Nee totaal niet gelukkig.quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:29 schreef yvonne het volgende:
Ik heb de topo van Marokko niet zo in m'n hoofd zitten, maar is deze aardbeving in een dichtbevolkt gebied?
In Marrakech wonen toch wel 900+k mensen, en de vele toeristen niet meegeteld. 75km van het epicentrum.quote:
Best wel, in de omgeving iets van 1.3 miljoen inwoners. Als het niet meer is.quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:29 schreef yvonne het volgende:
Nearly 300 dead as powerful earthquake strikes Morocco
People flee their homes in panic as 6.8-magnitude earthquake rattles the North African country, claiming lives of 296 people and damaging infrastructure, officials say.
TRT world.
Al bijna 300 doden.
Ik heb de topo van Marokko niet zo in m'n hoofd zitten, maar is deze aardbeving in een dichtbevolkt gebied?
Ook namens mij heel veel sterkte en kracht . Ook voor alle andere slachtoffers heel veel sterkte.quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:30 schreef yvonne het volgende:
Voor alle Marokkaanse users en hun familie heel veel sterkte gewenst!
De bergen zelf zijn lastig maar marakesh wel.quote:Op zaterdag 9 september 2023 08:19 schreef superniger het volgende:
Is het een makkelijk/moeilijk bereikbaar gebied voor hulpverleners?
Dit tijdstip voorspelt weinig goeds. De meeste mensen zijn dan thuis en misschien al onder de dekens. Ben bang dat de aantallen nog flink gaan stijgen.quote:De beving in het zuiden van Marokko was even na 23.00 uur
Zag eerder vannacht het nieuws al, toen slechts een paar gewonden. Ik dacht zal wel meevallen maar damn.quote:Op zaterdag 9 september 2023 08:43 schreef Droopie het volgende:
Nu al 632 doden, wat een drama.
Hopelijk komt de hulp snel op gang.
Er is een journaal op Rtl4 om 09.00 uur.
Of je het nou leuk vind of niet, feit is dat er een forse Marokkaanse gemeenschap in Nederland woont. Dus vind het niet gek als hier meer aandacht voor is dan voor iets vergelijkbaars in Burundi of Zambia bijv.quote:-Knip-
Er wonen hier toch veel mensen met familie daar? Er wonen weinig met mensen met familie in Nigeria of Zambia hier.quote:-Knip-
Is niet 1 of ander Afrikaans dorp, Bijna een miljoen inwoners en Marrakech ligt 70km van het epicentrum, is ook super toeristisch, 12 miljoen toeristen per jaar.quote:-Knip-
Forse aardbeving, niet al te diep ook en in best dichtbevolkt gebiedquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:05 schreef Jed1Gam het volgende:
600+ doden al. Toch erger dan ik had gedacht.
Goeie. Net als in de VS San Francisco en Los Angeles megasteden bouwen op een breuklijn. Iedereen weet het maar toch.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:19 schreef slashdotter3 het volgende:
Waar liggen al die breuklijnen?
Heftig voor je vrouw en ook lastig voor jou zo ver er vandaan.quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:23 schreef Jed1Gam het volgende:
Mijn vrouw is vanwege haar werk toevallig in Marrakech. Ze belde me gisteren avond in paniek op dat ze allemaal zo snel mogelijk naar buiten zijn gerend, want het gebouw begon hevig te schudden.
Was net de dag dag ze hotel hadden gewisseld, in de medina.
Erg geschrokken, gelukkig zijn ze gelijk weer terug gegaan naar het andere hotel, gisteren nacht. Moderner complex, buiten de oude stad, met een grote tuin, waar ze nu buiten liggen.
Aardbevingen schijnen wel uitzonderlijk te zijn in het gebied:quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:24 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Goeie. Net als in de VS San Francisco en Los Angeles megasteden bouwen op een breuklijn. Iedereen weet het maar toch.
quote:Correspondent Samira Jadir vanuit Rabat:
Een aardbeving hier is uitzonderlijk, waardoor mensen ook niet wisten wat ze moesten doen. Daarom werd er ook gehoopt op wat voorlichting van de overheid over buiten of binnen slapen of dat er naschokken te verwachten zijn. Dat is allemaal niet gebeurd.
[…]
Twintig jaar geleden was er een grote aardbeving in Al Hoceima in het noorden van Marokko. De overheid heeft op die regio gefocust op gebied van voorlichting. De mensen die daar wonen zijn ook getraind op aardbevingen en weten wat ze moeten doen. In dit deel van Marokko is dat totaal niet zo en dat besef dat het kan gebeuren is er nooit geweest.
Kan mij voorstellen dat ze vreselijk geschrokken is, en voor jou ook natuurlijk. Je zit ver en kan niets. Ik hoop dat ze snel veilig en wel thuis is. Gelukkig is het met haar goedquote:Op zaterdag 9 september 2023 05:23 schreef Jed1Gam het volgende:
Mijn vrouw is vanwege haar werk toevallig in Marrakech. Ze belde me gisteren avond in paniek op dat ze allemaal zo snel mogelijk naar buiten zijn gerend, want het gebouw begon hevig te schudden.
Was net de dag dag ze hotel hadden gewisseld, in de medina.
Erg geschrokken, gelukkig zijn ze gelijk weer terug gegaan naar het andere hotel, gisteren nacht. Moderner complex, buiten de oude stad, met een grote tuin, waar ze nu buiten liggen.
Ja, vlucht is omgeboekt naar morgenochtend.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:43 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Kan mij voorstellen dat ze vreselijk geschrokken is, en voor jou ook natuurlijk. Je zit ver en kan niets. Ik hoop dat ze snel veilig en wel thuis is. Gelukkig is het met haar goed
O nog een dag en een nacht. Kan mij voorstellen dat de angst er goed in zit.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:48 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja, vlucht is omgeboekt naar morgenochtend.
Wel geluk dat ze precies op dat moment binnen was en niet op het balkon van de kamer of in een steegje. Een uur eerder waren ze nog buiten aan het lopen in het oude centrum.
quote:Op zaterdag 9 september 2023 05:29 schreef yvonne het volgende:
Nearly 300 dead as powerful earthquake strikes Morocco
People flee their homes in panic as 6.8-magnitude earthquake rattles the North African country, claiming lives of 296 people and damaging infrastructure, officials say.
TRT world.
Al bijna 300 doden.
quote:Het epicentrum lag in de regio Al Haouz in het Atlasgebergte, zo'n 70 kilometer ten zuidwesten van Marrakech. In dat gebied zijn volgens een Marokkaanse functionaris de meeste slachtoffers gevallen. Het is een onherbergzame streek en er is nog veel onduidelijkheid over de situatie ter plaatse.
Fijn voor je dat ze ongedeerd is, dat je contact hebt en dat er een plan is om haar daar weg te krijgen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:48 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja, vlucht is omgeboekt naar morgenochtend.
Wel geluk dat ze precies op dat moment binnen was en niet op het balkon van de kamer of in een steegje. Een uur eerder waren ze nog buiten aan het lopen in het oude centrum.
Wist niet dat wij ook breuklijnen hadden in Nederland. Net zo veel als in Marokko kennelijk. Maakt de de aardbeving in Marokko toch bijzonder.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:42 schreef Perrin het volgende:
Komt echt weinig voor in die streek..
Breuklijnen:
[ afbeelding ]
Seismiciteit:
[ afbeelding ]
Yup, de Roerdalslenk.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:09 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wist niet dat wij ook breuklijnen hadden in Nederland.
Zijn in Nederland ook al aardbevingen geweest in dat gebied. Wel niet zo'n heftige, maar toch. Heb dat weleens gevoeld, ergens in 1990/1991, in elk geval. Hingen bij ons de spiegels en foto's aan de muur te wapperen. Best eng.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:09 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wist niet dat wij ook breuklijnen hadden in Nederland. Net zo veel als in Marokko kennelijk. Maakt de de aardbeving in Marokko toch bijzonder.
170miljoen. Veel geld zeg.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Zijn in Nederland ook al aardbevingen geweest in dat gebied. Wel niet zo'n heftige, maar toch. Heb dat weleens gevoeld, ergens in 1990/1991, in elk geval. Hingen bij ons de spiegels en foto's aan de muur te wapperen. Best eng.
Was in voorjaar 1992.
https://www.knmi.nl/kenni(...)beving-roermond-1992
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |