dat is de uitkomst van groen beleid (met subsidies op privé niveau) ja en ook altijd de bedoeling geweestquote:Op donderdag 28 september 2023 09:44 schreef CoolGuy het volgende:
ja, dus de vraag naar die goed geisoleerde woningen gaat dan nogal stijgen vermoed ik, waardoor de vraagprijs van die huizen ook stijgt, en de huizen waar nooit iets aan gedaan is kom je dus nog minder makkelijk van af?
Welk alternatief had jij het liefst gezien en waarom zou dit geen logisch besluit zijn? Bij een woning die (veel) minder verbruikt zijn de kosten ook veel voorspelbaarder.quote:Op donderdag 28 september 2023 10:21 schreef aTypisch het volgende:
dat is de uitkomst van groen beleid (met subsidies op privé niveau) ja en ook altijd de bedoeling geweest
gefeliciteerd allemaal!
het is een logische beslissing van geldverstrekkers jaquote:Op donderdag 28 september 2023 10:27 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Welk alternatief had jij het liefst gezien en waarom zou dit geen logisch besluit zijn? Bij een woning die (veel) minder verbruikt zijn de kosten ook veel voorspelbaarder.
Dat niet alleen, ze zijn ook lager.quote:Op donderdag 28 september 2023 10:27 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Welk alternatief had jij het liefst gezien en waarom zou dit geen logisch besluit zijn? Bij een woning die (veel) minder verbruikt zijn de kosten ook veel voorspelbaarder.
Die willen vooral dat iemand de hypotheek kan blijven betalen en dat is met een lage energierekening beter te voorspellen dan bij een doorwaaiwoning.quote:Op donderdag 28 september 2023 10:31 schreef aTypisch het volgende:
[..]
het is een logische beslissing van geldverstrekkers ja
Maar dat F label appartement met overal buren is misschien 70m2 en de A+++ vrijstaande woning 250m2, straks als salderen er volledig af is dan is die A+++ woning veel duurder warm te houden.quote:Op donderdag 28 september 2023 10:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niet alleen, ze zijn ook lager.
Een A++-label van 400.000 kost je per maand veel minder dan een F-label woning van 400.000 dus als het gaat om wat je kunt betalen op basis van je inkomen betekent dat dat je een A++-label woning van 450.000 kunt betalen.
Dat er een verschil zit tussen een vrijstaande woning en appartement ben ik het helemaal mee eens, maar een appartement met allemaal buren die zal gok ik geen label F hebben. Zelf woon ik in een appartementen complex en er zijn niet zo heel veel woningen hier, maar toevallig zit ik wel 'ingebouwd'. Daardoor is mijn label A++ en die van de buren (hoekappartement) A, dus daar word ook naar gekeken.quote:Op donderdag 28 september 2023 11:40 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Maar dat F label appartement met overal buren is misschien 70m2 en de A+++ vrijstaande woning 250m2, straks als salderen er volledig af is dan is die A+++ woning veel duurder warm te houden.
Kortom je kunt beter een vrijstaande woning hebben met een dak vol panelen dan een appartement waar geen panelen mogelijk zijn.
Als het salderen eraf is dan is het nog steeds duurder een F-label warm te houden dan een A+++ label.quote:Op donderdag 28 september 2023 11:40 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Maar dat F label appartement met overal buren is misschien 70m2 en de A+++ vrijstaande woning 250m2, straks als salderen er volledig af is dan is die A+++ woning veel duurder warm te houden.
Kortom je kunt beter een vrijstaande woning hebben met een dak vol panelen dan een appartement waar geen panelen mogelijk zijn.
Uiteraard. Houtkachel installeren, van het gas af en je hebt pure winst. Eerste appartement met houtkachel moet ik nog vinden.quote:Op donderdag 28 september 2023 11:40 schreef Sport_Life het volgende:
Tot de gemeente een stookverbod instelt.quote:Op donderdag 28 september 2023 13:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Uiteraard. Houtkachel installeren, van het gas af en je hebt pure winst. Eerste appartement met houtkachel moet ik nog vinden.
Ik fik toch.quote:Op donderdag 28 september 2023 13:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tot de gemeente een stookverbod instelt.
Mijn appartement (onderdeel van herenhuis) had een houtkachel , zo'n originele marmeren uit 1890 ofzo.quote:Op donderdag 28 september 2023 13:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Uiteraard. Houtkachel installeren, van het gas af en je hebt pure winst. Eerste appartement met houtkachel moet ik nog vinden.
Klopt maar hoeveel woningen met label A zijn er met wtw en triple glas, dat zijn alleen de woningen gebouwd na 2020 ongeveer.quote:Op donderdag 28 september 2023 13:24 schreef Leandra het volgende:
Als ik naar ons huis kijk, dan wordt er 4.300 kWh per jaar afgenomen en 5.500 kWh per jaar teruggeleverd.
En het is altijd een prettige temperatuur, geen gedoe met de thermostaat op 17 in de winter.
Ergo, stel dat er niet gesaldeerd kan worden dan ben ik voor die 4.300 kWh tegen ¤ 0,40 per kWh dus op jaarbasis ¤ 1.720 kwijt.
Als er dan werkelijk sprake is van de "redelijke terugleververgoeding" waar het ministerie het over heeft dan komt er ook nog aardig wat terug, maar stel dat de terugleververgoeding op een karige 4,5 cent blijft hangen dan komt dat neer op ¤ 247,50 per jaar.
Al met al zijn de kosten dan zo'n ¤ 1.475 per jaar, dus ongeveer ¤ 123 per maand.
Plus vastrecht en dergelijke, maar dat valt nu ook weg tegen de verlaging energiebelasting.
Voor ¤ 123 per maand kun je een jaren 60 tussenwoning op gas met een D-label niet eens warm houden incl alle eigen stroomverbruik.
Geen WTW hier, ons totale verbruik zit op 6.200 kWh, waarvan zo'n 2.000-2.200 voor de WPquote:Op donderdag 28 september 2023 13:36 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Klopt maar hoeveel woningen met label A zijn er met wtw en triple glas, dat zijn alleen de woningen gebouwd na 2020 ongeveer.
Wij gebruiken aan stroom alleen al voor de keuken, wassen etc al 4000kwh (met 3 kinderen), komt de warmtepomp nog bij met 3500? kWh.
Gelukkig wekken we ook zon 9000kwh op dus met salderen blijft het een feestje.
Volgende maand krijgen we de afrekening, ca 1500 euro terug.
De vraag is vooral hoe correct die WOZ is, die van ons is veel te laag, sterker nog, die zit nog onder de prijs van de grond plus de bouw- en afwerkkosten, dus als ik het voor 950.000 te koop zet en jij denkt dan van "De WOZ is 765.432" dus ik bied niet meer dan 800.000 dan wens ik je veel plezierquote:Op donderdag 28 september 2023 14:08 schreef Webby het volgende:
Ik heb geen idee hoe de woningmarkt nu is ten opzichte van 12 jaar geleden toen ik mijn eerste woning kocht. Ik weet wel dat de tijd van overbieden voorbij is. Ik heb nu een woning gezien van 495.000 voor 146 m2 met een WOZ van 446.000. Ik persoonlijk vind 475.000 een beter bedrag. De makelaar gevraagd of er speelruimte in de prijs zit, hij zei eerst nee, maar later eventueel wel, het staat 2 maanden te koop ivm een scheiding. Bied ik nu 450 en gaan we het oude spelletje in zoals bij mijn eerste huis om op de helft uit te komen, of zeg je wat fermer dat 475 is wat je er voor wilt geven en klaar?
Ik heb een tijd terug mijn woning verkocht, precies in de periode dat een aantal mensen hier riep (de wens is de vader van de gedachte) dat het wel eens tegen zou kunnen vallen. Ik gaf toen aan dat in de gewilde(re) regio's alle tussenwoningen met energielabel B of hoger nog altijd hard gaan. Nou, iedereen had wel een verhaal van een woning bij hem of haar om de hoek die al even te koop stond.quote:Op donderdag 28 september 2023 14:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
De vraag is vooral hoe correct die WOZ is, die van ons is veel te laag, sterker nog, die zit nog onder de prijs van de grond plus de bouw- en afwerkkosten, dus als ik het voor 950.000 te koop zet en jij denkt dan van "De WOZ is 765.432" dus ik bied niet meer dan 800.000 dan wens ik je veel plezier
En of de tijd van overbieden voorbij is ligt aan heel veel factoren, locatie vooral.
Hier aan de NH-kust, gaat geen grondgebonden woning voor <4 ton weg.quote:Op donderdag 28 september 2023 16:26 schreef ISVV het volgende:
[..]
Ik heb een tijd terug mijn woning verkocht, precies in de periode dat een aantal mensen hier riep (de wens is de vader van de gedachte) dat het wel eens tegen zou kunnen vallen. Ik gaf toen aan dat in de gewilde(re) regio's alle tussenwoningen met energielabel B of hoger nog altijd hard gaan. Nou, iedereen had wel een verhaal van een woning bij hem of haar om de hoek die al even te koop stond.
Eindstand: 27 (!!!) kijkers, we zaten al hoog met de vraagprijs en daar kwam nog eens 25k bovenop. Bijna iedereen deed een bod. Ik heb mijn nieuwe huis voor 650k gekocht (vraagprijs 698k). Dus segment en regio zijn bepalend, in de Randstad en regio Eindhoven bijvoorbeeld betaal je je scheel.
https://www.funda.nl/koop/petten/huis-88690282-singel-5/quote:Op donderdag 28 september 2023 16:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier aan de NH-kust, gaat geen grondgebonden woning voor <4 ton weg.
Bij die woning mag je sowieso wel rekening houden met minimaal 4 ton zonder aan luxe zaken te denken. De woning is inderdaad onder de 4 ton, maar energielabel G.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/koop/petten/huis-88690282-singel-5/
En met die nieuwe regeling die ze dus nu voor ogen hebben worden ze een huis als dit dus aan de straatstenen niet meer kwijt.quote:Op donderdag 28 september 2023 19:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Bij die woning mag je sowieso wel rekening houden met minimaal 4 ton zonder aan luxe zaken te denken. De woning is inderdaad onder de 4 ton, maar energielabel G.
Die zullen er afgelopen winter wel niet warm bij hebben gezeten.
Er is nogsteeds een gigantische schaarste, dus ik denk van wel. En het is niet zo dat de mensen met die nieuwe regels minder kunnen lenen voor een woning, maar dat er een paar uitzonderingen zijn waar ze meer voor kunnen lenen. Wat ook logisch is omdat de energiekosten deels of helemaal komen te vervallen.quote:Op donderdag 28 september 2023 19:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En met die nieuwe regeling die ze dus nu voor ogen hebben worden ze een huis als dit dus aan de straatstenen niet meer kwijt.
Logisch. Maar dat is niet wat Blomke zei. Het is onder de 4 ton, e kan er volgens mij ook in zonder er al te veel geld aan kwijt te zijn. Maar dat is een keuze.quote:Op donderdag 28 september 2023 19:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Bij die woning mag je sowieso wel rekening houden met minimaal 4 ton zonder aan luxe zaken te denken. De woning is inderdaad onder de 4 ton, maar energielabel G.
Die zullen er afgelopen winter wel niet warm bij hebben gezeten (of misschien wel en dat ze daarom de woning moeten verkopen om de kosten te dekken).
quote:Op donderdag 28 september 2023 14:08 schreef Webby het volgende:
Ik heb geen idee hoe de woningmarkt nu is ten opzichte van 12 jaar geleden toen ik mijn eerste woning kocht. Ik weet wel dat de tijd van overbieden voorbij is.
Boven verwachting verkocht. Boven de vraagprijs van 850.000. Namelijk voor 950.000.quote:Op donderdag 28 september 2023 14:08 schreef Webby het volgende:
Ik heb geen idee hoe de woningmarkt nu is ten opzichte van 12 jaar geleden toen ik mijn eerste woning kocht. Ik weet wel dat de tijd van overbieden voorbij is. Ik heb nu een woning gezien van 495.000 voor 146 m2 met een WOZ van 446.000. Ik persoonlijk vind 475.000 een beter bedrag. De makelaar gevraagd of er speelruimte in de prijs zit, hij zei eerst nee, maar later eventueel wel, het staat 2 maanden te koop ivm een scheiding. Bied ik nu 450 en gaan we het oude spelletje in zoals bij mijn eerste huis om op de helft uit te komen, of zeg je wat fermer dat 475 is wat je er voor wilt geven en klaar?
Kan de gemeente niet instellen als het onderdeel is van je primaire verwarming. Is gewoon europese regelgeving waar zelf het meest linkse bolwerk niets tegen kan doen.quote:Op donderdag 28 september 2023 13:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tot de gemeente een stookverbod instelt.
Pak van 'n hartquote:Op vrijdag 29 september 2023 23:34 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Kan de gemeente niet instellen als het onderdeel is van je primaire verwarming. Is gewoon europese regelgeving waar zelf het meest linkse bolwerk niets tegen kan doen.
quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Boven verwachting verkocht. Boven de vraagprijs van 850.000. Namelijk voor 950.000.
https://www.funda.nl/koop(...)fenbachplantsoen-38/
Ik vind het echt ongelooflijk, deze prijzen, en dan nog overbieden. Ik heb het zien bouwen en weet wat ze gekost hebben. Verkocht aan expats.
(En natuurlijk is er geïnvesteerd in de woning)
Ja. Ook dat. Ze verzinnen de meest idiote namen. Tussenvilla.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:43 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Onvoorstelbaar. "Tussenvilla" en dat op < 500m. van de A12.
Wel duur inderdaad, maar als ik in diezelfde wijk naar andere woningen kijk die verkocht zijn dan is de prijs per m² ongeveer hetzelfde... tussen de ¤4000-4500.quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Boven verwachting verkocht. Boven de vraagprijs van 850.000. Namelijk voor 950.000.
https://www.funda.nl/koop(...)fenbachplantsoen-38/
Ik vind het echt ongelooflijk, deze prijzen, en dan nog overbieden. Ik heb het zien bouwen en weet wat ze gekost hebben. Verkocht aan expats.
(En natuurlijk is er geïnvesteerd in de woning)
Is dat een normale prijs voor de regio Utrecht..of randstad?quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wel duur inderdaad, maar als ik in diezelfde wijk naar andere woningen kijk die verkocht zijn dan is de prijs per m² ongeveer hetzelfde... tussen de ¤4000-4500.
Die prijs is overal weer anders, maar als ik in de wijk Terwijde-West kijk, dan zie ik op de huizen die verkocht zijn allemaal ongeveer zo'n prijs.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat een normale prijs voor de regio Utrecht..of randstad?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dat is een hele normale m2 prijs in de Randstad.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat een normale prijs voor de regio Utrecht..of randstad?
Een gemiddeld rijtjeshuis is al 130M2 dus je hebt wel flink verdiend.quote:Op zondag 1 oktober 2023 01:49 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja dat is een hele normale m2 prijs in de Randstad.
Ik vind 850k of uiteindelijk 950k voor 200m2 en gasloos niet gek.
Hierboven wordt vlakbij de A12 als minpunt genoemd maar dat is voor velen natuurlijk een pluspunt. Maar ook, het is Utrecht met veel voorzieningen en leuke binnenstad.
Neem dit huis. 79m2, ex huurhuis, tuin op het noorden. ¤4900 per m2.
https://www.funda.nl/koop(...)-heemskerkstraat-58/
Ik heb mijn huis in ZH boven de ¤5000 per m2 verkocht.
Moet ook weer iets duurs terug komen. Mensen die er het meeste last van hebben zijn degene die nog huren/thuis wonen en wel willen kopen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 01:56 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
[..]
Een gemiddeld rijtjeshuis is al 130M2 dus je hebt wel flink verdiend.
Zonder dat je iemands aankoopprijs en hypotheek weet kan je dat natuurlijk helemaal niet beoordelen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 01:56 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
[..]
Inderdaad, prima woning imho. Lekker dicht bij de snelweg dus ook vlot op andere plaatsen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 01:49 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja dat is een hele normale m2 prijs in de Randstad.
Ik vind 850k of uiteindelijk 950k voor 200m2 en gasloos niet gek.
Hierboven wordt vlakbij de A12 als minpunt genoemd maar dat is voor velen natuurlijk een pluspunt. Maar ook, het is Utrecht met veel voorzieningen en leuke binnenstad.
Dat weet je alleen maar als je weet wat ze ervoor betaald heeft, je kunt niet per definitie stellen dat er flink verdiend is omdat er 5K per m² betaald is.quote:Op zondag 1 oktober 2023 01:56 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
[..]
Over m2 - prijzen gesproken: fietste hier langs en viel thuisgekomen van mijn bureaustoel:quote:Op zondag 1 oktober 2023 01:49 schreef laziness het volgende:
Je kan, als je hypotheekverstrekker het er mee eens is, je bestaande hypotheek meenemen.quote:Op dinsdag 26 september 2023 12:37 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Iedereen met een vastgezette hypotheekrente blijft zitten waar die zit, omdat een nieuw huis (ook al is het niet duurder dan het huidige huis) vanwege de gestegen rente veel duurder uitpakt. Dus minder te koop aangeboden huizen -> dus minder keuze voor potentiële kopers -> huizenbezitters zijn nog minder geneigd om te verhuizen omdat de kans dat hun droomhuis langskomt ook kleiner is.
hihi dat taalgebruikquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Is deze al langsgeweest? 175.000 voor een klein krot in Tilburg, staat al 50 (!!!) jaar leeg.
Video
Funda
In principe koop je voor 951 euro de vierkante meter een kavel met een hoop puin erop wat je moet verwijderen.
75.000 is de grond waard in de binnenstad, dus imho meer dan een ton teveel. Reken een 15 K voor het afvoeren van puin en slopen? 60K is het dus eigenlijk waard
Zou een verademing zijn als er gewoon een keer stond, dit huis is uitgeleefd en vol met gebreken maar zou na flink verbouwen en opknappen wellicht wat kunnen worden.quote:Dit huis biedt een blanco canvas voor iedereen die zijn eigen woonideeën tot leven wil brengen.
4000 gulden in 1936 is volgens de inflatieberekeningen 48.897,16 Euro nu. Dit toont vooral aan dat het niet meenemen van woonlasten in de inflatieberekeningen gewoon verkeerd is, en dat de geldontwaarding groter is dan de officiële cijfers laten zienquote:Op dinsdag 26 september 2023 09:44 schreef Bosbeetle het volgende:
Hihi best tof er staat een filmpje van de bouw van onze wijk online, je ziet het prille begin ~1931en ook zie je onze straat die net klaar is ~1936 en andere delen waar ze dan nog aan het bouwen zijn. Erg leuk om te zien
Leuk detail:
[ afbeelding ]
Het is ook niet zo dat je voor die 50K de materialen of het arbeidsloon voor het bouwen van zo'n huis zou kunnen betalen, dus ook wat dat betreft loopt eea flink scheef, dat zit niet alleen in de grondprijzen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
4000 gulden in 1936 is volgens de inflatieberekeningen 48.897,16 Euro nu. Dit toont vooral aan dat het niet meenemen van woonlasten in de inflatieberekeningen gewoon verkeerd is, en dat de geldontwaarding groter is dan de officiële cijfers laten zien
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu
Gelukkig is een bijstandsuitkering dan ook ¤ 250.000 per maandquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Als deze prijsverhoging liniair zou zijn zouden huizen in 2110 ~¤80.000.000 kosten
Dat is een artikel uit 2014, vraag me af hoe die grafiek er t/m half 2023 uitziet. Ook ben ik benieuwd wat er gebeurt aan het einde van de hockeystick.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Als deze prijsverhoging lineair zou zijn zouden huizen in 2110 ~¤80.000.000 kosten
Waarschijnlijk hebben we dan al weer wat anders verzonnen en het is niet lineair want dan zouden huizen in 1849 ~fl 4,- gekost hebben
Wellicht leuk voor de geintresseerden: https://www.mejudice.nl/a(...)-1870-de-hockeystick
Hier kwam ik net wel een artikel tegenquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 11:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is een artikel uit 2014, vraag me af hoe die grafiek er t/m half 2023 uitziet. Ook ben ik benieuwd wat er gebeurt aan het einde van de hockeystick.
De overall moraal van het verhaal is natuurlijk dat de grondprijs grotendeels verantwoordelijk is voor de huizenprijs(stijging). Wat dat betreft snap ik soms niet dat mensen zich druk maken om het aanrechtblad, tewrijl de m2 extra tuin al meer waard is.
quote:Vergeleken met begin jaren negentig is de gemiddelde prijs van een koopwoning zelfs meer dan vervijfvoudigd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |