abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210687163
Mensen met een modaal inkomen komen steeds verder in de knel. Door de hoge energieprijzen en duurdere boodschappen kunnen ze nauwelijks rondkomen. Ondertussen blijven de lonen achter. Veel middeninkomens moeten daarom noodgedwongen hun uitgavenpatroon aanpassen.
De NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening, helpt jaarlijks twintigduizend mensen een regeling te treffen. Het gaat daarbij om onder anderen kleine ondernemers en particulieren met een modaal inkomen. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) is dat voor dit jaar vastgesteld op gemiddeld 41.500 euro.

"Het aantal mensen met een inkomen in de categorie modaal of bovenmodaal dat om hulp komt vragen, is afgelopen jaar flink gestegen. Dat zijn zorgwekkende ontwikkelingen", zegt een woordvoerder. Van het totale aantal aanvragen komt 43 procent van modale of bovenmodale inkomens. Twee jaar geleden was dat aandeel nog 33 procent.

De koopkracht van veel mensen staat vanwege de gestegen prijzen al lange tijd onder druk. Het CPB voorspelt dat de koopkracht van alle huishoudens dit jaar met 1,1 procent daalt.

Het Nibud luidt dan ook de noodklok. "Mensen met een middeninkomen die tot voor kort redelijk goed konden rondkomen, redden het steeds vaker niet zonder te bezuinigen of hun spaargeld te gebruiken. Dat zien we nog steeds aan de reacties die we binnenkrijgen", zegt een woordvoerder. De organisatie roept middeninkomens op hun inkomsten en uitgaven goed onder de loep te nemen.

'Veel mensen hebben het moeilijk'
Volgens Anna Custers, lector Armoede-interventies aan de Hogeschool van Amsterdam, is het vooral de vraag hoe duurzaam en schokbestendig de budgetten van de middeninkomens zijn. "Het gaat vooral om huishoudens met kleine buffers. Zij geven aan dat ze aan het einde van de maand net kunnen rondkomen. Het is nog niet zo dat ze in de schulden terechtkomen of een andere vorm van hulp nodig hebben. Maar veel mensen hebben het moeilijk."

Vakbond De Unie, die vooral werknemers met een modaal en bovenmodaal inkomen vertegenwoordigt, constateert dat deze groep steeds zwaarder wordt belast. "Het demissionaire kabinet trekt 2 miljard euro uit om armoede te bestrijden, maar dat wordt gefinancierd met belastinggeld. Oftewel, de middeninkomens draaien daarvoor op", zegt voorzitter Reinier Castelein.

'In veel gevallen geen vakantie, schoolreisje of uit eten'
De FNV merkt op dat een derde van de werkenden moeite heeft om rond te komen. "Het besteedbaar inkomen van middeninkomens gaat achteruit en dat betekent dat zij noodgedwongen hun uitgavenpatroon moeten aanpassen", zegt vicevoorzitter Zakaria Boufangacha. "In veel gevallen is er geen geld meer voor vakantie, een schoolreisje of een avond uit eten gaan."

De vakbond gaat er in het nieuwe cao-seizoen dan ook alles aan doen om de inkomens van minima en middengroepen te repareren en te verbeteren. "Dat betekent dat het minimumloon omhoog moet naar 16 euro. Verder gaan we voor automatische prijscompensatie en daar houden we aan vast voor de lange termijn", vertelt Boufangacha.

De FNV maakt traditiegetrouw op de dag voor Prinsjesdag de looneis bekend. Dit jaar valt Prinsjesdag op 19 september.

https://www.nu.nl/economi(...)odgedwongen-aan.html

Ik dacht dat de politiek had aangegeven dat de bevolking er op vooruit zou gaan dit jaar :')
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210687169
laatste reactie
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is logisch bij een gemiddelde O-)
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 20:28:10 #3
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210687221
Gaan we weer leuke staatjes zien van mensen die tien jaar geleden een huis hebben gekocht dat nu twee keer zoveel waard is en daarom geen problemen hebben?
pi_210687233
Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.
De lonen omhoog, dan stijgen alle prijzen, waardoor de lonen weer omhoog moeten.

Laat in ieder geval de verhoging van de accijnzen op brandstof terugtrekken alstublieft.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_210687269
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
De lonen omhoog, dan stijgen alle prijzen, waardoor de lonen weer omhoog moeten.

Laat in ieder geval de verhoging van de accijnzen op brandstof terugtrekken alstublieft.
De accijnzen worden niet verhoogd, maar alleen niet weer ingesteld. Klein maar belangrijk verschil.
  dinsdag 19 september 2023 @ 20:32:19 #6
396550 Richestorags
pi_210687273
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:29 schreef spectrumanalyser het volgende:

Nee, want de verhogingen van bijvoorbeeld energie hebben weinig te maken met hogere lonen. Ook zijn er veel sectoren waar loonkosten verreweg < 100% van de kosten zijn, dus een stijging van de loonkosten met 10% betekent niet 10% prijsstijging.
pi_210687336
Ik heb een salaris van 2500 euro en een hypotheek van 2350 euro.
pi_210687361
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:35 schreef Selenophilia het volgende:
dat is een mooie hypotheekhoogte... menig zal jaloers zijn. hoeveel betaal je aan rente?
pi_210687371
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:35 schreef Selenophilia het volgende:
Hoe is dat mogelijk. Dan heb je een hypotheek afgesloten die velen malen te hoog is, conform wettelijke leennormen. Of wil je zeggen dat jouw hypotheek bijna afgelost is en 2350 euro nog openstaat?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_210687372
quote:

ja en dat dooft uit na een gegeven moment, daarnaast stijgen de prijzen niet met 10% als de lonen met 10% stijgen.
pi_210687387
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:38 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Hoe is dat mogelijk. Dan heb je een hypotheek afgesloten die velen malen te hoog is, conform wettelijke leennormen. Of wil je zeggen dat jouw hypotheek bijna afgelost is en 2350 euro nog openstaat?
dat laatste staat er toch? :?
pi_210687402
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nee, want de verhogingen van bijvoorbeeld energie hebben weinig te maken met hogere lonen. Ook zijn er veel sectoren waar loonkosten verreweg < 100% van de kosten zijn, dus een stijging van de loonkosten met 10% betekent niet 10% prijsstijging.
zelfs als een bedrijf uren verkoopt, dan nog zal een 10% loonstijging geen 10% stijging betekenen in de verkoopprijs van hun ivm prijselasticiteit.
pi_210687447
Ook hard van achter genaaid door Rutte dus. Wat een spoor van vernieling heeft deze debiel toch achtergelaten in dit land.
pi_210687471
quote]0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:27 schreef BoneThugss het volgende:

[..]
Wat is jouw inkomen waarvan jij ' probleemloos leuke dingen kan doen'?

En waarom loop jij dan altijd te mekkeren op 'de rijken'?
[/quote]Zonder toeslagen is mijn inkomen ongeveer ¤1500. Ik kan dus wel meer leuke dingen doen met dat geld, maar niet zoveel als de rijken kunnen. Mijn actieradius is namelijk beperkt en ik heb te weinig geld om overal ter wereld in de beste hotels te kunnen overnachten. Dit i.t.t tot de rijken.
pi_210687488
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:43 schreef Alpha0 het volgende:
Ook hard van achter genaaid door Rutte dus. Wat een spoor van vernieling heeft deze debiel toch achtergelaten in dit land.
Ja en dan zijn er nog mensen die hier aankondigen VVD te stemmen, die vinden het blijkbaar lekker
pi_210687492
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:45 schreef torentje het volgende:
quote][ afbeelding ] Op dinsdag 19 september 2023 19:27 schreef BoneThugss het volgende:
[..]

Zonder toeslagen is mijn inkomen ongeveer ¤1500. Ik kan dus wel meer leuke dingen doen met dat geld, maar niet zoveel als de rijken kunnen. Mijn actieradius is namelijk beperkt en ik heb te weinig geld om overal ter wereld in de beste hotels te kunnen overnachten. Dit i.t.t tot de rijken.
[/quote]

Minder leuke dingen doen, dat geld opsparen. Daarna mooi hotel boeken.
pi_210687531
Vakantie en uit eten gaan zijn een soort van noodzakelijkheid geworden lijkt het. Dan ga je niet uit eten en vakantie is leuk maar geen must.

Probleem met de verhoogde levensstandaard, is het gewoon worden wat ooit een luxe was.

Natuurlijk is werken om alleen de rekeningen te betalen niet erg leuk maar dat doen de groepen met een laag inkomen al veel langer. Als ze tenminste niet alle potjes hebben leeg getrokken waardoor ze alsnog redelijk luxe kunnen leven.

Modaal en op den duur een relatief grote groep er boven is al lang op weg naar een bestaan waarbij luxes steeds minder mogelijk worden. Vervelend maar ook niet op eenvoudige wijze op te lossen. Ook al klinkt belasting verlagen heel leuk natuurlijk maar de praktijk wijst uit dat de rekening dan wel ergens betaald moet worden. Vaak door dezelfde groep.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ericr op 20-09-2023 07:15:57 ]
  dinsdag 19 september 2023 @ 20:50:19 #18
396550 Richestorags
pi_210687552
We zitten door ongebreideld graaikapitalisme met een situatie waar inkomens tot 3.000 euro bruto per maand aan het staatsinfuus moeten (wat betaald wordt door de "middenklasse") omdat de aandeelhouders van grote bedrijven alle winst opslurpen in plaats van dat deze gewoon fatsoenlijk betalen. Het wordt beter verpakt maar is net zo smerig als in de Middeleeuwen.
pi_210687615
https://www.nibud.nl/tools/koopkrachtberekenaar/

Hier kun je kijken of en hoeveel je er op vooruit gaat.

Al is het discutabel. Het Nibud gaat er van uit dat je inkomen met 5,2% omhoog gaat.
pi_210687673
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:54 schreef Toefjes het volgende:

Al is het discutabel. Het Nibud gaat er van uit dat je inkomen met 5,2% omhoog gaat.
Mooi +200 eur p maand
pi_210687970
Als je alleen woont, in een eigen huis en een uitkering hebt, moet je dat eerst verkopen en 10 jaar op de wachtlijst staan voor een kleinere en duurdere sociale huurwoning, zodat je huurtoeslag krijgt en rond kunt komen. En zonder kinderen krijg je maximaal een paar honderd Euro aan toeslagen. De WW is tegenwoordig ook helemaal afgebroken, dus na een paar maanden zit je in de bijstand.

Het idee is natuurlijk, dat dat huis heel veel geld waard is en dat je dat eerst op moet eten. Buiten de randstad en de grote steden zijn de huizenprijzen echter veel minder gestegen, dus met een flinke hypotheek blijft er dan al snel niet veel van over. De waarde van mijn appartement is bijvoorbeeld de afgelopen 20 jaar misschien net verdubbeld. Je komt dan al snel in de commerciële huur terecht, met prijzen vanaf 1000 Euro en zonder recht op die huurtoeslag. Dan is dat geld snel weer op en kun je helemaal niet meer rondkomen.

Kortom, niet iedereen is gelijk en niet iedereen met een uitkering of een minimumloon heeft een dik inkomen. Integendeel.

Volgens Omtzigt zit een miljoen Nederlanders onder de armoedegrens, dus die hebben allemaal recht op eten van de voedselbank. Gewoon, omdat ze onmogelijk rond kunnen komen. En ja, een heleboel van die mensen rookt niet, zuipt niet, eet gezond en koopt niet ieder jaar een nieuwe iPhone. Gewoon zo zuinig mogelijk leven.

"Er is werk zat!" Voor jou misschien, maar voor een heleboel andere mensen niet. En met een minimumloon heb je net zo weinig. Zelfs met een modaal inkomen houd je zonder al die toeslagen niet veel over en je moet net zoveel vaste lasten betalen als die tweeverdieners.
pi_210687991
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:50 schreef Richestorags het volgende:
We zitten door ongebreideld graaikapitalisme met een situatie waar inkomens tot 3.000 euro bruto per maand aan het staatsinfuus moeten (wat betaald wordt door de "middenklasse") omdat de aandeelhouders van grote bedrijven alle winst opslurpen in plaats van dat deze gewoon fatsoenlijk betalen. Het wordt beter verpakt maar is net zo smerig als in de Middeleeuwen.
Ja, die toeslagen zijn een verkapte loonsubsidie voor de bedrijven, betaald van de loonbelasting.
  dinsdag 19 september 2023 @ 21:47:11 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_210688645
quote:
[i]Mensen met een modaal inkomen komen steeds verder in de knel. Door de hoge energieprijzen en duurdere boodschappen kunnen ze nauwelijks rondkomen. Ondertussen blijven de lonen achter. Veel middeninkomens moeten daarom noodgedwongen hun uitgavenpatroon aanpassen.

Kunnen ze nou niet rondkomen of moeten ze hun uitgavepatroon aanpassen? :?
Laffe huichelaar
pi_210688834
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 21:47 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Kunnen ze nou niet rondkomen of moeten ze hun uitgavepatroon aanpassen? :?
Beiden, het zijn 2 groepen
  dinsdag 19 september 2023 @ 22:01:04 #25
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210688908
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 21:15 schreef SymbolicFrank het volgende:. De WW is tegenwoordig ook helemaal afgebroken, dus na een paar maanden zit je in de bijstand.

Valt wel mee toch? Met een beetje arbeidsverleden nog steeds maximaal 24 maanden.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210688985
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2023 22:01 schreef Gunner het volgende:

[..]
Valt wel mee toch? Met een beetje arbeidsverleden nog steeds maximaal 24 maanden.
Ja, sinds 2016. Ik heb meer dan 30 jaar werkverleden, dus als ik werkloos wordt zou ik nog 24 maanden moeten krijgen.

Gek genoeg houd de rekenhulp daar geen rekening mee, als je sindsdien niet ieder jaar genoeg gewerkt hebt. Zo te zien moet je de afgelopen 6 jaar er minimaal 5 gewerkt hebben, anders wordt je arbeidsverleden geschrapt en krijg je maar een paar maanden.

quote:
Van het UWV:
Heeft u in de laatste 5 jaar voordat u werkloos werd minstens 4 jaar gewerkt? Als deze jaren meetellen als arbeidsverleden, dan voldoet u aan de jareneis.
Maar ze tellen het huidige jaar niet mee.

[ Bericht 4% gewijzigd door SymbolicFrank op 19-09-2023 22:26:29 ]
pi_210689125
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:08 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Valt wel mee hoor. Een beetje dure vakantie en je bent al (ruim) de helft kwijt. Tenminste, dat is waar mijn geld aan op gaat.
Ja klopt, maar die gast geeft aan ELKE maand aan variable kosten 1500 euro!!!! kwijt te zijn.
Tja, als ik elke maand op vakantie ga dan kan ik daar misschien nog eens aan komen, maar aan normale variable kosten 1500 euro?
pi_210689134
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 22:16 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja klopt, maar die gast geeft aan ELKE maand aan variable kosten 1500 euro!!!! kwijt te zijn.
Tja, als ik elke maand op vakantie ga dan kan ik daar misschien nog eens aan komen, maar aan normale variable kosten 1500 euro?
Ja, nou en? Wat gaat jou het aan.
pi_210689251
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 22:16 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Paar keer uit eten, wat leuke kleding en ze zijn met z'n 2en.

Maar die kerel kan daar vast beter antwoord op geven dan ik.
pi_210690276
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:28 schreef Richestorags het volgende:
Gaan we weer leuke staatjes zien van mensen die tien jaar geleden een huis hebben gekocht dat nu twee keer zoveel waard is en daarom geen problemen hebben?
Want? Die waardestijging is door de bank op de rekening van die mensen gestort?
pi_210690381
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 23:16 schreef Accordtje het volgende:

[..]
en een mogelijke volgende woning is ook fors in waarde gestegen over het algemeen. Een waardestijging ten gelde maken is dan ook niet zo makkelijk of lucratief.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210690470
quote:

[..]
Arme huiseigenaren toch...
  woensdag 20 september 2023 @ 00:17:43 #33
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_210690784
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
De accijnzen worden niet verhoogd, maar alleen niet weer ingesteld. Klein maar belangrijk verschil.
De accijnzen worden wél extra verhoogd met een ,,inflatiecorrectie" 8)7, ongeveer de helft is een terugdraaiing van de eerdere verlaging, de andere helft is extra accijns. En over die accijns wordt uiteraard ook nog eens btw geheven. We betalen straks 96 cent accijns per liter benzine, terwijl we nu met 79 cent al met gemak de hoogste van de EU zijn.
pi_210691276
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 00:17 schreef Zelva het volgende:

[..]
De accijnzen worden wél extra verhoogd met een ,,inflatiecorrectie" 8)7, ongeveer de helft is een terugdraaiing van de eerdere verlaging, de andere helft is extra accijns. En over die accijns wordt uiteraard ook nog eens btw geheven. We betalen straks 96 cent accijns per liter benzine, terwijl we nu met 79 cent al met gemak de hoogste van de EU zijn.
Wtf joh, dit is toch niet normaal meer?

Is er ergens een mogelijkheid dit vior een rechter te brengen? Zoals bij heel veel zaken die tegen eu richtlijnen in gaan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210691279
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:50 schreef Richestorags het volgende:
Dit
1947-2016
  woensdag 20 september 2023 @ 07:06:19 #36
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210691550
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:49 schreef Ericr het volgende:
Vervelend maar ook niet op eenvoudige wijze op te lossen. Ook al klinkt belasting verlagen heel leuk natuurlijk maar de praktijk wijst uit dat de rekening dan wel ergens betaald moet worden. Vaak door dezelfde groep.
Simpelweg omdat de overheid weigert te gaan besparen ipv simpelweg belastingen verhogen als het budget niet rond komt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210691556
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:45 schreef torentje het volgende:
quote][ afbeelding ] Op dinsdag 19 september 2023 19:27 schreef BoneThugss het volgende:
[..]

Zonder toeslagen is mijn inkomen ongeveer ¤1500. Ik kan dus wel meer leuke dingen doen met dat geld, maar niet zoveel als de rijken kunnen. Mijn actieradius is namelijk beperkt en ik heb te weinig geld om overal ter wereld in de beste hotels te kunnen overnachten. Dit i.t.t tot de rijken.
[/quote]

Is de wajong zo hoog tegenwoordig?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  woensdag 20 september 2023 @ 07:08:47 #38
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210691560
quote:

Ik vond het al raar om te lezen dat iedereen in NL er 1,8% procent op vooruit zou gaan. Met de verhogingen op brandstof, weghalen van het prijsplafond en energiebelasting leek het me vreemd dat andere zaken zoveel goedkoper zouden gaan worden dat dat aan het eind van de maand betekende dat je meer overhield als vandaag de dag.

Maar het is dus als je 5,2 % meer inkomsten weet te genereren, ga je er mogelijk tot 1,8 % op vooruit.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 20 september 2023 @ 07:13:16 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210691580
quote:
13s.gif Op dinsdag 19 september 2023 23:38 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Arme huiseigenaren toch...
Je moet wel belasting betalen over die gebakken lucht.
Ik vind de huizenprijzen absurd.
pi_210691595
quote:

Zo kan ik inderdaad ook rekenen.
Schijnbaar krijg ik volgens het nibud ook meer kindgebonden budget terwijl ik er geen eens recht op heb.
  woensdag 20 september 2023 @ 07:16:09 #41
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210691608
quote:

[..]
Ik dacht dat we per 1 juli al een terugdraaiing van de accijns"korting" hebben gehad? En daar ook meteen een verhoging van 6ct/l bijgekomen is?
En vanaf 1 januari stijgt de prijs met ~21 ct/liter?

Vergeet ook de btw over de accijns niet. Belasting over belasting, verboden in NL _O_

Van AutoRAI, zie zijn lekker bij de tijd:

quote:
Een liter ongelood (Euro 95) - de pompprijs - is opgebouwd uit 17 procent BTW, 46 procent accijns en COVA-voorraadheffing (Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten, kortweg COVA) en 36 procent als prijs voor belastingen, accijns en heffing.

Euro 95
Productieprijs af-raffinaderij - 40,49 eurocent
Margetraject (marge, oliemij, marge pomphouders, - 20,36 eurocent
distributie- en marketingkosten, kortingen)
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW - 61,15 eurocent
Accijnzen + heffingen - 78,02 eurocent
Pompprijs exclusief BTW - 139,17 eurocent
BTW 21% - 29,23 eurocent
Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter - 168,40 eurocent

Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter - 107,25 eurocent
Overheidsaandeel in % van de pompprijs - 63,7%
Dit is van toen de benzine nog "goedkoop" was en toen was ie al 50ct/liter te duur
pi_210691622
quote:

[..]
Zou het uitstellen van de terugdraai van accijns (mocht het doorgevoerd worden) door XR ook worden gezien als het geven van fossiele subsidies?
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  woensdag 20 september 2023 @ 07:53:00 #43
396550 Richestorags
pi_210691733
quote:

[..]
Nee, maar als je tien jaar geleden een huis voor 240k hebt gekocht dat nu 460k waard is, heb je aanzienlijk lagere woonlasten. Dan kan je zeggen: ga dan kleiner wonen. Maar die kleinere woningen zijn vergeleken met een woning van 460k alsnog 350-400k en geen 240k. Oftewel mensen moeten ophouden met die borstklopperij over dat ze geen problemen hebben. Velen zouden hun eigen huis niet eens kunnen betalen nu als ze nu een hypotheek moesten afsluiten.
  woensdag 20 september 2023 @ 08:07:29 #44
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210691787
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 07:53 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nee, maar als je tien jaar geleden een huis voor 240k hebt gekocht dat nu 460k waard is, heb je aanzienlijk lagere woonlasten. Dan kan je zeggen: ga dan kleiner wonen. Maar die kleinere woningen zijn vergeleken met een woning van 460k alsnog 350-400k en geen 240k. Oftewel mensen moeten ophouden met die borstklopperij over dat ze geen problemen hebben. Velen zouden hun eigen huis niet eens kunnen betalen nu als ze nu een hypotheek moesten afsluiten.
Behalve dat als je dat huidige huis verkoopt je 200k overhoudt wat je weer in je nieuwe huis kunt stoppen..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 20 september 2023 @ 08:14:30 #45
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210691825
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Behalve dat als je dat huidige huis verkoopt je 200k overhoudt wat je weer in je nieuwe huis kunt stoppen..
Wat net zo goed evenredig mee is gestegen.
De starters die een huis willen gaan kopen, díe moeten die absurde bedragen ophoesten.

Degenen die ervan profiteren zijn de verhuurders en de erfgenamen.
  woensdag 20 september 2023 @ 08:24:51 #46
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210691853
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:14 schreef daNpy het volgende:

[..]
De starters die een huis willen gaan kopen, díe moeten die absurde bedragen ophoesten.

En de hypotheekverstrekkers en de (gemeentelijke) belastingdienst.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210691865
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 01:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Is er ergens een mogelijkheid dit vior een rechter te brengen? Zoals bij heel veel zaken die tegen eu richtlijnen in gaan?
Ja iedereen is vrij om tegen iedereen om elke reden een rechtzaak te starten. Laat je weten wat er uit komt?
pi_210691873
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat nieuwe huis waarschijnlijk meer in prijs gestegen in die diezelfde tijd.
  woensdag 20 september 2023 @ 08:29:01 #49
38496 Perrin
pi_210691884
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:14 schreef daNpy het volgende:

[..]

En de mensen die vroeg ingestapt zijn in de huizenmarkt-gekte dus. Veel babyboomers hebben overwaarde gecashed en er een mooie camper van gekocht bijv.
  woensdag 20 september 2023 @ 08:29:44 #50
38496 Perrin
pi_210691888
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat nieuwe huis waarschijnlijk meer in prijs gestegen in die diezelfde tijd.
Hangt van de locatie af hoe snel het stijgt. Als je oude huis in Amsterdam staat en je nieuwe huis in de provincie dan ben je spekkoper.
pi_210691893
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 07:07 schreef BoneThugss het volgende:

Is de wajong zo hoog tegenwoordig?
Mijn inkomen is toch nooit hoog te noemen? Hoog begint pas bij ± ¤ 1900 of hoger netto per maand.
pi_210691940
Opzich wel verstandig dat mensen bezuinigen.
Heb het idee dat mensen ook wel erg veel verspillen aan nieuwe telefoons, de horeca en vakanties.
Er is zat werk dus iedereen kan ook makkelijk bijbeunen in bv de horeca op de Zaterdag.
  woensdag 20 september 2023 @ 08:57:11 #53
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210692038
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 07:08 schreef daNpy het volgende:
weghalen van het prijsplafond
Door de huidige energieprijzen is er defacto al geen prijsplafond meer.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:06:28 #54
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210692097
quote:
2s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:57 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wacht maar tot over 3, 4 maanden
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_210692126
quote:

[..]
Oh, dat is voor mij nieuwe informatie. Bedankt.

Maar goed, ik denk niet dat het doorgaat; daar is de weerstand in de Tweede Kamer toch te groot voor.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:12:25 #56
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210692135
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:06 schreef Molo het volgende:

[..]
Wacht maar tot over 3, 4 maanden
Dan is het 2024 en bestaat het prijsplafond niet meer inderdaad. Maar voorlopig verlaagt mijn leverancier op 1 oktober de tarieven weer en zijn er (voor zover ik weet) geen signalen dat het weer zoals vorig jaar uit de hand loopt.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:18:33 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210692166
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
En de mensen die vroeg ingestapt zijn in de huizenmarkt-gekte dus. Veel babyboomers hebben overwaarde gecashed en er een mooie camper van gekocht bijv.
Stupid is as stupid does.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:20:54 #58
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210692187
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hangt van de locatie af hoe snel het stijgt. Als je oude huis in Amsterdam staat en je nieuwe huis in de provincie dan ben je spekkoper.
Het verkopen van je huis in de randstad, naar het oosten trekken en cashen gebeurd natuurlijk al decennia. Als pensionado zeer begrijpelijk ook.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:22:21 #59
38496 Perrin
pi_210692203
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het verkopen van je huis in de randstad, naar het oosten trekken en cashen gebeurd natuurlijk al decennia. Als pensionado zeer begrijpelijk ook.
Yup, maar die mensen hebben goed gecasht door de stijgende huizenprijzen.

De jonge generatie ligt krom, de oude generatie heeft er vaak veel geld aan overgehouden.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:24:51 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210692223
quote:

[..]
En men roept, CO2, Klimaat, Stikstof, Milieu bla bla bla, Vervuiling moet bestraft worden. Maar zolang de belasting op inkomen niet ook verlaagd wordt is het gewoon een ordinaire lastenverhoging voor rupsje nooitgenoeg.
Werken minder belasten en consumptie meer, daar is wat bij voor te stellen als sturende maatregel, maar alleen de consumptie meer belasten is gewoon de burger meer melken
  woensdag 20 september 2023 @ 09:25:45 #61
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210692230
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:22 schreef Perrin het volgende:

[..]

De jonge generatie ligt krom, de oude generatie heeft er vaak veel geld aan overgehouden.
Mja, maar hierdoor komen er wel meer huizen vrij in de randstad.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:29:19 #62
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_210692258
Ik blijf dit altijd vreemde berichten vinden.

Bij mensen met een modaal inkomen is het in heel veel gevallen volgens mij eerder een kwestie van prioriteiten stellen. Mensen willen alles en meer tegenwoordig. Elke 3 jaar een nieuwe tv. Elke 5 jaar een nieuwe auto. Elke 7 jaar een nieuwe keuken "want deze is uit de mode" :') en owja ook nog 4 keer per jaar op vakantie waarvan 1 keer wintersport uiteraard. Er zullen ongetwijfeld ook een deel echte probleemgevallen zijn. Maar ik denk serieus dat 95% gewoon niet met geld om kan gaan. Triest.
pi_210692268
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:30 schreef torentje het volgende:

[..]
Mijn inkomen is toch nooit hoog te noemen? Hoog begint pas bij ± ¤ 1900 of hoger netto per maand.
Doe maar x2. 1900 euro netto is minimumloon.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:30:30 #64
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210692274
quote:
2s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:12 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dan is het 2024 en bestaat het prijsplafond niet meer inderdaad. Maar voorlopig verlaagt mijn leverancier op 1 oktober de tarieven weer en zijn er (voor zover ik weet) geen signalen dat het weer zoals vorig jaar uit de hand loopt.
Dan is het vooral weer winter en als de productie niet oploopt of de aanvoer stokt of verkocht wordt aan andere landen door geopolitieke spanningen zijn we weer de Sjaak.
Plus, dan kan het allemaal weer, vragen wat ze willen vragen omdat iedereen moet stoken. Gaat ook gewoon weer gebeuren gok ik
pi_210692281
De iPhone 15 Pro Max lijkt niet aan te slepen. Keuzes....
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:33:56 #66
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210692301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:31 schreef Bloemkool het volgende:
Niet veel geld voor een telefoon, wekker en complete computer in één

Kijk eens naar belastingdruk en kosten voor basisvoorzieningen en voedsel etc. Middeninkomens houden vrij weinig over

Het is van de zotte dat men maar denkt dat middeninkomens minimalistisch moeten leven alsof ze een uitkering trekken
pi_210692315
quote:
Bij de groep haves inderdaad.
1947-2016
pi_210692333
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:29 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik blijf dit altijd vreemde berichten vinden.

In heel veel gevallen is het volgens mij eerder een kwestie van prioriteiten stellen. Mensen willen alles en meer tegenwoordig. Elke 3 jaar een nieuwe tv. Elke 5 jaar een nieuwe auto. Elke 7 jaar een nieuwe keuken "want deze is uit de mode" :') en owja ook nog 4 keer per jaar op vakantie waarvan 1 keer wintersport uiteraard. Er zullen ongetwijfeld ook een deel echte probleemgevallen zijn. Maar ik denk serieus dat 95% gewoon niet met geld om kan gaan. Triest.
Zelden zoveel dom onderbuikgelul gelezen. Misschien moet je ook nog er aan toevoegen dat mensen elke twee jaar een nieuwbouwhuis willen kopen. Dan is je gezwets helemaal af.

Vertel eens, hoeveel mensen kopen überhaupt een nieuwe auto? Hoeveel mensen kopen elke 7 jaar een nieuwe keuken (dit heb ik serieus nog nooit gehoord). Hoeveel mensen gaan 4 keer per jaar met vakantie waarvan 1x wintersport? En als klap op de vuurpijl, hoeveel mensen hebben een middeninkomen die aan bovenstaand profiel voldoen? Ik denk niet dat je drie gezinnen in Nederland kunt vinden.
pi_210692378
quote:
Evenals veel Ferrari's:

Veel Ferrari's tot 2024 uitverkocht.

Maar dat zal evenmin veel met de middenklasse te maken hebben, denk je niet?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210692401
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Evenals veel Ferrari's:

Veel Ferrari's tot 2024 uitverkocht.

Maar dat zal evenmin veel met de middenklasse te maken hebben, denk je niet?
Nou moet ik wel zeggen dat ik mij er over verbaas hoeveel mensen per se het laatste model van een smartphone willen. Zelf heb nog nooit meer dan 400 euro neergeteld voor een telefoon en ik heb niet het idee dat ik iets te kort kom.
  Moderator woensdag 20 september 2023 @ 09:44:01 #71
382129 crew  Donna
pi_210692410
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:43 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Nou moet ik wel zeggen dat ik mij er over verbaas hoeveel mensen per se het laatste model van een smartphone willen. Zelf heb nog nooit meer dan 400 euro neergeteld voor een telefoon en ik heb niet het idee dat ik iets te kort kom.
FOMO
  woensdag 20 september 2023 @ 09:46:51 #72
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210692443
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:36 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Zelden zoveel dom onderbuikgelul gelezen. Misschien moet je ook nog er aan toevoegen dat mensen elke twee jaar een nieuwbouwhuis willen kopen. Dan is je gezwets helemaal af.

Vertel eens, hoeveel mensen kopen überhaupt een nieuwe auto? Hoeveel mensen kopen elke 7 jaar een nieuwe keuken (dit heb ik serieus nog nooit gehoord). Hoeveel mensen gaan 4 keer per jaar met vakantie waarvan 1x wintersport? En als klap op de vuurpijl, hoeveel mensen hebben een middeninkomen die aan bovenstaand profiel voldoen? Ik denk niet dat je drie gezinnen in Nederland kunt vinden.
Ik ga zeker vier keer per jaar op vakantie maar heb niet bepaald een middeninkomen

De rest is dikke onzin ook ja in deze situatie maar het lult zo lekker
  woensdag 20 september 2023 @ 09:53:20 #73
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210692501
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En men roept, CO2, Klimaat, Stikstof, Milieu bla bla bla, Vervuiling moet bestraft worden. Maar zolang de belasting op inkomen niet ook verlaagd wordt is het gewoon een ordinaire lastenverhoging voor rupsje nooitgenoeg.
Werken minder belasten en consumptie meer, daar is wat bij voor te stellen als sturende maatregel, maar alleen de consumptie meer belasten is gewoon de burger meer melken
Men moet iets om de eindeloos stijgende zorgkosten te financieren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 september 2023 @ 09:54:51 #74
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210692512
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Men moet iets om de eindeloos stijgende zorgkosten te financieren.
Dan moet dat de boodschap zijn
  woensdag 20 september 2023 @ 09:58:37 #75
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210692546
Misschien geen gratis zorg verstrekken aan mensen die niks bijdragen of hebben gedragen aan de maatschappij.
  woensdag 20 september 2023 @ 10:07:24 #76
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_210692614
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:36 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]

Ik ken er voldoende die dit doen. Dat zijn namelijk exact de mensen die in de problemen komen. Een groot deel van de gezinnen voldoet juist aan bovenstaande. Dat jij dat niet om je heen ziet zegt mij niks. Ik zie om me heen voldoende buren buurtgenoten waarvan ik denk "waar doen ze het van?" Maar ipv zelf als een idioot geld uit te gaan geven om te voldoen aan het ideaalplaatje denk ik. "Het zal wel" en ga ik rustig sparen voor iets wat ik wil hebben. Wij hebben bijvoorbeeld maar 1 auto (van mijn vrouw) en ik peins er niet over om een 2e auto te kopen. Terwijl vrijwel iedereen in de straat hier 2 auto's voor de deur heeft staan waarvan 1 van de 2 minimaal 80% van de dagen niet van de oprit af komt. Ik kan soms de auto van mijn vrouw mee en anders ga ik met OV naar het werk en ik werk deels thuis, wat 100en euro's aan vaste lasten per maand bespaart. Keuzes, keuzes, keuzes. Als je in Nederland een modaal inkomen hebt dan moet je prima rond kunnen komen als je "normaal" doet.
pi_210692662
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 10:07 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Ik ken er voldoende die dit doen. Dat zijn namelijk exact de mensen die in de problemen komen. Een groot deel van de gezinnen voldoet juist aan bovenstaande. Dat jij dat niet om je heen ziet zegt mij niks. Ik zie om me heen voldoende buren buurtgenoten waarvan ik denk "waar doen ze het van?" Maar ipv zelf als een idioot geld uit te gaan geven om te voldoen aan het ideaalplaatje denk ik. "Het zal wel" en ga ik rustig sparen voor iets wat ik wil hebben. Wij hebben bijvoorbeeld maar 1 auto (van mijn vrouw) en ik peins er niet over om een 2e auto te kopen. Terwijl vrijwel iedereen in de straat hier 2 auto's voor de deur heeft staan waarvan 1 van de 2 minimaal 80% van de dagen niet van de oprit af komt. Ik kan soms de auto van mijn vrouw mee en anders ga ik met OV naar het werk en ik werk deels thuis, wat 100en euro's aan vaste lasten per maand bespaart. Keuzes, keuzes, keuzes. Als je in Nederland een modaal inkomen hebt dan moet je prima rond kunnen komen als je "normaal" doet.
Wel goed dat je van je buren weet dat ze 3000 euro bruto per maand verdienen en dat ze elke 7 jaar een nieuwe keuken kopen. Ben je hun boekhouder?
  woensdag 20 september 2023 @ 10:26:50 #78
396550 Richestorags
pi_210692796
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 10:07 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Met een modaal inkomen kan het ook al vrij snel krap worden. Stel je verdient 3.086 euro netto per maand en bent alleenstaand.

Als je van de pechgeneratie bent kan je dan niks kopen en moet je huren. In de Randstad betaal je voor een 50 m2 appartement dat niet in de grootste vervallen buurt staat al snel 1.300 euro per maand. Hier komen dan vaak nog 150 euro aan servicekosten bij.

Dan heb je als je niks geks doet:
-Zorg a 150 euro per maand
-Telefoon a 25
-GWL 100 euro
-Internet 40
-Studieschuld 100 euro per maand
-Sportabo 30 euro per maand
-Netflix 15 euro per maand

Dus dan zitten we aan vaste lasten 1.910 euro per maand per maand. Dan hou je nog 1.176 euro per maand over. Hier moeten nog boodschappen, af en toe uit eten gaan, op vakantie gaan, reparaties, kleding, hobbies, misschien een cursus etc. van bekostigd worden. Dan doe je nog helemaal niks geks. Ruimte om te sparen is er dan bijvoorbeeld al bijna niet meer. En stel dat je net onder modaal verdient, bijvoorbeeld 2.750 euro. Dan wordt het echt al krap.

Daarnaast: je zit dan in een situatie waarbij de huur elk jaar stijgt en je niks opbouwt. Doordat je van rekening naar rekening leeft kan je ook niet significant sparen om eigen geld in te leggen voor een huis en ben je afhankelijk van rijke ouders. En dan kan je zeggen: leef dan als een monnik. Het punt is dat je met bovenstaand plaatje helemaal geen excessieve levensstijl hebt en als je niet eens een eigen huis kan betalen zijn mensen vaak geneigd als compensatie dan maar wat meer zichzelf te gunnen. En dat gaat niet eens over excessieve zaken want met bovenstaande plaatje kan je niet elk jaar een nieuwe MacBook etc. kopen zonder te moeten besparen op andere dingen.

Ik heb in mijn plaatje ook nog geeneens een auto meegenomen bijvoorbeeld.
pi_210692803
Het simpele feit dat uitgaven aangepast moeten worden bij de middeninkomens geeft al aan dat ook deze groep minder te besteden heeft.

Waaraan men het geld uitgeeft is niet van belang, ze hebben minder te besteden.

En zeker de lagere middeninkomens, degenen die ook net buiten de toeslagengrenzen vallen, zouden wel eens op dit moment de groep zijn die het het zwaarst heeft, zwaarder dan degenen die wel alle toeslagen ontvangen.

Daarbij mag je ook in aanmerking nemen dat de toeslaggroep 'gewend' is om met hun inkomen rond te komen, terwijl die (met name lagere) middeninkomens in plaats van (normaal) te leven van hun inkomen uit arbeid, nu (ook) elk dubbeltje moeten gaan omdraaien.

Dat is niet uit te leggen. Arbeid moet lonen!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210693549
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 10:27 schreef Montagui het volgende:
Het simpele feit dat uitgaven aangepast moeten worden bij de middeninkomens geeft al aan dat ook deze groep minder te besteden heeft.

Waaraan men het geld uitgeeft is niet van belang, ze hebben minder te besteden.

En zeker de lagere middeninkomens, degenen die ook net buiten de toeslagengrenzen vallen, zouden wel eens op dit moment de groep zijn die het het zwaarst heeft, zwaarder dan degenen die wel alle toeslagen ontvangen.

Daarbij mag je ook in aanmerking nemen dat de toeslaggroep 'gewend' is om met hun inkomen rond te komen, terwijl die (met name lagere) middeninkomens in plaats van (normaal) te leven van hun inkomen uit arbeid, nu (ook) elk dubbeltje moeten gaan omdraaien.

Dat is niet uit te leggen. Arbeid moet lonen!
Jazeker, het is een schande dat gewone arbeiders moeten bezuinigingen, omdat ze anders op het eind van de maand geen geld meer over hebben om op de spaarrekening te zetten.
pi_210693632
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:33 schreef Molo het volgende:

[..]
Niet veel geld voor een telefoon, wekker en complete computer in één

Kijk eens naar belastingdruk en kosten voor basisvoorzieningen en voedsel etc. Middeninkomens houden vrij weinig over

Het is van de zotte dat men maar denkt dat middeninkomens minimalistisch moeten leven alsof ze een uitkering trekken
Dit idd. Met een midden inkomen zou een rijwoning, 1 auto, normaal eten en entertainment en 1 vakantie per jaar betaalbaar moeten zijn.

Niet een soort van bijstandsleven in een tuigwijk. Waarom zou je dan nog gaan werken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator woensdag 20 september 2023 @ 11:51:49 #82
382129 crew  Donna
pi_210693697
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Jazeker, het is een schande dat gewone arbeiders moeten bezuinigingen, omdat ze anders op het eind van de maand geen geld meer over hebben om op de spaarrekening te zetten.
Ja want goh je zou eens geld nodig hebben voor onderhoud van de auto of de woning, een kapotte wasmachine of een ziek huisdier?
  woensdag 20 september 2023 @ 11:57:05 #83
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210693744
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:51 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja want goh je zou eens geld nodig hebben voor onderhoud van de auto of de woning, een kapotte wasmachine of een ziek huisdier?
Torentje is een troll
pi_210693843
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 10:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Met een modaal inkomen kan het ook al vrij snel krap worden. Stel je verdient 3.086 euro netto per maand en bent alleenstaand.

Als je van de pechgeneratie bent kan je dan niks kopen en moet je huren. In de Randstad betaal je voor een 50 m2 appartement dat niet in de grootste vervallen buurt staat al snel 1.300 euro per maand. Hier komen dan vaak nog 150 euro aan servicekosten bij.

-Telefoon a 25
-GWL 100 euro
-Internet 40

Dus dan zitten we aan vaste lasten 1.910 euro per maand per maand. Dan hou je nog 1.176 euro per maand over. Hier moeten nog boodschappen, af en toe uit eten gaan, op vakantie gaan, reparaties, kleding, hobbies, misschien een cursus etc. van bekostigd worden. Dan doe je nog helemaal niks geks. Ruimte om te sparen is er dan bijvoorbeeld al bijna niet meer. En stel dat je net onder modaal verdient, bijvoorbeeld 2.750 euro. Dan wordt het echt al krap.

Daarnaast: je zit dan in een situatie waarbij de huur elk jaar stijgt en je niks opbouwt. Doordat je van reke
ning naar rekening leeft kan je ook niet significant sparen om eigen geld in te leggen voor een huis en ben je afhankelijk van rijke ouders. En dan kan je zeggen: leef dan als een monnik. Het punt is dat je met bovenstaand plaatje helemaal geen excessieve levensstijl hebt en als je niet eens een eigen huis kan betalen zijn mensen vaak geneigd als compensatie dan maar wat meer zichzelf te gunnen. En dat gaat niet eens over excessieve zaken want met bovenstaande plaatje kan je niet elk jaar een nieuwe MacBook etc. kopen zonder te moeten besparen op andere dingen.

Die 3086 euro netto voor een alleenstaande is al een behoorlijk salaris. Zeker voor starters en of jongeren die nog niet aan de max van hun cao zitten.

Alleenstaanden zijn sowieso niet te benijden.
pi_210693902
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Torentje is een troll
Als jij geen voor jou onwelgevallige berichten wi lezen, moet je een andere hobby zoeken, want kijken op een Nederlandstalig debatforum is dan niets voor jou.
pi_210693915
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:51 schreef Donna het volgende:

[..]
Precies.
pi_210693930
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:06 schreef Cherni het volgende:

[..]
Die 3086 euro netto voor een alleenstaande is al een behoorlijk salaris. Zeker voor starters en of jongeren die nog niet aan de max van hun cao zitten.

Alleenstaanden zijn sowieso niet te benijden.
Jep veel hogere belastingen en in het algemeen is alles duurder.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_210693941
quote:

[..]
Ik vond het al raar om te lezen dat iedereen in NL er 1,8% procent op vooruit zou gaan. Met de verhogingen op brandstof, weghalen van het prijsplafond en energiebelasting leek het me vreemd dat andere zaken zoveel goedkoper zouden gaan worden dat dat aan het eind van de maand betekende dat je meer overhield als vandaag de dag.

Maar het is dus als je 5,2 % meer inkomsten weet te genereren, ga je er mogelijk tot 1,8 % op vooruit.
Ja, creatief boekhouden dus :')
pi_210693954
quote:

[..]

En dan gaan we er vanuit dat de producten en diensten die je afneemt gelijk blijven qua prijs .
pi_210693966
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit idd. Met een midden inkomen zou een rijwoning, 1 auto, normaal eten en entertainment en 1 vakantie per jaar betaalbaar moeten zijn.

Niet een soort van bijstandsleven in een tuigwijk. Waarom zou je dan nog gaan werken?
Werken vanwege sociale aspecten en zolang je kunt werken ben je nog gezond(zeer belangrijk). Heb ik het niet over personen die gedeeltelijk zijn afgekeurd en aangepast werk uitvoeren.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat je met een modaal inkomen op de manier zoals jij aangeeft zou moeten kunnen leven. Maar onze middenklasse is langzaam aan het verdwijnen.
  woensdag 20 september 2023 @ 12:22:21 #91
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210693988
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 10:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]

-Telefoon a 25
-GWL 100 euro
-Internet 40

Daarnaast: je zit dan in een situatie waarbij de huur elk jaar stijgt en je niks opbouwt. Doordat je van rekening naar rekening leeft kan je ook niet significant sparen om eigen geld in te leggen voor een huis en ben je afhankelijk van rijke ouders. En dan kan je zeggen: leef dan als een monnik. Het punt is dat je met bovenstaand plaatje helemaal geen excessieve levensstijl hebt en als je niet eens een eigen huis kan betalen zijn mensen vaak geneigd als compensatie dan maar wat meer zichzelf te gunnen. En dat gaat niet eens over excessieve zaken want met bovenstaande plaatje kan je niet elk jaar een nieuwe MacBook etc. kopen zonder te moeten besparen op andere dingen.

NETFLIX -15 euro
Sport abbo -30
Mobile telefoon kan je al voor 10 euro krijgen -15
Dat is al weer een winst van 60 euro

Macbook ????
Samsung Tablet van 400, spaar je al 1500 euro uit ( kan je je studie schuld mee aflossen.
Studie schuld, eerste aflossen voor de je in luxe wil gaan leven dat is weer een 100 euro per maand winst.
als ik zo even door gaat heb ik al weer bijna 500 euro uitgespaard per maand.

Voor dat bedrag kan je een leuke AYGO voor rijden
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_210694007
De Koning krijgt weer 11% inkomensverhoging. Er wordt gesproken van een halve ton.
pi_210694017
Inkomensverdeling is zo krom als een hoepel in Nederland. Middeninkomens zijn degenen die de gehele maatschappij op zijn schouders dragen. Hoe kan men nog spreken van rechtvaardigheid? Onderklasse die niet wil werken teert op ons belastinggeld. Zij gaan erop vooruit, de harde werkers gaan erop achteruit.
pi_210694027
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:22 schreef RAVW het volgende:

[..]
NETFLIX -15 euro
Sport abbo -30

Macbook ????
Samsung Tablet van 400, spaar je al 1500 euro uit ( kan je je studie schuld mee aflossen.
Studie schuld, eerste aflossen voor de je in luxe wil gaan leven dat is weer een 100 euro per maand winst.

Heel leuk maar dit betreft een bovenmodaal inkomen. Dan zou er wel een Netflixabbo en sporten vanaf moeten kunnen. Anders kun je net zo goed uitkering gaan trekken en in een sociale huurwoning gaan zitten.
pi_210694040
quote:

[..]
NETFLIX -15 euro
Sport abbo -30

Macbook ????

Kom op zeg. In het voorbeeld geeft hij een netto bedrag aan 3084 euro dat al een behoorlijk salaris is voor starters. Als je dan al moet besparen op netflix etc. dan valt mij ook niets meer te binnen. Dan krijgen mensen ook het gevoel waarom ga ik nog werken.

Natuurlijk ik kan ook bij mijn ouders blijven wonen met bovenstaand salaris. Maar uiteindelijk wil je zelfstandig wonen.

Maar zoals ik al eerder zei is het voor een alleenstaande nauwelijks te doen met een behoorlijk inkomen.
pi_210694166
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:25 schreef Werkperd het volgende:
Inkomensverdeling is zo krom als een hoepel in Nederland. Middeninkomens zijn degenen die de gehele maatschappij op zijn schouders dragen. Hoe kan men nog spreken van rechtvaardigheid? Onderklasse die niet wil werken teert op ons belastinggeld. Zij gaan erop vooruit, de harde werkers gaan erop achteruit.
Het zijn diezelfde middeninkomens die nog steeds zo dom als een . blijven stemmen op de bekende partijen PvdaGL CDA VVD D66 CU PVDD. Ik hoop dat ze het goed voelen.
  woensdag 20 september 2023 @ 12:44:20 #97
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210694175
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
vanaf moeten kunnen.
Wie verplicht het je ?
Niemand geloof ik...
het is eigen keuze

Ik werk 36 jaar lang al.
Ik kan het me niet veroorloven om dit soort luxe te hebben.
En dan zou een snotneus die net begint met werken even gaan eisen en het normaal vinden dat dit soort dingen MOET hebben.

Egocentrische ten top.
Ik heb ook al 30 jaar geen vakantie gehad.
Ik heb ook al 30 jaar mijn kinderwens opzij moeten zetten omdat ik het niet kan betalen.
Ik heb ook al 30 jaar geen relaties kunnen vast houden omdat het te duur is om mee te komen met een standaard levens norm.
Van een gezond netwerk is niets meer over
Ik moet feesten / verjaardagen , uitjes laten gaan omdat ik dat niet kon betalen.
Dus je kunt niet mee komen met wat de maatschappij van je verwacht.
En zo kan ik wel even door gaan.
Maar ik heb geen schulden geen achterstand van betalingen .
Nu de laatste jaren kan ik weer 25% meer van het leven genieten wat ik ooit heb gehad voordat ik ging werken.
En ik heb al 36 jaar een arbieds verleden.
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
pi_210694194
@RAVW

Heftig man (dit meen ik). Wat voor (soort) werk doe je dan. En hoeveel verdien je (ongeveer)?

Ondertussen lijken nieuwkomers (economische vluchtelingen) zaken zoals kinderwens helemaal niet te hoeven uitstellen.
pi_210694262
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:43 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik ga niet elk jaar voor het nieuwste model gezien ik er wel vijf jaar mee probeer te doen, maar dat is dan ook meteen de reden waarom ik wel de nieuwste koop als ik er wel een keer eentje koop. De wetenschap dat het toestel dan nog jaren goed ondersteund wordt en zo vijf jaar mee kan gaan. En ik gebruik hem zo veel dat ik het er wel uit haal. Als je puur een telefoon hebt om af en toe wat te bellen dan heb je niet een nieuw model nodig nee.
pi_210694266
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:44 schreef RAVW het volgende:

[..]
Wie verplicht het je ?
Niemand geloof ik...
het is eigen keuze

Ik werk 36 jaar lang al.
En dan zou een snotneus die net begint met werken even gaan eisen en het normaal vinden dat dit soort dingen MOET hebben.

Egocentrische ten top.
Ik heb ook al 30 jaar mijn kinderwens opzij moeten zetten omdat ik het niet kan betalen.
Ik heb ook al 30 jaar geen relaties kunnen vast houden omdat het te duur is om mee te komen met een standaard levens norm.
Ik moet feesten / verjaardagen , uitjes laten gaan omdat ik dat niet kon betalen.
Nu de laatste jaren kan ik weer 25% meer van het leven genieten wat ik ooit heb gehad voordat ik ging werken.
De meeste mensen met een relatie zijn eerder goedkoper dan duurder uit. Iets met kosten splitsen enzo.
  woensdag 20 september 2023 @ 12:57:23 #101
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210694287
Geen relatie omdat het te duur is. Ok
  woensdag 20 september 2023 @ 12:57:43 #102
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210694290
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:45 schreef Gunnter het volgende:
@:RAVV

Heftig man (dit meen ik). Wat voor (soort) werk doe je dan. En hoeveel verdien je (ongeveer?
IK val onder de WSW / Participatie wet
En je woord al meer dan 30 jaar loon laag gehouden en zwaar tegen gewerkt.
En ook doorstomen naar een normale baan zit er niet bij
IK ben daar al meer dan 25 jaar mee bezig om dar weg te komen.
EN ik mag niet eens meer werken daar , ben in 2000 ziek bevonden in relatie tot dit bedrijf.
Maar hoe kan het dan zo zijn dat ik anno 23 er nog steeds door betaald krijgt.
IK zit nu 1000 euro netto onder wat ik moet verdienen volgens hun CAO

Maar het probleem is ...

Over grensoverschrijdend gedrag gesproken
Maar keer op keer kaart ik dit aan bij vakbonden en bij de gemeente maar niets word er aangedaan.

Dit zijn dus de mensen met middeninkomen die de lonen bewust laag houden om zo zelf de luxe te behouden
Hoe bedoelje .....
De middenmoot werkt voor de lage inkomen
  woensdag 20 september 2023 @ 12:59:08 #103
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210694305
quote:
10s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:57 schreef Molo het volgende:
Geen relatie omdat het te duur is. Ok
Wel als je daar voor de kosten moet dragen
En dat gaat dus niet.
Ik kom geen dames tegen die werken , als je dat wel heb , dan kan ik die levensstandaard nooit bij benen
pi_210694318
Ik ben zo blij dat ik niet geil op die smartphones en laptops. Wat een dure meuk.
  woensdag 20 september 2023 @ 13:02:09 #105
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210694337
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:59 schreef RAVW het volgende:

[..]
En dat gaat dus niet.
Ik kom geen dames tegen die werken , als je dat wel heb , dan kan ik die levensstandaard nooit bij benen
Die dames kunnen ook prima zelf een inkomen verzorgen natuurlijk. Zoals ze dat nu zonder jou ook doen, tenzij ze van lucht leven nu
  woensdag 20 september 2023 @ 13:02:37 #106
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210694342
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:00 schreef Gunnter het volgende:
Ik ben zo blij dat ik niet geil op die smartphones en laptops. Wat een dure meuk.
zo ben ik ook heb nu een nieuwe mobile gekocht van 120 euro
Vind het prima
Ik ben niet zo op dure dingen , zeker niet materialistische aangelegd.
Merken zoals Apple en noem maar op doen me niets.
Leuk zo aangevreten appel op een laptop of telefoon te zetten maar daar ga ik geen 1000 euro meer voor betalen
pi_210694357
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Klopt, het is een schande, dat steeds meer inkomensgroepen (buiten hun eigen schuld) richten de armoedgrens afglijden.
  woensdag 20 september 2023 @ 13:05:15 #108
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210694368
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:02 schreef Molo het volgende:

[..]
Die dames kunnen ook prima zelf een inkomen verzorgen natuurlijk. Zoals ze dat nu zonder jou ook doen, tenzij ze van lucht leven nu
dat kunnen ze wel maar aan gezien die dames veel al het dubbele verdienen wat ik verdient
Dan gaat dat niet werken.
Want ze willen EN EN En , en daar kan ik niet in mee komen ,
zij wil op vakantie , voor haar 3 maanden sparen , het zelfde bedrag voor mij is een jaar ( dan moet er niets tegen zitten)
Dus een jaar niets doen alleen thuis zitten om dan eens 2 weken op vakantie gaan.
Welke dame wil dat ?
Gaat er iets kapot stel; je het als snel 3 a 4 maanden uit.
Dus je moet dan op de hele lang termijn gaan plannen.

Even uit eten voor haar is het geen probleem , ik moet een week boodschappen opgeven
Toen ging dat gewoon niet ..
pi_210694389
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:29 schreef Cherni het volgende:

[..]
Kom op zeg. In het voorbeeld geeft hij een netto bedrag aan 3084 euro dat al een behoorlijk salaris is voor starters. Als je dan al moet besparen op netflix etc. dan valt mij ook niets meer te binnen. Dan krijgen mensen ook het gevoel waarom ga ik nog werken.

Hoezo heeft iedereen het over starters? Wanneer ben je überhaupt nog een starter? Dit salaris is voor het gros denk ik een normaal/goed salaris. We praten dan over 4000+ per maand. Hier komen velen (onder de 35) denk ik niet aan. Behalve op Fok dan?
pi_210694399
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:05 schreef RAVW het volgende:

[..]
dat kunnen ze wel maar aan gezien die dames veel al het dubbele verdienen wat ik verdient
zij wil op vakantie , voor haar 3 maanden sparen , het zelfde bedrag voor mij is een jaar ( dan moet er niets tegen zitten)
Dus een jaar niets doen alleen thuis zitten om dan eens 2 weken op vakantie gaan.
Welke dame wil dat ?

Even uit eten voor haar is het geen probleem , ik moet een week boodschappen opgeven
Dan tref je ook wel een bepaald soort vrouw imo. Meeste mensen vinden het echt geen probleem als hun partner minder verdiend en om daar wat rekening mee te houden.
pi_210694406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:07 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Dan tref je ook wel een bepaald soort vrouw imo. Meeste mensen vinden het echt geen probleem als hun partner minder verdiend en om daar wat rekening mee te houden.
Eens.
  woensdag 20 september 2023 @ 13:08:17 #112
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210694408
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:05 schreef RAVW het volgende:

[..]
Welke dame wil dat ?
Gaat er iets kapot stel; je het als snel 3 a 4 maanden uit.
Dus je moet dan op de hele lang termijn gaan plannen.

Compleet ander verhaal dus

Vervelend dat je geen geluk hebt in relaties overigens natuurlijk
  woensdag 20 september 2023 @ 13:09:19 #113
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210694420
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:06 schreef CR7 het volgende:

[..]
Hoezo heeft iedereen het over starters? Wanneer ben je überhaupt nog een starter? Dit salaris is voor het gros denk ik een normaal/goed salaris. We praten dan over 4000+ per maand. Hier komen velen (onder de 35) denk ik niet aan. Behalve op Fok dan?
Starters op ¤3000,- netto, uhuh. Een enkeling wellicht, maar echt veruit de minderheid natuurlijk :D
  woensdag 20 september 2023 @ 13:14:47 #114
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210694466
quote:

[..]
ja dat komt omdat je inde ondergrens blijft zitten
Het gaat niet alelen over uitjes , ook kleding kopen en andere dingen die je als man gewoon veel beter aanzicht geeft wat betreft vrouwen.

Je word gewoon in alles belemmert als je een lage loon heb.
Het is niet alleen het eten of vakantie maar heel je normaal functioneren gaat er aan.
Toekomst voor uitzichten kan je niet maken ...Want er zit geen verbetering in.
Hier heb ik dus 25 jaar lang wel alles voor op zij moeten zetten om toch maar proberen hoger op te komen ..
Maar dat blijkt nu dus allemaal bewust tegen gewerkt te zijn..
Zie eerder.
Dus ik ben nu 25 jaar gewoon van mijn leven kwijt met alle gezondheid klachten die daar bij komen.
Het is echt niet leuk voor mensen die gewoon werk hebben maar geen goede toekomst perspectief te hebben.
Je blijft in de eindeloze tunnel zitten waar je graag uit wil maar niet uit komt

100 euro meer werken door 4 uur per week meer te gaan werken gaat er aan de andere kant weer aan toeslagen er af..
Dus wat je ook doet , IK zelf moet nu nog meer dan 800 euro meer gaan verdienen ga ik er wat aan over houden >..Dan ben ik uit die toeslagen pot , dan pas kun je weer wat gaan opbouwen.
Je mag ook niet meer dan 10.000 euro op je spaar rekening hebben staan anders raak je je toeslagen kwijt.
Dus een goede buffer opbouwen om later een leuke start te maken gaat niet
pi_210694514
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:06 schreef CR7 het volgende:

[..]
Dat bedoel ik. Ik haal starters aan vanwege onderdak en als alleenstaande. En in het voorbeeld werd er gesproken over een studieschuld. Dat zal dan vast niet gaan over ouderen.

Een netto salaris vanaf 3000 euro is voor ouderen zelfs nog niet in het bereik als we het over bepaalde beroepsgroepen hebben die niet met wisselende diensten werken. En over 4000 euro netto wil ik het al helemaal niet hebben als mijn ex collega(60 jaar) met een hts diploma en hoofdconstructeur is bij een ingenieursbureau. Die haalt dat niet eens met 40 uur werken.
  woensdag 20 september 2023 @ 13:24:33 #116
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210694539
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:20 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat bedoel ik. Ik haal starters aan vanwege onderdak en als alleenstaande. En in het voorbeeld werd er gesproken over een studieschuld. Dat zal dan vast niet gaan over ouderen.

Een netto salaris vanaf 3000 euro is voor ouderen zelfs nog niet in het bereik als we het over bepaalde beroepsgroepen hebben die niet met wisselende diensten werken. En over 4000 euro netto wil ik het al helemaal niet hebben als mijn ex collega(60 jaar) met een hts diploma en hoofdconstructeur is bij een ingenieursbureau. Die haalt dat niet eens met 40 uur werken.
Laat me raden, hij werkt al heel erg lang bij dezelfde werkgever?
pi_210694544
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:44 schreef RAVW het volgende:

[..]
Wie verplicht het je ?
Niemand geloof ik...
het is eigen keuze

Ik werk 36 jaar lang al.

Egocentrische ten top.
Dat jij niet kunt onderhandelen en blij bent met een kutleven maakt niet dat de rest dat ook moet zijn.
Plus zoals ik het lees leef jij op het minimum en niet bovenmodaal.

Edit: Rest gelezen en dit komt nu erg hard over. Ik laat het staan maar je hebt inderdaad een moeizaam leven idd. Over dat soort misstanden bij de sociale werkverschaffing heb ik vaker gehoord en is een schande.
pi_210694567
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Laat me raden, hij werkt al heel erg lang bij dezelfde werkgever?
Hmmm niet echt. 3 verschillende werkgevers. Dat mag dan niet zoveel zijn. Maar meer dan 4000 euro netto of vanaf dat bedrag is bruto gezien een behoorlijk inkomen. Dan spreek je niet meer over modaal.
pi_210694595
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:27 schreef Cherni het volgende:

[..]
Hmmm niet echt. 3 verschillende werkgevers. Dat mag dan niet zoveel zijn. Maar meer dan 4000 euro netto is bruto gezien een behoorlijk inkomen. Dan spreek je niet meer over modaal.
Nee iets over 3000 netto is al bijna 2x modaal.
  woensdag 20 september 2023 @ 13:33:00 #120
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210694626
quote:

[..]
Minder verdiend is niet hetzelfde als iemand die elk dubbeltje 2x om moet draaien.

De dames hier laten dus precies zien dat ze er geen begrip voor hebben. Waaruit ik gemakshalve concludeer dat iemand die een baan heeft en niet moet sparen voor een etentje bij de friettent aantrekkelijker is voor het gros van de vrouwen, ook al verdiend hij minder dan haar.
pi_210694628
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat ook weer niet. Ik zit net over de 3000 netto excl vakantiegeld en 13e maand. Dat is ongeveer 55000 bruto p.j. En dan zijn er nog velen die geen 13e maand krijgen .1x modaal is 40.000?
  FOK!fotograaf woensdag 20 september 2023 @ 13:33:20 #122
842 Zorro
Z
pi_210694629
oeps fout topic
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_210694736
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:33 schreef CR7 het volgende:

[..]
Dat ook weer niet. Ik zit net over de 3000 netto excl vakantiegeld en 13e maand. Dat is ongeveer 55000 bruto p.j. En dan zijn er nog velen die geen 13e maand krijgen .1x modaal is 40.000?
Yep zo rond de 39.000 bruto is modaal. Maar 4000 euro netto zal zo ongeveer 6.500 euro bruto pm zo even uit het hoofd. Dat is een gigantisch bruto salaris. Dat zijn geen huis tuin en keuken functies.
  woensdag 20 september 2023 @ 13:46:38 #124
39333 Zelva
pi_210694802
quote:
2s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:57 schreef Gunner het volgende:

[..]
Behalve voor warmtenetten.
pi_210694818
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:04 schreef Montagui het volgende:

[..]
Klopt, het is een schande, dat steeds meer inkomensgroepen (buiten hun eigen schuld) richten de armoedgrens afglijden.
Er zijn hier gewoon teveel mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, waardoor veel mensen niet zichzelf kunnen zijn.
De politiek weet dat maar neemt geen maatregelen.
pi_210694861
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:42 schreef Cherni het volgende:

[..]
Yep zo rond de 39.000 bruto is modaal. Maar 4000 euro netto zal zo ongeveer 6.500 euro bruto pm zo even uit het hoofd. Dat is een gigantisch bruto salaris. Dat zijn geen huis tuin en keuken functies.
4000 netto haal je bij 72k bruto per jaar. Dat is nog geen twee keer modaal. Alsnog een prima salaris, maar bij gigantisch denk ik aan andere bedragen.
  woensdag 20 september 2023 @ 13:59:22 #127
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210694919
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:42 schreef Cherni het volgende:

[..]
84K per jaar is een goed salaris, maar voor een hoofdconstructeur bij een ingenieursbureau?? Als Project Manager verdiende ik dat 10 jaar geleden
pi_210694948
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:52 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
4000 netto haal je bij 72k bruto per jaar. Dat is nog geen twee keer modaal. Alsnog een prima salaris, maar bij gigantisch denk ik aan andere bedragen.
Waar denk jij dan aan bij een meer dan prima salaris en vooral aan welke functies. Bij dat bedrag telde ik de 13e maand en vakantiegeld niet mee. Maar oké bij fok is 4000 euro netto een normaal tot prima inkomen. Ik ken er maar zeer weinige die dit inkomen hebben(netto) met een hbo opleiding incluis ervaring. Zoals ik al zei mijn ex collega zit zo rond die 4000 euro netto. Maar die is dan 60. En nu wil ik niet zeggen dat een hoofdconstructeur een top functie is maar meer een vakidioot geneuzel, maar toch. Alleen op fok is het blijkbaar zo dat 4000 euro heel normaal is voor de gemiddelde Nederlander. Maar dat is het echt niet.
pi_210694969
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:01 schreef Cherni het volgende:

[..]
Waar denk jij dan aan bij een meer dan prima salaris aan en vooral aan welke functies. Bij dat bedrag telde ik de 13e maand en vakantiegeld niet mee. Maar oké bij fok is 4000 euro netto een normaal tot prima inkomen. Ik ken er maar zeer weinige die dit inkomen hebben(netto) met een hbo opleiding incluis ervaring. Zoals ik al zei mijn ex collega zit zo rond die 4000 euro netto. Maar die is dan 60. En nu wil ik niet zeggen dat een hoofdconstructeur een top functie is maar meer een vakodioot geneuzel, maar toch. Alleen op fok is het blijkbaar zo dat 4000 euro heel normaal is voor de gemiddelde Nederlander. Maar dat is het echt niet.
Ik denk bij 4000 euro netto aan een heel erg prima salaris, maar niet aan gigantisch. Maak er vooral niet meer van dan het is.
  woensdag 20 september 2023 @ 14:06:04 #130
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210694996
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:03 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik denk bij 4000 euro netto aan een heel erg prima salaris, maar niet aan gigantisch. Maak er vooral niet meer van dan het is.
Het ligt ook aan je perspectief.
Ben je al 15 jaar part-time receptioniste, dan kan dat wel eens als een gigantisch salaris overkomen.
Ben je al 10+ jaar leidinggevende, expert of werkzaam in bepaalde branches, is het minder spectaculair ;)
pi_210695040
quote:
Verder gaan we voor automatische prijscompensatie en daar houden we aan vast voor de lange termijn",
Ja, verstandig. Als je de positie van de middenklasse nog verder uit wil zien hollen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_210695085
quote:

[..]
Ik spreek dan ook over de gemiddelde Nederlander en niet over een internist of ander specialisme. Laat ik het zo zeggen, 4000euro netto en meer is niet voor velen weggelegd. Als dat zo zou zijn waren de problemen er ook niet voor alleenstaanden. Ik heb het nooit over tweeverdieners, want als die zo rond de 5000 tot 6000 euro netto zitten samen zullen die wel niet al te veel klagen hoop ik dan toch. Klagen die nog dan begin ik mij ook af vragen of je de zaken wel op orde hebt.
pi_210695153
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:47 schreef torentje het volgende:

[..]
Er zijn hier gewoon teveel mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, waardoor veel mensen niet zichzelf kunnen zijn.
De politiek weet dat maar neemt geen maatregelen.
Die zijn er uiteraard ook.

Net als mensen die boven hun stand leefden.

Etc

Maar dat let allemaal niet dat, naast deze categorieën middeninkomens (die -ook- gedeeltelijk door eigen schuld), ook de hardwerkend groep (met name) lagere middeninkomens afglijden richting de armoedegrens.
pi_210695172
quote:

[..]
Het is niet gigantisch maar wie zullen dit aantikken? 5-10% max. misschien? En welke receptioniste pakt 4k+ bruto?

Bij mijn werkgever (grote verzekeraar) ben je met zo'n salaris een (van de vele) manager(s). En dan heb je nog een stuk of 20/30 man onder je die een stuk minder verdienen in administratieve functies. Om maar even een beeld te geven hoe het aantal mensen die zoveel verdienen (4000+ netto) in verhouding staat met diegenen die een stuk minder pakken (3000+ netto).
pi_210695180
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:06 schreef daNpy het volgende:

[..]
Het ligt ook aan je perspectief.
Ben je al 15 jaar part-time receptioniste, dan kan dat wel eens als een gigantisch salaris overkomen.
Ben je al 10+ jaar leidinggevende, expert of werkzaam in bepaalde branches, is het minder spectaculair ;)
200 netto per werkdag. Een hoer verdient al gemiddeld 900 per avond. Belastingvrij zeg maar.
  woensdag 20 september 2023 @ 14:31:46 #136
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210695244
quote:

[..]
Met gezin en als eenverdiener, is goed om in een rijtjeshuis in een okay buurt te kopen
  woensdag 20 september 2023 @ 14:38:57 #137
39333 Zelva
pi_210695302
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 01:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat gaat er precies tegen de EU-richtlijnen in dan?
pi_210695334
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:22 schreef CR7 het volgende:

[..]
Het is niet gigantisch maar wie zullen dit aantikken? 5-10% max. misschien? En welke receptioniste pakt 4k+ bruto?

Bij mijn werkgever (grote verzekeraar) ben je met zo'n salaris een (van de vele) manager(s). En dan heb je nog een stuk of 20/30 man onder je die een stuk minder verdienen in administratieve functies. Om maar even een beeld te geven hoe het aantal mensen die zoveel verdienen (4000+ netto) in verhouding staat met diegenen die een stuk minder pakken (3000+ netto).
En over hoeveel managers heb je het dan?
Bij mijn werkgever heb je 1 teammanager over 65 machinisten. Per standplaats spreek je over gemiddeld 5 teammanagers voor machinisten en conducteurs. En per regio heb je boven de teammanager een regio manager. Over geheel Nederland heb je het dan over circa 5 regio' dus zeg 5 regio managers.

Maar een teammanager waarbij hbo vereist is heeft netto vaak nog iets minder afhankekijk van leeftijd en functiejaren uiteraard, omdat die functie geen toeslag zal uitkeren omdat het een functie van 8.00 tot 17.00 uur is en alleen bij een wachtdienst een toeslag krijgt. Als je uitgaat van een machinist aan zijn top spreek je over zo gemiddeld 3100 euro netto bij een volledige werkweek maar dan zit je echt op het einde. Kan iets meer zijn afhankelijk van welke diensten die je draait. Zou je alleen nachten draaien wat niet mag dan zou dat een stuk meer zijn.

Alleen bij een regio manager begint het pas interessant te worden maar zoals gezegd is dat over Nederland gezien een handvol.
  woensdag 20 september 2023 @ 14:46:27 #139
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210695349
65 machinisten onder 1 teammanager? Is dat niet een beetje veel?
pi_210695357
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:46 schreef daNpy het volgende:
65 machinisten onder 1 teammanager? Is dat niet een beetje veel?
Bij ons niet. Het kan op andere standplaatsen iets anders zijn. Dat weet ik niet. Het is meer een administratieve job en doorgeefluik vanaf het hogere management. En mocht een teammanager verzuipen in het werk komt er hulp van een flexibele teammanager die geen vaste standplaats heeft.
  woensdag 20 september 2023 @ 14:52:03 #141
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210695382
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:48 schreef Cherni het volgende:

[..]
Bij ons niet. Het kan op andere standplaatsen iets anders zijn. Dat weet ik niet. Het is meer een administratieve job en doorgeefluik vanaf het hogere management. En mocht een teammanager verzuipen in het werk komt er hulp van een flexibele teammanager die geen vaste standplaats heeft.
Geen HR functies, beoordelingen, planningen?
  woensdag 20 september 2023 @ 14:52:27 #142
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210695387
65 man direct aansturen? WTF, hoe wil je daar Bila's doen en beoordelingen, mensen begeleiden etc. Dat is geen goed personeels beleid.
Ik heb meer mensen voor me werken, maar daar heb ik ook een MT voor die ze verzorgd.
pi_210695393
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:44 schreef Cherni het volgende:

[..]

Tientallen denk ik, maar dan heb je het ook over een bedrijf met 15k man aan personeel he. En niet elke teammanager verdient evenveel natuurlijk. De teammanager van de callcenterafdeling pakt minder (een stuk minder dan die 4k netto) dan de managers van de productspecialisten om maar wat te noemen.
  woensdag 20 september 2023 @ 14:58:15 #144
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_210695435
Kan hier:

Het kan niet missen, want voornamelijk rechtse bewegingen als de VVD, die vooral in een veel groter spectrum denken dan notoire klagers of overige (veelal linkse) politieke partijen, en daarbij ook een prima visie hebben over alle ingrediënten die nodig zijn en initiatieven bezigen voor een verdere maatschappelijke ontwikkeling, maken dat men uiteindelijk op grote schaal de rijpe vruchten mag plukken van de huidige welvaart.

quote:
11:36

VVD komt op voor 'hardwerkende Nederlanders' die het krap hebben

Hermans zegt dat er een groep mensen is die "steeds vergeten" wordt, en dat zijn de mensen met een baan die maar net rondkomen. Haar inzet bij deze Algemene Politieke Beschouwingen is om op de begroting van 2024 nog iets te doen voor deze groep "hardwerkende Nederlanders" met een "normaal inkomen". Het gaat haar dan onder anderen om de mensen die in het mkb werken.

"Ik wil dat je aan het einde van de maand het gevoel hebt dat je de eindjes aan elkaar kunt knopen." Volgens haar heeft één op de vijf werkende Nederlanders dat gevoel niet.

De SP en Denk vinden dat Hermans te weinig oog heeft voor de groeiende armoede. Hermans reageert erop dat ze niet "alleen" iets wil doen aan de mensen met de laagste inkomens. Zij steunt de maatregel van het demissionaire kabinet, dat 2 miljard euro uittrekt om te voorkomen dat de armoede in Nederland verder toeneemt. Maar hamert erop dat die andere groep "niet vergeten" mag worden.

https://nos.nl/liveblog/2(...)-wilders-niet-milder
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_210695444
Het is wel leuk om iets te willen doen voor de Nederlander die, individueel, 50-75k per jaar verdient, maar ook nogal prijzig.
pi_210695469
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:33 schreef CR7 het volgende:

[..]
Nee man 3000 netto komt met vakantiegeld en 13de maand uit op 42k netto per jaar.
Dat is ze zeer ruim boven modaal. Ik denk dat modaal tegenwoordig nog onder de 40k bruto zit.
pi_210695475
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:52 schreef daNpy het volgende:

[..]
Geen HR functies, beoordelingen, planningen?
Een beoordeling die is ieder jaar een copy. Mijn beoordeling is jaren al precies hetzelfde. Kwestie van ondertekenen en een gesprekje van 15 minuten 1 maal per jaar. En 1 maal per jaar even een stukje mee op de trein of ik nog wel geschikt ben. :) Dat stelt natuurlijk ook geen ruk voor.

Bij zeer dringende zaken waarbij ontslag of een langdurig ziektebeeld in beeld komt kijken komen er andere personen bij. Bijvoorbeeld bureau tijdelijk werk en iemand van hr.

Desalniettemin zou ik niet met een teammanager willen ruilen. Je hebt ook te maken met opvang bij aanrijdingen en agressie(vandaar de wachtdienst), sterf gevallen van collega's etc. Ik onderschat dat werk van een teammanager dus ook niet maar is niets voor mij. Dat was in de tijd dat ik als hoofdconstructeur werkte ook al het geval. Ik ben meer een persoon die vaktechnisch bezig wil zijn of ik nu wel of niet geschikt ben voor een management functie nee dank u wel.
pi_210695478
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:52 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Het letterlijk zeer bovengemiddeld. Dan zou je ene netflixabbo moeten kunnen veroorloven zonder in te boeten op eten.
pi_210695486
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:23 schreef Gunnter het volgende:

[..]
200 netto per werkdag. Een hoer verdient al gemiddeld 900 per avond. Belastingvrij zeg maar.
Is wel funest voor je gezinsleven.
pi_210695487
quote:

Ik dacht dat de politiek had aangegeven dat de bevolking er op vooruit zou gaan dit jaar :')
Het is de politiek gewoon eindelijk gelukt om Nederland kapot te nivelleren. Now what?
pi_210695496
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
65 man direct aansturen? WTF, hoe wil je daar Bila's doen en beoordelingen, mensen begeleiden etc. Dat is geen goed personeels beleid.
Ik heb meer mensen voor me werken, maar daar heb ik ook een MT voor die ze verzorgd.
In de zorg is een span of control of 120 niet uitzonderlijk.
pi_210695517
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:44 schreef Cherni het volgende:

[..]
Bij mijn werkgever heb je 1 teammanager over 65 machinisten. Per standplaats spreek je over gemiddeld 5 teammanagers voor machinisten en conducteurs. En per regio heb je boven de teammanager een regio manager. Over geheel Nederland heb je het dan over circa 5 regio' dus zeg 5 regio managers.

Maar een teammanager waarbij hbo vereist is heeft netto vaak nog iets minder afhankekijk van leeftijd en functiejaren uiteraard, omdat die functie geen toeslag zal uitkeren omdat het een functie van 8.00 tot 17.00 uur is en alleen bij een wachtdienst een toeslag krijgt. Als je uitgaat van een machinist aan zijn top spreek je over zo gemiddeld 3100 euro netto bij een volledige werkweek maar dan zit je echt op het einde. Kan iets meer zijn afhankelijk van welke diensten die je draait. Zou je alleen nachten draaien wat niet mag dan zou dat een stuk meer zijn.

Alleen bij een regio manager begint het pas interessant te worden maar zoals gezegd is dat over Nederland gezien een handvol.
1 manager op 65 man slaat nergens op. Dan heb je werkelijk geen idee hoe de werknemer functioneert.
pi_210695520
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De keren dat ik een teammanager zie of nodig heb is in een jaar tijd op een hand te tellen. Er word natuurlijk ook van mij verwacht dat ik zelfstanding mijn zaken regel. Ik ga een teammanager natuurlijk niet lastig vallen met bullshit zoals het regelen van bedrijfskleding, vak gerelateerde zaken etc.
pi_210695568
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:09 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
1 manager op 65 man slaat nergens op. Dan heb je werkelijk geen idee hoe de werknemer functioneert.
Ik zit steeds op de trein. Een teammanager kan ook niet weten hoe ik dagelijks functioneer. Hij baseert het functioneren van zijn personeel op eventuele klachten van reizigers, bijsturing, treindienstleiders etc. Je kunt toch niet verwachten dat hij wekelijks bij mij op de bok zit. Ik heb geen kantoorbaan. Hij is verplicht om 1 maal per jaar mij te begeleiden op de trein, tenzij ik een aanrijding heb gehad of ander probleem heb gehad. Die kan dus ook niet op 1 rit per jaar mij beoordelen anders dat op die ene rit kijken hoe ik rij en mijn zaken op orde heb.
  woensdag 20 september 2023 @ 15:16:02 #155
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210695574
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
In de zorg is een span of control of 120 niet uitzonderlijk.
Geen wonder dat men daar een personeelsprobleem heeft. 120, echt, hoe ga je die mensen beoordelen, zorgen dat ze hun kennis up to date houden, salarisrondes, etc etc.
pi_210695589
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:09 schreef Cherni het volgende:

[..]
De keren dat ik een teammanager zie of nodig heb is in een jaar tijd op een hand te tellen. Er word natuurlijk ook van mij verwacht dat ik zelfstanding mijn zaken regel. Ik ga een teammanager natuurlijk niet lastig vallen met bullshit zoals het regelen van bedrijfskleding, vak gerelateerde zaken etc.
Hoe weet jouw manager dan hoe je functioneert?
pi_210695593
Middeninkomens :') daar doen we binnenkort niet meer aan. Je bent arm of rijk. Duidelijk voor iedereen.
  woensdag 20 september 2023 @ 15:23:13 #158
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210695638
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee man 3000 netto komt met vakantiegeld en 13de maand uit op 42k netto per jaar.
Dat is ze zeer ruim boven modaal. Ik denk dat modaal tegenwoordig nog onder de 40k bruto zit.
Met ¤ 2.600 Netto word al gesproken over Modaal:

Modaal inkomen in 2023 Per jaar Per maand
Bruto met vakantiegeld per maand uitbetaald ¤ 40.000 ¤ 3.333
Netto met vakantiegeld per maand uitbetaald ¤ 32.164 ¤ 2.680
Bruto met vakantiegeld eens per jaar uitbetaald ¤ 40.000 ¤ 3.086
Netto met vakantiegeld eens per jaar uitbetaald ¤ 32.164 ¤ 2.550
pi_210695640
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:17 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Hoe weet jouw manager dan hoe je functioneert?
Van bijsturing, treindienstleiders,reizigers, perron medewerkers etc. Als van bijvoorbeeld een reiziger een klacht binnenkomt of van wie dan ook dan volgt er uiteraard een gesprek etc.

En als ik een bijsturing uit de brand help dan geeft bijsturing dat ook hopelijk ook door. Dat zijn dan pluspunten :)

Het is juist dat ik dit werk doe om zoveel mogelijk zelfstandig mijn werk te kunnen uitvoeren en niet steeds met managers te maken heb anders dan het hoognodige. Nee een manager om mij heen dagelijks sta ik helemaal niet om te springen.
  woensdag 20 september 2023 @ 15:26:22 #160
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210695668
Met mijn direct reports heb ik iedere 2 weken een bila en met mijn MT iedere week 2 korte standups per week.
Hou de lijntjes kort
pi_210695735
quote:
6s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:58 schreef Scjvb het volgende:
Kan hier:

Het kan niet missen, want voornamelijk rechtse bewegingen als de VVD, die vooral in een veel groter spectrum denken dan notoire klagers of overige (veelal linkse) politieke partijen, en daarbij ook een prima visie hebben over alle ingrediënten die nodig zijn en initiatieven bezigen voor een verdere maatschappelijke ontwikkeling, maken dat men uiteindelijk op grote schaal de rijpe vruchten mag plukken van de huidige welvaart.
[..]

Wat is dan voor de VVD een normaal inkomen voor hardwerkende mensen met een baan?
  woensdag 20 september 2023 @ 15:39:50 #162
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210695759
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat is dan voor de VVD een normaal inkomen voor hardwerkende mensen met een baan?
Denk je niet dat dit wat is tussen werkgever, werknemer en eventueel vakbonden en dat de politiek daar in de meeste gevallen geen mening over heeft te hebben?
pi_210695784
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:59 schreef RAVW het volgende:

[..]
En dat gaat dus niet.
_O- Hoe oud ben je? 75?
  woensdag 20 september 2023 @ 15:45:17 #164
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210695817
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Met mijn direct reports heb ik iedere 2 weken een bila en met mijn MT iedere week 2 korte standups per week.
Hou de lijntjes kort
Zo hoort het ook.
Ik heb volgens het bedrijf zware begeleiding nodig
( Zie eerder schrijven van mij over de WSW/ Participatiewet )
Maar ik heb mijn jobcoach nu al 15 jaar misschien 11 keer gezien, en verder zie je niemand.
Denk in 30 jaar 6 keer een functie gesprek gehad.
IOP Moet en is verplicht , NOOIT gehad
Ik vraag daar al meer dan 28 jaar om.
Bij het niet geven van de IOP behoort volgens het CAO het normale loon uit betaald te worden.

Uit het CAO

Ik ben aangenomen op 1 April 1995 ( aangenomen als grafiche medewerker ( MBO)
Nu nog betaald als laag geschoold en weinig werkervaring ( scholing en training)
En mijn normale loon zou nu 3480 Bruto moeten zijn en niet zo als nu 2000 bruto
Maar de vakbonden doen hier ook niets aan omdat het ook in hun nadeel is, dit word gewoon mond dood gemaakt bij de clienten

Ik heb ze hier al diverse keren over aan gesproken , dat ik een herberekening wil en alles met terugwerkend kracht.
Dus zowel het loon , vakantie , 13de maand , rente over de jaren die ik nu mis loopt.
Maar je word gewoon mond dood gemaakt
Want ej word weggezet als probleem geval.
  woensdag 20 september 2023 @ 15:45:56 #165
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210695826
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:42 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
_O- Hoe oud ben je? 75?
Dit is al vanaf 2000 tot heden Ben nu 52
  woensdag 20 september 2023 @ 15:47:18 #166
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210695842
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:45 schreef RAVW het volgende:

[..]
Zo hoort het ook.
Ik heb volgens het bedrijf zware begeleiding nodig
( Zie eerder schrijven van mij over de WSW/ Participatiewet )
Maar ik heb mijn jobcoach nu al 15 jaar misschien 11 keer gezien, en verder zie je niemand.
Denk in 30 jaar 6 keer een functie gesprek gehad.
IOP Moet en is verplicht , NOOIT gehad
Ik vraag daar al meer dan 28 jaar om.
Bij het niet geven van de IOP behoort volgens het CAO het normale loon uit betaald te worden.

Uit het CAO
[ afbeelding ]
Ik ben aangenomen op 1 April 1995 ( aangenomen als grafiche medewerker ( MBO)
Nu nog betaald als laag geschoold en weinig werkervaring ( scholing en training)
En mijn normale loon zou nu 3480 Bruto moeten zijn en niet zo als nu 2000 bruto
Maar de vakbonden doen hier ook niets aan omdat het ook in hun nadeel is, dit word gewoon mond dood gemaakt bij de clienten
Zo zie je maar weer dat je moet job hoppen ipv loyaal zijn aan het bedrijf als je zo behandeld wordt.
  woensdag 20 september 2023 @ 15:52:28 #167
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210695902
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zo zie je maar weer dat je moet job hoppen ipv loyaal zijn aan het bedrijf als je zo behandeld wordt.
Je had kunnen lezen dat ik bewust word tegen gewerkt dat het niet mijn vrij wil is dat ik hier zit.
Ik mag niet eens meer werken voor dit bedrijf, ben ziek bevonden in relatie tot dit bedrijf in 2000
En ik ben al diverse keren weg geweest.
maar keer op keer halen ze je weer terug.
re integratie zeggen ze dan , om vervolgens je weer mond dood te maken en te gaan intimideren.
pi_210696092
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Denk je niet dat dit wat is tussen werkgever, werknemer en eventueel vakbonden en dat de politiek daar in de meeste gevallen geen mening over heeft te hebben?
Als de politiek zich er niet mee bemoeit dan krijgen veel werknemers van de werkgevers een te laag salaris.
  woensdag 20 september 2023 @ 16:15:22 #169
345631 Scjvb
pi_210696169
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Of het volgende geheel uit hoofde van de VVD is zou ik niet met zekerheid durven zeggen, maar lees anders dit artikel eens.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  woensdag 20 september 2023 @ 16:16:38 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210696174
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Als de politiek zich er niet mee bemoeit dan krijgen veel werknemers van de werkgevers een te laag salaris.
Dus jij gelooft niet in vakbonden en je gaat er aan voorbij dat de Politiek, de overheid, een grote werkgever is en dus partij is in deze?
  woensdag 20 september 2023 @ 16:28:11 #171
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210696248
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:52 schreef RAVW het volgende:

[..]
Je had kunnen lezen dat ik bewust word tegen gewerkt dat het niet mijn vrij wil is dat ik hier zit.
Ik mag niet eens meer werken voor dit bedrijf, ben ziek bevonden in relatie tot dit bedrijf in 2000
En ik ben al diverse keren weg geweest.
maar keer op keer halen ze je weer terug.
re integratie zeggen ze dan , om vervolgens je weer mond dood te maken en te gaan intimideren.
Hoezo kun je niet bij een ander bedrijf solliciteren?
pi_210696295
misquote
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_210696330
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geen wonder dat men daar een personeelsprobleem heeft. 120, echt, hoe ga je die mensen beoordelen, zorgen dat ze hun kennis up to date houden, salarisrondes, etc etc.
Ja niet, dat is een al feest van burnouts en een ziekteverzuim van 8%.
Gooi er de term Rijnlands en zelfsturende teams tegenaan en je bent er.
  woensdag 20 september 2023 @ 16:45:00 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210696389
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja niet, dat is een al feest van burnouts en een ziekteverzuim van 8%.
Gooi er de term Rijnlands en zelfsturende teams tegenaan en je bent er.
Zelfsturende teams is leuk voor operationele taken, maar daar had ik het niet over. Ik heb het over het als manager voor je mensen zorgen. BiLa's. beoordelingen, begeleiden, bijstaan, je mensen laten groeien maar ook in bescherming nemen.
Ik zou nooit in een bedrijf willen werken als manager waar ik mijn mensen de gehaktmolen in moet gooien. Ik geloof in laten groeien, retentie van mederwerkers door een geweldige plek zijn om te werken. Ik ben zacht op de mensen en hard op de cijfers, je krijgt vrijheid maar ook verantwoording.
  woensdag 20 september 2023 @ 16:51:56 #175
345631 Scjvb
pi_210696463
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:42 schreef torentje het volgende:

[..]
De vraag was of je als VVD'er zijnde een normaal salaris wil noemen voor hardwerkende mensen met een baan?
De vraag rijst mij nu: in hoeverre bent u heel serieus? Want hoe kan een VVD'er nu zomaar even een 'normaal' salaris noemen aan een willekeurig iemand, als men niet weet om wat voor job/functie het precies gaat.

Banen zijn er in een bijzonder groot assortiment binnen werkend NL, en derhalve qua soort en waardigheid nogal uiteenlopend.

Scjvb
pi_210696619
quote:
15s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:51 schreef Scjvb het volgende:

[..]
De vraag rijst mij nu: in hoeverre bent u heel serieus? Want hoe kan een VVD'er nu zomaar even een 'normaal' salaris noemen aan een willekeurig iemand, als men niet weet om wat voor job/functies het precies gaat.

Banen zijn er in een bijzonder groot assortiment in werkend NL, en derhalve qua soort en waardigheid nogal uiteenlopend.
Zou jij de waardigheid van een persoon koppelen aan de baan die hij uitoefent?
  woensdag 20 september 2023 @ 17:11:15 #177
345631 Scjvb
pi_210696647
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 17:08 schreef Kloppend_Hart het volgende:

[..]
Zou jij de waardigheid van een persoon koppelen aan de baan die hij uitoefent?
Onder andere, ja.

De vraag in hoeverre iemand integer is, is natuurlijk een tweede want dat kan ik vanuit hier niet controleren
  woensdag 20 september 2023 @ 17:14:31 #178
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210696683
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:28 schreef Momo het volgende:

[..]
Omdat je dat volgens het WSW , participatie wet gekeurd moet worden.
Of je wel geschrikt ben om weer terug te gaan in het vrije bedrijf.
En die keuring doen ze met hun eigen mensen.
Dit heeft mij is 2002 al een goede baan gekost , ik was al weg en was bezig voor netwerkbeheerder aan het leren< maar omdat ik nog ingeschreven stond bij het bedrijf, ( waar ik dus ziek bevonden was in relatie tot deze werkgever)
EN dus niet meer verwacht had dat ik daar ooit contact mee zou hebben, hebben ze me weer terug eghaald , contract werd niet beëindigt om uit zelf bescherming, want ik was volgens hun niet capabel om deze beslissing te mogen nemen .....
Dus toen hebben ze negatief advies gegeven om weer terug te gaan het vrije bedrijf in.
Terwijl ik dus niet eens meer voor hun mocht werken.
Dat heeft een jaar lang veel problemen gekost met hoorzitiingen en rechtszaken ( ook al lopend met een zware burn out)
En wel gewonnen.
Maar toen uitgevallen met een zware hernia door alle problemen die ik toen al 7 jaar met hun had.2002
EN dus na die hernia hebben ze me weer terug gehaald omdat ik nog steeds bij hun in dienst was....
En dus weer moest re integreren en dat zou een half jaar duren , ze zouden mij toen weer terug zetten naar het vrije bedrijf, maar je raad het al.
Ik was in eens weer het probleem geval en kon alleen maar op een keetwagen geplaatst worden...
Raar want de functie gesprek was gewoon goed 1 week daarvoor
maar toch word je geïntimideerd.
Dan ben je dus al 10 jaar verder (1995 al te horen gekregen dat ze me terug moesten begeleiden naar het vrije bedrijf ivm grove grensoverschrijdend gedrag van PZ ( 1 maand na vast contract) proeftijd goed door gekomen in 1 keer en zou dan me loon krijgen die ik zou moeten verdienen volgens mijn functie, en daar ging het dus fout.
Want dat hebben tegen gehouden om mij negatief weg te zetten.
Vanaf die tijd is het dus begonnen met tegenwerking waar ik dus nu nog mee te maken heb en nog steeds dezelfde loon voor scholing en training krijgt die ik in mijn proeftijd ook kreeg.
En zo gaat het dus al vanaf 1995

En nu niets snappen dat ik PTSS heb door hun...
Of het normaal is dat je bijna 30 jaar werk in een angstculture en intimidatie en dreigementen aan de orde van de dag zijn.

PTSS is erkent door derde , Personeels zaken heft de bevindingen van derde gezien en het advies , maar het dit terug wegstuurt dat ze niets aan mijn frustratie wat konden doen.
Dus dat was het dan in 2017 ( bedrijfsarts kon ook niets doen want had geen dossier van mij ) 2017
En zo blaffen ze je elke keer af
Vakbond ook, het zelfde verhaal , U zaak is al afgerond , als je dan vraagt welke zaak .. gooien ze de telefoon er op
Mail contact met de bond gaat maanden goed 2019 begonnen tot 2021 geschreven , en als je dan eindelijk met hun de zaak gaat starten , dan is ineens die mail niet meer geldig ,

en bij bellen , hebben ze bij de bond nooit wat van die persoon gehoord , die kennen ze ineens niet ..
En welke zaak?
Dit is toch een mail van jullie , noem mail adress daarna word er dus opgehangen.

Tot raar dat alles richting dit bedrijf elke keer dood loopt en dit gaat zo al dus bijna 30 jaar
En zo word je dus steeds aan het lijntje gehouden en kan je keer op keer weer opnieuw beginnen met je klachten en je problemen waar je al jaren tegen aanloopt.

[ Bericht 9% gewijzigd door RAVW op 20-09-2023 17:30:39 ]
  woensdag 20 september 2023 @ 17:35:57 #179
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210696838
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:28 schreef Momo het volgende:

[..]
Hij werkt in een sociale werkvoorziening
Dat is dus een hele andere financiering en geen standaard baanpositie als werknemer
  woensdag 20 september 2023 @ 17:36:22 #180
396550 Richestorags
pi_210696841
quote:

[..]
NETFLIX -15 euro
Sport abbo -30

Macbook ????

Ik schets een plaatje met een modaal inkomen, niet voor Truus uit de bijstand. In dat plaatje zit juist GEEN MacBook en geen auto als je goed had gelezen.
  woensdag 20 september 2023 @ 17:42:56 #181
396550 Richestorags
pi_210696892
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik had iets te snel gelezen in het voorbeeld dat ik had gegoogled. 3.086 is het bruto modale inkomen. Nog erger dus, met een ruim bovenmodaal inkomen van 3.086 euro netto is het alsnog krap volgens mijn voorbeeld.
pi_210696974
quote:
15s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:51 schreef Scjvb het volgende:

[..]
De vraag rijst mij nu: in hoeverre bent u heel serieus? Want hoe kan een VVD'er nu zomaar even een 'normaal' salaris noemen aan een willekeurig iemand, als men niet weet om wat voor job/functie het precies gaat.

Banen zijn er in een bijzonder groot assortiment binnen werkend NL, en derhalve qua soort en waardigheid nogal uiteenlopend.

Scjvb
Ik heb het dus over hardwerkende mensen met een baan? Jij zal toch zelf wel kunnen bedenken wat hardwerken is?
Maar goed, wat is dan een normaal salaris voor mensen die werken in de schoonmaak, vuilnisophaaldienst of die werkzaam zijn als boerenknecht?
  woensdag 20 september 2023 @ 17:58:36 #183
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210697041
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 17:35 schreef Molo het volgende:

[..]
Hij werkt in een sociale werkvoorziening
Dat is dus een hele andere financiering en geen standaard baanpositie als werknemer
Dat klopt , ik ben daar ooit gekomen door een fout van een decaan van school
En die heeft mij negatief weggezet, dus daar aan gemeld, en toen is via de schoolinspectie dus de school die fout bevonden was en mocht terug komen ( en geslaagt voor mijn opleiding )maar ze hebben die WSW nooit los gekoppeld daar , omdat ze me belooft hadden om mijn verder opleiding te doen geven , IT en Rijbewijs.
Maar dat heb ik nog steeds niet
Maar ze zetten mij nog wel weg als die persoon die toen van school is getuurd terwijl ze wetend at ik mijn MBO 2 Diploma heb behaald toen.
En later zelfs nog een MBO behaald

En bij competentiescan blijk ik een hoog gemiddeld in alles te hebben , en delen ze me in in MBO / HBO
En zo veel positieve dingen maar via de WSW ben ik nog steeds als LBO / Weinig werk ervaring niveau ingeschaald.

De test heb ik gehad in 1993 en 2000 gelijkwaardige uitkomst niets veranderd.
in 2002 via de WSW alles was zwaar ondermaatst en ik zou NOOIT zelfstandig kunnen werken en leven ..Want ik had zware begeleiding nodig.
En zelf ik was iemand die snel op gaf als het tegen zit,,,,,,,, ( nu zijn ze verbaast waarom ik niet opgeeft )
Ja niet gek he als je dat zo over iemand schrijft.
Terwijl de intake gesprek bij dit bedrijf zelf staat vermeld met zware tegenwerking van school heeft hij zijn MBO diploma behaalt. ( dus ze zijn wel degelijk op de hoogte dat ik het wel kan MBO
1995
2002/2004 2015 Functiegesprek word nog steeds vermeld dat de school niet afgerond was omdat het niveau te hoog is en dat het met stage niet goed ging. (mening van Decaan) Stage heb ik al een schrijven dat ik terug mocht komen :-) ( Dus daar ging het gewoon goed )
Terwijl ik wel mijn diploma heb. ( hoe bedoel je macht misbruik en grensoverschrijdend gedrag van PZ- maar dat willen ze niet horen)
Dit is door Personeelszaken geschreven zo wel die Intake als die Functie gesprekken.

[ Bericht 23% gewijzigd door RAVW op 20-09-2023 18:12:53 ]
  woensdag 20 september 2023 @ 18:25:34 #184
345631 Scjvb
pi_210697340
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 17:51 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik heb het dus over hardwerkende mensen met een baan? Jij zal toch zelf wel kunnen bedenken wat hardwerken is?
Maar goed, wat is dan een normaal salaris voor mensen die werken in de schoonmaak, vuilnisophaaldienst of die werkzaam zijn als boerenknecht?
Over hardwerken gesproken:

Op uw beurt begrijpt u zelf ook wel dat het salaris van bepaalde door u genoemde werkzaamheden niet zelden minder goed betaalde banen zijn dan veel andere jobs *), zelfs al werkt men zich soms flink uit de naad. ;)

Enfin, bv een job als vuilnisman mag al 'n tijdje worden gerekend tot redelijk goed betaalde baan. Voorts probeert besturend NL voor eenieder het onderste uit de kan te halen middels koopkrachtreparatie en zulks, maar ondanks dat gegeven zal er nu eenmaal onderscheid blijven.

Scjvb
pi_210697356
Als ik zo lees zit ik ook modaal of boven modaal en mijn vrouw werkt ook partime.

Voorheen hadden deden wij altijd x procent van ons loon naar de gezamenlijke rekening en zelf nog een deel voor eigen gebruik.

Daarbij merk je ook dat je dan op de gezamenlijke rekening net aan quite loopt dus een soort van blij dat we in de luxe positie zitten dat we alles op een hoop kunnen gooien.

Maar als ik puur hier naar kijk en dat door trek naar het modale / lage inkomen is het zeer triest gesteld met Nederland dat de zaken zo gaan in dit land.

Benzine wat bijna aan de 2,50 zit. Minimumloon wat het hoogst is in NL maar waar je het minst mee kan omdat alles tering duur is. Producenten die met hun prijsverhogingen wegkomen. Tekort aan woning maar wel stroom aan asielzoekers hebben. Mensen die een gezin willen stichten maar het niet kunnen vanwege geen woning (gaat nog wat worden over 20 jaar als er geen nieuwe aanwas is)

Ach ja, verder de Nederlanders zeuren maar verder gebeurd er niets. Hetzelfde als bij mij dus we kunnen het ook zo zien dat we het maar verdienen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_210697740
Zorgen dat je meer verdient, opgelost.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_210697878
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:22 schreef Perrin het volgende:

[..]

Jij wordt ook vanzelf oud en komt in die positie terecht, mits je niet alles opbased of hoert. Inflatie blijft, zèker nu er nog een ontiegelijke hoeveelheid geld nodig is voor een energietransitie waar nog genoeg voor wordt bijgeprint. Alleen dat al zorgt voor het feit dat huizen duurder blijven worden. Het leven is geen foto van een bepaald moment in de tijd, maar een periode van zo’n 80 jaar, waarvan zo’n 50 werkend. Je begint kut, en bouwt een weg naar een beter bestaan. En als je oud bent zullen de jongeren over je mekkeren omdat het allemaal zo oneerlijk is. Zo werkt het nou eenmaal voor het gros van de populatie.

Verder is het even hopen dat de overheid de economie niet per ongeluk opblaast, maar dan verliest iedereen “gelukkig”. Wel goed voor nivellering.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210698714
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 19:09 schreef nostra het volgende:
De oplossing, maar niet iedereen gegeven natuurlijk. Modaal is niet voor niks modaal. Een deel van die groep zal vast meer gaan verdienen op den duur maar het modale inkomen zal maar matig stijgen. Buiten de jaren 70, met bijbehorende inflatie, is het meest voorkomende inkomen in 40 jaar niet veel gestegen. De groep met zo'n inkomen zal in principe gelijk blijven, de samenstelling fluctueert maar de grootte zo goed als niet.(gecorrigeerd voor bevolkingsgroei). De problemen met rond kunnen komen zullen hard gevoeld worden als de prijzen hard stijgen en dat ga je zo goed als niet kunnen oplossen. Het inleveren van bepaalde wervorvenheden is voor de meesten de enige oplossing.

Maar anders heeft de tegenpartij wel de oplossing. Geen gezeik, iedereen rijk.
pi_210698882
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 19:09 schreef nostra het volgende:
En/of zoek een relatie.

Met twee keer anderhalf modaal, krijg je toch al een kleine zes ton aan hypotheek.
pi_210698995
quote:
10s.gif Op woensdag 20 september 2023 20:55 schreef bertrandtraore het volgende:

[..]
En/of zoek een relatie.

Met twee keer anderhalf modaal, krijg je toch al een kleine zes ton aan hypotheek.
Dat is wel zo. Ik zie mooie appartementen die ik zelf net niet kan kopen, maar met een relatie dan ruimschoots wel.

Alleen met de woningnood wel weer erg lastig uit elkaar gaan.
  woensdag 20 september 2023 @ 21:14:39 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210699194
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 17:51 schreef torentje het volgende:

[..]
Klik
pi_210699222
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:04 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Dat is wel zo. Ik zie mooie appartementen die ik zelf net niet kan kopen, maar met een relatie dan ruimschoots wel.

Alleen met de woningnood wel weer erg lastig uit elkaar gaan.
Welke regio zoek je een beetje? Amsterdam en Utrecht? Ben je net zo mooi als in je profielfoto?
pi_210699435
quote:
2s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:15 schreef bertrandtraore het volgende:

[..]
Welke regio zoek je een beetje? Amsterdam en Utrecht? Ben je net zo mooi als in je profielfoto?
Helaas, Rotterdam en omstreken. Foto in m'n profiel is wel een beetje bewerkt, maar je kunt me er wel in herkennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')