Garmin Coach schotelt me de laatste paar weken steeds intimiderendere trainingen voor idd...quote:Op donderdag 5 oktober 2023 13:52 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Wow, 45 minuten HM-tempo is echt een killertrainingIk doe dat in training max 3km blokjes achter elkaar haha..
En ehm, ik denk als je je afvraagt of je schoenen nog goed zijn dat het meestal wel een goed moment is om nieuwe te kopenDan kun je die oude alsnog meerouleren voor rustige onverharde loopjes tot ze echt op zijn.
Volgens mij heeft de Instinct het ook hoor! Je kan het aanzetten via trainingsschema's in de app. M'n broer heeft de Instinct Solar en die heeft wel eens zo'n schema gedaan (en is nu bezig met een schema voor fietsen).quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:23 schreef SEMTEX het volgende:
Is Garmin Coach iets van bepaalde types Garmin-horloges? Mijn Instinct heeft dat volgens mij niet.
Ik heb een inspanningstest gedaan en vind dat verschil tussen 3 en 5 zones verwarrend. Hoe ik het nu interpreteer: wetenschappelijk gezien zijn er maar drie zones - of beter gezegd zijn er twee meetbare grenzen:quote:Op donderdag 5 oktober 2023 13:54 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Wat bedoel je met deze vraag? Ik train wel in hartslagzones ja, dus ook wel eens in zone 2, maar er zijn verschillende modellen van hoeveel zones er zijn (3 of 5).
Thanks, ga me er toch maar eens in verdiepen na de marathonquote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:27 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de Instinct het ook hoor! Je kan het aanzetten via trainingsschema's in de app. M'n broer heeft de Instinct Solar en die heeft wel eens zo'n schema gedaan (en is nu bezig met een schema voor fietsen).
Je hoeft iig geen heel erg fancy nieuw horloge te hebben, ik heb gewoon de Forerunner 45.
Ja, dat lijkt me een logische indeling.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:37 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik heb een inspanningstest gedaan en vind dat verschil tussen 3 en 5 zones verwarrend. Hoe ik het nu interpreteer: wetenschappelijk gezien zijn er maar drie zones - of beter gezegd zijn er twee meetbare grenzen:
• Zone 1
• • Aerobe drempel • •
• Zone 2
• • Anaerobe drempel • •
• Zone 3
Garmin hanteert er vijf, dus ik hou dan de volgende indeling aan:
• Zone 1
• Zone 2
• • Aerobe drempel • •
• Zone 3
• Zone 4
• • Anaerobe drempel • •
• Zone 5
Op interval.icu maak ik er weer drie zones van maken om makkelijker te zien of en in welke mate je gepolariseerd traint over een bepaalde periode. Ik vind het met hardlopen lastig om onder de aerobe drempel te blijven zonder mijn vorm te verliezen. Dus ik ben voor die training vaker gaan fietsen. Rustig fietsen is een stuk makkelijker.
Zie ook https://rozenbergsport.nl/training/trainingszones/ voor een betere uitleg.
Nee, ik bedoel dat mijn aerobe drempel op 119 bpm zit. Daar ga ik met hardlopen al gauw overheen. Niet extreem (iets van 125 @ 6:30/km) maar dus wel genoeg om boven de drempel te zitten (en volgens Rozenberg is het beter om lager te zitten dan net tegen de grens). Langzamer dan 6:30 lukt mij niet zonder loopvorm te verliezen. Met fietsen blijf ik makkelijker onder de 119.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:51 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me een logische indeling.
Grappig, ik vind op aerobe drempel lopen juist best wel intensief, ik zit daar meestal ruim onder tijdens rustige duurloopjes. Of bedoel je dat de load in intervals.icu zo laag is dat je fitness afneemt en dat je daardoor liever meer rustige uren op de fiets maakt?
Dat herken ik wel. Maar ik denk ook dat loopspecifieke training belangrijk is voor de loopfitheid en dat de fitness modellen van bijv. trainingpeaks of intervals.icu dat enigszins onderschatten.
Is die 119 getest in een lab? Want mijne zit in 166, en dat is maar iets van 10 tikken lager dan mijn marathontempo dus best intensief?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:18 schreef Gimmick het volgende:
p 119 bpm zit. Daar ga ik met hardlopen al gauw overheen. Niet extreem (iets van 125 @ 6:30/km) maar dus wel genoeg om boven de drempel te zitten (en volgens Rozenberg is het beter om lager te zitten dan net tegen de grens). Langzamer dan 6:30 lukt mij niet zonder loopvorm te verliezen. Met fietsen blijf ik makkelijker onder de 119.
Ik gebruik intervals hier puur voor de totalen aan de hand van de door mijn opgegeven zones, dus die interpreteert voor die statistiek niets. Overigens zit ik nu op:
• zone 1 - 35 procent
• zone 2 - 42 procent
• zone 3 - 23 procent
Ja, in een lab. 166 is hoger dan mijn anaerobe drempel. Dus ik heb nog veel te winnen qua conditiequote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:03 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Is die 119 getest in een lab? Want mijne zit in 166, en dat is maar iets van 10 tikken lager dan mijn marathontempo dus best intensief?
Oh, dat weet ik niet, is ook gewoon genetisch bepaald of je een hoge of lage maximale hartslag hebt toch?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:24 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ja, in een lab. 166 is hoger dan mijn anaerobe drempel. Dus ik heb nog veel te winnen qua conditie.
Daarin heb je gelijk. Het is ook geen doel op zich, maar het resultaat van veel onder de aerobe drempel trainen is dat deze drempel omhoog schuift. Dat is wel een indicatie van een verbeterde conditie. Dus het heeft geen zin om mijn omslagpunt met die van jouw te vergelijken, maar wel om mijn omslagpunt van 6 maanden geleden met nu te vergelijken (ik ga over een maand een nieuwe test doen).quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:32 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Oh, dat weet ik niet, is ook gewoon genetisch bepaald of je een hoge of lage maximale hartslag hebt toch?
Een heleboel factoren idd! In wat voor weer je ze gebruikt is ook van invloed. Als het heel warm is buiten is het asfalt bijvoorbeeld ook heet en dat veroorzaakt een stuk meer slijtage. Ook is de zon van invloed op de demping.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 08:57 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Of je ontwikkelt ineens pijntjes en blessures die niet aan overbelasting kunnen liggen.
Met een paar Nikes deed ik altijd bijna 1000km, met de Ascis Gel Nimbus ook (al ging het laatste paar ook minder lang mee), maar de HOKA OneOne lijkt maar 800km mee te gaan. Kan ook te maken hebben met hoe zwaar je bent.
Dan kan er idd weinig mis gaanquote:Ik had dus de HOKA ONEONE Rincon3 en heb werkelijk exact dezelfde schoen gekocht in exact dezelfde breedte en exact dezelfde maat en ze zitten hetzelfde![]()
Op de Fenix 3 had je die coaches al, dus het is al redelijk oud, mijn vermoeden is dat de meeste horloges het wel ondersteunen. Het is namelijk niks meer en minder dan een semi-custom trainingsplan. Ik denk dat elk horloge die workouts ondersteund deze feature zou moeten kunnen hebben.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:23 schreef SEMTEX het volgende:
Is Garmin Coach iets van bepaalde types Garmin-horloges? Mijn Instinct heeft dat volgens mij niet.
Ik dacht dat door deelname Hassan de NOS wel live zou zijn op de site.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:08 schreef Jor_Dii het volgende:
Is de Chicago marathon zondag nog ergens te volgen en zo ja hoe laat en op welke zender?
Uit nieuwsgierigheid, wat was er mis met je houding?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 08:40 schreef Neo-Mullen het volgende:
Gisteren een loopanalyse gemaakt bij Wim Akkermans (wie kent 'm niet?).
Erachter gekomen dat mijn loophouding op meerdere fronten verkeerd is. Mogelijk ook de reden dat ik zo klauw.
Mochten ga ik een keer met een groep van hem meetrainen en ik zit eraan te denken om een marathon training te volgen in aanloop naar Rotterdam.
Hij is ervan overtuigd dat het goed moet komen.
Ikzelf vond het lastig om gisteren m'n nieuwe houding toe te moeten passen. Wordt flink schakelen de komende tijd. Hopelijk zit het snel in m'n systeem.
2 hoofdzakelijke dingen:quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 08:43 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Uit nieuwsgierigheid, wat was er mis met je houding?
Marathontraining volgen met een groep is altijd een goed idee. Het heeft mij ook geleerd op een heel stabiel tempo te lopen. Ik ben er eigenlijk mee gestopt omdat ik vertrok bij mijn hardloopvereniging, maar ook omdat er altijd types in die tempogroepen zaten die niet op een stabiel tempo konden lopen en continue aan de groep liepen te trekken.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 08:40 schreef Neo-Mullen het volgende:
Gisteren een loopanalyse gemaakt bij Wim Akkermans (wie kent 'm niet?).
Erachter gekomen dat mijn loophouding op meerdere fronten verkeerd is. Mogelijk ook de reden dat ik zo klauw.
Mochten ga ik een keer met een groep van hem meetrainen en ik zit eraan te denken om een marathon training te volgen in aanloop naar Rotterdam.
Hij is ervan overtuigd dat het goed moet komen.
Ikzelf vond het lastig om gisteren m'n nieuwe houding toe te moeten passen. Wordt flink schakelen de komende tijd. Hopelijk zit het snel in m'n systeem.
Kan ook een verschil in loopstijl zijn. Ik heb een tijdje getraind met een vereniging die op souplesse liepen (voorvoet landing en idd ook een bepaalde manier van je armen gebruiken die voor mij heel onnatuurlijk voelde). Ik ben een haklander. Voor mij werkte de souplesse methode niet.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 08:53 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
2. Ik land teveel op m'n hak/met m'n voet voor me uit, waardoor ik veel energie verlies met het landen en afzetten. Hij zegt dat ik met kleinere stappen en een rechtere houding minder contact met de grond heb en daardoor uiteindelijk minder energie per stap zet.
Kan zeker zo zijn, maar met mijn huidige manier van lopen gaat het keer op keer mis. Dat is ook de reden waarom ik dit nu ga proberen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 08:58 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Kan ook een verschil in loopstijl zijn. Ik heb een tijdje getraind met een vereniging die op souplesse liepen (voorvoet landing en idd ook een bepaalde manier van je armen gebruiken die voor mij heel onnatuurlijk voelde). Ik ben een haklander. Voor mij werkte de souplesse methode niet.
Hoeveel kost zo’n hardloopanalyse?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 08:53 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
2 hoofdzakelijke dingen:
1. Ik gebruik m'n armen te weinig voor op/voorwaartse energie
2. Ik land teveel op m'n hak/met m'n voet voor me uit, waardoor ik veel energie verlies met het landen en afzetten. Hij zegt dat ik met kleinere stappen en een rechtere houding minder contact met de grond heb en daardoor uiteindelijk minder energie per stap zet.
Niet echt te zeggen want hangt van veel factoren af. Alleen of het boven- of ondergemiddeld is tov andere schoenen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:19 schreef kalinhos het volgende:
Waar kan je ongeveer vinden hoeveel km je schoenen meegaan? Ik houd t op Strava bij, heb 2x Brooks Adrenaline GTS22. 1 paar zit op 640km en 1 paar op 100km
Ik ben juist bang dat ik er dan achterkom dat er vanalles mis is met me (of m'n techniek)quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:15 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Hoeveel kost zo’n hardloopanalyse?
Ik doe het als hobby maar als ik door wat aanpassingen sneller zou kunnen zou me dat wel iets waard zijn; of ik kan gewoon niet beter, dat kan ook![]()
volgens mij gaan de meeste lopers uit van en gemiddelde van 1000 kmquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:19 schreef kalinhos het volgende:
Waar kan je ongeveer vinden hoeveel km je schoenen meegaan? Ik houd t op Strava bij, heb 2x Brooks Adrenaline GTS22. 1 paar zit op 640km en 1 paar op 100km
Wellicht wat ruim, ken zat mensen die na 700-800 km de schoenen doorschuiven naar met-de-hond-wandelschoenen oidquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 21:11 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
volgens mij gaan de meeste lopers uit van en gemiddelde van 1000 km
De analyse lost zo'n 100eu. Voor de marathon training daarna betaal je zo'n 150eu per kwartaal. Je kunt dan tot 3 keer per week meetrainen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:15 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Hoeveel kost zo’n hardloopanalyse?
Ik doe het als hobby maar als ik door wat aanpassingen sneller zou kunnen zou me dat wel iets waard zijn; of ik kan gewoon niet beter, dat kan ook![]()
Na 500km zijn ze bij mij wel op...en dan hadden ze nog wel eerder vervangen mogen worden(wanneer je dan weer nieuwe koopt)quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 21:11 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
volgens mij gaan de meeste lopers uit van en gemiddelde van 1000 km
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |