzelf en haar burgers te verdedigen tegen willekeurig geweld en terrorisme.
SPOILER: Update 13.40 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 10.46 uur
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Liveblog Nu.nl
https://www.nu.nl/buitenl(...)anval-op-israel.htmlLive stream Gazastrook:
Andere livestream Israel:
SPOILER: Diverse tweets
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Jippie op 07-10-2023 21:33:44 ]
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Je snapt het niet? Je vind dit het moment om een kernbom te gebruiken?
stupidity has become as common as common sense was before
quote:
Als Hezbollah mee gaat doen kan het nog wel flink escaleren. Dat zijn de enige (samen met Iran, maar heel onwaarschijnlijk) die echt op grote schaal schade kunnen toebrengen.
Maar het zal wel een paar dagen flinke terreur worden. Lijkt me nooit dat Hamas de capaciteit heeft om echt dit lang te doen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:13 schreef Discombobulate het volgende:[..]
Als Hezbollah mee gaat doen kan het nog wel flink escaleren. Dat zijn de enige (samen met Iran, maar heel onwaarschijnlijk) die echt op grote schaal schade kunnen toebrengen.
Maar het zal wel een paar dagen flinke terreur worden. Lijkt me nooit dat Hamas de capaciteit heeft om echt dit lang te doen.
Hezbollah kan denk ik ook niet veel hoor. Als ze het offensief moeten doen worden ze echt weggeblazen.
quote:
Vriend van mij die in het leger zat had ook een flare gejat een hele tijd geleden. Hebben we toen 's nachts de lucht in geschoten in het bos. Echt jezus tyfus wat een licht kwam daar af. Echt hele bos lichtte op alsof het gewoon dag was. Echt mooi spul.
ExTec
<subtitle here>
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:13 schreef Richestorags het volgende:Ik denk dat Isral er goed aan doet een enorm arsenaal aan surveillance- en aanvalsdrones tot hun beschikking te hebben. Varirend van eenvoudige granatendroppers tot Raptor / Bayraktar achtige drones.
Dat is nergens voor nodig, want israel heeft een zeer moderne luchtmacht.
<signature here>.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:13 schreef Richestorags het volgende:Ik denk dat Isral er goed aan doet een enorm arsenaal aan surveillance- en aanvalsdrones tot hun beschikking te hebben. Varirend van eenvoudige granatendroppers tot Raptor / Bayraktar achtige drones. En dan genadeloos en gericht alles slopen wat Hamas daar heeft staan en wie tot Hamas behoort. Vervolgens de luchtmacht en artillerie er daarna nog overheen laten gaan en dan binnentrekken met het leger. Een bezetting is voor nu de enige oplossing.
Ze ontwikkelen en bouwen ze zelf
https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Heronhttps://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Harop
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
quote:
Hamas will understand very quickly that it has made a mistake - a grave mistake, and will pay a [heavy] price. Fifteen years ago, as Head of the Southern Command, I came close to 'breaking the neck' [destroying] of Hamas. I was stopped by the political echelon. This phenomenon will not continue. We will change reality on the ground in Gaza for the next 50 years. What was before, will be no more. We will operate at full force."
Minister van Defensie.
Recordhouder aantal posts op n dag.4045 onlogisch
HowardRoark
Tacticalized!
quote:
Ach, het zal eens niet zo zijn. Het blijft opvallend dat het in veel omringende landen van Isral n pot nat is. Het is allemaal handelen op basis van emotie en haat, erg simplistisch om te zien.
quote:
Het gedrag dat veel Palestijnen vertonen is inderdaad behoorlijk inferieur. Maar kernwapens zijn natuurlijk geen optie, dan zou Isral een aanzienlijk deel van het eigen land onbewoonbaar maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Hiddendoe
lastpost
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:06 schreef Stoorzendert het volgende:[..]
Je komt over als een oude zeur. Ik ben blij dat ze 'ons' niet vragen of we tanks of ander wapentuig zouden moeten leveren. Laat ze dat lekker op hoog strategisch niveau bepalen of dat wel of geen goed idee is
Klopt, ik ben een oude zeur.
Wat denk je dat de leeftijd is van de mensen die op hoog strategisch niveau zaken gaan bepalen over wapentuig?
Jonge en optimistiche mensen?
Mensen die hun gezonde verstand gebruiken?
Dacht het niet. Gezien jouw reactie.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:18 schreef Hiddendoe het volgende:[..]
Klopt, ik ben een oude zeur.
Wat denk je dat de leeftijd is van de mensen die op hoog strategisch niveau zaken gaan bepalen over wapentuig?
Jonge en optimistiche mensen?
Mensen die hun gezonde verstand gebruiken?
Dacht het niet. Gezien jouw reactie.
En jij denkt dat je het beter kan? Gezien jouw reactie.
ExTec
<subtitle here>
quote:
Een straaljager gooit een laserguided bomb die een vierkante KM uitstuft.
Daarbij: ze maken al de beste drones die er zijn. Zoek maar op harpy of harop.
<signature here>.
Hiddendoe
lastpost
quote:
Prima ja. Vooral doen.
Nog meer wapens. Nog meer doden.
En maar janken.
quote:
Ze hebben daar ook net een extreem-rechtse regering dus de timing kon voor de Palestijnen niet slechter.
Gaat nog weken of maanden duren voordat de emoties wat dalen en er over een wapenstilstand gepraat kan worden.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Ze leveren aan meer dan 10 landen, dus ik denk dat ze zelf een behoorlijke vloot van die dingen hebben, maar ik zal het doorgeven
Richestorags
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:19 schreef ExTec het volgende:[..]
Een straaljager gooit een laserguided bomb die een vierkante KM uitstuft.
Daarbij: ze maken al de beste drones die er zijn. Zoek maar op harpy of harop.
Je wil toch geen vierkante km opblazen? Dat ze de beste drones maken wil niet zeggen dat ze die in enorme hoeveelheden hebben. Maar goed, we gaan het zien.
Hiddendoe
lastpost
quote:
Dit is toch geen oorlog meer. Gevecht van man tegen man. Nee, de natie met de meest geavanceerde technieken zal en moet het laatste woord hebben.
Leuk. Tot alle vijanden zijn uitgeroeid. Wie volgt dan? Ik niet want ik ben dan al lang dood en begraven.
Maar jullie kinderen en kleinkinderen gaan leuke tijden tegemoet.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Dat geldt toch vooral voor Hamas die ongeleide projectielen op woonwijken afschiet? Wat moet Isral doen dan? Hamas gaan knuffelen?
HowardRoark
Tacticalized!
quote:
Uitstekend, dat bandietenhol mag compleet worden uitgerookt. Dan krijg je straks natuurlijk weer jammerende filmpjes van Arabieren die zogenaamd hartstikke zielig zijn, maar diezelfde Arabieren staan een dag eerder nog juichend in de straten terwijl ze op het dode lichaam van een 19-jarige Isralische soldaat spugen dat als trofee door de stad worden gereden. Het moet nu eens klaar zijn met deze barbaren. 'Play stupid games, win stupid prizes'. Men begint zelf, elke keer weer opnieuw.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op
vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef
Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
Red_85
'echt wel'
Gewoon ook mensen ontvoeren... om misdadigers en moordenaars vrij te kopen

Wat een gore wezens die moslims. Israel heeft een vrijbrief wat mij betreft.
Kill 'm all dat hamas.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:23 schreef Hiddendoe het volgende:[..]
Dit is toch geen oorlog meer. Gevecht van man tegen man. Nee, de natie met de meest geavanceerde technieken zal en moet het laatste woord hebben.
Leuk. Tot alle vijanden zijn uitgeroeid. Wie volgt dan? Ik niet want ik ben dan al lang dood en begraven.
Is dat ooit anders geweest dan? Ook veldslagen werden gewonnen door de partij met de meest geavanceerde wapens
RamboDirk
Queers 4 Palestine!
quote:
Gast neem je bloeddruk pilletjes en ga lekker naar bed. Wat een pure diarree.
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:17 schreef HowardRoark het volgende:[..]
Ach, het zal eens niet zo zijn. Het blijft opvallend dat het in veel omringende landen van Isral n pot nat is. Het is allemaal handelen op basis van emotie en haat, erg simplistisch om te zien.
[..]
Het gedrag dat veel Palestijnen vertonen is inderdaad behoorlijk inferieur. Maar kernwapens zijn natuurlijk geen optie, dan zou Isral een aanzienlijk deel van het eigen land onbewoonbaar maken.
Tja als je dan dit soort dingen leest
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Richestorags
quote:
Hamas moet weg, dan kan er gepraat worden. Met Hamas valt niet te praten. Denk je dat je met de gasten van vandaag een betrouwbare deal kunt maken?
Vis1980
Veni Vidi Vissie
quote:
Ik neem aan dat jij meteen opspringt als ze komen werven voor het leger? Ik vind man tegen man eigenlijk nog triester, aangezien het dan gaat om twee groepen tieners, die elkaar dood maken uit naam van twee leiders die gewoon met elkaar koffie drinken.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:24 schreef Red_85 het volgende:Gewoon ook mensen ontvoeren... om misdadigers en moordenaars vrij te kopen

Wat een gore wezens die moslims. Israel heeft een vrijbrief wat mij betreft.
Kill 'm all dat hamas.
Ik zou precies hetzelfde doen. Zo gek is dat niet.
quote:
Wat?
Je wou zeggen dat de eerste wereld oorlog zo anders was?
Er is niets nieuws onder de zon.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
TweedeKlum
Hang In Boom
quote:
De eerste wereldoorlog kon wel je goedkeuring wegdragen? Miljoenen mantegenman gevechten.
ExTec
<subtitle here>
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:23 schreef Richestorags het volgende:[..]
Je wil toch geen vierkante km opblazen? Dat ze de beste drones maken wil niet zeggen dat ze die in enorme hoeveelheden hebben. Maar goed, we gaan het zien.
Je hebt gelijk hoor, daar niet van

Drones zijn nu erg prominent in de oekraine oorlog, maar dat is omdat oekraine geen noemenswaardige luchtmacht heeft, en die van rus tenhemelschreiend incompetent en daarom niet aanwezig. En in dat vacuum komen drones op.
Maar Israel heeft een uitstekende luchtmacht, met echt state of the art spul. Dus voor hun zijn drones niet interessant. hamas heeft geen tanks, bv.
<signature here>.
Police to families of missing: Bring DNA samples to police stations to aid in identificationhttps://www.timesofisrael(...)d-in-identification/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Vis1980
Veni Vidi Vissie
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:25 schreef Richestorags het volgende:[..]
Hamas moet weg, dan kan er gepraat worden. Met Hamas valt niet te praten. Denk je dat je met de gasten van vandaag een betrouwbare deal kunt maken?
Die twee groepen vertrouwen elkaar voor geen meter, met of zonder Hamas. Als wij met zijn allen in zo'n strook worden geduwd nadat we onze huizen worden uitgezet, dan komt er vast ook een opstand, die kwam er al tijdens de avondklok.
Niet dat de aanvallen van vandaag daarmee ineens legitiem zouden zijn. Ook van de Palestijnen word ik bijzonder moe. Op deze manier kom je nooit tot vrede, niet dat beide groepen dat enigszins willen. Ze zijn allebei zogenaamd het gekozen volk en moeten per se op het beloofde land wonen, om vervolgens creaties van God als honden te behandelen of te vermoorden, ongeacht welke partij.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
🇵🇸🇮🇱 STATEMENT FROM ISRAELI PM BENJAMIN NETANYAHU:
“What happened today will not be seen in Israel and I will make sure it does not happen again.
The IDF will immediately use its full force to destroy Hamas' capabilities.
We will avenge this black day.
We will turn all the places in this evil city where Hamas is hiding into ruins.
Residents of Gaza, get out of there now.”
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Hiddendoe
lastpost
quote:
Wat ik denk heb ik hier heel duidelijk gemaakt. Waar komt die slappe en inhoudsloze reactie van jou dan vandaan?
Het besef dat je uitgeluld bent? Mond vol tanden? Je bent een man die zich bedreigt voelt? Waarom meld jij je niet aan om mee te vechten in deze o zo belangrijke oorlog tussen twee zandbaknaties? Angst? Mag niet van je vrouw? Druk op je werk? Je moet je auto elke zaterdag wassen?
Doe aub niet alsof jij de wijsheid in pacht hebt in oorlogvoeren. De enige oorlogen die jij hebt meegemaakt speelden zich af op je computerbeeldschermpje.
Verblind door de westerse voordegekhouderij denk jij echt dat het westen de wijsheid in pacht heeft.
Nou echt niet hoor.
beantherio
4900 op de schaal van Richter
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:24 schreef HowardRoark het volgende:[..]
Uitstekend, dat bandietenhol mag compleet worden uitgerookt. Dan krijg je straks natuurlijk weer jammerende filmpjes van Arabieren die zogenaamd hartstikke zielig zijn, maar diezelfde Arabieren staan een dag eerder nog juichend in de straten terwijl ze op het dode lichaam van een 19-jarige Isralische soldaat spugen dat als trofee door de stad worden gereden. Het moet nu eens klaar zijn met deze barbaren. 'Play stupid games, win stupid prizes'. Men begint zelf, elke keer weer opnieuw.
Wat een rare reactie. Je doet alsof er een soort "status quo" bestaat en dat de Palestijnen "vreemd genoeg" steeds weer geweld plegen. Dan ga je een beetje voorbij aan de reden waarom ze dat doen en de geschiedenis van de laatste 80 a 100 jaar van dat gebied daar.
quote:
The usual. Hamas doet zijn ding, Isral reageert en andersom ook.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Ze hebben gewoon eigen ontwikkeling en fabrieken hoor. Maar kan ook vooral voor verkoop zijn. Al zou ik verwachten dat ze dan zelf ook wel een vloot aanleggen
Hiddendoe
lastpost
HowardRoark
Tacticalized!
'Hamas doet niks voor niks en opereert ook heel erg strategisch'

_!

En dit zijn de geluiden die dan uit de Nederlandse academische wereld komen. Het blijft bijzonder om te zien.
quote:
Ik neem aan dat hij de grenzen dan ook opent of wat?
zie email 27 oktober
Israeli death toll from multi-front Hamas attack rises to more than 250https://www.timesofisrael(...)es-to-more-than-250/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.