abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210636108
quote:
_O-
pi_210636109
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:42 schreef nostra het volgende:
De AOW is een omslagstelsel, geen verzekering, dus van spelregels veranderen tijdens het spel vind ik hier minder sprake. Gewoon een inkomens- én vermogenstoets koppelen aan het AOW-recht; er is geen enkele reden waarom de overheid in een basisinkomen moet voorzien van hen die dat totaal niet nodig hebben.
Gaat de staat dan garant staan voor pensioenopbouw bij particuliere fondsen?
pi_210636139
quote:
Er komt dus nog een purge aan. :D
  donderdag 14 september 2023 @ 18:47:33 #104
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_210636149
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:43 schreef aTypisch het volgende:

[..]
dat geld komt dan, na belasting, bij bijvoorbeeld jou terecht

als je het uitgeeft, en de ontvanger ook, dan wordt er keer op keer ook gewoon afgeroomd hoor
wees gerust, daar gaat de staat ook gewoon netto een hoog percentage van vangen
Ja, dus? Alsof de staat een entiteit is die het allemaal in de eigen achterzak steekt en er geen flikker mee doet. We hebben het hier niet over boomers of Prins Pand, he, dat belastinggeld komt ook gewoon weer in de economie terecht :P
pi_210636176
Ah, de staat is natuurlijk per definitie pure evil en doet er nooit iets goed mee.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210636181
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Ah, de staat is natuurlijk per definitie pure evil en doet er nooit iets goed mee.
wie zegt dat, behalve jij?
pi_210636185
quote:
10s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:47 schreef Hamlapjes het volgende:

[..]
Ja, dus? Alsof de staat een entiteit is die het allemaal in de eigen achterzak steekt en er geen flikker mee doet. We hebben het hier niet over boomers of Prins Pand, he, dat belastinggeld komt ook gewoon weer in de economie terecht :P
Juist. En de vergrijzing kost gewoon geld. En veel ouderen hebben heel veel geld, in de stenen. Een gemiddelde woning gaat voor 4 a 5 ton.
Je kunt deze mensen niet hun huis uit jagen, maar het kapitaal zit daar wel.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_210636188
quote:
Ben ik de enige die echt niks snapt van alle haat en nijd zo door de jaren heen bij de PvdD?! Niet bij te houden de drama daar.
pi_210636193
quote:
10s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:49 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Het is zo treurig dat je denkt dat zoiets de enige oplossing is om de problemen die je ziet tegen te gaan. Je kunt ook denken aan alleen mínder belastingen voor bepaalde groepen, en dan zonder meer bij een ander weg te halen. Om maar eens wat te noemen

Meer geld smijten in een ineffectief systeem gaat de armoede (wat dat dan ook precies mag betekenen) niet weghalen of verbeteren.

Maar kom vooral met nog meer aannames. Kan er wel om lachen
Ik ben dan ook pleitbezorger van lagere belastingen tot en met de middengroep.

Maar de overheidsfinanciën moeten wel op peil blijven, want tal van voorzieningen zijn nu al tot op het bot uitgekleed.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210636195
quote:
10s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:49 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Het is zo treurig dat je denkt dat zoiets de enige oplossing is om de problemen die je ziet tegen te gaan. Je kunt ook denken aan alleen mínder belastingen voor bepaalde groepen, en dan zonder meer bij een ander weg te halen. Om maar eens wat te noemen

Meer geld smijten in een ineffectief systeem gaat de armoede (wat dat dan ook precies mag betekenen) niet weghalen of verbeteren.

Maar kom vooral met nog meer aannames. Kan er wel om lachen
Minder belastingen voor mensen die al feitelijk geen belasting betalen (mensen met de laagste inkomens krijgen ongeveer alles terug en ook nog toeslagen), veel dommere opmerkingen om het armoedeprobleem op te lossen moeten er niet komen. En sowieso moeten die lagere belastingen dan ergens van betaald worden. Wat doen we? Hogere belastingen om dat te betalen, of schaffen we onderwijs/zorg/defensie/politie/sociale zekerheid af?

De overheid kan gewoon niet meer bezuinigen, alles kraakt al vanwege een financieel tekort.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210636196
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:50 schreef aTypisch het volgende:

[..]
wie zegt dat, behalve jij?
Van die school lijk jij te zijn.
pi_210636203
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Van die school lijk jij te zijn.
Neen
pi_210636217
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minder belastingen voor mensen die al feitelijk geen belasting betalen (mensen met de laagste inkomens krijgen ongeveer alles terug en ook nog toeslagen), veel dommere opmerkingen om het armoedeprobleem op te lossen moeten er niet komen. En sowieso moeten die lagere belastingen dan ergens van betaald worden. Wat doen we? Hogere belastingen om dat te betalen, of schaffen we onderwijs/zorg/defensie/politie/sociale zekerheid af?

De overheid kan gewoon niet meer bezuinigen, alles kraakt al vanwege een financieel tekort.
Hahahaha
pi_210636228
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:54 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Hahahaha
Jij denkt dat de laagste inkomensgroepen belasting betalen? Dat zegt dan genoeg over je kennis en dan zijn we wel uitgepraat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210636234
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Gaat de staat dan garant staan voor pensioenopbouw bij particuliere fondsen?
Waarom zouden ze, dat doen ze nu ook niet. Voor het franchisedeel loop je geen risico, daar heb je recht op of niet.
pi_210636239
Een beetje tegenstrijdig niet, een kleinere overheid met simpelere regels om vervolgens een gefiscaliseerde AOW te introduceren?
pi_210636242
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij denkt dat de laagste inkomensgroepen belasting betalen? Dat zegt dan genoeg over je kennis en dan zijn we wel uitgepraat.
Inkomstenbelasting niet nee, maar verhoudingsgewijs wel veel BTW, energiebelasting en accijnzen hoor.
pi_210636274
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Inkomstenbelasting niet nee, maar verhoudingsgewijs wel veel BTW, energiebelasting en accijnzen hoor.
Ja, oké. Maar die inkomensafhankelijk maken is echt een enorm drama, dat is echt een heel erg slecht idee. Voorstellen dat de armere groepen daar minder belasting hoeven te betalen gaat dus niet.
pi_210636310
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom zouden ze, dat doen ze nu ook niet. Voor het franchisedeel loop je geen risico, daar heb je recht op of niet.
In te voorkomen dat je tussen wal en schip valt. Als je twee jaar met pensioen bent en nooit toegang tot de aow hebt gekregen en dat fonds valt om..
pi_210636332
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je echt denkt dat dat niet het geval is, praat ik graag verder. Dat wordt leuk
pi_210636337
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:04 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
In te voorkomen dat je tussen wal en schip valt. Als je twee jaar met pensioen bent en nooit toegang tot de aow hebt gekregen en dat fonds valt om..
Recht op AOW kan toch gewoon dynamisch zijn, niet een one-off meting zoals nu bijvoorbeeld met sociale huur wel het geval is.
pi_210636349
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Recht op AOW kan toch gewoon dynamisch zijn, niet een one-off meting zoals nu bijvoorbeeld met sociale huur wel het geval is.
Ik denk ook wel dat je op termijn er naar toe moet dat niet iedereen meer aow krijgt hoor. Zit nog beetje te zoeken naar hoe en wat dit betekent :)
pi_210636364
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ik denk ook wel dat je op termijn er naar toe moet dat niet iedereen meer aow krijgt hoor. Zit nog beetje te zoeken naar hoe en wat dit betekent :)
Ja, het is ingewikkeld omdat alle pijlers daarop gebouwd zijn, maar er gaat zóveel geld heen dat je er niet onderuit kan. En sowieso is het in de basis al een vreemd systeem. Als je de bijstand in wil moet je ook alles opeten.
pi_210636374
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, oké. Maar die inkomensafhankelijk maken is echt een enorm drama, dat is echt een heel erg slecht idee. Voorstellen dat de armere groepen daar minder belasting hoeven te betalen gaat dus niet.
Nee, is ook niet waar ik voorstander van ben. Maar wat mij betreft mag het BTW tarief best omlaag (zowel het lage als het hoge btw tarief), en de belasting op energie mag van mij voor gewone huishoudens ook omlaag om grote energieverbruikende bedrijven vervolgens geen korting meer te geven op deze belasting. Wat nu nog wel het geval is.
pi_210636397
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Gewoon inkomensafhankelijk en afhankelijk van je vermogen (zonder huis), dat kan dus gewoon per jaar verschillen. Zo moeilijk is dat allemaal niet, aangezien van verreweg de grootste groep zowel inkomen als vermogen vrij stabiel zal zijn. Moet je nog even aankijken of je nog wat wil met het vermogen als iemand zijn of haar huis verkoopt, je wil niet dat mensen niet naar een verzorgingshuis gaan omdat ze bij verkoop van hun huis hun inkomen kwijt raken. Maar daar zijn wel uitzonderingen voor te verzinnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')