abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210591178

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_210591261
Passend bij de TT:

pi_210591371
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 14:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ook dan blijft:
[..]
Jaarlijks tanken we ongeveer 5 miljard liter benzine in Nederland, dus dan zit je alleen al daarvoor op 5.000.000.000 x 25kWh = 125TWh aan stroom.

Dat is net iets meer dan het stroomverbruik van heel Nederland per jaar.
En dan heb je nog geen liter diesel gemaakt.
Tjah, kerel, er is een reden dat ik zeg: Pleurt veel kerncentrales neer, want we zijn echt nog niet klaar in 2050.
Maar men moet het eerst gaan voelen, niet meer op vakantie kunnen e.d. met het vliegtuig vanwege fiscale maatregelen, het zal snel opkomen de komende 10-15 jaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 10 september 2023 @ 14:54:28 #4
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210591415
Ik lees net ook dat Gates de Heineken Holding notering heeft gekocht begin dit jaar..
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_210591468
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 14:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tjah, kerel, er is een reden dat ik zeg: Pleurt veel kerncentrales neer, want we zijn echt nog niet klaar in 2050.
Maar men moet het eerst gaan voelen, niet meer op vakantie kunnen e.d. met het vliegtuig vanwege fiscale maatregelen, het zal snel opkomen de komende 10-15 jaar.
Maar stel dat je kerncentrales neerzet. Een kWh uit een moderne EPR kerncentrale zit momenteel op zo'n 10,4 cent per kWh (zie o.a. Hinkley Point C).

Als je dan 25kWh stroom nodig hebt voor 1 liter eFuels, dan zit je kale literprijs al op ¤2,60
Daar zit dan nog geen accijns of BTW bij in.

En dan kan je verwijzen naar de oude kerncentrales in Frankrijk, die tussen de ¤0,059 en ¤0,083 per kWh zitten.
Maar dan zit je nog steeds op ¤1,475 tot ¤2,08 per liter, zonder accijns of BTW.

En dat is alleen nog maar het bedrag voor de benodigde energie, niet het onderhoud en de afschrijving van de installatie waarmee je eFuels maakt en de CO2 afvangt en ook geen marge (!)

Dan zeg je "ja, maar overschotten". Je hebt 125TWh "overschotten" nodig voor alleen de benzine.
Dat zijn 8,65 moderne 1.650MWe kernreactoren voor alleen de benzineauto's.

Ter vergelijk: EV's kunnen met slechts 1,6 kernreactor toe in Nederland voor 9.000.000 auto's.
pi_210591474
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 14:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Beetje Yellow Cake in porto is wel aardig.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_210591660
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je dan 25kWh stroom nodig hebt voor 1 liter eFuels, dan zit je kale literprijs al op ¤2,60
Daar zit dan nog geen accijns of BTW bij in.
Ik denk niet dat waterstof an sich heel heilzaam is, maar welke accijns denk je nog meer aan eigenlijk? Waterstof was schoon?

Vliegtuigen zullen hoge concentratie energie moeten blijven gebruiken, misschien gaan die wel vliegen op waterstof.
Maar waterstof zal het stroomnet balanceren, daar gaan we geen dure stroom voor gebruiken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210591709
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik denk niet dat waterstof an sich heel heilzaam is, maar welke accijns denk je nog meer aan eigenlijk? Waterstof was schoon?
We hadden het over eFuels, niet over waterstof (al is waterstof wel de basis voor eFuels).

Maar waterstof is in theorie schoon, als je het groen produceert.
Momenteel is nog >95% uit aardgas (SMR) en dat is grijs of hooguit blauw.

En de overheid kan natuurlijk prima accijns heffen over waterstof, of het groen is of niet.
BTW zal je sowieso niet onderuit komen.

quote:
Vliegtuigen zullen hoge concentratie energie moeten blijven gebruiken, misschien gaan die wel vliegen op waterstof.
Daar wordt wel mee getest.

quote:
Maar waterstof zal het stroomnet balanceren, daar gaan we geen dure stroom voor gebruiken.
Als je grootschalig een autopark van waterstof of eFuels wil voorzien, zal je toch echt fors (!) extra stroom moeten produceren. Dat lukt niet meer met overschotten.
pi_210591797
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
En de overheid kan natuurlijk prima accijns heffen over waterstof, of het groen is of niet.
BTW zal je sowieso niet onderuit komen.
Maar waarom? Sorry ik heb een economische achtergrond, als er geen externe effecten horen bij productie/consumptie van een goed vind ik accijns/subsidies bullcrap.
pi_210591821
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar waarom? Sorry ik heb een economische achtergrond, als er geen externe effecten horen bij productie/consumptie van een goed vind ik accijns/subsidies bullcrap.
Ok, dan geen accijns op groene waterstof, alleen BTW. Zal het doorgeven aan Jetten z'n opvolger.
pi_210591826
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je grootschalig een autopark van waterstof of eFuels wil voorzien, zal je toch echt fors (!) extra stroom moeten produceren. Dat lukt niet meer met overschotten.
Doch, omdat opslag goedkoop kan, en productie idem, gaat die opwekking met goedkope stroom op momenten dat er "overschotten" zijn, het is een natuurlijke batterij die voor zijn functie (die waterstof is toch nodig) giga efficiënt is.

Als er flink tekort energie is zal de stroomprijs giga zijn, dat is juist weer een case voor meer kernenergie.
Leuk hè, economie.

Mijn casus is primair voor kernenergie omdat ik de schaarste zie toenemen naar de toekomst.
pi_210591840
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Doch, omdat opslag goedkoop kan, en productie idem, gaat die opwekking met goedkope stroom op momenten dat er "overschotten" zijn, het is een natuurlijke batterij die voor zijn functie (die waterstof is toch nodig) giga efficiënt is.
Maar hoe komen we van 125TWh aan stroom voor eFuels op opslag van wat overschotten? :P
pi_210591864
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als er flink tekort energie is zal de stroomprijs giga zijn, dat is juist weer een case voor meer kernenergie.
Leuk hè, economie.

Mijn casus is primair voor kernenergie omdat ik de schaarste zie toenemen naar de toekomst.
Met eFuels en waterstof als brandstof, weet je iig zeker dat stroomschaarste toeneemt.
pi_210591873
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar hoe komen we van 125TWh aan stroom voor eFuels op opslag van wat overschotten? :P
Het punt is dat je je geld maar één keer kan uitgeven, en dat verschillende goederen met elkaar concurreren.
Als waterstof energie onbetaalbaar wordt gaan we dat ook niet meer produceren of gebruiken, ik zie het stroomnet wel volatieler worden en dat is gunstig voor waterstof economie, vraag me af alleen af hoe groot dat zou worden.

Enige grote stappen die ik zie is kernenergie, windmolens en zonnepanelen loopt tegen allerhande grenzen op.
pi_210591885
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met eFuels en waterstof als brandstof, weet je iig zeker dat stroomschaarste toeneemt.
Alles tot bepaalde hoogte, stroom te schaars = eFuel en waterstof te duur, natuurlijk optimum, stopt dan ook verder met groeien.

De economische rentabiliteit is afhankelijk van hoe wiebelig de stroom is en of er goedkope stroom te benutten valt voor zoiets.

Overigens, geen ander alternatief en hoge vraag dan leidt die schaarste tot enorme kostenstijgingen, simpelweg te kort productie om te voldoen aan de vraag.

Worden we allemaal armer :).
Dat is overigens wel iets wat ik verwacht, in welvaart termen verwacht ik enige degrowth.

Focus op dit moment qua energiebeleid moet ook niet gekke fratsen van Jetten zijn, maar gewoon huizen isoleren.

[ Bericht 17% gewijzigd door ludovico op 10-09-2023 15:57:42 ]
pi_210592162
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Focus op dit moment qua energiebeleid moet ook niet gekke fratsen van Jetten zijn, maar gewoon huizen isoleren.
Niets op tegen. Maar ik weet nog niet hoe je auto's laat rijden op isolatiemateriaal.
pi_210592318
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niets op tegen. Maar ik weet nog niet hoe je auto's laat rijden op isolatiemateriaal.
Niet maar daar zijn nog niet de grootste vruchten te plukken op korte termijn gok ik.
pi_210592340
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Niet maar daar zijn nog niet de grootste vruchten te plukken op korte termijn gok ik.
Leuk weetje (en ja, ik weet dat energie praktisch niet altijd 1 op 1 om te zetten is):

Met de energie in de 5 miljard liter benzine die we in Nederland jaarlijks verbruiken kan je 9.000.000 EV's en 8.000.000 warmtepompen laten draaien en dan hou je nog bijna 10TWh over.

:P
pi_210592411
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Leuk weetje (en ja, ik weet dat energie praktisch niet altijd 1 op 1 om te zetten is):

Met de energie in de 5 miljard liter benzine die we in Nederland jaarlijks verbruiken kan je 9.000.000 EV's en 8.000.000 warmtepompen laten draaien en dan hou je nog bijna 10TWh over.

:P
Genoeg stappen te zetten dus... Doch, sommige kosten erg veel tijd, waarom niet veel harder starten met zaken die gelijk uitgevoerd kunnen worden? Die geld opleveren ipv kosten?
pi_210592427
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Genoeg stappen te zetten dus... Doch, sommige kosten erg veel tijd, waarom niet veel harder starten met zaken die gelijk uitgevoerd kunnen worden? Die geld opleveren ipv kosten?
Oh, mee eens.
pi_210592445
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, mee eens.
28 miljard naar nonsense van Jetten, terwijl er allerhande mensen in matig geïsoleerde huisjes wonen.
Oja en dat stikstof gezeik _O- dit land wordt gewoon keihard gesloopt door idiote ambtenaren en activistische wetenschappers.
pi_210600458
Adyen verder door het putje.
  maandag 11 september 2023 @ 11:22:27 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210600511
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Beetje jammer wel :') .
Had verwacht dat het weer op zou veren. Zag behalve tegen vallende groei momenteel, verder geen bijzondere red flags.

Nog steeds niet eigenlijk. Dus vraag mij af wat ik nu precies mis :P .
pi_210600520
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2023 11:22 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Had verwacht dat het weer op zou veren. Zag behalve tegen vallende groei momenteel, verder geen bijzondere red flags.

Heel fintech gaat door het putje, van Mollie tot Paypal. In dit geval zal de grote afwaardering van Mollie wel een specifieke rol spelen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
  maandag 11 september 2023 @ 11:25:18 #25
36431 bleiblei
pi_210600526
quote:
7s.gif Op maandag 11 september 2023 11:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Heel fintech gaat door het putje, van Mollie tot Paypal.
Ah, hodlen dan maar.
pi_210600729
quote:
P/E ratio van onder de 40.
Koopwaardig.
pi_210600735
quote:

[..]

Algehele financiële malaise? Ik weet het ook niet, denk dat de markt sowieso overreactie effecten vertoond. Ik zat eerst met put opties in Adyen en zou nu met deze waarderingen bijna calls overwegen.

Het enige wat ik mis voor call opties is een "trigger"
  maandag 11 september 2023 @ 11:47:14 #28
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_210600783
Martine Hafkamp durfde het gister bij Business Class niet aan om het over Adyen te hebben. ~O>
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_210601094
quote:

[..]

Koers was gebaseerd op een forse groei die niet meer waargemaakt gaat worden, zoals het er nu voor staat.

Dus dan is het het verhaal van die grote luchtballon.
  maandag 11 september 2023 @ 13:07:20 #30
36431 bleiblei
pi_210601648
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Koers was gebaseerd op een forse groei die niet meer waargemaakt gaat worden, zoals het er nu voor staat.

Dus dan is het het verhaal van die grote luchtballon.
Ja, ik snap dat die P/E verwachtingen creëerde. Maar heb je ergens een bron dat het niet meer waargemaakt gaat worden? Want ik heb tot nu toe vooral voorbij zien komen dat de groei tot het moment van kwartaalcijfers tegen vielen. Niet dat het "niet meer waargemaakt" gaat worden.
pi_210601758
quote:

[..]

Ik zou vooral ff tijdje wachten tot emotie uit de koers is en langere tijd stabiel is.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  maandag 11 september 2023 @ 16:57:49 #32
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210603512
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 11:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Algehele financiële malaise? Ik weet het ook niet, denk dat de markt sowieso overreactie effecten vertoond. Ik zat eerst met put opties in Adyen en zou nu met deze waarderingen bijna calls overwegen.

Het enige wat ik mis voor call opties is een "trigger"
Calls zullen gigantisch duur zijn met deze vola.
pi_210603524
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 16:57 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Calls zullen gigantisch duur zijn met deze vola.
Tjah, maar ze zijn ook meer "waard" met hoge vola ;)
Als het naar 2000 schiet ofzo (hoge vola) ben je blij.
pi_210603683
Tesla gaat ook wel aardig vandaag.

Morgan Stanley ontdekte ineens ook dat Tesla bezig is met AI denk ik.
pi_210607521
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 13:07 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja, ik snap dat die P/E verwachtingen creëerde. Maar heb je ergens een bron dat het niet meer waargemaakt gaat worden? Want ik heb tot nu toe vooral voorbij zien komen dat de groei tot het moment van kwartaalcijfers tegen vielen. Niet dat het "niet meer waargemaakt" gaat worden.
"Zoals het er nu voor staat". Misschien realiseren ze in de toekomst wel weer flink meer groei maar voor nu is dit het sentiment.
  maandag 11 september 2023 @ 22:36:20 #36
36431 bleiblei
pi_210607767
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 22:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Zoals het er nu voor staat". Misschien realiseren ze in de toekomst wel weer flink meer groei maar voor nu is dit het sentiment.
Ja, precies. Dan klopte mijn uitgangspunt. Wel jammer, had verwacht dat ie eerder weer op zou veren. Maar goed, er zit sowieso wel veel onrust in mijn portefeuille momenteel. Vliegt met 5 a 10% per week op en neer. Terwijl de spreiding toch best aardig is.
pi_210608026
quote:

[..]

Als ik het zo van de zij-lijn zie doen ze het als bedrijf gewoon goed. Groeien door met hele stevige cijfers, hebben extra personeel ingeslagen op het juiste moment (tijdens de grote ontslagrondes in tech) en houden de marges gezond. Voor de aandelenprijs is het matig natuurlijk, maar volgens mij maken ze best gezonde keuzes.

Wat voor waardering daar bij hoort geen idee :P
  dinsdag 12 september 2023 @ 01:46:56 #38
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_210608955
Er zit soms wel degelijk sterke groei in farmaceutische aandelen. Er komen een paar medicijnen uit de pijplijn bij Novo Nordisk en Eli Lilly en die blijken heel effectief in het bestrijden van obesitas en het tegengaan van hart- en vaatziektes.
Die twee aandelen staan op hun all time high. De markt verwacht echt blockbuster-medicijnen van die kant; medicijnen die aanslaan en op zichzelf miljarden opleveren.
  dinsdag 12 september 2023 @ 06:46:19 #39
545 dop
:copyright: dop
pi_210609388
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 13:07 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tegen vallende groei door? meer concurrentie!
meer concurrentie betekend minder unieke marktpositie dan gedacht.
De pricing van het aandeel was gebaseerd juist op die unieke positie, en gebrek aan concurrentie.

Adyen had vooraf netjes kunnen waarschuwen dat ze dit halfjaar onder verwachting zouden zitten, (met daar bij uitleg waarom) maar deed dat niet. Heb jij ergens garanties van Adyen gehad dat dit eenmalig is, dat het niet aan de concurrentie ligt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_210610646
quote:
pi_210611232
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 10:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_210612436
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 09:39 schreef nostra het volgende:
Nederlandse industrials zullen vermoed ik ook wel wat klappen krijgen. Op zich mooi, voor de LT wil ik AAI, TKH, LIGHT nog wel oppakken. En Nedap, maar dat is zo illiquide als de pest dus dat is wel een groot nadeel. Maar dat wordt dan ergens eind september.
Gaat hard zo. Wie heeft tijdens de lunchpauze besloten om zijn huis toch maar niet te verven?
Best pilot in history
pi_210613827
Over Aalberts gesproken, op basis van @monkyyy zijn studie naar NVR iets vergelijkbaars gedaan met Aalberts. Ooit in januari 2003 voor mijn ouders als minderjarige daar 500 euro ingestoken, dus naar eind 2002 tm eind 2022 gekeken.

Geen structurele grote aandeleninkoop, maar wel klein beetje dividend. Met inachtneming van herinvestering van dividend (enkel hele aandelen) had je een gemiddeld CAGR van 15,2% op je investering (e.g. die 500 euro was grofweg 8500 waard eind 2022 - komt nog wel wat rest dividend bij).

YE aandelenprijs van 3.70 naar 36.64
P/E gestegen van 8.65 naar 12.63
Earning per share van 0.47 naar 2.87
Totaal dividend over periode per share 8.84 (en nee dat is niet veel, gemiddeld dividend yield van 2.14%).

Maar alles bij elkaar rendement van 1700% in totaal.
pi_210614333
quote:

[..]

Op 600 neem ik een call optie.

Mooi bedrijf joh, iedereen beetje losjes zelf zijn werkuren inplannen, gratis goed voedsel in het restaurant, paar jaar terug nog loopafstand van CS.
pi_210615579
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 13:39 schreef jaco het volgende:

[..]
Een analist die een Sell advies geeft, is ook vaak de kop van jut. De verklaring is dan meestal dat de analist een fake rapport heeft geschreven omdat hij/zij het aandeel zelf op een lagere koers wil inkopen. (Blijkbaar daagt het de IEX'er wel dat een analist een professional is met hoogstwaarschijnlijk een betere kijk op het bedrijf. Met zo'n complot theorie kun je alsnog je long-positie weer goedpraten en hoef je er niet aan dat je mogelijk fout zit.)

Er is op het IEX forum ook altijd 'genoeg om een rechtzaak te beginnen' en 'de aangifte ligt al klaar'. Ik heb in de media echter nog nooit iets over een zaak gelezen tussen een IEX deelnemer en wie dan ook :)
Antonov was wat dat betreft puur genieten toentertijd.
Best pilot in history
pi_210620672
Adyen opent direct onder 700, weg naar Benenden gaat nog welk ff duren.
pi_210620788
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 09:06 schreef Steven184 het volgende:
Adyen opent direct onder 700, weg naar Benenden gaat nog welk ff duren.
Tering heej.. :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  woensdag 13 september 2023 @ 10:54:45 #48
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210621592
quote:

[..]

Nog steeds een hoop 'cope' op dat iex forum. Al 10 keer gelezen de afgelopen dagen dat de bodem nu echt bereikt is, dus tijd om te kopen :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 13 september 2023 @ 11:22:19 #49
545 dop
pi_210621753
Bij kopen en bodem vissen, is zelden een goede strategie.

Bij Adyen is er waarschijnlijk pas iets fatsoenlijks over te zeggen na de jaarcijfers.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 13-09-2023 18:05:51 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_210628743
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 11:22 schreef dop het volgende:

Bij Adyen is er waarschijnlijk pas iets fatsoenlijks over te zeggen na de jaarcijfers.
Hoax, gewoon blijven doen.
Ik koop op 600.
pi_210629418
Iemand Dumb Money gezien? (Zag billboard in Pathe).
Best pilot in history
pi_210629536
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 11:22 schreef dop het volgende:

Amazon op $ 10 was best aardig in 2000. Anyway, de USP's van Adyen lijken me de lock-in en de betrouwbaarheid. Het is geen commodity ála Alfen, 1 fuck up en je bent dood. In de markt zie ik juist beweging naar Adyen. Ben wel benieuwd naar de retentie. Hun grootste probleem lijkt me de opex, je loopt er naar binnen met een ton startsalaris en dat is allemaal leuk als je schaalbaarheid oneindig is, maar zodra die toch ook een bovengrens blijkt te kennen is het allemaal wat minder fijn terugschakelen.
Best pilot in history
pi_210631915
Da's leuk rekenen voor de septemberexpiratie voor PRX.
Best pilot in history
pi_210635812
Via DeGiro is het nog niet mogelijk om ARM te kopen.
Staat wel 15%+ sinds de IPO.
Wilde ook een gokje wagen :P
pi_210635852
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:19 schreef WammesWaggel het volgende:
Via DeGiro is het nog niet mogelijk om ARM te kopen.
Staat wel 15%+ sinds de IPO.
Wilde ook een gokje wagen :P
Best pilot in history
pi_210636028
quote:
5s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:23 schreef nostra het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Hij staat er op!
Kooporder gedaan van 9x @ $58
pi_210636070
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 00:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Amazon op $ 10 was best aardig in 2000. Anyway, de USP's van Adyen lijken me de lock-in en de betrouwbaarheid. Het is geen commodity ála Alfen, 1 fuck up en je bent dood. In de markt zie ik juist beweging naar Adyen. Ben wel benieuwd naar de retentie. Hun grootste probleem lijkt me de opex, je loopt er naar binnen met een ton startsalaris en dat is allemaal leuk als je schaalbaarheid oneindig is, maar zodra die toch ook een bovengrens blijkt te kennen is het allemaal wat minder fijn terugschakelen.
Ja personeel wordt goed behandeld daar.
pi_210636562
Zeer goede dag vandaag voor de beurs , zo zie ik ze graag vaker :9
pi_210636848

52% koerswinst in +- 3 maanden jwz.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was niet het beste jaar die 2022. :+

[ Bericht 22% gewijzigd door ludovico op 14-09-2023 20:01:10 ]
pi_210636947
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:52 schreef ludovico het volgende:
[ afbeelding ]
52% koerswinst in +- 3 maanden jwz.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb er slechts 1500 en ben op een paar tientjes na weer uit het rood na verrekening van het dividend.
pi_210636983
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:01 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik heb er slechts 1500 en ben op een paar tientjes na weer uit het rood na verrekening van het dividend.
Gewoon blijven zitten ..

Mijn break even prijs is nu iets van 70 cent.
Een vriend van mij kocht op 1 euro, hele tijd geleden, die had er in 2 jaar tijd een euro bij zowat in dividend alleen.
Wat mij betreft geen efficient market hypothesis als het zo extreem wordt.
Ik blijf er altijd een beetje bij dat het aandeel tussen 3 en 6 euro hoort.

Uitzonderlijk matig jaar overigens 2022.

[ Bericht 6% gewijzigd door ludovico op 14-09-2023 20:10:58 ]
pi_210637125
Alfen weer opeens +6%. Bizar aandeel.
pi_210637321
Heeft Prosus een stock split gedaan?
pi_210638362
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:38 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Hij staat er op!
Kooporder gedaan van 9x @ $58
En weer verkocht, ongeveer $40 winst gepakt na aftrek van de transactiekosten.
Tja, best leuk :P
Maar heeft natuurlijk vrij weinig met investeren van doen.
  vrijdag 15 september 2023 @ 07:39:25 #65
545 dop
pi_210639692
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:40 schreef Black-Death het volgende:
Heeft Prosus een stock split gedaan?
https://www.reuters.com/article/prosus-sharesplit-idUSL1N3AQ0HX

Ingewikkeld verhaal maar aandeel houders krijgen er extra aandelen bij.
Dus is een soort van split
pi_210640050
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 07:39 schreef dop het volgende:

[..]

Merci.
Schrok nogal toen ik -50% zag in het rood :')
pi_210647558
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 07:39 schreef dop het volgende:

[..]

Toch had ik het aardig gevonden als mijn broker mij hierover vooraf had geïnformeerd. Ik meen mij te herinneren dat BinckBank dat in het verleden wel heeft gedaan bij een split van het aandeel Ahold.
  zaterdag 16 september 2023 @ 09:29:10 #68
545 dop
pi_210649323
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 22:37 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Toch had ik het aardig gevonden als mijn broker mij hierover vooraf had geïnformeerd. Ik meen mij te herinneren dat BinckBank dat in het verleden wel heeft gedaan bij een split van het aandeel Ahold.
eens , maar je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid om het nieuws rond de aandelen die je bezit bij te houden.
Dat je dit niet wist zegt volgens mij ook dat je jezelf niet voldoende op de hoogte houdt.
Maar goed mijn mening, iedereen moet natuurlijk zelf kiezen hoe belangrijk hij/zij dat vind.
pi_210649371
ASML weer langzaam op weg naar naar koopwaardige tarieven.
pi_210650215
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:29 schreef dop het volgende:
eens , maar je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid om het nieuws rond de aandelen die je bezit bij te houden.
Dat je dit niet wist zegt volgens mij ook dat je jezelf niet voldoende op de hoogte houdt.
Maar goed mijn mening, iedereen moet natuurlijk zelf kiezen hoe belangrijk hij/zij dat vind.
Nee, ik volg de bedrijven waarin ik beleg inderdaad niet op de voet. Mijn ervaring met crowdfunding heeft mij wel geleerd dat daar niet mijn kracht ligt. Ik houd IEX bij en de website van De Aandeelhouder. Ik log ook minstens één keer per week bij mijn broker in om mijn portefeuille te bekijken en de 'corporate actions' te lezen. That's it. Maar beleggen is geen hobby van me. En ik wil er zeker geen dagtaak aan hebben. Als ik zie hoeveel servicekosten mijn broker elke maand in rekening brengt ... daar verwacht ik iets voor terug.
pi_210650301
De totaal ondoorzichtige structuur bij PRX en de daarmee gepaard gaande ondoorgrondelijke corporate actions, listings, beloningsstructuur en beleggingsbeleid zijn sowieso red flags. Die jongens hebben welgeteld 1 megaklapper gemaakt met Tencent en verder doen ze maar wat met de bestbetaalde ceo aan het roer.
Best pilot in history
  zaterdag 16 september 2023 @ 12:22:05 #72
545 dop
pi_210650734
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 11:26 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Nee, ik volg de bedrijven waarin ik beleg inderdaad niet op de voet. Mijn ervaring met crowdfunding heeft mij wel geleerd dat daar niet mijn kracht ligt. Ik houd IEX bij en de website van De Aandeelhouder. Ik log ook minstens één keer per week bij mijn broker in om mijn portefeuille te bekijken en de 'corporate actions' te lezen. That's it. Maar beleggen is geen hobby van me. En ik wil er zeker geen dagtaak aan hebben. Als ik zie hoeveel servicekosten mijn broker elke maand in rekening brengt ... daar verwacht ik iets voor terug.
Ik ben bang dat je meer verwacht van een broker dan dat ze daadwerkelijk bieden.
Geen idee waar je zit, maar de service kosten zijn bij de meeste brokers laag,
de service ook overigens.
pi_210651530
Als je nog van plan was aandelen om te zetten naar spaargeld dan is het handig om dit voor 1 oktober te doen (en dat tot en met 31 maart 2024 niet meer om te zetten in beleggingen).
Dit vanwege de nieuwe regelgeving om "peildatumarbitrage" te voorkomen.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-09-2023 14:17:29 ]
pi_210651738
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je nog van plan was aandelen om te zetten naar spaargeld dan is het handig om dit voor 1 oktober te doen (en dat tot en met 31 maart 2024 niet meer om te zetten in beleggingen).
Dit vanwege de nieuwe regelgeving om "peildatumarbitrage" te voorkomen.
Hebben ze het opgerekt tot 6 maanden?
pi_210651818
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 14:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Hebben ze het opgerekt tot 6 maanden?
3 maanden voor en 3 maanden na 1 januari, dus ja...

edit: blijkbaar ligt het nog weer anders

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-09-2023 15:15:13 ]
pi_210651908
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 15:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
3 maanden voor en 3 maanden na 1 januari, dus ja...
Dat is de periode waarbinnen naar arbitrage wordt gekeken, maar de lengte van omzetting is binnen drie maanden. Dus verkopen op 1 december en terugkopen op 2 maart is per definitie prima. Daarnaast kan je ook zakelijke redenen aanvoeren.
Best pilot in history
pi_210651971
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 15:09 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is de periode waarbinnen naar arbitrage wordt gekeken, maar de lengte van omzetting is binnen drie maanden. Dus verkopen op 1 december en terugkopen op 2 maart is per definitie prima. Daarnaast kan je ook zakelijke redenen aanvoeren.
Oh, dat is dan wel lekker onduidelijk, dat haalde ik er niet uit :P
Zal het straks nog eens opnieuw lezen.

Van die zakelijke redenen had ik gelezen idd.
pi_210652012
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, dat is dan wel lekker onduidelijk, dat haalde ik er niet uit :P
Zal het straks nog eens opnieuw lezen.

Van die zakelijke redenen had ik gelezen idd.
Hier staat het wel duidelijk uitgelegd.

https://www.jaeger.nl/pei(...)ge%20aangifte%20doet.

[ Bericht 0% gewijzigd door nostra op 16-09-2023 15:32:37 ]
Best pilot in history
pi_210670448
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 september 2023 11:35 schreef nostra het volgende:
doen ze maar wat met de bestbetaalde ceo aan het roer.
En weg. Ze lezen mee.
Best pilot in history
pi_210673826
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 22:21 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoax, gewoon blijven doen.
Ik koop op 600.
Wel opletten, anders mis je de 600 op de weg naar beneden :+
pi_210675641
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In nieuwsbrief van de Giro staat die ook gewoon als het meest gekochte Europese aandeel in september so far.
pi_210675706
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 18:37 schreef Steven184 het volgende:

[..]
In nieuwsbrief van de Giro staat die ook gewoon als het meest gekochte Europese aandeel in september so far.
Daar staat ook nog een koers van ¤717,90 in :D
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_210675759
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 18:37 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Dus particulieren kopen en instituten verkopen, kort door de bocht.
Best pilot in history
pi_210675837
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goed dat je het zegt, gaat vlot zat :p
pi_210675843
quote:
12s.gif Op maandag 18 september 2023 18:49 schreef nostra het volgende:

[..]
DeGiro gebruikers kopen netto het meest Adyen t.o.v. andere aandelen van andere marktpartijen.
pi_210675861
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 15:09 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je geen zakelijke redenen hebt..... Dan heeft de belastingdienst in theorie nog steeds iets om mee te slaan.

Anyhow, mijn pa heb ik obligaties laten kopen van NL staat, maar die moeten er ook wel uit voor 31-12.
pi_210675883
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 18:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
DeGiro gebruikers kopen netto het meest Adyen t.o.v. andere aandelen van andere marktpartijen.
Dat klopt, maar die andere marktpartijen zullen grosso modo geen particulieren zijn, ik denk dat die groep redelijk representatief is. Maar dat is een aanname.
Best pilot in history
pi_210675905
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 19:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je geen zakelijke redenen hebt..... Dan heeft de belastingdienst in theorie nog steeds iets om mee te slaan.

Anyhow, mijn pa heb ik obligaties laten kopen van NL staat, maar die moeten er ook wel uit voor 31-12.
Niet als het na drie maanden gebeurt, je hoeft niet de volle zes te wachten. Sowieso is het wel oppassen voor veel mensen, zoals de "renterekening" bij Peaks, die formeel als belegging kwalificeert. Denk dat daar veel mensen pas te laat achterkomen (ook door de marketing)
Best pilot in history
pi_210675909
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 19:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat klopt, maar die andere marktpartijen zullen grosso modo geen particulieren zijn, ik denk dat die groep redelijk representatief is. Maar dat is een aanname.
Think so too.
pi_210675924
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 19:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Niet als het na drie maanden gebeurt, je hoeft niet de volle zes te wachten. Sowieso is het wel oppassen voor veel mensen, zoals de "renterekening" bij Peaks, die formeel als belegging kwalificeert. Denk dat daar veel mensen pas te laat achterkomen (ook door de marketing)
In theorie is ons belastingstelsel ook wel een beetje stuk....
Knippen moeten ze, toeslagen weggggg.
pi_210675952
quote:
12s.gif Op maandag 18 september 2023 18:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Zeker ook omdat die niet in top van verkochte aandelen staat idd.
pi_210675985
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 19:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
In theorie is ons belastingstelsel ook wel een beetje stuk....
Knippen moeten ze, toeslagen weggggg.
Tja, qua vermogensbelasting (of welk naampje je het wil geven) lopen we wel erg mank ja. Ik had er zelf ook totaal niet bij nagedacht op 1.1.23, lekker op margin in aandelen, kost me een bom duiten. Haak lekker aan bij het Amerikaanse systeem, afrekenen bij verkoop plus bronheffing en een bonus (of monder straf) als je HODL.
Best pilot in history
  maandag 18 september 2023 @ 20:12:44 #93
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210676580
https://www.telegraaf.nl/(...)x/adyen-nv/overzicht
ADYEN NV
674.1
EUR
--43.8
(--6.1%)

ik weet nog dat Adyen op 2700 stond.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210677515
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 19:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, qua vermogensbelasting (of welk naampje je het wil geven) lopen we wel erg mank ja. Ik had er zelf ook totaal niet bij nagedacht op 1.1.23, lekker op margin in aandelen, kost me een bom duiten. Haak lekker aan bij het Amerikaanse systeem, afrekenen bij verkoop plus bronheffing en een bonus (of monder straf) als je HODL.
Margin wordt netto meegenomen of bruto?
pi_210677631
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 21:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Margin wordt netto meegenomen of bruto?
Afzonderlijke schuld.
Best pilot in history
pi_210680749
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 21:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Afzonderlijke schuld.
Jezus.
Stel oplichters.
Als je op 31-12 je banksaldo had bijgestort betaalde je meer dan een procent minder belasting over dat vermogen?
pi_210692240
quote:
Bij PostNL ziet de technisch analist "de start van een verse uptrend". Die kan het aandeel naar 3 of zelfs 4 euro brengen, aldus Bakker.
quote:
ING heeft het koersdoel voor PostNL verhoogd van 2,00 naar 2,50 euro bij handhaving van het koopadvies. Dit bleek donderdag uit een rapport van de bank.
quote:
UBS heeft maandag het koersdoel voor Adyen verlaagd van 854,00 naar 772,00 euro met een onveranderd Neutraal advies.
644 euro nu, mag er wel een tracker op zetten zodat ik die 600 euro niet vergeet.
  donderdag 21 september 2023 @ 00:36:53 #98
344884 monkyyy
pi_210701339
Als Adyen gewoon zegt dat ze dingen met AI en robotics doen, dan vliegt het aandeel weer omhoog.
pi_210702282
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 00:36 schreef monkyyy het volgende:
Als Adyen gewoon zegt dat ze dingen met AI en robotics doen, dan vliegt het aandeel weer omhoog.
En blockchain!

Oh nee, dat was 2017.
pi_210702501
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 07:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En blockchain!
Zit ook ai in
pi_210703805
Tikje nog....
  donderdag 21 september 2023 @ 11:53:01 #102
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210704099
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 08:36 schreef recursief het volgende:

[..]
Zit ook ai in
:D
pi_210704402
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 08:36 schreef recursief het volgende:

[..]
Zit ook ai in
Scherp, scherp.
pi_210704455
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 11:23 schreef ludovico het volgende:
Tikje nog....
  donderdag 21 september 2023 @ 12:57:23 #105
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210704659
IEX forum open, koffietje erbij. c_/
pi_210704786
quote:
2s.gif Op donderdag 21 september 2023 12:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
IEX forum open, koffietje erbij. c_/
Goed punt, zal er een tabblad bij klikken.
pi_210704812
Even een zelf quote:

quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:55 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ik zou ze pas willen kopen onder de 600, dan betaal je alsnog ruim 30x de winst. Tuurlijk kan de winst gaan groeien, maar daarom wil ik ook wel 30x de winst betalen. Bij ‘stabiele’ aandelen betaal ik maximaal 10-15x de winst.
Nog maar even afwachten dan, en als de 600 aangetikt wordt een putoptie schrijven op 550 of iets in die koers. Ben benieuwd wanneer dat gaat gebeuren 😄

Als ik nu kijk op uitoefenprijs voor 560E voor november23 krijg je 22,70.
Zelfs al zou je uitgeoefend worden dan betaal je dan ‘maar’ 538 per aandeel.
Dat begint er een beetje op te lijken. Maar toch nog maar even afwachten, de bodem lijkt nog niet in zicht.
  donderdag 21 september 2023 @ 13:49:59 #108
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210705097
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goed punt, zal er een tabblad bij klikken.
Heb de dagelijkse "De bodem is bereikt, nu doorstomen naar de 1000" alweer voorbij zien komen :')
pi_210705691
Ik zit er ook aan te denken om rond 600 in te stappen. Maar lastig inschatten waar de bodem zal liggen hoor.
pi_210705965
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 14:59 schreef Breekfast het volgende:
Ik zit er ook aan te denken om rond 600 in te stappen. Maar lastig inschatten waar de bodem zal liggen hoor.
Ik blijf er mooi af. Als de cijfers in februari ook tegenvallen, kan er nog wel 50% af.
Zoveel alternatieven met minder onzekerheid ;)

* dit is geen beleggingsadvies, resultaten uit het verleden zijn bla bla bla
  donderdag 21 september 2023 @ 16:12:38 #111
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210706310
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 14:59 schreef Breekfast het volgende:
Maar dat is vooral omdat 600 goedkoop klinkt tov van 2200 of 1000. Ligt nog te vers in het geheugen daarom voelt dit nu goedkoop. Je brein ziet het als een korting maar dat is het niet.

Denk dat je beter kan instappen na een bepaalde periode van stabiliteit ipv zelf een prijspunt te verzinnen.
pi_210706478
Aardige film die in de bios komt vanaf dit weekend. "Dumb Money" over Gamestop. :)
pi_210706519
quote:
2s.gif Op donderdag 21 september 2023 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Maar dat is vooral omdat 600 goedkoop klinkt tov van 2200 of 1000. Ligt nog te vers in het geheugen daarom voelt dit nu goedkoop. Je brein ziet het als een korting maar dat is het niet.

Denk dat je beter kan instappen na een bepaalde periode van stabiliteit ipv zelf een prijspunt te verzinnen.
Ik ging short rond de 2200, vond de waarde dichter bij de 800 liggen. KW van 200 was iets te gortig.

Nu is het 600, vind eigenlijk nog steeds hetzelfde, maar wel een aandeel met "boven potentie" en naar beneden wat minder.

Vola omhoog is iets wat ik prima wil accepteren.
pi_210706523
quote:
2s.gif Op donderdag 21 september 2023 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Je brein ziet het als een korting maar dat is het niet.

Overreactie effect is wel beschreven in serieuze finance onderzoeken (ok wel oude onderzoeken maar toch).

ADY C800.00 20JUN25 - @ 90.

Verder wil ik mijn handen nog wel branden aan Care Property Invest.
Centrale banken geven met de hoge rentes druk om af te lossen... Bedrijvigheid down... Maar vastgoed heeft al flinke hits gehad......

Anyway economische crisis achtige toestanden kunnen nog opduiken.

[ Bericht 11% gewijzigd door ludovico op 21-09-2023 16:53:11 ]
pi_210706791
quote:

[..]

Ja daar moet je zeker voor oppassen.

Het lastige blijft gewoon dat je niet weet of de cijfers van het afgelopen kwartaal slechts een tijdelijke terugval betekenen of dat het toekomstbeeld drastisch bijgesteld moet worden.

Als je naar een langere periode terugkijkt dan is een prijs met een PE tussen de 30-35 een faire prijs.
  donderdag 21 september 2023 @ 18:40:55 #116
545 dop
pi_210707348
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 17:25 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ja daar moet je zeker voor oppassen.

Het lastige blijft gewoon dat je niet weet of de cijfers van het afgelopen kwartaal slechts een tijdelijke terugval betekenen of dat het toekomstbeeld drastisch bijgesteld moet worden.

Als je naar een langere periode terugkijkt dan is een prijs met een PE tussen de 30-35 een faire prijs.
Waarom is PE 30-35 fair?

Wat doet de concurrentie?
Ik vind het nog steeds een forse PE.
pi_210707801
Nog een interessante en uitgebreide analyse over Adyen:
https://www.techfund.one/p/problems-for-adyen-and-paypal-in

Kort samengevat: Adyen heeft met name last van de Amerikaanse markt.
1) minder betaalmethodes dus minder toegevoegde waarde van het Adyen platform, dat o.a. zo sterk is omdat het zoveel verschillende betaalmethodes kan verwerken. In de Amerikaanse markt valt dat voordeel dus gedeeltelijk weg (mits het bedrijf voornamelijk op de Amerikaanse markt actief is).
2) Paypal heeft last van de concurrentie met Apple Pay en Google Pay als betaalmethodes. Via de groei van hun eigen payment processing platform Braintree proberen ze hun marktaandeel als (online) betaalmethode te beschermen. Met als gevolg dat ze Braintree agressief in de markt zetten en nu een stuk goedkoper zijn dan Adyen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Breekfast op 21-09-2023 19:22:49 ]
pi_210709398
Maar liefst twee aandelen in mijn portefeuille die vandaag in het groen zijn gesloten :') (Fastned en ING)
pi_210715527
2 dagen dalen en opeens hebben de meeste van mijn lopende orders hun prijs gehit.
pi_210715952
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:06 schreef recursief het volgende:
Maar liefst twee aandelen in mijn portefeuille die vandaag in het groen zijn gesloten :') (Fastned en ING)
Snel fastned verkopen dan, wat een ballentent is dat.

Kreeg van de week nog een flyer in de brievenbus van Fastned of ik niet tegen 6% mijn geld in hun bodemloze put wilde gooien. Als je zo wanhopig bent om aan cash te komen gaat dat waarschijnlijk niet goed aflopen.
  vrijdag 22 september 2023 @ 13:19:52 #121
344884 monkyyy
pi_210716094
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 13:04 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Kreeg van de week nog een flyer in de brievenbus van Fastned of ik niet tegen 6% mijn geld in hun bodemloze put wilde gooien. Als je zo wanhopig bent om aan cash te komen gaat dat waarschijnlijk niet goed aflopen.
Die kreeg ik ook :D Voelde inderdaad wat wanhopig
pi_210716427
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 13:04 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Ik had er pre-IPO een hele zooi. Die hebben me destijds ¤10 per stuk gekost. Daar heb ik driekwart van na de IPO verkocht voor tussen de ¤40 en ¤50. Wat ik nu nog over heb kan naar 0 en dan heb ik nog steeds een wereldrendement.

Ik geloof om meerdere redenen in een uitstekende toekomst voor Fastned, maar met de nodige risico's. Ze zijn als nieuwe speler in een nieuwe markt gestapt op een heel vroeg tijdstip. Dat betekent dat de volumes de eerste jaren veel te klein zijn om de operationele kosten te dekken. Maar dat zie je langzaam kantelen. Ik ben benieuwd waar ze in 2030 staan en tot die tijd houd ik dit plukje vast. Mijn hoop/verwachting is dat ze tegen die tijd een uitermate gezonde cashflow hebben en voordeel hebben van hun vroege entree in de markt.
pi_210716440
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 12:15 schreef Steven184 het volgende:
2 dagen dalen en opeens hebben de meeste van mijn lopende orders hun prijs gehit.
Waarom schrijf je niet gewoon (kortlopende) puts in plaats van een doorlopende order te laten staan? Levert het je nog wat op.
Best pilot in history
pi_210716926
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 september 2023 13:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom schrijf je niet gewoon (kortlopende) puts in plaats van een doorlopende order te laten staan? Levert het je nog wat op.
Geen zin om premies te betalen. Dit is gewoon om aantal posities voor bepaalde prijzen uit te breiden.
pi_210716993
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 15:04 schreef Steven184 het volgende:
Geen zin om premies te betalen.
Die ontvang je.
Best pilot in history
pi_210717065
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 september 2023 15:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Die ontvang je.
Hier zie je dus dat ik simpele, domme, buy&hold belegger bent (wat overigens prima werkt) die hier totaal geen verstand van heeft.
pi_210717089
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 15:27 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Hier zie je dus dat ik simpele, domme, buy&hold belegger bent (wat overigens prima werkt) die hier totaal geen verstand van heeft.
Dan is aan opties beginnen niet aan te raden inderdaad.
Best pilot in history
pi_210717256
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 september 2023 15:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan is aan opties beginnen niet aan te raden inderdaad.
Nouja, misschien moet ik er ooit iets over lezen.
pi_210717278
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 15:50 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Nouja, misschien moet ik er ooit iets over lezen.
De basis is heel simpel en ook wel (erg) interessant. Je broker heeft ongetwijfeld de basisinfo wel in redelijke lekentaal uitgelegd staan ergens.
Best pilot in history
  vrijdag 22 september 2023 @ 16:08:10 #131
545 dop
pi_210717412
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 september 2023 15:54 schreef nostra het volgende:

[..]
De basis is heel simpel en ook wel (erg) interessant. Je broker heeft ongetwijfeld de basisinfo wel in redelijke lekentaal uitgelegd staan ergens.
volgens mij moet je bij de meeste brokers, tegen wording een examentje doen (paar vraagjes) om opties te mogen handelen. (in elk geval bij de Giro). daar komt hij met dit kennis niveau niet door heen.

af en toe een putje of een call schrijven is een strategie die prima samen kan gaan met buy en hold
pi_210717496
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:08 schreef dop het volgende:

[..]
volgens mij moet je bij de meeste brokers, tegen wording een examentje doen (paar vraagjes) om opties te mogen handelen. (in elk geval bij de Giro). daar komt hij met dit kennis niveau niet door heen.

af en toe een putje of een call schrijven is een strategie die prima samen kan gaan met buy en hold
Ik heb de toetsen bij DeGiro gedaan (is overigens een wettelijke veplichting voor complexe instrumenten), maar ik bleek alleen in opties te kunnen handelen als ik het hele hoog-risicopakket nam, dus ook het zogenaamde "Debet Geld" product voor margin trading. En die wil ik niet, want dat zit zo sneaky in elkaar dat als je even niet oplet je opeens met geleend geld aan het beleggen bent en een hoop rente betaalt.
pi_210717633
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:16 schreef recursief het volgende:
Ik heb de toetsen bij DeGiro gedaan (is overigens een wettelijke veplichting voor complexe instrumenten), maar ik bleek alleen in opties te kunnen handelen als ik het hele hoog-risicopakket nam, dus ook het zogenaamde "Debet Geld" product voor margin trading. En die wil ik niet, want dat zit zo sneaky in elkaar dat als je even niet oplet je opeens met geleend geld aan het beleggen bent en een hoop rente betaalt.
Je kan niet gedekt schrijven (vanuit het oogpunt van de broker), dus dat je margin moet begrijpen (en ook kunnen hebben) is vanuit hun oogpunt wel logisch.
Best pilot in history
pi_210717664
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan niet gedekt schrijven (vanuit het oogpunt van de broker), dus dat je margin moet begrijpen (en ook kunnen hebben) is vanuit hun oogpunt wel logisch.
Dat snap ik, maar als je vervolgens gewoon wat ETF's of aandelen wil kopen dan is het verdomde makkelijk om per ongeluk dat met geleend geld te doen. Je leencapaciteit wordt namelijk automatisch bij de "beschikbare ruimte" opgeteld. Je moet echt opletten en een duur foutje is zo gemaakt.
  vrijdag 22 september 2023 @ 16:43:12 #135
545 dop
pi_210717674
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:16 schreef recursief het volgende:

[..]
vroeger moest je alleen een apart contactje ondertekenen, zonder vragen.
ik zit ook bij de giro en heb de quiz vraagjes dus later toen dat verplicht werd ook gedaan.
maar van een hoog risicopakket staat me niets bij. volgens mij is er tegenwoordig een categorie of 10 waar voor allemaal afzonderlijke quizjes zijn, kan zijn dat je zonder krediet quiz ook geen optie quiz kan doen. dat weet ik niet (meer)

Margin verplichting is inderdaad logisch zoals Nostra zegt
pi_210717691
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:43 schreef dop het volgende:

[..]
vroeger moest je alleen een apart contactje ondertekenen, zonder vragen.
ik zit ook bij de giro en heb de quiz vraagjes dus later toen dat verplicht werd ook gedaan.
maar van een hoog risicopakket staat me niets bij. volgens mij is er tegenwoordig een categorie of 10 waar voor allemaal afzonderlijke quizjes zijn, kan zijn dat je zonder krediet quiz ook geen optie quiz kan doen. dat weet ik niet (meer)

Margin verplichting is inderdaad logisch zoals Nostra zegt
Ik begrijp dat je ze beiden moet hebben als je wil schrijven, maar:

1. Als je nooit schrijft heb je geen 'Debet Geld' nodig
2. Je zou op het moment dat je geld leent voor aankopen dat expliciet moeten bevestigen en niet "by default" gebruik maken van je leencapaciteit.
  vrijdag 22 september 2023 @ 16:46:23 #137
545 dop
pi_210717705
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:44 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik begrijp dat je ze beiden moet hebben als je wil schrijven, maar:

1. Als je nooit schrijft heb je geen 'Debet Geld' nodig
2. Je zou op het moment dat je geld leent voor aankopen dat expliciet moeten bevestigen en niet "by default" gebruik maken van je leencapaciteit.
de oude optie regeltjes met enkel een contractje ondertekenen, hadden die uitzondering al niet, dus neem aan dat dit gewoon wetgeving is
pi_210717713
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:46 schreef dop het volgende:

[..]
de oude optie regeltjes met enkel een contractje ondertekenen, hadden die uitzondering al niet, dus neem aan dat dit gewoon wetgeving is
Ik heb ooit belegd via de ABN en daar kon ik wel opties kopen en verkopen maar niet schrijven. En dat is precies wat ik wil. Ik wil in opties kunnen handelen zonder zelf contracten te schrijven. Daar komt geen margin bij kijken.

/edit: niet helemaal waar: ik kon wel schrijven maar dan moest ik een waarborg storten per contract. Dat kon geld zijn of de onderliggende aandelen. Handelen zonder te schrijven kon zonder enige restrictie.
  vrijdag 22 september 2023 @ 16:52:25 #139
545 dop
pi_210717739
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:47 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb ooit belegd via de ABN en daar kon ik wel opties kopen en verkopen maar niet schrijven. En dat is precies wat ik wil. Ik wil in opties kunnen handelen zonder zelf contracten te schrijven. Daar komt geen margin bij kijken.

/edit: niet helemaal waar: ik kon wel schrijven maar dan moest ik een waarborg storten per contract. Handelen zonder te schrijven kon zonder enige restrictie.
bij de Giro krijg je als je een order plaats bij short eerst een waarschuwing en moet je nog een keer extra bevestigen.
okay kun je over heen lezen maar vind het geen groot risico.
pi_210717748
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:52 schreef dop het volgende:

[..]
bij de Giro krijg je als je een order plaats bij short eerst een waarschuwing en moet je nog een keer extra bevestigen.
Oh is dat altijd al zo geweest? Ik weet vrij zeker dat die waarwshuwing er eerder niet in zat maar dat klinkt wel beter.
  vrijdag 22 september 2023 @ 17:02:34 #141
545 dop
pi_210717811
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 16:54 schreef recursief het volgende:

[..]
Oh is dat altijd al zo geweest? Ik weet vrij zeker dat die waarwshuwing er eerder niet in zat maar dat klinkt wel beter.
als je alleen maar haast hebt en je order niet ff op je gemak terug leest dan kun je er wel over heen kijken, maar het staat er wel gewoon bij

pi_210717838
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 17:02 schreef dop het volgende:

[..]
als je alleen maar haast hebt en je order niet ff op je gemak terug leest dan kun je er wel over heen kijken, maar het staat er wel gewoon bij

[ afbeelding ]
Die heb ik nooit gezien en dat was precies mijn bezwaar. Ik vermoed dat ze die later hebben toegevoegd.
pi_210747722
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 00:36 schreef monkyyy het volgende:
Je kan ook gewoon in KO (blijven) zitten en meeliften op AI zag ik in de AH.

Best pilot in history
  dinsdag 26 september 2023 @ 20:36:03 #144
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210761583
Zomaar uit nieuwsgierigheid: beleggen mensen in jullie omgeving en op het werk?

Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen beleggen. Terwijl ook hier iedereen het heeft over huizen kopen (ik woon niet in NL). Af en toe hoor je nog wel iemand die heel interessant gaat doen over "ETFs", maar ik ken bijna niemand die belegt in individuele aandelen (nou ja, behalve jullie mijn virtuele fokvrienden).
pi_210761918
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:

Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen beleggen. Terwijl ook hier iedereen het heeft over huizen kopen (ik woon niet in NL). Af en toe hoor je nog wel iemand die heel interessant gaat doen over "ETFs", maar ik ken bijna niemand die belegt in individuele aandelen (nou ja, behalve jullie mijn virtuele fokvrienden).
Best veel, maar ik werk dan ook in finance, dus veel collega's vooral. Overigens over het algemeen in de Takeaway's van deze wereld @ 100. ;) Zelden dat mensen onderzoek doen naar de business of een keer een balans bekijken, terwijl je dat laatste toch juist zou verwachten.
Best pilot in history
pi_210762000
quote:
Op het werk niet, voor zover ik weet. Ik heb ook het gevoel dat daar een taboe op rust. Mijn vader belegt in beleggingsfondsen. Mijn broertje ook. Zelf heb ik dat ook gedaan (2000 - 2019). Sinds 2007 ben ik daarnaast in losse aandelen en ETFs gaan beleggen.
pi_210764605
Daar gaat mn buy the dip winst op asr. NN gekocht op 32.5!
  woensdag 27 september 2023 @ 09:14:38 #148
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_210764610
quote:

Met een paar vrienden wel. Maar met name op het werk. Binnen private equity investeren de meeste wel in eigen vlees of extern.
The more debt, the better
pi_210764623
Asr staat gewoon 39 op ib en 37,xx op de giro wtf

Oh 15 mins delay pff

Asr ook bijgekocht. 37.83
pi_210764849
NN, ASR en een beetje Aegon ;(
pi_210764943
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 09:17 schreef SOG het volgende:

Oh 15 mins delay pff

Gaat hard vandaag
pi_210764985
Mag toch aannemen dat asr de lopende claims van die woekertroep van Aegon voor rekening en risico van verkoper heeft gelaten.
Best pilot in history
pi_210765157
quote:

Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen beleggen.
In Nederland beleggen veel mensen voor hun pensioen, maar dat gaat min of meer automatisch via een pensioenfonds dat de beleggingen selecteert en beheert. Er is relatief veel vertrouwen in die fondsen en men laat het beleggen over aan de professionals aldaar.

Ik heb ook in de VS en Singapore gewoond. In beide landen viel het me op dat veel meer mensen met beleggen bezig waren dan in Nederland, ook relatief gezien tov de bevolkings omvang. Je vindt online ook meer blogs, fora en nieuws sites over beleggen in deze markten. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat deze twee landen pensioen systemen hebben, waarbij je zelf de keuze maakt voor de aandelen, obligaties, etf's in je portfolio. Lang niet iedereen heeft zo'n doe-het-zelf plan, maar ik denk dat dat de verklaring is voor de relatief hogere belangstelling voor beleggen.
pi_210765176
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 09:17 schreef SOG het volgende:

Oh 15 mins delay pff

Ik koop ff niets bij ;)
Vind het meer een "hold" dan een "buy" op dit moment.

edit: omdat dit nog wel even kan "dooretteren"

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-09-2023 10:46:18 ]
pi_210765415
quote:

Ik vang wel eens wat op bij de koffie automaat en op de werkvloer. Edoch, van mij weten ze het niet en hoeven ze het ook niet te weten.

Dus zal best een flink aantal kunnen zijn!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210765858
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 10:33 schreef jaco het volgende:
Ik heb ook in de VS en Singapore gewoond. In beide landen viel het me op dat veel meer mensen met beleggen bezig waren dan in Nederland, ook relatief gezien tov de bevolkings omvang. Je vindt online ook meer blogs, fora en nieuws sites over beleggen in deze markten. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat deze twee landen pensioen systemen hebben, waarbij je zelf de keuze maakt voor de aandelen, obligaties, etf's in je portfolio. Lang niet iedereen heeft zo'n doe-het-zelf plan, maar ik denk dat dat de verklaring is voor de relatief hogere belangstelling voor beleggen.
De mentaliteit is daar natuurlijk sowieso veel meer zelfvoorzienend, of je nu een 401(k) plan hebt of niet. En daarnaast is de risk appetite een stuk hoger (en worden die risico's ook beter doorgrond). Dat is wel erg hoog over natuurlijk, want Joe in flyover country zal het allemaal een biet zijn, maar zijn wel factoren die een rol spelen denk ik.
Best pilot in history
pi_210765920
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik koop ff niets bij ;)
Vind het meer een "hold" dan een "buy" op dit moment.

edit: omdat dit nog wel even kan "dooretteren"
Best pilot in history
  woensdag 27 september 2023 @ 12:07:59 #158
344884 monkyyy
pi_210766001
quote:
Ik ken aardig wat in mijn kring. Maar de meesten hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, het is beter als ze gewoon gaan indexen.

Je moet aandelen kopen op een woensdag en weer verkopen op een vrijdag, gegarandeerd winst, dat soort geneuzel.

Het is raar, want als mensen het hebben over investeren in onroerend goed dan zijn de meesten wel voor rede vatbaar, dan hebben ze het over aanschafprijs ten opzichte van huuropbrengsten, kosten, locatie en wijze van financiering. Maar als mensen het over bedrijven, die toevallig openbaar verhandeld worden in kleine stukjes, hebben verliezen ze alle rationaliteit.
pi_210766501
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 12:07 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik ken aardig wat in mijn kring. Maar de meesten hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, het is beter als ze gewoon gaan indexen.

Je moet aandelen kopen op een woensdag en weer verkopen op een vrijdag, gegarandeerd winst, dat soort geneuzel.

Het is raar, want als mensen het hebben over investeren in onroerend goed dan zijn de meesten wel voor rede vatbaar, dan hebben ze het over aanschafprijs ten opzichte van huuropbrengsten, kosten, locatie en wijze van financiering. Maar als mensen het over bedrijven, die toevallig openbaar verhandeld worden in kleine stukjes, hebben verliezen ze alle rationaliteit.
Als je uitgaat van efficient market hypothesis en de filosofie "aapje dat dartpijltjes gooit zorgt voor outperformance van de gemiddelde actieve belegger" volgt, dan kun je als aapje dartpijltjes gooien en mooie rendementen maken.
pi_210766922
quote:
11s.gif Op woensdag 27 september 2023 10:08 schreef nostra het volgende:
Mag toch aannemen dat asr de lopende claims van die woekertroep van Aegon voor rekening en risico van verkoper heeft gelaten.
Volgens iex podcast niet
pi_210767761
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 13:41 schreef SOG het volgende:

[..]
Volgens iex podcast niet
Dat is dan oerdom. Van een verzekeraar nog wel. Champagne bij Aegon. :+ Die hadden Labouchère toen ook al op tijd naar Fortis geflikkerd als ik het goed heb.

[ Bericht 10% gewijzigd door nostra op 27-09-2023 14:56:15 ]
Best pilot in history
pi_210769426
Ik heb vandaag toch nog maar wat NN Group gekocht (à ¤ 29,93). En WPC eruit geflikkerd.
pi_210769992
pi_210773824
Best pilot in history
pi_210774885
Het kan altijd nog lager, dat blijkt maar weer.
pi_210775472
quote:

Nee, verbaas me er ook altijd over. Ik denk dat het merendeel het te ingewikkeld vind en/of dat ze het gokken vinden. Ik werk in de medische wereld en als collega's het al doen dan besteden ze het uit aan een dure partij die voor ze belegd (bv op advies van financieel adviseur).

Nu ben ik ook geen expert, maar ik heb gewoon wat ETFs en een paar aandelen voor de leuk. En die houd ik vast met een horizon van 20-30 jaar. Daar hou ik het bij, daarvoor heb je niet extreem veel kennis nodig.
Shine bright like a diamond.
pi_210775659
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 11:37 schreef June. het volgende:

[..]
Nee, verbaas me er ook altijd over. Ik denk dat het merendeel het te ingewikkeld vind en/of dat ze het gokken vinden. Ik werk in de medische wereld en als collega's het al doen dan besteden ze het uit aan een dure partij die voor ze belegd (bv op advies van financieel adviseur).

Nu ben ik ook geen expert, maar ik heb gewoon wat ETFs en een paar aandelen voor de leuk. En die houd ik vast met een horizon van 20-30 jaar. Daar hou ik het bij, daarvoor heb je niet extreem veel kennis nodig.
Dit inderdaad. Veel mensen vinden het spannend/eng. Nou moet ik zeggen dat ik voor de gemiddelde leek ook weinig tot geen voordelen zie in het beleggen in losse aandelen; dat is gewoon ontzettend kwetsbaar, maar gewoon periodiek inleggen in een ETF is in principe zo 'veilig' als het maar kan worden.

Edit: een kameraad van mij deed hetzelfde als jij (combinatie aandelen/ETF's). Die is inmiddels ook 100% in ETF's gaan zitten.
pi_210777010
Misschien een domme vraag maar; sinds kort serieus aan het beleggen in ETFs. Hiervoor wat aangekloot. Nu wil ik gewoon passief 1x per maand een vast bedrag in een bepaalde ETF steken, alleen: een ETF S&P 500 is bijvoorbeeld nu 40,- waard. Ik wil graag investeren met 100 per maand maar ik kan niet 2.5 ETF kopen. Klopt dat?
pi_210777081
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 14:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Misschien een domme vraag maar; sinds kort serieus aan het beleggen in ETFs. Hiervoor wat aangekloot. Nu wil ik gewoon passief 1x per maand een vast bedrag in een bepaalde ETF steken, alleen: een ETF S&P 500 is bijvoorbeeld nu 40,- waard. Ik wil graag investeren met 100 per maand maar ik kan niet 2.5 ETF kopen. Klopt dat?
Misschien zijn er brokers waar je gedeelten van aandelen en ETF's kan kopen maar dat ben ik zelf nog niet tegengekomen.

Je kan het ook op lossen door de ene maand 2 stuks en de andere 3 stuks te kopen (dan is het geen vast bedrag meer).
Of het bedrag net een paar tientjes verhogen.

Of 1x per kwartaal of 2 maanden kopen ipv 1x per maand.
  vrijdag 29 september 2023 @ 15:45:51 #170
344884 monkyyy
pi_210788050
Saxo ligt weer op zijn gat, kan geen enkele order inleggen. Het wordt langzaamaan tijd om na te denken over een andere broker :r
pi_210788581
quote:
Ik weet niet of ik reclame mag maken voor een broker, maar met trading212 kun je in fractional shares handelen, waaronder ETF's. En automatisch kopen per maand. Het aanbod is echter minder groot als bij andere brokers
  zaterdag 30 september 2023 @ 01:08:38 #172
136343 BasEnAad
pi_210792032
quote:

Dat verbaast mij ook. Beleggen wordt in mijn omgeving veel gezien als iets engs, iets dat niets is voor de gewone man, ver van wegblijven! Enkele vrienden van mij beleggen wel zelf, maar deden dat pas nadat ik ze had weten te overtuigen van het feit dat je een hoop rendement mist als je niet belegt.
  zaterdag 30 september 2023 @ 01:12:20 #173
136343 BasEnAad
pi_210792037
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:45 schreef monkyyy het volgende:
Saxo ligt weer op zijn gat, kan geen enkele order inleggen. Het wordt langzaamaan tijd om na te denken over een andere broker :r
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig wel blij ben met Saxo. Ik hoor zo vaak klachten dat DeGiro eruit ligt; op hetzelfde moment kan ik wel gewoon handelen met Saxo.
pi_210793077
quote:
In beginsel klopt dat, maar er zijn aanbieders die het mogelijk maken om fracties van ETF's te kopen. @zuchtje noemde al traders212. Die partij ken ik niet. Ik weet wel dat het bij SaxoBank ook kan als je maandelijks een vast bedrag wilt beleggen.
pi_210793360
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:24 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
In beginsel klopt dat, maar er zijn aanbieders die het mogelijk maken om fracties van ETF's te kopen. @:zuchtje noemde al traders212. Die partij ken ik niet. Ik weet wel dat het bij SaxoBank ook kan als je maandelijks een vast bedrag wilt beleggen.
Bij ASN en BND kan dat ook.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_210803591
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2023 23:47 schreef nostra het volgende:
Iemand Dumb Money gezien? (Zag billboard in Pathe).
Lijkt me interessant en vermakelijk, maar de IMDB waardering is 7.1 en het is niet het type film dat je voor de visuals in een bioscoop moet zien. Ik wacht waarschijnlijk tot het ergens gestreamed wordt.

Ik heb wel een andere tip. Een paar uur geleden gepost...

Deze youtuber analyseert de Gamestop kwestie en andere meme stocks. Hij gebruikt lange zinnen en soms bijna wetenschappelijke taal, maar het is toch goed te volgen en onderhoudend. Voor zover ik kan beoordelen is z'n informatie correct en z'n kritiek op de WSB community terecht.

Clip van 2.5 uur ! Dus even voor gaan zitten met een kan koffie.
pi_210804721
Voor wie nog in Tesla wil investeren de komende tijd, ik zou de kwartaalcijfers even in de gaten houden.

Musk kondigde het vorige kwartaalcijfers al aan dat er dit kwartaal een aantal productielijnen op de schop zouden gaan (o.a. vanwege de grote Highland update) en de productie zou daardoor (fors) tegen kunnen vallen, variërend van "amper tot geen groei t.o.v. vorig jaar" tot "lagere productie".

Voor mij is het tot die tijd "hodl" en mss komt er nog een mooi momentje om na het nieuws nog wat bij te kopen.
  maandag 2 oktober 2023 @ 12:01:41 #178
344884 monkyyy
pi_210812508
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:08 schreef monkyyy het volgende:
Met pijn in het hart een flinke hoeveelheid Shell verkocht, heb nog een aanslag van de fiscus liggen die ik moet voldoen deze week, anders had ik nog aangehouden.
En de rest verkocht. Doei Shell, misschien tot later. w/
pi_210813569
Artikel over Rivian (en waarom ik er sowieso niet in investeer vóór 2025):

https://www.wsj.com/business/autos/rivian-ev-truck-electric-vehicle-8e8dc124

quote:
Rivian’s Quest to Build the Ultimate Truck Burns Through Billions
The EV maker has struggled to keep production up and costs down

Rivian Automotive set out to build the ultimate electric vehicle for American consumers—a pickup truck with sports-car handling and a dizzying array of features.

Engineers gave the truck a beefy underlying metal frame for higher crash-test ratings and one of the most complicated suspension systems on the market for a smoother ride on- and off-road. It can go from zero to 60 miles an hour in 3 seconds. Rivian added pop-out flashlights stored away in the doors and a portable Bluetooth speaker.

All that comes at a cost. Rivian vehicles sell for over $80,000 on average. Yet they’re so expensive to build that in the second quarter the company lost $33,000 on every one it sold. That’s roughly the starting price of a base model Ford F-150.

When Rivian launched onto the electric-vehicle scene, industry watchers expected it to beat rivals to market and become the “Tesla of trucks.” Investors piled into its splashy market debut in 2021, when it raised nearly $12 billion in cash and became the U.S.’s largest IPO in years. For a short while, Rivian was worth more than Ford Motor and General Motors.

In two years, Rivian has blown through half of its $18 billion cash pile, in part because it struggled to master the nuts and bolts of manufacturing. While production is now growing and losses have narrowed, Rivian still loses money on its vehicle sales. In an industry known for narrow margins and tough competition, Rivian pays too much for parts and produces too few vehicles to cover its costs.

The company currently sells three models: the R1T pickup truck, the R1S SUV and an electric delivery van for Amazon.com. Rivian’s truck and its SUV, which share many parts, accounted for 83% of its August sales, according to Motor Intelligence data.

As of the end of June, Rivian had only built a total of around 50,000 vehicles, a fraction of what other car companies manufacture at a single U.S. factory in a year. Even with output increasing, Rivian’s factory in Normal, Ill., is operating at less than one-third of its build capacity. It aims to produce 52,000 vehicles this year.
Voor de rest van het artikel, zie de link.
pi_210815257
Barrons.com

quote:
Tesla EV Delivery Numbers Are Here. They’re Bad.
Electric-vehicle maker Tesla delivered 435,059 units in the third quarter. Wall Street had expected closer to 455,000 units.
:+

SPOILER

[ Bericht 24% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-10-2023 18:35:39 ]
pi_210820972
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 17:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Barrons.com
[..]

SPOILER
Misschien maar even gauw verkopen dan...
pi_210821442
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 11:00 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Misschien maar even gauw verkopen dan...
pi_210823109
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Pre market maar een klein minnetje.. is geen voorspeller natuurlijk, maar ik hodl..
pi_210826781
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 15:29 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Pre market maar een klein minnetje.. is geen voorspeller natuurlijk, maar ik hodl..
Moet wel lachen om sommige artikelen over de lagere productiecijfers.
Bij de earnings call van Q2 is het al aangekondigd, ik had het hier ook al een paar keer aangekondigd en toch weten sites als Barron er een hoop fud omheen te maken.

Q4 zal uiteraard wel belangrijk zijn, anders halen ze de beoogde 1,8 miljoen stuks niet dit jaar.
Maar op zich hoeven ze maar 455.926 stuks af te leveren in Q4 om dat te halen (een kleine 21.000 meer dan in Q3), dus het zou te doen moeten zijn.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:59:46 #185
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210828489
Amazon krijgt ook wat klapjes: van $144 naar $124. De low van het jaar was rond $84-86. Ik denk niet dat ze zo laag gaan, maar rond $100 ga ik (put) schrijven overwegen.
pi_210829657
Iemand Flow Traders recent aangekocht? Zo aan 16 euro vind ik hem wel interessant.
Cindy De Vuyst
  woensdag 4 oktober 2023 @ 08:15:22 #187
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210829885
Gaat wel lekker de laatste dagen :')
pi_210829989
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 07:25 schreef einzeinz het volgende:
Iemand Flow Traders recent aangekocht? Zo aan 16 euro vind ik hem wel interessant.
Juist calls geschreven. Q3 wordt een drama, dat merk je aan de hele toonzetting; hoogstwaarschijnlijk een verlies. Ik plaats ook vraagtekens bij het verdienmodel en de nieuwe markten die ze hebben aangeboord (crypto) en hun marges en voulmes in de Americas. Daarnaast is de beloningsstructuur van het personeel wel erg "dit is voor Bassie, dit is voor Bassie, als er wat over is is er nog heel veel meer voor Bassie en dan komt de aandeelhouder". Twee (drie?) keer de directiremuneratie afgeschoten door de AvA is ook wel veelzeggend.

Ook in roerige tijden op de rente- en cryptomarkt weten ze daar niet aan te verdienen, de ETF markt is niet geweldig maar ook weer niet ingestort (net als de VIX). De markt daalt al tijden, maar blijkbaar te gestaag om centen aan over te houden. Alles waar ze in uitbreiden komt niet van de grond, is diffuus en de communicatie met beleggers belabberd (hoewel het sinds kort delen van de pre-silent period analistencall dan nog enigszins oké is, ik snap niet dat ze daar in het verleden niet voor op de vingers getikt zijn). Hoop geschuif binnen de board. Weinig skin in the game van werknemers, die verkopen direct.

Daarnaast blijft er een inherent risico aan het zijn van marketmaker, óók (of juist) in extreme gevallen (liquiditeitsprobleem, zie ingreep Fed in 2020 -> https://fd.nl/achtergrond(...)nge-traded-funds-weg ) .

Zie ze ook niet snel overgenomen worden door een Optiver of Virtu, te veel cultuurhaantjes, net als je voor Bain of voor BCG werkt.

Op zich kan je het tegen deze koersen nog wel aardig kopen puur als contant gemaakt dividend naar de toekomst toe, maar het is zeker geen hedge (meer) tegen dalende koersen (wel tegen crashes).
Best pilot in history
pi_210836243
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 15:29 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Je ziet maar weer dat je er weinig van kan zeggen :')
pi_210851086
Jezus Christus Philips, hoe erg kan je deze fuck up maken?
Best pilot in history
pi_210851091
Mag hier ook een [Beurs] tag voor in de TT @MOD? (TR gezet)
Best pilot in history
pi_210851230
quote:
81s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 09:26 schreef nostra het volgende:
Dit gaat nog wel ff aanhouden.
pi_210851240
quote:
89s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 09:27 schreef nostra het volgende:
Mag hier ook een [Beurs] tag voor in de TT @:mod? (TR gezet)
Bedankt. :)
Best pilot in history
pi_210851251
quote:
81s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 09:26 schreef nostra het volgende:
We hadden zo'n mooi elektronicabedrijf met heel redelijke producten die in bijna iedere Nederlandse woning te vinden waren, van mixers tot TV's ;(
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:49:27 #195
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210851276
Unilever bijna 10% eraf in 2 maanden. Year low meen ik.

PepsiCo ook year low....

Heeft het met rente te maken? Schuldenlast en ook dat die dividend aandelen minder aantrekkelijk zijn als je meer kunt vangen op obligaties?

[ Bericht 33% gewijzigd door JimmyJames op 06-10-2023 10:58:44 ]
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:22:56 #196
344884 monkyyy
pi_210852558
Als short-term treasuries > 5% doen, dan is het veel makkelijker om gewoon in cash te zitten terwijl je zoekt naar een goede investering. Een deel van mijn portefeuille zit in IBTU (IB01 is ook een optie), loop wel ¤/$ wisselkoers fluctuatie risico op korte termijn, maar dat is dan pech gehad.

De overheid ziet het wel als een belegging (terwijl ik het standpunt zou innemen dat het cash is), dus we liquideren het op 30 december en kopen het weer terug op 2 januari. |:)
pi_210852886
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 12:22 schreef monkyyy het volgende:
Als short-term treasuries > 5% doen, dan is het veel makkelijker om gewoon in cash te zitten terwijl je zoekt naar een goede investering. Een deel van mijn portefeuille zit in IBTU (IB01 is ook een optie), loop wel ¤/$ wisselkoers fluctuatie risico op korte termijn, maar dat is dan pech gehad.

De overheid ziet het wel als een belegging (terwijl ik het standpunt zou innemen dat het cash is), dus we liquideren het op 30 december en kopen het weer terug op 2 januari. |:)
Zit je dan niet met die nieuwe regels rond "peildatumarbitrage"?
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:15:56 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210852920
quote:
7s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 08:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Juist calls geschreven. Q3 wordt een drama, dat merk je aan de hele toonzetting; hoogstwaarschijnlijk een verlies. Ik plaats ook vraagtekens bij het verdienmodel en de nieuwe markten die ze hebben aangeboord (crypto) en hun marges en voulmes in de Americas. Daarnaast is de beloningsstructuur van het personeel wel erg "dit is voor Bassie, dit is voor Bassie, als er wat over is is er nog heel veel meer voor Bassie en dan komt de aandeelhouder". Twee (drie?) keer de directiremuneratie afgeschoten door de AvA is ook wel veelzeggend.

Ook in roerige tijden op de rente- en cryptomarkt weten ze daar niet aan te verdienen, de ETF markt is niet geweldig maar ook weer niet ingestort (net als de VIX). De markt daalt al tijden, maar blijkbaar te gestaag om centen aan over te houden. Alles waar ze in uitbreiden komt niet van de grond, is diffuus en de communicatie met beleggers belabberd (hoewel het sinds kort delen van de pre-silent period analistencall dan nog enigszins oké is, ik snap niet dat ze daar in het verleden niet voor op de vingers getikt zijn). Hoop geschuif binnen de board. Weinig skin in the game van werknemers, die verkopen direct.

Daarnaast blijft er een inherent risico aan het zijn van marketmaker, óók (of juist) in extreme gevallen (liquiditeitsprobleem, zie ingreep Fed in 2020 -> https://fd.nl/achtergrond(...)nge-traded-funds-weg ) .

Zie ze ook niet snel overgenomen worden door een Optiver of Virtu, te veel cultuurhaantjes, net als je voor Bain of voor BCG werkt.

Op zich kan je het tegen deze koersen nog wel aardig kopen puur als contant gemaakt dividend naar de toekomst toe, maar het is zeker geen hedge (meer) tegen dalende koersen (wel tegen crashes).
Mooie post.

De enige reden dat ik zou overwegen dit in de porto te hebben is idd de hedge vanwege het contraire koersverloop
The End Times are wild
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:19:14 #199
344884 monkyyy
pi_210852941
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 13:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zit je dan niet met die nieuwe regels rond "peildatumarbitrage"?
Klopt. Ik wens ze veel succes met handhaven.
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:24:32 #200
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210852990
Als je echt complete wappies wilt zien moet je eens op Reddit zoeken naar Bed Bath & Beyond aandelen.

Inmiddels officieel bankrupt en de aandelen zijn delisted/weg, maar nog steeds zijn mensen hoopvol op een short squeeze die hun niet bestaande aandelen naar duizenden dollars per aandeel zou brengen. Ongelooflijk _O-
pi_210853197
D
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 13:19 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Klopt. Ik wens ze veel succes met handhaven.
Dat is niet te doen inderdaad, helemaal tot ~500k.30-12 en 2-1 is dan wel weer wat opportunistisch. ;)
Best pilot in history
pi_210853205
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 12:22 schreef monkyyy het volgende:
De overheid ziet het wel als een belegging (terwijl ik het standpunt zou innemen dat het cash is),
Het aandeel in je VVE wordt zelfs als belegging gezien, terwijl dat daar gewoon tegen -0,1% stond/staat te "renderen".
Best pilot in history
pi_210853222
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 13:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als je echt complete wappies wilt zien moet je eens op Reddit zoeken naar Bed Bath & Beyond aandelen.

Inmiddels officieel bankrupt en de aandelen zijn delisted/weg, maar nog steeds zijn mensen hoopvol op een short squeeze die hun niet bestaande aandelen naar duizenden dollars per aandeel zou brengen. Ongelooflijk _O-
Ik heb de rit van 8 naar 30 nog meegemaakt vlak voor het faillissement toen die flippo instapte (en direct daarna weer uitstapte _O- ). Niet precies op 30 verkocht natuurlijk, maar leuke tijden.
Best pilot in history
pi_210853245
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 13:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Die zoeken een Gamestop 2?
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:57:39 #205
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210853330
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 13:49 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Die zoeken een Gamestop 2?
Al jaren.Maar Gamestop bestaat tenminste nog. BBBY niet meer (Bankrupt en aandeel is officieel gestopt). Nog steeds denken mensen dat via bepaalde truken en conspiracies er opeens duizenden dollars op hun accounts gaan verschijnen.
pi_210854684
Zo kan bijna weer bij AMG ingaan stappen
pi_210863021
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 13:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Al jaren.Maar Gamestop bestaat tenminste nog. BBBY niet meer (Bankrupt en aandeel is officieel gestopt). Nog steeds denken mensen dat via bepaalde truken en conspiracies er opeens duizenden dollars op hun accounts gaan verschijnen.
Dat heeft ook niets meer met beleggen van doen, wel met een vergevorderde gokverslaving of een overvloed aan onbenutte grijze cellen ;)
pi_210877006
Degiro app is helemaal op hol geslagen _O-
pi_210877104
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 12:31 schreef Faraday01 het volgende:
Degiro app is helemaal op hol geslagen _O-
DeGiro had dit weekend toch gepland onderhoud?
pi_210877170
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 12:36 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ja. Iets te vroeg live gegooid. :')

Best pilot in history
  zondag 8 oktober 2023 @ 12:55:38 #211
545 dop
pi_210877404
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 12:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja. Iets te vroeg live gegooid. :')

[ afbeelding ]
koersen op beurs.nl, iex.nl eurobench.nl, beleggen.nl, beursgorilla.nl, en anderen geven de zelfde uitslagen. dus blijkbaar gaat het ergens anders verkeerd.
koersen zijn van 8maart dit jaar

bij euronext op de site klopt het wel

Allen lijken hun Data Via Infront te krijgen dus waarschijnlijk gaat het daar mis

[ Bericht 2% gewijzigd door dop op 08-10-2023 13:35:42 ]
pi_210889845
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 12:36 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Lekker gewerkt jongens.
Best pilot in history
  maandag 9 oktober 2023 @ 10:57:43 #213
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210890574
Zouden jullie niet eindelijk eens overstappen naar IB?

Letterlijk nog nooit één bug mee gehad op handelsdagen. Alleen wel eens probleemloos onderhoud in de weekenden..
pi_210891042
quote:
81s.gif Op maandag 9 oktober 2023 09:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Lekker gewerkt jongens.
Werkt soepel :')
pi_210891061
Het is me wel gelukt om een hefboom op de gasprijzen te verzilveren, hoop dat die prijs dan klopte :')

Zal wel kloppen though, heibel in het Midden Oosten = duurdere gas en olie.
What Would Goku Do
pi_210891066
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 10:57 schreef JimmyJames het volgende:
Zouden jullie niet eindelijk eens overstappen naar IB?

Letterlijk nog nooit één bug mee gehad op handelsdagen. Alleen wel eens probleemloos onderhoud in de weekenden..
Het is dat het zo'n gezeik is om over te boeken met openstaande shortposities en wat het toentertijd kostte (100 euro per regel vanuit DeGiro :') ). Maar dit kan écht niet. Ook nu ik net 35k vrij moest maken voor de belastingdienst.
Best pilot in history
  maandag 9 oktober 2023 @ 12:45:57 #217
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210891554
quote:
18s.gif Op maandag 9 oktober 2023 11:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is dat het zo'n gezeik is om over te boeken met openstaande shortposities en wat het toentertijd kostte (100 euro per regel vanuit DeGiro :') ). Maar dit kan écht niet. Ook nu ik net 35k vrij moest maken voor de belastingdienst.
Ik zou gewoon in parallel alvast een account bij IB openen. En dan alle nieuwe posities alleen via je IB account openen.

IB account is gratis, geen inactivity fee en dergelijke (je moet wel een paar k storten meen ik).
pi_210892089
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 12:45 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik zou gewoon in parallel alvast een account bij IB openen. En dan alle nieuwe posities alleen via je IB account openen.

IB account is gratis, geen inactivity fee en dergelijke (je moet wel een paar k storten meen ik).
Ja, gedaan, goed advies.
Best pilot in history
pi_210914096
quote:
18s.gif Op maandag 9 oktober 2023 11:51 schreef nostra het volgende:
Ook nu ik net 35k vrij moest maken voor de belastingdienst.
Wat dus gewoon niet aankomt. :') "We proberen het ergens deze week nog te regelen hoor, maar als het er maandag nog niet is, bel dan nog even, dan is het misschien zoek en gaan we zoeken". _O-
Best pilot in history
  donderdag 12 oktober 2023 @ 11:58:13 #220
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210924074
Wat "optimistische" kooporders erin gezet (circa -20% vanaf hier) op McDonalds & Starbucks.
pi_210924147
quote:
10s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 11:58 schreef JimmyJames het volgende:
Wat "optimistische" kooporders erin gezet (circa -20% vanaf hier) op McDonalds & Starbucks.
Ik heb alvast een quarter pounder besteld bij de HR-dames die zijn gaan lopen, dus steun alvast de Q4-cijfers.
Best pilot in history
pi_210925377
quote:
81s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 12:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat dus gewoon niet aankomt. :') "We proberen het ergens deze week nog te regelen hoor, maar als het er maandag nog niet is, bel dan nog even, dan is het misschien zoek en gaan we zoeken". _O-
Nou, DeGiro heeft de overboeking gevonden tussen de stapel te verwerken acceptgiro's. Kan ik Sigrid ook weer blij maken.

Best pilot in history
  donderdag 12 oktober 2023 @ 21:17:38 #223
344884 monkyyy
pi_210930082
Alle consumer staples gaan flink onderuit, wellicht dat er ergens value tussen zit. :9
pi_210930603
Microsoft mag 29 miljard extra afdragen aan de IRS, zaak van 20-10 jaar geleden. Er volgt natuurlijk een beroep.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 23:46:59 #225
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210932131
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 21:17 schreef monkyyy het volgende:
Alle consumer staples gaan flink onderuit, wellicht dat er ergens value tussen zit. :9
Waar zit je aan te denken?
pi_210932770
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 12:45 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik heb IB nu enkele maanden maar vind het een omslachtig platform om te traden. Heb er bijna alleen ETF”s dus nu gelukkig geen omkijken naar.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:01:31 #227
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210933575
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 01:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb IB nu enkele maanden maar vind het een omslachtig platform om te traden. Heb er bijna alleen ETF”s dus nu gelukkig geen omkijken naar.
Gebruik je de app? Ik vind die wel aardig logisch in elkaar zitten.
pi_210936277
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 08:01 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Gebruik je de app? Ik vind die wel aardig logisch in elkaar zitten.
Ik heb de App maar gebruik gewoon browser op PC.
Vind het geen fijne interface, het zoeken naar aandelen is onhandig, veel afkortingen dus constant op Google zoeken op welke beurs je handelt, etc. Ook het handmatig swappen van Euro naar Dollar vind ik onhandig, bij m'n vorige broker zette je een order en die zorgde wel voor de juiste valuta.

Misschien is dat de "professionele benadering van het beleggen" maar als amateur werkt dat niet voor mij.
Misschien zie ik dingen over het hoofd en kan het handiger maar eigenlijk zou dat in het ontwerp al goed moeten gaan. Het is een beetje of je van Windows 10 naar een oude Linux desktop gaat.

Ik kan me voorstellen dat als je er de hele dag rondhangt dat het wel logischer wordt maar dat is nu net niet de bedoeling.

DeGiro is qua bedrijf gewoon zwaar klote maar hun site vind ik een verademing vergeleken met IB.
pi_210936894
IB account is geopend en geverifieerd, ben benieuwd. Alleen nog even gefund met 100 EUR, was geen minimum zo te zien, en dan eens rondspelen zonder nog te handelen. Kunnen we in 2024 ook wat spelen met Amerikaanse opties. Ook geen restricties meer op non-ESG-compliant bedrijven zo te zien, was dat nu een EU-speeltje of brokerspecifiek?
Best pilot in history
pi_210937045
Has nog 5400 Euro in een SmallCap World ESG van Northern Trust staan bij mijn grootbank.
Zojuist verkocht.
Waarom?

Kleine regionale banken in de VS lenen vooral wbt de aankoop van commercieel vastgoed oa kantoren.
Die blijven met die panden zitten als de prijzen verder zakken wat mij zeer aannemelijk lijkt.
Om hun balans te redden zijn zij minder enthousiast over het lenen aan kleine bedrijven wat hun groei beperkt.
World dus 41% ligt buiten de VS en daar wil ik mij juist steeds meer op gaan richten.
ESG klinkt mooi maar heb het morele aspect losgelaten en ga nu toch echt voor rendement en met uitsluitingen wbt de wapenindustrie ga ik er niet op vooruit.

Wat ga ik doen met de opbrengst?
1000 stop ik in Alphabet en de rest gaat naar een Nasdaq ETF.

Heb verder uiteraard de wijsheid niet in pacht en doe natuurlijk ook maar wat, mijn post is dus slechts puur ter informatie en is geen advies.
Daarvoor kan je immers tegen een mooi bedrag bij de bank terecht, waarschijnlijk is dat ook geen geweldig advies maar enfin.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:50:02 #231
344884 monkyyy
pi_210939802
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 23:46 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Waar zit je aan te denken?
Ik wil heel graag, voor de juiste prijs, meer Hershey kopen, maar ik kijk ook naar andere dingen die stukken aantrekkelijker lijken op het eerste oog (Betsson, East West Bankcorp, Discovery Financial services om een paar te noemen)

[ Bericht 7% gewijzigd door monkyyy op 13-10-2023 18:00:48 ]
pi_210982768
Hoe gaat het eigenlijk met tellurian?
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:18:15 #233
545 dop
pi_210983018
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 11:45 schreef xminator het volgende:
pi_210993266
Frááie cijfers weer van Handelsbanken met een credit loss van 0.01% (was 0.00%), dat moet wel de meest risico-averse bank zijn die er is. Een echt plankaandeel voor oude wijven zoals ik. :Y
Best pilot in history
pi_210993282
quote:
Als je het aan @JimmyJames vraagt, heeft-ie inmiddels een tweede jacht gekocht van de gevangen premies.
Best pilot in history
  woensdag 18 oktober 2023 @ 10:08:44 #236
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210993321
quote:
Mooi koopmoment. :P

Ik heb alles verkocht voor $2 nadat ik daarvoor op $4 al een hoop had verkocht. Beetje te veel laten meeslepen door al het ‘nieuws’ op Discord.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 11:42:21 #237
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211005093
quote:
10s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je het aan @:JimmyJames vraagt, heeft-ie inmiddels een tweede jacht gekocht van de gevangen premies.
Ik zit er maar deels ongedekt in. Maar per saldo wel winst, ja.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 12:00:06 #238
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211005200
Ben benieuwd wat het thema wordt van 2024.. verder instortende Chinese economie of herstel Chinese economie. Uiteindelijk hebben ze het aan zichzelf te danken met de verslechtering van het investeringsklimaat. Tencent, Alibaba hadden ze beter met rust kunnen laten. Hoe willen ze meespelen met de VS zonder eigen sterke techgiganten
?
pi_211005824
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 12:00 schreef JimmyJames het volgende:
Ben benieuwd wat het thema wordt van 2024.. verder instortende Chinese economie of herstel Chinese economie.
Ja, dat is wel het grote vraagteken - ik heb wel het gevoel dat er nu extreem overdreven op elke scheet gereageerd wordt (PT aanpassing voor Bilibili door Jefferies van $ 22.8 naar $ 22.1 voor de ADR's en 6% eraf), maar voor mijn JD's begint dit wel pijnlijke vormen aan te nemen, vanmiddag weer 6%+ eraf. :+ BYD blijft wel oké liggen. Xi heeft inmiddels ook wel door dat dit allemaal niet zo handig is geweest, maar zijn woorden leggen niet veel waarde meer in de schaal liijkt het.
Best pilot in history
pi_211005993
Kolere, die premies op opties Thuisbezorgd. :o Je zou bijna een lading puts gaan schrijven, ware het niet dat het een grote teringbende is.
Best pilot in history
  donderdag 19 oktober 2023 @ 14:34:20 #241
344884 monkyyy
pi_211006569
Tijd om East West Bancorp te kopen. Een bank van die kwaliteit en voorspelbaarheid is in mijn ogen meer waard dan 1.1x book en 6x trailing earnings.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 21:48:09 #242
545 dop
pi_211011605
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:34 schreef monkyyy het volgende:
Tijd om East West Bancorp te kopen. Een bank van die kwaliteit en voorspelbaarheid is in mijn ogen meer waard dan 1.1x book en 6x trailing earnings.
1,1 book ? het is een bank wat zegt dat!
pi_211011813
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 21:48 schreef dop het volgende:

[..]
Een balans van willekeurig welke bankverzekeraar is sowieso 1 groot mark 2 market ondoorzichtig cicrus. Ergens een procentpunt eraf of erbij en weg is je solvency. Met name Europese banken zijn dan ook nog eens miljarden kwijt aan onzin compliance om de problemen van anderen op te lossen en krijgen vervolgens de teugels aangetrokken met Basel en weet ik het.

Markel vind ik dan nog een uitzondering en Handelsbanken dan, die snap ik, maar dat kan ook mijn begripstekort liggen. De balans van NN of Aegon is 1 grote zwarte doos wmb.
Best pilot in history
pi_211018394
@TheFreshPrince

Fluence al gekocht met deze drop?
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:04:35 #245
344884 monkyyy
pi_211018425
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 21:48 schreef dop het volgende:

[..]
Dat betekent dat de beurswaarde 10% groter is van het eigen vermogen.
pi_211018463
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:02 schreef Steven184 het volgende:
@:TheFreshPrince

Fluence al gekocht met deze drop?
Geen geld ;(

Naja, kan wel wat verkopen maar bijna alles staat laag.

Er komt nog wel wat dividend aan, dus wie weet over een paar weken ;)

edit: met de huidige rente en vooruitzichten zou het nog wel eens verder kunnen kelderen, hoewel ik $18,50 als instappunt had wacht ik nog wat langer. Andere tijden, andere inzichten.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:16:50 #247
545 dop
pi_211018568
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:04 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Dat betekent dat de beurswaarde 10% groter is van het eigen vermogen.
Nee vrienden, het vermogen van een bank is geen eigen vermogen. Het overgrote deel van dat vermogen is van de rekening houders/klanten.

Banken en verzekeraars zijn als het om de boeken gaat heel afwijkend (complex) t.o.v. de gemiddelde beursgenoteerde ondernemingen.
pi_211018663
Kutweek. En door.
Best pilot in history
pi_211018684
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen geld ;(

Naja, kan wel wat verkopen maar bijna alles staat laag.

Er komt nog wel wat dividend aan, dus wie weet over een paar weken ;)

edit: met de huidige rente en vooruitzichten zou het nog wel eens verder kunnen kelderen, hoewel ik $18,50 als instappunt had wacht ik nog wat langer. Andere tijden, andere inzichten.
Ik heb ook al mijn plannen voor renewables ed even in koelkast gezet vanwege zelfde reden.
pi_211018689
Ja het is wel huilen, maar goed.
pi_211018699
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:29 schreef Steven184 het volgende:
Ik heb ook al mijn plannen voor renewables ed even in koelkast gezet vanwege zelfde reden.
Objectief is het natuurlijk juist de reden om wél te kopen in vergelijking met de tijd dat 50x sales een prima prijsje was. Moet de propositie zelf wel goed zijn en de balans oké.
Best pilot in history
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:41:10 #252
344884 monkyyy
pi_211018803
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:16 schreef dop het volgende:

[..]
Nee vrienden, het vermogen van een bank is geen eigen vermogen. Het overgrote deel van dat vermogen is van de rekening houders/klanten.

Banken en verzekeraars zijn als het om de boeken gaat heel afwijkend (complex) t.o.v. de gemiddelde beursgenoteerde ondernemingen.
Je hebt ergens wel een punt.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:49:53 #253
545 dop
pi_211018895
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:41 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Je hebt ergens wel een punt.
Banken en verzekeraars kunnen een prima belegging zijn, ik bezit zelf Ing en Aegon.
Maar wel belangrijk dat je door hebt dat je ze niet kan Bekijken als de gemiddelde belegging.
Tenzij je echt weet wat je doet altijd zorgen dat ze maar een klein deel van je porto zijn.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:58:10 #254
344884 monkyyy
pi_211018967
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:49 schreef dop het volgende:

[..]
Banken en verzekeraars kunnen een prima belegging zijn, ik bezit zelf Ing en Aegon.
Maar wel belangrijk dat je door hebt dat je ze niet kan Bekijken als de gemiddelde belegging.
Tenzij je echt weet wat je doet altijd zorgen dat ze maar een klein deel van je porto zijn.
Ik heb naar de cijfers van circa 400 banken gekeken afgelopen tijd, heb redelijk door wat er toe doet.
pi_211019465
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Objectief is het natuurlijk juist de reden om wél te kopen in vergelijking met de tijd dat 50x sales een prima prijsje was. Moet de propositie zelf wel goed zijn en de balans oké.
Nu moet ik natuurlijk wel eerlijk en volledig zijn. Aantal bestaande posities wel uitgebreid (of komend bij lagere prijzen). Voor aantal anderen is business case veranderd, dus moet weer even op onderzoek uit.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:19:12 #256
68638 Zwansen
pi_211019928
Laten we het er op houden dat het goede koopmomenten zijn. :)
pi_211019986
Iedere keer als het enigszins lekker gaat, lijkt er wel weer een andere crisis te zijn links of rechts.
pi_211020231
Ik heb vandaag iShares STOXX Global Select Dividend 100 UCITS ETF bijgekocht. Ik had al maanden een order liggen op ¤25,- en die is vandaag eindelijk uitgevoerd. Daarmee is de verhouding tussen investeringen in individuele aandelen en investeringen in ETFs weer terug op 2/3 versus 1/3, conform mijn beleggingsplan.

[Edit]: Dit jaar is er ¤1,6409 p/a dividend uitgekeerd. Vorig jaar ¤1,3708. Het nadeel van ETFs is dat het dividend minder voorspelbaar is dan met individuele aandelen. Daar staat tegenover dat ik wel meteen spreiding heb over 100 aandelen.

[ Bericht 28% gewijzigd door Groepfunder op 20-10-2023 18:54:23 ]
pi_211023127
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Iedere keer als het enigszins lekker gaat, lijkt er wel weer een andere crisis te zijn links of rechts.
't Is net een relatie.
Best pilot in history
pi_211030058
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gezien de oplopende spreads op overheidsobligaties en de weigering van de Italiaanse overheid om aan de begrotingsregels te voldoen ligt een nieuwe eurocrisis ook wel op de loer. Temeer omdat Italië het ESM-verdrag niet geratificeerd heeft en TPI (Transmission Protection Instrument) niet van toepassing is vanwege het niet volgen van de begrotingsregels. Dan ligt diep in de la van Lagarde nog OMT (Outright Monetary Transactions) verstopt maar dat vereist praktisch de opgave van politieke soevereiniteit, dus de kans dat Italië daar ooit mee akkoord gaat is ook verwaarloosbaar :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2023 16:25:59 ]
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:04:23 #261
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_211030336
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:24 schreef J.B. het volgende:

[..]
Gezien de oplopende spreads op overheidsobligaties en de weigering van de Italiaanse overheid om aan de begrotingsregels te voldoen ligt een nieuwe eurocrisis ook wel op de loer. Temeer omdat Italië het ESM-verdrag niet geratificeerd heeft en TPI (Transmission Protection Instrument) niet van toepassing is vanwege het niet volgen van de begrotingsregels. Dan ligt diep in de la van Lagarde nog OMT (Outright Monetary Transactions) verstopt maar dat vereist praktisch de opgave van politieke soevereiniteit, dus de kans dat Italië daar ooit mee akkoord gaat is ook verwaarloosbaar :P
Italie leunt op Noord Europa

De economische divergentie blijft gewoon doorgaan
Nederland is heel erg blij met de voor ons spotgoedkope valuta de Euro, daar kunen wij heel erg goed mee werken
Nadeel is dat half Europa hierheen komt

quote:
Politiek belemmert
S&P Global verwacht wel dat er na de verkiezingen in november een coalitieregering zal worden gevormd die de beleidsvorming zou kunnen blijven bemoeilijken. „Een gefragmenteerd politiek landschap zal de beleidsvorming op de korte termijn belemmeren.”

De kredietbeoordelaar handhaaft de 'AAA/A-1+'-status van Nederland, een van de hoogst mogelijke categorieën van kredietwaardigheid.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_211030390
Ik heb een aandeel waarbij de "ex dividend date" 28 september was, de "record date" 30 september maar tot op heden zie ik niks staan in mijn account bij "Corporate actions"? Dat is toch gek?
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_211030767
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 17:12 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik heb een aandeel waarbij de "ex dividend date" 28 september was, de "record date" 30 september maar tot op heden zie ik niks staan in mijn account bij "Corporate actions"? Dat is toch gek?
Wat is de "payment date" van dit dividend? Dat is de dag dat je het dividend gestort krijgt. Kan soms wel een paar weken na de record date zijn.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:08:37 #264
545 dop
pi_211030792
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 17:12 schreef Lokale_Notabele het volgende:
welke broker?
welk aandeel?
pi_211050278
Whut?

JUST EAT TAKEAWAY | FRAAIE OMSLAG VOOR KOOPWAARDIG BEZORGPLATFORM

https://www.beleggersbelangen.nl/aandeel/takeaway-com/#

quote:
BASISBELEGGINGSGEGEVENS
Het bedrijf als geheel is door de marketinguitgaven in Duitsland verliesgevend. Het eigen vermogen dat door de beursgang in 2016 overvloedig was, wordt daardoor steeds verder verminderd. Takeaway.com kan nu nog een beperkt aantal jaren verlies zelf financieren. De beleggers hebben er vertrouwen in dat het goed komt getuige de stijging van de koers. Het bedrijf heeft een van de meest gestegen aandelenkoersen. In de Koerswijzer van Beleggers Belangen treft u zowel een fundamenteel advies als een advies op basis van technische analyse.
Best pilot in history
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:35:03 #266
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211071287
Weer eens een goed dagje..

Morgen weer minder aangezien Alphabet dipt na earnings :')
pi_211073138
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 23:35 schreef JimmyJames het volgende:

Microsoft daarentegen.. ;)
pi_211073391
Marco loopt nog aardig binnen met zijn royalty's zo, komt er in ieder geval nog wat binnen.
Best pilot in history
pi_211074069
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 18:45 schreef Groepfunder het volgende:
Ik heb vandaag iShares STOXX Global Select Dividend 100 UCITS ETF bijgekocht. Ik had al maanden een order liggen op ¤25,- en die is vandaag eindelijk uitgevoerd. Daarmee is de verhouding tussen investeringen in individuele aandelen en investeringen in ETFs weer terug op 2/3 versus 1/3, conform mijn beleggingsplan.

[Edit]: Dit jaar is er ¤1,6409 p/a dividend uitgekeerd. Vorig jaar ¤1,3708. Het nadeel van ETFs is dat het dividend minder voorspelbaar is dan met individuele aandelen. Daar staat tegenover dat ik wel meteen spreiding heb over 100 aandelen.
Staat je komma niet goed?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211077206
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 23:35 schreef JimmyJames het volgende:

Hier is het bloeden. Min 3%.
pi_211095546
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 11:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Staat je komma niet goed?
Wat zou er mis zijn met de plaats van de komma? Het dividend per 'aandeel' wordt in deze ETF uitgedrukt tot vier cijfers achter de komma.
pi_211099635
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 22:35 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Wat zou er mis zijn met de plaats van de komma? Het dividend per 'aandeel' wordt in deze ETF uitgedrukt tot vier cijfers achter de komma.
Ik dacht dat je je totale dividend had opgeschreven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:20:33 #273
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211103402
Amazon kwartaalwinst bijna $10B.. Dan is een $1T waardering zo gek nog niet (k/w van 25 krijg je dan, als ze dit volhouden).
https://ir.aboutamazon.co(...)Results/default.aspx
Free Cash Flow is nog wel een dingetje. Tis weer een inflow, maar nog steeds "maar" een magere 21B over laatste 12 maanden. Het blijft een kapitaalintensieve bedoening. Ter vergelijking harkt Alphabet die FCF binnen in één kwartaal.
Maar weer eens een LT put proberen te schrijven met strike 85-100$. Nu eerst even wat dingen laten expireren.

[ Bericht 6% gewijzigd door JimmyJames op 27-10-2023 19:26:44 ]
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:47:01 #274
344884 monkyyy
pi_211103699
Zelfs Hershey, de snack en chocolade maker, heeft nu een Technologie mannetje aangenomen die zich puur gaat richten op Automation, simulation en artificial intelligence

Dat geneuzel over AI begint echt belachelijke vormen aan te nemen.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:16:59 #275
68638 Zwansen
pi_211104187
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 19:47 schreef monkyyy het volgende:
Zelfs Hershey, de snack en chocolade maker, heeft nu een Technologie mannetje aangenomen die zich puur gaat richten op Automation, simulation en artificial intelligence

Hoezo is dat belachelijk? Een bedrijf dat miljarden producten op jaarbasis maakt, kan echt wel iets hebben aan AI. Zaken als beeldherkenning zodat je foutieve producten in je productielijn kunt herkennen of mogelijk zelfs bepaalde situaties kunt voorspellen?
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:25:23 #276
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211104326
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 19:47 schreef monkyyy het volgende:

Vroeg net aan Bard naar een gedurfde chocoladereep: een chocoladereep met stukjes bacon en kaas :9~ :9~ :9~
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:52:06 #277
344884 monkyyy
pi_211104794
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 20:16 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Hoezo is dat belachelijk? Een bedrijf dat miljarden producten op jaarbasis maakt, kan echt wel iets hebben aan AI. Zaken als beeldherkenning zodat je foutieve producten in je productielijn kunt herkennen of mogelijk zelfs bepaalde situaties kunt voorspellen?
Ik krijg het gevoel dat ieder groot bedrijf maar roept dat ze nu AI doen, omdat iedereen dat blijkbaar doet. Terwijl ze niet goed begrijpen wat AI nou eigenlijk is.

Wat jij beschrijft is quality control bij een voedsel producent, waarbij een eindproduct, halffabricaat of grondstof binnen een set van bepaalde parameters moet blijven en aan de hand van continu meten wordt er bepaald of er tussen die parameters gebleven wordt. Dat noem ik gewoon technologie. Dingen voorspellen, bijvoorbeeld voorraadniveau's? Dat noem ik ook technologie.

Maar misschien heb ik een andere definitie van AI (ik kan er nergens een goede definitie van vinden van wat het nou precies inhoudt), ik zou het beschrijven als volgt: Een code die slimmer en beter wordt in het uitvoeren van een bepaalde taak door het te blijven voeden met data. Net als een echt intelligent wezen, een mens dat beter en beter wordt in iets (tot op bepaalde hoogte) als je maar blijft oefenen, bijvoorbeeld, piano spelen.
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:16:34 #278
68638 Zwansen
pi_211105250
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 20:52 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik krijg het gevoel dat ieder groot bedrijf maar roept dat ze nu AI doen, omdat iedereen dat blijkbaar doet. Terwijl ze niet goed begrijpen wat AI nou eigenlijk is.

Wat jij beschrijft is quality control bij een voedsel producent, waarbij een eindproduct, halffabricaat of grondstof binnen een set van bepaalde parameters moet blijven en aan de hand van continu meten wordt er bepaald of er tussen die parameters gebleven wordt. Dat noem ik gewoon technologie. Dingen voorspellen, bijvoorbeeld voorraadniveau's? Dat noem ik ook technologie.

Maar misschien heb ik een andere definitie van AI (ik kan er nergens een goede definitie van vinden van wat het nou precies inhoudt), ik zou het beschrijven als volgt: Een code die slimmer en beter wordt in het uitvoeren van een bepaalde taak door het te blijven voeden met data. Net als een echt intelligent wezen, een mens dat beter en beter wordt in iets (tot op bepaalde hoogte) als je maar blijft oefenen, bijvoorbeeld, piano spelen.
AI kun je toch gewoon zien als een enabling technologie om daarmee bijvoorbeeld aan quality control te doen. Door bijvoorbeeld een AI-achtig beeldherkenningsysteem te voeden met miljarden plaatjes van Hershey bars wordt het toch ook steeds beter in het herkennen/voorspellen van eventuele foutieve bars?
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:31:48 #279
344884 monkyyy
pi_211105536
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 21:16 schreef Zwansen het volgende:

[..]
AI kun je toch gewoon zien als een enabling technologie om daarmee bijvoorbeeld aan quality control te doen. Door bijvoorbeeld een AI-achtig beeldherkenningsysteem te voeden met miljarden plaatjes van Hershey bars wordt het toch ook steeds beter in het herkennen/voorspellen van eventuele foutieve bars?
Misschien zie ik de voordelen niet en wellicht gaan ze dat doen. En dan hoop ik dat het heel veel kosten gaat besparen, dat ze substantieel meer chocola gaan verkopen of hun brand sterker maken met behulp van AI. En dat ze niet voor vorstelijk bedrag AI-chips kopen zonder dat er een fatsoenlijk opbrengst tegenover staat. Rendement op (toekomstig) geïnvesteerd kapitaal is uiteindelijk alles waar het om draait.

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 27-10-2023 21:45:18 ]
pi_211142780
Frááie resultaten van Aedifica. Mijn geschreven puts NOV23 @ 48 zullen wel waardeloos expireren; jammer want was mooie aanvulling op porto geweest. Maar iets met cake hebben en eten.
Best pilot in history
pi_211158277
Orsted vandaag goed idee waarom ik nog even afwachtte met veel renewables.
pi_211158381
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:49 schreef Steven184 het volgende:
Orsted vandaag goed idee waarom ik nog even afwachtte met veel renewables.
Ja dat gaat hard allemaal. :) Ongetwijfeld ook mooie kansen, maar ik heb werkelijk geen idee van de details van de sector. Wel benieuwd of/wat SBM hiervan gaat merken.

wel een grappig logo. fun fact: in het logo van FedEx zit een pijl verstopt
Best pilot in history
pi_211159698
Morgen de resultaten van Apple en Booking, het zal mij benieuwen.
pi_211161252
QCOM netjes.
Best pilot in history
pi_211161731
quote:
6s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja dat gaat hard allemaal. :) Ongetwijfeld ook mooie kansen, maar ik heb werkelijk geen idee van de details van de sector. Wel benieuwd of/wat SBM hiervan gaat merken.
]
Nu nog de winnaar kiezen
pi_211162099
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 21:58 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Nu nog de winnaar kiezen
Storage, grondstoffen, verticale integratie en trading zou ik gokken. Rest als Vestas wordt commodity met dunne marges. Deze jongens zagen het goed, alleen was de uitvoering ietwat gehaast. ;)

Best pilot in history
pi_211167376
Heeft Shell nog free float over inmiddels?
Best pilot in history
pi_211169253
Mooie dag vandaag. Waarom URW +8% staat is me niet helemaal duidelijk maar ik klaag niet :D
pi_211169346
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 16:37 schreef Faraday01 het volgende:
Mooie dag vandaag. Waarom URW +8% staat is me niet helemaal duidelijk maar ik klaag niet :D
Al die vastgoed toko's, allicht iets met rente?
pi_211169414
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 16:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Al die vastgoed toko's, allicht iets met rente?
Ja geen verhoging in de VS.
Invitation Homes staat ook 3,75% in de + vooralsnog vandaag.
pi_211169461
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 16:55 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Ja geen verhoging in de VS.
Invitation Homes staat ook 3,75% in de + vooralsnog vandaag.
Denk dat het qua vastgoed sowieso wel een goed moment begint te worden om in te slaan.
Qua beursfondsen dan.
  donderdag 2 november 2023 @ 18:28:12 #292
68638 Zwansen
pi_211170390
Palentir +20%.
  donderdag 2 november 2023 @ 19:52:17 #293
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211171943
quote:
10s.gif Op donderdag 2 november 2023 13:44 schreef nostra het volgende:
Heeft Shell nog free float over inmiddels?
Ze hebben 'slechts' 5% van de uitstaande aandelen teruggekocht ytd. Nog redelijk wat te gaan :P
pi_211173442
Ondanks megaverlies bij mijn grootste Holding MKL (-13% :X \) toch een topdagje.
Best pilot in history
  donderdag 2 november 2023 @ 22:12:04 #295
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211174464
Ja wel en goed dagje c_/
Nu even hopen dat Apple geen appels in het eten gooit nabeurs..
pi_211174582
Booking heeft betere cijfers dan verwacht maar staat -4% in de premarket.
Het zal mij benieuwd hoe die morgen sluit.
Heb één aandeel Booking en zou die best willen verkopen mocht het weer de $3000 aantikken, alhoewel..

https://www.nd.nl/varia/v(...)om-boekt-recordwinst
pi_211174647
Nederlands Dagblad als beursnieuwsbron en "I love sluts" als avatar, only @ Fok.
Best pilot in history
  donderdag 2 november 2023 @ 22:56:30 #298
344884 monkyyy
pi_211174956
Imperial Petroleum Inc (IMPP) kwam terecht in een van mijn screeners.

Heeft $125 miljoen aan cash, $50M in receivables en $8M in inventories. Total liabilities = $28M
Per saldo 125 + 50 + 8 - 28 = $155M in NCAV. Het heeft een beurswaarde van $44M.

Iemand een verklaring?

https://www.imperialpetro(...)nd-operating-results

https://www.macrotrends.n(...)balance-sheet?freq=Q

[ Bericht 16% gewijzigd door monkyyy op 03-11-2023 00:46:34 ]
  vrijdag 3 november 2023 @ 07:49:49 #299
545 dop
pi_211176120
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 22:56 schreef monkyyy het volgende:
Imperial Petroleum Inc (IMPP) kwam terecht in een van mijn screeners.

Heeft $125 miljoen aan cash, $50M in receivables en $8M in inventories. Total liabilities = $28M
Per saldo 125 + 50 + 8 - 28 = $155M in NCAV. Het heeft een beurswaarde van $44M.

Iemand een verklaring?

https://www.imperialpetro(...)nd-operating-results

https://www.macrotrends.n(...)balance-sheet?freq=Q

Ik ben er niet in gedoken. maar inventaris en liabilities kunnen ook wel eens anders zijn dan in de boeken.(natte vinger werk)
Een olietanker kan ook gewoon geld kosten ipv opleveren.
Verder hoeveel warrents staan er nog uit en hoeveel nieuwe aandelen zou dat kunnen betekenen.
pi_211177500
Tankers zijn echt een ultra-specifieke markt met hoge voltaliteit, hoge prijsbewegingen in de prijzen per tonnage, veel gebaseerd op verwachtingen (contango bijvoorbeeld), lage investeringsbereidheid door onzekerheid over de toekomst, dekkingsgraden die van hot naar her bewegen enzovoorts. Noteren dus altijd ver onder intrinsiek. In goede jaren verdienen ze goud geld, in slechte jaren zijn het bleeders, puur vanuit cashflow bekeken.

Kuppy was daar helemaal gek van drie jaar terug, wel biased en verouderd o/c:

Best pilot in history
pi_211179384
Brunel onderuit, mooi m'n call's gesloten
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')