Tjah, kerel, er is een reden dat ik zeg: Pleurt veel kerncentrales neer, want we zijn echt nog niet klaar in 2050.quote:Op zondag 10 september 2023 14:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar ook dan blijft:
[..]
Jaarlijks tanken we ongeveer 5 miljard liter benzine in Nederland, dus dan zit je alleen al daarvoor op 5.000.000.000 x 25kWh = 125TWh aan stroom.
Dat is net iets meer dan het stroomverbruik van heel Nederland per jaar.
En dan heb je nog geen liter diesel gemaakt.
Maar stel dat je kerncentrales neerzet. Een kWh uit een moderne EPR kerncentrale zit momenteel op zo'n 10,4 cent per kWh (zie o.a. Hinkley Point C).quote:Op zondag 10 september 2023 14:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah, kerel, er is een reden dat ik zeg: Pleurt veel kerncentrales neer, want we zijn echt nog niet klaar in 2050.
Maar men moet het eerst gaan voelen, niet meer op vakantie kunnen e.d. met het vliegtuig vanwege fiscale maatregelen, het zal snel opkomen de komende 10-15 jaar.
Beetje Yellow Cake in porto is wel aardig.quote:Op zondag 10 september 2023 14:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah, kerel, er is een reden dat ik zeg: Pleurt veel kerncentrales neer, want we zijn echt nog niet klaar in 2050.
Maar men moet het eerst gaan voelen, niet meer op vakantie kunnen e.d. met het vliegtuig vanwege fiscale maatregelen, het zal snel opkomen de komende 10-15 jaar.
Ik denk niet dat waterstof an sich heel heilzaam is, maar welke accijns denk je nog meer aan eigenlijk? Waterstof was schoon?quote:Op zondag 10 september 2023 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je dan 25kWh stroom nodig hebt voor 1 liter eFuels, dan zit je kale literprijs al op ¤2,60
Daar zit dan nog geen accijns of BTW bij in.
We hadden het over eFuels, niet over waterstof (al is waterstof wel de basis voor eFuels).quote:Op zondag 10 september 2023 15:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk niet dat waterstof an sich heel heilzaam is, maar welke accijns denk je nog meer aan eigenlijk? Waterstof was schoon?
Daar wordt wel mee getest.quote:Vliegtuigen zullen hoge concentratie energie moeten blijven gebruiken, misschien gaan die wel vliegen op waterstof.
Als je grootschalig een autopark van waterstof of eFuels wil voorzien, zal je toch echt fors (!) extra stroom moeten produceren. Dat lukt niet meer met overschotten.quote:Maar waterstof zal het stroomnet balanceren, daar gaan we geen dure stroom voor gebruiken.
Maar waarom? Sorry ik heb een economische achtergrond, als er geen externe effecten horen bij productie/consumptie van een goed vind ik accijns/subsidies bullcrap.quote:Op zondag 10 september 2023 15:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
En de overheid kan natuurlijk prima accijns heffen over waterstof, of het groen is of niet.
BTW zal je sowieso niet onderuit komen.
Ok, dan geen accijns op groene waterstof, alleen BTW. Zal het doorgeven aan Jetten z'n opvolger.quote:Op zondag 10 september 2023 15:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar waarom? Sorry ik heb een economische achtergrond, als er geen externe effecten horen bij productie/consumptie van een goed vind ik accijns/subsidies bullcrap.
Doch, omdat opslag goedkoop kan, en productie idem, gaat die opwekking met goedkope stroom op momenten dat er "overschotten" zijn, het is een natuurlijke batterij die voor zijn functie (die waterstof is toch nodig) giga efficiënt is.quote:Op zondag 10 september 2023 15:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je grootschalig een autopark van waterstof of eFuels wil voorzien, zal je toch echt fors (!) extra stroom moeten produceren. Dat lukt niet meer met overschotten.
Maar hoe komen we van 125TWh aan stroom voor eFuels op opslag van wat overschotten?quote:Op zondag 10 september 2023 15:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Doch, omdat opslag goedkoop kan, en productie idem, gaat die opwekking met goedkope stroom op momenten dat er "overschotten" zijn, het is een natuurlijke batterij die voor zijn functie (die waterstof is toch nodig) giga efficiënt is.
Met eFuels en waterstof als brandstof, weet je iig zeker dat stroomschaarste toeneemt.quote:Op zondag 10 september 2023 15:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Doch, omdat opslag goedkoop kan, en productie idem, gaat die opwekking met goedkope stroom op momenten dat er "overschotten" zijn, het is een natuurlijke batterij die voor zijn functie (die waterstof is toch nodig) giga efficiënt is.
Als er flink tekort energie is zal de stroomprijs giga zijn, dat is juist weer een case voor meer kernenergie.
Leuk hè, economie.
Mijn casus is primair voor kernenergie omdat ik de schaarste zie toenemen naar de toekomst.
Het punt is dat je je geld maar één keer kan uitgeven, en dat verschillende goederen met elkaar concurreren.quote:Op zondag 10 september 2023 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar hoe komen we van 125TWh aan stroom voor eFuels op opslag van wat overschotten?
Alles tot bepaalde hoogte, stroom te schaars = eFuel en waterstof te duur, natuurlijk optimum, stopt dan ook verder met groeien.quote:Op zondag 10 september 2023 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met eFuels en waterstof als brandstof, weet je iig zeker dat stroomschaarste toeneemt.
Niets op tegen. Maar ik weet nog niet hoe je auto's laat rijden op isolatiemateriaal.quote:Op zondag 10 september 2023 15:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Focus op dit moment qua energiebeleid moet ook niet gekke fratsen van Jetten zijn, maar gewoon huizen isoleren.
Niet maar daar zijn nog niet de grootste vruchten te plukken op korte termijn gok ik.quote:Op zondag 10 september 2023 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niets op tegen. Maar ik weet nog niet hoe je auto's laat rijden op isolatiemateriaal.
Leuk weetje (en ja, ik weet dat energie praktisch niet altijd 1 op 1 om te zetten is):quote:Op zondag 10 september 2023 16:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Niet maar daar zijn nog niet de grootste vruchten te plukken op korte termijn gok ik.
Genoeg stappen te zetten dus... Doch, sommige kosten erg veel tijd, waarom niet veel harder starten met zaken die gelijk uitgevoerd kunnen worden? Die geld opleveren ipv kosten?quote:Op zondag 10 september 2023 16:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Leuk weetje (en ja, ik weet dat energie praktisch niet altijd 1 op 1 om te zetten is):
Met de energie in de 5 miljard liter benzine die we in Nederland jaarlijks verbruiken kan je 9.000.000 EV's en 8.000.000 warmtepompen laten draaien en dan hou je nog bijna 10TWh over.
Oh, mee eens.quote:Op zondag 10 september 2023 16:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Genoeg stappen te zetten dus... Doch, sommige kosten erg veel tijd, waarom niet veel harder starten met zaken die gelijk uitgevoerd kunnen worden? Die geld opleveren ipv kosten?
28 miljard naar nonsense van Jetten, terwijl er allerhande mensen in matig geïsoleerde huisjes wonen.quote:
Beetje jammer welquote:
Heel fintech gaat door het putje, van Mollie tot Paypal. In dit geval zal de grote afwaardering van Mollie wel een specifieke rol spelen.quote:Op maandag 11 september 2023 11:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Beetje jammer wel.
Had verwacht dat het weer op zou veren. Zag behalve tegen vallende groei momenteel, verder geen bijzondere red flags.
Nog steeds niet eigenlijk. Dus vraag mij af wat ik nu precies mis.
Ah, hodlen dan maar.quote:Op maandag 11 september 2023 11:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Heel fintech gaat door het putje, van Mollie tot Paypal.
P/E ratio van onder de 40.quote:
Algehele financiële malaise? Ik weet het ook niet, denk dat de markt sowieso overreactie effecten vertoond. Ik zat eerst met put opties in Adyen en zou nu met deze waarderingen bijna calls overwegen.quote:Op maandag 11 september 2023 11:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Beetje jammer wel.
Had verwacht dat het weer op zou veren. Zag behalve tegen vallende groei momenteel, verder geen bijzondere red flags.
Koers was gebaseerd op een forse groei die niet meer waargemaakt gaat worden, zoals het er nu voor staat.quote:Op maandag 11 september 2023 11:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Beetje jammer wel.
Ja, ik snap dat die P/E verwachtingen creëerde. Maar heb je ergens een bron dat het niet meer waargemaakt gaat worden? Want ik heb tot nu toe vooral voorbij zien komen dat de groei tot het moment van kwartaalcijfers tegen vielen. Niet dat het "niet meer waargemaakt" gaat worden.quote:Op maandag 11 september 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Koers was gebaseerd op een forse groei die niet meer waargemaakt gaat worden, zoals het er nu voor staat.
Dus dan is het het verhaal van die grote luchtballon.
Ik zou vooral ff tijdje wachten tot emotie uit de koers is en langere tijd stabiel is.quote:Op maandag 11 september 2023 11:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Beetje jammer wel.
Calls zullen gigantisch duur zijn met deze vola.quote:Op maandag 11 september 2023 11:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Algehele financiële malaise? Ik weet het ook niet, denk dat de markt sowieso overreactie effecten vertoond. Ik zat eerst met put opties in Adyen en zou nu met deze waarderingen bijna calls overwegen.
Het enige wat ik mis voor call opties is een "trigger"
Tjah, maar ze zijn ook meer "waard" met hoge volaquote:Op maandag 11 september 2023 16:57 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Calls zullen gigantisch duur zijn met deze vola.
"Zoals het er nu voor staat". Misschien realiseren ze in de toekomst wel weer flink meer groei maar voor nu is dit het sentiment.quote:Op maandag 11 september 2023 13:07 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat die P/E verwachtingen creëerde. Maar heb je ergens een bron dat het niet meer waargemaakt gaat worden? Want ik heb tot nu toe vooral voorbij zien komen dat de groei tot het moment van kwartaalcijfers tegen vielen. Niet dat het "niet meer waargemaakt" gaat worden.
Ja, precies. Dan klopte mijn uitgangspunt. Wel jammer, had verwacht dat ie eerder weer op zou veren. Maar goed, er zit sowieso wel veel onrust in mijn portefeuille momenteel. Vliegt met 5 a 10% per week op en neer. Terwijl de spreiding toch best aardig is.quote:Op maandag 11 september 2023 22:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Zoals het er nu voor staat". Misschien realiseren ze in de toekomst wel weer flink meer groei maar voor nu is dit het sentiment.
Als ik het zo van de zij-lijn zie doen ze het als bedrijf gewoon goed. Groeien door met hele stevige cijfers, hebben extra personeel ingeslagen op het juiste moment (tijdens de grote ontslagrondes in tech) en houden de marges gezond. Voor de aandelenprijs is het matig natuurlijk, maar volgens mij maken ze best gezonde keuzes.quote:Op maandag 11 september 2023 11:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Beetje jammer wel.
Tegen vallende groei door? meer concurrentie!quote:Op maandag 11 september 2023 13:07 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat die P/E verwachtingen creëerde. Maar heb je ergens een bron dat het niet meer waargemaakt gaat worden? Want ik heb tot nu toe vooral voorbij zien komen dat de groei tot het moment van kwartaalcijfers tegen vielen. Niet dat het "niet meer waargemaakt" gaat worden.
quote:
Gaat hard zo. Wie heeft tijdens de lunchpauze besloten om zijn huis toch maar niet te verven?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:39 schreef nostra het volgende:
Nederlandse industrials zullen vermoed ik ook wel wat klappen krijgen. Op zich mooi, voor de LT wil ik AAI, TKH, LIGHT nog wel oppakken. En Nedap, maar dat is zo illiquide als de pest dus dat is wel een groot nadeel. Maar dat wordt dan ergens eind september.
Op 600 neem ik een call optie.quote:
Antonov was wat dat betreft puur genieten toentertijd.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:39 schreef jaco het volgende:
[..]
Een analist die een Sell advies geeft, is ook vaak de kop van jut. De verklaring is dan meestal dat de analist een fake rapport heeft geschreven omdat hij/zij het aandeel zelf op een lagere koers wil inkopen. (Blijkbaar daagt het de IEX'er wel dat een analist een professional is met hoogstwaarschijnlijk een betere kijk op het bedrijf. Met zo'n complot theorie kun je alsnog je long-positie weer goedpraten en hoef je er niet aan dat je mogelijk fout zit.)
Er is op het IEX forum ook altijd 'genoeg om een rechtzaak te beginnen' en 'de aangifte ligt al klaar'. Ik heb in de media echter nog nooit iets over een zaak gelezen tussen een IEX deelnemer en wie dan ook
Tering heej..quote:Op woensdag 13 september 2023 09:06 schreef Steven184 het volgende:
Adyen opent direct onder 700, weg naar Benenden gaat nog welk ff duren.
Nog steeds een hoop 'cope' op dat iex forum. Al 10 keer gelezen de afgelopen dagen dat de bodem nu echt bereikt is, dus tijd om te kopenquote:
Hoax, gewoon blijven doen.quote:Op woensdag 13 september 2023 11:22 schreef dop het volgende:
Bij kopen en bodem vissen, is zelden een goede strategie.
Bij Adyen is er waarschijnlijk pas iets fatsoenlijks over te zeggen na de jaarcijfers.
Amazon op $ 10 was best aardig in 2000. Anyway, de USP's van Adyen lijken me de lock-in en de betrouwbaarheid. Het is geen commodity ála Alfen, 1 fuck up en je bent dood. In de markt zie ik juist beweging naar Adyen. Ben wel benieuwd naar de retentie. Hun grootste probleem lijkt me de opex, je loopt er naar binnen met een ton startsalaris en dat is allemaal leuk als je schaalbaarheid oneindig is, maar zodra die toch ook een bovengrens blijkt te kennen is het allemaal wat minder fijn terugschakelen.quote:Op woensdag 13 september 2023 11:22 schreef dop het volgende:
Bij kopen en bodem vissen, is zelden een goede strategie.
Bij Adyen is er waarschijnlijk pas iets fatsoenlijks over te zeggen na de jaarcijfers.
quote:Op donderdag 14 september 2023 18:19 schreef WammesWaggel het volgende:
Via DeGiro is het nog niet mogelijk om ARM te kopen.
Staat wel 15%+ sinds de IPO.
Wilde ook een gokje wagen
Ja personeel wordt goed behandeld daar.quote:Op donderdag 14 september 2023 00:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Amazon op $ 10 was best aardig in 2000. Anyway, de USP's van Adyen lijken me de lock-in en de betrouwbaarheid. Het is geen commodity ála Alfen, 1 fuck up en je bent dood. In de markt zie ik juist beweging naar Adyen. Ben wel benieuwd naar de retentie. Hun grootste probleem lijkt me de opex, je loopt er naar binnen met een ton startsalaris en dat is allemaal leuk als je schaalbaarheid oneindig is, maar zodra die toch ook een bovengrens blijkt te kennen is het allemaal wat minder fijn terugschakelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was niet het beste jaar die 2022.
[ Bericht 22% gewijzigd door ludovico op 14-09-2023 20:01:10 ]"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
quote:Op donderdag 14 september 2023 19:52 schreef ludovico het volgende:
[ afbeelding ]
52% koerswinst in +- 3 maanden jwz.Ik heb er slechts 1500 en ben op een paar tientjes na weer uit het rood na verrekening van het dividend.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon blijven zitten ..quote:Op donderdag 14 september 2023 20:01 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik heb er slechts 1500 en ben op een paar tientjes na weer uit het rood na verrekening van het dividend.
En weer verkocht, ongeveer $40 winst gepakt na aftrek van de transactiekosten.quote:Op donderdag 14 september 2023 18:38 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Hij staat er op!
Kooporder gedaan van 9x @ $58
https://www.reuters.com/article/prosus-sharesplit-idUSL1N3AQ0HXquote:Op donderdag 14 september 2023 20:40 schreef Black-Death het volgende:
Heeft Prosus een stock split gedaan?
Merci.quote:Op vrijdag 15 september 2023 07:39 schreef dop het volgende:
[..]
https://www.reuters.com/article/prosus-sharesplit-idUSL1N3AQ0HX
Ingewikkeld verhaal maar aandeel houders krijgen er extra aandelen bij.
Dus is een soort van split
Toch had ik het aardig gevonden als mijn broker mij hierover vooraf had geïnformeerd. Ik meen mij te herinneren dat BinckBank dat in het verleden wel heeft gedaan bij een split van het aandeel Ahold.quote:Op vrijdag 15 september 2023 07:39 schreef dop het volgende:
[..]
https://www.reuters.com/article/prosus-sharesplit-idUSL1N3AQ0HX
Ingewikkeld verhaal maar aandeel houders krijgen er extra aandelen bij.
Dus is een soort van split
eens , maar je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid om het nieuws rond de aandelen die je bezit bij te houden.quote:Op vrijdag 15 september 2023 22:37 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Toch had ik het aardig gevonden als mijn broker mij hierover vooraf had geïnformeerd. Ik meen mij te herinneren dat BinckBank dat in het verleden wel heeft gedaan bij een split van het aandeel Ahold.
Nee, ik volg de bedrijven waarin ik beleg inderdaad niet op de voet. Mijn ervaring met crowdfunding heeft mij wel geleerd dat daar niet mijn kracht ligt. Ik houd IEX bij en de website van De Aandeelhouder. Ik log ook minstens één keer per week bij mijn broker in om mijn portefeuille te bekijken en de 'corporate actions' te lezen. That's it. Maar beleggen is geen hobby van me. En ik wil er zeker geen dagtaak aan hebben. Als ik zie hoeveel servicekosten mijn broker elke maand in rekening brengt ... daar verwacht ik iets voor terug.quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:29 schreef dop het volgende:
eens , maar je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid om het nieuws rond de aandelen die je bezit bij te houden.
Dat je dit niet wist zegt volgens mij ook dat je jezelf niet voldoende op de hoogte houdt.
Maar goed mijn mening, iedereen moet natuurlijk zelf kiezen hoe belangrijk hij/zij dat vind.
Ik ben bang dat je meer verwacht van een broker dan dat ze daadwerkelijk bieden.quote:Op zaterdag 16 september 2023 11:26 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Nee, ik volg de bedrijven waarin ik beleg inderdaad niet op de voet. Mijn ervaring met crowdfunding heeft mij wel geleerd dat daar niet mijn kracht ligt. Ik houd IEX bij en de website van De Aandeelhouder. Ik log ook minstens één keer per week bij mijn broker in om mijn portefeuille te bekijken en de 'corporate actions' te lezen. That's it. Maar beleggen is geen hobby van me. En ik wil er zeker geen dagtaak aan hebben. Als ik zie hoeveel servicekosten mijn broker elke maand in rekening brengt ... daar verwacht ik iets voor terug.
Hebben ze het opgerekt tot 6 maanden?quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je nog van plan was aandelen om te zetten naar spaargeld dan is het handig om dit voor 1 oktober te doen (en dat tot en met 31 maart 2024 niet meer om te zetten in beleggingen).
Dit vanwege de nieuwe regelgeving om "peildatumarbitrage" te voorkomen.
3 maanden voor en 3 maanden na 1 januari, dus ja...quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Hebben ze het opgerekt tot 6 maanden?
Dat is de periode waarbinnen naar arbitrage wordt gekeken, maar de lengte van omzetting is binnen drie maanden. Dus verkopen op 1 december en terugkopen op 2 maart is per definitie prima. Daarnaast kan je ook zakelijke redenen aanvoeren.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
3 maanden voor en 3 maanden na 1 januari, dus ja...
Oh, dat is dan wel lekker onduidelijk, dat haalde ik er niet uitquote:Op zaterdag 16 september 2023 15:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is de periode waarbinnen naar arbitrage wordt gekeken, maar de lengte van omzetting is binnen drie maanden. Dus verkopen op 1 december en terugkopen op 2 maart is per definitie prima. Daarnaast kan je ook zakelijke redenen aanvoeren.
Hier staat het wel duidelijk uitgelegd.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, dat is dan wel lekker onduidelijk, dat haalde ik er niet uit
Zal het straks nog eens opnieuw lezen.
Van die zakelijke redenen had ik gelezen idd.
En weg. Ze lezen mee.quote:Op zaterdag 16 september 2023 11:35 schreef nostra het volgende:
doen ze maar wat met de bestbetaalde ceo aan het roer.
Wel opletten, anders mis je de 600 op de weg naar benedenquote:Op woensdag 13 september 2023 22:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoax, gewoon blijven doen.
Ik koop op 600.
In nieuwsbrief van de Giro staat die ook gewoon als het meest gekochte Europese aandeel in september so far.quote:Op maandag 18 september 2023 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel opletten, anders mis je de 600 op de weg naar beneden
Daar staat ook nog een koers van ¤717,90 inquote:Op maandag 18 september 2023 18:37 schreef Steven184 het volgende:
[..]
In nieuwsbrief van de Giro staat die ook gewoon als het meest gekochte Europese aandeel in september so far.
Dus particulieren kopen en instituten verkopen, kort door de bocht.quote:Op maandag 18 september 2023 18:37 schreef Steven184 het volgende:
[..]
In nieuwsbrief van de Giro staat die ook gewoon als het meest gekochte Europese aandeel in september so far.
Goed dat je het zegt, gaat vlot zat :pquote:Op maandag 18 september 2023 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel opletten, anders mis je de 600 op de weg naar beneden
DeGiro gebruikers kopen netto het meest Adyen t.o.v. andere aandelen van andere marktpartijen.quote:Op maandag 18 september 2023 18:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Dus particulieren kopen en instituten verkopen, kort door de bocht.
Als je geen zakelijke redenen hebt..... Dan heeft de belastingdienst in theorie nog steeds iets om mee te slaan.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is de periode waarbinnen naar arbitrage wordt gekeken, maar de lengte van omzetting is binnen drie maanden. Dus verkopen op 1 december en terugkopen op 2 maart is per definitie prima. Daarnaast kan je ook zakelijke redenen aanvoeren.
Dat klopt, maar die andere marktpartijen zullen grosso modo geen particulieren zijn, ik denk dat die groep redelijk representatief is. Maar dat is een aanname.quote:Op maandag 18 september 2023 18:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
DeGiro gebruikers kopen netto het meest Adyen t.o.v. andere aandelen van andere marktpartijen.
Niet als het na drie maanden gebeurt, je hoeft niet de volle zes te wachten. Sowieso is het wel oppassen voor veel mensen, zoals de "renterekening" bij Peaks, die formeel als belegging kwalificeert. Denk dat daar veel mensen pas te laat achterkomen (ook door de marketing)quote:Op maandag 18 september 2023 19:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je geen zakelijke redenen hebt..... Dan heeft de belastingdienst in theorie nog steeds iets om mee te slaan.
Anyhow, mijn pa heb ik obligaties laten kopen van NL staat, maar die moeten er ook wel uit voor 31-12.
Think so too.quote:Op maandag 18 september 2023 19:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat klopt, maar die andere marktpartijen zullen grosso modo geen particulieren zijn, ik denk dat die groep redelijk representatief is. Maar dat is een aanname.
In theorie is ons belastingstelsel ook wel een beetje stuk....quote:Op maandag 18 september 2023 19:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Niet als het na drie maanden gebeurt, je hoeft niet de volle zes te wachten. Sowieso is het wel oppassen voor veel mensen, zoals de "renterekening" bij Peaks, die formeel als belegging kwalificeert. Denk dat daar veel mensen pas te laat achterkomen (ook door de marketing)
Zeker ook omdat die niet in top van verkochte aandelen staat idd.quote:Op maandag 18 september 2023 18:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Dus particulieren kopen en instituten verkopen, kort door de bocht.
Tja, qua vermogensbelasting (of welk naampje je het wil geven) lopen we wel erg mank ja. Ik had er zelf ook totaal niet bij nagedacht op 1.1.23, lekker op margin in aandelen, kost me een bom duiten. Haak lekker aan bij het Amerikaanse systeem, afrekenen bij verkoop plus bronheffing en een bonus (of monder straf) als je HODL.quote:Op maandag 18 september 2023 19:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
In theorie is ons belastingstelsel ook wel een beetje stuk....
Knippen moeten ze, toeslagen weggggg.
Margin wordt netto meegenomen of bruto?quote:Op maandag 18 september 2023 19:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, qua vermogensbelasting (of welk naampje je het wil geven) lopen we wel erg mank ja. Ik had er zelf ook totaal niet bij nagedacht op 1.1.23, lekker op margin in aandelen, kost me een bom duiten. Haak lekker aan bij het Amerikaanse systeem, afrekenen bij verkoop plus bronheffing en een bonus (of monder straf) als je HODL.
Afzonderlijke schuld.quote:Op maandag 18 september 2023 21:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Margin wordt netto meegenomen of bruto?
Jezus.quote:
quote:Bij PostNL ziet de technisch analist "de start van een verse uptrend". Die kan het aandeel naar 3 of zelfs 4 euro brengen, aldus Bakker.
quote:ING heeft het koersdoel voor PostNL verhoogd van 2,00 naar 2,50 euro bij handhaving van het koopadvies. Dit bleek donderdag uit een rapport van de bank.
644 euro nu, mag er wel een tracker op zetten zodat ik die 600 euro niet vergeet.quote:UBS heeft maandag het koersdoel voor Adyen verlaagd van 854,00 naar 772,00 euro met een onveranderd Neutraal advies.
En blockchain!quote:Op donderdag 21 september 2023 00:36 schreef monkyyy het volgende:
Als Adyen gewoon zegt dat ze dingen met AI en robotics doen, dan vliegt het aandeel weer omhoog.
Goed punt, zal er een tabblad bij klikken.quote:Op donderdag 21 september 2023 12:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
IEX forum open, koffietje erbij.
Nog maar even afwachten dan, en als de 600 aangetikt wordt een putoptie schrijven op 550 of iets in die koers. Ben benieuwd wanneer dat gaat gebeuren 😄quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:55 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik zou ze pas willen kopen onder de 600, dan betaal je alsnog ruim 30x de winst. Tuurlijk kan de winst gaan groeien, maar daarom wil ik ook wel 30x de winst betalen. Bij ‘stabiele’ aandelen betaal ik maximaal 10-15x de winst.
Heb de dagelijkse "De bodem is bereikt, nu doorstomen naar de 1000" alweer voorbij zien komenquote:Op donderdag 21 september 2023 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goed punt, zal er een tabblad bij klikken.
Ik blijf er mooi af. Als de cijfers in februari ook tegenvallen, kan er nog wel 50% af.quote:Op donderdag 21 september 2023 14:59 schreef Breekfast het volgende:
Ik zit er ook aan te denken om rond 600 in te stappen. Maar lastig inschatten waar de bodem zal liggen hoor.
Maar dat is vooral omdat 600 goedkoop klinkt tov van 2200 of 1000. Ligt nog te vers in het geheugen daarom voelt dit nu goedkoop. Je brein ziet het als een korting maar dat is het niet.quote:Op donderdag 21 september 2023 14:59 schreef Breekfast het volgende:
Ik zit er ook aan te denken om rond 600 in te stappen. Maar lastig inschatten waar de bodem zal liggen hoor.
Ik ging short rond de 2200, vond de waarde dichter bij de 800 liggen. KW van 200 was iets te gortig.quote:Op donderdag 21 september 2023 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar dat is vooral omdat 600 goedkoop klinkt tov van 2200 of 1000. Ligt nog te vers in het geheugen daarom voelt dit nu goedkoop. Je brein ziet het als een korting maar dat is het niet.
Denk dat je beter kan instappen na een bepaalde periode van stabiliteit ipv zelf een prijspunt te verzinnen.
Overreactie effect is wel beschreven in serieuze finance onderzoeken (ok wel oude onderzoeken maar toch).quote:Op donderdag 21 september 2023 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Je brein ziet het als een korting maar dat is het niet.
Ja daar moet je zeker voor oppassen.quote:Op donderdag 21 september 2023 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar dat is vooral omdat 600 goedkoop klinkt tov van 2200 of 1000. Ligt nog te vers in het geheugen daarom voelt dit nu goedkoop. Je brein ziet het als een korting maar dat is het niet.
Denk dat je beter kan instappen na een bepaalde periode van stabiliteit ipv zelf een prijspunt te verzinnen.
Waarom is PE 30-35 fair?quote:Op donderdag 21 september 2023 17:25 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja daar moet je zeker voor oppassen.
Het lastige blijft gewoon dat je niet weet of de cijfers van het afgelopen kwartaal slechts een tijdelijke terugval betekenen of dat het toekomstbeeld drastisch bijgesteld moet worden.
Als je naar een langere periode terugkijkt dan is een prijs met een PE tussen de 30-35 een faire prijs.
Snel fastned verkopen dan, wat een ballentent is dat.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:06 schreef recursief het volgende:
Maar liefst twee aandelen in mijn portefeuille die vandaag in het groen zijn gesloten(Fastned en ING)
Die kreeg ik ookquote:Op vrijdag 22 september 2023 13:04 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Snel fastned verkopen dan, wat een ballentent is dat.
Kreeg van de week nog een flyer in de brievenbus van Fastned of ik niet tegen 6% mijn geld in hun bodemloze put wilde gooien. Als je zo wanhopig bent om aan cash te komen gaat dat waarschijnlijk niet goed aflopen.
Ik had er pre-IPO een hele zooi. Die hebben me destijds ¤10 per stuk gekost. Daar heb ik driekwart van na de IPO verkocht voor tussen de ¤40 en ¤50. Wat ik nu nog over heb kan naar 0 en dan heb ik nog steeds een wereldrendement.quote:Op vrijdag 22 september 2023 13:04 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Snel fastned verkopen dan, wat een ballentent is dat.
Kreeg van de week nog een flyer in de brievenbus van Fastned of ik niet tegen 6% mijn geld in hun bodemloze put wilde gooien. Als je zo wanhopig bent om aan cash te komen gaat dat waarschijnlijk niet goed aflopen.
Waarom schrijf je niet gewoon (kortlopende) puts in plaats van een doorlopende order te laten staan? Levert het je nog wat op.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:15 schreef Steven184 het volgende:
2 dagen dalen en opeens hebben de meeste van mijn lopende orders hun prijs gehit.
De aandelen van banken en verzekeraars gingen vrijdag onderuit op de Amsterdamse beurs, vanwege aangekondigde belastingverhogingen. ,,Dat de beurs zo reageert op de politiek is sinds de jaren 80 niet meer voorgekomen.’’quote:Op donderdag 21 september 2023 21:06 schreef recursief het volgende:
Maar liefst twee aandelen in mijn portefeuille die vandaag in het groen zijn gesloten(Fastned en ING)
Geen zin om premies te betalen. Dit is gewoon om aantal posities voor bepaalde prijzen uit te breiden.quote:Op vrijdag 22 september 2023 13:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom schrijf je niet gewoon (kortlopende) puts in plaats van een doorlopende order te laten staan? Levert het je nog wat op.
Die ontvang je.quote:
Hier zie je dus dat ik simpele, domme, buy&hold belegger bent (wat overigens prima werkt) die hier totaal geen verstand van heeft.quote:
Dan is aan opties beginnen niet aan te raden inderdaad.quote:Op vrijdag 22 september 2023 15:27 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Hier zie je dus dat ik simpele, domme, buy&hold belegger bent (wat overigens prima werkt) die hier totaal geen verstand van heeft.
Nouja, misschien moet ik er ooit iets over lezen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 15:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan is aan opties beginnen niet aan te raden inderdaad.
De basis is heel simpel en ook wel (erg) interessant. Je broker heeft ongetwijfeld de basisinfo wel in redelijke lekentaal uitgelegd staan ergens.quote:Op vrijdag 22 september 2023 15:50 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Nouja, misschien moet ik er ooit iets over lezen.
volgens mij moet je bij de meeste brokers, tegen wording een examentje doen (paar vraagjes) om opties te mogen handelen. (in elk geval bij de Giro). daar komt hij met dit kennis niveau niet door heen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 15:54 schreef nostra het volgende:
[..]
De basis is heel simpel en ook wel (erg) interessant. Je broker heeft ongetwijfeld de basisinfo wel in redelijke lekentaal uitgelegd staan ergens.
Ik heb de toetsen bij DeGiro gedaan (is overigens een wettelijke veplichting voor complexe instrumenten), maar ik bleek alleen in opties te kunnen handelen als ik het hele hoog-risicopakket nam, dus ook het zogenaamde "Debet Geld" product voor margin trading. En die wil ik niet, want dat zit zo sneaky in elkaar dat als je even niet oplet je opeens met geleend geld aan het beleggen bent en een hoop rente betaalt.quote:Op vrijdag 22 september 2023 16:08 schreef dop het volgende:
[..]
volgens mij moet je bij de meeste brokers, tegen wording een examentje doen (paar vraagjes) om opties te mogen handelen. (in elk geval bij de Giro). daar komt hij met dit kennis niveau niet door heen.
af en toe een putje of een call schrijven is een strategie die prima samen kan gaan met buy en hold
Je kan niet gedekt schrijven (vanuit het oogpunt van de broker), dus dat je margin moet begrijpen (en ook kunnen hebben) is vanuit hun oogpunt wel logisch.quote:Op vrijdag 22 september 2023 16:16 schreef recursief het volgende:
Ik heb de toetsen bij DeGiro gedaan (is overigens een wettelijke veplichting voor complexe instrumenten), maar ik bleek alleen in opties te kunnen handelen als ik het hele hoog-risicopakket nam, dus ook het zogenaamde "Debet Geld" product voor margin trading. En die wil ik niet, want dat zit zo sneaky in elkaar dat als je even niet oplet je opeens met geleend geld aan het beleggen bent en een hoop rente betaalt.
Dat snap ik, maar als je vervolgens gewoon wat ETF's of aandelen wil kopen dan is het verdomde makkelijk om per ongeluk dat met geleend geld te doen. Je leencapaciteit wordt namelijk automatisch bij de "beschikbare ruimte" opgeteld. Je moet echt opletten en een duur foutje is zo gemaakt.quote:Op vrijdag 22 september 2023 16:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan niet gedekt schrijven (vanuit het oogpunt van de broker), dus dat je margin moet begrijpen (en ook kunnen hebben) is vanuit hun oogpunt wel logisch.
vroeger moest je alleen een apart contactje ondertekenen, zonder vragen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 16:16 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb de toetsen bij DeGiro gedaan (is overigens een wettelijke veplichting voor complexe instrumenten), maar ik bleek alleen in opties te kunnen handelen als ik het hele hoog-risicopakket nam, dus ook het zogenaamde "Debet Geld" product voor margin trading. En die wil ik niet, want dat zit zo sneaky in elkaar dat als je even niet oplet je opeens met geleend geld aan het beleggen bent en een hoop rente betaalt.
Ik begrijp dat je ze beiden moet hebben als je wil schrijven, maar:quote:Op vrijdag 22 september 2023 16:43 schreef dop het volgende:
[..]
vroeger moest je alleen een apart contactje ondertekenen, zonder vragen.
ik zit ook bij de giro en heb de quiz vraagjes dus later toen dat verplicht werd ook gedaan.
maar van een hoog risicopakket staat me niets bij. volgens mij is er tegenwoordig een categorie of 10 waar voor allemaal afzonderlijke quizjes zijn, kan zijn dat je zonder krediet quiz ook geen optie quiz kan doen. dat weet ik niet (meer)
Margin verplichting is inderdaad logisch zoals Nostra zegt
de oude optie regeltjes met enkel een contractje ondertekenen, hadden die uitzondering al niet, dus neem aan dat dit gewoon wetgeving isquote:Op vrijdag 22 september 2023 16:44 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je ze beiden moet hebben als je wil schrijven, maar:
1. Als je nooit schrijft heb je geen 'Debet Geld' nodig
2. Je zou op het moment dat je geld leent voor aankopen dat expliciet moeten bevestigen en niet "by default" gebruik maken van je leencapaciteit.
Ik heb ooit belegd via de ABN en daar kon ik wel opties kopen en verkopen maar niet schrijven. En dat is precies wat ik wil. Ik wil in opties kunnen handelen zonder zelf contracten te schrijven. Daar komt geen margin bij kijken.quote:Op vrijdag 22 september 2023 16:46 schreef dop het volgende:
[..]
de oude optie regeltjes met enkel een contractje ondertekenen, hadden die uitzondering al niet, dus neem aan dat dit gewoon wetgeving is
bij de Giro krijg je als je een order plaats bij short eerst een waarschuwing en moet je nog een keer extra bevestigen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 16:47 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb ooit belegd via de ABN en daar kon ik wel opties kopen en verkopen maar niet schrijven. En dat is precies wat ik wil. Ik wil in opties kunnen handelen zonder zelf contracten te schrijven. Daar komt geen margin bij kijken.
/edit: niet helemaal waar: ik kon wel schrijven maar dan moest ik een waarborg storten per contract. Handelen zonder te schrijven kon zonder enige restrictie.
Oh is dat altijd al zo geweest? Ik weet vrij zeker dat die waarwshuwing er eerder niet in zat maar dat klinkt wel beter.quote:Op vrijdag 22 september 2023 16:52 schreef dop het volgende:
[..]
bij de Giro krijg je als je een order plaats bij short eerst een waarschuwing en moet je nog een keer extra bevestigen.
als je alleen maar haast hebt en je order niet ff op je gemak terug leest dan kun je er wel over heen kijken, maar het staat er wel gewoon bijquote:Op vrijdag 22 september 2023 16:54 schreef recursief het volgende:
[..]
Oh is dat altijd al zo geweest? Ik weet vrij zeker dat die waarwshuwing er eerder niet in zat maar dat klinkt wel beter.
Die heb ik nooit gezien en dat was precies mijn bezwaar. Ik vermoed dat ze die later hebben toegevoegd.quote:Op vrijdag 22 september 2023 17:02 schreef dop het volgende:
[..]
als je alleen maar haast hebt en je order niet ff op je gemak terug leest dan kun je er wel over heen kijken, maar het staat er wel gewoon bij
[ afbeelding ]
Je kan ook gewoon in KO (blijven) zitten en meeliften op AI zag ik in de AH.quote:Op donderdag 21 september 2023 00:36 schreef monkyyy het volgende:
Als Adyen gewoon zegt dat ze dingen met AI en robotics doen, dan vliegt het aandeel weer omhoog.
Best veel, maar ik werk dan ook in finance, dus veel collega's vooral. Overigens over het algemeen in de Takeaway's van deze wereld @ 100.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:
Zomaar uit nieuwsgierigheid: beleggen mensen in jullie omgeving en op het werk?
Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen beleggen. Terwijl ook hier iedereen het heeft over huizen kopen (ik woon niet in NL). Af en toe hoor je nog wel iemand die heel interessant gaat doen over "ETFs", maar ik ken bijna niemand die belegt in individuele aandelen (nou ja, behalve jullie mijn virtuele fokvrienden).
Op het werk niet, voor zover ik weet. Ik heb ook het gevoel dat daar een taboe op rust. Mijn vader belegt in beleggingsfondsen. Mijn broertje ook. Zelf heb ik dat ook gedaan (2000 - 2019). Sinds 2007 ben ik daarnaast in losse aandelen en ETFs gaan beleggen.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:
Met een paar vrienden wel. Maar met name op het werk. Binnen private equity investeren de meeste wel in eigen vlees of extern.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:
Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen beleggen. Terwijl ook hier iedereen het heeft over huizen kopen (ik woon niet in NL). Af en toe hoor je nog wel iemand die heel interessant gaat doen over "ETFs", maar ik ken bijna niemand die belegt in individuele aandelen (nou ja, behalve jullie mijn virtuele fokvrienden).
Gaat hard vandaagquote:Op woensdag 27 september 2023 09:17 schreef SOG het volgende:
Asr staat gewoon 39 op ib en 37,xx op de giro wtf
Oh 15 mins delay pff
Asr ook bijgekocht. 37.83
In Nederland beleggen veel mensen voor hun pensioen, maar dat gaat min of meer automatisch via een pensioenfonds dat de beleggingen selecteert en beheert. Er is relatief veel vertrouwen in die fondsen en men laat het beleggen over aan de professionals aldaar.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:
Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen beleggen.
Ik koop ff niets bijquote:Op woensdag 27 september 2023 09:17 schreef SOG het volgende:
Asr staat gewoon 39 op ib en 37,xx op de giro wtf
Oh 15 mins delay pff
Asr ook bijgekocht. 37.83
Ik vang wel eens wat op bij de koffie automaat en op de werkvloer. Edoch, van mij weten ze het niet en hoeven ze het ook niet te weten.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:
De mentaliteit is daar natuurlijk sowieso veel meer zelfvoorzienend, of je nu een 401(k) plan hebt of niet. En daarnaast is de risk appetite een stuk hoger (en worden die risico's ook beter doorgrond). Dat is wel erg hoog over natuurlijk, want Joe in flyover country zal het allemaal een biet zijn, maar zijn wel factoren die een rol spelen denk ik.quote:Op woensdag 27 september 2023 10:33 schreef jaco het volgende:
Ik heb ook in de VS en Singapore gewoond. In beide landen viel het me op dat veel meer mensen met beleggen bezig waren dan in Nederland, ook relatief gezien tov de bevolkings omvang. Je vindt online ook meer blogs, fora en nieuws sites over beleggen in deze markten. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat deze twee landen pensioen systemen hebben, waarbij je zelf de keuze maakt voor de aandelen, obligaties, etf's in je portfolio. Lang niet iedereen heeft zo'n doe-het-zelf plan, maar ik denk dat dat de verklaring is voor de relatief hogere belangstelling voor beleggen.
quote:Op woensdag 27 september 2023 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik koop ff niets bij
Vind het meer een "hold" dan een "buy" op dit moment.
edit: omdat dit nog wel even kan "dooretteren"
Ik ken aardig wat in mijn kring. Maar de meesten hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, het is beter als ze gewoon gaan indexen.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:
Als je uitgaat van efficient market hypothesis en de filosofie "aapje dat dartpijltjes gooit zorgt voor outperformance van de gemiddelde actieve belegger" volgt, dan kun je als aapje dartpijltjes gooien en mooie rendementen maken.quote:Op woensdag 27 september 2023 12:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik ken aardig wat in mijn kring. Maar de meesten hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, het is beter als ze gewoon gaan indexen.
Je moet aandelen kopen op een woensdag en weer verkopen op een vrijdag, gegarandeerd winst, dat soort geneuzel.
Het is raar, want als mensen het hebben over investeren in onroerend goed dan zijn de meesten wel voor rede vatbaar, dan hebben ze het over aanschafprijs ten opzichte van huuropbrengsten, kosten, locatie en wijze van financiering. Maar als mensen het over bedrijven, die toevallig openbaar verhandeld worden in kleine stukjes, hebben verliezen ze alle rationaliteit.
Volgens iex podcast nietquote:Op woensdag 27 september 2023 10:08 schreef nostra het volgende:
Mag toch aannemen dat asr de lopende claims van die woekertroep van Aegon voor rekening en risico van verkoper heeft gelaten.
Dat is dan oerdom. Van een verzekeraar nog wel. Champagne bij Aegon.quote:
Nee, verbaas me er ook altijd over. Ik denk dat het merendeel het te ingewikkeld vind en/of dat ze het gokken vinden. Ik werk in de medische wereld en als collega's het al doen dan besteden ze het uit aan een dure partij die voor ze belegd (bv op advies van financieel adviseur).quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:
Dit inderdaad. Veel mensen vinden het spannend/eng. Nou moet ik zeggen dat ik voor de gemiddelde leek ook weinig tot geen voordelen zie in het beleggen in losse aandelen; dat is gewoon ontzettend kwetsbaar, maar gewoon periodiek inleggen in een ETF is in principe zo 'veilig' als het maar kan worden.quote:Op donderdag 28 september 2023 11:37 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, verbaas me er ook altijd over. Ik denk dat het merendeel het te ingewikkeld vind en/of dat ze het gokken vinden. Ik werk in de medische wereld en als collega's het al doen dan besteden ze het uit aan een dure partij die voor ze belegd (bv op advies van financieel adviseur).
Nu ben ik ook geen expert, maar ik heb gewoon wat ETFs en een paar aandelen voor de leuk. En die houd ik vast met een horizon van 20-30 jaar. Daar hou ik het bij, daarvoor heb je niet extreem veel kennis nodig.
Misschien zijn er brokers waar je gedeelten van aandelen en ETF's kan kopen maar dat ben ik zelf nog niet tegengekomen.quote:Op donderdag 28 september 2023 14:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Misschien een domme vraag maar; sinds kort serieus aan het beleggen in ETFs. Hiervoor wat aangekloot. Nu wil ik gewoon passief 1x per maand een vast bedrag in een bepaalde ETF steken, alleen: een ETF S&P 500 is bijvoorbeeld nu 40,- waard. Ik wil graag investeren met 100 per maand maar ik kan niet 2.5 ETF kopen. Klopt dat?
Ik weet niet of ik reclame mag maken voor een broker, maar met trading212 kun je in fractional shares handelen, waaronder ETF's. En automatisch kopen per maand. Het aanbod is echter minder groot als bij andere brokersquote:Op donderdag 28 september 2023 14:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Misschien een domme vraag maar; sinds kort serieus aan het beleggen in ETFs. Hiervoor wat aangekloot. Nu wil ik gewoon passief 1x per maand een vast bedrag in een bepaalde ETF steken, alleen: een ETF S&P 500 is bijvoorbeeld nu 40,- waard. Ik wil graag investeren met 100 per maand maar ik kan niet 2.5 ETF kopen. Klopt dat?
Dat verbaast mij ook. Beleggen wordt in mijn omgeving veel gezien als iets engs, iets dat niets is voor de gewone man, ver van wegblijven! Enkele vrienden van mij beleggen wel zelf, maar deden dat pas nadat ik ze had weten te overtuigen van het feit dat je een hoop rendement mist als je niet belegt.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:36 schreef JimmyJames het volgende:
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig wel blij ben met Saxo. Ik hoor zo vaak klachten dat DeGiro eruit ligt; op hetzelfde moment kan ik wel gewoon handelen met Saxo.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:45 schreef monkyyy het volgende:
Saxo ligt weer op zijn gat, kan geen enkele order inleggen. Het wordt langzaamaan tijd om na te denken over een andere broker
In beginsel klopt dat, maar er zijn aanbieders die het mogelijk maken om fracties van ETF's te kopen. @zuchtje noemde al traders212. Die partij ken ik niet. Ik weet wel dat het bij SaxoBank ook kan als je maandelijks een vast bedrag wilt beleggen.quote:Op donderdag 28 september 2023 14:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Bij ASN en BND kan dat ook.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:24 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
In beginsel klopt dat, maar er zijn aanbieders die het mogelijk maken om fracties van ETF's te kopen. @:zuchtje noemde al traders212. Die partij ken ik niet. Ik weet wel dat het bij SaxoBank ook kan als je maandelijks een vast bedrag wilt beleggen.
Lijkt me interessant en vermakelijk, maar de IMDB waardering is 7.1 en het is niet het type film dat je voor de visuals in een bioscoop moet zien. Ik wacht waarschijnlijk tot het ergens gestreamed wordt.quote:Op woensdag 13 september 2023 23:47 schreef nostra het volgende:
Iemand Dumb Money gezien? (Zag billboard in Pathe).
En de rest verkocht. Doei Shell, misschien tot later.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:08 schreef monkyyy het volgende:
Met pijn in het hart een flinke hoeveelheid Shell verkocht, heb nog een aanslag van de fiscus liggen die ik moet voldoen deze week, anders had ik nog aangehouden.
Voor de rest van het artikel, zie de link.quote:Rivian’s Quest to Build the Ultimate Truck Burns Through Billions
The EV maker has struggled to keep production up and costs down
Rivian Automotive set out to build the ultimate electric vehicle for American consumers—a pickup truck with sports-car handling and a dizzying array of features.
Engineers gave the truck a beefy underlying metal frame for higher crash-test ratings and one of the most complicated suspension systems on the market for a smoother ride on- and off-road. It can go from zero to 60 miles an hour in 3 seconds. Rivian added pop-out flashlights stored away in the doors and a portable Bluetooth speaker.
All that comes at a cost. Rivian vehicles sell for over $80,000 on average. Yet they’re so expensive to build that in the second quarter the company lost $33,000 on every one it sold. That’s roughly the starting price of a base model Ford F-150.
When Rivian launched onto the electric-vehicle scene, industry watchers expected it to beat rivals to market and become the “Tesla of trucks.” Investors piled into its splashy market debut in 2021, when it raised nearly $12 billion in cash and became the U.S.’s largest IPO in years. For a short while, Rivian was worth more than Ford Motor and General Motors.
In two years, Rivian has blown through half of its $18 billion cash pile, in part because it struggled to master the nuts and bolts of manufacturing. While production is now growing and losses have narrowed, Rivian still loses money on its vehicle sales. In an industry known for narrow margins and tough competition, Rivian pays too much for parts and produces too few vehicles to cover its costs.
The company currently sells three models: the R1T pickup truck, the R1S SUV and an electric delivery van for Amazon.com. Rivian’s truck and its SUV, which share many parts, accounted for 83% of its August sales, according to Motor Intelligence data.
As of the end of June, Rivian had only built a total of around 50,000 vehicles, a fraction of what other car companies manufacture at a single U.S. factory in a year. Even with output increasing, Rivian’s factory in Normal, Ill., is operating at less than one-third of its build capacity. It aims to produce 52,000 vehicles this year.
quote:Tesla EV Delivery Numbers Are Here. They’re Bad.
Electric-vehicle maker Tesla delivered 435,059 units in the third quarter. Wall Street had expected closer to 455,000 units.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 24% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-10-2023 18:35:39 ]
quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Barrons.com
[..]Misschien maar even gauw verkopen dan...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 11:00 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Misschien maar even gauw verkopen dan...
Pre market maar een klein minnetje.. is geen voorspeller natuurlijk, maar ik hodl..quote:
Moet wel lachen om sommige artikelen over de lagere productiecijfers.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 15:29 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Pre market maar een klein minnetje.. is geen voorspeller natuurlijk, maar ik hodl..
Juist calls geschreven. Q3 wordt een drama, dat merk je aan de hele toonzetting; hoogstwaarschijnlijk een verlies. Ik plaats ook vraagtekens bij het verdienmodel en de nieuwe markten die ze hebben aangeboord (crypto) en hun marges en voulmes in de Americas. Daarnaast is de beloningsstructuur van het personeel wel erg "dit is voor Bassie, dit is voor Bassie, als er wat over is is er nog heel veel meer voor Bassie en dan komt de aandeelhouder". Twee (drie?) keer de directiremuneratie afgeschoten door de AvA is ook wel veelzeggend.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 07:25 schreef einzeinz het volgende:
Iemand Flow Traders recent aangekocht? Zo aan 16 euro vind ik hem wel interessant.
Je ziet maar weer dat je er weinig van kan zeggenquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 15:29 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Pre market maar een klein minnetje.. is geen voorspeller natuurlijk, maar ik hodl..
Dit gaat nog wel ff aanhouden.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 09:26 schreef nostra het volgende:
Jezus Christus Philips, hoe erg kan je deze fuck up maken?
Bedankt.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 09:27 schreef nostra het volgende:
Mag hier ook een [Beurs] tag voor in de TT @:mod? (TR gezet)
We hadden zo'n mooi elektronicabedrijf met heel redelijke producten die in bijna iedere Nederlandse woning te vinden waren, van mixers tot TV'squote:Op vrijdag 6 oktober 2023 09:26 schreef nostra het volgende:
Jezus Christus Philips, hoe erg kan je deze fuck up maken?
Zit je dan niet met die nieuwe regels rond "peildatumarbitrage"?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 12:22 schreef monkyyy het volgende:
Als short-term treasuries > 5% doen, dan is het veel makkelijker om gewoon in cash te zitten terwijl je zoekt naar een goede investering. Een deel van mijn portefeuille zit in IBTU (IB01 is ook een optie), loop wel ¤/$ wisselkoers fluctuatie risico op korte termijn, maar dat is dan pech gehad.
De overheid ziet het wel als een belegging (terwijl ik het standpunt zou innemen dat het cash is), dus we liquideren het op 30 december en kopen het weer terug op 2 januari.![]()
Mooie post.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 08:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Juist calls geschreven. Q3 wordt een drama, dat merk je aan de hele toonzetting; hoogstwaarschijnlijk een verlies. Ik plaats ook vraagtekens bij het verdienmodel en de nieuwe markten die ze hebben aangeboord (crypto) en hun marges en voulmes in de Americas. Daarnaast is de beloningsstructuur van het personeel wel erg "dit is voor Bassie, dit is voor Bassie, als er wat over is is er nog heel veel meer voor Bassie en dan komt de aandeelhouder". Twee (drie?) keer de directiremuneratie afgeschoten door de AvA is ook wel veelzeggend.
Ook in roerige tijden op de rente- en cryptomarkt weten ze daar niet aan te verdienen, de ETF markt is niet geweldig maar ook weer niet ingestort (net als de VIX). De markt daalt al tijden, maar blijkbaar te gestaag om centen aan over te houden. Alles waar ze in uitbreiden komt niet van de grond, is diffuus en de communicatie met beleggers belabberd (hoewel het sinds kort delen van de pre-silent period analistencall dan nog enigszins oké is, ik snap niet dat ze daar in het verleden niet voor op de vingers getikt zijn). Hoop geschuif binnen de board. Weinig skin in the game van werknemers, die verkopen direct.
Daarnaast blijft er een inherent risico aan het zijn van marketmaker, óók (of juist) in extreme gevallen (liquiditeitsprobleem, zie ingreep Fed in 2020 -> https://fd.nl/achtergrond(...)nge-traded-funds-weg ) .
Zie ze ook niet snel overgenomen worden door een Optiver of Virtu, te veel cultuurhaantjes, net als je voor Bain of voor BCG werkt.
Op zich kan je het tegen deze koersen nog wel aardig kopen puur als contant gemaakt dividend naar de toekomst toe, maar het is zeker geen hedge (meer) tegen dalende koersen (wel tegen crashes).
Klopt. Ik wens ze veel succes met handhaven.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 13:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zit je dan niet met die nieuwe regels rond "peildatumarbitrage"?
Dat is niet te doen inderdaad, helemaal tot ~500k.30-12 en 2-1 is dan wel weer wat opportunistisch.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 13:19 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Klopt. Ik wens ze veel succes met handhaven.
Het aandeel in je VVE wordt zelfs als belegging gezien, terwijl dat daar gewoon tegen -0,1% stond/staat te "renderen".quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 12:22 schreef monkyyy het volgende:
De overheid ziet het wel als een belegging (terwijl ik het standpunt zou innemen dat het cash is),
Ik heb de rit van 8 naar 30 nog meegemaakt vlak voor het faillissement toen die flippo instapte (en direct daarna weer uitstaptequote:Op vrijdag 6 oktober 2023 13:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als je echt complete wappies wilt zien moet je eens op Reddit zoeken naar Bed Bath & Beyond aandelen.
Inmiddels officieel bankrupt en de aandelen zijn delisted/weg, maar nog steeds zijn mensen hoopvol op een short squeeze die hun niet bestaande aandelen naar duizenden dollars per aandeel zou brengen. Ongelooflijk
Die zoeken een Gamestop 2?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 13:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als je echt complete wappies wilt zien moet je eens op Reddit zoeken naar Bed Bath & Beyond aandelen.
Inmiddels officieel bankrupt en de aandelen zijn delisted/weg, maar nog steeds zijn mensen hoopvol op een short squeeze die hun niet bestaande aandelen naar duizenden dollars per aandeel zou brengen. Ongelooflijk
Al jaren.Maar Gamestop bestaat tenminste nog. BBBY niet meer (Bankrupt en aandeel is officieel gestopt). Nog steeds denken mensen dat via bepaalde truken en conspiracies er opeens duizenden dollars op hun accounts gaan verschijnen.quote:
Dat heeft ook niets meer met beleggen van doen, wel met een vergevorderde gokverslaving of een overvloed aan onbenutte grijze cellenquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 13:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Al jaren.Maar Gamestop bestaat tenminste nog. BBBY niet meer (Bankrupt en aandeel is officieel gestopt). Nog steeds denken mensen dat via bepaalde truken en conspiracies er opeens duizenden dollars op hun accounts gaan verschijnen.
DeGiro had dit weekend toch gepland onderhoud?quote:Op zondag 8 oktober 2023 12:31 schreef Faraday01 het volgende:
Degiro app is helemaal op hol geslagen
Ja. Iets te vroeg live gegooid.quote:Op zondag 8 oktober 2023 12:36 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
DeGiro had dit weekend toch gepland onderhoud?
koersen op beurs.nl, iex.nl eurobench.nl, beleggen.nl, beursgorilla.nl, en anderen geven de zelfde uitslagen. dus blijkbaar gaat het ergens anders verkeerd.quote:Op zondag 8 oktober 2023 12:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja. Iets te vroeg live gegooid.
[ afbeelding ]
Lekker gewerkt jongens.quote:Op zondag 8 oktober 2023 12:36 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
DeGiro had dit weekend toch gepland onderhoud?
Het is dat het zo'n gezeik is om over te boeken met openstaande shortposities en wat het toentertijd kostte (100 euro per regel vanuit DeGiroquote:Op maandag 9 oktober 2023 10:57 schreef JimmyJames het volgende:
Zouden jullie niet eindelijk eens overstappen naar IB?
Letterlijk nog nooit één bug mee gehad op handelsdagen. Alleen wel eens probleemloos onderhoud in de weekenden..
Ik zou gewoon in parallel alvast een account bij IB openen. En dan alle nieuwe posities alleen via je IB account openen.quote:Op maandag 9 oktober 2023 11:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is dat het zo'n gezeik is om over te boeken met openstaande shortposities en wat het toentertijd kostte (100 euro per regel vanuit DeGiro). Maar dit kan écht niet. Ook nu ik net 35k vrij moest maken voor de belastingdienst.
Ja, gedaan, goed advies.quote:Op maandag 9 oktober 2023 12:45 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik zou gewoon in parallel alvast een account bij IB openen. En dan alle nieuwe posities alleen via je IB account openen.
IB account is gratis, geen inactivity fee en dergelijke (je moet wel een paar k storten meen ik).
Wat dus gewoon niet aankomt.quote:Op maandag 9 oktober 2023 11:51 schreef nostra het volgende:
Ook nu ik net 35k vrij moest maken voor de belastingdienst.
Ik heb alvast een quarter pounder besteld bij de HR-dames die zijn gaan lopen, dus steun alvast de Q4-cijfers.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 11:58 schreef JimmyJames het volgende:
Wat "optimistische" kooporders erin gezet (circa -20% vanaf hier) op McDonalds & Starbucks.
Nou, DeGiro heeft de overboeking gevonden tussen de stapel te verwerken acceptgiro's. Kan ik Sigrid ook weer blij maken.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 12:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat dus gewoon niet aankomt."We proberen het ergens deze week nog te regelen hoor, maar als het er maandag nog niet is, bel dan nog even, dan is het misschien zoek en gaan we zoeken".
Waar zit je aan te denken?quote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:17 schreef monkyyy het volgende:
Alle consumer staples gaan flink onderuit, wellicht dat er ergens value tussen zit.
Ik heb IB nu enkele maanden maar vind het een omslachtig platform om te traden. Heb er bijna alleen ETF”s dus nu gelukkig geen omkijken naar.quote:Op maandag 9 oktober 2023 12:45 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik zou gewoon in parallel alvast een account bij IB openen. En dan alle nieuwe posities alleen via je IB account openen.
IB account is gratis, geen inactivity fee en dergelijke (je moet wel een paar k storten meen ik).
Gebruik je de app? Ik vind die wel aardig logisch in elkaar zitten.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 01:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb IB nu enkele maanden maar vind het een omslachtig platform om te traden. Heb er bijna alleen ETF”s dus nu gelukkig geen omkijken naar.
Ik heb de App maar gebruik gewoon browser op PC.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 08:01 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Gebruik je de app? Ik vind die wel aardig logisch in elkaar zitten.
Ik wil heel graag, voor de juiste prijs, meer Hershey kopen, maar ik kijk ook naar andere dingen die stukken aantrekkelijker lijken op het eerste oog (Betsson, East West Bankcorp, Discovery Financial services om een paar te noemen)quote:
quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:45 schreef xminator het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk met tellurian?
Als je het aan @JimmyJames vraagt, heeft-ie inmiddels een tweede jacht gekocht van de gevangen premies.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:45 schreef xminator het volgende:
Mooi koopmoment.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:45 schreef xminator het volgende:
Ik zit er maar deels ongedekt in. Maar per saldo wel winst, ja.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 10:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Als je het aan @:JimmyJames vraagt, heeft-ie inmiddels een tweede jacht gekocht van de gevangen premies.
Ja, dat is wel het grote vraagteken - ik heb wel het gevoel dat er nu extreem overdreven op elke scheet gereageerd wordt (PT aanpassing voor Bilibili door Jefferies van $ 22.8 naar $ 22.1 voor de ADR's en 6% eraf), maar voor mijn JD's begint dit wel pijnlijke vormen aan te nemen, vanmiddag weer 6%+ eraf.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 12:00 schreef JimmyJames het volgende:
Ben benieuwd wat het thema wordt van 2024.. verder instortende Chinese economie of herstel Chinese economie.
1,1 book ? het is een bank wat zegt dat!quote:Op donderdag 19 oktober 2023 14:34 schreef monkyyy het volgende:
Tijd om East West Bancorp te kopen. Een bank van die kwaliteit en voorspelbaarheid is in mijn ogen meer waard dan 1.1x book en 6x trailing earnings.
Een balans van willekeurig welke bankverzekeraar is sowieso 1 groot mark 2 market ondoorzichtig cicrus. Ergens een procentpunt eraf of erbij en weg is je solvency. Met name Europese banken zijn dan ook nog eens miljarden kwijt aan onzin compliance om de problemen van anderen op te lossen en krijgen vervolgens de teugels aangetrokken met Basel en weet ik het.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 21:48 schreef dop het volgende:
[..]
1,1 book ? het is een bank wat zegt dat!
Dat betekent dat de beurswaarde 10% groter is van het eigen vermogen.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 21:48 schreef dop het volgende:
[..]
1,1 book ? het is een bank wat zegt dat!
Geen geldquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 16:02 schreef Steven184 het volgende:
@:TheFreshPrince
Fluence al gekocht met deze drop?
Nee vrienden, het vermogen van een bank is geen eigen vermogen. Het overgrote deel van dat vermogen is van de rekening houders/klanten.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 16:04 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dat betekent dat de beurswaarde 10% groter is van het eigen vermogen.
Ik heb ook al mijn plannen voor renewables ed even in koelkast gezet vanwege zelfde reden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Geen geld
Naja, kan wel wat verkopen maar bijna alles staat laag.
Er komt nog wel wat dividend aan, dus wie weet over een paar weken
edit: met de huidige rente en vooruitzichten zou het nog wel eens verder kunnen kelderen, hoewel ik $18,50 als instappunt had wacht ik nog wat langer. Andere tijden, andere inzichten.
Objectief is het natuurlijk juist de reden om wél te kopen in vergelijking met de tijd dat 50x sales een prima prijsje was. Moet de propositie zelf wel goed zijn en de balans oké.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 16:29 schreef Steven184 het volgende:
Ik heb ook al mijn plannen voor renewables ed even in koelkast gezet vanwege zelfde reden.
Je hebt ergens wel een punt.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 16:16 schreef dop het volgende:
[..]
Nee vrienden, het vermogen van een bank is geen eigen vermogen. Het overgrote deel van dat vermogen is van de rekening houders/klanten.
Banken en verzekeraars zijn als het om de boeken gaat heel afwijkend (complex) t.o.v. de gemiddelde beursgenoteerde ondernemingen.
Banken en verzekeraars kunnen een prima belegging zijn, ik bezit zelf Ing en Aegon.quote:
Ik heb naar de cijfers van circa 400 banken gekeken afgelopen tijd, heb redelijk door wat er toe doet.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 16:49 schreef dop het volgende:
[..]
Banken en verzekeraars kunnen een prima belegging zijn, ik bezit zelf Ing en Aegon.
Maar wel belangrijk dat je door hebt dat je ze niet kan Bekijken als de gemiddelde belegging.
Tenzij je echt weet wat je doet altijd zorgen dat ze maar een klein deel van je porto zijn.
Nu moet ik natuurlijk wel eerlijk en volledig zijn. Aantal bestaande posities wel uitgebreid (of komend bij lagere prijzen). Voor aantal anderen is business case veranderd, dus moet weer even op onderzoek uit.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 16:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Objectief is het natuurlijk juist de reden om wél te kopen in vergelijking met de tijd dat 50x sales een prima prijsje was. Moet de propositie zelf wel goed zijn en de balans oké.
't Is net een relatie.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Iedere keer als het enigszins lekker gaat, lijkt er wel weer een andere crisis te zijn links of rechts.
Gezien de oplopende spreads op overheidsobligaties en de weigering van de Italiaanse overheid om aan de begrotingsregels te voldoen ligt een nieuwe eurocrisis ook wel op de loer. Temeer omdat Italië het ESM-verdrag niet geratificeerd heeft en TPI (Transmission Protection Instrument) niet van toepassing is vanwege het niet volgen van de begrotingsregels. Dan ligt diep in de la van Lagarde nog OMT (Outright Monetary Transactions) verstopt maar dat vereist praktisch de opgave van politieke soevereiniteit, dus de kans dat Italië daar ooit mee akkoord gaat is ook verwaarloosbaarquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Iedere keer als het enigszins lekker gaat, lijkt er wel weer een andere crisis te zijn links of rechts.
Italie leunt op Noord Europaquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 16:24 schreef J.B. het volgende:
[..]
Gezien de oplopende spreads op overheidsobligaties en de weigering van de Italiaanse overheid om aan de begrotingsregels te voldoen ligt een nieuwe eurocrisis ook wel op de loer. Temeer omdat Italië het ESM-verdrag niet geratificeerd heeft en TPI (Transmission Protection Instrument) niet van toepassing is vanwege het niet volgen van de begrotingsregels. Dan ligt diep in de la van Lagarde nog OMT (Outright Monetary Transactions) verstopt maar dat vereist praktisch de opgave van politieke soevereiniteit, dus de kans dat Italië daar ooit mee akkoord gaat is ook verwaarloosbaar
quote:Politiek belemmert
S&P Global verwacht wel dat er na de verkiezingen in november een coalitieregering zal worden gevormd die de beleidsvorming zou kunnen blijven bemoeilijken. „Een gefragmenteerd politiek landschap zal de beleidsvorming op de korte termijn belemmeren.”
De kredietbeoordelaar handhaaft de 'AAA/A-1+'-status van Nederland, een van de hoogst mogelijke categorieën van kredietwaardigheid.
Wat is de "payment date" van dit dividend? Dat is de dag dat je het dividend gestort krijgt. Kan soms wel een paar weken na de record date zijn.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 17:12 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik heb een aandeel waarbij de "ex dividend date" 28 september was, de "record date" 30 september maar tot op heden zie ik niks staan in mijn account bij "Corporate actions"? Dat is toch gek?
welke broker?quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 17:12 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik heb een aandeel waarbij de "ex dividend date" 28 september was, de "record date" 30 september maar tot op heden zie ik niks staan in mijn account bij "Corporate actions"? Dat is toch gek?
quote:BASISBELEGGINGSGEGEVENS
Het bedrijf als geheel is door de marketinguitgaven in Duitsland verliesgevend. Het eigen vermogen dat door de beursgang in 2016 overvloedig was, wordt daardoor steeds verder verminderd. Takeaway.com kan nu nog een beperkt aantal jaren verlies zelf financieren. De beleggers hebben er vertrouwen in dat het goed komt getuige de stijging van de koers. Het bedrijf heeft een van de meest gestegen aandelenkoersen. In de Koerswijzer van Beleggers Belangen treft u zowel een fundamenteel advies als een advies op basis van technische analyse.
Microsoft daarentegen..quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 23:35 schreef JimmyJames het volgende:
Weer eens een goed dagje..
Morgen weer minder aangezien Alphabet dipt na earnings
Staat je komma niet goed?quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 18:45 schreef Groepfunder het volgende:
Ik heb vandaag iShares STOXX Global Select Dividend 100 UCITS ETF bijgekocht. Ik had al maanden een order liggen op ¤25,- en die is vandaag eindelijk uitgevoerd. Daarmee is de verhouding tussen investeringen in individuele aandelen en investeringen in ETFs weer terug op 2/3 versus 1/3, conform mijn beleggingsplan.
[Edit]: Dit jaar is er ¤1,6409 p/a dividend uitgekeerd. Vorig jaar ¤1,3708. Het nadeel van ETFs is dat het dividend minder voorspelbaar is dan met individuele aandelen. Daar staat tegenover dat ik wel meteen spreiding heb over 100 aandelen.
Hier is het bloeden. Min 3%.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 23:35 schreef JimmyJames het volgende:
Weer eens een goed dagje..
Morgen weer minder aangezien Alphabet dipt na earnings
Wat zou er mis zijn met de plaats van de komma? Het dividend per 'aandeel' wordt in deze ETF uitgedrukt tot vier cijfers achter de komma.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 11:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Staat je komma niet goed?
Ik dacht dat je je totale dividend had opgeschreven.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 22:35 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Wat zou er mis zijn met de plaats van de komma? Het dividend per 'aandeel' wordt in deze ETF uitgedrukt tot vier cijfers achter de komma.
Hoezo is dat belachelijk? Een bedrijf dat miljarden producten op jaarbasis maakt, kan echt wel iets hebben aan AI. Zaken als beeldherkenning zodat je foutieve producten in je productielijn kunt herkennen of mogelijk zelfs bepaalde situaties kunt voorspellen?quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 19:47 schreef monkyyy het volgende:
Zelfs Hershey, de snack en chocolade maker, heeft nu een Technologie mannetje aangenomen die zich puur gaat richten op Automation, simulation en artificial intelligence
Dat geneuzel over AI begint echt belachelijke vormen aan te nemen.
Vroeg net aan Bard naar een gedurfde chocoladereep: een chocoladereep met stukjes bacon en kaasquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 19:47 schreef monkyyy het volgende:
Zelfs Hershey, de snack en chocolade maker, heeft nu een Technologie mannetje aangenomen die zich puur gaat richten op Automation, simulation en artificial intelligence
Dat geneuzel over AI begint echt belachelijke vormen aan te nemen.
Ik krijg het gevoel dat ieder groot bedrijf maar roept dat ze nu AI doen, omdat iedereen dat blijkbaar doet. Terwijl ze niet goed begrijpen wat AI nou eigenlijk is.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 20:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hoezo is dat belachelijk? Een bedrijf dat miljarden producten op jaarbasis maakt, kan echt wel iets hebben aan AI. Zaken als beeldherkenning zodat je foutieve producten in je productielijn kunt herkennen of mogelijk zelfs bepaalde situaties kunt voorspellen?
AI kun je toch gewoon zien als een enabling technologie om daarmee bijvoorbeeld aan quality control te doen. Door bijvoorbeeld een AI-achtig beeldherkenningsysteem te voeden met miljarden plaatjes van Hershey bars wordt het toch ook steeds beter in het herkennen/voorspellen van eventuele foutieve bars?quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 20:52 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik krijg het gevoel dat ieder groot bedrijf maar roept dat ze nu AI doen, omdat iedereen dat blijkbaar doet. Terwijl ze niet goed begrijpen wat AI nou eigenlijk is.
Wat jij beschrijft is quality control bij een voedsel producent, waarbij een eindproduct, halffabricaat of grondstof binnen een set van bepaalde parameters moet blijven en aan de hand van continu meten wordt er bepaald of er tussen die parameters gebleven wordt. Dat noem ik gewoon technologie. Dingen voorspellen, bijvoorbeeld voorraadniveau's? Dat noem ik ook technologie.
Maar misschien heb ik een andere definitie van AI (ik kan er nergens een goede definitie van vinden van wat het nou precies inhoudt), ik zou het beschrijven als volgt: Een code die slimmer en beter wordt in het uitvoeren van een bepaalde taak door het te blijven voeden met data. Net als een echt intelligent wezen, een mens dat beter en beter wordt in iets (tot op bepaalde hoogte) als je maar blijft oefenen, bijvoorbeeld, piano spelen.
Misschien zie ik de voordelen niet en wellicht gaan ze dat doen. En dan hoop ik dat het heel veel kosten gaat besparen, dat ze substantieel meer chocola gaan verkopen of hun brand sterker maken met behulp van AI. En dat ze niet voor vorstelijk bedrag AI-chips kopen zonder dat er een fatsoenlijk opbrengst tegenover staat. Rendement op (toekomstig) geïnvesteerd kapitaal is uiteindelijk alles waar het om draait.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 21:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
AI kun je toch gewoon zien als een enabling technologie om daarmee bijvoorbeeld aan quality control te doen. Door bijvoorbeeld een AI-achtig beeldherkenningsysteem te voeden met miljarden plaatjes van Hershey bars wordt het toch ook steeds beter in het herkennen/voorspellen van eventuele foutieve bars?
Ja dat gaat hard allemaal.quote:Op woensdag 1 november 2023 16:49 schreef Steven184 het volgende:
Orsted vandaag goed idee waarom ik nog even afwachtte met veel renewables.
Nu nog de winnaar kiezenquote:Op woensdag 1 november 2023 17:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja dat gaat hard allemaal.Ongetwijfeld ook mooie kansen, maar ik heb werkelijk geen idee van de details van de sector. Wel benieuwd of/wat SBM hiervan gaat merken.
]
Storage, grondstoffen, verticale integratie en trading zou ik gokken. Rest als Vestas wordt commodity met dunne marges. Deze jongens zagen het goed, alleen was de uitvoering ietwat gehaast.quote:
Al die vastgoed toko's, allicht iets met rente?quote:Op donderdag 2 november 2023 16:37 schreef Faraday01 het volgende:
Mooie dag vandaag. Waarom URW +8% staat is me niet helemaal duidelijk maar ik klaag niet
Ja geen verhoging in de VS.quote:Op donderdag 2 november 2023 16:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Al die vastgoed toko's, allicht iets met rente?
Denk dat het qua vastgoed sowieso wel een goed moment begint te worden om in te slaan.quote:Op donderdag 2 november 2023 16:55 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja geen verhoging in de VS.
Invitation Homes staat ook 3,75% in de + vooralsnog vandaag.
Ze hebben 'slechts' 5% van de uitstaande aandelen teruggekocht ytd. Nog redelijk wat te gaanquote:Op donderdag 2 november 2023 13:44 schreef nostra het volgende:
Heeft Shell nog free float over inmiddels?
Ik ben er niet in gedoken. maar inventaris en liabilities kunnen ook wel eens anders zijn dan in de boeken.(natte vinger werk)quote:Op donderdag 2 november 2023 22:56 schreef monkyyy het volgende:
Imperial Petroleum Inc (IMPP) kwam terecht in een van mijn screeners.
Heeft $125 miljoen aan cash, $50M in receivables en $8M in inventories. Total liabilities = $28M
Per saldo 125 + 50 + 8 - 28 = $155M in NCAV. Het heeft een beurswaarde van $44M.
Iemand een verklaring?
https://www.imperialpetro(...)nd-operating-results
https://www.macrotrends.n(...)balance-sheet?freq=Q
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |