Nee totaal niet gelukkig.quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:29 schreef yvonne het volgende:
Ik heb de topo van Marokko niet zo in m'n hoofd zitten, maar is deze aardbeving in een dichtbevolkt gebied?
In Marrakech wonen toch wel 900+k mensen, en de vele toeristen niet meegeteld. 75km van het epicentrum.quote:
Best wel, in de omgeving iets van 1.3 miljoen inwoners. Als het niet meer is.quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:29 schreef yvonne het volgende:
Nearly 300 dead as powerful earthquake strikes Morocco
People flee their homes in panic as 6.8-magnitude earthquake rattles the North African country, claiming lives of 296 people and damaging infrastructure, officials say.
TRT world.
Al bijna 300 doden.
Ik heb de topo van Marokko niet zo in m'n hoofd zitten, maar is deze aardbeving in een dichtbevolkt gebied?
Ook namens mij heel veel sterkte en kracht . Ook voor alle andere slachtoffers heel veel sterkte.quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:30 schreef yvonne het volgende:
Voor alle Marokkaanse users en hun familie heel veel sterkte gewenst!
De bergen zelf zijn lastig maar marakesh wel.quote:Op zaterdag 9 september 2023 08:19 schreef superniger het volgende:
Is het een makkelijk/moeilijk bereikbaar gebied voor hulpverleners?
Dit tijdstip voorspelt weinig goeds. De meeste mensen zijn dan thuis en misschien al onder de dekens. Ben bang dat de aantallen nog flink gaan stijgen.quote:De beving in het zuiden van Marokko was even na 23.00 uur
Zag eerder vannacht het nieuws al, toen slechts een paar gewonden. Ik dacht zal wel meevallen maar damn.quote:Op zaterdag 9 september 2023 08:43 schreef Droopie het volgende:
Nu al 632 doden, wat een drama.
Hopelijk komt de hulp snel op gang.
Er is een journaal op Rtl4 om 09.00 uur.
Of je het nou leuk vind of niet, feit is dat er een forse Marokkaanse gemeenschap in Nederland woont. Dus vind het niet gek als hier meer aandacht voor is dan voor iets vergelijkbaars in Burundi of Zambia bijv.quote:-Knip-
Er wonen hier toch veel mensen met familie daar? Er wonen weinig met mensen met familie in Nigeria of Zambia hier.quote:-Knip-
Is niet 1 of ander Afrikaans dorp, Bijna een miljoen inwoners en Marrakech ligt 70km van het epicentrum, is ook super toeristisch, 12 miljoen toeristen per jaar.quote:-Knip-
Forse aardbeving, niet al te diep ook en in best dichtbevolkt gebiedquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:05 schreef Jed1Gam het volgende:
600+ doden al. Toch erger dan ik had gedacht.
Goeie. Net als in de VS San Francisco en Los Angeles megasteden bouwen op een breuklijn. Iedereen weet het maar toch.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:19 schreef slashdotter3 het volgende:
Waar liggen al die breuklijnen?
Heftig voor je vrouw en ook lastig voor jou zo ver er vandaan.quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:23 schreef Jed1Gam het volgende:
Mijn vrouw is vanwege haar werk toevallig in Marrakech. Ze belde me gisteren avond in paniek op dat ze allemaal zo snel mogelijk naar buiten zijn gerend, want het gebouw begon hevig te schudden.
Was net de dag dag ze hotel hadden gewisseld, in de medina.
Erg geschrokken, gelukkig zijn ze gelijk weer terug gegaan naar het andere hotel, gisteren nacht. Moderner complex, buiten de oude stad, met een grote tuin, waar ze nu buiten liggen.
Aardbevingen schijnen wel uitzonderlijk te zijn in het gebied:quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:24 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Goeie. Net als in de VS San Francisco en Los Angeles megasteden bouwen op een breuklijn. Iedereen weet het maar toch.
quote:Correspondent Samira Jadir vanuit Rabat:
Een aardbeving hier is uitzonderlijk, waardoor mensen ook niet wisten wat ze moesten doen. Daarom werd er ook gehoopt op wat voorlichting van de overheid over buiten of binnen slapen of dat er naschokken te verwachten zijn. Dat is allemaal niet gebeurd.
[…]
Twintig jaar geleden was er een grote aardbeving in Al Hoceima in het noorden van Marokko. De overheid heeft op die regio gefocust op gebied van voorlichting. De mensen die daar wonen zijn ook getraind op aardbevingen en weten wat ze moeten doen. In dit deel van Marokko is dat totaal niet zo en dat besef dat het kan gebeuren is er nooit geweest.
Kan mij voorstellen dat ze vreselijk geschrokken is, en voor jou ook natuurlijk. Je zit ver en kan niets. Ik hoop dat ze snel veilig en wel thuis is. Gelukkig is het met haar goedquote:Op zaterdag 9 september 2023 05:23 schreef Jed1Gam het volgende:
Mijn vrouw is vanwege haar werk toevallig in Marrakech. Ze belde me gisteren avond in paniek op dat ze allemaal zo snel mogelijk naar buiten zijn gerend, want het gebouw begon hevig te schudden.
Was net de dag dag ze hotel hadden gewisseld, in de medina.
Erg geschrokken, gelukkig zijn ze gelijk weer terug gegaan naar het andere hotel, gisteren nacht. Moderner complex, buiten de oude stad, met een grote tuin, waar ze nu buiten liggen.
Ja, vlucht is omgeboekt naar morgenochtend.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:43 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Kan mij voorstellen dat ze vreselijk geschrokken is, en voor jou ook natuurlijk. Je zit ver en kan niets. Ik hoop dat ze snel veilig en wel thuis is. Gelukkig is het met haar goed
O nog een dag en een nacht. Kan mij voorstellen dat de angst er goed in zit.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:48 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja, vlucht is omgeboekt naar morgenochtend.
Wel geluk dat ze precies op dat moment binnen was en niet op het balkon van de kamer of in een steegje. Een uur eerder waren ze nog buiten aan het lopen in het oude centrum.
quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:29 schreef yvonne het volgende:
Nearly 300 dead as powerful earthquake strikes Morocco
People flee their homes in panic as 6.8-magnitude earthquake rattles the North African country, claiming lives of 296 people and damaging infrastructure, officials say.
TRT world.
Al bijna 300 doden.
quote:Het epicentrum lag in de regio Al Haouz in het Atlasgebergte, zo'n 70 kilometer ten zuidwesten van Marrakech. In dat gebied zijn volgens een Marokkaanse functionaris de meeste slachtoffers gevallen. Het is een onherbergzame streek en er is nog veel onduidelijkheid over de situatie ter plaatse.
Fijn voor je dat ze ongedeerd is, dat je contact hebt en dat er een plan is om haar daar weg te krijgen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:48 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja, vlucht is omgeboekt naar morgenochtend.
Wel geluk dat ze precies op dat moment binnen was en niet op het balkon van de kamer of in een steegje. Een uur eerder waren ze nog buiten aan het lopen in het oude centrum.
Wist niet dat wij ook breuklijnen hadden in Nederland. Net zo veel als in Marokko kennelijk. Maakt de de aardbeving in Marokko toch bijzonder.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:42 schreef Perrin het volgende:
Komt echt weinig voor in die streek..
Breuklijnen:
[ afbeelding ]
Seismiciteit:
[ afbeelding ]
Yup, de Roerdalslenk.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:09 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wist niet dat wij ook breuklijnen hadden in Nederland.
Zijn in Nederland ook al aardbevingen geweest in dat gebied. Wel niet zo'n heftige, maar toch. Heb dat weleens gevoeld, ergens in 1990/1991, in elk geval. Hingen bij ons de spiegels en foto's aan de muur te wapperen. Best eng.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:09 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wist niet dat wij ook breuklijnen hadden in Nederland. Net zo veel als in Marokko kennelijk. Maakt de de aardbeving in Marokko toch bijzonder.
170miljoen. Veel geld zeg.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Zijn in Nederland ook al aardbevingen geweest in dat gebied. Wel niet zo'n heftige, maar toch. Heb dat weleens gevoeld, ergens in 1990/1991, in elk geval. Hingen bij ons de spiegels en foto's aan de muur te wapperen. Best eng.
Was in voorjaar 1992.
https://www.knmi.nl/kenni(...)beving-roermond-1992
Vreselijkquote:Op zaterdag 9 september 2023 10:09 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.jpost.com/breaking-news/article-758225
630 doden nu
Die was ongeveer 2 EUR waard toenquote:
Ja, kon je veel meer mee doen dan 170 miljoen euro vandaag de dag.quote:
Ja in Limburg volgens mij, heb het toen ook gevoeld in Enschede, kasten en bed schudde heen en weerquote:Op zaterdag 9 september 2023 10:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Zijn in Nederland ook al aardbevingen geweest in dat gebied. Wel niet zo'n heftige, maar toch. Heb dat weleens gevoeld, ergens in 1990/1991, in elk geval. Hingen bij ons de spiegels en foto's aan de muur te wapperen. Best eng.
Was in voorjaar 1992.
Ja die weet ik ook nog heel goed. Mijn bed schudde toen ook heen en weer.quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:27 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Ja in Limburg volgens mij, heb het toen ook gevoeld in Enschede, kasten en bed schudde heen en weer
quote:De beving had een kracht van 6.8 op de schaal van Richter, volgens het Amerikaans seismologisch instituut USGS. Volgens de Marokkaanse seismologische dienst had de beving een kracht van 7.2 op de schaal van Richter.
Nee. Destijds was 1 euro iets meer dan twee gulden.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Die was ongeveer 2 EUR waard toen
U kunt zich een aardbeving van 1960 herinneren? Toch apart wat een totaal andere leeftijd sommige users toch hebben dan je - zonder enige reden - had gedachtquote:Op zaterdag 9 september 2023 11:56 schreef AnneX het volgende:
Die van Agadir kan ik mij herinneren. Dat was groot!
Oh kijk, staat hierboven: 15.000 mensen overleden.
Precies in dit gebied hebben wij gereisd van Marrakesh naar woestijn tot aan kust via Taroudent en Agadir naar Essouira.
Zulke aardige mensen ontmoet in de kashba’s, in de steden.
Er ligt volgens mij ook een stuwmeer in het gebied ten zuiden van Marrakesh.
Vrees dat er in een aantal van die dorpjes veel schade zal zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2023 12:21 schreef Mutant01 het volgende:
Punt is dat de beving zich in een relatief arm, relatief onbereikbaar en relatief oud gebied heeft voorgedaan. Met name de bergdorpjes daar zijn vrij geisoleerd. En de huizen of gebouwen zijn daar heel oud en slecht gebouwd.Dit is ook de reden waarom er relatief veel schade is in bijv. de historische binnenstad van Marrakech.
Daar zullen inderdaad ook de meeste doden zijn gevallen. In Marrakech is de stroomvoorziening bijv intact gebleven. Denk dat in de bergdorpen er geen stroom meer is en dat helpt natuurlijk ook niet.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vrees dat er in een aantal van die dorpjes veel schade zal zijn.
Niet goed?quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:33 schreef heywoodu het volgende:
Goddomme ik heb Frank Hoogerbeets alweer genoemd zien worden op de socials.
Nee, dat is die 'wetenschapper' die honderd voorspellingen doet ("er kan wel eens een aardbeving komen") en dan is het een keer raak, en gaan mensen denken dat hij het daadwerkelijk voorspelde.quote:
Heb deze aardbeving meegemaakt, we waren honderden kilometers ver van het epicentrum maar werden door het hele gebouw heen en weer geschud, veel mensen zaten thuis naar het WK 1990 te kijken, er vielen zo'n 50.000 doden toenquote:Op zaterdag 9 september 2023 11:27 schreef BeriBeri het volgende:
Ja in Limburg volgens mij, heb het toen ook gevoeld in Enschede, kasten en bed schudde heen en weer
quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:09 schreef Slayage het volgende:
Wist niet dat wij ook breuklijnen hadden in Nederland.
quote:Op zaterdag 9 september 2023 14:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee, dat is die 'wetenschapper' die honderd voorspellingen doet ("er kan wel eens een aardbeving komen") en dan is het een keer raak, en gaan mensen denken dat hij het daadwerkelijk voorspelde.
Had ie het alweer goed voorspeld?quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:33 schreef heywoodu het volgende:
Goddomme ik heb Frank Hoogerbeets alweer genoemd zien worden op de socials.
Mijn oudere zus heeft daar een herinnering over. Kennelijk trilde het in den Haag ook lichtjes. Dat de lamp heen en weer wiebelde.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Was in voorjaar 1992.
Als je elke dag roept dat het 30 graden wordt heb je ook af en toe gelijk.quote:Op zaterdag 9 september 2023 14:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Had ie het alweer goed voorspeld?
Er is nogal een verschil tussen een natuurlijke aardbeving en moedwillig door blijven gaan met gas pompen en zo aardbevingen veroorzaken.quote:Op zaterdag 9 september 2023 15:10 schreef TLC het volgende:
En in Groningen maar miepen 'ow er loopt een scheurtje door mijn plafond'![]()
![]()
![]()
![]()
Sterkte voor iedereen in Marokko.
Elke dag dik boven de 30, zo te zienquote:Op zaterdag 9 september 2023 17:24 schreef Seven. het volgende:
Bohhh, hopelijk loopt het dodental niet te hard op. Hoe is het weer daar momenteel?
quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Elke dag dik boven de 30, zo te zien
Dodental al boven de duizend met 1200 gewonden..quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:24 schreef Seven. het volgende:
Bohhh, hopelijk loopt het dodental niet te hard op. Hoe is het weer daar momenteel?
Ik hoop dat je haar weer snel in je armen kunt sluitenquote:Op zaterdag 9 september 2023 15:51 schreef Jed1Gam het volgende:
Meer dan duizend doden al, 700 kritiek.![]()
Mijn vrouw vliegt hopelijk vanavond nog terug (eerst naar Londen).
Walgelijke reactie, enerzijds door dit actuele leed te misbruiken voor zo'n sneer, anderzijds door al die mensen die in de problemen zitten nog een trap na te geven.quote:Op zaterdag 9 september 2023 15:10 schreef TLC het volgende:
![]()
![]()
![]()
Denk jij nou cht dat ze hun leed daar in Groningen durven te vergelijken met deze catstrofe?quote:Op zaterdag 9 september 2023 15:10 schreef TLC het volgende:
![]()
![]()
![]()
Ik denk dat dat niet zon is. Bij een zware aardbeving 's nachts vallen in het algemeen wel meer slachtoffers omdat er meer mensen in instortende gebouwen zijn dan overdag.quote:Op zaterdag 9 september 2023 19:03 schreef BansheeBoy het volgende:
Is het slechts perceptie of kan het kloppen dat (heftige) aardbevingen vaak 's nachts zijn?
Post is al weg.quote:Op zaterdag 9 september 2023 19:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Denk jij nou cht dat ze hun leed daar in Groningen durven te vergelijken met deze catstrofe?
Kerel...
Geweldenaar.quote:
Volgens mij grotendeels perceptie. Misschien dat de zon of de maan nog een (kleine) rol spelen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 19:03 schreef BansheeBoy het volgende:
Is het slechts perceptie of kan het kloppen dat (heftige) aardbevingen vaak 's nachts zijn?
Helaas ook gedurende de dag kan het extreem dodelijk aflopen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 19:03 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik ben fan van yvonnegodquote:Op zaterdag 9 september 2023 19:47 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Hou je brutale mond tegen haar.
De omvang van de ramp is ook simpelweg relatief gezien gering.quote:Op zaterdag 9 september 2023 16:45 schreef Dagoduck het volgende:
Rustig in dit topic trouwens. Zal wel door het weer komen.
Of we kennen nog niet de gehele omvang? Berggebieden?quote:Op zaterdag 9 september 2023 20:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
De omvang van de ramp is ook simpelweg relatief gezien gering.
Ja uiteraard.quote:Op zaterdag 9 september 2023 06:17 schreef Jed1Gam het volgende:
In Marrakech wonen toch wel 900+k mensen, en de vele toeristen niet meegeteld. 75km van het epicentrum.
Ik denk vooral veel mensen geraakt door stenen die van/uit gebouwen zijn gekomen, die zich in het ziekenhuis melden. Mijn vrouw zei dat ze niet veel ingestorte gebouwen heeft gezien gisteren nacht, maar de straten lagen wel vol met stenen.
Screenshot maken en die posten?quote:Op zaterdag 9 september 2023 20:50 schreef Mutant01 het volgende:
Edit. Kennelijk kan je geen reddit content delen.
Nee natuurlijk niet, ik wilde gewoon dingen wat in het perspectief plaatsen. En misschien was het wat te cru uitgedrukt, excuses daarvoor maar verder blijf ik bij mn standpunt.quote:
Er is nog steeds geen bevestiging van de Marokkaanse regering dat ze kunnen starten. Wel erg triest hoe traag ze zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:10 schreef Ali_boo het volgende:
Steun uit onverwachte hoek![]()
[ twitter ]
Was dat onderdeel van de Abraham Accords?quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:22 schreef Brussel het volgende:
[..]
Nou, ze hebben alweer een tijdje geleden hun banden genormaliseerd.
Het groene licht zal vast snel komenquote:Op zaterdag 9 september 2023 22:36 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Er is nog steeds geen bevestiging van de Marokkaanse regering dat ze kunnen starten. Wel erg triest hoe traag ze zijn.
https://www.timesofisrael(...)to-assistance-offer/
IDF aid team to quake-hit Morocco on hold as Israel awaits response to offer
Gallant speaks with Moroccan counterpart, touts ‘commitment to stand by our partners during difficult times’ after over 1,300 killed; Health Ministry also organizing team
Klopt idd, Mutant had er laatst een topic over geopend.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:47 schreef Ali_boo het volgende:
Was dat onderdeel van de Abraham Accords?
Ben niet echt goed genformeerd in dat regio, forgive me als ik er naast zit
Everink was passief agressief. Ik veroordeel elke vorm van agressie.quote:Op zaterdag 9 september 2023 23:36 schreef havanagila het volgende:
Na die mishandeling van Everink had ie nergens problemen mee.
Woon je nu daar in de regio? Sterkte dan, en voor je familie en kennissen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 23:42 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik heb gisteren een behoorlijk slechte nacht gehad. Hoop cht dat het vandaag anders is. Het gaat je niet in de koude kleren zitten als bevingen van dergelijke omvang in jouw regio voorkomen. Kan je klassiek geschoold zijn wat je wilt, je draagt dan echt wat met je mee.
Prioriteiten hoor… zijn er al verzoeken voor buitenlandse noodhulp verstuurd?quote:Koning Mohammed VI kondigt nationaal gebed aan voor slachtoffers
Koning Mohammed VI (60) van Marokko heeft voor zondag opdracht gegeven om in alle moskeen in het land te bidden voor de slachtoffers van de aardbeving. Dat meldt het ministerie van Religieuze Zaken.
Het zogenoemde Salat Al Ghaib, gebed voor de afwezigen, zal na het middaggebed verricht worden. Eerder kondigde de koning al drie dagen van nationale rouw aan.
Het lijkt mij ook vreselijk om mee te moeten maken. Slachtoffers daar gaan door een hel van onzekerheid en als je alleen maar kan toekijken naar al dat verdriet, verwoesting en angst op duizenden kilometers afstand is dat echt heel zwaar.quote:Op zaterdag 9 september 2023 23:42 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik heb gisteren een behoorlijk slechte nacht gehad. Hoop cht dat het vandaag anders is. Het gaat je niet in de koude kleren zitten als bevingen van dergelijke omvang in jouw regio voorkomen. Kan je klassiek geschoold zijn wat je wilt, je draagt dan echt wat met je mee.
Ik heb even het nieuws op internet bekeken. Helaas is er nog niks bekend hierover.quote:Op zondag 10 september 2023 09:27 schreef nixxx het volgende:
[..]
Prioriteiten hoor… zijn er al verzoeken voor buitenlandse noodhulp verstuurd?
Dit is cynischer dan veel mensen in eerste instantie doorhebben.quote:Op zaterdag 9 september 2023 20:08 schreef Brussel het volgende:
"Ieder nadeel heeft zijn voordeel"
Algerije biedt aan buurland en rivaal Marokko te helpen na aardbeving
Algerije heeft zaterdag zijn hulp aangeboden aan het door een aardbeving getroffen Marokko, ondanks de decennialange vete waar de buurlanden in verwikkeld zijn. Dat melden internationale persbureaus. Volgens het buitenlandministerie van Algerije volgt het land het nieuws over de aardbeving „met grote zorg en diepe droefheid” en is het luchtruim open voor alle hulpvluchten voor Marokko.
Het conflict tussen de twee landen gaat voornamelijk over de Westelijke Sahara, een gebied dat Marokko in de jaren zeventig annexeerde. De beweging Polisario strijdt echter voor de onafhankelijkheid van de Westelijke Sahara, en wordt in die strijd gesteund door Algerije. Bram Ghali, de leider van de beweging, verblijft ook in Algerije.
De spanningen leidden er in 1994 toe dat Algerije de grens met Marokko sloot. In 2021 werden de diplomatieke betrekkingen tussen de twee volledig verbroken. Een maand later sloot Algerije ook het luchtruim voor Marokkaanse vluchten, vanwege „de aanhoudende provocaties en vijandelijke praktijken” van het buurland.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-aardbeving-a4173973
İk denk dat je kijk cynischer is dan de hulp van Algerije. Met dit soort natuurrampen helpen alle landen elkaar.quote:Op zondag 10 september 2023 09:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit is cynischer dan veel mensen in eerste instantie doorhebben.
Uiteraard zal Algerije vast oprecht willen helpen. Maar er zit ook een stukje 'als Marokko gaat weigeren, zien de Marokkanen misschien de waarheid' in.
Mustafa is zuid oost Azi correspondent, dus die heeft niks te zoeken in marocco, aldus Rob.quote:Op zondag 10 september 2023 10:07 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Snap die opmerking van Rob niet, maar die van Mustafa ook niet eerlijk gezegd..
https://over.nos.nl/onze-mensen/samira-jadir/quote:Op zondag 10 september 2023 10:09 schreef tong80 het volgende:
Wat een gruwelijk slechte Marokkaans/Nederlandse correspondente bij de NPO.
'Ik denk, uh, dat er, uh, een soort van nog meer, uh, meer slachtoffers worden gaan gevonden. 'Het gebeuren zal, uh, zeker nog wel een stukje, uh, meer te weeg gaan, uh, geworden worden.'
Zo lastig is het toch niet. Australie ligt niet in Europa - Mustafa is geen Marokko correspondentquote:Op zondag 10 september 2023 10:07 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mustafa is net zo Hollands als klompen. Geboren in good old Lutjewinkel.quote:Op zondag 10 september 2023 10:13 schreef Slayage het volgende:
[..]
Mustafa is zuid oost Azi correspondent, dus die heeft niks te zoeken in marocco, aldus Rob.
En die opmerking van Mustafa is iets wat "allochtonen" als Mustafa of ik hier op fok naar ons hoofd geslingerd krijgen wanneer wij "allochtonen " iets kritisch over Nederland zeggen. Misschien een insider joke
Uhm dat gaat hand in hand met donaties en dat kan dus goed gebruikt worden.quote:Op zondag 10 september 2023 09:27 schreef nixxx het volgende:
[..]
Prioriteiten hoor… zijn er al verzoeken voor buitenlandse noodhulp verstuurd?
Ja en? Hij is toch verslaggever? Wat boeit het nu waarvan hij verslag doet. Rob is een zeurneus, kan zich beter met riooljournalistiek bij Boulevard bezighouden...quote:Op zondag 10 september 2023 10:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zo lastig is het toch niet. Australie ligt niet in Europa - Mustafa is geen Marokko correspondent
Mustafa heeft tevens de Marokkaansr nationaliteit. Hij was daar toevallig vanwege priveredenen. Maar tokkies kunnen daar maar moeilijk mee omgaan.quote:Op zondag 10 september 2023 10:07 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Klopt idd, soms op de radio te horen maar ook dan stoor ik me mateloos aan haar. Ik had liever Mustafa als correspondent.quote:Op zondag 10 september 2023 10:16 schreef Slayage het volgende:
[..]
https://over.nos.nl/onze-mensen/samira-jadir/
İs zij dat? Volgens mij heb ik haar nog nooit gezien op de nos. Er is dan ook nauwelijks nieuws over marocco. Al die tijd lag ze dus onder een steen en nu moet ze presteren. Dan snap ik wel dat het houterig gaat
Het boeit ook niet. Het was een flauw grapje van Rob. Daar heeft hij nogal patent op.quote:Op zondag 10 september 2023 10:20 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja en? Hij is toch verslaggever? Wat boeit het nu waarvan hij verslag doet. Rob is een zeurneus, kan zich beter met riooljournalistiek bij Boulevard bezighouden...
Zeker, veel gebieden zijn nog onbereikbaar plus veel mensen in kritieke toestand.quote:
Water is nat. Is toch logischquote:
Verschrikking, echt, als ik aan alle ontreddering daar denkquote:Op zondag 10 september 2023 10:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zeker, veel gebieden zijn nog onbereikbaar plus veel mensen in kritieke toestand.
Hier, in Helmond, was het duidelijk voelbaar. Ik was toen 5 maanden zwanger van de eerste. Weet het nog goed.quote:Op zaterdag 9 september 2023 14:37 schreef Slayage het volgende:
[..]
Mijn oudere zus heeft daar een herinnering over. Kennelijk trilde het in den Haag ook lichtjes. Dat de lamp heen en weer wiebelde.
Pfff, veel schadequote:
Probleem is dat het gecordineerd moet gaan. Anders zit je met talloze teams die elkaar voor de voeten lopen, daar heeft Marokko 20 jaar geleden wel wat ervaring mee opgedaan namelijk.quote:Op zondag 10 september 2023 13:04 schreef Slayage het volgende:
Kennelijk hebben de Marokkanen geen go gegeven voor dat team dat sinds gisteren klaarstaat. Gemiste kans als dit soort teams uit het buitenland niet snel ingezet kunnen worden. Zou best kunnen dat de Marokkanen geen plan hadden voor dit soort scenarios.
[ twitter ]
Cordineren was in Turkije ook een grote uitdaging.quote:Op zondag 10 september 2023 13:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Probleem is dat het gecordineerd moet gaan. Anders zit je met talloze teams die elkaar voor de voeten lopen, daar heeft Marokko 20 jaar geleden wel wat ervaring mee opgedaan namelijk.
Verschrikkelijk En dat zal nog wel stijgen ( ik hoop en bid uiteraard van niet)quote:
En heeft het geholpen?quote:Op zondag 10 september 2023 16:00 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Koning Mohammed VI heeft alle moskeen in Marokko opgedragen te bidden voor de slachtoffers van de aardbeving.
Dat is geen wetenschapper maar een hobbyist met een overmaat aan fantasie.quote:Op zondag 10 september 2023 19:45 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.jpost.com/omg/article-758367
Did a Dutch scientist predict the Morocco earthquake 10 days ago?
The controversial scientist foresaw a catastrophic earthquake between September 5 and 7.
[ twitter ]
[ twitter ]
En ondertussen wordt internationale hulp maar mondjesmaat aanvaard. Heel bijzonder.quote:Op zondag 10 september 2023 21:48 schreef capricia het volgende:
[ twitter ]
Wat ongelooflijk droevig dat men zich zo in de steek gelaten voelt door de eigen overheid.
Er is geen enkele hulp gekomen in dat dorp.
quote:
Vorig jaar deden ze ook raar, toen dit jongetje in een waterput viel.quote:
Koning Mohammed VI gaf leiding aan de versterking van zoek- en reddingsteams en de noodzakelijke middelen om de redding van de gewonden te bespoedigen.quote:Op zondag 10 september 2023 21:48 schreef capricia het volgende:
'Overheid doet niets'
[ twitter ]
Wat ongelooflijk droevig dat men zich zo in de steek gelaten voelt door de eigen overheid.
Er is geen enkele hulp gekomen in dat dorp.
Veel landen hebben toegezegd hulptroepen te willen sturen naar Marokko, maar tot nu toe heeft land mondjesmaat om buitenlandse hulp gevraagd. Spanje heeft 56 militaire reddingswerkers gestuurd en ook Qatar zei dat een team naar Marokko is gegaan. Verder is een ploeg van de Franse vrijwillige brandweer in het land. Volgens Segaar (hoofd Internationale hulp Rode Kruis) is het logisch dat er nog maar beperkt om buitenlandse hulp is gevraagd. "Het is logistiek ingewikkeld om hulptroepen uit zoveel landen bijeen te brengen. Ze kijken naar wat er bij de situatie past."quote:Op zondag 10 september 2023 18:53 schreef Slayage het volgende:
Morocco apparently only accepted the earthquake help from Spain, UK, Qatar and the UAE.
Turkey isn’t among them.
Weird.
What’s the reason?
[ twitter ]
quote:De hele dag zijn we geen reddingswerkers tegengekomen.
Op de plaatsen die wij bezochten, regelen en ruimen de dorpsbewoners met hun blote handen zaken op.
Pff, totaal onbegaanbaarquote:
https://nos.nl/artikel/24(...)gie-in-handen-houdenquote:Hulpverlening Marokko hapert: 'Staat wil regie in handen houden'
Liever extra doden dan hulp van bepaalde landen aannemen blijkbaar.quote:Op maandag 11 september 2023 18:27 schreef slashdotter3 het volgende:
Eerste 72 uur cruciaal en dan verspillen ze dat door de 1e dag niets te doen en de 2e dag maar hulp van 4 landen te accepteren terwijl er een veel grotere groep (waaronder NL en Israel) klaar staat maar niets kunnen doen zonder toestemming.
https://www.nu.nl/302683/(...)72-uur-cruciaal.html
Kritieke grens in Marokko in zicht: hierom zijn eerste 72 uur cruciaal
In Marokko is een race tegen de klok aan de gang. Reddingswerkers zoeken met man en macht onder het puin naar overlevenden van de aardbeving. Maar hun tijd is beperkt.
Achja de troep die niemand nodig heeft, ook wel eens over gelezen bij een andere ramp.quote:Op maandag 11 september 2023 21:01 schreef slashdotter3 het volgende:
Premium
100kg kaas
2ehands kleren
https://www.telegraaf.nl/(...)zamelen-voor-marokko
Ga niet als kip zonder kop inzamelen voor Marokko
Wat de Marokkanen in Nederland kunnen leren van Turkse Nederlanders, die na de aardbeving in hn land van herkomst massaal in actie kwamen? „Ga niet als een kip zonder kop spullen inzamelen.”
Kilo’s kaas
Saadane krijgt een stortvloed van vragen te verwerken. „Iemand belde met de vraag of hij 100 kilo kaas naar Marokko mag brengen. Of er behoefte is aan brood. Welke kleding nodig is, moet het nieuw zijn of mag tweedehands ook? Is er kleding genoeg of is er juist een tekort aan tenten?”
Waren al wel Marokkaanse dames met inzameling bezig, was op nieuws, maar meer spullen voor kinderen en babies, mischien idd eerst afwachten waar vraag naar is. Anders gaan mensen weer dikke winterjassen en moonboots sturenquote:Op maandag 11 september 2023 22:15 schreef Mutant01 het volgende:
Ze hebben geen voedsel nodig, dat wordt daar lokaal al met vrachtwagens tegelijk verzameld. Daar hebben ze ons niet voor nodig.
Misschien moeten RTL en de NOS hier eens naar gaan kijken alvorens al die beweringen over geen hulp te publiceren, met hun "overheid doet niets" BS.quote:
En in welk bericht bij RTL of de NOS staat dat de marokkaanse overheid niets doet. Of is dit weer een lange tenen verzinsel omdat er kritiek geleverd wordt op het niet aannemen van alle hulp die aangeboden worden.quote:Op dinsdag 12 september 2023 04:31 schreef Za het volgende:
[..]
Misschien moeten RTL en de NOS hier eens naar gaan kijken alvorens al die beweringen over geen hulp te publiceren, met hun "overheid doet niets" BS.
Die sirene door laten loeien is nutteloos omdat rotsblokken verwijderd moeten worden, welke malloot laat dat de hele tijd aanstaan?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch mooi hoe die logica werkt. Heeft diezelfde god ook niet voor deze ramp gezorgd?quote:Op dinsdag 12 september 2023 11:39 schreef slashdotter3 het volgende:
Up on top of the rubble, only a half-dozen villagers remained. They had gotten perhaps two hours of help. Then they went back to work, slamming their tools into the stones.
“God is great,” one of them shouted, raising his shovel, and the rest kept digging.
Wat een geklungel van Marokko en wat een flut excuus.quote:Hoewel meerdere landen, waaronder Nederland, hulp ter plaatse aanboden om te helpen zoeken naar overlevenden, heeft Marokko tot nu toe slechts de inzet door vier landen geaccepteerd. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zei zondagavond laat dat de autoriteiten een nauwkeurige beoordeling van de behoeften ter plaatse hadden uitgevoerd. Men concludeerde dat het gebrek aan cordinatie in dergelijke situaties zou kunnen leiden tot mindere resultaten. Daarom wil men in eerste instantie alleen in te gaan op het aanbod van hulp door de bevriende landen Spanje, Qatar, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Arabische Emiraten.
RTL nieuwsquote:Op dinsdag 12 september 2023 06:50 schreef Basp1 het volgende:
En in welk bericht bij RTL of de NOS staat dat de marokkaanse overheid niets doet.
Zo zeg, wat zitten al die landen hun hulp op te dringen en te drammen, en vervolgens te klagen wanneer deze niet noodzakelijk wordt geacht.quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:47 schreef slashdotter3 het volgende:
Premium
Wat een bullshit excuus
https://www.telegraaf.nl/(...)maar-een-ding-erheen
Veel onbegrip over afwijzen van hulp door Marokko: ’We willen maar n ding: erheen!’
OUIRGANE - Nederlandse zoek- en reddingswerkers vertrekken niet meer naar Marokko. De kans op overlevenden onder het puin is vrijwel nul. Commandant Arjen Littooij van search&rescue-team Usar is ’professioneel teleurgesteld’ dat Marokko het Nederlandse aanbod om te komen zoeken heeft afgewezen. Ook in andere landen is met verbazing gereageerd dat Marokko slechts vier ’bevriende landen’ heeft toegelaten voor hulp. „Gezien de omvang van de aardbeving had ik het niet vreemd gevonden als de hulp wat ruimer was geaccepteerd”, zegt Littooij.
===========
Een woordvoerder van de Marokkaanse overheid benadrukte tegen persbureaus dat de regering wilde voorkomen dat er een gebrek aan cordinatie zou ontstaan, die ’contra-productief’ zou werken.
Overheid doet niets? Ze hadden opgeroepen om te bidden in alle moskeen. Meer dan genoeg.quote:Op woensdag 13 september 2023 04:18 schreef Za het volgende:
[..]
RTL nieuws
Marokkaans dorp zonder hulp na aardbeving: 'Overheid doet niets'
Op veel afgelegen plekken in het aardbevingsgebied komt de hulpverlening maar moeizaam op gang. In het dorpje Moulay Brahim maken ze de schade op: van de 3500 inwoners hebben 30 de aardbeving niet overleefd. Inwoners leven op straat in zelfgemaakte tenten, bang voor naschokken.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-overheid-doet-niets
NOS
Er is geen enkel teken van de autoriteiten.
https://www.google.com/ur(...)u-ghU-W7ibnOKIlgbwMM
Koning Mohammed VI gaf leiding aan de versterking van zoek- en reddingsteams en de noodzakelijke middelen om de redding van de gewonden te bespoedigen.quote:Op woensdag 13 september 2023 06:03 schreef TheJanitor het volgende:
Overheid doet niets? Ze hadden opgeroepen om te bidden in alle moskeen. Meer dan genoeg.
Dat zijn uitspraken van overlevenden uit die afgelegen dorpen. Moeten onze nieuws zenders dan gaan liegen?quote:Op woensdag 13 september 2023 04:18 schreef Za het volgende:
[..]
RTL nieuws
Marokkaans dorp zonder hulp na aardbeving: 'Overheid doet niets'
Op veel afgelegen plekken in het aardbevingsgebied komt de hulpverlening maar moeizaam op gang. In het dorpje Moulay Brahim maken ze de schade op: van de 3500 inwoners hebben 30 de aardbeving niet overleefd. Inwoners leven op straat in zelfgemaakte tenten, bang voor naschokken.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-overheid-doet-niets
NOS
Er is geen enkel teken van de autoriteiten.
https://www.google.com/ur(...)u-ghU-W7ibnOKIlgbwMM
Dat vind ik wel terechte kritiek. Zulke kritiek zal in Marokko misschien moeilijker liggen, vooral omdat de koning zichzelf zo nadrukkelijk aan de cordinatie verbonden heeft. Kritiek op de hulpverlening is dan kritiek op de koning, straight to jail!quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:47 schreef slashdotter3 het volgende:
Premium
Wat een bullshit excuus
Veel onbegrip over afwijzen van hulp door Marokko: ’We willen maar n ding: erheen!’
OUIRGANE - Nederlandse zoek- en reddingswerkers vertrekken niet meer naar Marokko. De kans op overlevenden onder het puin is vrijwel nul. Commandant Arjen Littooij van search&rescue-team Usar is ’professioneel teleurgesteld’ dat Marokko het Nederlandse aanbod om te komen zoeken heeft afgewezen. Ook in andere landen is met verbazing gereageerd dat Marokko slechts vier ’bevriende landen’ heeft toegelaten voor hulp. „Gezien de omvang van de aardbeving had ik het niet vreemd gevonden als de hulp wat ruimer was geaccepteerd”, zegt Littooij.
===========
Een woordvoerder van de Marokkaanse overheid benadrukte tegen persbureaus dat de regering wilde voorkomen dat er een gebrek aan cordinatie zou ontstaan, die ’contra-productief’ zou werken. „Natuurlijk wil je voorkomen dat je overspoeld wordt door allerlei teams”, zegt Littooij. „Maar gezien de omvang van de aardbeving had ik het niet vreemd gevonden als de hulp wat ruimer was geaccepteerd.”
Fact Checking en deugdelijk onderzoek is een wenselijk en een bekend fenomeen in de journalistiek.quote:Op woensdag 13 september 2023 06:26 schreef Basp1 het volgende:
Dat zijn uitspraken van overlevenden uit die afgelegen dorpen. Moeten onze nieuws zenders dan gaan liegen?
Fact checking, een verslaggever staat in een dorp ziet geen hulpverleners en slachtoffers roepen dat ze nog geen enkele overheids hulp verlening gezien hebben. Hoeveel meer fact checking moet ze nog doen?quote:Op woensdag 13 september 2023 07:23 schreef Za het volgende:
[..]
Fact Checking en deugdelijk onderzoek is een wenselijk en een bekend fenomeen in de journalistiek.
Deze "verslaggeving" is gelijk aan stemmingmakerij, en wordt alweer overal overgenomen, kritiek van alle kanten.
Onzinnig. En dan staan daar Nederlanders wat kleding en handdoeken in te zamelen, alsof Marokko daar zelf niet in kan voorzien.
Die zijn daar straks ook niet welkom met hun vodden, de arrogantie!
Hoe kan dat nou, een journalist in zo'n dorp, met cameraploeg en alles? Het gebied was toch onbereikbaar?quote:Op woensdag 13 september 2023 08:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Fact checking, een verslaggever staat in een dorp ziet geen hulpverleners en slachtoffers roepen dat ze nog geen enkele overheids hulp verlening gezien hebben. Hoeveel meer fact checking moet ze nog doen?
Onbereikbaar is vaak iets relatiefs en wordt snel geroepen door overheden die met zwaar materieel ergens naar toe willen. Met een ezeltje kwam men in onze geschiedenis van de mensheid ook overal.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou, een journalist in zo'n dorp, met cameraploeg en alles? Het gebied was toch onbereikbaar?
Opvallend dat Za altijd zeer kritisch is tov overheden behalve in dit geval.quote:Op woensdag 13 september 2023 07:11 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat vind ik wel terechte kritiek. Zulke kritiek zal in Marokko misschien moeilijker liggen, vooral omdat de koning zichzelf zo nadrukkelijk aan de cordinatie verbonden heeft. Kritiek op de hulpverlening is dan kritiek op de koning, straight to jail!
Er bestaan ook helikopters enzo..quote:Op woensdag 13 september 2023 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Onbereikbaar is vaak iets relatiefs en wordt snel geroepen door overheden die met zwaar materieel ergens naar toe willen. Met een ezeltje kwam men in onze geschiedenis van de mensheid ook overal.
quote:Op woensdag 13 september 2023 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Onbereikbaar is vaak iets relatiefs en wordt snel geroepen door overheden die met zwaar materieel ergens naar toe willen. Met een ezeltje kwam men in onze geschiedenis van de mensheid ook overal.
De ezel-suggestie is anders nog niet eens zo'n gekke in een dergelijk bergachtig gebied met weinig wegen..quote:Op woensdag 13 september 2023 08:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er bestaan ook helikopters enzo..
De cordinatie ligt vooral bij het leger.quote:Op woensdag 13 september 2023 07:11 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat vind ik wel terechte kritiek. Zulke kritiek zal in Marokko misschien moeilijker liggen, vooral omdat de koning zichzelf zo nadrukkelijk aan de cordinatie verbonden heeft. Kritiek op de hulpverlening is dan kritiek op de koning, straight to jail!
İk vermoed dat de Marokkanen zijn overvallen door de schaal van de aardbeving. En ik vermoed dat hun draaiboeken hoe te reageren ook simpelweg niet toereikend was. Als je weet dat de eerste 72 uur essentieel is om mensen onder het puin te halen moet je berekend zijn om zsm zo veel mogelijk teams te kunnen faciliteren. Het is dus overduidelijk dat ze daartoe niet in staat zijn.quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:47 schreef slashdotter3 het volgende:
Premium
Wat een bullshit excuus
===========
Een woordvoerder van de Marokkaanse overheid benadrukte tegen persbureaus dat de regering wilde voorkomen dat er een gebrek aan cordinatie zou ontstaan, die ’contra-productief’ zou werken. „Natuurlijk wil je voorkomen dat je overspoeld wordt door allerlei teams”, zegt Littooij. „Maar gezien de omvang van de aardbeving had ik het niet vreemd gevonden als de hulp wat ruimer was geaccepteerd.”
Politiek broer. Altijd zo. Spelen veel belangen mee voor dit soort landen en regimes in deze situaties.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:36 schreef Slayage het volgende:
İk vermoed dat de Marokkanen zijn overvallen door de schaal van de aardbeving. En ik vermoed dat hun draaiboeken hoe te reageren ook simpelweg niet toereikend was. Als je weet dat de eerste 72 uur essentieel is om mensen onder het puin te halen moet je berekend zijn om zsm zo veel mogelijk teams te kunnen faciliteren. Het is dus overduidelijk dat ze daartoe niet in staat zijn.
Officieel nog 2901 dacht ik.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:09 schreef yvonne het volgende:
Ik denk dat de TT aangepast moet worden?
Het dodental is 3000 nu?
Ok, laten we het op het officile houden dan.quote:
Ligt het nou aan mij, of wisten ze voor vertrek al dat ze geen levenden meer aan zouden treffenquote:Op donderdag 14 september 2023 23:47 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)edereen-is-dood.html
Speurhondenteams terug uit Marokko: 'Situatie zo erg, iedereen is dood'
De reddingshonden en hun baasjes van hulporganisatie ISAR keren terug naar Nederland. Ze gingen naar Marokko om levenden onder het puin te vinden na de verwoestende aardbeving, maar vonden er geen. Vrijwilliger Rogier van Zon vertelt aan NU.nl hoe dat is.
[ afbeelding ]
https://www.bladna.nl/aar(...)-herleven,48409.htmlquote:Aardbeving in Marokko: opgedroogde waterbronnen herleven na 20 jaar
De aardbeving die Marokko op 8 september heeft getroffen, heeft naast verwoestende effecten ook enkele verrassende positieve uitkomsten. De beving heeft waterbronnen die al 20 jaar opgedroogd waren weer tot leven gebracht en het debiet van bestaande bronnen in het Al Haouz-gebergte verhoogd.
"Onmiddellijk na de aardbeving begon het water weer te stromen in de oued Imazhirni na 20 jaar van droogte," vertelde Yassine, een van de bewoners van de regio, aan Al Ahdath Al Maghribia. "De beving heeft de loop van de oued veranderd en het debiet is nu erg hoog." Dit brengt nieuwe hoop voor de bewoners van het dorp Aghram en de zeven omliggende douars, zoals Lalla Noumeghzli, Tasrimout, Ikidi, Tajaklt en Ait Sial.
"Een andere inwoner van het gebied meldde dat dit niet beperkt is tot de gemeente Aghram; het heeft zich uitgebreid tot de gehele Al Haouz-regio, waar nieuwe bronnen zijn verschenen en het debiet van oude bronnen is verhoogd," lichtte de inwoner toe. Het water zal naar verwachting binnen enkele dagen helder worden na het verdwijnen van de eerste vervuilde stromen.
Geologie-expert Mohamed Tilssane legde uit dat deze bronnen worden gevoed door grondwater. "De aardbeving heeft de topografische structuur van deze waterhoudende lagen veranderd, waardoor het water weer kon stromen. Dit betekent echter niet dat de stroom nu permanent is; dat hangt af van toekomstige neerslag en de grootte van de ondergrondse waterreservoirs," aldus Tilssane. Volgens een voorlopige balans van het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse Zaken zijn bij de aardbeving bijna 3000 mensen omgekomen.
quote:ING wil de bankrekening sluiten van stichting Najiba, dat zich inzet voor de slachtoffers van de aardbeving in Marokko. Dat meldt het Financieele Dagblad. Najiba werkt bij het inzamelen van geld onder meer samen met caberatier Najib Amhali.
Amhali zelf houdt vertrouwen in het goede doel, laat hij zondagavond weten in een statement, nadat hij contact heeft gezocht met de mensen achter de stichting. ‘Zij hebben benadrukt dat onze gezamenlijke inzet voor Marokko geen gevaar loopt en dat ze volledige transparantie zullen handhaven en zich strikt houden aan alle wettelijke voorschriften.’
Het FD meldde zondagochtend dat een van de organisaties waar Amhali mee samenwerkt voor zijn inzamelingsactie, Stichting Najiba, in de problemen dreigt te komen. ING heeft aangekondigd de bankrekening van Najiba te willen sluiten. De stichting zou niet aan de bankregels voldoen die witwassen en terrorismefinanciering moeten tegengaan, onder meer vanwege slechte administratie en het inschakelen van een onbetrouwbare accountant.
Per 28 oktober zou de rekening van Najiba worden opgeheven. Andere banken zouden niet met de stichting in zee willen gaan. Stichting Najiba probeert het besluit van ING nog aan te vechten. ,,Als ING die bankrekening sluit, betekent dat het einde voor de stichting”, zegt advocaat Jie Sam Foek: ,,Maar het is nog veel erger voor de mensen in Marokko, die nu alle hulp nodig hebben.”
900.000 euro
Cabaretier Amhali zette een inzamelingsactie op touw voor de slachtoffers van de aardbeving, die bijna drieduizend mensen het leven kostte. Samen met Stichting Najiba, Stichting Winning Wheels en Winning Wheels Marokko was vrijdagavond al 900.000 euro opgehaald, vertelde Amhali vrijdag in de speciale televisie-uitzending Samen voor Marokko.
‘Hulpactie voor Marokko: het resultaat tot nu toe. Zes vrachtwagens met tenten, matrassen, bedden, zaklantaarns, medische spullen, slaapzakken, generatoren en pampers. Vrijwilligers hebben keihard gewerkt om tot dit mooie resultaat te komen. Wij zijn heel dankbaar voor alle donaties en jullie inzet’, schreef Amhali op Instagram. Hij hoopt dat de aandacht voor de stichting Najiba ‘niet afleidt van de waardevolle inzamelingsactie die we gezamenlijk zijn gestart’, schrijft hij zondagavond in zijn statement. ,,En het goede werk dat nog steeds wordt verricht ten behoeve van de slachtoffers van de aardbeving.”
Deze site meldde zaterdag dat veel goede doelen, sportverenigingen, kerken en andere non-profitorganisaties vastlopen in de bureaucratie van de banken. Penningmeesters zijn maanden bezig om een bankrekening te openen en worden vaak om onbekende redenen geweigerd. De banken beloven beterschap.
https://www.pzc.nl/binnen(...)twasregels~ae05936c/
Lijkt me ongepast om nu op te roepen tot ramptoerismequote:Op zondag 24 september 2023 12:38 schreef Aether het volgende:
Cultuurminister Marokko benadrukt belang van toerisme in aardbevingsgebied
https://nos.nl/l/2491643
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |