abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210591178

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_210591261
Passend bij de TT:

pi_210591371
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 14:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ook dan blijft:
[..]
Jaarlijks tanken we ongeveer 5 miljard liter benzine in Nederland, dus dan zit je alleen al daarvoor op 5.000.000.000 x 25kWh = 125TWh aan stroom.

Dat is net iets meer dan het stroomverbruik van heel Nederland per jaar.
En dan heb je nog geen liter diesel gemaakt.
Tjah, kerel, er is een reden dat ik zeg: Pleurt veel kerncentrales neer, want we zijn echt nog niet klaar in 2050.
Maar men moet het eerst gaan voelen, niet meer op vakantie kunnen e.d. met het vliegtuig vanwege fiscale maatregelen, het zal snel opkomen de komende 10-15 jaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 10 september 2023 @ 14:54:28 #4
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210591415
Ik lees net ook dat Gates de Heineken Holding notering heeft gekocht begin dit jaar..
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_210591468
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 14:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tjah, kerel, er is een reden dat ik zeg: Pleurt veel kerncentrales neer, want we zijn echt nog niet klaar in 2050.
Maar men moet het eerst gaan voelen, niet meer op vakantie kunnen e.d. met het vliegtuig vanwege fiscale maatregelen, het zal snel opkomen de komende 10-15 jaar.
Maar stel dat je kerncentrales neerzet. Een kWh uit een moderne EPR kerncentrale zit momenteel op zo'n 10,4 cent per kWh (zie o.a. Hinkley Point C).

Als je dan 25kWh stroom nodig hebt voor 1 liter eFuels, dan zit je kale literprijs al op ¤2,60
Daar zit dan nog geen accijns of BTW bij in.

En dan kan je verwijzen naar de oude kerncentrales in Frankrijk, die tussen de ¤0,059 en ¤0,083 per kWh zitten.
Maar dan zit je nog steeds op ¤1,475 tot ¤2,08 per liter, zonder accijns of BTW.

En dat is alleen nog maar het bedrag voor de benodigde energie, niet het onderhoud en de afschrijving van de installatie waarmee je eFuels maakt en de CO2 afvangt en ook geen marge (!)

Dan zeg je "ja, maar overschotten". Je hebt 125TWh "overschotten" nodig voor alleen de benzine.
Dat zijn 8,65 moderne 1.650MWe kernreactoren voor alleen de benzineauto's.

Ter vergelijk: EV's kunnen met slechts 1,6 kernreactor toe in Nederland voor 9.000.000 auto's.
pi_210591474
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 14:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Beetje Yellow Cake in porto is wel aardig.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_210591660
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je dan 25kWh stroom nodig hebt voor 1 liter eFuels, dan zit je kale literprijs al op ¤2,60
Daar zit dan nog geen accijns of BTW bij in.
Ik denk niet dat waterstof an sich heel heilzaam is, maar welke accijns denk je nog meer aan eigenlijk? Waterstof was schoon?

Vliegtuigen zullen hoge concentratie energie moeten blijven gebruiken, misschien gaan die wel vliegen op waterstof.
Maar waterstof zal het stroomnet balanceren, daar gaan we geen dure stroom voor gebruiken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210591709
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik denk niet dat waterstof an sich heel heilzaam is, maar welke accijns denk je nog meer aan eigenlijk? Waterstof was schoon?
We hadden het over eFuels, niet over waterstof (al is waterstof wel de basis voor eFuels).

Maar waterstof is in theorie schoon, als je het groen produceert.
Momenteel is nog >95% uit aardgas (SMR) en dat is grijs of hooguit blauw.

En de overheid kan natuurlijk prima accijns heffen over waterstof, of het groen is of niet.
BTW zal je sowieso niet onderuit komen.

quote:
Vliegtuigen zullen hoge concentratie energie moeten blijven gebruiken, misschien gaan die wel vliegen op waterstof.
Daar wordt wel mee getest.

quote:
Maar waterstof zal het stroomnet balanceren, daar gaan we geen dure stroom voor gebruiken.
Als je grootschalig een autopark van waterstof of eFuels wil voorzien, zal je toch echt fors (!) extra stroom moeten produceren. Dat lukt niet meer met overschotten.
pi_210591797
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
En de overheid kan natuurlijk prima accijns heffen over waterstof, of het groen is of niet.
BTW zal je sowieso niet onderuit komen.
Maar waarom? Sorry ik heb een economische achtergrond, als er geen externe effecten horen bij productie/consumptie van een goed vind ik accijns/subsidies bullcrap.
pi_210591821
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar waarom? Sorry ik heb een economische achtergrond, als er geen externe effecten horen bij productie/consumptie van een goed vind ik accijns/subsidies bullcrap.
Ok, dan geen accijns op groene waterstof, alleen BTW. Zal het doorgeven aan Jetten z'n opvolger.
pi_210591826
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je grootschalig een autopark van waterstof of eFuels wil voorzien, zal je toch echt fors (!) extra stroom moeten produceren. Dat lukt niet meer met overschotten.
Doch, omdat opslag goedkoop kan, en productie idem, gaat die opwekking met goedkope stroom op momenten dat er "overschotten" zijn, het is een natuurlijke batterij die voor zijn functie (die waterstof is toch nodig) giga efficiënt is.

Als er flink tekort energie is zal de stroomprijs giga zijn, dat is juist weer een case voor meer kernenergie.
Leuk hè, economie.

Mijn casus is primair voor kernenergie omdat ik de schaarste zie toenemen naar de toekomst.
pi_210591840
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Doch, omdat opslag goedkoop kan, en productie idem, gaat die opwekking met goedkope stroom op momenten dat er "overschotten" zijn, het is een natuurlijke batterij die voor zijn functie (die waterstof is toch nodig) giga efficiënt is.
Maar hoe komen we van 125TWh aan stroom voor eFuels op opslag van wat overschotten? :P
pi_210591864
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als er flink tekort energie is zal de stroomprijs giga zijn, dat is juist weer een case voor meer kernenergie.
Leuk hè, economie.

Mijn casus is primair voor kernenergie omdat ik de schaarste zie toenemen naar de toekomst.
Met eFuels en waterstof als brandstof, weet je iig zeker dat stroomschaarste toeneemt.
pi_210591873
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar hoe komen we van 125TWh aan stroom voor eFuels op opslag van wat overschotten? :P
Het punt is dat je je geld maar één keer kan uitgeven, en dat verschillende goederen met elkaar concurreren.
Als waterstof energie onbetaalbaar wordt gaan we dat ook niet meer produceren of gebruiken, ik zie het stroomnet wel volatieler worden en dat is gunstig voor waterstof economie, vraag me af alleen af hoe groot dat zou worden.

Enige grote stappen die ik zie is kernenergie, windmolens en zonnepanelen loopt tegen allerhande grenzen op.
pi_210591885
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met eFuels en waterstof als brandstof, weet je iig zeker dat stroomschaarste toeneemt.
Alles tot bepaalde hoogte, stroom te schaars = eFuel en waterstof te duur, natuurlijk optimum, stopt dan ook verder met groeien.

De economische rentabiliteit is afhankelijk van hoe wiebelig de stroom is en of er goedkope stroom te benutten valt voor zoiets.

Overigens, geen ander alternatief en hoge vraag dan leidt die schaarste tot enorme kostenstijgingen, simpelweg te kort productie om te voldoen aan de vraag.

Worden we allemaal armer :).
Dat is overigens wel iets wat ik verwacht, in welvaart termen verwacht ik enige degrowth.

Focus op dit moment qua energiebeleid moet ook niet gekke fratsen van Jetten zijn, maar gewoon huizen isoleren.

[ Bericht 17% gewijzigd door ludovico op 10-09-2023 15:57:42 ]
pi_210592162
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Focus op dit moment qua energiebeleid moet ook niet gekke fratsen van Jetten zijn, maar gewoon huizen isoleren.
Niets op tegen. Maar ik weet nog niet hoe je auto's laat rijden op isolatiemateriaal.
pi_210592318
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niets op tegen. Maar ik weet nog niet hoe je auto's laat rijden op isolatiemateriaal.
Niet maar daar zijn nog niet de grootste vruchten te plukken op korte termijn gok ik.
pi_210592340
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Niet maar daar zijn nog niet de grootste vruchten te plukken op korte termijn gok ik.
Leuk weetje (en ja, ik weet dat energie praktisch niet altijd 1 op 1 om te zetten is):

Met de energie in de 5 miljard liter benzine die we in Nederland jaarlijks verbruiken kan je 9.000.000 EV's en 8.000.000 warmtepompen laten draaien en dan hou je nog bijna 10TWh over.

:P
pi_210592411
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Leuk weetje (en ja, ik weet dat energie praktisch niet altijd 1 op 1 om te zetten is):

Met de energie in de 5 miljard liter benzine die we in Nederland jaarlijks verbruiken kan je 9.000.000 EV's en 8.000.000 warmtepompen laten draaien en dan hou je nog bijna 10TWh over.

:P
Genoeg stappen te zetten dus... Doch, sommige kosten erg veel tijd, waarom niet veel harder starten met zaken die gelijk uitgevoerd kunnen worden? Die geld opleveren ipv kosten?
pi_210592427
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Genoeg stappen te zetten dus... Doch, sommige kosten erg veel tijd, waarom niet veel harder starten met zaken die gelijk uitgevoerd kunnen worden? Die geld opleveren ipv kosten?
Oh, mee eens.
pi_210592445
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, mee eens.
28 miljard naar nonsense van Jetten, terwijl er allerhande mensen in matig geïsoleerde huisjes wonen.
Oja en dat stikstof gezeik _O- dit land wordt gewoon keihard gesloopt door idiote ambtenaren en activistische wetenschappers.
pi_210600458
Adyen verder door het putje.
  maandag 11 september 2023 @ 11:22:27 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210600511
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Adyen verder door het putje.
Beetje jammer wel :') .
Had verwacht dat het weer op zou veren. Zag behalve tegen vallende groei momenteel, verder geen bijzondere red flags.

Nog steeds niet eigenlijk. Dus vraag mij af wat ik nu precies mis :P .
pi_210600520
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2023 11:22 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Beetje jammer wel :') .
Had verwacht dat het weer op zou veren. Zag behalve tegen vallende groei momenteel, verder geen bijzondere red flags.

Nog steeds niet eigenlijk. Dus vraag mij af wat ik nu precies mis :P .
Heel fintech gaat door het putje, van Mollie tot Paypal. In dit geval zal de grote afwaardering van Mollie wel een specifieke rol spelen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 11 september 2023 @ 11:25:18 #25
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210600526
quote:
7s.gif Op maandag 11 september 2023 11:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Heel fintech gaat door het putje, van Mollie tot Paypal.
Ah, hodlen dan maar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')