Tientallen Palestijnse militanten trokken vanmorgen de streng beveiligde grens met Israël over, waarna op tal van plaatsen in Israël grondgevechten uitbraken. Het Israëlische leger voerde op zijn beurt vergeldingsacties uit op Gaza. Hamas-strijders zijn actief en vuren hun wapens af terwijl ze door de straten van Israël trekken.
Er wordt geschat dat minstens 100 Israëliërs zijn omgekomen en meer dan 900 burgers gewond zijn geraakt. n de Gazastrook werden zeker 198 Palestijnen gedood en raakten 1600 mensen gewond na tegenaanvallen van het Israëlische leger, meldden Palestijnse artsen aan nieuwszender Al Jazeera. Tegelijkertijd worden er explosies gemeld in de stad Gaza. Zowel Hamas als de Israëlische premier Benjamin Netanyahu spreekt van een oorlog. Hamas noemt de aanval Operatie al-Aqsa-storm.
Het Israëlische leger meldt dat tijdens de aanvallen ook "meerdere terroristen" zijn geïnfiltreerd. Bewoners van de omgeving rond de Gazastrook zijn uit voorzorg opgeroepen thuis te blijven.
Mohammad Deif, een leider van de Palestijnse groep Hamas, die de Gazastrook controleert, meldt dat de groepering achter de "verrassingsaanval" zit. Hij zegt dat er wel 5.000 raketten zijn afgevuurd. "Dit is de dag van de grote strijd om de laatste bezetting op aarde te beëindigen."
Update 17.00 uur: Volgens een rapport van de Israëlische tv-zender N12 houden strijders van de radicaal-islamitische Palestijnse groep Hamas ongeveer vijftig gijzelaars vast in de Israëlische kibboets Beeri nabij de grens met de Gazastrook. Hamas-viceleider Saleh al-Aruri zei tegen de tv-zender Al-Jazeera dat "een groot aantal" Israëlische gijzelaars in handen was van Hamas.
Hamas-commandant Saleh Al-Arouri spreekt van "genoeg" gevangengenomen Israëli's om alle gevangengenomen Palestijnen te bevrijden. En hoe langer de gevechten duren, hoe hoger het aantal gevangenen zal zijn, meldt Al-Jazeera. Dienovereenkomstig zei hij verder: "We zijn een totale strijd begonnen." Dit is geen snelle operatie. Het doel is “onze vrijheid en de vrijheid van de heilige plaatsen.”
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is van plan om een spoedvergadering in New York bijeen te roepen vanwege de toegenomen geweldsescalatie in Israël en de Palestijnse gebieden. De exacte datum van de bijeenkomst is nog niet bekend, volgens verschillende diplomaten die spraken met het Duitse persbureau dpa. Mogelijke data die genoemd worden zijn zondag en maandag.
Israël wil de grenzen met andere landen versterken om te voorkomen dat het vanuit verschillende richtingen wordt aangevallen. Volgens de Israëlische premier Benjamin Netanyahu is het doel om anderen ervan te weerhouden om zich ‘te vergissen’ en zich aan te sluiten bij de oorlog van Hamas.
Verschillende Arabische staten hebben de Israëlische regering de schuld gegeven van het uitbreken van het Palestijnse geweld. Israël moet een einde maken aan “de provocerende praktijken van hun bezetting” en aan het “beleid van uitbreiding van de nederzettingen”, aldus het Koeweitse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De aanvallen van Hamas zijn het resultaat van tientallen jaren van ‘systematische onderdrukking’ door de ‘zionistische bezettingsautoriteit’, aldus een verklaring van de Iraakse regering.
Ook voor Qatar is alleen Israël verantwoordelijk te houden voor de escalatie van het geweld in het conflict met de Palestijnen. Het emiraat roept beide partijen op om gematigdheid te betrachten. De Verenigde Arabische Emiraten roepen beide partijen ook op om de gevechten te beëindigen.
Volgens defensieminister Lloyd Austin zullen de Verenigde Staten Israël ondersteunen in hun gevecht tegen de Palestijnen. Het Pentagon zal in de komende dagen ervoor zorgen dat Israël voorzien wordt van alles wat nodig is om zichzelf en haar burgers te verdedigen tegen willekeurig geweld en terrorisme.
SPOILER: Update 13.40 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 10.46 uur
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Liveblog Nu.nl
https://www.nu.nl/buitenl(...)anval-op-israel.htmlLive stream Gazastrook:
Andere livestream Israel:
SPOILER: Diverse tweets
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Jippie op 07-10-2023 21:33:44 ]
marcb1974
Dakshin Ray
quote:
Je snapt het niet? Je vind dit het moment om een kernbom te gebruiken?
stupidity has become as common as common sense was before
quote:
Als Hezbollah mee gaat doen kan het nog wel flink escaleren. Dat zijn de enige (samen met Iran, maar heel onwaarschijnlijk) die echt op grote schaal schade kunnen toebrengen.
Maar het zal wel een paar dagen flinke terreur worden. Lijkt me nooit dat Hamas de capaciteit heeft om echt dit lang te doen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:13 schreef Discombobulate het volgende:[..]
Als Hezbollah mee gaat doen kan het nog wel flink escaleren. Dat zijn de enige (samen met Iran, maar heel onwaarschijnlijk) die echt op grote schaal schade kunnen toebrengen.
Maar het zal wel een paar dagen flinke terreur worden. Lijkt me nooit dat Hamas de capaciteit heeft om echt dit lang te doen.
Hezbollah kan denk ik ook niet veel hoor. Als ze het offensief moeten doen worden ze echt weggeblazen.
quote:
Vriend van mij die in het leger zat had ook een flare gejat een hele tijd geleden. Hebben we toen 's nachts de lucht in geschoten in het bos. Echt jezus tyfus wat een licht kwam daar af. Echt hele bos lichtte op alsof het gewoon dag was. Echt mooi spul.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
ExTec
<subtitle here>
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:13 schreef Richestorags het volgende:Ik denk dat Israël er goed aan doet een enorm arsenaal aan surveillance- en aanvalsdrones tot hun beschikking te hebben. Variërend van eenvoudige granatendroppers tot Raptor / Bayraktar achtige drones.
Dat is nergens voor nodig, want israel heeft een zeer moderne luchtmacht.
<signature here>.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:13 schreef Richestorags het volgende:Ik denk dat Israël er goed aan doet een enorm arsenaal aan surveillance- en aanvalsdrones tot hun beschikking te hebben. Variërend van eenvoudige granatendroppers tot Raptor / Bayraktar achtige drones. En dan genadeloos en gericht alles slopen wat Hamas daar heeft staan en wie tot Hamas behoort. Vervolgens de luchtmacht en artillerie er daarna nog overheen laten gaan en dan binnentrekken met het leger. Een bezetting is voor nu de enige oplossing.
Ze ontwikkelen en bouwen ze zelf
https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Heronhttps://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Harop
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
quote:
Hamas will understand very quickly that it has made a mistake - a grave mistake, and will pay a [heavy] price. Fifteen years ago, as Head of the Southern Command, I came close to 'breaking the neck' [destroying] of Hamas. I was stopped by the political echelon. This phenomenon will not continue. We will change reality on the ground in Gaza for the next 50 years. What was before, will be no more. We will operate at full force."
Minister van Defensie.
Recordhouder aantal posts op één dag.4045 onlogisch
HowardRoark
Tacticalized!
quote:
Ach, het zal eens niet zo zijn. Het blijft opvallend dat het in veel omringende landen van Israël één pot nat is. Het is allemaal handelen op basis van emotie en haat, erg simplistisch om te zien.
quote:
Het gedrag dat veel Palestijnen vertonen is inderdaad behoorlijk inferieur. Maar kernwapens zijn natuurlijk geen optie, dan zou Israël een aanzienlijk deel van het eigen land onbewoonbaar maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Hiddendoe
lastpost
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:06 schreef Stoorzendert het volgende:[..]
Je komt over als een oude zeur. Ik ben blij dat ze 'ons' niet vragen of we tanks of ander wapentuig zouden moeten leveren. Laat ze dat lekker op hoog strategisch niveau bepalen of dat wel of geen goed idee is
Klopt, ik ben een oude zeur.
Wat denk je dat de leeftijd is van de mensen die op hoog strategisch niveau zaken gaan bepalen over wapentuig?
Jonge en optimistiche mensen?
Mensen die hun gezonde verstand gebruiken?
Dacht het niet. Gezien jouw reactie.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:18 schreef Hiddendoe het volgende:[..]
Klopt, ik ben een oude zeur.
Wat denk je dat de leeftijd is van de mensen die op hoog strategisch niveau zaken gaan bepalen over wapentuig?
Jonge en optimistiche mensen?
Mensen die hun gezonde verstand gebruiken?
Dacht het niet. Gezien jouw reactie.
En jij denkt dat je het beter kan? Gezien jouw reactie.
ExTec
<subtitle here>
quote:
Een straaljager gooit een laserguided bomb die een vierkante KM uitstuft.
Daarbij: ze maken al de beste drones die er zijn. Zoek maar op harpy of harop.
<signature here>.
Hiddendoe
lastpost
quote:
Prima ja. Vooral doen.
Nog meer wapens. Nog meer doden.
En maar janken.
quote:
Ze hebben daar ook net een extreem-rechtse regering dus de timing kon voor de Palestijnen niet slechter.
Gaat nog weken of maanden duren voordat de emoties wat dalen en er over een wapenstilstand gepraat kan worden.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Ze leveren aan meer dan 10 landen, dus ik denk dat ze zelf een behoorlijke vloot van die dingen hebben, maar ik zal het doorgeven
Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2023 21:19 schreef ExTec het volgende:[..]
Een straaljager gooit een laserguided bomb die een vierkante KM uitstuft.
Daarbij: ze maken al de beste drones die er zijn. Zoek maar op harpy of harop.
Je wil toch geen vierkante km opblazen? Dat ze de beste drones maken wil niet zeggen dat ze die in enorme hoeveelheden hebben. Maar goed, we gaan het zien.
Hiddendoe
lastpost
quote:
Dit is toch geen oorlog meer. Gevecht van man tegen man. Nee, de natie met de meest geavanceerde technieken zal en moet het laatste woord hebben.
Leuk. Tot alle vijanden zijn uitgeroeid. Wie volgt dan? Ik niet want ik ben dan al lang dood en begraven.
Maar jullie kinderen en kleinkinderen gaan leuke tijden tegemoet.
Stoorzendert
Zie signature
quote:
Dat geldt toch vooral voor Hamas die ongeleide projectielen op woonwijken afschiet? Wat moet Israël doen dan? Hamas gaan knuffelen?
HowardRoark
Tacticalized!
quote:
Uitstekend, dat bandietenhol mag compleet worden uitgerookt. Dan krijg je straks natuurlijk weer jammerende filmpjes van Arabieren die zogenaamd hartstikke zielig zijn, maar diezelfde Arabieren staan een dag eerder nog juichend in de straten terwijl ze op het dode lichaam van een 19-jarige Israëlische soldaat spugen dat als trofee door de stad worden gereden. Het moet nu eens klaar zijn met deze barbaren. 'Play stupid games, win stupid prizes'. Men begint zelf, elke keer weer opnieuw.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio